VOOR DE LUISTERVINKEN
ADVERTEERT
HAARLEM'S
DAGBLAD
DE NIEUWE AVONTUREN VAN BILLY BOE.
SCHILDERWERK
HAARLEM'S DAGBLAD
ZATERDAG 30 NOVEMBER 1929
V1ERDF BLAD
Onze Radio Rubriek.
Hallo! Hallo!
Selccliviteitsmiddelen. Een „ouder-
wetsch" schema, maar van supe
rieure kwaliteiten. Niet eenvoudig
af te stemmen.
In onze rubrieken van 6 en 16 November
hebben wij reeds 4 schakelmethoden voor de
antenne beschreven in verband met de te
genwoordig helaas zoo noodzakelijke selecti
viteit. Ik heb tevens aangegeven dat ik van
die schakelingen fig. B (rubriek 16 Novem
ber), met een kleine vaste seriecondensator
van 25 a 50 cm. in de antenne, prefereerde.
Dit principe wordt tegenwoordig veel toege
past, zoowel in amateurs- als fabrieks-toe-
stellen. Thans zal ik een schakeling bespre
ken die dateert uit het radiotijdperk waarin
nog het kristal (velen van u zullen niet eers
weten wat dat is!) hoogtij vierde in plaats
van de tegenwoordige moderne detector
lamp. Velen zullen het ook eigenaardig vin
den dat ik dat schema bespreek: zoo'n
„ouderwetsch schema!" En toch zal deze
schakeling uit het oogpunt van te bereiken
selectiviteit bezien, de beste blijken te zijn.
Maar.... de bediening is minder eenvoudig en
dit is dan ook de reden en ook alleen de
eenige reden waarom het in het vergeet
boek is geraakt en tegenwoordig niet meer
gebruikt wordt, omdat de tegenwoordige tijd
eischt: eenvoudig te bedienen toestel
len! De amateurs onder u, die eenigszins we
ten wat zij doen en niet tegen een beetje
moeite en een extra „afstemknop" opzien,
raad ik echter sterk aan deze „ouderwet-
sche schakeling" weer eens te probeeren
wanneer zij gesteld zijn op groote selectiviteit
en op een schakeling waarbij de geluidsterk-
tevermindering dan tot een minimum is ge
reduceerd.
In de figuur dan zien wij dat de antenne
via een afgestemde kring, bestaande uit de
antennespoel LI en den parallel geschakel-
den antenne-condensator C 1, met aarde is
verbonden. De roosterkring van de hoogfre-
quentlamp (eventueel reeds de detector
lamp) is normaal en bestaat dus ook uit een
afgestemden kring bevattende de rooster-
spoel L2 en a-fstemcondensator C2. Beide va
riabele condensatoren zijn van de gewone
waarde 500 cM. Zoowel de antennekring als
de roosterkring worden dus afgestemd op
het te ontvangen station. En hoe geschiedt
nu de overdracht van dén antennekring op
den roosterkring? Dit gebeurt doordat de
spoelen LI en L2 met elkaar „gekoppeld"
worden, juist zooals het gebeurt b.v. met de
roosterspoel van de detectorlamp èn de te-
rugkoppelspoel. Deze koppeling is verander
lijk (aangeduid door een schuine pijl door de
twee spoelen). De spoel L2 wordt dus in een
vaste spoelhouder geplaatst en de spoel L 1
in een draaibare. Hoe losser de koppeling,
dus hoe grooter de hoek tusschen de spoelen,
hoe grooter ook de selectiviteit zal zijn. Beide
kringen moeten echter nauwkeurig afge
stemd worden. En daarin nu schuilt juist de
moeilijkheid! Eenige routine is daarvoor
noodig. Men kan b.v. aldus te werk gaan:
zet de spoelen onder 45 gr. zoek met C2 het
station en draai dan aan Condensator Cl
totdat het station op zijn sterkst doorkomt.
Maak dan de koppeling zoo noodig nog losser
(den hoek tusschen de spoelen dus nog
grooter) en stem met beide condensatoren
nog wat bij. Bij goede losse koppeling zullen
beide condensatoren zeer scherp een stand
vertoonen, waarbij de ontvangst het sterk
ste is. Maakt men den koppeling te sterk
(den hoek tusschen de spoelen te klein) dan
kan men geen juiste afsoemming vinden,
maar men krijgt dan in de buurt van af
stemming plotselinge „sprongen" met de
eene op de andere golflengte, wat met een
„klap" gepaard kan gaan. Deze „sprongen"
verdwijnen en men verkrijgt scherpe maxi
ma van ontvangst wanneer men de koppe
ling tusschen de spoelen LI en L2 voldoende
los maakt. De schakeling is het probeeren
overwaard, maar zooals gezegd: de bedie
ning is niet zoo eenvoudig en eenig geduld is
noodzakelijk! De resultaten, die men er ech
ter mede verkrijgen kan, zijn soms met die
van een moderne selectieve meerlampshoog-
frequentversterker te vergelijken!
E. W. OTT.
Diagnose per Radio.
Een Argentijn, die in Berlijn ziek was ge
worden, moest zich in een kliniek daar ter
stede onderwerpen aan een onderzoek zijner
oogen. Teneinde een juiste diagnose te ver
gemakkelijken werd opthalmoscopisch een
foto vervaardigd van het oognetvlies.
De Argentijn stelde voor ook zijn oogarts
te Buenos Aires, die hem vroeger behandeld
had, het resultaat van het onderzoek mede
te deelen. Het overzenden van de foto zou
echter per snelste scheepsgelegenheid ten
minste 16 dagen vorderen, terwijl de voor
genomen geneeskundige behandeling een
dergelijk lang uitstel niet gedoogde.
Eén der doctoren kwam toen op het idee,
dat mogelijk de radio hier uitkomst zou
kunnen brengen en men wendde zich toen
tot Telefunken met het verzoek om door
middel van de installaties op korte golf voor
beeldoverbrenging de foto over te seinen naar
Buenos Aires. En het pleit wel voor de
groote volmaaktheid der moderne techniek
dat de foto binnen 8 minuten door Nauen
naar Buenos Aires werd overgebracht. Het
overgeseinde beeld had een zoodanige scherp
te en duidelijkheid dat de Argentijnsche
arts dadelijk aan de hand der fotodetails
zijn diagnose kon stellen en met denzelfden
kortegolf zender, die voor de beeldoverbren-
jiïng had gediénd» zön instemming me% dei
voorgenomen behandeling aan zijn Berlijn-
sche collega's kon telefoneeren. Medische
diagnose van een oogziekte aan de hand van
een per radio overgebrachte foto over een
afstand van ruim 12000 KM.! Een beter
bewijs voor de betrouwbaarheid van de ap
paraten van deze Telefunken-beeldoverbren-
gings-installatie is wel moeilijk denkbaar!
Fransch-Duitsche samen
werking ten behoeve van
den Volkenbondszender.
Na langdurige overwegingen heeft einde
lijk de Volkenbond besloten tot aanschaf
fing van een eigen radio-zendstation. Door
de beide groote radio-maatschappijen van
Duitschland en Frankrijk (Telefunken en
de „Compagnie Générale de Télégraphie
sans FM") is kan den Volkenbond een "ge
meenschappelijk opgesteld 'bouwplan voor
gelegd.
RADIOVRAGEN.
VRAAG: De heer E. v. Z. vraagt waarvoor
een vaste 200 cM. condensator in zijn toestel
noodig is.
ANTWOORD: Dat is een vaste antenne
serie condensator en dient voor de mogelijk
heid van afstemmen op de korre golven, ook
wel eens voor het langegolf-bereik.
Een condensator van 50 a 100 c-M. in serie
er mee maakt de selectiviteit wat grooter.
De B 443 moet bij 150 volt plaatspanning
15 volt negatieve roosterspanning hebben.
VRAAG: De heer B. A. S. vraagt naar een
goed en gemakkelijk te bedienen toestel
(schema).
ANTWOORD: Ik kan tegenwoordig voor
geen enkél schema meer garandeeren dat
alle stations voldoende en vrij van elkaar
zullen worden gehoord. Daarvoor liggen
zeer veel stations, zelfs het meerendeel, te
dicht in golflengte bij elkaar. Zeer gemak
kelijk te bouwen en zeer goed is o.a. het
Waldorp bloksysteem met bij behoor end
schema. Ik schat de kosten zonder luid
spreker op ongeveer f 160- Wisselstroom-ont
vangst is tegenwoordig heel goed en kan ik,
vooral voor 3 lampen, gerust aanbevelen.
Zelfbouwen van een luidspreker acht ik niet
meer loonend. Verschillende goedkoope uit
voeringen zijn op de markt.
ANTWOORD aan den heer W. H.: Er is
een „Peters-schema" voor 3 iampen met in
gebouwde honingraatspoelen (gelijkstroom)
Ik zal het u voer eenige dagen terleen zen
den.
VRAAG: De heer B. B. vraagt aanwijzing
voor neutrodyniseering van een A 409.
ANTWOORD: 1-Iet bijgevoegde schema is
zóó iieelemaal foutief, dat u mij eerst nog
eens van een en ander de bedoeling moet
mededesleii! 2 spcelen in-de antenne? Geen
spoel, in de piaatkrlng ,.van de-hoogfrequente
lamp? Maar' één variabelecondensator?
Enz., enz. - - - - -
VRAAG: De heer J. H. B. stelt eenige vra
gen omtrent een Koomarts-schema.
ANTWOORD: 1. Dan zijn er 4 spoelen op
het toestel.
2. en 3. Een kleinere spoel in de plaat
kring van de hocgfrequentlamp en ook. losser
koppelen doet de selectiviteit toenemen.
4. De serie is goed, maar de A. 435 zal
grootere selectiviteit geven dan de A 409, dus
dan A 435, A 415, B 406, B 403.
5. Niet op 3 lampen luisteren, maar het
geluid verzwakken door lossere koppeling
van de plaatspoel van de hoogfrequentlamp
met roosterspoel detectorlamp (zie vragen
2 en 3).
ANTWOORD aan den heer A. A. Bij een
electrodynamischen luidspreker is de conus
verbonden aan een spoeltje, dat doorvloeid
wordt door de spreekstroompjes en daardoor
gaat trillen in een stuk magnetisch veld,
waarin het is geplaatst. Bij een gewonen
luidspreker wordt een tong min of meer
door magneten aangetrokken, die omwikkeld
zijn met de spoeltjes, waardoor de spreek-
stroom gevoerd wordt. Bij electrodynamische
luidsprekers is de kracht evenredig met de
sterkte der stroompjes voor alle frequenties.
Vandaar natuurlijker reproductie. Er zijn
nog eenige andere redenen.
BIOSCOOP
STAND AARD-THE ATER
Historie en sensatie in „Janice Meredith"
In het groote hoofdnummer „Janice Me
redith" is de rococo-fijnheid van den prui
kentijd gesteld naast het brute van den re
volutionairen strijd, het cultuurelement
naast de sensatie en daaruit is een goede
film geworden. Een. on-Amerikaansche film
door de historische waarde, en toch een uit
de U .S. A. door de wijze van uitwerking van
het gegeven. Het drama is uit den tijd van
den Amerikaanschen Vrijheidsoorlog, het
stelt de oplaaiende revolutie midden in de
bezonken rust van gepruikte landheeren en
Arcadisch levende dames. De revolutie geeft
uitgeweken Engelsche verschoppelingen, die
zich als slaaf verhuurd hebben in de Nieuwe
Wereld een kans. De slaaf wordt spion en de
liefde-van zijns meesters dochter is hem een
waarborg voor succes in dit tegen haar va
der gericht bedrijf. Daarmee zijn de sensatie
en de liefde tgelijk geïntroduceerd in de
film. Dat de laatste het via de eerste wint is
ongetwijfeld zeker. Voor de manier waarop
het gebeurt verwijzen wij naar de reputa
tie van Marion Davies, die ook in het cos-
tuum Louis seize een goed figuur maakt.
Een film dus, die zeer de moeite waard is.
De film te begeleiden met muziek uit het
betreffende tijdvak was 'n daad van goed in
zicht van den leider van het Standaard-trio.
Het andere hoofdnummer: „Zeg nou zelf",
had gerust begeleid mogen worden met abso
luut a-tonale muziek, omdat het zoo echt-
Amerikaansch dol is. Er zijn in zoo'n film
toch altijd nog beelden op te diepen, die een
groote caricaturale verdienste hebben, bij
voorbeeld hier het krijgen van een appel
flauwte, bedreven door een juffrouw; flitsen
die een rolprent als deze genoegelijk geniet
baar maken. Er valt veel te lachen bij de zot
beden van dit sreond jeriiftaL
Op liet tooneel vertoont Breitbart de tweede
in letterlijken zin zeer sterke dingen. Hij
buigt dikke staven ijzer, waar het publick
zelfs niet voor f 500 beweging in kan krij
gen, zoo maar om, hij kraakt een draadnagel
met z'n handen en met z"n vuist slaat hij een
spijker door een pank, die een duim dik is.
Ten leste tilt hij drie personen tegelijk met
één hand boven zijn hoofd. Breitbart n is
een phenomeen, dat men gezien moet heb
ben.
In het bijprogramma loopt een Duitsche
reisfilm over Hagen de ingangspoort van het
Sauerlandgebergte, Heimatsort der jeugd
herbergen, land waar schoonheid te ge
nieten valt dus!
REMBRANDT THEATER.
Watt en Half Watt op het
doek; Collin c.s. op dc
planken.
Dit is één der aardigste films waarin Watt
en Half Watt uitgeblonken hebben. Het
scenario is zeer onschuldig en van een
operette-achtige onwaarschijnlijkheid, doch
bezit tevens de geaardheid van de echte
„thriller". De inzet van de film is vooral
ongemeen geslaagd, dank zij prachtige opne
mingen op een pompeus zeiljacht; de onver
wachte entree van de grootste Deensche
komieken, daarna, in het Chineesche paviljoen
van het meisjes-internaat wordt uitnemend
voorbereid en is van groote komische kracht.
De ruimte hier is te gering om u verder de
hoogst belangwekkende avonturen van 't lieve
jonge meisje, de zeer sportieve jongeman en
de beide hecrcn Watt te kunnen verhalen.
Genoeg zij u, te weten, dat de spanning
u geen oogenblik zal loslaten en dat ge u
ongemeen zult amuseeren.
Op het tooneel dit keer Paul Collin, de
vroegere medewerker van Pisuisse, met Leo
Bernard een voortreffelijke chanteur en
Dini van Maarle als zangeres. Het vierde
lid van 't gezelschap is Carola Scarletti die
zeer verdienstelijk een Weensche wals danst.
Het gezelschap opent het programma met een
vroolijken samenzang en sluit het met een
alleraardigste slotzang, bovendien wordt nog
een „levend schilderij" vertoont. We zouden
haast willen zeggen, het prototype van de
sprekende film, of geluidgevende tooverlan-
taam.
Het bijprogramma, is goed.
LÜXOR-THEATER.
„Trouw nooit", met Lois Moran
in de hoofdrol. Viola Dana in
„Het Meisje uit de Lunchroom".
Deze week een luchtig programma dat ze
ker in den smaak zal vallen.
In „Trouw nooit" komen heel wat amusan
te verwikkelingen voor als de ondeugende
Priscilla, die van de heerschzucht van haar
tante meer dan genoeg heeft, trouwen wil,
maar zich ook weer wil laten scheiden; ze
wendt zich echter tot den verkeerden advo
caat, die, hoewel nog jong, geen moderne
opvattingen van het huwelijk heeft. Priscilla
maakt een afspraak met den vader van den
advocaat om den zoon te doen veranderen
van inzicht. En zoo ontstaan veel vroolijke
situaties, daar Priscilla nu niet alleen haar
eigen rol moet spelen, maar ook die van haar
z.g. nichtje Betty, alzoo een dubbelrol (die
echter schitterend wordt vertolkt). Het be
hoeft natuurlijk niet gezegd te worden dat de
oplossing aan het eind tot volle tevredenheid
van de jongelui is.
Een heel aardig nummer.
„Het Meisje van de Lunchroom" is een
schets uit het dagelijksch leven. Het is de
geschiedenis van een meisje dat een million-
nair wilde huwen. Op welke manier zij dat
doet is de moeite waard om te zien. Het gaat
echter niet allés van een leien dakje, vooral
niet als haar man door zijn vader wordt ont
erfd omdat deze haar niet als schoondochter
wil hebben. De jongeman krijgt een gelukkig
idee. Hij Iaat den a.s. schoonpapa in de val
loopen, en weet hem door listen en lagen
„klein te krijgen". Het geval is bijzonder aar
dig uitgewerkt.
De hoofdrollen in dit nummer worden
uitnemend vervuld door Viola Dana en Ralph
Graves.
Verder zagen we nog de klucht: ,De
Kunstmoeder", waarin we een eieren-bom
bardement meemaken.
Het Luxor-Nieuws is goed verzorgd even
als: Lente aan den Rijn.
CINEMA PALACE.
Joan Crawford in Rose-Marie.
Palace komt deze week met twee hoofd-
filmen. De eerste is getiteld: Dat zijn de Dol
larprinsessen en de tweede Rose-Marie, naar
de hier algemeen bekende operette van dien
naam. Niet waar, iedereen zingt tegen
woordig naast „Ich küsse Ihre Hand, Ma
dame!" „Rose-Marie, I love you!" met een
meer of minder Engelsch accent. De Dollar
prinsessen is een echt Amerikaansche film,
die vlot en vroolijk gespeeld wordt en die
tot in details uiterst verzorgd is. We leven
ons het Dollarprinsesgebaar zoo in, dat we
niets verbaasd zijn, dat deze prinses ettelijke
malen de 1000 dollarbiljetten zoo maar uit
haar vestjeszak alias ceintuur haalt en er
eenige menschen gelukkig mee maakt.
Joan Crawford is in Rose-Marie prachtig.
Deze ras-artiste toont telkenmale, dat haar
carrière aan de film niet enkel te danken
is aan haar knappe snuitje en lenige fi
guurtje; het is een genot haar spel te aan
schouwen. De geschiedenis wordt zeer
boeiend uitgebeeld, in spanning volgen we
het geheele verloop en als we tenslotte Rose-
Marie en Jim Kenyon als een gelukkig
paartje in een kano zien wegvaren, zijn we
heel gelukkig en denken zelfs niet meer aan
de dooden die ze achterlaten.
Als soliste treedt deze week op Jos. Schet-
zer, die met haar mooi geluid en prettige
voordracht bijzonder in den smaak van 't
publiek valt, hetgeen het hartelijk applaus
duidelijk bewees.
Het Wereldnieuws is belangwekkend.
IN ES
VOOR DE KINDEREN.
Billy keerde al zijn zakken binnenstebinten,
maar daar was niets meer van een amulet te
zien. Zij zochten toen verder rondom den
boom, maar zonder succes.
„Misschien is de amulet in dc mand," merkte
Jerrv op.
Billy schudde zijn hoofd. ,,Neen," zclde hij,
,.ik herinner het mij nu. Ik had de amulet in de
hand toen wc in dc straat van de stad stonden
en toen het kleine mannetje kwam cm ons te
zeggen, dat wc geen auto konden krijgen- Ik
moet haar hebben laten vallen toen wc den in
specteur van politic hoorden schreeuwen en we
voortmaakten om dc mand van den ballon te
bereiken. Ik ben bang. dat ik haar voor goed
kwijt ben."
Jerry was erg bedroefd. Om dc waarheid te
zeggen, hij had wat heimwee en nu leek het. daf
hij nooit weer Mars zau terugzien- ,.0. Billy."
jammerde hij. ,.Wat zullen we nu moeten deen?.
Laten we eerst eens kijken of wc dc amulet
terug kunnen vinden."
..Ben je nou raar," zcidc Rcdncb. „Denk je
dat ik dien inspecteur van politic weer wü ont»
moeten? Denk je dat ik anders niet allang naar
de stad was teruggevlogen om tc zien of ik dc
amulet weer kon vinden."
.,Ik wil graag naar Mars terug," zcide Jcrry
weer. Jij hebt goed praten, want jij kunt naar
Mars terugvliegen en wat moet ik beginnen mi
Billy zijn amulet heeft verloren?"
Billy bemoeide zich cr mee. „Maak nu maar
geen ruzie, ik zal eens aan mijn moeder vragen,
misschien weet zij wel raad."
Het zal haar zeker pleizicr doen. dat stelletje weer tc zien.
INGEZONDEN MF.DEDEELINGEN
a 60 Ct« per regeL
VRAAG VOOR UW BIN NEN- EN BUITEN-
FIRMA J. HEYDANUS Zn.
KONINGSTRAAT 25 PARKLAAN 60 rd.
Tel. 11361 ren 8—12 an 1^45. Zatard. 81.
RADIO - PROGRAMMA
ZONDAG 1 DECEMBER
HILVERSUM 1071 RL
9.00 VARA. Toespraak. 9.15 VARA. Concert.
Orgel en viool. 9.45 VARA. Lezing. 10.00
VARA. Lezing. 10.15 VARA. Voortzetting con
cert. 10.30 VPRO. Kerkuitz. vanuit de Vrije
Gemeente te Amsterdam. 12.01 AVRO. Lezing
door Dr. C. H. Sluiter over: De afstanden in
het onmetelijke rijk der sterren. 12.40 Concert
door het AVRO-Octet. Solo-viool: Boris
Lensky. 2.00 AVRO. Boekenhalfuurtje. Johan
Koning bespreekt Alie Smeding's „De ont
moetingen van Rieuwertje Brand" 2.30 Con
certgebouw te Amsterdam: „Samson en Da-
lila". Opera in 3 bedrijven van Ferd. Lemaire.
Muziek van C. Saint-Saëns, Koor van de Mij.
t. bevordering der Toonkunst. (Afd. Amster
dam), het Concertgebouw Orkest. Leiding:
Pierre Monteux. Daarna: Sportuitsl. In de
rustpoozen: Gramofoonmuziek. 5.00 (golfl.
298 M.) VARA. Wekelijksch nieuws. 5.15 VARA
Kinderuurtje. 6.00 VARA Orkestconcert. 7.30
Bridge-partij door het AVRO-Bridgekwartet.
8.00 Tijdsein, pers- en sportnieuws. 8.15 Ka
mermuziek door het Concertgebouw Trio.
9000 Studio-opvoering van „Huibert Corne-
lisz Poot" of „Dichter en Boer" Zangspel in
2 bedrijven, gedicht door Enander. Muziek
van René de Clercq. Na afloop: Gramofoon
muziek. 12-00 Sluiting.
HUIZEN, 1875 M.
8.25 NCRV. Morgenwijding. 10.00 KRO.
Uitzending van de Hoogmis uit de Domini-
canenkerk te Zwolle. 1230 KRO. Concert
door het KRO-Trio. 1.30 KRO. Lezing over:
„In het land der Boschnegers en Magiërs".
2.00 KRO. Lezing over „De figuur van Paul
Claudel, Fransch Dramaturg". 2.30 KRO.
Concert m. m. v. Dameskoor. Mandolineclub
en pianiste. 4.00 KRO. Ziekenlof uit Bloemen-
daal. 5.00 NCRV. Kerkdienst vanuit de Ned.
Herv. Kerk (Julianakerk) te Veenendaal. 7.30
KRO- Lezing over: „Het Boeddhisme I. Zijn
leer". 7.55 KRO. Voetbaluitsl. 8.01 KRO. Voet-
baluitsl. 8.05 KRO. Praatje door den KRO.-
Voorzitter. 8.15 KRO. Intenties. 8.20 KRO.
Concert. Orkest, vocale soliste. 10.45 KRO.
Epiloog door het Klein Koor.
SPECIALISTEN TEL. 14609. KONINGSTR. 27
PHILIPS- EN „ERREM 3" TOESTELLEN
DAVENTRY, 1554,4 RL
3.20 Jaarlijksche Schotsche Kerkdienst.
4.20 Concert. D. Smithard (alt), D- Wise
(viool) Militair Orkest. 5.35 Kerkcantate
No. 62 van Bach. 6.20 Bijbellezing. 8.20 Kerk
dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuws
berichten. 9.25 Concert. M. Cole (piano),
Symphonie Orkest. 10.50 Epiloog.
PARIJS „RADIO-PARIS" 1721 K. w
12.20 Religieuse causerie en gewijde mu
ziek. 1.20 Gramofoonmuziek. 2.20 Gramofoon
muziek. 3.20 Concert. 5.20 Gramofoonmuziek
0.50 Gramofoonmuziek. 7.35 Gramofoonmu
ziek. 7.50 Poppenkast Radio Paris. 8.20 Or
kestconcert en vocale solisten. 9.05 Concert.
10.35 Dansmuziek.
LANGENBERG 473 M.
6.20 Gramofoonmuziek. 8.25 Katholieke
morgenwijding. 12.20 Orkestconcert. 5.35
Kerkcantate van Bach. (No. 62) 6.50 ,.Un
Ballo in Maschera Opera van G. Verdi. 9.50
Verslag van de Zesdaagsche te Keulen. Daar
na tot 11.20 Gramofoonmuziek (Dansmuziek)
KALUNDBORG, 1153 RL
11.20 Orkestconcert. 2.50 Concert. Orkest en
vocale soliste. 4.50 Kinderuurtje. 7.20 Con
cert. Orkest, en vocale soliste. 8-05 „Alle Mu-
lige Roller". Blijspel in 1 bedrijf van Erik
Bogh. 8.55 Piano-recital. 9.20 Concert. Or
kest. viool en fluit. 10.20 Dansmuziek. - v
v r w* V V ~v -
BRUSSEL, 508.5 M.
5.20 Orkestconcert. 6.20 Kinderuurtje. 6.50
Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Piano en
vocaal kwartet. 9.00 Voortzetting van he*
concert.
ZEESEN 1635 RL
6.20 Lezingen. 8.15 Klokkenspel, morgen*
wijding en klokgelui. 9.20 Lezingen. 11.20
Concert. 1.20 Hoorspel „Dr. Dolit-tles Aben-
teuer". 2.20 Lezingen. 3.30 Gramofoonmuziek.
3.50 „Vom Teufel geholt". Blijspel van Knut
Hamsun. 5.50 Lezing. 6.20 Lezing. 7.20 Koor
zang en declamatie. 8.20 Kamermuziek.
Daarna tot 11.50 Dansmuziek.
(Adv. Ing. MedJ
MAANDAG 2 DECEMBER
HILVERSUM, 1071 M. (van 12.006.00 n.m,
298 M.)
10.00 Morgenwijding. 11.15 Lezing door J.
Stamperius over: Wat zullen onze kinderen
lezen? 12.15 Concert door het AVRO-kwartet.
2.00 Kookpraatje door P. J. Kers. 2.45 Aansl.
van het Rembrandt Theater te Amsterdam.
5.00 Kinderuurtje. 6.01 Gramofoonmuziek.
6.30 Vaz Dias: Koersen. 6.45 AVRO-Boeken-
halfuurtje. Marie VerhoevenSchmitz be
spreekt Arnold Ulitz' „Oproer der Kinderen".
7.15 Engelsch voor beginners. 8.01 Concert
door het Omroeporkest 8.45 Studio-opvoering
van Den Spiegel der saligheyt van „Elkerlyc"
o. 1. v. Kommer Kleyn. 10.00 Persber. 10.15
Concert door het Omroeporkest. Daarna Gra
mofoonmuziek. 12.00 Sluiting.
HUIZEN, 1875 M.
UitsL N.C.R.V.-Uitz.
8.15 Morgenconcert. 10.30 Ziekendienst. 11.00
Lezen van Chr. Lectuur. 11.30 Concert. Zang,
viool, cello en piano. 12.30 Orgelconcert. 2-00
Uitzending voor scholen. 2.45 Lezing over-
„Onze Kamerplanten". 3.15 Cursus Knippen.
4.00 Ziekenuurtje. 5.00 Concert. Zang, viool en
piano. 6.30 Muziekpraatje. 7.00 Uurtje voor de
Rijpere Jeugd. 8.00 Uitzending vanuit de Ge-
ref. Kerk te Zaandam. Sprekers, orkest, koor
en vocale solisten. Daarna: Persberichten.
DAVENTRY, 1554.4 RL
10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 11.20 Gra
mofoonmuziek. 1220 Concert. P. James (so-
praan\ E. Platts (bariton). 12.50 Concert op
Cinema-orgel. 1.20 Orkestconcert. 1.20 Piano
recital. 1.35 Orkestconcert. 2.20 School-uitz.
2.50 Lezing. 3.25 Lezing. 3.50 Dansmuziek.
4.3o Orkestconeert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Le
ring. 6.35 Nicuwsber. 7.05 Piano-recital 7.20
Lezing. 7.45 Lezing. 8-05 Concert. E Pcn-
ville (fluit). 8.2o „Hot-Pot-Pourri". Radlo-re-
vue 9.20 Nleuwsber. 9.35 Toespraken door Luit.
Generaal Smuts en Generaal von Lettow—
Vorbeck. 10.05 Berichten. 10.10 Concert M
Huxley (sopraan). Orkest. 11.35 Dansmuziek,
PARIJS „RADIO PARIS" 1725 RL
12.50 Gramofoonmuziek. 4.05 Orkestconcert
en soli. 6.55 Gramofoonmuziek. 7.25 Gramo
foonmuziek. 8.20 Orkestconcert en tooneeluite
zending.
LANGENBERG, 473 RI.
6.20 Gramofoonmuziek. 9.35 Gramofoonmu
ziek 11.30 Gramofoonmuziek. 12.25 Orkest-
concert. 4.50 Cither- cn gltaarsoli. 7.5o Con
cert. Orkest, dameskoor en vocale soliste. 9.50
Verslag van d eZesdaagschc tc Keulen. Daar
na töt 11.20: Dansmuziek.
KALUNDBORG 1153 RL
11.20 Orkestconcert. 2.55 Orkestconcert eri
declamatie 7.26 Concert, Orkest, koren en
vocale solisten. 9.35 Dansmuziek.
BRUSSEL 508.5 RL
5.20 Trio-concert. 6.50 Gramofoonmuziek
8.3d Gramofoonmuziek. 8.50 Orkestconcert.
ZEESEN, 1635 M.
6.15 Lezingen. 11.5o Gramofoonmuziek.
12.15 Berichten. 1.20 Gramofoonmuziek. 1.50
Lezingen. 3.50 Concert uit Berlijn. 4.50 Lezin
gen. 7.50 Concert. Her-ultz. van Breslau. 8.50
Voorlezing. 9.50 Daasiep, Daarna toi 11.505
PrYnffmnrtefr, v-