M&M: :D. LETTEREN EN KUNST C [MM HEEREN - BAAI) BIOSCOOP BINNENLAND MAAKT VLOEREN GLANZEND - BESCHERMT LINOLEUM HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 8 MAART 1930 DERDE BLAD. KUNST AAN HET VOLK. DANSAVOND FLORRIE RODRIGO EN ELIZABETH VAN DER VIES. Zóó verschillend als zij dankten voor het applaus, zóó verschillend was ook het dan sen van Plorrie Rodrigo en Elizabeth van der Vies. Florrie Rodrigo kwam terug met een stuursch gezicht en zij dankte met hoekige, abrupte bewegingen. Iets bijna onvrouwelijks was er dan in haar malgracleus buigen. Elizabeth van der Vies daarentegen zweefde kwiek en vlug terug, een glimlach om haar mond en zij was een en al gratie, wanneer zij diep in haar knieën doorboog! Florrie Rodri go deed mij denken aan een weerspannige suffragette, Elizabeth van der Vies aan een hofdame, die een révérence maakte voor de vorstin. In het dansen van deze danseressen was 'n even groot, karakteristiek verschil. Florrie Rodrigo danst met forsche, hoekige bewegin gen en innerlijke spankracht, met een bijna somberen ernst en iets mannelijks in haar optreden. Wanneer zij de „heks" danst een maskerdans op muziek van Moussorgsky doet zij meer denken aan een satyr, een duivel dan aan een vrouwelijke heks. Zelfs in een menuet de meest liefelijke dans toch blijft zij ernstig en hoekig van ge baar! Wanneer zij een zuiveren „dans" danst van Grainger is haar bewegen soms tot het ongracieuse toe! Maar zij is een persoon lijkheid, zij brengt steeds iets van zich zelf mee op het tooneel! En daardoor vooral boeit zij! Zij is kunstenares. Het meest ka rakteristiek voor haar danskunst was wel de mijnwerker, een zuiver mannelijke dans, waarin zij plastisch den harden arbeid vair den mijnwerker weergaf, en in een prach tig en overgang, den strijd tegen het gevaar en ten slotte den dood! Dit was heel gaaf en zeldzaam suggestief. Elisabeth van der Vies daarentegen ls in haar dansen één en al gratie, zij bewaart steeds de mooie lijn, de bewegingen vloeien geleidelijk in elkaar over, zij bekoort door haar bevalligheid, haar zwier, en souplesse! De glimlach is geen oogenblik van haar ge zicht, haar costuums zijn in tegenstelling van die van Florrie Rodrigo kleurig, bij het bonte af, in het kort, zij blijft behalve in het allegro barbaro, maar daar is het dan ook „barbaro" voor aldoor vrouw! Wan neer zij een gavotte danst als een fijn poppe tje, denkt men er zich een bosch-decor en een gazon bij! Hoorbare zuchten van teleur stelling gingen op, toen de heer Sevenhuysen aankondigde, dat de Wiener Walzer verviel! Dat was nu juist de dans, dien wij van deze danseres, bij wie alles breede, gracieuse zwier is, het liefst hadden gezien! Het was te verwachten, dat een Czardas, door Elisa beth van der Vies gedanst welke dans de Weensche wals verving een mislukking zou worden. Want voor een wilde Czardas mist deze danseres den hartstocht, de woeste stuwing, de opwindende passie. Haar dansen is mooi van lijn, gracieus van bewegen, maar het wordt op den duur wat zoetelijk! Haar kunst gaat niet boven het bevallige, bekoor lijke bewegen uit, het mist het sterke, per soonlijke karakter van het dansen van Flor rie Rodriga! En het is ook lang niet zoo be- heerscht en zeker, ja het was zelfs nu en dan heel slordig en onrhythmisch. Muziek en dans waren meermalen niet één, het scheen wel, of er niet genoeg gerepeteerd was met den accompagnateur! Heel anders was dat bij Florrie Rodrigo, die met haar krachtige gebaren en haar for sche stampen in haar dans „muziek" had! De bewegingen van Florrie Rodrigo leken stugger, stroever dan van Elisabeth van der Vies, haar dansen veroverde minder vlug het publiek, maar het was au fond tovh sterker, krachtiger, het was vooral bloedrijker. In hun aard zoo heel verschillend, gaven de twee danseressen danskunst, die juist door die tegenstelling bo.ride- In één opzicht was er overeenkomst, namelijk, dat beide danseressen niet alleen zooals zoo vele van haar tegenwoordige kunstzusters met hun armen, maar met heel hun lichaam dansten! Als een der meest gracieuse dan sen van Elisabeth van der Vies releveer ik hier nog de erangui, een Roemeensche dans, waarin het bewegen met den halsdoek wel bijzonder fraai was! De in een zwart-wit costuum gedanste Tonado vond ik min der gelukkig. Hij werd eentonig en met dat herhaalde kijken om 'n hoekje ook te opzettelijk! Van de dansen van Florrie Rodrigo noem ik nog den kozakkendans, die vooral boeide door de gestadige afwisseling en het rhythme! De heer Hans Brandts Buys, die aan den vleugel voor de begeleiding zorgde, vulde het programma aan met soli van Joaquin Nin en Francis Poulence en 4 préludes van De bussy. Mijn muziek-collega was bij „Zang en Vriendschap" en daar ik mij liever niet op glad ijs waag, wil ik hier alleen zeggen, dat de heer Brandts Buys mij met zijn piano spel geboeid heeftl De schouwburg aan den Jansweg was prachtig bezet en het publiek, dat in het begin vrij gereserveerd bleef, kwam gaande weg los en dankte zoowel de danseres als den pianist aan het slot met een hartelijk applaus. J. B. SCHUIL. INGEZONDEN MEDEBEELINGEN a 60 Cts. per regel. MIJNHARDT's Zenuw-Tabletten.75 Laxeer-Tabletten60 d Hoofdpijn-Tabletten 60 et Bij Apoth. en Drogisten Cé. ECHTE FRIESCHE 20-50ct.per ons CINEMA PALACE. Een uitnemende film met Lon Chaney in de hoofdrol. „Plicht", een filmepos gewijd aan het spoor wegverkeer, een voortreffelijke amusements film met uit cinematografisch oogpunt prachtige fragmenten, en.... een echt Ameri- kaansch bombarie-slot. Maar wij nemen ge noegen met de sensatie omdat deze film in opzet schitterend is en grootendeels waarlijk uitnemend is uitgewerkt. Lon Chaney, de wereldberoemde acteur van wie wij onvergetelijke creaties in het griezelige genre kennen, is in deze film tot zich zelf ingekeerd; zijn oude, stekelige, ve nijnige machinist is een prachtige, mensche- lijke schepping, die wij zonder eenig voorbe houd bewonderen. Welk een beteekenis Cha ney als filmacteur heeft, blijkt wel weer uit deze film, te meer, daar hij op geen enkele wijze gestreefd heeft- naar succes, verkregen op een goedkoope manier, door grof uiterlijk effect. „Plicht", is „maar" een amusementsfilm. Doch de regie heeft schitterende resultaten bereikt bij haar pogingen om een indruk te geven van de starre regelmatigheid van het spoorwegwezen en de geweldige kracht en omvang van de Amerikaansche locomotie ven. Het geluld ondersteunt hier prachtig de bedoelingen van den regisseur. Het donderen van de treinen over de rails, het gillen van de stoomfluiten werd op een zeer orgineele wijze in de film verwerkt. Hieraan zag men welken kant de zelfstandige geluidsfilm- kunst op moet! Van het bijprogramma dient de klucht met Laurel en Hardy in de hoofdrollen ver meld te worden. De Hal Roach Comedy verdient geld met dit tweetal. Op het tooneel „The frank Brothers", twee acrobaten, die werkelijk iets buitengewoons presteeren. Het programma bevat voor de pauze nog een alleraardigste korte geluidsfilm, gewijd aan de Jazz. LUXOR-THEATER. Ellen Richter en Nicolas RImsky in de hoofdrollen in „Zeven maal verliefd". Het is niet altijd aangenaam om verslag te moeten geven van een filmprogramma, maar als het zoo goed is als deze week in Luxor, dan zet men zich met genoegen aan het schrijven. De Duitsche reisjes brengen ons dezen keer in het Spreewald, waar veel te genieten valt. Het filmpje comedianten amu seert in hooge mate; het Journaal is mooi en interessant. De drie zangers, die optreden onder den naam het Trio Mascotta, brachten een vier tal liederen ten gehoore. die bijzonder mooi van klank zijn, de stemmen passen heel goed bij elkaar. In het tweede, het Italiaan- sche lied, nemen ze met het ernstigste ge zicht van de wereld hun publiek bij den neus. Met ware overtuiging zingen zij „pia nissimo, crescendo, da capo, fortissimo", enz. Henri Albers treedt op in zijn transfor matie-schets. Blinde Geert. Hij speelt hier in acht rollen, waarvan die van Blinde Geert o.i. het beste wordt uitgebeeld- Henri Albers zal zeker in dit genre nog veel kunnen be reiken. De hoofdfilm „Zeven maal verliefd" is een film, waar men naar toe gaat, als men zich eens echt wil laten amuseeren, het is een film met geen andere pretentie, dan die van hartelijk laten lachen en pret geven. Het scenario is gebouwd om een werkelijk origi neel gegeven, en de uitwerking is veelal kostelijk. Leuk vlot spel en vroolijke inte rieurs verhoogen nog de aantrekkelijkheid van deze film, terwijl de muziek op zeer ver dienstelijke wijze het geziene illustreert. „Wat Luxor brengt is deze week zeer zeker goed-" REMBRANDT-THEATER. Weary River" met „The master of melody". Er zijn menschen die een zwak hebben voor misdadigers-films en hun aantal is groot. Dan komt er flink leven in de brou werij, dan kun je genieten van den strijd der politie tegen de in zoo'n film sym pathieke boeven, dieven, dranksmokkelaars. „Weary River" is, al zou de titel het niet doen vermoeden In zekeren zin zoo'n film. De hoofdpersoon die heel goed speelt en heel goed zingt en die in t gewone leven Bar- thelmers heet, is leider van een bende drank smokkelaars en, omdat men hem er van ver denkt een onschuldigen voorbijganger dood geschoten te hebben bij een gevecht met een andere bende dezer heeren komt hij in de gevangenis terecht. Hij richt een orkestje op, componeert het lied Weary River, 't wordt voor de radio gespeeld en gezongen en de ge vangene is niet meer alleen een nummer maar ook een bekende. Hij raakt vrij, oogst succes op succes, heet op Broadway „The master of melody" maarwordt toch nog steeds scheef aangekeken als de ex-misda diger. Natuurlijk komt alles in t reine maar niet dan nadat er nog eens gevochten is. De heele geschiedenis zit goed in elkaar, de op nemingen zijn scherp, de liedjes best en aardig en men kan voor de zooveelste maal constateeren, dat Rembrandt-theater een benijdenswaardige accoustiek heeft voor ge luidsfilms. De rest van het programma wordt gevuld door een korte geluidsfilm van twee goede guitaar en banjospelers, door een actueel journaal met- aardige beelden van carnavals feesten In Venlo en Sittard en van het met worstrijden in Boxmeer. Op het tooneel wer ken twee clowns. Ze zijn zeer behendig in het fietsen op allerlei fietsen waarop u of ik geen meter zouden vooruit komen en ze geven een variéCé-nummer zooals men het maar zelden te zien krijgt, vlot, afwisselend, pakkend. Laten wij hier nog even bijvoegen, dat Zondagmorgen in 't Rembrandt-theater weer een cultuurfilm-voorstelling gegeven wordt- Dan kan men namelijk een boeiende rolprent te zien krijgen van een tocht naar den sneeuwtop van de Kllimandsjaro in. Afrika en van jachten op wilde dieren, STANDAARD - THEATER. „De Juweelen der Prinses"; Fred. Thomson en Silver King in ^De Zwarte Ruiter". Deze week een zeer uitgebreid programma, hetwelk evenwel groote verscheidenheid biedt. Het opent met een serie Par amount-opne mingen waarbij we een bezoek aan vele werelddeelen brengen „Juist wat hij noodig had" ls een klucht met aller onmogelijkste dingen, maar er wordt om geiachen en dat is de hoofdzaak „De juweelen der Prinses" is een film vol spanning. Wat wordt er telkens gelachen om dien ouden Schotschen Lord. Wij krijgen een strijd te zien tegen een bende bandieten. Aanvankelijk staat de bestrijder alleen, maar later krijgt hij hulp van eenige jongens, die als padvinders in de buurt van de plaats waar de misdaad gepleegd is, kampeeren. Het slot van de geschiedenis is dat de prinses haar redder weer terug ziet en haar juweelen behoudt. De deugd wordt beloond en de mis daad gestraft. „The Sisters Washington" hadden veel succes met haar vroolijke en ernstige lied jes. Als tweede hoofdnummer krijgen we een heel goede film uit het Verre Westen, één met veel rennende paanien, en fluitende kogels. Fred Thomson speelt hierin de hoofdrol als de zwarte ruiter. Thomson ver vult hier een prachtige dubbele rol, hij is de onnoozele jonge man, die eigenlijk niet in deze omgeving past en de onversaagde bestrijder van het kwaad. Cowboy-films „doen" het nog steeds als zij zoo goed zijn als deze. Met genoegen ziet men ook naar Silver King, het verstandige paard, bekend uit zoovele films. Natuurlijk weet Fred Thomson de bandieten te overwinnen en te straffen. Een uitstekend programma, dat wij kun nen aanbevelen- VLIEGEN IN DEN MIST. Avontuurlijk einde van een vliegtocht Dusseldorf Waalhaven. De mist heeft de luchtvaart de laatste dagen vele parten gespeeld. Een drietal sportvllegtulgen is ternauwernood aan een ongeval ontsnapt. Twee Pandertjes van de Rotterdamsche Aero-Club en een Koolhoven-^vliegtuig moes ten namelijk noodlandingen maken. In een onderhoud met de heeren H. M. Schmidt Crans, chef-instructeur der Na tionale Luchtvaartschool en Frits Koolhoven heeft de Tel. nadere bijzonderheden over deze vlucht vernomen. Wij kwamen met mooi weer van Dussel dorf, aldus de heer Schmidt-Crans en alles wees er op. dat wij een goede reis zou den hebben. Ik bestuurde het eerste Pandcr- tje, waarin zich ook de heer C. Kolff, voor zitter der Rotterdamsche Aeroclub bevond, de heer Jhr. van der Wall van Repelaar zat geheel alleen in het tweede Pandertje; belde toestellen zijn van de Rotterdamsche Aero- Club. De heer Van Repelaer is een oud-leer ling der Nationale Luchtvaartschool en een kundig vlieger. Plotseling op 6 K M. slechts van Waalhaven kwam een zoogenaamde rollende mist op ons af Voor we het wisten zaten we er midden in. Ik zat danig in angst voor Van Repe laer, want als hij zou doorvliegen beteekende dat vast en zeker, dat hij verloren was. De mist was zeer dik en we konden niets zien. Tot- mijn groote geruststelling zag ik, dat Van Repelaer het groote gevaar begrepen had en terugkeerde.' Het werd nu een race met den mist. De mistwolken werden door den wind voortgedreven. Maar wij hadden ook het voordeel van den wind en tegelijk onze dappere motortjes, die ons vlug weer naar een mistvrij gebied brachten. Het kwam er maar op aan den mist vóór te blijven en van den voorsprong gebruik te maken om te landen. Van Repelaer ging in de richting Dubbeldam. Hij heeft daar een landgoed en is dus ter plaatse goed bekend. Boven een weiland gekomen dook hij omlaag om mij te kennen te geven, dat we hier veilig konden landen. Ik begreep zijn sein. en slaagde er in vlot te landen. Vlak adhter mij aan kwam Van Repelaer, die ook een geslaagde noodlanding uitvoerde. Het wei land waar we neerstreken behoort bij liet landgoed van Van Repelaer. Nauwelijks waren we behouden op den grond of een dichte mist omsloot ons van alle kanten- De heer Frits Koolhoven deelde mede, dat hij zich ernstig ongerust had gemaakt over den heer Van Repelaer, daar hij met zijn zooveel sneller Koolhoven-sportvliegtuig, het tweetal Pandertjes in den mist uit het oog had verloren. Ook hij is gevlucht voor den mist. Maar daar hij op onbekend terrein geen nood landing durfde wagen is hij via Breda naar het vliegveld Gilze-Rijen. dat hij goed kent, gevlogen, alwaar hij goed geland is. POGING TOT MOORD EN ZELF MOORD TE ROTTERDAM. Vrijdagmiddag heeft in de Zwijnensteeg te Rotterdam de 32-jarige Griek M. een moord aanslag gepleegd op de 18-jarige mejuffrouw A. de B. Daarna heeft hij getracht zich zelf van het leven te berooven. Mejuffrouw De B. is met een schotwond in de kaak in het ziekenhuis aan den Cooi sin gel opgenomen. Ook de Griek, die een schotwond in het hoofd heeft, is daar op genomen. Zijn toestand is zorgwekkend; de toestand van het meisje is minder ernstig, aldus de NH.Ct. UIT DE BREDASCHE GEVANGENIS ONTVLUCHT. Waar is Franz Schmitz? In een buitengewoon politieblad verzoekt de officier van Justitie te Breda opsporing, aanhouding en overbrenging naar de straf gevangenis te Breda van Franz Schmitz, geboren 27 November 1879 te Sterkrade, laat stelijk wonende te Essen, koopman, gehuwd. Zijn signalement luidt: lang 1,72 M„ haar donkerblond-grijs, oogen bruin, voorhoofd laag en breed. Schmitz is zooals gemeld, op 25 Febr. ge vlucht uit de Bredasche gevangenis, waar hij een gevangenisstraf onderging van een Jaar, hem opgelegd door het Gerechtshof te 's-Hertogenbosch wegens diefstal. Na de ten uitvoerlegging van deze straf zou hij nog verschillende gevangenisstraffen moeten on dergaan. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN 60 Cts. per ravel Kind: „U wrijft den vloer zoo vlug en het lijkt zoo gemakkelijk; zou ik het kunnen?" Dienstmeisje: „ja, lieveling, wrijven met Mansion Polish is kinderspel." Overal verkrijgbaar in groote en kleine doozen. IMPORTEURS: N. Y. HANDEL MAATSCHAPPIJ RECKITTS, ROTTERDAM. ia* DE ARRESTATIE VAN DEN SCHILDERIJENDIEF. HIJ BEKENT ALLES. DIEFSTALLEN IN ACHT STEDEN. D.. de schilderijendief, wiens arrestatie gis teren is gemeld, is aangehouden op het oogenblik, dat hij bij den winkel van een kunsthandel in de Weldadigheidsstraat te Brussel, binnentrad, meldt de N.R C. Hij was in het bezit van twee te Utrecht gestolen schilderijen behooronde tot de Vlaamsche school: Maagd met kind en Portret van een Ridder. D. verklaarde eenige dagen te Duinkerken en enkele uren te Gent te hebben verbleven. Eerst Woensdagmiddag is gebleken, dat D. eenigen tijd geleden uit het museum Aix-en- Provence twee schilderijen heeft gestolen, waaronder een van Geerard van Houthorst, getiteld: Aan den oever van een rivier. Te Marseille heeft hij dit bij een kunsthande laar met een ander schilderij verwisseld. Hij beweerde aldaar S. te heeten en woonachtig te zijn te Brussel. Tot dusver loopt het on derzoek over diefstallen van schilderijen welke D. zou hebben gepleegd te Mechelen, Verviers, Utrecht, 's-Gravenhage, Falnt- Omer, Aix-en-Provence, Bern en Lausanne. De Tel. meldt nog: Het stelen van schilderijen was zijn gere geld beroep geworden. De politie van ver scheidene landen had de opsporing gevraagd van dezen snel berucht geworden museum bezoeker" met zijn bijzonde voorliefde voor kleine schilderijen. Ook Mechelen en Ver viers had hij met een bezoek vereerd. De recherche hield daarom een oogje in net zeil en ging handel en wandel na van alle ver dachte personen, die te Brussel antiquairs bezochten. Donderdagmiddag tegen drie uur ging een net gekleed heer een antiquiteltenzaak in de Rue de la Charité binnen en bood een paar opmerkelijk mooie schilderijen te koop aan. De rechercheurs volgden den man in den winkel en namen schilderijen en verkooper mee naar het bureau. Vrijdag werd de arres tant langdurig ondervraagd. Het bleek te zijn een zekere St.-Croix Martin, die onder de valsche namen Dagllo, Gustave en Theo Landré een kosmopolitisch bestaan leidde. Hij werd in 1895 geboren en komt uit Uru guay. De twee schilderijen die In zijn bezit wer den gevonden, moeten uit een Zwltsersch museum gestolen zijn. ..Daglio" bekende trouwens op hoofsche wijze, dat hij sedert drie maanden een goed bestaan had gevon den in zijn tak van bedrijf. „Ik hield zooveel van reizen", verklaarde hij aan den com missaris- Gedurende de afgeloopen drie maanden heeft hij gereisd in België. Zwit serland, Duitschland en Nederland. Hij merkte op, dat hij nooit gewelddadig te werk was gegaan, maar heel rustig gebruik hgd gemaakt van de onoplettendheid of ae ver veling van de museumbewakers. Van zijn goederen kon hij in den regel goed afkomen bfj antiquairs, want hU trachtte nooit er den laatsten cent uit te halen. Het verhoor zou Vrijdagmiddag worden voortgezet. Dan zou Daglio ook worden on der vraagd over zijn medeplichtige, die te Utrecht werd gearresteerd. „Een zeer nette jongen", verzekerde de commissaris, „hij be kent alles". DE VERDEELING VAN DEN ZENDTIJD. DE MEENING VAN DE A.V.R.O. In de Radio-bode, het orgaan van de A V- R.O. komt een uitvoerig artikel voor over het omroepvraagstuk in ons land- Daarin wordt allereerst de toestand op het oogenblik uit eengezet en dan gezegd dat de regeering zich bij het voornemen van een beslissing voor alles moet afvragen: hoe zullen par tijen tegenover elkaar komen te staan, wan neer die beslissing eenmaal gevallen is?" De oplossing van het vraagstuk moet billijk heid als kern hebben. De billijkheid kan nimmer worden gediend door het afbreken van de gevestigde reëele A.Vü.O, ten gunste van de toekomstige, denkbeeldige anderen. Realiteiten en succes staan hier tegenover plannen en wenschen. Wanneer een Radio Omroep in Nederland nu nog moest worden opgericht, zou men als grondslag voor de constitutie ervan politieke en godsdienstige maatstaven kunnen nemen, volgens den ge dachten gang van de andere Omroepvereeni- gingen. Het begrip billijkheid wordt echtar niet gehuldigd, wanneer zoodanige grondslag wordt aangenomen op een moment, dat reeds andere natuurlijke grondslagen zijn ontstaan. Een natuurlijke grondslag ls de aanwezigheid, de bloei van de A.V-R.O. In het feit van het. bestaan van de A.VR.O. ligt volgens de Radiobode een argument om de verdeeling In kwarten, zooals die door anderen wordt gewenscht voor onuitvoer baar te verklaren. Verder in het artikel wordt nog gezegd, dat de A.VR-O. wil meewerken aan een op lossing waarbij: a. de A.VJR O. zich zou willen neerleggen. b. de V.P.R.O. tevreden wordt gesteld. c- De belangen der kleine, niet zendende ver- eenlgingen. gediend worden door een rege ling met beroep. d. De K.R O. en N.CJFLV. practLsch houden wat zij hebben. e. De V.A.R.A. in ruime mate wordt tegemoet ge komen. f. De zenderquaestie wordt opge lost. g. een ongedwongen toekomstige ver houding tusschen de Omroepvereenlglngen tot een bereikbare mogelijkheid wordt ge maakt. 61 GEÏNTERNEERDEN ONTVLUCHT. UIT DE KAMPEN IN BOVEN-DIGOEU Aneta seint uit Batavia: In antwoord op de vraag van het Volks- raadslld Mr. Jonkman, om inlichtingen over de ontvluchting van geïnterneerden uit het kamp der onveraoenlijken in Boven-Dlgoel deelt de Regeering mede, dat niet alleen uit het geïnterneerdenkamp te Tanah Tinggi, doch ook uit dat te Ta na Merah, ge- intemeerden zijn ontvlucht, hetgeen in weerwil van de strenge bewaking door de plaatselijke omstandigheden, met name de toenemende uitgestrektheid der in ontglrw nlng genomen terreinen mogelijk wordt ge maakt. De pogingen tot ontvluchting vingen te Tanah Tinggi aan In Augustus 1929. Daarbij werd een uitweg gezocht in Oostelijke rich ting naar AustralLsch gebied. In totaal wer den uit Tanah Tinggi 40 geïnterneerden ver mist. Uit Tanah Merah. waar de pogingen tot ontvluchting eerst in December 1929 zijn begonnen, zijn tot dusver 21 geïnterneerden ontvlucht. Van het totaal aantal vluchte lingen van 61 werden cr successievelijk 41 op Australisch grondgebied aangetroffen. Zij werden vandaar overgebracht naar Thursday Island, waar zij door het plaatselijk gerechts hof, wegens overtreding van de immigratie- bepalingen werden veroordeeld tot gevan genisstraf en deportatie. In verband met het laatste werd telkens, wanneer dat noodig was een gouvernementsstoomer naar Thurs day Island gedirigeerd voor het afhalen van de opgevatte vluchtelingen. Verder is een aantal vluchtelingen door de gewapende politie opgevat bij de Flyrlvler, echter nog op Nederlandsch grondgebied. Voorts zijn 5 vluchtelingen teruggebracht door een Papoeastam, waarmode een groep van 9 vluchtelingen slaags raakte. De res- teerende vier van deze groep zijn in Januari en Februari uit eigen beweging terugge keerd. Omtrent het lot der 8 andere vluchte lingen verkeert men nog in het onzekere. ÜM2E CROEMTJE3 OlH5DA<3 OOhDERDA5 - ZATERDAG Lw. ü-mwr.J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 9