HAARLEM-NOORD.
DE MENSCH WORDT THANS
OUDER DAN VROEGER.
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL
SCHILDERWERK
FOTOGRAFISCH
ATELIER „RICHE"
VERGROOTINGEN - REPRODUCTIES
MUZIEK.
Het Huis ter Spijt.
Scheepvaartberichten
HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 13 MAART 1930
VIERDE BLAD
Waaraan de sterk-verminderde sterfte is toe te schrijven.
Tekorten bij pensioenfondsen.
In het onlangs gepubliceerde jaarverslag
van den Gemeentelijken Geneeskundigen en
Gezondheidsdienst te Haarlem trok het onze
aandacht, dat voor onze stad het sterftecijfer
voor 1928 was 9.1 op de loOO inwoners.
Dat wil dus zeggen, dat op elke 110 inwo
ners er dat jaar slechts één overleden is. Een
buitengewoon laag cijferl
Wij zijn eens gaan praten met den heer
W. Fehres Jr., referendaris, chef van de af-
deelfng Bevolking en Burgerlijke Stand.
Gauw kwamen de statistieken op tafel, waar
uit duidelijk bleek, dat de sterftecijfers vroe
ger veel hooger waren.
Per 1000 inwoners waren die:
18401849: 26.56
1850—1859 25.49
18601869 24.8J
1870—1879: 24.49
1880—1889 21.27
1890—1899: 18.67
1900—1909: 15.69
1910—1919: 13.40
1920—1923: 11.11
1924—1928: 9.85
Een vaststaand feit is dan ook dat de men
schen in den laatsten tijd gemiddeld ouder
worden dan vroeger. In het tijdvak 1840
1849 stierf elk jaar 1 mensch op de 37 men
schen, in 1928 slechts één op de 110.
De heer Fehres was zoo welwillend om
ook de cijfers over 1929 te berekenen. Het
sterftecijfer te Haarlem was over dat jaar
10.1, terwijl het cijfer over het geheele rijk
10.7 is. Haarlem kan dus bogen op het prae-
dicaat een zeer gezonde stad te zijn! Ook
over 1928 is dit gunstige verschil met het rijk
te constateer en. Het cijfer te Haarlem was
toen, zooals wij reeds schreven, 9.1 en voor
het rijk 9.6.
Wij gaan nu zoo vervolgde de heer
Fehres de vruchten plukken van de ver
beterde levensomstandigheden die voor de
menschheid in den loop der jaren zijn ge
schapen. Ik noem: verbeterde woningtoe
standen, hygiëne in fabrieken en werkplaat
sen, toezicht op levensmiddelen, zuigelingen
zorg, moderne scholen, betere geneeskundige
verzorging, vooruitgang van chirurgie, goed
ingerichte ziekenhuizen, tuberculose-bestrij
ding enzoovoort.
Vroeger steeg het sterftecijfer af en to?
door groote epidemieënln die jaren warende
sterftecijfers:
1847: aardappelziekte 31.
1849: cholera 31.2
1855: mazelen 27.7
1859: kindersterfte 31.—
1366: cholera 28.8
1871: pokken 29.4
1875: ademhalingsorganen 25.5
1880: zuigelingensterfte 23.4
1884: mazelen en roodvonk 22.2
1892: influenza 21.
1900: ademhalingsorganen 17.7
1908: zuigelingensterfte 15.—
1919: piep 17.4
In 10 jaar hebben wij al geen epidemie van
beteekenls gehad, terwijl ook daarvoor het
aantal slachtoffers der epidemieën geregeld
verminderd is.
De directeur van den Gem. Geneeskundi
gen en Gezondheidsdienst, Dr. J. van Ko
nijnenburg, bevestigde, dat gebleken is, dat
de levensduur van het menschelijk geslacht
in den laatsten tijd belangrijk gestegen is.
Hij schreef dit ook toe aan de oorzaken die
ook de heer Fehres al opgesomd had, maar
noemde daarbij vooral de tot standkoming
van de duinwaterleiding. Voorts ook de ver
mindering van het misbruik van alcohol, dat
vooral van zooveel invloed is op het thans
opgroeiende geslacht.
Het sterftecijfer over de jaren 1920—1929
is voor Haarlem ongeveer 10 per 1000 inwo
ners.
Dus 1 pet. sterft per jaar.
Men zou een rekensommetje kunnen opzet
ten, om te betoogen, dat als de sterfte gedu
rende een eeuw zoo laag blijft, er vele hon
derdjarigen moeten komen. P-ractische waar
de heeft dit rekensommetje niet, want men
moet de bevolking zien als een stroomende
rivier met een gedurig wisselende bevolking
De heer Fehres opperde de veronderstelling,
dat er na eenigen tijd, als er veel
menschen op betrekkelijk hoogen leef
tijd komen, bijvoorbeeld 60, 70 of 80 Jaar,
het sterftecijfer onder de bejaarden zeer
sterk zal toenemen. Dit zou dan ten gevolge
hebben, dat wel is waar de gemiddelde leef
tijd van het menschelijk geslacht wel be
langrijk gestegen is, maar de honderdjari
gen toch tot de zeldzaamheden zullen behoo-
ren.
Voor de maatschappij is de reeds nu ge
constateerde verlenging van het menschelijk
leven van zeer veel belang. Verzekerings
maatschappijen en pensioenfondsen houden
er reeds rekening mede.
Wij staken ook ons licht op bij den heer
H. H. van Abs, hoofdcommies ton stad huize,
speciaal belast met de pensioen-aangelegen
heden. Deze deelde ons mede. dat volgens de
officieele sterftetafels de sterftekansen voor
een persoon van 48 jaar in het tijdvak 1894
1909 gesteld werden op 82. voor 60 Jaar op
208 en voor 63 jaar op 255. Er zijn daarom
nieuwe sterftetafels gemaakt voor de jaren
18951919, die uitwezen, dat die sterftekan
sen gedaald waren van 82 op 73, van 208 op
165 en van 255 op 202. In verband met het
uitkomen van die sterftetafels is het wiskun
stig tekort op het gemeentelijk pensioenfonds
voor Haarlemsche gemeente-ambtenaren vrij
groot. Maatregelen tot versterking van dit
fonds zijn noodig. omdat men nu moet reke
nen met de waarschijnlijkheid, dat de ge-
pensionneerde ambtenaren langer van hun
pensioen zullen genieten dan aanvankelijk
geraamd was. Dit klemt nog te meer, nu
blijkt, dat na 1920 het sterftecijfer opnieuw
belangrijk gedaald is. Het is evenwel nog
niet berekend welke gevolgen deze nieuwe
daling van de sterftekans heeft op den le
vensduur van de gepensionneerden.
Verder vernemen wij nog. dat de verzeke
ringsmaatschappijen in den loop der jaren,
in verband met den langeren levensduur der
menschen. hun tarieven voor lijfrenten ge
durig verhoogd hebben. Het is wel voorge
komen. dat er in een jaar slechts 35 pet. van
de geraamde sterfte voor de lijf renteniers
werd geconstateerd. Meestal varieert de sterf
te voor de lijf renteniers in den laatsten tijd
tusschen 75 en 95 pet. van de raming. Dit is
natuurlijk een groot nadeel voor de verzeke
ringsmaatschappijen, maar die verkeeren
toch in een veel gunstiger conditie dan de
pensioenfondsen van de overheid. Wat de
verzekeringsmaatschappijen meer dan het
geraamde aan lijf renteniers moeten uitkee-
ren, bezuinigen zij op de levensverzekerin
gen, want, tengevolge van den langeren le
vensduur der menschen, zijn die uifckeeringen
daaraan belangrijk lager dan de raming. Zoo
blijft de schaal in evenwicht. Solide maat
schappijen koppelen een verlaging van de
tarieven voor levensverzekering aan een ver
hooging van de tarieven voor lijfrente.
De pensioenfondsen der overheid zijn even
wel genoodzaakt om hun tekorten aan te vul
len uit de belastingopbrengst der burgerij.
De deskundige die hier aan het woord is,
voorspelde ons ook, dat het sterftecijfer bin
nenkort wel meer belangrijk zal stijgen. Door
de verschillende gezondheidsmaatregelen
worden nu veel menschen in leven gehouden
die vroeger ter doode opgeschreven waren.
Maar het gevolg is, dat onder het thans le
vende geslacht velen zijn die als het ware
kunstmatig in, leven zijn gehouden.
Het is te venvachten, dat in de naaste toe
komst van die personen een belangrijk per
centage zal sterven. Een feit is, dat, terwijl
in den ouden tijd deze zwakke menschen voor
den huwbaren leeftijd stierven, er velen zijn
die nu een nageslacht nalaten, dat niet on
der gunstige omstandigheden verkeert. Dit
zal ook van invloed zijn op de levenskansen
van het thans opgroeiende geslacht. Het zal
de vraag zijn of tegen dezen ongunstigen fac
tor de medische wetenschap en de gezond
heidszorg nieuwe gunstige factoren inzake de
sterftekans tegenover kunnen stellen.
GEZELSCHAP BOUBER.
DE JORDAAN.
Wanneer het geheele tooneelseizoen één
doorloopende wedstrijd was en ik zat in de
jury. dan zou ik zonder één oogenblik van
weifeling aan de opvoering van De Jordaan
door het gezelschap van Herman Bouber den
eersten prijs toekennen. En niet alleen van
dit, maar van eenige opvolgende seizoenen
te zamen. Wij moeten teruggaan tot de oude
Tooneelvereeniging in haar glorietijd on in
haar beste voorstellingen om ons zulk een
volmaakt samenspel van een Nederlandsch
gezelschap te herinneren. Hoeveel hooger
staat de opvoering van De Jordaan in haar
geheel boven die van Uitkomst, welke het
officieel eerste gezelschap van Amsterdam
ons in dit seizoen bracht. Hoeveel sterker,
zuiverder, inniger en vooral echter zijn
deze menschen uit den Jordaan. dan die het
gezelschap van Verkade met een enkele
uitzondering ons liet zien.
Ik zou alle tooneelliefhebbers in Haarlem
willen toeroepen: Ga naar de Jordaan van
het gezelschap Bouber, wanneer het weer
in onzen Stadsschouwburg komt spelen!
Want ik zeg u; geen enkele troep in Neder
land is meer in staat een zoo gave, krach
tige voorstelling te brengen. Dit is ensemble
kunst, zooals wij het alleen nog maar in de
laatste jaren van de Russen hebben genoten.
Zie dadelijk dat eerste tafereel: de aal
markt.! Hoe kleurrijk is dat, hoe leeft dat al
les, hoe prachtig tooneel is 'net. Ja. denkt
men bil zoo'n tafereel eigenlijk nog aan too-
neelspelen?
Het is trillend van leven! Er is geen mo
ment, geen momènt, zeg ik u, dat de illusie
wordt verstoord! Elk gebaar, elk accent is
raak, niet van de hoofdpersonen alleen, maar
van al de figuranten.
Zie enkel dat tafereeltje van de om Joden-
Jet hossende mannen en vrouwen, welk
een prachtig, levend schilderij wordt dat.
Men moet wel absoluut geen begrip van too
neel hebben cm daar het. mooie, het oer
gezonde, het volks-krachtige niet. in te zien-
En dan de verschijning van Corry Scheen-
derl. in dien joelenden kring, de koningin
van de Jordaan tusschen het volk! Welk een
sfeer weet Annv Verhulst enkel maar met
haar verschiinlng te maken. Zii zegt niets,
zli doet schijnbaar niet* toch is zij on
middellijk hoofdoersoon. heeft men de ooeren
niet meer van haar af. Het is, of het Noodlot
INGEZONDEN MEDEDEEL IN GEN.
a 60 Cts. per regeL
VRAAGT VOOR UW BiNNEN- EN BUITEN
FIRMA J. HE YD AN US Zn
KONINGSTRAAT 25 PARKLAAN 60 ra
TaL 11361 van 8—12 «b lh—5. Zaterd. 8—1
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 C». per rcceL
GROOTE HOUTSTRAAT 169
TELEFOON 13472. HAARLEM
mèt haar over het tooneel schrijdt.
O, wij zouden kolommen kunnen vullen met
het detailleeren alleen van deze voorstelling,
want alles, alles is even voortreffelijk. Neem
7oo'n taferee! in de danszaal .JDe Gele
Ballon!" Kan men zich een heviger mede
leven van heel een groep denken als daar
bij net gevecht tusschen Mooie Karei en Lou
de Bokser, ls heel dat tafereel niet volmaakt
van samenspel? En welk een superieur in
dividueel spel geeft deze opvoering te ge
nieten. Ik ben er wel zeker van, dat tal
van tooneelliefhebbers die nog nooit een voor
stelling van Annie van Ees en Cor van der
Lugt Melsert hebben overgeslagen en in het
society-tooneel geheel thuis zijn, nog nooit
van den acteur Elsensohn hebben gehoord!
Maar, dames en heeren, gaat dan Manus
Speet van hem zien! Ik verzeker u, een
mooier, inniger creatie ziet u thans op ons
heele tooneel niet, van geen Jan Musch, geen
Van Dalsum, geen Cor van der Lugt! El
sensohn geeft dien mismaakten man met
zijn heimelijke, verzwegen liefde voor Corry
Scheendert met zoo ontroerende mensche-
lijkheid, zoo fijn en zoo teer, zoo sober en
gevoelig, dat ik het een der zuiverste, mooiste
creaties durf noemen, ooit op het tooneel
gezien! En hoe prachtig is Anny Verhuist
als Corry Scheendert! Hoe raak en fel zijn
telkens die korte replieken in het begin, hoe
fascineerend is aldoor haar stille spel! Het
tooneeltje tusschen haar en Elsensohn, wan
neer Manus aan Corry de kaart legt, is niet
meer of minder dan een juweel van fijne,
geacheveerde tooneelspeelkunst! Het ls vol
maakt! En dan dat innig tafereeltje in het
dakkamertje van Manus, wanneer zij daar
beiden naast eikander zitten, ieder met hun
groot verdriet! Zie enkel dat reageeren van
Manus, als Corry hem zegt-, dat hij haar
vader kon zijn; Het ïs prachtig en prachtig,
zooals hij aan die verbeten smart weer
geeft.
Maar het zijn niet alleen Anny Verhulst en
Elsensohn die uitblinken! Heel dit ensemble
is superieur! Welk een sterk levende figuur
wordt Mooie Karei.niet in de vertolking van
Jan Lemaire! Lemaire geeft hem ons eerst
in zijn brani, zijn zekerheid van Don Juan
van de Jordaan en later in zijn verwording,
ja dan vooral voortreffelijk. Zijn spel
sluit prachtig aan bij dat van Anny Ver
hulst! En waar zagen wij ooit dan bij de
Russen zoo superieure bij-figuren? Neem
zoo'n Stijn Burk van Herman Bouber, zie,
hoe hij dat tooneeltje speelt, wanneer hij
dronken thuis komt, let eens op die ver
bluffende techniek, als hij neervalt op het
krukje bij de toonbank, of wanneer hij
wordt weggesleept naar zijn kamer! En hoor
hoe Aaf Bouber die prachtige Neel Burk
dat eenvoudige zinnetje zegt: „Straks zal
ik hem wel een kussen onder z'n hoofd dou
wen!" Hoe eenvoudig en mooi, hoe ontroe
rend is dat? En diezelfde Aaf Bouber gaf
naast deze innige vrouw 'n „Kop zonder Kies"
om van te rillen!
Over de tooneelbewerking van Querido's
Jordaan, door Bouber, héb ik na de première
in Amsterdam reeds uitvoerig geschreven.
Het moge als elke tooneelbewerking
fragmentarisch zijn en vooral aan het, slot
hier en daar sentimenteel, men voelt toch
aldoor achter dit tooneelstuk o.a. In den
levendigen, beeldenden dialoog een geniaal
schrijver! Hoe zelden kunnen wij dat zeg
gen!
De opvoering werd ook te Haarlem een
triomf. Reeds na het tafereel van „De Gele
Ballon" het laatste vóór de pauze, moest het
gordijn ontelbare malen omhoog, aan het
slot werd het een ovatie, zooals wij alleen
maar na groote voorstellingen meemaken!
Het publiek rees als éen man op en dave
rend klonken de bravo's door de zaal!
Een mooie, een onvergetelijke tooneelavond!
J. B. SCHUIL.
LEDENCONCERT DER H.O.V.
Het toeval wilde dat. evenals den avond te
voren op het Bachconcert, met de Oberon-
Ouverture aangevangen werd. De spoedige
opeenvolging leidt onwillekeurig tot vergelij
kingen, die naturlljk onbillijk zijn voor zoo
verre zij de schoonheid en het volume van
den klank van Concertgebouworkest en H.
O. V. betreffen als ons orkest eens een
paar ton jaarlijks meer subsidie kreeg, kon
het ook nog heel wat anders praesteeren dan
nu. Maar we mogen wel het meerdere aan
dramatische kracht en plastiek van Mengel-
berg's leiding releveeren, niet om aan de
verdiensten van Van Beinum's interpretatie
te kort te doen, maar als een voorbeeld welks
leerzame strekking onze jonge, begaafde en
ernstig strevende dirigent zich ongetwijfeld
ten nutte zal maken. Goed voorbeeld doet
goed volgen, zegt het spreekwoord, en zoo kan
het zijn dat de groote leider paed agogisch en
arbeid verricht, al ligt het zeker niet in zijn
bedoeling toekomstige rivalen te kweeken.
Het orkest was in de Ouverture goed op
dreef, beter dan in de daaropvolgende Sym-
phonie „Aus der neuen Welt" van Dvórak,
waarin aan de stemming van het blazers
ensemble nog al eens wat haperde. Het zal
voorzeker velen met mij aangenaam geweest
zijn deze boeiende, warmgevoelde en geestige
muziek weer eëns op het programma aan te
treffen, en we hopen het spoedig weer eens,
en dan in nog wat meer gepolijste vertolking,
te hooren.
De taak van ons orkest was ditmaal toch
al zwaar genoeg. Twee „eerste uitvoerin
gen" kwamen na de pauze, en de voorberei
ding daarvan zal die van Dvorak's werk ver
moedelijk wel een beetje benadeeld hebben.
En die „eerste uitvoeringen" bleken lang niet
voor de poes te zijn: het waren, naar het me
scheen twee zeer veeleischende werken.
Daar was primo de Rhapsodie voor piano
en orkest van Béla Bartók, een spiritueel
st.uk van Hongaarscb karakter, een compo
sitie die den lateren a-tonalicus nog weinig
of niet doet vermoeden. Géza Frid speelde
de solo-klavierpartij met temperament en
virtuositeit, doch niet met ae klaarheid die
ik in zijn spel vroeger opmerkte. Viel des
tijds de soberheid van zijn pedaalgebruik te
prijzen, thans maakte een teveel aan pedali-
seering menige passage onduidelijk; vooral
de octaven leden er onder. Het orkest
daarentegen speelde zijn deel uiterst door
zichtig en verdient met zijn leider daar/oor
een zeer eervolle vermelding. Secundo was er
de „Suite per Orchestra" van Géza Frid zelf.
De oude boerderij aan de Kleverlaan die in 1926 gesloopt icerd.
De boerderij hierboven afgebeeld zullen alle
Haarlemmers zich herinneren. Hei Huis ter
Spijt heeft het in de omgeving die zich steeds
meer moderniseerde lang uitgehouden, maar
In 1926 werd haar lot beslist. Toen kwam de
slooper en weldra verrezen op den vrijgeko
men grond een rij woonhuizen.
In het Huis ter Spijt heeft zich heel wat
Haarlemsch volksleven afgespeeld. Vooral
toen er in vroeger eeuwen een herberg ge
vestigd was.
De gedachte daaraan voert ons terug naar
den Patriottentijd, toen heel Nederland ver
deeld was in twee partijen, namelijk die der
Prinsgezinden of Oranjeklanten en die der
Patriotten (vaderlanders) of Keesen. Om de
economische en politieke kwesties te bespre
ken werden Leesvezelschannen ongericht.
Zoo verrees in 1774 het Leeseezelschao ..het
Schootsvel". Velen meldden zich als lid hier
van aan.
Men hield vele bijeenkomsten, waar pam
fletten en brochures als het ware werden
verslonden. Eerst kwam men bijeen in de
gelagkamer van verschillende herbergen.
Toen dat verboden werd. werd een huis aan
het Klein Heihvland gehuurd Maar toen wa
ren er meer kijkers dan vergaderenden. Dus
werd het vergaderen door de stadsregee-
ring, om oploopjes te voorkomen, verboden:
men kwam toen bijeen te Overveen en later
in de herberg aan de Kleverlaan.
Wie het Huis ter Spijt wil zien zooals het
toen en veertig jaar geleden nog was. vrage
op het stadsarchief alhier naar de heel goe
de schoolprent in kleurendruk van de firma
Emrik en Binger. Toen strekte het zich uit
van den Alkmaarschen straatweg (Schoter-
weg) tegenover de buitenplaats het Klooster
tot aan de Delft.
We zien in oude protocollen in het Rijks
archief (Vleeschhal). dat het gebied van het
Huis ter Spijt reikte tot den Schoterweg, dat
er tot 1700 een herberg In gevestigd was en
In den beginne ook een kaatsbaan.
Daar was ook het Schotervoetpad, waarvan,
een stukje achter de Zwitserscho boerderij bij
Schoten tot de brug over de Jan Gijaenvaart
nog over ls. Vóór den aanleg van de nieuwe
begraafplaats verleende een klaphek aan de
Kleverlaan daarheen nog toegang. Het liep
langs de boerderij van Nells door het Huls
ter Zaanen enz. Met den bouw der Cavalerie-
kazerne ten Zuiden van de Kleverlaan is het
voetpad, dat. van het Huis ter Spijt door de
weilanden naar het Buitenhuis (Stads Ar
men- en Ziekenhuis, thans verdoopt in Te
huis voor Ouden van Dagen) verdwenen. Het
liep waar nu ongeveer de Ruysdaelstraat ge
vonden wordt.
De ee-rste verbrokkeling van het Huis ter
Spijt, was het gevolg van den bouw der Ca-
valeriekazerne (nu voor den militairen mo-
tordlenst). Op 1 November 1878 kwam er een
overeenkomst tusschen het Rijk en de ge
meente tot stand. De gemeente stond aan
het Rijk acht H.A. grond aan den Schoter
weg af.
De aanbesteding der ..Hu-mrenkazerne" fop
het voorterrein van het Huls ter Spijt) had
1 Aueustus 1882 plaats. De bouw werd voor
f 449 400 gegund.
In 1911 had een verdere verkaveling van
het terrein van het Huls ter Spijt plaats.
Toen werden de gronden verkocht waardoor
zij in het bezit kwamen van de bouwexploi-
tanten, die daar woningen bouwden.
De Kleverlaan heeft lang zijn landelijk ka
rakter behouden, maar nadat het verkeer
met Bloemendaal steeds toenam, steeg niet
alleen de waarde van den verbindingsweg,
maar verkozen velen daaraan te wonen.
De Ter Spijt weg, die tusschen de begraaf
plaats en dé Stadskweekerij loopt, houdt do
herinnering aan het Huis ter Spijt levendig.
Waarom de Jonge Hongaarsclie componist
aan dit werk een Italiaanschen ti'el gegeven
heeft en waarom van de zes in elkaar over
gaande onderdeolen het laatste een Latijnsch
opschrift draagt (..Perpetuum mobile") ter
wijl men met het oog op de Italiaansche
titels der andere vijf „Moto perpetuo" zou
verwachten, heb ik niet begrepen. Enfin,
tenslotte doet dit er weinig toe: het op
schrift maakt een werk niet beter en niet
minder.
Bij een eerste hooren schijnt me deze
Suite meer uit schetsen dan uit zorgvuldig
doordachte en uitgewerkte onderdeelen te be
staan. Het is alsof de componist met de
meerendeels, zeer korte motieven en thema's
experimenteert zonder bepaald plan. Zijn
fantasie, zijn soms eenlgszins diabolisch tem
perament iaat hij vrij spel met de thema's
en ook met de Instrumenten. Vele daarvan
worden solistisch opgeroepen: de schalmei,
de fagot, de fluit, de pauken, de piccolo, een
bekken, de harp, een houten lat, de viool; ook
combineert hij twee of meer daarvan. Uit
die experimenten ontstaan dan klanken en
mengingen die ten deele zeer merkwaardig
zijn, ook wel eens zonderling schijnen. Ook
het klavier is als orkestinstrument aange
wend. De „Passacaglla" was het meest over
zichtelijk van bouw: een uit vier noten (es,
f. ges en as) bestaand thema wordt daarin
telkens naar een andere toonsoort getrans
poneerd. op interessante wijze behandeld.
Een herhaling van dit werk, evenals van de
boeiende en goedklinkende Rhapsodie van
Bartók. zullen we met belangstelling tege
moet zien.
K. DE JONG.
HET MI-CARêME VAN HAARLEM'S
TOONEEL.
De H. T.-Courant, officieel orgaan van de
Tooneelvereeniging „Haarlems Tooneel", ves
tigt op verschillende wijzen de aandacht op
het Groot Mi-Carème van H. T.. met speciale
filmopneming door de filmfabriek „Polygoon"
op Zaterdag 29 Maart as., In alle zalen van
het Gem. Concertgebouw. Dit bet eekent dus:
Hollywood in het Concertgebouw.
De H. T.-film zal weer worden vertoond in
„Palace, Cinema en Variété", van Vrijdag 4
April af.
De zaal zal schitterend versierd zijn. Stoe-
ken's versterkte Jazz Band en twee loop-or
kesten zorgen voor muziek. Er is ook een
orkest in de zijzalen. Verder zijn er twee
champagne-bars.
JIAARLEM'S TOONEEL.
Naar de H.T.-Courant meldt, heeft „Haar
lem's Tooneel" het opvoeringsrecht verkre
gen van de Amerikaansche klucht in drie
bedrijven: „Hottentot", welk stuk als slot-
voorstelling in dit seizoen gegeven zal wor
den
JAC. VAN LOOT.
In de studiezaal van de openbare leeszaal
te Utrecht is een kleine tentoonstelling in
gericht van de werken van wijlen Jac. van
Looy. Een zelfportret en enkele fraaie teeke-
ningen luisteren het geheel op. meldt de
N.R.C.
TRANSATLANTISCHE LIJNEN.
Almelo 8 Maart van Antolagasta naar To-
copilla.
Alkmaar 10 Maart van Ardofagasta naar
Coquimbo.
Blommersdijk 12 Maart v.m. te Norfolk,
New-York naar Java.
Blitar 12 Maart 17 u. van Marseille, Bata
via naar Rotterdam.
Commewijne 9 te Barbados van Amsterdam
vertrok naar Paramaribo.
Djambi 12 Maart van Havre. Batavia n.
Rotterdam.
Eemdljk 9 Maart te Everett, Paclfickust n.
Rotterdam.
Fauna 12 Maart van Amsterdam naar
Hamburg.
Hoogkerk 12 Maart van Kurrachee naar
Rotterdam.
Jagersfontein 12 Maart te Amsterdam van
Antwerpen.
Kambangan 11 Maart van Belawan Dell,
naar Batavia.
Kota Radja 12 Maart 21 u. van Port Said,
Rotterdam naar Batavia.
Koningin der Nederlanden 12 Maart te
Southampton, Amsterdam naar Batavia.
Lcchroonar 8 Maart te Everett, Paclfic
kust naar Rotterdam.
Loch ka trine 8 Maart van Los Angeles, Pa
clfickust naar Rotterdam.
Melampus 10 Maart- 23 u. 20 m. 50 mijl O.
van Land's End, Amsterdam naar Java.
Nebraska 8 Maart van San Francisco, Rot
terdam naar Paclfickust.
Nieuw Holland 10 Maart te Singapore van
Melbourne.
Oostkerk 12 Maart van Amsterdam naar
Rotterdam.
P. C. Hooft. 12 Maart van Suez, Amster
dam naar Batavia,
Palembang 12 Maart van Rotterdam naar
Hamburg.
Prinses Juliana 11 Maart van Sabang, Am
sterdam naar Batavia.
Ridderkerk passeerde 12 Maart 17 u. Oues-
sant. Rangoon naar Rotterdam.
Rotterdam 12 Maart te Alexandrië van
Haifa.
Riouw 11 Maart te Belawan, Amsterdam n.
Batavia.
Rijperkerk 12 Maart van East London, naar
Port Natal.
Salawati 12 Maart te Havre. Batavia naar
Amsterdam.
Stuyvesant 12 Maart te Havre, W-Indië
naar Amsterdam.
Simon Bolivar 10 Maart 16 u. 51 m. 230 mijl
Z.-W. van Valentia, Amsterdam naar West-
Indië.
Samarinda passeerde 12 Maart 17 u. Oues-
sant, Batavia naar Londen en Rotterdam.
Sommelsdljk 11 Maart te Calcutta van
Rotterdam.
Simaloer 10 Maart te Singapore, Batavia
naar Amsterdam.
Sumatra 11 Maart te East Londen, Beira
n. Rotterdam.
Tllpanas 10 Maart van Hong Kong.
Tjlsaroea 10 Maart van Hong Kong.
Van Spilbergen 10 Maart te Melbourne v.
Belawan DelL