DE GETUIGENIS-SAMENKOMST IN DE
GROOTE KERK.
SCHILDERWERK
Scheepvaartberichten
RADIO-PROGRAMMA
De Wereldreis van Dicky en Dirkje Durf
HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 20 MAART 1930
Buitengewoon groote belangstelling.
Drie sprekers van verschillende richting voeren het woord.
Woensdagavond had in de Groote of St.
Savokerk alhier de aangekondigde, groote
samenkomst plaats, om te getuigen tegen
de geloofsvervolging in Rusland.
Het groote kerkgebouw was stampvol; te
gen 8 uur waren ook op de Groenmarkt bij
den ingang van de kerk, veel menschen.
Kr waren goede politie-maatregelen geno
men.
Onder de aanwezigen in de kerk merkten
oo: mevrouw Röell-baronesse De Vos van
Steen wijk, echtgenoote van den Commissa
ris der Koningin in dit gewest; de burge
meester, de heer C. Maarschalk en mevrouw;
Mr. J. Bomans, lid van Gedeputeerde Sta
ten en Mr. Th. A. Wesstra, gemeentesecre
taris.
De bijeenkomst werd met een kort gebed
door Ds. A. J. van Leeuwen, voorzitter van
het comité, geopend, die vervolgens Psalm 43
voorlas.
Hierna was het woord aan den eersten
spreker Ds. C. J. van Paassen.
Rede Ds. C. J. van Paassen.
Spr. ging in zijn rede uit van Markus 9,
vers 29: „Dit geslacht kan nergens door uit
gaan dan door bidden en vasten".
Een golf van leed, aldus spr., gaat over
Europa en Amerika. De geest van den anti-
Christ openbaart zich in de wereld. Booze
geesten spoken rond.
Maar hebben wij het recht, ons daarover
te beklagen? Niettegenstaande vredescon
gressen en -tractaten is het geen vrede. En
er valt in het algemeen veel te zeggen op de
handelingen der Christelijke menschen, die
zoovéél verkeerds hebben gedaan. Wij heb
ben schuld te belijden in dit opzicht, aldus
spr. De Christenen hebben elkander veel
leed aangedaan op allerlei manier.
Er wat geeft u nu het recht te spreken
tegen hetgeen daarginder, in Rusland ge
beurt? is er gevraagd. Gij zult prikkelen tot
oorlog en gij vecht tegen windmolens!
Maar spr. bestreed dit ten stelligste; oor
log wenschen de thans getuigenden zeer ze
ker niet en het Koninkrijk Gods zal ten
slotte overwinnen.
Vast staat dat sedert eenlge jaren in
Rusland de godsdienst beschouwd wordt als
opium voor het volk. Men keert zich daar
niet tegen den een of anderen vorm van
godsdienst zelf. Vereenigingen mogen alleen
anti-religieuse propaganda voeren. Aan
menschen beneden 18 jaar mag geen gods
dienstonderwijs gegeven worden. Allen die
zich aan den godsdienst willen wijden heb
ben geen stemrecht en dat beteekent in
Rusland: geen brood.
Er wordt nu wel gezegd dat er in Rusland
geen vervolging is, maar er is geplaag, ge
treiter op allerlei gebied. Dit staat wel vast.
Onze protesten hiertegen moeten vooral
sober zijn. Wij moeten God vragen dat het
leed geheiligd mag worden. Wij lijden med-»
met die arme verdrukten en kunnen alleen
vragen dat in de vreeselijke smeltkroes hun
leed gelouterd mag worden.
Kerst- en Paaschfeest worden in Rusland
onmogelijk gemaakt door de vervolgers,
maar wij vragen God, want wij kunnen hen
niet bereiken, hun het verkeerde te doen in
zien van wat zij bedrijven. Meer kunnen
wij niet doen, want verstaat het: „Dit ge
slacht kan nergens door uitgaan dan door
.vasten en bidden".
Rede Deken L. A. M. Westerwoudt
Hierna werd -een rede uitgesproken door
Deken L. A. M. Westerwoudt.
Spr. begon met te herinneren aan de
oorlogsjaren. Toen ging de strijd om stoffe
lijk gewin. Thans gaat het om geestelijke
góederen, ja: om het allerhoogste geestelijk
goed!
Wilt gij weten, zoo vervolgde spr., of in
derdaad in Sovjet-Rusland men het gewaagd
heeft dat recht zich. aan te matigen? Gij
kunt het hooren uit de hartverscheurende
noodkreten der verdrukten, zooals die bijna
eiken dag tot ons doordringen maar veel
duidelijker nog zal 't u zijn, zoo ik u ds
eigen woorden weergeef van hen. die in het
ongelukkige land zich gelden doen als de
leiders.
In zijn bekend werk getiteld: „Het A. B. C.
van het communisme", schrijft Boskharin:
,.Ret werk~van Lenin is het werk der godde-
loozen". „Godsdienst en communisme",
zegt hij, „zijn onvereenigbaar. „Alle gods
diensten zijn e enen hetzelfde ve-gif. Een
strijd op leven en dood most tegen hen wor
den aangebonden".
De groote promotor der anti-godsdienstige
beweging, de hooge Sovjet-ambtenaar Ya-
roslavsky, chef van het lnspsctie-commls-
sarlaat, schreef in de Pravda van 15 Jan. J.I.;
„Wij mosten vormen een Internationaal
middelpunt, vanwaar uit de communistische
partijen aller landen kunnen geholpen wor
den, om de steeds groeiende beweging tsgen
godsdienst en geestelijkheid te leiden".
„Godsdienst is opium voor het volk", aldus
zegt Boskharin het Marx na, en voegt er aan
toe- „Hst is de taak der communistische
partij, deze waarheid in de meest uitgebrei
ds kringen der arbeidersmassa bekend te
maken; "er voor te zorgen dat zelfs de meest
achterlijke menschen op duurzame wijze de
ze waarheid in zich opnemen: dat nJ. de
godsdienst zich door alle eeuwen heen ge
toond heeft als een der machtigste wape
nen in de handen r'er verdrukkers, om on
derwerping en ongelijkheid, uitbuiting en sla
vendienst op te leggen".
En wilt gij weten hoever de Sovjetleiders
door hun anti-godsdienstige beginselen wor
den gedreven, luister dan wat zij durven zeg
gen b.v. van huisgezin en schooi
„Wil de revolutie succes hebben, dan heb
ben w v-o"w noodlg": a!d"s in 1921 me
vrouw Kollontai, oud-gezante te Stockholm.
„Om deze te krijgen", zoo gaat zij voort
„moeten we haar wegha'en van den hulselij
ken haard". Op een Congres, gehouden in
November 1923, had trouwens Lenln zelf
reeds gesp-oken in dezen zin: „Er b'.ijft ons
nog over het gevoel en het egoïstische in
stinct van de zoogenaamde moederliefde te
verstikken. Als een vrouw haar kinderen
liefheeft, is zij niet meer dan een hond".
En wat hun opvatting omtrent de school
betreft Boekharin zegt daarvan; ..De
nieuwe school maakt de voo-geschreven ver
dwijning van der. godsdienst uit bare mu
ren tot werkelijkheid, onder welken vorm
deze ook wil binnendringen, op welkq be
scheiden wijze achterlijke groepen van
ouders dien godsdienst daarin ook zouden
willen binnensmokkelen". „De school", zoo
zegt hij elders, „is het bolwerk waaruit de
kinderen zelf de anti-godsdienstige propa
ganda naar hun familie moeten overdragen".
In „De roode dageraad", het grootste blad
dat ten dienste staat van de zoogenaamde
komsomols, d.w.z. de bonden van de oudere
jeugd (jongens en meisjes van 16 tot 23
jaar), werd aan het opkomend geslacht dez;
raad gegeven: „Laat al die mythen achter
je, begraaf die doode goden; schep een nieu
we wereld en Je zult een kind des levens
zijn".
„Wij hebben afgerekend met de koningen
der aarde", zoo roept Lounatscharski zijn
Lenin-jongens tos, „gaan we nu ons be
moeien met den koning des hemels. God
toch is een afschuwelijk spookbeeld, dat aan
de menschheld, heel de geschiedenis door,
een duivelsch kwaad berokkend heeft".
Godsdienst was immer de meest natuurlij
ke en de meest verheven behoefte der men
schen
Reeds de verre voorgeslachten Egypte,
Indie, Babyion, Israël trokken met hun
psalmen en hymnen hun ontzaglijke tempels
binnen, om hernieuwing des levens te vra
gen aan de zelf heilige en den mensch tot
heiligheid roepende Godheid.
En tegen dien oneindigen Schepper en
God, tegen dien „Koning des Hemels'' is
men in Rusland den strijd, den eindstrijd
naar men hoopt, begonnen!
En wie onzer zoii aarzelen de atheïstische
propaganda der Sovjets te noemen: den
meest perfiden aanval die ooit tegen God
en Zijn wetten is ondernomen.
Volkomen stemmen wij, Roomsch-Katho-
lfeken, zoo ging spr voort, dan ook in met
onzen Opperherder Paus Pius XI, die, open
lijk voor heel de wereld, Zijn diepe veront
waardiging uitsprak over wat hij noemde:
..de verschikkelijke en heiligschennende
misdaden, die eiken dag op driester wijze
worden bedreven tegen God en de zielen der
ontelbare bevolking van Rusland". Met
Kardinaal Faulhaber van München zijn wij
overtuigd: „dat de Russische kwestie voor
heel Europa, ja voor heel de wereld een
kwestie is van leven of dood".
Nu wij hier allen samen zijn, zoo ein
digde spr.. zoowel de zonen van het Oude
Israël als de overtuigde volgelingen van
Christus5 Evangelie samen, op deze
plaats, die voor ons Haarlemmers de tra=
dltie bewaart van zooveel Godsvertrouwen
samen, om te bidden, tot den Vader des
Hemels, voor den atheïsten in Rusland
nu kunnen wij geen toepasselijker gebed
spreken, dan wat eenmaal Vondel ons
heeft voorgezegd:
„O goede Vader, dde Hebreeën en
On-h eb reeën
Tot ééne onsterfelijkheid en 't rijk, dat
tijd en eeuwen
Verduren zal, en van geen starren wordt
bepaald,
Geschapen hebt; zie neer op al wat.
afgedwaaiö
Van 's levens oorsprong en het onbegrepen
wezen,
Den afgrond dient in schande, in stee
van God vreezen".
Gij. burgers van Haarlem, weet toch,
wat geschreven staat in het wapen van
uwe stad:
Vicit vim virtus!
hetgeen, vrij vertaald, beteekent: dat nog
altijd de deugd de meerdere gebleken as
van het geweld!
Derde en laatste spreker was Rabbijn De
Vries.
Rede van Rabbijn S. Ph. De Vries.
Vergunt mij, begon spr., dat ik u. uit het
diepste van mijn jooösche ziel, even bezig
houd met onze specifiek joodsche ellende.
Ik kan niet anders. Want wij spreken over
geloofsvervolging. En wij spreken over Rus^
land.
Rusland!
Dat beteekent voor ons, Joden, rechte,
loosheid! Rechteloosheid in den brutaal,
sten vorm. Rechteloosheid, waaraan eenige
millloenen van ons volk reeds meer dan een
eeifw bloot stonden. Opsluiting in rayons.
Geen bewegingsvrijheid. Uitsluiting uit
bedrijven en beroepen. Bedreiging van bezit
en veiligheid. Kinderroof. Georganiseerde
overvallen met uitplundering. Officieele
massamoorden.
Het is voor mij waarlijk thans niet de
eerste maal dat ik probeer een beroep te
doen op het geweten der menschheid ten
behoeve van gerechtigheid en recht en voor
vrijheid van geweten en belijdenis.
Maar Rusland is ons toch ook niet. alleen
het beeld van verschrikking. Het toont ons
ook het bemoedigende verschijnsel van een
weergaloos heldendom. Van Joodsch
heroïsme, dat zich in al deze ellende heeft
weten staande te houden en het Joden
dom trouw heeft bewaard
Het Czarlstisch bewind viel. is gevallen. We
konden hopen, dat het ergste leed geleden
zou zijn. En nu deze ellende.
Zij is van anderen aard. Maar niet. min
der gevaarlijk. Zij Ls geen speciale Jocdsche
ramp. Zij is algemeen. Zij is een bedreiging
voor de menschheid. En zij roept dus allen
tot smartkreten en tot getuigen en tot het
uitschreeuwen van onze verontwaardiging en
van onze zorg.
Daar heerscht blijkbaar ginds de razernij
der vrijheids dronkenschap, als reactie, wel.
licht op verdrukking. En deze vlaag van
waanzin en deze reactie zijn tot een nie s
ontziende dictatuur geworden, die de ware
vrijheid in knechtschap knevelt.
Het is historisch en psychologisch mis
schien, niet onverklaarbaar. Laten wij recht,
vaardig zijn naar bulten en naar binnen.
Macht heeft reeds vaak tot onrecht en
geweid gevoerd. Ongebreideld machtsgevoel
vernietigt alle objectiviteit, vernietigt zelf.
critlek e:i zelfbedwang, verhietiga bet begrip
voor het recht van zwakken, respect voer
de ziel van anderen. Macht maakt blind. En 1
fanatisme maakt blind.
De bezitters van. de macht daarginds mees
nen In hun verblindheid te goeder trouw
dat zij het geheim van het geluk der
menschheid hebben ontdekt. Zij zijn fa-
na', lei voor hun waarheid, zijn er van be.
zeten. En zij hebben de macht. Zij hebben
de macht om door middel van geweld hun
menschen zij meen en de menschheid
met hun waarheid gelukkig te kunnen ma-
ken. Macht en bezetenheid hebben hen met
blindheid geslagen. En zU weten niet, of zij
vergeten dit: Waarheid heeft geen geweld
nocdig. Waarheid, die geweld noodig heef:,
is geen waarheid. En de waarheid laat zich
door geweld niet onderdrukken. Waarheid
iaat zich niet knechten. Waarheid is geen
slavin. Waarheid is een meesteres, een ge
bledster. Zij breekt door alle geweld, door
alle macht en door alle machten heen.
Fanatici zien dat niet. Kunnen dat niet
zien.
De godloosheid tot dwingend Staattbegto»
sel! Het ls ondenkbaar dat hat slagen zou.
De eenling kan zich wellicht in godloos
heid tevreden vinden. Maar nog nooit is
er een volk zonder godsdienst geweest. En
de menschheid worstelt om de godsgedachte,
om de vermeerdering en de verdieping er.
van. En in haar worsteling rijpt zij. Rijpt
zij haar roeping tegemoet.
Het is niet twijfelachtig waar de zege zal
zijn.
Laat me u dan tot slot in een Bljbetsch
beeld laten zien: De Pentateuch kent het
prototype van den godlooze: Israël ls uit
Egypte verlost en het is door de zee getrok*
ken. Daar wordt het door Amalek over.
vallen. Amalek is het prototype.
God heeft zich pas in de geschiedenis ge>
openbaard, heeft Zich in de natuur geopen
baard. De heeie wereld heeft ontzag-
„Volkeren hoorden het en beefden, bévlng
beving de bewoners van Kanaan". Zoo zingt
het Lied aan de Zee.
Maar Amalek is niet geïmponeerd. Het
valt Israël aan in de woestijn.
Daar strijden ze in de vlak.e. Maar op een
heuvel staat Mozes! Hij heft de handen ten
Hemel. „En als Mozes zijn handen hoog hield
zoo luidt het daar dan was Israël de
sterkste en als hij zijn handen liet zakken
dan had Amalek de overmacht".
Beschikten dan de handen van Mozes over
de nederlaag en de overwinning wordt er
opgemerkt.Neen, Mozes stond daar als
symbool. Zijn strijders in de vlakte moesten
de oogen richten naar boven. Dan waren zij
onoverw inne 1 i j k.
En dat hebben wij te roepen, ginds heer.,
naar de strijdende en lijdende broeders:
Houdt moed. Volhardt. De oogen opwaarts,
de harten naar boven. De zege is u.
Wij zijn bij u voor zoover we bij u en met
u kunnen zijn. Wij ondersteunen de opgc»
heven handen!
En dat hebben wij te roepen naar bin
nen:
De oogen opwaarts. Neen. de harten op*
waarts. In waarachtig gelooven en belijden
ieder op zijn plaats, ieder uit zijn ziel. ieder
uit zijp. overtuiging en zelfstandig met zijn
overtuiging naast elkander in vrede en ge<
rechtigheld met elkander, in waardeering
voor elkander.
Zoo zal de menschheid in haar veelvul
digheid. als een éénheid haar bestemming
tegemoet groeien. Den tijd, zooals die in
het onvergankelijke woord van Jesaja is ge
formuleerd; den tijd. dat de wereld vol zal
zijn van Godsbesef, gelijk de wateren de zee
bedekken".
Een motie.
De vergadering nam met algemeene stem.
men de volgende motie aan:
De groote vergadering uit alle kerkelijke
gezindten te Haarlem, samengekomen in de
Groote Kerk om te getuigen tegen de gods
dienstvervolging in Rusland;
gehoord de sprekers van dezen avond,
vervuld van deernis met- de vervolgden,
verontwaardigd over de schending der vrij
heid van geweten en belijdenis,
vraagt de pers om haar gewaardeerde
medewerking te blijven verleenen,
spreekt haar levendige sympathie uit met
wie daar lijden.
bidt hun kracht toe, om te volharden en
staande te blijven, en smeekt van God, den
Almachtige, dat Hij de dagen hunner nood
en ellende verkorte; de gebeden, die heel de
wereld der geloovigen voor hen opzendt, ver.
hoore: en dóór de vlammen der beproeving
heen, Zijn Koninkrijk in Rusland doe komen.
Sluiting.
Ds. Van Leeuwen sloot de bijeenkomst met
een kort woord, waarin hij dank bracht aan
de sprekers; aan Kerkvoogden der Ned Herv.
Gemeente voor het beschikbaar stellen van
het Kerkgebouw; aan de Haarlemsche politie
die gezorgd had dat deze groote samenkomst
ongestoord kon worden gehouden.
De vergadering die geopend was met het
gezamenlijk zingen van „Wilt heden nu
treden", van Valerius werd besloten met het
gezamenlijk zingen van het laatste couplet
van het oude Wilhelmus.
Bij het uitgaan van de Kerk werd ge.
collecteerd voor de vervolgden ln Rusland.
Zij nog vermeld dat in de Kerk luidspre.
kers waren aangebracht, zoodat het gespro
kene overal goed te verstaan was.
Het orgel werd bespeeld door mej. N. A.
M. Barbas.
(Onderstaande berichten zijn reeds in een
deel van de vorige oplaag opgenomen.)
ONDEROFFICIERSVEREENIGING
„ONS BELANG".
DE POSITIE DER ONDEROFFICIEREN.
Dezer dagen heeft de afdeellng Haarlem
van bovengenoemde Onderoffic. Vereen, een
ledenvergadering gehouden ter behandeling
van aangelegenheden het onderofficiers
korps betreffende en wel ln het bijzonder ter
behandeling van de door den minister van
Defensie aangekondigde maatregelen.
Na voorlezing der notulen van de vorige
vergadering werden de ingekomen stukken
bekend gemaakt. Hieronder was een af
schrift van een door het hoofdbestuur der
Vereeniging aan de Eerste Kamerleden ge
zonden brief, waarin werd te kennen gege-
gen dat reeds sedert vele jaren ten aanzien
van de positie der onderofficieren inzonder
heid voer wat betreft het bevorderlngsvraag-
stuk, een zeer uitzonderlijke en onhoudbare
toestand bestaat Immers werden in 1923 een
tweeduizendtal jongere en oudere onderoffi
cieren uit den dienst ontslagen onder toe
kenning van wachtgeld of pehsioen. De
z.g.n. „middenmoot" werd in het leger ge
houden. zijnde in groote in eerder/"-d onder
officieren van ongeveer denzelfden leeftUd,
tusschen 30 en 40 jaar.
Het gevolg van dien maatregel is, dat
thans elk perspectief !n hun positie ls weg
genomen. hun materieele positie is en wordt
gedrukt en een deprimcerende geest is ont
staan, waar bij indiensttreding in uitzicht
werd gesteld den rang van sergoant-majoor
of adjudant-onderofficier te kunnen berei
ken.
Bovendien zou dit middel de bevordering
onvoldoende verbeteren omdat er te weinig
pensioenrijpe onderofficieren aanwezig zijn.
Het hoofdbestuur verzoekt den Kamerleden
den minister te bewegen af te zien van de
voornemens om de onderofficieren met een
onvoldoende pensioen op te jongen leeftijd
uit den dienst te ontslaan en hem te ver
zoeken middelen te beramen welke kunnen
leiden tot een bevredigende oplossing van
het bevorderingsvraagstuk en dat de toe
stand van bevordering zonder salaris een
einde neemt.
De afdeellngsvoorzitter installeerde ver
volgens de Commissie voor Ontwikkelings
arbeid.
Na een korte pauze hoeft de heer P. J. de
Ruyter, lid der vereeniging een voordracht
gehouden over „Eiectro-techniek". Na een
korte inleiding heeft spreker de aanwezigen
met proeven verduidelijkt wat electricitelt
ls en wat er mede bereikt kan worden. Mot
aandacht volgden allen de experimenten en
het applaus bij het. einde bewees dat men
dankbaar was voor het vertoonde.
STEUNFONDS WONINGSTICHTING
PATRIMONIUM.
Dinsdag hield het fonds tot onderlingen
steun aan bewoners der hulzen van de wo
ningstichting „Patrimonium" de jaarlijk;che
ledenvergadering in het gebouw van den
Christ. Bestuurdersbond-
De verslagen van den secretaris en den
penningmeester werden goedgekeurd. Het,
geldelijk beheer werd geheel ln orde be
vonden.
Uit de verslagen bleek, dat het fonds thans
169 leden telt en ln gooden staat verkeert.
In 1929 werd aan 15 gezinnen steun verleen a
tot een totaal bedrag van f 817.Evenals
vorige jaren werd aan de daarvoor in aan
merking komende gezinnon met Kerstm's
een extra-uitkeerlng verstrekt van f 2 5o.
De penningmeester merkte op, dat omtrent
het fonds nog verkeerde begrippen heer-
schen. Het steunfonds is geen particul'ere
armenzorg, maar een verzekering op welker
uitkeering de leden in geval van nood recht
hebben. Een en ander met inachtneming van
de bepalingen van het reglement.
De verkiezingen hadden een vlot verloop.
Er kwam in het bestuur geen wijziging. Ook
de controle-commissie bleef in de bestaande
formatie gehandhaafd.
Volledigheidshalve zij nog medegedeeld,
dat het fonds in de 8 Jaren van zijn bestaan
ruim 500.heeft uitgekeerd.
INGEZONDEN MEDEDEFL1NGEN.
a 60 Cts. per regel.
VRAAGT VOOR l)W BINNEN- EN BUITEN
FIRMA J. HEYDANUS Zn
KONINGSTRAAT 25 PARKLAAN 60 ro
TcL 11361 van 8—12 «n lH~5. ZatorcL 8—1
TRANSATLANTISCHE LIJNEN
Almelo, 17 Maart van Tocopilla naar
Ilo.
Algorab p. 18 Maart Flnisterre, Rotterdam
n. Buenos Aires.
Aagtekerk 18 Maart te Fremantle van
Rotterdam.
Almkerk 19 Maart te Brisbane, Australië
n. Rotterdam.
Blitar p. 18 Maart 20 u. Ouessant, Batavia
naar Rotterdam.
Blinjoe p. 19 Maart 3 u. Perim, Rotterdam
n. Batavia.
Bengkalis 17 Maart te Los Angeles van
Java
Bennekom 18 Maart te Callao van Guaya
quil.
Christiaan Huygens p. 18 Maart Perim,
Batavia n. Amsterdam.
Glamorganshire 18 Maart te Panama, Pa-
cifickust n. Rotterdam.
Garoet 18 Maart te Soerabaja van New-
York.
Heemskerk 18 Maart van Mozambique n.
Mikindani.
Hercules 17 Maart van Takoradi n. Mon
rovia. W.-Afrika n. Amsterdam.
Jacatra 18 Maart te Java.
Klip fontein 13 Maart van Hamburg naar
Amsterdam.
Krakatau 19 Maart 13 u. v. Port Said,
Rotterdam n. Australië.
Kota Tjandi 19 Maart te Batavia van Rot
terdam.
Kedoe u. 19 Maart Flnisterre, Rotterdam
n. Batavia.
Kota Gede 19 Maart 20 u. v. Port Said, Ba
tavia n. Rotterdam.
Lorenz L. M. Russ 18 Maart van Clvita
Vecchia n. Burrlana.
Al sneller stuift de auto den bergweg af. 't Is
maar gelukkig dat zc niet tegen de rotsen botst of
tegen een muurtje langs den weg- Want dan zouden
de drie slapers hardhandig wakker geschud worden.
Nu schrikken alleen de cactussen, 't Is of hun
lange haren rechtop gaan ;tian.... Zc schijnen
elkaar toe te roepenWaar moet dat dwaze
snorrende ding zoo alleen caar toe: En waarom
zou het zoo'n haast maken? Morgen kotnt er itt.'
me'- weer ec.n daj^? En langzaam gaat zeker -
Wij i-ijtï rerh ook n'C: met ecu plof ui» den grond
geschotai.'. Neen, icdereu dag zijn wc ccn klciu
Maaskerk 19 Maart te Amsterdam van W.
Afrika.
Msrauke p. 19 Maart 8 u. Flnisterre, Rot
terdam n. Batavia.
Nieuwkerk 19 Maart van Duinkerken n.
Antwerpen, Belra n. Rotterdam.
Nieuw Amsterdam 19 Maart van Rotterdam
n. New-York.
Phrontls p. 18 Maart Perim, Amsterdam n.
Makassar.
Rijnland 19 Maart te Antwerpen, Amster
dam n. Buenos Aires.
Slbajak p .19 Maart 8 u. Suez, Rotterdam
n. Batavia.
Tjerimal p. 19 Maart 11 u. Kaap del Ar ml.
Batavia n. Rotterdam.
Ternate 19 Maart 17 u. v. Bombay, Rotter
dam n. Batavia.
Toboall 18 Maart van Portsmouth, Rotter
dam n. Batavia.
Haarlem 19 Maart te Hamburg v. Amster
dam.
Sembilan 19 Maart te Batavia van New-
York.
Orania 18 Maart 17 u. van Santos. Amster
dam n. Buenos Avres.
Johan de Wit 19 Maart van Batavia n.
Amsterdam.
Indrapoera 19 Maart nrni. van Rotterdam
n. Batavia.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
a 60 Cts. per regel.
Restaurant „Hildebrand"
Einde der Dreef. Tel. 10268.
Levering van dejeuners, diners
en soupers bij U aan huis.
Koude en warme schotels»
De gelegenheid tot het
geven van partijen.
VRIJDAG 21 MAART
HILVERSUM, 1875 M.
10 00 Morgenwijding. 12.15 Concert AVRO-
trio. 2.05 Uitz voor scholen. 2.45 Gramo-
foonmuziek. 3 00 Maak het zelf! cursus. 4.30
Gramofoonmuziek. 5.00 Is. Mcudels; Foto
grafie bU kunstlicht. 5.30 Gramofoonmuziek.
6.01 Gramofoonmuziek. 6 45 Spaansch. Be
ginners. 7.15 A. Banning: De wegwJJzct voor
de Binnenscheepvaart (I). 8.01 Concert.
Omroeporkest, Han Beuker en Wouter De
nijs (plano-duetten). 10.000 Persber. 1100
Dansmuziek uit Cabaret „La Gaité" tc Am
sterdam. 12.00 Sluiting.
HUIZEN. Tot 6 uur 298 M. Na 6 uur 1071 M.
10.30 NCRV. Zlekendlenst. 11.30 KRO.
Godsdienstig halfuurtje. 12.16 KRD. Trio
concert. 1.15 KRO. Gramofoonpl. 2 00 Gra-
mofoonpl. 2.00 Gramofoonpl. KRO. 4.00 NO.
R.V. Gramofoonl. 5.00 NCRV Concert. Da
meskoortje en Orkest. 6A0 KRO. Beursber.
6 40 KRO. Voordracht ln het Friesch. 7.00
7.00 KRO. Cursus. Schriftverbetering. 750
VPRO Persber. 7.40 VPRO. Lezing over: De
Herv. kerk na 1816. 8.15 VPRO. Gramofoonpl.
8 50 VPRO. Lezing over: Het gezin als kern.
9 30 VPRO. Gramofoonpl. 10.00 VPRO. Be
spreking van de sprookjes van Andersen.
10.20 VPRO. Gramofoonpl.
DAVENTRY, 1554.4 M.
10.35 Morgenwijding. 1105 Lezing. 12.20
Concert M. Hart (viola). K. Cooper (plano).
12 50 Orgelconcert L H. Warne-, 150 Gra
mofoonmuziek. 2 50 Ultz. voor scholen. 4 05
'Concert. Kwartet. C. McClure (mezzo-so
praan). 4.50 Opraan). 4.50 Orkestconcert. 35
Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nleuwsber.
7.00 Zang door A. Thurslield (mezzo-sopraan)
7.20 Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Verrassfrig. 8.20
Concert. L. Tertis (viola). Syrophonie-orkost.
9 20 Nleuwsber. 9 35 Vervolgconcert. 10.35
Berichten. 10 45 Lezing. 11.00 Dansmuziek.
11.35 Dansmuziek.
FARLJS „RADIO PARIS" 1725 M.
12.59 Gramofoonmuziek. 4 05 Orkestconcert
en soil. 9 05 Concert. Orkest, viool en plano.
9.50 „De Tooverflult" van W. A. Mozart.
KALUNDBORG 1153 M.
11.20 Orkestconcert 2.00 Concert. Orkest
en voordracht. 4130 Kinderuurtje. 7 35 Con
cert. Orkestconcert m. m. van zanger en cel
list. 9.55 Her-uitz. van bultonlandsche sta
tions.
BRUSSEL 5085 M.
5.20 Trio-concert. 6.50 Gramofoonmuziek.
8 35 Concert.
ZEESEN 1635 M.
615 Lezingen. Gramofoonmuziek. 12.15
Lezingen. 1 2t Gramofoonmuziek. 150 Le
zingen. 3.50 Concert uit Leipzig. 4 50 Le
zingen. 810 Koorconcert. 9.50 Kaartspel;
Skat. Daarna; Gramofoonmuziek.
stukje gegroeid, zóó weinig dat je het haast niet
zien kan- En toch mogen wc er zeker nu wel
wezen Nu. daar hebben de cactussen gelijk in.
Maar een auto is weer heel wat anders, zie je- Die
is gemaakt om hard tc rennenAlleenre
moet bestuurd worden. Anders kora» ze misschien
ergens terecht, waar ze niet wezen moet. En de
drie kinderen in de auto slapen nog altijd na den
.-ir.z-'-gcn. vermocietiden nacht in her boseh. 7e
hebben geen flauw vermoeder, van de gevaren, die
hun „sigarenkistje'' loopt. Andere fr«uden zc wel
gauw overeind kemep en het stuur grijpen-
Een dagelijksche Kindervertelling.