BUITENLAND HET KABINET-MuLLER AFGETREDEN. Brüning (Centrum) waarschijnlijk kabinetsformateur. IN- EN UITVALLEN !- Pt AGENDA HAARLEM'S DAGBLAD VRIJDAG 28 MAART 1930 TWEEDE BLAD Financiëele moeilijkheden de reden. Nog eens de dood can Stresemann. De eenige groote figuur in een zwakke regeering. HET BELANGRIJKSTE NIEUWS. Herman Muller. Het Rijkskabinet kwam Donderdagavond te zeven uur bijeen en hield een korte zit; ting. Hierin werd besloten met het oog op den parlementairen toestand af te treden. Onmiddellijk na beëindiging van de Kabinets Kitting begaf de Rijkskanselier Hermann Müller zich naar den President der Repu bliek om hem het ontslag der regeering aan te bieden. President Von Hindenburg aanvaardde het ontslag van het Kabinet en hij verzocht Hermann Müller voorloopig aan te blijven om de loopendc zaken af te wikkelen. Het mag een merkwaardig toeval genoemd •worden, dat het aftreden van Müller juist op den 27en Maart 1930 plaatsheeft, nadat hij op denzelfden datum van het jaar 1920 na den Kapp-Putsch als opvolger van Bauer voor den eersten keer als Rijkskanselier op» trad. Toentertijd vormde Müller het derde Kabinet na de revolutie. Officieel wordt voorts medegedeeld: In de Donderdag gehouden Kabinetstaih ting heeft het Rljkskaibtaeit besüoben den President der Republiek het ontslag van het Ministerie aan te bieden. De Rijkskanselier hield een korte rede waarin hij de samenwerking in het Kabinet schetste. De Ministers brachten hem dank voor het gevoerde belead, waarbij ook de Minister van Rijksweer zich aansloot. In de beslissende zitting van het Rijks» kabinet stelde de Rijkskanselier twee vra gen: lo. Moet de Rijksregeering, zonder reke ning te houden met de jongste gebeurtenis» sen trachten de dekkingsvoorstellen, zonder de werkloosheidsverzekering, door het Parie» ment te doen aannemen? 2o. Indien zulks niet mogelijk is, moet dan het Rijkskabinet aanblijven? De Rijksminister van Financiën Dr. Mol- denhauer verklaarde daarop, dat wat zijn partij betrof de oplossing van de dekkings kwestie zonder die der werkloosheidsverze» kering en belastingverlaging, niet mogelijk is, weshalve hij zich gedwongen achtte zijn ontslag in te dienen. Hermann Müller verklaarde daarop, dat er dientengevolge niets anders voor het geheele kabinet overbleef dan af te treden. Naar inmiddels verluidt heeft de President der Republiek de laatste dagen nu en dan besprekingen gevoerd met verschillende voor» aanstaande personen, o.w. ook enkelen, die met tot de tegenwoordige regeringscoalitie fcehooren. Die Berlijnsche bladen nemen uitvoerig stelling tot het af:reden van het rijkskabinet. De „Germania" schrijft oa, dat deze crisis meer be teekenis heeft dan alleen een re» geeringscrisis. De „Vorwaerts" schrijft voornamelijk ovc-r het toekomstige kabinet- Het blad publiceert een officieus bericht van den sociaal-demo- c-ratischen persdienst, volgens hetwelk dr. Brüning reeds Donderdagavond door Hin denburg zou zijn ontvangen. De „D- A. z." schrijft, dat de candidatuur van Brüning, die algemeen op den voorgrond gesteld wordt, een poging be teekent om te konten tot een burgerlijk minderheidskabinet de partijen omvattende van de democraten tot de Duitscnmationalen. Voor het geval, dat Brüning zelf heden het Rijkskanselierschap niet op zich zal nemen komt volgens dit blad de burgemees'.er van Essen, Dr. Brascht, in aanmerking. De „Boersenzeitung" zegt dat het si-reven van een nieuwen rijkskanselier moet liggen in het vormen van een regeering, die zoo min mogelijk door partij formaties wordt be» last. Het blad meent, dat Hindenburg in deze richting zoekt. De .Deutsche Tageszeitung" denkt dat de rijks president niet door moeizame onderhande» lingen met de fracties tot de vorming van een regeling zal komen, doch eindelijk van zijn grondwettig recht zai gebruik maken pm zonder voorafgaande besprekingen niet het parlement een regeering te vormen uit die mannen, die hij voor bijzonder geschikt houdt voor de oplossing van de groote taak, of zij nu tot een politieke partij behooren of niet. Vooral het laatste gezichtspunt is interes sant, doch wij betwijfelen het ten zeerste, of Hindenburg dezen weg zal inslaan. Er schijnt de meeste kans te zijn, op een kabi» net Brüning, hoofdzakelijk steunende op de burgerlijke middenpartijen. Het is hier wel noodig nog even de aan dacht te vestigen op de vraag welk belang rijke stof voor de geschiedenis, dit kabinet heeft opgeleverd. Het kwam in Mei' 1928 aan het bewind en is steeds een zwak kabinet gebleken. Zijn eenige kracht èn ruggesteun sproot voort ui: de buitenlandsche politiek, die tot taak had de Dawes-regeling te wijzigen. Stresemann was de drager van dit politie. Diens dood stond feitelijk gelijk met de onthoofding van de regeering Müller en het is dan ook geen wonder, dat het zwakke kabinet, dat altijd ten volle afhankelijk was van de besluiten der fracties, den laats ten adem heeft uitge» blazen. L. A. Toch een Middellandsche Zee verdrag? LONDEN, 27 Maait (Beuter). Men meent te weten, dat de delegaties ter Vloot - conferentie besloten hebben een comité van deskundigen in te stellen voor het onder zoeken. en zoo mogelijk voor het redigeeren van den tekst, van een Middellandsche Zee verdrag, dat, terwijl het ver genoeg gaat om de veiligheid van Frankrijk te waarborgen, de Britsche regeering er niet toe zou ver binden, verder te gaan dan haar verplich tingen, vervat in de artikelen 11 en 16 van het Convenant van den Volkenbond in de bestaande veiligheidsverdragen. Een Reuter-bericht meldt nader, dat het comité van deskundigen uit Engelschen en Franschen zal bestaan. Tumult in de Fransche Kamer. Over het plan Young. De uiteenzettingen van den rapporteur kwamen hierop neer, dat de ratificatie van het Youngplan in het belang van Frankrijk was. De rapporteur van de commissie voor bui tenlandsche zaken. Soulier, zette uiteen, dat., wat de vrijheid van handel betrof. Frankrijk thans het groote voordeel had ook alleen te kunnen handelen. Het verloop der kamer zitting was zeer heftig. Minister-president Tardieu merkte op, dat het plan-Young en de Haagsche overeenkom sten sedert September 1929 voorwerp van studie van de Kamer waren geweest. Een opgewonden woordenwisseling ontstond naar aanleiding van een voorstel van den onafhan kelijk-1 in ksch en afgevaardigde Guernet, die eveneens uitstel van de behandeling verlang de, aldus het Hbld. De radicaal-socialist Léon Meyer riep uit, dat dergelijke gewichtige aangelegenheden niet in afwezigheid van den minister van buitenlandsche zaken be- handeld mogen worden en dat het wel leek alsof Tardieu vreesde, dat niet al zijn voor stellen bij aanwezigheid van Briand zouden worden aangenomen. Tardieu bestreed de voorstelling alsof er verschil van meening tusschen hem en Briand zou bestaan. Herriot verklaarde, dat de leden van de Kamercommissies van financiën en van buitenlandsche zaken slechts die partijen vertegenwoordigden, die tegenstanders van den vrede waren. Daarop ontstond een tumult, dat bijna in een vecht partij eindigde, zoodat de Kamerpresident de zitting voor eenigen tijd moest schorsen. Na de hervatting vervolgde Herriot zijn rede en verklaarde, verbaasd te zijn over de provoceerende houding van Tardieu tegen over de linksche partijen. Tardieu liet als antwoord stemmen over de vertrouwens- quaestie, die hij tegenover het voorstel- Meyer tot uitstel der behandeling tot den terugkeer van Briand, gesteld had. De laatste pogingen om de Vlootconferentie te redden. De thans beginnende poging de vloot conferentie door politieke overeenkomsten te redden, wordt van Engelsche zijde met belangstelling gevolgd. Er bestaat evenwel geen enkele aanwijzing omtrent de waar schijnlijke ontwikkeling van den gang van zaken. Met vrij groote zekerheid kan gemeld worden, dat het Engelsche kabinet de quaestie van een verdrag voor de Middel landsche Zee nog niet heeft besproken en dat derhalve een besluit- om op deze wijze de Fransche wenschen inzake de veiligheid te bevredigen nog niet is ge nomen Principieel is de houding van de En gelsche regeering om geen nieuwe mili taire of maritieme verplichtingen op zich te nemen, niet gewijzigd. Volgens de „Times" is de Engelsche regeering evenwel be reid, elk deel van het statuut van den Vol kenbond, het verdrag van Locarno en het Kelloggpact aan te vullen of te verduidelij ken, dat naar de meening van de andere mogendheden onduidelijk is. De Britsche delegatie zal de verzekering geven, dat Groot-Brittannië alles zal doen wat in zijn macht is om alle verdragen doeltreffend te maken." De diplomatieke medewerker van de „Daily Telegraph" zegt, dat Frankrijk vast houdt aan het scheppen van veiligheid in den vorm van verplichtingen van Engeland met de Fransche vloot samen te werken bij maatregelen ter vermijding van een dreigen den aanval op Frankrijk. Deze maatregelen zijn niets anders dan sancties en in hun uit werking loopen rij op alle andere oorlogs maatregelen met inbegrip van een blokkade uit. In verband met de plannen voor een Ver drag voor de Middellandsche Zee wordt er in eenige ochtendbladen reeds over gesproken, dat er aan gedacht is. eerst een verdrag tus schen Engeland, Frankrijk en Italië te slui ten en later een conferentie van alle bij de Middellandsche Zee betrokken viool mo gendheden met inbegrip van Turkije. Grie kenland, Joego-Slavië en Spanje bijeen te roepen om al deze mogendheden bij een der gelijk verdrag te betrekken. LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL. NIEUW LEVEN. DE KRIBBEBIJTER. Chris Vosshard heeft zich zelf in de Krib- bebijter als acteur overtroffen. Zooals hij den gemoedelijken, braven oom .Mucki" ge speeld heeft, zullen zeker weinige dilettan ten het hem nadoen! Reeds dadelijk zijn op komst was uitstekend en liet ons zien, hoe hij deze rol opvatte! Chris Vosshard heeft zich zelf in De Kribbebijter totaal wegge speeld, zoo zelf*, dat ik hem n!et herkend zou hebben wanneer ik niet geweten had, dat hij het was, die in de huid van Nico van Blasewits was gekropen! Zelfs zijn stem had Vosshard geheel veranderd en hij hield dit zoo voortreffelijk vol, dat van weifeling geen moment sprake was! En het knappe was, dat deze veranderde stem toch volkomen natuur lijk klonk. Het lijkt mij wel zeker, en ik zag dat aan tal van details, dat Vosshard Hunsche in de rol van oom Mucki gezien heeft, maar hij heeft er gelukkig toch geen copie van gemaakt. Hunsche speelde de rol sappiger en breeder, maar Vosshard typeerde Von Bla sewits die tenslotte toch baron is veel fijner. Deze Von Blasewits was veel minder kluchtspelfiguur, hij was meer menschMaar Vosshard zorgde er toch voor de komische figuur volkomen uit te spelen, er waren tal van alleraardigste details in zijn spel, hij bleef aldoor „sprudelnd" van leven en vulde steeds het tooneel! Hoe fijn waren de ge baartjes met zijn handen, hoe goed hield hij ook dat loopen „met het pootje" vol! Een creatie, waarop Chris Vosshard trotsch kan zijn, een voorbeeld van uit-stekend dilettan ten-spel! Chris Vosshard vormde in dit ensemble een „klas apart". Zijn spel stond zoo ver boven dat der anderen, dat hij de eenige acteur te midden van dilettanten leek! En toch werd er door de leden van Nieuw Leven lang niet slecht gespeeld! Maar het blijft altijd min of meer een gevaar in een dilettantenclub. als .één der spelers zoo ver boven zijn milieu uitgaat! Zoo was de heer Hage als Koenraad von Hegershuizen heel aardig op dreef en gaf hij dit cholerische heerschap zeer goed weer! Hage is een serieus dilettant, maar zijn niet verzorgde uitspraak staat hem in zulke rol len altijd min of meer in den weg. Toch zorgde ook hij niet in den goedkoopen kluchtspeltoon te vervallen en speelde hij den kribbebijter in een levendig, vlot tempo. Dat oom Mucki hem in de schaduw stelde kwam enkel, doordat Chris Vosshard van zijn rol zoo iets bijzonders wist te maken. De overige spelers stonden een plan lager. Leo Vosshard, die zijn oude club weer eens uit den brand hielp door binnen een week de rol van den advocaat Meerenhout op te nemen, toonde opnieuw welk een betrouw bare kracht hij is. Hij speelde de rol met de noodige losheid en wist van het tooneeltje met Geertruida in I iets aardigs te maken door zijn opgewekt spel. Het jonge meisje leek mij een debutante. Voor een debuut was het niet onverdienstelijk! Ook mej. Jo Blokker zag ik voor zoover ik mij her inner voor het eerst in een belangrijke rol! Het spel had nog wat genuanceerder en pittiger gekund, maar mej. Blokker beweegt zich gemakkelijk op het tooneel en er waren momenten, die voor de toekomst een belofte inhielden. Clara won het van haar echt vriend, die zich op het tooneel blijkbaar min der thuis voelt. De heer Kuin wordt zoo langzamerhand een oude tooneelrot. maar de rol van Schim melman lag hem minder goed. Toch maakte hij er wel iets aardigs van en speelde hij de rol in de goede richting. Van de oude Ka- trien kan ik dat niet zeggen. Mevrouw Hage moest- zich voor deze rol te veel forceeren en haar spel werd daardoor te opzettelijk! Dc regie deed er aan het slot van het tweede bedrijf nog een schepje op met die malle vertooning van de meid en den knecht ach ter den schrijflessenaar. Waar de heeren Chris Vosshard en Hage zoo veel mogelijk goedkoope kluchtigheid vermeden, had de regie die overigens voor een vlot tempo had gezorgd het succes daar niet in een flauw kluchtspel-effect moeten zoeken. Nieuw Leven had met De Kribbebijter al van te voren gewonnen spel. Het publiek heeft zich kostelijk vermaakt met. dit be kende blijspel en het succes was zeer groot En het mag gezegd worden volkomen verdiend! Een gelukkige avond voor deze hard werkende vereeniging! J. B. SCHUIL. MUZIEK KERKCONCERT. Het was ditmaal het Remonstransch Kerkgebouw, waarheen wij onze schreden richtten. Reeds vroeger woonden we daar muziekuitvoeringen bij. Het in deze kerk aanwezige orge.i is beperkt in zijn dispositie en kan in geen opzicht wedijveien met de beroemde instrumenten in Groote Kerk cn Gemeentelijke Concertzaal. Wijselijk had de organist dan ook de keuze zijner solo» voordrachten binnen de grenzen der een voudigheid gehouden: een Adagio van C. Ph. Em. Bach een Can'abile van César Franc!-: als hoekzuilen, waanusschen het fronton, het Allegro, uit het orgelconcert in F van Handel eenigszins weelderiger vor men vertoonde. In bescheiden registreering en correct werden deze werken door den heer H. C- Luitingh gespeeld. Mmder correct waren zijn begeleidingen bij de viool-nummers van den heer E. A. C3ls; vooral van de orkest» partij van het Andante uit Mendeissohns Vioolconcert gaf de organist een interpretatie die nog al sterk van den tekst afweek, waar door hij de taak van den violist- zeker niet gemakkelijker maakte: zelfs bleef hij b.v, ia het tremolo onmiddellijk vóór de weder- intrede van het hoofdthema, bij de viool partij achter. Toch heeft de heer Cats ons door zijn spe-1 menig oogenblik weien te boeien: met name in de langzame gedeelten van Handel's A öur Sonate en in "net- Andante van Mendelssohn kwamen zijn vtoUsUsche qualiteiten in het meest gunstige licht. Ook verleende hij medewerking bij het .Panis angelicus" van Franck, waarin mej. Nine Idserda de vocale partij vertolkte. Deze zan geres droeg bovendien nog een zestal Lede» ren met orgelbegeleiding voor. In den aam vang, in Wolf's ..Gebet" scheen zij zeer ner veus; later herstelde zij zich blijkbaar; doch in al haar voordrachten bleef een te kort aan adembeheersching, toonsterkte en uit drukkingsvermogen te c ons ta toeren. De stem op zich zelve, wellicht nog eer een m.-zzo-sopraan dan een alt, klinkt aangenaam 1 doch zal nog verdere ontwikkeling do-or ernstige studie behoeven om concert vaardig te worden. Een niet zeer groot auditorium was in het kerkgebouw aanwezig. K. DE JONG. PIANO- EN DECLAMATIE-AVOND WILMY RICHARD PAUL HUF. PAUL HUF. Aan een bekende Hollandsche componiste, die voor haar composities doorgaans Engel sche verzen uitkiest, vroeg ik eens, waaiora zijn nooit op Hollandschen tekst componeer de. Haar antwoord luidde, dat onze taal zoo stroef en hard klonk, zoo weinig „muzi- Het speet mij dat deze dame gisteren bij do declamatie van Paul Huf in het hotel „Duin en Daal" te Bloemendaal niet naast mij zat. Zij had dan eens kunnen hooren, hoe veel muzikaler het Hollandsch klinkt dan het Engelsch! Het is waar, deze verzen van Vondel en Guido Gezelle vragen niet naar muziek; zij zijn muziek in zichzelf! En zij werden ook volkomen tot muziek in de voordracht van Paul Huf! Hoe voortreffelijk weet Paul Hul wel ver zen te zeggen! Na den voordracht-avond van gisteren durf ik hem m'et Musch den besten verzen- zegger in ons land te noemen, al is Musch dan ook nog spontaner en grooter kunste naar. Hij beschikt over een prachtige, sonore en buigzame stem en een zeer sterk ontwik kelde techniek het meest kwam dit uit in Das Gewitter van Detlev van Liliencron en Gezelle's Merelaan waardoor hij in staat is de verzen' zoodanig kleur, klank en rhytme te geven, dat zij tot muziek worden.Zijn voor dracht nadert zonder dat het ooit gema niëreerd wordt den zang! Het was reeds om de klankweelde een ge not naar zijn voordracht te luisteren! En door zijn fameuse techniek weet hij te schil deren met het woord! Daarom leggen hem verzen als Vogelzang, Merelaan, De Nachte gaal en De Rave van Guido Gezelle zoo prachtig- De muzikale stem van den Vlaam- schen lyricus klinkt in de voordracht door! En de declamatie van Paul Huf is daarbij vooral in deze verzen van een innigheid die ontroert. Klonken in Vondel's sonnet op P. C- Hooft niet de bronzen tonen van de doodsklok? En hoe ontroerend teer en licht was daarentegen de ixrzet van het Constantyntje Aardig kyntje Met medewerking van Wilmy Richard, die de piano-partij verzorgde, bracht Paul Huf als declamatorium Laugh and the World laughs with you" en „Tine Raven". Het eerste was vooral ook door de banale melodie een vrij goedkoop succesnummer, al bood het de gelegenheid Huf's fraai, zangrijk ge luid en zijn muzikaliteit te doen bewonderen. Het- declamatorium „The Raven" staat als kunstwerk dank zij ook het gedicht van Edgar Allan Poe veel hooger. De muziek hinderde den voordrager niet in de vrijheid van het zeggen zooals bijvoorbeeld in Schilling's muzikale bewerking van Wilden- bruch's Das Hexenlied maar zij verhoog de den indruk ook allerminst, zoodat zij fei telijk overbodig was. In dit dramatisch ge dicht wist Huf een sterke spanning en tegen het slot een imponeerenden climax te bren gen. Het was van voordracht zeer suggestief. Paul Huf mocht bij het publiek een zeer warm succes behalen, wat volkomen ver diend was. J. B. SCHUIL. WILMY RICHARD. Het zwaartepunt lag bij de pianiste Wilmy Richard minder in de verzorging der piano partijen bij de door Paul Huf gegeven decla- matoria, dan wel in haar zelfstandige piano voordrachten. Zij verdeelde haar aandacht over Bach en Brahms. Chopin, Liszt. De bussy. Zij verdeelde ook ónze aandacht. En we! in zóóverre, dat we ons bij haar spel meermalen afvroegen, wie van de grooten, bij wie ze haar studiën voltooide, haar bij 't uitgevoerde stuk nu wel 't meeste beïnvloed hadden. Die grooten. het waren Rudolf M. Breit-haupt, Leonid Kreutzer. Josef Pembaur. Haar Chopin droeg de onafwijsbare ken- teekenen, te zijn gezien door den bril van Josef Pembaur, al hoorden we van dezen nooit de groote etude in f-klein (voor Mo- cheles en Fétis* „méthode des méthodes'*L waarmee Wilmy Richard haar Chopln- recital con bravura inleidde. Al de door haar gespeelde etudes van Chopin stonden was het toeval? in drie of vier mollen; naast de genoemde droeg zij voor uit op. 10 de etude met het martiale rhythme in c klein; voorts uit op 25 de eerste, in As. en de twaalf de alweer in c klein. Het- trok de aandacht dat in drie werken, die minder de „groote techniek" vragen, haar spel veel minder vol komen was- Zoo kon mij de etude in As groot in 't geheel niet bevallen, allerminst in 't slotdeel met de in gelijke beweging over de toetsen zwevende handen. En evenmin was het niet veeleischende stuk van Bach, dat op 't programma vermeld stond als fantasie a moll, een voorbeeld van mooi evenwichtig pianospel. De Ballade van Brahms was veel meer een uiting van technische en geeste lijke beheersching. Ik vond het van al de uitgevoerde stukken het meest bevredigend, ook al wijl de blankgeving niet dat exorbi tante had, dat haar Liszt, en o heilige Muzen! haar Debussy kenmerkte. Wat zij dan speelde van Liszt? Een zijner rhanso- aies hongrolse? een der Mephistowa'.zer? de etude Ad Irato? Toten-Tanz? Niets meer of urnder dan het zeer gedweeë ..Liebes- traum". En aan dit stuk schenen als om strijd zoowel Breithaupt als Josef Pembaur schuldig te zijn; de seichte romantiek had plaats gemaakt voor een realisme dat ln wonderlijk conflict kwam met den onder titel: „O. lieb so lang du lieben kanust!" Maar op meerdere plaatsen ook was er de juiste sfeer, die jammer genoeg op eenmaal werd weggemaakt door klanfcexplosics die ook bij haar Debussy schier overal den zin STANDBEELDEN. De klacht Is algemeen, dat wij in Neder land geen belangstelling hebben voor de beeldhouwkunst. Dat is ook zoo en als nood zakelijk gevolg hebben wij ook weinig stand beelden. Af en toe wordt er eens één gesticht en met de grootste moeite het geld bij elkaar gebracht Als het een poosje staat, dan vindt niemand het mooi meer. al is het ook op den dag van de onthulling buitengewoon gepre zen Maar ja. op den duur begint hot er ouderwetsch uit te zien, tenminste als het er een is ten voeten uit. Stóét het op zijn voetstuk, dan wordt de jas antiek en het boord antiek en de rest van de kleedij en als het zit, dan wordt de leunstoel ook nog ouderwetsch. Toen heeft men de berinne- ringsbank verzonnen en eigenlijk is dat de beste vorm van herinnering nog, omdat je daarin met den raam kunt volstaan en niet genoodzaakt bent het portret te geven. Bo vendien kost het niet vee! en is dus gemak kelijker bereikbaar voor een comité met een schrale kas. Het nieuwste op dit gebied Is de kolom mot alleen het hoofd er op; het ziet er naar uit of deze vorm van monument nog wel een poosje voort zal duren en als dat zoo Is. zou ik vriendelijk willen verzoeken om toc.h lie ver wat anders te bedenken. Is er iets won derlijkere dan een vierkant of een rond stuk steen, waar plotseling een hoofd uit te voor schijnt komt, alsof de beroemde man van zijn leven geen lichaam had gehad? Nu kan wel worden toegegeven, dat het hoofd van de menschen, die men herdenken wil het voornaamste is, maar toch maaia. het een zonderling effect en bevredigt dc vrienden en vereerders allerminst. Toen ik voor het eerst, een dergelijk monument zag, heb ik mij afgevraagd: „waar doet dit aan dcnkeu°" en opeens bij het opnemen van het Engel sche tijdschrift „Punch" vond ik een adver tentie, die den eersten schepper van een der gelijk monument tot inspiratie kan hebben gediend. Het was de afbeelding van een Turksch bad in huis en om het duidelijk to maken geef ik hier het prentje weer. dat er bij staat: je Wie dat nu eenmaal van zijn leven heeft opgemerkt, kan niet. nalaten er om te glim lachen, wanneer hij daar plotseling in een park of op een grasveld zulk een toeken van herinnering ziet opschieten. Het Is on waardig, onsierlijk en moet niet voortgaan. Onze beeldhouwers zullen wel een vereeni ging hebben, (wie is er in onzen tijd niet georganiseerd?) en wanneer die vereeniging eens bij elkaar komt, kan zij een nuttig werk doen door als punt 1 van de agenda aan te kondigen: een nieuwen vorm van mo numenten. Als zij dat weten te vinden (en waar mogen wij eerder dan bij de kun stenaars een rijke phantasie verwachten) dan bewijzen zij een dienst aan het publiek, een dienst aan zichzelf en een dienst aan de nagedachtenis van de merkwaardige perso nen, die zij mettertijd zullen vereeuwigen. verstoorden. „Reflets dans 1'oau" en ook „Jardins sous la pluie" zaten dik in dc vcrl. In ..La Cathédrale engloutie" vond zij de muziek die haar alweer het best lag. Maar het meest bevredigde zij toch in du piano partij, die Stanley Hawly schreef bij Edgar Allan Poe's „The Raven", muziek die in zichzelf weliswaar geen bijzondere waarde bezit, doch die in declamatorium nergens de stem verdrukt. Hier wist Wilmy Richard veelal door rake accentueering en een zeer goed aanpassingsvermogen den declamator Paul Huf te steunen op eer. wijze, waarop te rekenen viel. G. J. KALT. Heden: VRIJDAG 28 MAART Stadsschouwburg: Het Schouwtoonocl (A. v. d. Horst en J. Musch). „Een Moeder". 8 u. Schouwburg Jansweg: Leerlingen uitvoe ring Haarlems Muziek Instituut o. L v. Nico Hoogerwerf. Gem. Concertzaal. Chr. Oraioriumvcreenl- ging o. 1. v. George Robert. „Matthaus Pas sion". 7.30 uur. Palace. „Atlantic". Tooneel: Tummcrs. 8.15 uur. Luxor Theater. ,.De Zonde" en „Sammy in de Harem". Tooneel: Arens and Prince. 8.15 uur. Rembrandt Theater. „Rachel". Tooneel: Dickson's acht Jorosz Girls. 7 en 915 uur. Geb. Protestantenbond. Evang. Mij. Open bare propaganda vergadering. 8.15 uur. ZATERDAG 29 MAART Bioscoopvoorstellingen 's middags en 's avonds Rest. Brlnkmann. Jaart. Led en verg. Ver. tot verbetering van het Lot der Blinden. 7.30 uur. Tuinzaal. Jaarl. Alg. verg. v. aandeelh. Mij. voor El. Centraal stations. 11.30 v.m. Teyler's Museum, Spaamc- 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 5