CAROL II AAN HET WERK. BUITENLAND Een Brief uit Britsch-Indië. HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 11 JUNI 1930 TWEEDE BLAD Verscheidene leidende figuren ontvangen. Jorga vraagt om een militaire regeering. De houding van de Liberale partij. Nog geen nieuw kabinet gevormd. HET BELANGRIJKSTE NIEUWS. Koning Carol n heeft in den loop van den namiddag generaal Avere<=cu. den minister president generaal Veitojanu en in de avond uren professor Jorga ontvangen. Hedenmor gen zou de koning dr. Loepoe generaal Coan- da en Georg Bratianu ontvangen. Al deze audiënties staan natuurlijk in verband met de vorming der regeering. De koning wil een coalitieregeering vormen. Het is echter nog niet uitgesloten, dat een ambtenarenregee- ring zal worden gevormd of een extra-parle mentaire, die met het huidige kabinet zal moeten samenwerken om naderhand nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Zooals men ziet zijn de moeilijkheden voor den nieuwen koning reeds begonnen. Heel eigenaardig is het, dat hij onder an deren Georg Bratianu heeft ontvangen. Dit is 'n familielid van Vintilla Bratianu, de lei der der Liberale partij, die zich ten stelligste tegen Carol's terugkeer heeft verzet. Georg Bratianu werd uit de Liberale partij gezet omdat hij had verklaard dat zij den wensch van het volk diende in te willigen en te res pecteeren. De Liberale partij schijnt op den duur toch toe te moeten geven. Verdeeldheid zou waar schijnlijk de ondergang der partij beteeke- nen en Georg Bratianu heeft vele aanhan gers. Bovendien hebben de liberale jongeren een vergadering gehouden, waar Donescu verklaarde, dat de liberale partij zich bewust is van haar taak, en er niet aan denkt zich te verzetten tegen het volk. De partij zal een afwachtende houding aannemen. Er worden pogingen gedaan om de liberale parlements leden Moldau, Vintilla en Georg Bratianu met elkaar te verzoenen, ten einde een split sing in de partij te voorkomen. Algemeen ge looft men, dat dit gelukken zal. Voorts zijn er teekenen die bewijzen dat Carol wel degelijk een figuur is die zich zal laten gelden. De berichten uit Roemenië toch, wekken sterk den indruk dat Carol zelf de leiding heeft bij de pogingen tot vorming van een kabinet. Maniu verklaarde na een onderhoud met den Koning aan de vertegenwoordigers van de pers, den indruk te hebben, dat de Koning een oprecht voorstander is van het democra tische parlementaire regime. Het tegenwoor dige regime beantwoordt aan den wil van de bevolking. De Koning wil zelf een besluit ne men en met alle partijen onderhandelen. Tevens krijgen wij den indruk, dat hij de vorming van een militaire regeering (dicta tuur?) die Prof. Jorga heeft voorgesteld, tracht te vermijden. De latere berichten bevestigen de veron derstelling dat het overgroote deel van de Liberale partij aan Carol's kant staat. Bo vendien schijnt het voornemen bij de regee ring te bestaan de liberalen die in afkeuren den zin over de nieuwe majesteit hebben ge sproken te doen vervolgen. Het feit, dat wanneer de partij tot een actie tegen Carol zou besluiten zij zich ronduit voor „repu- blikeinsch" zou verklaren, zal de leiders waarschijnlijk wel terughouden van dezen riskanten stap! In ieder geval blijkt thans wel, dat de com binatie Maniu-Jorga op de liberalen een schitterende overwinning heeft behaald. L. A. Mevrouw Loepescoe naar Boekarest? PARIJS, 10 Juni (V. D.) Fransche detecti ves, die de bewegingen van Madame Loepes coe hebben nagegaan van het moment af, waarop zij het kasteel van den koning in Normandië Vrijdag jl. verliet, hebben de Fransche regeering medegedeeld, dat Mada me Loepescoe voornemens is uit Zwitserland te vertrekken en naar Boekarest terug te keeren. Italië en Roemenië. ROME, 10 Juni (V. D.) De Italiaansche pers brengt steeds duidelijker hare genoegdoening tot uiting over den terugkeer van Carol naar Roemenië en de nederlaag van Bratianoe. Zoo schrijft de „Tevore": „Wij hopen, dat het uitroepen van Carol tot Koning een rea listischer oriënteering der Roemeensche bui- tenlandsche politiek tengevolge zal hebben". De „Messagero" legt er den nadruk op, dat men in Italië de gebeurtenissen in Roemenië met sympathie volgt. Roemenië zal thans langs een normalen weg tot moreele eenheid teruggebracht worden". Slotzitting der Unie van V olkenbondsvereenigingen De algemeene vergadering van de Unie van Volkenbondsvereenigingert is gesloten. In de ochtendvergadering is eerst de resolutie met betrekking tot Palestina aangenomen. Bij deze gelegenheid heeft de vertegenwoordiger der Joden in Palestina een verklaring afge legd, waarin hij er oa. den nadruk op legde, dat èen beperking van de immigratie en van de mogelijkheid zich grond te verschaffen ten gevolge zou hebben, dat de politiek voor de organisatie van een Joodsch home in Pa lestina te niet gaat. Anderzijds was een tele gram ontvangen van Arabische zijde, waarin de belangen der Arabieren werden bepleit. Met stemonthouding van Italië werd de reso lutie aangenomen. De resolutie betreffende de veiligheid en ontwapening werd met al gemeene stemmen aanvaard. Mevr. Bakker van Bosse (Nederland) zeide dat deze resolutie voor de Nederlandsche de legatie te ver ging. Zij wil dat niet gesproken wordt van een federatie van Europeesche staten, doch slechts van betere organisatie der samenwerking. De Nederlandsche dele gatie is in principe tegen een federatieven Europeeschen statenbond, doch zou zich gaarne vereenigen met nauwere samenwer king, aldus de Tel. Incident in de Arbeids- conferentie. Do 14de Internationale Arbeidsconferentie werd door den voorzitter van den Beheers raad, Arthur Fontaine, (Frankrijk) geopend. Hierna werd op voorstel van miss Bond- field met algemeene stemmen de Belgische regeeringsvertegenwoordiger prof. Mahaim, oud-minister van Justitie tot voorzitter ge kozen. De voorstellen-commissie van de Interna tionale Arbeidsconferentie heeft besloten het werk der conferentie over vijf commissies te verdeelen, n.l. een commissie voor ge dwongen arbeid, een voor den arbeidstijd der handels- en kantoorbedienden, een voor den arbeidstijd in de steenkolenmijnen, een reglement-commissie en een commissie voor de bestudeering van de rapporten in zake de toepassing der arbeidsconventies, die de regeeringen verplicht zijn uit te brengen. De heer Cort v. d. Linden aldus meldt de Tel., is benoemd tot plaatsvervangend lid van het bureau van de werkgeversgroep en tot lid van de commissie voor de geloofs brieven. Tusschen de christelijke vakorganisaties en de arbeiders, aangesloten bij de 2de Inter nationale bestond oneenigheid, die in een vrij scherp incident culmineerde. De arbeids- gedelegeerden, die zijn aangesloten bij het I.V.V. waren ditmaal niet geneigd aan de christelijke arbeidersafgevaardigden een zeker aantal plaatsen in het bureau der groep en de voorstellen-commissie toe te kennen, waarbij de Engelsche arbeiders- gedelegeerde zich de woorden liet ontvallen, dat de christelijke arbeidersbeweging maar „humbug" is. Serrarens heeft daarop namens de christelijke arbeiders de intrekking van deze uitdrukking geeischt. Nadat hieraan niet onmiddellijk gevolg was gegeven, heb ben de christelijke arbeiders besloten, afzon- eerlijk te vergaderen om uit te maken, of zij tijdens deze conferentie nog met de niet- christelijke arbeiders zullen samenwerken en of zij nog verder aan de conferentie zullen deelnemen. Het incident zal, naar men hoopt, worden bijgelegd. Nog eens het rapport van de commissie-Simon. Gisteren gaven wij reeds een kort over zicht van het rapport der commissie-Simon. In Titiaan's geboortehuis in Pieve di Cadore Friaulzal een Titiaan museum worden ingericht ter gelegenheid, van het feit dat het binnenkort 450 jaar geleden zal zijn, &at de groote Italiaan geboren werd. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. Stotzuigerhuis MAERTENS Barteljorisstr. 16 Tel. No. 10756 Alle merken Stofzuigers In aansluiting daarop vandaag nog het vol gende: Het rapport geeft onder anderen een over zicht van de uitgestrektheid van het gebied van Indië en de verscheidenheid van zijn bevolking, van zijn conglomeraat van rassen en godsdiensten, zijn maatschappelijk onder scheid. zijn economische omstandigheden, het groeiende politieke bewustzijn en de positie van het leger in Indië. Het rapport zegt dan nog: „Ondanks de gretigheid waar mede het politieke Indië de moderne begrip pen over regeering aanvaardt, blijft het al oude sociale systeem van het Hindoeïsme met zijn star samenstel van ontelbare kas ten van Brahmaan bovenaan tot pariah on deraan, het leven en de gedachten van meer dan tweehonderd van de driehonderd twin tig millioen inwoners hardnekkig beheer - schen met een gezag waarvan men zich in de Westersche wereld geen voorstelling kan maken. Het eenheidsgevoel groeit, doch dit is hoofdzakelijk het resultaat van het iong- ste stadium van Indie's geschiedenis gedu rende hetwelk de invloed en het gezag der Britsche heerschappij over het geheele ge bied het mogelijk hebben gemaakt te spre ken over Indië als over een enkele eenheid. Dit heeft de strekking om voor den vluchtï- gen waarnemer de bonte verzameling van rassen en gelooven, die het geheel vormt, te verduisteren. Twee andere invloeden, die de unificatie opvorderen zijn het overneer- schen van de Engelsche taal als algemeen verkeersmiddel onder ontwikkelde menschen in Indië en de groei van de hartstochtelijke vastbeslotenheid onder de politiek georiën teerde klassen van alle Indische rassen en gelooven v "h/t Indië als eenheid aanspraak te maken op de plaats die het in de wereld toe komt. Het zou een groote \ergissing zijn om geografische afmetingen of statistieken over de bevolking of de ingewikkeldheid van de gelooven, kasten en talen dc beteekenis van wat men de Indische nationalistische bewe ging noemt te doen verkleinen. Het is waar. dat de hoop van slechts een heel kleine fractie van de vele volken van Indië er recht streeks bij betrokken is; het moge waar zijn dat de leiders er van niet weergeven de .actieve gevoelens van de massa der mannen en vrouwen van Indië, die zoo goed ais niets van de politiek afweten en in hun dagelij k- sche beslommeringen opgaan, maar niette min, hoe beperkt ook in aantal vergeleken bij het geheel, maken die leiders er aan spraak op te spreken namens het geheele volk; in Indië heeft de nationalistische be weging het karakteristieke element van al detrgeiijke bewegingen in zooverre, dat zij alle krachten concentreert die opgewekt worden door een oproep gericht tot de natio nale waardigheid en het nationale zelf bewustzijn." In 1921 had Britsch-Indië een bevolking van 247 millioen en de Indische staten van 72 millioen. Wat het ingewikkelde taalstel sel betreft, heeft geen enkele inheemsche taal zulk een groote verspreiding als het Engelsch, maar slechts 2 1/2 millioen kunnen het lezen en schrijven. De taal die onder de bevolking het meest in gebruik is is het Hindoesch, maar het is er verre vandaan dat het algemeen verstaan wordt in heel Indië waarin in het geheel 222 inheemsche talen zijn. Indië beleedigd. BOMBAY, 10 Juni (Reuter). De houding der Indische pers ten aanzien van het rap port der comissie-Simon blijkt uit de „Bombay-Chronicle", die onder het opschrift „De comissie-Simon beleedigt Indië" schrijft dat het rapport oneindig erger is dan zijn critici vreesden. De rechten van den.... man. De correspondent der NR.C. te Weenen meldt: Eenige jaren geleden heeft de beweging voor de rechten van den man te Weenen haar uitgangspunt genomen en later tot de oprichting van een wereldbond voor man- nenrechten geleid met filialen over de ge heele wereld. De strijders voor de rechten van den man te Weenen hebben den 50en verjaardag van Sigurd Höberth von Scharztal, hun leider en den oprichter van den bond, aangegrepen om een groot feest te organiseeren. Aardig is, dat de stoot tot deze feestviering is gege ven door het vrouwencomité, dat kortgeleden in den wereldbond voor de rechten van den man is gevormd. De leden van dat. comité zijn het met de strijders voor de rechten van den man eens, dat er dient te worden inge gaan tegen de zich sedert den wereldoorlog steeds uitbreidende gelijkstelling op alle ge bieden van de vrouwen met de mannen. VOOR ZEELIEDEN VAN ELKE NATIONALITEIT. HET HOSPITAALKERKSCHIP „DE HOOP". Wij ontvingen het 32e jaarverslag (over 1929) van de Nederlandsche Vereeniging ten behoeve van zeelieden van elke nationaliteit Hospitaalkerkschip „De Hoop''. Aan dit verslag, dat ook de beschrijving der verschillende reizen van het Hospitaal kerkschip bevat, ontleenen wij liet volgende. Evenals verleden jaar heeft de Regeering subsidie verleend; van verschillende zijden werden belangrijke giften ontvangen. Het aantal behandelde gevallen gedurende de kruistochten in 1929 bedroeg: 168. voor het meerendeel van poliklinischen aard. De twee eerste kruistochten werden mede gemaakt door Dr. van Asperen, (die dit nu al acht keer deed), bij den derden kruis tocht had „De Hoop" Dr. E. H. de Jong aan boord. De drie predikanten die gedurende den zomer van 1929 aan boord van „De Hoop" dienst deden, waren Ds A. Luteyn uit Vlaai-dingen, Ds. J. D de Stoppelaar, uit Vlaardingen en Ds. R. J. van der Meulen, uit Purmerland. Talrijke malen werd hulp verleend aan vreemde en aan Nederlandsche visschers. Over 't algemeen zijn de medische toestan den op zee nog zeer treurig; hoeveel meer nog zou er geleden worden, indien het hos pitaalkerkschip ..De Hoop", het drijvend lazaret in de Noordelijke wateren, er niet was. om hulp te verleenen. De exploitatierekening over 1929 wijst een tefcort aan van f 16.665,02, Benares. door C. G.v. d. W. Den vorigen avond waren we uit Agra ver trokken. Een bepaald glorierijke uittocht was het niet. Maar typisch „India". In een 25ste rangs victoria van het hotel ging het stapvoets, voor meer dan een uur, oveï een ongeplaveiden weg. De straatverlichting, hoewel electrisch, brandde niet, daar het toch volle maan was. en spookachtig rezen tusschen de zandheuvels enorme cactus- bosschen op. Maar in de nauwe straatjes van de bazar was het pikdonker, en vol geluiden die we niet thuis konden brengen. De victoria kraakte en zuchtte en we hadden de hoop om op tijd het station te bereiken al zoowat opgegeven, toen we onverwachts voor een lage loods, waar één lamp brandde, stil hielden: Agra City. De trein bleek veel te laat en zoo stamp vol, dat slapen uitgesloten was, en na een eindeloozen nacht stonden we om 6 uur op het station in Moghal Serai: koud ('t was erg nevelig), ongewasschen en on uitgeslapen, en de trein waar we in over moesten stappen verdween als een zwarte stip in de verte. We hadden een bediende bij ons plus een enorme hoop bagage, zooals altijd hier, om dat je je eigen beddegoed mee rond moet dragen, en één taxi was natuurlijk veel te klein. Een tweede bleek niet tc vinden. Een man van een armzalige blikken autobus zag zijn kans schoon en begon een voor hém zeer voordeelig zaakje: Sahib, fifty rupees, very cheap fifty rupees.45). Goede raad duur maar plotseling ontdekten we nog een eenzaam man. die in het zelfde ge val verkeerde en dadelijk bereid was mee zaakjes te doen met den busdriver. Enfin, de Boy, beddegoed en bagage werd achter in geladen, wij met z'n drieën voorin. Om 8 uur belandden we in het hotel, dat nog slechter en primitiever is dan andere Indische hotels. Een „schetsmatige" bad kamer en vuile bedden en „bugs" gratis, voor 25 Hoewel de aankomst dus niet van de aller aangenaamste was, zijn we 's morgens toch maar meteen begonnen met sight-seeing. Benares is natuurlijk in een heel ander op zicht interessant dan Agra en Delhi, 't Is een „levende" stad, de Heilige Stad van de Hindoes, gebouwd op een terras aan de Ganees. Er zïin, behalve honderden Heilige schrijnen. 2000 tempels. Iedere rijke Indici ën Maharadja heeft hier een huis. waar zijn oude familieleden komen om te sterven. Want wie hier sterft, is van al zijn zonden vergeven. De buurt waarin ons hotel Is. en waarin een doodenkele Europeaan woont, is laag en uitgebreid gebouwd. Het lijkt veel op Agra, alleen nog iets stoffiger (af en toe een zand storm) en nog iets heeter en drooger. 't Is dan ook een heel eind rijden naar de eigen lijke city, het deel dat langs de rivier ge bouwd is- Bijna alle hulzen langs den weg zijn van buiten beschilderd ter herinnering aan een bruiloft met knalblauwe, huppelen de olifanten en gele soringendc mannetjes. Langzamerhand worden de straatjes al nauwer, tot ze in de Bazar één Meter breed zijn. De hulzen zijn hoog. soms 5 verdiepin gen en schijnen eikaar van boven te raken. Hier staat winkeltje naast winkeltje, er zijn tallooze vliegen en nog veel meer vieze luchtjes. De winkeltjes (meestal vijf treden op, en je dan maar binnen wringen) vcr- koopen meest koperwerk, of zijden weefsels met gouden patronen. We hadden een gids genomen, daar er in dit doolhof van stegen geen weg te vinden is. en hij leidde ons nu naar de ..Golden Temple". Dc naam is mooi. maar dit is het vieste en walgelijkste dat ik ooit gezien '*eb. Te beginnen met een enormen roodgeschil- derden stier die Vishnoe voorstelt cn daar naast een afschuwelijk afgodsbeeld met eon olifantenkoD: de Zoon en WUsheid. Hier vlak bij is de „Well of Knowledge". Een put, waarin gedurende tientallen jaren bloemen ziin gegooid, die daar liggen te rotten. Deze „Well of Knowledge" verspreidt een niet te beschrijven stank, maar het water ontneft de menschen van al hun zonden. Hierom heen veel Heilige mannen, naakt op 5 cen timeter lendendoek na. en met asch inge wreven 'saddhu's genaamd) en sommige ge kleed in lompen, en met. mest in hun haar. De dikke, vette priester van den tempel, zou ons wel verder leiden, hoewel in de Golden Temple geen niet-Hindoes toegelaten worden. Maar van het dak van zijn huis af konden we het zien. Oo dat dak te klimmen bleek een tocht op zichzelf en het resultaat was. dat we twee vergulde, niet eens erg mooie koepels zagen. Maar ik was blij dat we weer on straat waren en van de nabij heid van dien priester verlost! Nu liepen we door een sloo. niet te be schrijven smerig. Langs den kant duizenden bedelaars, met de vreeselijkstp zweren cn verminkingen. Over melaatsche vrouwen moest je hoenschappen. elkaar passeeren was onmogelijk. Door een gat in den muur konden we een oogenblik naar binnen kijken: modder, mest. koeien, naakte Indiërs met felgeschilderde kasteteekens op hun voorhoofd, en afzichtelijke afgodsbeelden. Het geheel leek op een Middeleenwsche voor stelling van den hel. Maar onderwijl werd een Heilige man achter ons zóó ODgewonden dat we naar binnen keken, dat hij in minder dan geen tijd een heel opstootje bij elkaar geschreeuwd had. Wij liepen door. zoo goed en zoo kwaad als dat ging. Telkens kwamen er stieren achter ons aan, en die Heilige dieren moch ten niet in hun wandeling door een arm zaligen Europeaan gestoord worden. Dus moest Je hollen of tegen een huis kle ven om hen te laten passeeren. Door een poort konden wc weer even naar binnen kijken en zagen fel-roode pilaren, een naakt meisje dat een groote bel stond te luiden en groote massa's rottende, ver trapte bloemen. Maar opeens begon de heele omgeving zóó op ons te werken, die lauw warme stank, de opdringende, om baksheesh zanikende bedelaars, waarvan er een paar ruzie kregen voor onze voeten, dat we er ab soluut genoeg van hadden en niet nieuws gierig waren naar andere tempels, waar bovendien jonge geiten geslacht worden. We zijn in racetempo, zoover dat mogelijk was, gehold langs schrijnen met afgodsbeelden met fel-roode monden, uitpuilende oogen en groote bloemkransen om. langs grijnzende naakte Saddhu's met wilde gezichten en achtervolgd door gillende bedelaars en een paar Heilige Stieren. De walm en stank van de snoepwinkeltjes met vliegen, de modder op straat waar alles volgegoten wordt met Heilig Ganges- water, zijn niet te beschrijven. Maar het leek eindeloos te duren voordat we onze taxi- wallah met z'n wagentje ergens aan het eind van een steeg ontdekten. Dit is de ..inside" van Benares, morgen gaan we den „buitenkant" zien. van da rivier af. Vanmorgen zijn wc, het was nog vroeg ett nevelachtig, met een boot de rivier langs gevaren. Die boot is een soort woonschuit, en op het platte dak staan rieten serre stoeltjes. Maar zoodra we ongeveer midden in den stroom waren kregen we een over zicht van den „meest bekenden" kant van Benares, waar zooveel schilderijen en etsen van gemaakt zijn. De heele indruk is moeilijk te beschrijven, de opstapeling van huizen en tempels, alles op hooge terrassen gebouwd, daar in de monsoon de rivier veel hooger staat. Van hier uit dalen steile trappen af in de Heilige rivier Ganges, en daarop krioelden duizen den menschen Iedere Hindoe moet zich in de rivier wasschen, het water drinken en in een koperen potje mee naar den tempel nemen. De vrouwen, in fel kleurige sarih's, dragen groote pullen op het hoofd. Maar wat het meest opvalt zijn de groote ronde parasols, van een lichtgele kleur. Onder iedere parasol zit een priester die den Hindoe, die zich van alle zonden heeft vrij gemaakt. door zich in de rivier onder te dom pelen, zijn felkleurlg kasteteeken op het voorhoofd schildert. De heele aanblik van de stad. van de rivier af gezien, wordt beheerscht door een oude moskee met 2 minaretten, die zich juist in een bocht boven al'.e andere tempels uit ver heft. Overigens is er veel anders te zien: Heilige torens, tempels, eindelooze trappen die zich boven tusschen groote gebouwen verliezen.» het huls met de 365 ramer., (èen voor lederen dag van het Jaar) waar op kos ten van den Maharadja lederen dag aan een paar honderd bedelaars eten wordt gegeven, de plaats waar dc weduwen 4 uur per oag hyrnnes zingen cn dan vooral de Burning Ghat: de plaats waar de lijken verbrand worden. Toen we er langs kwamen lag er juist één klaar. Op de treden van de trap veel asch en half verkoolde beenderen. Een ;aar groote gieren cirkelen eromheen, en links onder de trap borrelt met een afschu welijken stank het stadsriool onder deze Heilige plaats. Kinderen beneden het jaar en dieren gaan zoo de rivier In. Om ons heen dreven veel zwarte hmvelljes (koelen) waarop hier en daar een groote gier zijn maaltijd zat. te nuttigen. Een vrouw met een kindje op den arm daalt de trap af. aan een touw sleept ze een doode kat achter zich aan, die ze in de rivier gooit en die met een plons naast onze boot terecht komt. E-n paar meter hiernaast staan menschen. die het water drinken. Het idee alleen is al zoo walgelijk, en het is niet te begrijpen dat ze niet allemaal sterven aan de enorme pest en cholera-epidemieën, die ieder jaar heer- schen. De vroege morgen zon schijnt op de bonte Sarih's. op de gladde, bruine liiven van de baders en de oude gebouwen. Alles is schit terend van kleur en fantastisch als een Russisch tooneelstuk. Als we weer aan land slappen worden we natuurlijk weer bestormd door bedelaars. Overal liggen saddhi's, ingewreven met witte asch zien ze eruit als afschuwelijke afgods- v-3lden. Soms zitten ze onbewegelijk op een plank met spijkers. Ergens van uit een tempel boven ons klinkt muziek en zingen. Zoo gaat het leven door van vier uur 's morgens tot. lane na zonsondergang in Benares, de Heilige Stad. TOP NAEFF. LITERAIR ADVISEUSE VAN HET HOFSTAD-TOONEEL. De directie van de N.V. Vereenigd Rotter» damsch-Hofstad-Tooneel deelt mede. dat mevr. Top Naeff, tot voor kort toonecl. referente aan „De Groene Amsterdammer", voor het seizoen 1930—1931 aan haar instel ling verbonden zal zijn als lltterairadvl- seuse. ELIZABETH VAN DER VIES TE MüNCIIEN. Naar de Tel verneemt is de danseres Eliza beth van der Vies uitgenoodigd deel te nemen aan het derde Duitsche Danscongres dat van 19 tot 25 Juli a.s. te München wordt gehouden, en werd haar verzocht haar mede werking te willen verleenen aan een matinée op 25 Juni. waarbij uitsluitend buitenland- sche gasten zullen optreden. AGENDA WOENSDAG 11 JUNI Gebouw Centrale. Alg. Ned. Bakkersgezel- lenbond. 8.30 uur Palace. „De Geheimzinnige Hertog". Too- neel: Louis Noiret. 2.30 en 8.15 uur. Luxor Theater. „Gelukskinderen." Tooneel: Barney C. Maly. 2.30 en 8.15 uur. Rembrandt Theater. „De laatste Com pagnie". Tooneel: 4 Kaeths, 230, 7 en 9.15 u, DONDERDAG 12 JUNI Groote Kerk: Orgelbespeling. 3—4 uur. Bioscoopvoorstellingen. Teyler's Museum. Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur. behalve 's Maan dags, toegang vrij.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 5