WEENSCHE BRIEF. Als filmster op reis door Amerika. De honderdste geboortedag van Frans Jozef. Plechtige herinneringsfeesten in heel Oosten rijk. Kinderen mogen toch den Frans Jozef- film gaan bekijken. (Van onzen Weenschen correspondent.) Weenen, 18 Augustus. 18 Augustus zou keizer Frans Jozef honderd Jaar zijn geworden. Overal in Oostenrijk herdenkt men den ouden keizer en overal werden plechtige herinneringsfeesten gehou den. Een dag vóór den eigenlijken ge boortedag. werd op het plein voor het paleis van den vorst von und zu Schwarzenberg een plechtige openlucht mis gelezen, die door een groot aantal personen werd bijgewoond. Na afloop begaf de menigte zich naar de Kapuzinerkirche, onder welke zich de grafkelder van de Habs- burgers bevindt. Een platte wagen, welke door twee met eikenloof versierde paarden werd getrokken, reed mee in den stoet. Op deze wagen lag een reusachtige krans, die door studenten in de uniformen van hun corps den grafkelder werd ingedragen De krans werd aan het voeteneinde van Frans Jozefs sarcophaag neergelegd. In de Votivkirche, welke kerk indertijd door Frans Jozefs broeder Maximiliaan, den late- ren keizer van Mexico, werd opgericht ter herinnering aan een moordaanslag, welke men in 1853 op Frans Jozef had gepleegd, hielden de leden van de „Kaisertreue Volks partei" een bijeenkomst. Zij onthulden hier een gedenksteen, welke in een van de zijwan den in het schip van de kerk was aange bracht. Deze steen is vervaardigd van mar mer van den Untersberg, welke in de buurt van Salzburg ligt. Hij is heel eenvoudig, een langwerpige vierhoekige plaat met het op schrift: Franz Joseph I. Viribus Unitis. 1830- 1930. Kaisertreue Volkspartij: 17 August 1930". Bovendien werden er verschillende ver gaderingen van monarchistische vereenigin- gen in de stad gehouden en vanmorgen werd in de Kapuzinerkirche een plechtige mis voor het zieleheil van den gestorven keizer gelezen. Het kerkje was veel te klein om alle belangstellenden te kunnen bevatten. De dichte menigte stond tot buiten op de tre den van de stoep en op het plein ervoor was het zwart van de menschen, die voortdurend het oude keizerlijke volkslied ,,Gott erhalte, Gott beschütze...." zongen. Ook nu werd weer een krans in den grafkelder neergelegd. In tal van bioscopen te Weenen. zoowel in de binnenstad als in de buitenwijken, wordt een film opgevoerd, die verschillende episo des uit het leven van den keizer voorstellen. Het is een aaneenschakeling van oude film opnamen, die tijdens het leven van den monarch werden gemaakt. De film begint met een aantal reproducties van oude photos en platen uit de eerste levensjaren van den keizer en later komen dan eerst de levende opnamen. Heel vreemd is het voor de Wee rie rs hun ouden keizer nu opeens weer terug te zien. H§t laatste deel van den film bestaat uit het huwelijk van den lateren keizer Karl met Zita en uit de begrafenisplechtigheid van Frans Jozef. Typisch en bijna verma kelijk zijn de oude klsederdrachten, vooral de lange sleepjaponnen van de dames, die ge weldig groote hoeden op een breed uitstaan den haardos dragen. De meisjes hebben lange witte japonnen aan en lang haar. In den be grafenisstoet ziet men Karl en Zita met hun kleine zoontje Otto vlak achter den lijkwa gen wandelen. De burgemeester van Weenen, die een so cialist is, had aanvankelijk bepaald. dat kinderen beneden 16 jaar niet naar de opvoe ringen van dezen film toe mochten gaan, doch alt heeft een storm van verontwaardi ging doen opgaan en de burgemeester heeft dit verbod toen maar weer gauw ingetrok ken. Ook te Ischl in Opper-Oostenrijk werden verschillende feestelijkheden gehouden. Keizer Franz Jozef bracht ieder jaar het grootste deel van den zomer in deze plaats door. Hij bezat daar een mooie witte villa, die tegenwoordig eigendom is van zijn schoon zoon, aartshertog Frans Salvator. Met zijn zoons woonde deze aartshertog de feeste lijkheden bij. Op het balkon van de villa speelde een fanfarekoor, in de kerk van het plaatsje werd een eeredienst gehouden en aan de voeten van het stand beeld, dat den keizer in jachtkleedij met bloote knieën voor stelt, werd een krans neergelegd. En op den berg Isel bij Innsbruck, op wel ken zich een imposant standbeeld" van den Tiroolschen vrijheidsheld Andreas Hof er be vindt, werd een monument van Frans Jozef onthuld. Ook bij deze plechtigheid is aarts hertog Frans Salvator aanwezig geweest. Ver der zag men tal van aristocraten en hoog geplaatste officieren van het vroegere Oos- tenrijk-Hongaarsche leger, waaronder zich de grootmeester van de orde van het gulden vlies, de gepensionneerde generaal-majoor graaf Dankl, bevond. In Ischl waren overal oude geel-zwarte vlaggen uit den keizerstijd uitgestoken, niet tegenstaande de commissaris van het district dit verboden had. Ischl is nu eenmaal erg keizersgezind' en de lui weigeren er eenvoudig te laten, waar ze trek in hebben. In tal van andere plaatsen in Oostenrijk vonden andere plechtige feesten plaats. GENEESHEEREN, DIE VOOR DE BADKUIP WAARSCHUWDEN. In de geheele wereld heeft men zich ver maakt met de mededeeling, dat men in Polen alles doet om de bevolking van Warschau te dwingen baden te gebruiken. Het verlangen naar zindelijkheid is ook bij de thans meest heldere volkeren niet steeds tevinden ge; weest. De Amerikanen zijn thans, ongetwij; leid de fanatiekste aanhangers van regel; matig baden. Maar de overwinning der zinde lijkheid over de vijanden van het baden is toch van jongen datum. De eerste badkamer in een Amerifcaansch particulier huis, werd in 1842 door een zeke ren Thompson ingericht. Hij woonde te Cin cinnati. Dat was voor de geneesheeren aan leiding een hevigen strijd te beginnen tegen deze manie, die naar hun meening geen ander gevolg kon hebben dan tering, rheumatiek, longontsteking en nog andere ziekten meer. Een jaar later werd door de politie be paald, dat het baden tusschen 1 November en 15 Maart verboden was en slechts met een meerderheid van twee stemmen besliste de gemeenteraad dat deze verordening moest worden ingetrokken. Hoe de staat Virginia over de badkuip dacht, blijkt voldoende, uit de mededeeling, dat van een badkuip dertig dollars belasting werd geheven. Maar het ergste maakte het de stad Boston met de bepaling, dat niemand een bad mocht nemen, dan op uitdrukkelijk geneeskundig -voor schrift HET GEHEIMSCHRIFT DER HOTELBEDIENDEN. Het internationale middel der hotelbe dienden om elkaar wenken te geven, het ge- heimzinnige krijtteeken op den koffer van den reiziger, is tot een doode taal geworden. Nog niet lang geleden hadden alle hotelbedien= den in de wereld, van het massieve Ameri- kaansche hotelpaleis tot de kleinste herber gen in den Balkan, hun geheime teekentaai, als een beroepsgeheim in eere gehouden. Maar geieidelijk verminderde het gebruik en in het laatste seizoen werden reeds zeer weinig van deze teekens op de reiskoffers opgemerkt. Wat beteekenen dan deze hieroglyphen, die in den vorm van kringen, streepen of pijlen te zien waren en berichten waren aan onbe kende collega's van het volgende hotel, waar de reiziger onderdak wenschte. Zij kwalifi ceerden de hotelgasten naar hun vrijgevig heid, en naar de belooning c:e zij gaven aan den hotelbediende of kaïnerjongen voor het borstelen var. zijn schoenen en andere kleine diensten. De kring op den koffer was een bewijs, dat de gast niet op een paar centen keek. De hotelbediende van het volgende hotel kreeg te lezen, dat hij niet Voor niets beleefd moest zijn en dat hij beloond werd voor zijn voorkomendheid en voor het buigen als een knipmes. Een kruis was het teeken dat de gast een vrek was, die wel allerlei diensten vergde, maar zich uit de voeten wist te maken ais het op f>?ien geven aankwam Een ree' s'reen - f ce aanwijzing, da* de bezoekt vel frait.es g-f. maar niet al veel. Een naar boven gerichte pijl van hnks naar rechts gaf aan, dat de gast, iets meer dan het middelmatige gal en van rechts naar links dat hij beneden het middelmatige, maar nog altijd wat wilde geven. Dit schrift geraakte door den wereldoorlog op den achtergrond. In de eerste jaren na den oorlog konden de hotelbedienden er niet goed toe besluiten hun collegas in de vroegere vijandelijke landen, de noodige inlichtingen te verschaffen. Geleidelijk evenwel werd dit middel om elkaar wenken te geven, weer toegepast en het gaf eerst den schijn, alsof het nog meer dan vroeger zou worden aangewend. Dat het teekenschrift van de hotelbedienden lang zamerhand uitsterft moet worden toegeschre ven aan het feit, dat deze „wereldtaal" niet geheim kon blijven, dat reizigers de teekens van hun koffers verwijderden, ook al wer den ze voor „vol" gesignaleerd. Een feit is het dat er tal van hotelbedienden zijn, die eigenlijk deze taal niet meer kennen. Hoe kwam deze taal tot stand en hoe kon zij zich verspreiden? Men weet te vertellen, dat een hotelbediende te Londen de eerste was, die zich van een stuk krijt bediende. Een van zijn vrienden, die vroeger met hem in het zelfde hotel had gewerkt, ging. te Dover in betrekking en met dien vriend kwam hij overeen twee teekens aan te brengen. Hetzij een kruis, het zij een kring. Deze eigenaardige briefwisseling werd ten slotte ook toegepast door de an dere bedienden in Londen en Dover en daar hotelbedienden vaak van betrekking veran deren, werden geleidelijk al meer en meer bedienden met het beroepsgeheim bekend. DE WETENSCHAP EN HET WEER. Deze buitengewoon natte zomer zal bij menigeen de vraag hebben doen rijzen: Is het dan nog steeds niet mogelijk invloed op het weer te oefenen en ongunstige factoren, die „slecht weer" veroorzaken, te elimineeren? In de Daily Mirror, het bekende Engeische geïllustreerde blad, zegt Dr. E. E. Fournier a'Albe dat het inderdaad mogelijk moet zijn, verandering te brengen in den weerstoestand maar er is één groot bezwaar: de geweldige kosten, die dit met zich zou meebrengen, om dat over zulke geweldige uitgestrektheden zou moeten worden geopereerd. In de eerste plaats kunnen in droge landen groote bosschen worden aangelegd, die den regen tot zich trekken. Maar in Engeland is een eerste vereischte voor het verkrijgen van beter weer. dat de groote mistbanken In het Kanaal verdreven worden en dan zouden buitengewoon strenge vorst en andere staal tjes van overdrijving in het optreden van het weermannetje moeten worden tegengegaan. Nu schijnt dit alies niet tot de onmogelijk heden te behooren (maakt Veraart geen regen?). Zoo zou bijvoorbeeld het aansteken van een groot vuur op St. Kilda op het juiste oogenblik een naderende depressie van Engeland kunnen afwenden. En aLs geïoni seerde lucht in groote hoeveelheden in de atmospheer kon gepompt worden uit een plaats dicht bij de kust. zou dit de mistban ken verdrijven. Tenslotte is dit alles een quaesMe van "•eld en daar de enorme sommen, noodig voor dezen strijd tegen het weer. voorloopig r.og- wei niet gefourneerd zullen worden, zullen wij in den eersten tijd nog wel het weer heb ben te aanvaarden, zooals het tot ons komt. De vroolijke kant Menig man wenscht dat hij zoo wijs ware als hij denkt dat zijn vrouw denkt dat hij De klant in het Sporthuis: „Weet u zeker dat dit racket niet ..ting" zegt? Want ik wou er juist een hebben dat „ping" zegt. Punch verneemt uit de Modebladen dat de Vrouw nu haar beenen korter draagt. Biographieen in een notedop NIETZSCHE. 1844—1900. De onbeschaamdheid ten top gedreven Maurice Chevalier heeft zich op een rond reis door Amerika begeven, om de beziens waardigheden van de groote en kleine steden der Vereenigde Staten te leeren kennen. Che valier. de talkie-ster, die voor een jaar nog de verafgoode lieveling der Parijsche revue theaters was, geniet op het oogenblik in de V S. een populariteit, die zelfs daar zeer on gewoon is, temeer omdat het publiek hem tot nu toe slechts in twee films, „Innocents of Paris" en „De Liefdesparade" heeft leeren kennen. Doch men aanbidt hem, en eiken dag ontvangt hij manden vol brieven uit alle mogelijke steden, <yn toch maar één enkele maal persoonlijk te willen optreden. Dat is echter niet zoo eenvoudig, want Maurice is nu eenmaal filmster, en zijn po pulariteit veroorlooft hem niet, maandenlang uit de ateliers weg te blijven. Wa$ doet men in zoo'n geval? Men zendt een vertegenwoordiger. Deze plaatsvervanger gelijkt als twee druppels water op de „Big Happir.ers Boy from Paris", hij draagt de zelfde beroemde stroohoed. glimlacht op de zelfde aantrekkelijke wijze, en onderscheidt zich slechts daarin van zijn voorbeeld: hij spreekt niet. Hij is: een levensgroote pop, die in gezelschap van twee mooie jonge dames de States bereist, geinterviewd wordt en de voorstellingen van „zijn" films persoonlijk bijwoont. Een week voor de première van „De Lief desparade" verschijnt in het plaatselijk blad de opzienbarende tijding dat Maurice Che valier de voorstelling persoonlijk zal bijwo nen, en de voornaamste bezienswaardighe den van de stad zal bezichtigen. Het blad schrijft een prijsvraag uit: „Wat moeten wh Chevalier in onze' stad laten zien?" en de beste antwoorden worden met prijzen be loond en gepubliceerd. OPERA'S IN DE TOEKOMST. De voorspelling, dat we over vijf jaar complete groote opera's op het witte doek zullen zien en tevens hooren, werd gedaan door Dr. P. Marafiotti, den stern-trainer en zanug-expert der Metro Goldwyn Mayer. Dr. Marafiotti, die Vroeger „stern-coach" van Caruso en Gaili-Curci geweest is gelooft, dat de mogelijkheden der sprekende en zin gende film zoo groot zijn, dat men zeker tot de opera-verfilming zal overgaan. De sound-techniek is in de laatste tijden steeds geperfectionneerd, men heeft door allerlei kleine verbeteringen de zuiverheid van toon opgevoerd en nog iederen dag weet men door kleine veranderingen aan de mi crofoons, de pick-ups en de opname- appa raten mooiere effecten te bereiken. De sa menwerking tusschen technici en musici heeft veranderingen van de orchestrale ar rangementen tengevolge gehad en lang zaam maar zeker bereikte men het vol maakte. Het succes van een film als The Rogue Song, welke binnenkort in ons land onder den titel Zigeunerliebe wordt uitgebracht versterkte het gevoel, dat een muzikale ro mance van dit soort een tusschenvorm was om te komen tot een werkelijke opera en in deze richting werkt Metro Goldwyn Mayer dan ook bijvoorbeeld steeds verder. Oscar Strauss, de bekende Weensche componist, vervaardigt op het ooger,blik muziek voor een lichte operette en het is niet onmoge lijk, dat hij binnenkort met verrassingen voor den dag komt. De stap van operette naar opera is voor het filmbedrijf geen p-oote. Wanneer over enkele maan den succesvolle operettes als „Die lustigs Witwe, Marietta, New Moon etc., verfilmd 2ijn, kan men gerust een stapje verder doen. Dr. Marafiotti meent, dat de verfilming van een opera groote mogelijkheden biedt, omdat de groote scènes veel „echter" kun nen zijn, dan op het tooneel en omdat men voor iedere rol een prominent zanger kan kiezen. Men heeft meer ruimte dan op het tooneel, men kan veel meer geld besteden aan koren en solisten en last not least- de zang komt beter tot haar recht. Dat klinkt misschien brutaal, maar de Holly- woodsche experts zijn het er over eens, dat een reproductie van een film met zang in een bioscooptheater zuiverder en mooier is, en zeker beter te hooren en te verstaan, dan de werkelijke stem in een operagebouw. Alle toeschouwers kunnen het gezongene tot in de fijnste nuances volgen en dat is in de opera niet mogelijk. Wanneer men een opera als Aïda. die ook voor het oog veel schoons biedt, gaat filmen met de beste opera-artlsten, die er zijn, dan kan men er zeker van zijn, dat een dergelij ke productie een succes wordt. Maar eerst moet de weg daartoe gebaand worden. Or. Marafiotti zeide viorts te gelooven, dat bij een ontwikkeling van de film in de ze richting meer jonge krachten naar voren zouden komen. Jeugd, schoonheid en een goede stem zijn factoren van beteekenis in een dergelijk geval. Denk eens aan- Ramon Novarro. Hij begon in Het lied van de Zuidzee met een bescheiden song, hij liet in Devil May Care (De vaandrig van den kei zer). hooren, dat hij goede liederen zeer goed zingen kan en wanneer men zijn nieuwste film The Singer of Sevilla hoort, zal men moeten erkennen, dat hij cpera-zanger is. En nu is Novarro nog iemand, die zichzelf ontwikkeld heeft en die spelenderwijs zingen leerde Bij systemati sche stern-oefening zal Amerika prachtig materiaal hebben. Aldus deze Italiaansche stem-exj>ert.. De tijd zal leeren of hij al dan niet gelijk heeft. 26 Augustus is het 30 jaar geleden, dat Nietzsche gestorven is. Uiterlijk biedt het leven van Friedrich Wil helm Nietzsche niet veel. dat bewogenheid doet veronderstellen. Hij werd 15 October 1844 geboren in het Thürfngsche dorpje Rocken, uit een dominees-familie, zoowel van vaders- als van moederszijde, welke wellicht afstamde uit een oud adellijk geslacht in Polen. Nietz sche nam graag aan, dat dit zoo was en was er trotsch op. Vijf jaar na de geboorte van zijn zoon stierf de vader aan hersenverwee- kïng. Deze bijzonderheid wordt vermeld met de mogelijke herediteit van Nietzsche's latere krankzinnigheid. Andere gevallen van hersen ziekten kwamen echter in de familie niet voor. De opvoeding van den jongen was nu toevertrouwd aan vrouwen, Nietzsche's moe der en zijn zuster Elisabeth, later mevrouw Förster-Nietzsche. die zoo veel belangrijke documenten over zijn leven heeft kunnen leveren. Bovendien woonden in het huis te Naumburg twee tantes. Al vroeg toonde Nietzsche poot? ontvankelijkheid voor mu ziek. vooral klassieke. Op school te Schul- pforta reeds boeiden hem de klassieke filologie en de philosophie. Het eerste vak koos hij voor zijn studie, hoewel hij aanvankelijk theologie zou studeeren, om naar de familietraditie pr- dikant te worden. Nietzsche stond in zijn schooljaren nog zeer vast In het Christelijk geloof. Hij studeerde te Bonn en daarna in Leipzig. Daar zou hij promoveeren, maar nog daarvoor werd hij op aanbeveling van zijn leermeester Rischl benoemd tot hoogleeraar aan de Universiteit te Basel. Aan het stu dentenleven heeft Nietzsche nooit actief deel genomen. Hij voelde zich aristocraat in alle opzichten en de eenlgszins platte gewoonten van de studenten, vooral het bierdrinken er gerde hem. Des te meer openbaarde zich aan hem de muziek, reeds in dien tijd groeit zijn bewondering voor Wagner. Te Leipzig ont dekte hij Schopenhauer, die hem geweldig boeide. Na zijn benoeming te Basel promoveerde hij honoris causa. In '70 nam hij aan den oor log deel, als ziekenverpleger, daar hij geen Duitsch burger meer was. en geen dienst als soldaat mocht nemen. Hij kwam ziek uit Frankrijk terug en die ziekte heeft hem niet meer verlaten. Het waren de hevige oogen en hoofdpijnen, die hem tientallen jaren bicven kwellen en die tenslotte geëindigd zijn in krankzinnigheid. Hij was zeer bijziend en zijn gezicht werd steeds minder. De hoofdpijnen gingen gepaard met maag stoornissen en koorts. In 1878 moest hij zijn professoraat opgeven, 's Zomers zocht hij heil in de Alpen, Engadin, 's winters leefde hij aan de Riviera. Studie was jarenlang niet moge lijk. doordat hij niet lezen kon. Als geleerde heeft Nietzsche dan ook geen groote betee kenis behouden. Zooals hij zelf toe geeft, was hij een dilettant op elk gebied der weten schap, uitgezonderd de philologie, die hij nochtans ook niet meer kon bijhouden. In één jaar had hij 119 dagen van zware pijn. Maar uit dit alles is de levensbeschouwing geboren, van den moedige, die het leven aanvaardt en zich boven het leed stelt. „Das schnellste Tier, das euch tragt zur Vollkommenheit 1st Lei den", de spreuk van meester Eckehardt, werd de zijne. In 1889 schreef hij een briefje aan een vriend, dat volslagen onbegrijpelijk was. en dat hij teekende met „De gekruisigde". De krankzinnigheid was opgetreden en deze heeft hem niet meer verlaten. Elf jaar heeft hij voortgeleefd, zonder bewustzijn van zijn stijgenden roem. zonder te weten van zijn groeienden invloed bij velen, de afkeer bij anderen. Zijn zuster te Weimar heeft hem al die Jaren trouw verpleegd. Psychiaters heb ben verband willen leggen tusschen zijn krank zinnigheid en zijn werken. Hij zou reeds eer der krankzinnig geweest zijn en geschreven hebben tusschen de perioden, dat hij in een gesticht was. Er is niets dat dit bewijst en men kan zich afvragen of hier geen om keering van feiten plaats heeft, wijl zeker nimmer het denkbeeld van uit een ziek brein voortgekomen werken zou gerezen zijn, als Nietzsche eens niet krankzinnig geworden was. Het valt slechts niet te ontkennen, dat Nietzsche's in genialen stijl geschreven wer ken het product zijn van een scheppingsroes. Vrienden had hij in de laatste jaren van bewust leven al heel weinig meer. Hij had zich van hen afgewend, teleurgesteld, omdat hij zich een idealistischer voorstelling van zijn vrienden maakte dan waaraan zij in wer- kerlijkheid beantwoorden konden. De tragi sche breuk met Wagner, met wien hij jaren lang heel intlemwas, op wiens villa hij vele malen logeerde, dateert van 1876 na dc fees ten van Bavreuth. waarvoor Nietzsche nog een geestdriftige aanbeveling had geschreven. Zijn eerste groote werk Is „Die Geburt der Tragödie", uitgeven in 1872, een studie van Grieksche philosophie. De „Unzeitgemasze Be- trachtungen" zijn van anderen aard, de fele aanval op de Duitsche beschaving, vooral op den philosoof Strauss, den profeet van het middelmatige, dat de schepper van den „Uebermensch* verafschuwde. Behalve Wagner schildert Nietzsche Scho penhauer. doch hij toont zich niet geheel diens leerling. Het levenspesslmismc van Schopenhauer aanvaardt hij niet. hij ver werpt het medelijdenen daarmee de Christe lijke leer. de democratie, het socialisme. Zijn eigen leven is er het treffendst voorbeeld aan, dat hij geen medelijden accepteert en leert het leed in de oogen te zien. In 1878 verscheen zijn „werk voor vrije geesten". „Menschllches Ailzumenschllches". Er heeft een omkeer in Nietzsche's gedachtenleven plaats gehad de waarde Kunst maakt plaats voor Wetenschap. Doch ook de Wetenschap is niet het hoogste en In zijn derde periode komt hU tot de leer van Zarathustra. „Also sprach Zarathustra". zijn hoofdwerk, is geschreven in de jaren 18811885. Hierin zijn vervat de hoofdpunten van zijn leer. het aantoonen van het verval der tegenwoordige beschaving door kuddemoraal en levensont kenning. het komen der nieuwe cultuur door den Uebermensc'n, de noodzakelijkheid van een verandering in de rangorde der waarden (Umwerthung aller Werthen». en het geloof aan den eeuwigen wederkeer der werelden. Dezen eenzame is het te beurt gevallen, dat zijn werken door het groote publiek werden gelezen. Een school heeft hij niet gesticht en zijn juiste waarde is misschien eerst veel later te bepalen, dan nu dertig jaar na zijn dood. WAAR DE STERREN HUN VACANT IE DOORBRENGEN. Als men de tegenwoordige productielijsten der groote filmmaatschappijen ziet, vreast men wel eens voor de vacanties van hen, ciie dagelijks in en om de studio's in actie zijn, maar wanneer de zomer aanbreekt, blijkt toch, dat de meesten nog wel even tijd heb ben om er voor een paar weken of langer tusschen uit te gaan. De meesten gedu rende 11 maanden aan Hollywood gebonden, gaan op reis en anderen voelen er meer voor om eens gezellig te luieren. Hier zijn de vacantleplannen van verschil lende Metro-art ls ten. Lon Chaney trekt naar de Sierras. Bij In- dependance Lake, waar hij een houten huis- Je heeft laten bouwen. Lon kan daar een van zijn grootste liefhebberijen: iorellen vlsschen. botvieren. Vrouw en zoonlief gaan met hem mee. William Haines heeft plannen voor een reis naar Nieuw Mexico, hoewel hij er ook nog over denkt om naar Europa te gaan. Buster Keaton is al in Europa gearriveerd en toert in een auto door verschillende lan den. Hij zal, met z'n vrouw en z'n schoon zuster (twee Talmadges) specaal eenigen tUd ln Duitschland blijven, teneinde zUn Duitsch wat „op te frisschen". Marie Dressier heeft haar vacantie al achter den rug. Zij bezocht, evenals Ernest Torrence de hoofdsteden van Europa en is nu weer ln Cuver City terug. John MacBrown en rijn vrouw trekken naar Alabame, om aan hun ouders eens te laten zien, hoe de eerste kleinzoon ln de fa milie er uit ziet. Grace Moore heeft geen vacantie. Zoodra haar Jenny-Lind film gereed is. gaat zij naar de Metropolitan Opera in New York terug. Hetzelfde is het geval met Lawrence Tibbett, die nog zooveel opera- en concert-engage menten heeft, dat er van vrUe dagen we! niet veel zal komen. Conrad Nagel heeft het nog te druk en blijft aLs hU nog vacantie kan krUgen rustig thuis. Anita Page maakt een auto-tocht naar eenige mooie streken van West-Amerika. Lewis Stone kruist met rijn Jacht op de zilte baren. Kay Johnson maakt met haar moeder een reeks bergtochten. Raquel Torres heeft haar vacantie benut om haar nieuwe huisje bU Malibu Beach, het tegenwoordige paradys der filmsterren, ln te richten en gezellig te maken. Greta Garbo maakt een wandel- en auto tocht naar »et Yosemite National Park in Californië, een der schoonste plekjes van de Vereenigde Staten. Wallace Beery, Reginald Denny en Leila Hyams zUn thuis gebleven. Charles King is naar Europa vertrokken, evenals Marion Davies. Bessie Love logeert bU vrienden In Burling ton. Robert Montgomery heeft een huisje ge huurd in Big Boar en Mary Doran deed het zelfde In Manhattan Beach. Cecil de MiUe vaart met zijn luxe-schoener ln de Golf van Mexico. Clarence Brown maakt per vliegmachine een uitgebreide trip door geheel Amerika en Canada. DOOR EEN AARDBEVING M1LLIONNAIR. Eenige weken geleden stierf te Kansas City een man, die zijn sprookjesachtig vermogen aan een aardbeving had te danken. Momcntio heette de geluksvogel die in 1849 uit zijn va derland Sicilië naar Amerika was getrokken om. op welke manier dan ook, zijn geluk te beproeven. In Colorado, aan den rand van het Rots gebergte. wilde hij naar goudvelden zoeken om de wereld met een sensationeel bericht te kunnen verrassen. De mededeeling dat er goud was te vinden, had hij gehoord van Iemand, die tot nu toe onbekend is gebleven. Momentio geloofde dat een naburige berg keten door een goudader was doortrokken Het graven was evenwel met groote moeilijk heden verbonden, .want de gouden schat be. vond rich diep ln het inwendige van den berg. Den goudzoeker stond geen ander middel ter beschikking om gravers aan te nemen, die hem zouden heipen bij zijn moeilijk werk. Hij begon, alleen vergezeld van een vriend, zijn werk te verrichten en groef met groote vlijt. Zeer zeker had hij niet gehoopt, dat zijn arbeid, zoo spoedig met succes bekroond zou worden. Momentio werd, op zekeren nacht wakker door een hevig heen en weer geschud en door een donderend geluid. Zijn vermoeden dat een aardbeving had plaats gehad, bleek juist. Hij meende dat zijn arbeid te vergeefsch was geweest en dat zijn groeve, met zoo veel moeite tot stand gebracht door de aardbeving was vernietigd. Toen hU den volgenden mor- gen naar de berggroep ging om zijn werk voort te zetten, was hij niet weinig verbaasd Voor hem lag een breede kloof, die tot diep in den berg voerde. Aan de wanden zag hij merkwaardige kleurige teekenlngen, d;c hem toonden, dat door de aardbeving de gezochte goudaderen waren bloot g«#gd. ALs een loopend vuurtje verbreidde zich het bericht over het vinden van goud, zoodat weldra schatgravers uit Colorado kwamen. Hevige gevechten om de goudaderen hadden plaats tot de regeering van den slaat eraan een einde maakte door aan Momentio en zijn vriend het alleenrecht om de aderen te exploiteeren, verleende.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 15