Het Koninginnefeest in Haarlem en Omstreken. AGENDA HAARLEM'S DAGBLAD TWEEDE BLAD DINSDAG 2 SEPTEMBER 1930 Langs de straat op Koninginnedag. 's Avonds hangt er kruitdamp in de stad als op een slagveld. Wij speuren zevenklappers onder onze voeten en voetzoekers zeer paradoxaal boven onze hoofden, en zelfs boven die van de agenten. En wij zijn eigenlijk verwon derd, dat wij geen „rotjes" tusschen de plooien van onze kleedij dragen en geen zonnetjes achter onze brilleglazen zien draaien. Inderdaad, de meesten onzer ko men wat men noemt met den schrik vrij. Alleen de schrik is dikwijls wat hard. De Jordaan is in de Anegang. De man met de harmonica staat schilderachtig te gen een huis geleund. Hij heeft wat men met een eigenaardige uitdrukking noemt „tochtlatjes" terzijde van zijn gezicht en is ook overigens in alle opzichten een artiest. Hij speelt een oude bekende wals, waarvan niemand den naam kan zeggen, en de zee man danst. Met den zeeman danst een dame in het zwart, die zich met een vuur- roode bloem getooid heeft, en die een mul- ticolore parasol opgevouwen in de hand draagt. Zij dansen met snelle trippelpassen, vele malen rond. Met hen dansen andere dames een stel getweeën en één alleen. De laatste tilt tusschen de punt van duim en wijsvinger van iedere hand de rokken op. Als de wals uit is zet de harmonica-speler „Oh Donna Clara" in en ik meen den pri mitieven vorm van een tango te zullen aan schouwen. Maar ik vergeet de Jordaan. Het blijkt-, dat men op „Oh Donna Clara" ook zeer goed een horlepiep of een Amsterdam- schen cancan kan dansen. De zeeman en zijn partnerin dansen nu gescheiden. De zeeman heeft de eene hand boven zijn hoofd gebracht en de andere achterwaarts. En de dame in het zwart heeft de handen in de zij gezet en draait rond gelijk een derwisch, Dit gaat goed, tot de zeeman en de draaiende dame elkaar weer gevonden hebben en dan steken ze de parasol op en als ik verder ga door de Anegang, zie ik nog lang de multicolore parasol in dolle vreugderoes wentelen boven de hoofden der saamgestroomde menigte. Tot er een auto aankomt en de Jordaan uit/elkaar spat In de Vijfhoek dansen ze op het piere ment. En gewoon op zijn Haarlemsch. De jongens dansen in een feestelijk gewaad mer hoog opgetrokken broekspijpen, die de fel gekleurdheid van de sokken laat bewon deren en de meisjes dragen hel-roode of effen groene japonnen. De mannen dan sen met de pet wat schuin op het hoofd en in groote hoekige schuifbewegingen. Het rijk gebeeldhouwde front van het draaiorgel steekt heelemaal in de oranjebloemen en om het opschrift „Gebroeders Warnies" vleien zich de vaderlandsche kleuren. De kroonlijst is gesierd met bossen levende bloemen. Hoe wel de keien in den Vijfhoek niet zoo heel vlak liggen is de dansvloer glad genoeg en aan belangstelling ontbreekt het bovendien niet. Zoolang als er sprake is van milde giften is de orgelman onvermoeid. Welnu, om elf uur 's avonds schijnt dit nog even zeer het geval te zijn als om tien uur. Dat is nu het verschil tusschen Koninginne dag en een gewone dag. Wijs mij een plaats waar geen muziek is, dezen dag. Toon mij één café, waar geen rukwind van geluiden uit de deur waait, als ge passeert en leidt mij in één straat van de binnenstad, waarin geen harmonica-vir tuozen zijn en geen violisten en mandoli- nisten. De laatsten plegen zich op 31 Augustus te vereenigen tot geheele fa milies, die de meest verschillende instru menten bewerken, waaronder de contrabas en de zingende zaag tot een representatief- ste behooren. Het jog, dat met zijn hoogstens tien jaren heel alleen de muziekvoorziening van de Groote Houtstraat op zich genomen had, zat op de koude steenen van het trottoir. Hij zat er om vier uur en om elf zat hij er nog. Hij zal er nog wel eerder geweest zijn en later ook. En al dien tijd draaide hij aan den slinger van zijn instrument. Deze prestatie mag op langdurige training be rusten, maar bovendien zij opgemerkt, dat de jongen zóng. En zijn stem was minder kleurloos dan de t-onen van het instru ment, dat nochtans interessant was, omdat het gansche mechaniek er van was bloot gelegd, hetgeen immer meer de aandacht trekt dan 't mooiste gepolijste deksel van een luxe-koffergramofone. De moeder was een schamele, vervallen vrouw en het valt moei lijk uit te maken of zij het daax*aan dankte, dat er nogal wat kopergeld in haar hand viel of aan het beminnelijk optimisme van het jog. Wij vieren Koninginnedag niet alleen met muziek. Wij doen het met wafels en oliebollen en met lichte wandelstokjes, maar bovenal vieren wij den dag, en nog meer den avoncH met haring. Laat ik u er het bewijs van geven: Ik heb een man ge sproken, die aan zijn twee duizendste ha ring bezig was, en zulks op één dag. Zij daarbij slechts vermeld, en dit ter uwer ge ruststelling, lezer, dat hij ze niet at, maar openspouwde Het Indisch Muizeuspel is v'n wreede im- moreele vertooning. Ik vond het in een buitenwijk, een kast vol witte muizen, die in tredmolens liepen en op snel wentelende draaischijven. Wanneer zij de pootjes niet repten werden zij door de excentrische kracht er af geslingerd of buitelden zij uit den tredmolen. Derhalve liepen zij zoo hard zij konden en het Indische Muizenspel draaide uren achter elkaar, zonder rust poos. Misschien wel den geheelen dag. Er stonden kinderen voor, die lachten om den angst der muizen. Er mag veel op Ko ninginnedag, maar waarom verbiedt de po litie deze dingen niet? En waarom maant niemand de kinderen, die er voor staan aan tot doorloopen? Het „Champignons-paleis" is een geheim zinnige tent van doek en latten. De attractie is, dat het van binnen draait. Wij zijn allen De feesten in. Haarlem-Noord, het. Boegspriettrekken voor jongens. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel Stofzuigerhuis MAERTENS BARTELJORISSTRAAT 16 TELEFOON 1075» VAMPYR Stofzuigers f98.- Klein Duimpje en de Reus. dol op draaien. Er zijn zóóveel draaimolens voor geschapen, dat men zich afvraagt hoe deze alle productief te maken zijn, wanneer het géén Koninginnedag is. In het Padde stoelenpaleis draait men niet alleen, maar deint men ook. En zelfs terzelfder tijd. Het interieur wordt u ontsloten a raison van een kwartje, welk bedrag stijgt tot 30 cent, wanneer volgens een zeer logische wet de vraag naar draaiing en deining het aan bod overtreft. Dit nu was ln het paleis in zoo groote mate het geval, dat er om een plaats ge vochten werd, zoozeer dat een pop op het groote draaiorgel, die ik bewonderde om het blozende harer wangen, er onder „bezweek. Later kwam zelfs een agent er aan te pas, aangezien de vrouwelijke spullebaas de si tuatie niet meer meester bleef. De verkoop van entree-bewijzen moest eenigen tijd stop worden gezet, tot de circulatie weer normaal was. Maar gedraaid en gedeind hebben wij tenslotte allemaal en ik moet zeggen dat het een geheel nieuw en een kinderlijk ge noegen geweest is. En daarom wilt u mij deze uitspatting misschien wel vergeven....» Pk. De 'Avondfeesten. De drukte in de stad was dit keer buiten gewoon groot eri concentreerde zich hoofdza kelijk op de Groote Markt en op de Nassau- laan. Op de Groote Markt concerteerde de Harmonie-Crescendo, onder leiding van den heer W. Hofmeester en op de Nassaulaan was het de kermis die honderden belangstellenden trok. Doch ook op het Stationsplein verza melden zich tusschen acht en tien uur hon derden Koninginnedagvierders die genoten van het concert dat gegeven werd door Haar lems Tx-amfanfarecorps. onder leiding van den heer Reynier van 't Hoff. Later op den avond, toen de programma's op de Markt en op het Stationsplein afgewerkt waren, orga niseerden de muziekcorpsen fantastische, op tochten door de stad. Drommen menschen liepen achter de muziekcorpsen aan. die voorzien waren van walmende fakkels, die een oranjekleurig licht uitstraalden. Op deze manier werd het centrum van de stad langs twee wegen geheel doorkruist en overal waar de kleurige en luidruchtige stoet verscheen, liepen de menschen te hoop. maakten ronde dansen, gaven zich over aan het on-Holland- sche community-singing. Op de Nassaulaan werd weer eens ouder- wetsch zij het in het klein kennis ge vierd. Men kon er meedingen aan loterijen, men kon poppen winnen en paling, snijkoek en wijn, aardewerk en limonade. Er werd ge schoten, met ringen geworpen, gevischt en geslagen op het klassieke hoofd van Jut Men kon zijn geld neertellen en in ruil daar voor een spijker in het hout drijven, kortom er was volop gelegenheid om zich aan kin derlijke genoegens te buiten gaanDat de café's in het centrum er wel bij voeren be hoeft geen betoog. Er waren stoelen en tafels te kort, de muziek speelde Nederlandsche volksliederen en de menschen zongen mee, alsof het Sinterklaasavond was. Er mag wel in het bijzonder melding ge maakt worden van den ijver die door ver scheidene buurten op eigen initiatief betoond is. Vele straten waren kwistig versierd, en zoo vierde menige buurt het Koninginnefeest op „eigen houtje". Toevallig waren wij getuige van zoo'n In tieme feestelijkheid in de Anslijnstraat. De kinderen hadden over de geheele breedte van de straat een „eerepoort" opgericht en tusschen de boomen gekleurde slingers en tientallen lampions opgehangen, 's Avonds werden alle jongens en meisjes die gerekend mochten worden tot „de buurtschap" te be hooren op stoelen en banken geïnstalleerd. Een gramofoon en een luidspreker zorgden voor muziek en te negen uur werd een vuurwerk afgestoken. Er vond zelfs een huldiging plaats. De jongeman die dit alles bijkans al- Een belangrijk programmapunt der kinderspelen waren de versnaperingen, limonade en krentenbrood. Muziek op Koninginnedag. De geboortedag onzer Koningin biedt hem, die zich voor muziek interesseert steeds een tonenmenu van groote verscheidenheid. Ik was niet matineus genoeg om de aubade bij te wonen, maar wandelende op de Dreef tij dens de kinderspelen kon ik weer eens con- stateeren dat van alle muziekinstrumenten de groote trom het verstdragende en dus het meest succesrijke is. De tonen van alle andere sneefden in den strijd om het bestaan, maar het boem-boem was tot op het plein hoor baar. In de Groote Houtstraat bij elkaar twee draaiorgels en een soort versleten koffiemolen die vermoedelijk in de betere dagen zijner jeugd „ariston" of „heraphon" heette: te za- men met de tallooze toeters een niet te onderschatten oefenschool in het genieten van polytonale muziek. Op de markt een viertal violino-, viola- en violone-vii'tuozen in Volen- dammer verhulling ach, hoe spijt het mij dat ik niet in mijn jeugd aan mijn voornemen om in zulk een Dutch dress een tournee door Amerika te maken, gevolg heb gegeven: ïk ware gewis als millionnaïr teruggekeerd! Bo ven ons hoofd de klaterende klokkeklanken van ons carillon, dat onze schoonste volks liederen door de heldere lucht uitzond welk een afwisseling op deze korte wandeling! Doch het meerendeel dezer muziek was niet !n het officieele programma vermeld. Het „of- ficieele" gedeelte schonk ons kunstuitingen van werkelijk groote muzikale waarde: in de eerste plaats het ANNIE WOUD EN GEORGE ROBERT. George Robert bespeelde volgens gewoonte óns prachtig orgel en aan de tonen van het koninklijk instrument paarde zich de ko ninklijke altstem van Annie Woud: een vorstelijk-waardige combinatie. In de volksliederen gaf zij, met het orgel, van haar hooge standplaats den toon aan; het pas verschenen- lied van Arnold Spoel „Vrouwe van Nederland" was het eerste wat zij ons dien middag als soliste bood. De adel van haar zang en voordracht bleken grooter dan die van Spoel's jongste compositie, die geheel volgens het oude gebruikelijke recept vervaardigd is en van banaliteiten wemelt. Twee aria's van Handel we weten hoe majestueus en schoon Annie Woud Handel zingt, doch wegens de gelijksoortigheid van stijl en karakter had ik gaarne een er van door iets anders vervangen gezien. Ook haar Bach-voordrachten waren heel mooi; toe passelijk met het oog op den blijden dag mocht alleen daarvan „Die güldne Sonne, voll Freud und Wonne" genoemd worden. De stoere liederen uit Valerius' Gedenck- clanck werden in haar voordracht tot even sterke monumenten en de zin van den tekst „Com nu met zang" was een gelukkige te noemen; minder daarentegen de aanvang van „Hoe groot, o Heer!", al mag men de herinnering aan de bange dagen van Alva's komst wel eens ophalen om te beseffen wat het Huis van Oranje voor ons land geweest is. Maar dan had men de volgorde der beide liederen beter andersom kunnen nemen. George Robert begeleidde haar waardig en met een registreering die zich bij de zang stem uitstekend aansloot en in zijn solo-orgel voordrachten, waarmee hij de zangnummers afwisselde gaf hij elk wat wils: de ma jestueuze pracht van Handel's Andante, de kunstvaardigheid en blijheid van Bach's Praeludium en Fuga in G (Ed. Peters Bd. IV No. 2) en het afwisselend kleurenspel van de Variaties van Sweelinck en Scheidt. En we konden met vreugde constateeren dat, een jaar na de booze beweringen van den Goes- schen orgelmaker omtrent den toestand van ons beroemd orgel, dit instrument zich nog steeds in de beste conditie bevindt behou dens het uiterlijk van een deel der front- pijpen, dat nog op de renovatie wacht die aan het uitwendige van een ander deel wel te beurt viel. Dit concert was zeer druk bezocht. Om vier uur 's namiddags begon het. CONCERT IN DE KLOPPERSINGELKERK. Aan het Feestcomité aangeboden door het college van Organisten van Gerefor meerde Kerken te Haarlem. Dit was niet zuiver een muziekuitvoering, want de muzikale voordrachten omlijstten een korte, doch kernachtige herdenkings rede, uitgesproken door den predikant Ds. Boeyenga. Doch er was op deze bijeenkomst nog meer dat we met genoegen 'en in stemming hoorden. Daar was vooreerst het knappe, correcte en smaakvolle orgelspel van den heer P. de Maaker, waarvan men niet zou vermoeden dat hij de kunst slechts als liefhebber beoefent; slechts in de Gigue van Bach's Pastorale Suite was eenige on duidelijkheid; al het overige, ook het An dante van*Guilmant en het Grand Choeur van Dubois werd met groote klaarheid voor gedragen. Mej. Rie van der Horst zong lie deren van Hullebroek en Kor Kuiler, helder en zuiver, met een weinig tekort aan adem- beheersching, dat wellicht door nervositeit veroorzaakt werd, maar voorzeker' aange naam om te hooren. En bovendien voerde het Ensemble van den heer D. Hogenbirk, waaraan echter zooals ik vernam verschil lende krachten ontbraken, enkele arrange menten van weiken van Beethoven uit. Deze uitvoering had naast vele momen ten van werkelijk moeien klank ook wel en kele minder gelukkige inzetten; maar indien ik een aanmerking op het gehoorde moet maken, dan is het niet zoozeer op het ar rangement als wel op de beknotting van het Larghetto uit de 2de Symphonie en van het Allegretto uit het zesde Trio, welke vormwijziging ik als rechtzinnig Beethoven vereerder niet onderschrijven kan. Het Rondo uit de Sonate op. 6 (niet op. 60 zooals in het programma stond) was niet zeer ge lukkig gearrangeerd. Eén opmerking zij mij nog veroorloofd: nl. dat de heer Hogenbirk in het vervolg zijn ensemble zóó opstellen moge, dat de leden zijn leiding kunnen zien, wat nu, geloof ik, in onvoldoende ma te het geval was. Met het gezamenlijke zingen van twee coupletten van het oude Wilhelmus werd deze vrij goed bezochte bijeenkomst beslo ten. KAREL DE JONG. De Sprookjesoptocht. Op dezen bijzonderen feestdag immers den 50en verjaardag van de Koningin heeft het Centrum=Comité van de Vereeniging .Koninginnedag" aan de feesten een bijzon der karakter willen geven en dit is het comité wonderwel gelukt door het organic seeren in samenwerking met den heer Herman Moerkerk van een Sprookjes optocht, anders .genoemd: „De blijden in tocht van den Prins uit Sprookjesland in de stad Haarlem". Deze op artistieke wijze de naam van den heer Herman Moerkerk stond hiervoor borg aangekleede en samengestelde stoet Chinecsche wagen in den stoet van den Prins uit het Sprookjesland, werd door duizenden en nog eens duizenden langs den weg op dezen mooien, zonnigen middag bewonderd. De eenige aanmerking die te maken zou zijn, is dat de optocht wat te laat vertrok, waardoor het geduld van het pxibliek in Haarlem's straten 'n beetje op de proef werd gesteld, maar dit te laat vertrek was alles zins begrijpelijk voor wie in de gelegenheid was geweest een kijkje op het opstellen op de Nieuwe Gracht tegenover de Infanterie- kazerne te nemen. Want wat was daar veel te doen en te regelen! De heer Herman Moerkerk, Mr. Dr. F. A. .Bijvoet, voorzitter en de onvermoeibare heer H. Stinis, sercetaris van het Centrum- Comité hadden er met hun helpers handen vol werk. Telkens kwamen er nieuwe „su jetten", gekleed en gereed en geschminkt, uit het gebouw van de R.K. Parochiale St. Joseph-School aan de Nieuiwe Gracht, dat welwillend ter beschikking van het Centrum- Comité was gesteld. De menschen en de kinderen, die eenmaal klaar waren voor het vervullen van een rol, gaven geen last meer en de paar ezeltjes, die in den stoet zouden meeloopen, hielden zich ook wel rustig, maar de acht schapen, waarin straks Don Quichot in den optocht gevaarlijke vijanden zou zien, voelden zich op de steenen van de Nieuwe Gracht niet erg thuis en maakten het den herders nog al eens lastig, doordat zij telkens sterke neiging ver* toonden, er vandoor te gaan. Dit moest met vereende herder krachten tegengegaan wor den, want het is bekend: „Als er één schaap over de brug is Verscheidene schilderachtige groepen wa= ren er in den stoet, die zooals wij reeds zeiden, toen hij eenmaal „op gang" was, de algemeene bewondering trok. Wat deed dadelijk bij het begin, na de vier herauten te voet en den vendelier te paard, de groep van Roodkapje met haar grootmoe der en den jager, dien Roodkapje in het bosch ontmoette, het aardig! En dan Sneeuwwitje met de dwergen op den hoogen wagen! En de beroemde dolende Ridder met zijn. knecht Sancho Panza! Buitengewoon aardig was ook de groep van den Rattenvanger van Hameln met de hem blindelings volgende kinderen en zeer uitge breid en smaakvol die van Asschepoester met de geleerden en „joffers", de Kamerling en de Hofmaarschalk van het Prinselijk Hof, de balgasten, eere-dames en narren en lakeien en de Prins, met zijn gala-orkest op den wa gen. Daarna volgde Klein Duimpje, aan de hand van den Reus en toen Tijl Uilenspiegel, ach terstevoren op zijn ezel, gevolgd door hem met pauweveeren en varkensblazen plagende jongens en meisjes. De mooie groepen van de Schoone Slaap* ster in het Bosch, met de vele vlinders en libellen, en van de Nachtegaal, met de in Chineesche costuums gekleede figuren, moe ten ook nog genoemd worden. Het laatst kwam de Prins van Sprookjes* land in zijn karos, in een prachtig costuum. De optocht werd besloten door een huldi gingsplechtigheid in het Kenaupark, die werd bijgewoond door den burgemeester, den heer C. Maarschalk en mevrouw, Mr. Th. A. Wesstra, voorzitter van „Koninginnedag" en Mr. Dr. F- A. Bijvoet, voorzitter van het Centrum*Comité. Op het grasveld in het Kenaupark was n.l. tijdelijk een buste van de Koningin op een voetstuk geplaatst en hier werden de deel neemsters en deelnemers aan den stoet door den heer Moerkerk in een groep geschaard waarvan het monument het middelpunt vormde. Het Wilhelmus werd gespeeld, waarna de Prins van Sprookjesland een bloemstuk van oranje bloemen op het voetstuk van het mo nument neerlegde. Toen nog het Wien Neer- landsch Bloed en daarna kondigden de vier herauten met bazuingeschal aan, dat het einde van de middagfeestelijkheden daar was. De optocht vormde een zeer welgeslaagd nummer van het programma, waarvoor den heer Herman Moerkerk en zijn helpers alle hulde toekomt. Wat een moeite en tijd zal de voorbereiding gekost hebben, als we alleen maar in aanmerking nemen de zorg, die aan de costuums besteed was!. Het succesnummer zakloopen bij de kinder feesten in Haarlem-Noord. DINSDAG 2 SEPTEMBER Groote Kerk: Orgelbespeling 8.15—9.15 uur. Gem. Concertzaal: Bouwmeester's revue: „Turf in je ransel", 8 uur. Remonstrantenhuis: Ned. Ver. v. Spiritis ten „Harmonia"; lezing 8 uur nam. - Palace: „De weg naar roem"; Tooneel: D. en P. Mirado (Plastic Gymnastic act). 7 en 9.15 uur. Luxor Theater: „Jeugdige vagebonden" en „Modern Banditisme". Tooneel: Duo Calve, opera-duettisten 8 uur. Rembrandt Theater: „Der Blaue Engel". 7 en 915 uur Veis en: Raadsvergadering. 7 uur nam. WOENSDAG 3 SEPTEMBER Prinsenhof (Statenzaal)Raadsvergade ring 1.30 uur nam. Stadsschouwburg: N.V. Ver. Roterdamsch- Hofstadtooneel, „De drie musketiers" 8 uur. Gem. Concertzaal: Bouwmeester's revue: „Turf in je ransel", 8 uur. Brongebouw: Haarlemsche Bestuurders- bond, Federatie Haarlem der S. D. A. P.; openbare vergadering 8 uur nam. Bioscoopvoorstellingen 's middags en des avonds. Tayler's Museum. Spaarne 16. Geopend op werkdagen van li3 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 5