KOOT PIANO'S NAAR DE BRONNEN VAN DEN RIJN Radio muziek der week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP INGEZONDEN HEEREN BAAI AGENDA. HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 1 NOVEMBER 1930 TWEEDE BLAD door Dr. W. G. N. v. d. SLEEN. Uitzicht uit ons kamp; de waterval van Schaffhausen. De waterval van Schaffhausen met zijn woeste schoonheid ligt weer achter ons. De wilde stroomversnelling bij het stadje zelf eveneens. Op weg naar Stein zien wij telkens neer in het diepe dal door donkere bosschen ingesloten waar tusschen het water ook don ker, diep en helder, snel voortglijdt. Dan wijken de bergen uiteen. Het vriendelijke Stein, dat door een houten brug met onze zijde der rivier verbonden is, noodt tot stop pen om even een kijkje te nemen in het oude stadje. Een kerktorentje met roode leien ge dekt, zoo spits dat het krom getrokken is; aardige huizen met veranda's aan den waterkant, waar de oleander bloeit en daar vóór de zeer snelstroomende, glasheldere rivier, die beneden de brug op het duistere dal toestroomt, maar die boven de brug veel breeder is en een aantal lage eilanden om spoelt zoodat haast van een meer gesproken kan worden. Aan weerskanten van den plas staan lange rijen Italiaansche populieren die aan het landschap iets vertrouwds geven, b.v. aan de Maasvallei in Limburg doen denken. Dat is het begin van den Untersee, die bij Constanz door een smalle arm en met Bo- densee in verbinding staat. Een vriendelijk lachend landschap evenals het stadje zelf, waar vele huizen aardig beschilderd zijn en met houten erkers vol bloeiende geraniums prijken. De rit langs den Untersee geeft tel kens weer schilderachtige landschapsbeelden te zien. Schiereilandjes, met villa's bebouwd, steken in het meer uit en vormen met hoog geboomte omzoomde stille bochten, terwijl om de landtong heen de Noordwesten wind groote gekuifde golven opjaagt. Aan onze rechterhand gaan de heuvels steil omhoog, met sparrenbosch begroeid en deze donkere hellingen vormen een merkwaardig contrast met de geweldige ruimte aan de andere zijde. Voorbij Constanz wordt het landschapsbeeld anders, het meer wordt grooter, zoodat de overkant slechts door een waas zichtbaar is. Het landschap is zwak glooiend, de hoogere bergen trekken zich verder terug. Telkens passeeren wij aardige vroolijke, keurig ver zorgde dorpen, waar alles een netten, weige- stelden indruk maakt; een prettig volk ook, dat vrij uit de oogen kijkt. Zware wolken komen opzetten; de over zijde van het meer baadt in het zonlicht, maar wij rijden verder in stroomenden regen, dertig, veertig, vijftig kilometer ver. Aan het Zuideinde van het meer bij Rorsbach breekt de lucht en even verder vinden wij, wat wij zochten, Een oude Rijnarm, die na de kana liseering nog slechts weinig afvoert, mondt hier in het meer, dat natuurlijk in den loop der eeuwen al kilometers ver is dicht geslibd. Zoo'n breede vlakke terreinstrook biedt altijd wel kampeergelegenheid en al gauw staat onze tent overend; dan pas hebben we tijd om eens goed rond te zien en even later drijft onze vouwboot, de Kurk, langzaam stroomaf. Een ongelooflijk mooie omgeving. De Rijnarm is een paar honderd meter breed, met riet omzoomd, aan den overkant met berken en elzen afgezet, die volmaakt in het water spiegelen. De zon begint door te komen en verlicht het achterliggende landschap, waar de bergreuzen van Vorarlberg steil op rijzen boven de vlakte; op den linkeroever is het nog hoog heuvelland, hier en daar met aardige dorpjes en donkere dennenbosschen bezet. Aan den riviermond staat een groot wit huis. door populieren omgeven en daar naast trekt zich de groote blauwe vlakte van het meer van Constanz uit. Hel verlicht door de ondergaande zon zwemmen daar statig voor den riviermond een 'vijf-en-twintigtal prachtige blanke zwanen. Een sprookje! De volgende dag was een rustdag» maar de Jongens hadden 's morgen voor zessen al een zwanennest gevonden. De wilde zwanen komen hier zeer veel voor en juist deze Rijn arm is een van hun door de regeering be schermde broedplaatsen, zoodat wij op een boottochtje wel een tiental paren met jongen in allerlei grootte te zien kregen en telkens konden genieten van het heerlijke, pronkende aanvallen van het mannetje, waneer wij te dicht bij vrouw of jongen kwamen, 's Middags peddelden wij over het meer naar de Dornier- wall fabrieken, waar een twaalfmotorig vlieg- tuie oo stapel lag, dat de volgende week zijn proefvluchten moet doen om dan den tocht naar Amerika te ondernemen. De groote buur van den overkant, de Zeppelin, kwam ook even uit Friedrichshaven over om te kijken. Een prachtig gezicht, dat zilveren gevaarte, dat zoo doelbewust komt aanzetten, door de bleek-b'.auwe lucht van den zeldzaam mooien zomerdag. En als wij dan het stuur weer Zuidwaarts wenden, verandert het landschap buitenge woon snel. Zagen wij vanaf onze kampplaats aan den Achterrhein de bergen van Vorarl berg als een biauwwazige krans het land schap omsluiten, thans zitten wij er binnen een uur midden in. Een heerlijk gezicht als wij daar, een heuvelrug rondend, plotseling een paar sneeuwtoppen zien verrijzen. Eerst gaat het nog bijna voortdurend langs en door de vlakte, net door zand en grind van den Rijn opgevulde gedeelte, dat vroeger Bodensee is geweest; dan naderen steile heuvels, die middenin het dal schijnen te lig gen, de trap waarover de gletcher is heen geschoven en neergevallen toen hij den rots grond ging uitdiepen tot de geweldige kom, die thans het meer van Constanz vormt. Een steile helling en een dito daling bij de Hirschensprung brengen ons dan uit de vlak te in een veel nauwer Rijndal, waar de lang zame steiging begint, die ons zonder merk bare helling tot aan het begin der Via Mala op achthonder meter zal brengen. Maar eerst passeeren wij nog menig bekende plaats. Buchs, met vlak daarvoor het aardige oude Werdenburg waar nog één oud roofridderslot vrijwel intact en ook nog steeds bewoond is; een slot, dat in de middeleeuwen een groote beruchtheid had verworven. Deze ridders de slotheeren, waren de tolbazen van het Rijn dal en ge weet het Albula en Julier, Splugen en Bernardien pas, ze voeren alle naar Thusis, naar Chur, naar het dal van den Rijn. Chur ligt verlaten in echte Zondagsstilte. Dat is een heerlijk ding van dit Zwitsersche volk, dat het zijn vrijen tijd buiten door brengt, niet in de Kalverstraat of op de Cool- singel. maar in bosch en veld, liefst boven de twee duizend meter, wat vanuit Chur ook al weer gemakkelijker kan als vanuit de Jor- daan of de Schiedamsche dijk. Denk maar aan Arosa. Da vos, Lentzerheide en dergelijke heerlijkheden meer. Onze weg blijft voor- loopig nog laag, dat is te zeggen wij blijven het dal van den Rijn volgen. Reichenau is een belangrijk punt. Daar immers komen Voor- en Achter-Rijn bij elkaar, de Voor-Rijn vanaf den Gothard. de Achter-Riln van Ber nardino en Splügen. De Voor-Rijn is de langste, dus de eigenlijke Rijn maar ze heeft niet de sympathie van de kinderen omdat ze dik, bruin, troebel is. De Achter-Rijn daaren tegen is een heldere groen-bruisende berg stroom en dus kiezen wij met algemeene stemmen de richting Ragaz-Thusis. Weer een buitengewoon mooie rit. Al dadelijk zien wij neer in een tamelijk diepliggend dal, waar de Ilcht-groene Rijnstroom al slingerend zijn weg zoekt tusschen de grijze zandbanken door. Daar achter ligt Reichenau hoog boven de dennen uit en daar weer verheffen zich de steile rotswanden, die gekroo\d zijn door de met sneew bedekte Ringelhömer. Voor wij het goed en wel weten, zijn wij Thusis door en zitten midden in de Via Mala, de slechte weg. het gevaarlijkste gedeelte van den ge- heelen tocht uit de warme Italiaansche lan den vandaan naar benoorden de Alpen ge legen bergen en wouden. Een slechte weg. die berucht was van Rome's poorten tot aan de stranden der Oostzee, want de Splügenpas is eeuwen lang, vooral in het begin onzer jaar telling, een der meeste gebruikte verbindin gen tusschen Noord en Zuid geweest. De Ro meinen onder andere hebben er druk gebruik van gemaakt! Thans bemerkt de reiziger weinig meer van dit vroeger zoo geweldige en gevreesde verkeersopstakel. Een uitstekende autoweg slingert door de kloof. Loodrechte rotswanden verheffen zich aan weerszijden eenige honderden meters hoog, zoo steil, dat ze op vele plaatsen zelfs geen ruimte bi^en voor de toch zoo weinig ruimte vragende sparren. Slechts op één plek verbreedt, de kloof zich zoodat wat weilanden, al is het op hellingen van 45 graden ongeveer, het be staan van het dorpje, Rongellen, mogelijk maken. Dan volgt wat zwaar sparrebosch en voor dat de kloof daar weer te steil voor wordt noodigt een open plek aan den weg kant ens uit om daar op adem te komen; want op één na de steilste helling van Zwit- INGF.ZONDEN MEDE DEELINGEN ii 60 CU. per regel. seriand ligt achter ons en dat ls voor onze Chevrolet met zijn aanhangwagen een heele prestatie. De steilste hadden wij trouwens ook al gehad, die ligt tusschen Donqueschln- gen en Schaffhausen vlak voor het Zwitser sche douanestation. Als daar je remmen niet in orde zijn, kom je Zwitserland halsoverkop binnen en dat staat gek per auto. Straks gaat het nu vol moed verder. Geleidelijke stijging tot Hinterrhein, dat op 1600 M. hoogte ligt en daar hopen wij een weekje te blijven. dooi KAREL DE JONG. De Zondag-programmas van eigen bodem geven ditmaal weinig wat tot een bespreking noodt. Daarentegen trekt het concert van hei Londensche B. B. C.-orkest mijn aandacht: behalve Regers Variaties en Fuga op een ihema van Mozart vermeldt het programma het pianoconcert van Mozart Köohers Ver- zeichniss no. 466, dus het concert in c min., te spelen door de Fransche pianiste Marcelle Meyer. Zoowel concert als speelster zijn op het podium onzer Concertzaal geweest, doch niet „te zamen en in vereeniging"de solo partij van het concert werd voorbeeldig ver tolkt door Robert Casadesus, terwijl daaren tegen Marcelle Meyer zich als een voortreffe lijke technisch onfeilbare, modern georiën teerde klavierspeelster deed kennen in Ravel's Trio en in Fransche pianomuziek uit verschil lende tijden. Ik vrees alleen dat zij Mozart wat modern-droog zal spelen, maar t kan meevallen. Over Regers orkestwerk schreef ik reeds een en ander. Frankfort zendt Maandagavond een Maihler- programma uit. dat uit twee nagelaten gedeel ten van M.'s tiende Symphonie, benevens .Das Lied von der Eröe" bestaat. Het is be kend dat Mahler, evenals Bruckner vast ge loofde dat het een mensch niet vergund was meer dan 9 symphonieën te schrijven; na zijn negende zou hij moeten sterven. Zoo was 't Beethoven gegaan; Mozart en Haydn telden ze voorzichtigheidshalve maar niet meer. Om het omineuze getal te ontwijken heeft Mahler zijn „Lied von der Erde" ook wel als „sympho nie" betiteld; met zijn laatste, in 1909 ge schreven symphonie mee had hij er dan 10 geschreven en was daarmee over 't gevaar lijke punt heen. 't Heeft hem niet mogen ba:en: het Noodlot heeft zich niet coor de vrij naïeve Hst laten beïnvloeden. Mahler is in 1911 gestorven zonder ooit een uitvoering noch van ,Das Lied von der Erde", noch van zijn 9de Symphonie gehoord te heb ben. Op het gebied der symphonieën vind ik verder de 4de van Tchaikowsky (Daventry Nat. Woensdag 3.50) en de 1ste van Brahms (Avro Donderdagavond) vermeld. De 4de s. van Tchaikowsky ls minder alge meen bekend dan de 5de en 6e (Pathétique) Het Residentie-orkest voert ze nog al eens uit, maar ik herinner mij niet. ze tot dusver in Haarlem gehoord te hebben. Ze werd ge schreven in 1877, dus toen Tch. 37 Jaar oud was en verscheen als op. 36 in druk. Ze be staat uit de volgende 4 deelen: 1. Andante e Allegro, 2 Andantino in modo di Canzone. 3. Scherzo (pizzicato ostlnato), 4. Allegro con fuoco. Zij ontstond kort na de ontbinding van zijn kort huwelijk; dat voor hem een bron van verdriet was. De componist heeft in een schrijven aan zijn weldoenster Mevr. de wed. Von Meck (die hem door een jaar geld van 6000 roebel in staat had gesteld fi nancieel onafhankelijk te zijn en zich geheel aan zijn kunst te wijden) aanwijzingen om trent den inhoud dezer symphonie gegeven. Zij is in t kort als volgt: in 1. heerscht de nood'otsgedache. die den mensch tot machte loosheid slaat, en hem zijn toevlucht doet nemen tot droomen van denkbeeldig geluk; 2. geeft de melancholie van het vervlogen ge luk, dat in de herinnering opdoemt: 3. vage beelden als ln een roes; 4. een aansporing om aan de vreugde van anderen levenskracht te ontleenen. Deze symphonie werd het eerst te Moskou onder Nicolai Rubinstein ('n broeder van den grooten pianist Anton R.) uitge voerd; waardeering in ruimere kringen heeft ze eerst gevonden nadat de 6e beroemd ge worden was. Betreffende de eerste, eveneens ln 1877 ver schenen Symphonie van Brahms slechts en kele opmerkingen. De eerste schetsen voor dit werk voeren terug tot het jaar 1854 en pas in 1876 werd het voltooid. Het heeft dus wel lang geduurd eer B. de definitieve ge daante er aan gegeven had die den toets zij ner scherpe zelfkritiek kon doorstaan. Toen eindelijk was de auteur 43 Jaar oud: enkele orkestwerken (2 serenades op. 11 en 16) en de Variaties op een Thema van Haydn (op. 56a) waren in 1857, 1858 en 1872 voorafgegaan eer hij het waagde voor de openbaarheid met de groote symphonisten van vroeger in het krijt te treden. Zijn eerste symphonie werd aan vankelijk nog al duister gevonden: op het eerste hoofddeel mag deze kwalificatie ten deele van toepassing zijn. maar het Andante zwelgt in mooie melodiek en welluidendheid: de bouw van het Allegretto is zóó eenvoudig, die der Finale zóó monumentaal, dat bij het zachte licht van het eerste en de schittering van de laatste het woord „duister" volstrekt niet past- Deze finale is wel een der uitbun digste stukken van den gewoonlijk gereser veerd en componist; de jubel aan 't slot ware een Beethoven waardig. Men merke ln het Andante de verwerking der twee eerste melo die-maten in verschillende stemmen op. De melodie die in de inleiding der Finale de hoorn daarna de fluit brengt, als een troost na voorafgegane heftige uitbarsting, is ontleend aan het Westminster Carillon; zij keert ook na de doorwerking terug, in de plaats van het hoofdthema, dat juist aan het begin der doorwerking integraal verschijnt. De opera ..La Serva Padrona" (De Dienst maagd als Meesteres) van G. B. Pergolesi (17101736). die Dinsdagavond te Bern op gevoerd wordt, heeft historische beteekenis. Het ruim een uur durende werk was oor spronkelijk als inlasch (intermezzo) gecom poneerd, bestemd om de entre-actes van ern stige operas of tragedies aan te vullen, zoo als in Iaüë reeds aan het einde der 15de eeuw gebruikeUjk was. Uit die Intermezzi heeft de Opera buffa zich ontwikkeld; voor het Intermezzo kwam het ballet in de plaats. ,.La Serva Padrona", in 1733 geschreven, heeft later als opera buffa een triomftocht door alle landen gedaan; dit werk werd ln 1752 de inzet van den strijd tusschen Buffonisten en Anti-buffonlsten te Parijs. Het vloeit over van geest en vernuft. Er komen slechts twee zingende en één sprekende persoon in voor; de begeleiding Ls slechts voor strijkorkest. De behandeling van de stof maakte het werk tot een model voor de latere „Opera oomique". K. DE JONG, LUXOR-THEATER. Clara Bow in „Wie van de heeren?" Afpersing. Op het tooneel AlbcrtL Deze week weder twee hoofdnummers in he; Luxor Theater. Hoewel geheel verschillend van inhoud, hebben beice nummers voor de bezoekers hun aantrekkelijkheid. „Wie van de heeren?" is een vroolijke Para mount-film, die bewerkt is naar den roman van Elinor Glyn: ..Red Hair". De hoofdrol hierin wordt vervuld door Clara Bow, als Loekie. de manicure. Dit meisje haalt vele dolle streken uit. In den regel gelukken ze vrijwel, maar eens dreigt het mLs ie loepen. Alles komt evenwel in orde en aan het einde is iedereen tevreden: Loekie, Robert en ae drie oude heeren, die eveneens vele malle dingen uithaalden. Er wordt menigmaal hartelijk gelachen om de situaties waarin de spelen den geraken. Clare Bow is als altijd orogineel. „Allerlei" en het Luxor Nieuws bevatten veel dat met bijzondere belangstelling be schouwd moet worden. Op het tooneel: A'.bertl. die den droom van een zanger vertelt. Hij doet dit op zijn manier, n.l. door als oud man te zingen van zijn vroegere grootheid. Achtereenvolgens zien en hooren we hem dan in verschillende opera- rollen. De heer Albert! beschikt over een goed geluid. .„Afpersing", het tweede hoofdnummer, ls een dramatisch filmwerk, naar het tooneel- stuk van Charles Bennett. In de hoofdrol len: Anny Ondra, John Longden en Donald Ca'.throp. Vooral Anny Ondra geeft uitmun tend spel als het vertwijfelde meisje da: zich bewust is een misdaad te hebben bedreven. Op een avond dat Alice den Jongen detective Frank van Scotland Yard haalt, is deze wat laat. Het meisje is boos en steekt dit niet onder stoelen of banken. Frank gaat. weg en Alice gaat met een schilder naar diens atelier, waar de laatste haar wil laten po seeren. Er ontstaan evrwlkkelingen. De jonge detec tive krijgt een moordzaak te onderzoeken en vindt bewijzen tegen Alice. De derde man in het spel, Tracy, die ook bewijsmateriaal tegen de* vrouw heeft gevonden, maakt van deze omstandigheid gebruik en perst Alice geld af. Wanneer Tracy echter hoort, dat hij van den moord verdacht wordt, vlucht hij. doch hij komt om het leven. Het slot van de geschiedenis is zeer tra gisch, maar dat ga men zelf maar eens zien. Het orkest geeft een uitstekende begelei ding. Een goed programma. INGEZONDEN NEEDFDEELTNGEN a 60 Cts. per regel. STOFZUIGERHUIS MAERTENS BARTELJOR IS STRAAT 15 TEL. 10755 APEX Klop-veeg-Stofzuigers f 175.— PALACE. „King of Jazz". Whitcman's film. „Een smeltkroes der muziek" heet het pompeuze slottafereel van dit superproduct aller superfilms. Een echte Amerikaansche film. Grootsch, bombastisch, overladen, mll- lioenen zijn er aan besteed geworden. Een enorme revue eigenlijk, die de shows van Parijs en Londen de loef afsteekt. En een smeltkroes van alle mogelijke stijlen, van zang, van dans, van zilvcrblinkende saxa- phon'es, van klatergoud en dito zilver; een wervelwind, een cacaphonie, een veelkleurige pauwenstaartenz., enz., zou men kunnen zeggen. Want deze film. deze smeltkroes van Amerikanlsmen-in-uitgebreidsten-zin is onder het motto „overtreffende trap" samengesteld. Het is gekleurde film. Maar men moet toe geven dat zij er ditmaal bij hoorden, de kleurtjes van de reclame voor scheerzeep, tandpasta en crèmes King of Jazz. Dat is Paul Whlteman. De onvergelijkelijke toovenaar die van Gersh win's Symphony in Blue door de' gramo- phoonplaat wereldbekend geworden wer kelijk een aangrijpende symphonlsche razer nij maakt. Met film in de goede beteekenis van het woord, heeft dit alles natuurlijk niet veel te maken. Het ls en blijft revue. Maar dan revue in den vergrootenden trap, met verbazingwek kende scer.erieën, buitensporige weelde en een schemering van sprookje-achttge en Amerikaansche-klnderlljkc milllardairs-fan tasie. Het eenige brokje waarachtige film was de „Symphony in Blue" met den prachtigcn fantastisch.en inzet van den dans en de rijke verbeelding van den haast tragischen inhoud dezer rijke compositie. Men mag er over denken hoe men wil. over dit soort brallende amusementskunst: impo sant is ze. Iedereen zal Whiteman's band willen hooren, Whiteman's violisten, pianis ten en saxaphonisten. Men zal getuige willen zijn van dit weelderige feest, van deze feitelijk zoo zotte vertooning. En men zal tevreden huiswaarts keeren. Want men heeft werkelijk Iets gezien. Iets dat de stoutste. kinderverbeelding overtreft en dat ons daar om juist misschien, zoo hevig bezighoudt. De enorme geluidsproductie komt in ..Palace" zeer goed tot haar recht. Op het tooneel het duo ,J'01and</\ dat fragmenten uit opera's zingt en Sets ten ge- hoore brengt, dat beter is. dan wat gemeen lijk op dit gebied wordt gedemonstreerd, Van het voorprogramma noemen wij hot korte filmpje van de Ufa „Het Rariteiten kabinet", een leerzame en zeer belangwek kende geschiedenis waarop men gaarne een vervolg zou zien. R EMBR ANDT-THE ATER. lïarry Liedtkc in De zwarte Domino. Het is geen onaardige gedachte om nu Harry Lledtke hier als tooneelspeler optreedt, ook een film van hem te laten draaien. In ..de zwarte Domino" is Liedtke de man. die hij altijd is, de ladykiller, het enfant chérie des dames. De zwarte Domino is een bijzonder gezellige film. die u geheel en al ln de sfeer van het Parljsche feestleven op neemt. Men amuseert zich er uitstekend bij. Altijd weer een renoegen is het. Hans Junker mann te zien. Hij heeft vrijwel altijd een per fecte uitbeelding van zijn rol, zoo ook hier. waar hij gezant van de republiek Morea in Parijs is. Het voorprogramma bezit weer uitstekende kwaliteiten, we noemen weer met groot ge noegen de geluldsteekenfilm van Max Flei scher ,.1've got rings on my fingers". Een geestig filmpje, dat door alle aanwezigen he vig geapprecieerd werd. De geluidsfilm ..The Artist's Reverie", ls een fijne, gracievolle film. De komische bar-evolutles van „The Stuarts" worden door het publiek luide toegejuicht en met reden, het Is prachtig werk, dat met een gemak wordt uitgevoerd alsof het een een- youdige oefening gold. Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordelijk. Van injrezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet terug» gegeven. WINKELSLUITING IN HET KAPPERSBEDRIJF. Geachte Redactie, Verzoeke beleefd als tegenhanger op het bericht, over de protestactie, in Uw blad van Maandag 27 Oct, aan onderstaande eenige plaatsruimte. ,,„Het adres ge teekend door meer dan 60 kappers" staat er. Doch men vergete niet dat hierbij zijn. die tegen den Donderdag middag. dus tegen een sluiting ln haar ge heel zijn en dat daarbij ook nog kappers zijn. welke een anderen middag voorstaan, dus niet tegen sluiting zijn. In de protest com missie zelf bestaat hierover geen éénstem migheid. „Voor het publiek zal de sluiting lastig zijn." Met alle respect voor het publiek. Maar zouden wy, om dit ten volle te gerieven, dan maar dag en nacht open moeten blijven. Ze ker is. dat het overgroote deel van onze clientele menschcn zijn welke door arbed (zij het dan op verschillende wijze) ln hun onderhoud moeten voorzien. Tegenover dezen ls die vrije middag voor ons. arbeld-ver- richtenden zeker wel te verdedigen. „Het personeel dat reeds een vrijen mid dag heeft". Kom, kom! Waarom worden er dan te Am sterdam. waar de Arbeiders-inspectie op de hoogte wordt gesteld, per week 5 a 6 kappers geverbaliseerd, omdat zy met dien vryen middag chicaneeren? zich zelf gaan scheren." Dat lykt my toch een te oud stokpaardje. U heeft J.l. Dinsdag op Uw vergadering door het H. B. lid Vos hooren zeggen dat door hem op een bondsvergadering bij een re feraat gezegd is: „Dat ded toeneming van het zelf scheren een gevolg is van het feit, dat de menschen naarmate zy meer vryen tyd hebben, min der tijd hebben om bij den kapper te wach ten." Deze stelling ls toen niet aangevochten en ook gy hebt haar op Uwe vergadering onbe sproken aanvaard. ..Van kappers, aansprekers en twee maal per week scheren". Na een onderzoek door den Bond 10 Jaar geleden ingesteld is vastgesteld dat toen reeds pl.m. 70 pet. der manneiyke bevolking in Nederland zich zelf scheerde. Zij die zich altijd laten scheren, laten dit by hooge uit zondering 2 maal per week doen. De meeste, ook de bezoekers der volkszaken, laten dit 3 a 4 maal per week doen. Ook al om by tic zelfscheerders niet al te veel af te steken. Verzoek het publiek op Maandag. Woensdag en Zaterdag te komen en U bent er. Lang niet alle volks-kappers rijn aanspre kers. Dat weet u ook, „Arbeidsbeperking van 7 uur" Hoe komt U aan die rekening? Noem mij een zaak van een kapper waar. van 's och tends tot 's avonds, dag aan dag door al het personeel Inclusief patroons, onafgebroken wordt gewerkt. Allemaal hebben wy 5 mi nuutjes of kwartiertjes waarin niet gewerkt kan worden, wegens afwezigheid van klan ten. Deze aaneengeschakeld geven een vryen middag. ongeveer 10 pet. verdienste ver mindering". Weer een bewering welke niet te controlee ren is. Sedert Januari heb ik myn zaak Don derdagmiddag reeds vi'Uwillig gesloten, en ben dus bevoegd om u te zeggen dat gy spo ken ziet die er niet zyn. Met dank voor de plaatsing. L. A. BEUKEN. 1NGEZON1) EN ME DED IKLINGEN a 60 Cts. per regel HAARLEM - ZIJLWEG 57 li B«»pee1de piano'i in groote <1 ECHTE FRIESCHE s ZO'50 ct. ptr cus Heden: ZATERDAG 1 NOVEMBER Stadsschouwburg: Het Amsterdamsch Too neel. „zyn tweede ik". 8 uur. Palace: „King of Jazz". Tooneel: Opera duo l'Olanda. 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor Theater: „Afpersing" en „Wie van de heeren?" Tooneel Albertl (zanger) 2.30 en 8 uur. Rembrandt Theater: .De zwarte Domino", Tooneel: The Stuarts. 2.30, 7 en 9.15 uur Cabaret Modern: Optreden van Plet Leen- houts. ZONDAG 2 NOVEMBER Gem. Concertzaal. Bart Elfrink en zyn ge zelschap. 8 uur. Schouwburg Jansweg: „O! Die Joe." 8 15 u. S.adsschouwburg: 2.15 uur; Gezelschap ,De Narren", kindervoorstelling van „Pietje Moorkop". 8 uur: Het Schouwtoonecl in „Het geheim zinnige pension". Bioscoopvoorstellingen *s middags en des avonds. MAANDAG 3 NOVEMBER Bioscoopvoorstellingen. Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 17—3 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 5