Scheepvaartberichten ÏJJJHEERENBMI RADIO-PROGRAMMA MUZIEK BIOSCOOP DE AVONTUREN VAN EEN VERKEERSAGENTJE. Groote belangstelling Vrijdagavond voor de film „Dreyfus, de banneling van het Dui velseiland'' in Palace. Aan meenigeen van dc bezoekers zal de tijd van het wereldschokkende proces-Dreyfus weer levendig voor den geest zijn gekomen toen zij al die tooneelen voor zich zagen, waarover de couranten van die dagen zoo uitvoerig schreven en die de geheele wereld ln beroering brachten. We zien hier weer de bekende figuren: Emile Zola, kolonel Picquart, Georges Clemenceau. Labori, die zulk een mooie rol in deze zaak hebben ver vuld en de majoors Henry en Esterhazy, die er zulk een leelijke in hebben gespeeld. Wij zien Alfred Dreyfus op het Duivelseiland maar ook, later, zijn rehabilatie; wij zien Zola zijn beroemden brief „J'accuse" nog vóór het afdrukken met Clemenceau door nemen en dan onderteekenen: wij zien ook Alfred Dreyfus eindelijk bezwijken voor den drang van zijn vrouw en zijn naam zetten onder een verzoek om gratie. De film ls zeer fragmentarisch; het. is een opeenvolging van korte scènes. Nauwelijks ki üs KKtfcliouwcr „ia" «en asina hij. VEREENIGING „OOST EN WEST" ..ONS BESTUUR IN INDIc". De heer C. Poortman, oud-resident van Djambi. heeft Vrijdagavond in den schouw burg Jansweg voor de leden der afdeeling Haarlem en Omstreken van bovengenoemde vereenigfng een lezing gehouden over het on derwerp ..Ons bestuur in Oost-Indië". Voordat spreker het woord kreeg, sprak de voorzitter ,de heer A. G. Boes het openings woord uit. Hierna sprak de heer Poortman. Spreker zelrie, dat. het niet in zijn bedoeling lag een diepgaande beschouwing over het Indisch be stuur te geven, maar dat hij zich wcnschte tc beperken tot enkele opmerkingen over dit onderwerp, aangevuld met een aantal zelf opgedane ervaringen. De heer Poortman gaf vervolgens ee« overzicht va* de goachiedenis van het bestuur van den tijd der Oost Indi sche Compagnie af. Hierna wijdde spreker eenlge woorden aan de decentralisatiewet. Deze is voor de een heid van Indië van buitengewoon groot be lang geweest en bracht meer medezegging schap voor de bevolking. Ook het corps der ambtenaren van het binnenlandsch bestuur ls er uit voortgekomen. De hoofden moesten onder Westersch toezicht, als behoorlijke leiders optreden. Na 1816 bestaat dit toezicht uit den residentie, den assistent-resident en den controleur. De ambtenaren van het bin nenlandsch bestuur waren allereerst men- schen van wetaig ontwikkeling, maar lang zamerhand werden er hoogere eischen aan hun kennis gesteld. In de laatste tientallen jaren van de vorige eeuw beleefde het corps dezer ambtenaren een glansperiode. Later nam hun invloed af en kwamen er naast hen ambtenaren die voor een speciaal onder deel waren opgelegd. Spreker zelde, dat het onze plicht is, dat gene wat door de Westersche beschaving in Indië is opgebouwd, te handhaven. Men wil de inheemsche bevolking steeds meer toe gang geven tot het productieproces, maar daar is een zeer groot bezwaar aan verbonden. De natuur van den Inlander verschilt met die van den Europeaan. De Inlander is, wan neer hij tot een min of meer hooge positie gestegen is. spoedig geneigd van zijn macht misbruik te maken, zich aan zijn gemak zucht te onderwerpen en zijn minderen te onderdrukken. Het is daarom een eerste eisch, dat er een machtig corps ambtenaren aan het binnenlandsch bestuur verbonden is, dat tegen onrecht waakt en er zorg voor draagt dat het productieproces vlot plaats heeft. Men beweert wel, dat Indië reeds tot een eenheid geworden is, maar dat is onjuist. Er heerscht integendeel groote verdeeldheid on der de volken onderling. Wel kan men spreken van een staatkundige eenheid, die door het binnenlandsch bestuur tot stand ls gebracht. De eerste taak van den bestuursambtenaar is, dat hij voor de rust in het land moet zorgen. Dit is geen gemakkelijke opdracht en in ieder deel van de archipel staat hij weer voor andere problemen. Tenslotte besprak de heer Poortman de noodzakelijkheid der poenale sanctie. Vooral de tabakscultuur zou door de opheffing van dit stelsel ernstig benadeeld worden. De Europeaan moet op zijn arbeiders kunnen rekenen en wanneer de Inlander op het punt staat zijn werkgever te dupeeren is een zekere strafmaat noodig, die hem in vele gevallen van zijn daad zal weerhouden. In het Djambi- gebied, waar de poenale sanctie niet geldt, treft men dan ook allerlei ongewenschte toe standen aan, in het bijzonder in de rubber cultuur. Ook op Nieuw-Guinea, Celebes en Borneo is dit het geval. Na de pauze werden eenlge Interessante films vertoond over „Modern Soerabaja". Zoo kreeg men o.a. fraaie opnemingen te zien van belangrijke gebouwen in deze stad zooals het Palels van Justitie, het postkantoor, het gemeentehuis, verschillende kerken, enz. ter wijl men eveneens een aardigen indruk kreeg van hetgeen er den.-laatsten tijd aan nieuwe woningen in Soerabaja is verrezen. Belang wekkend waren 'ook de films over de haven dezer stad en de ontwikkeling der stedelijke brandweer. Amsterdam p. 8 Dungeness. Amsterdam naar ZuidsPaciflc. Alphacca 6 v. Santos. B.:Aires n. Rotterdam. Abbekerk 7 to Newcastle. N.ZW. v. Rotterdam. Aagtekerk 6 17 u. v. Oran, Australië naar Rot terdam. Baarn 5 te Valparaiso v. Amsterdam. Bondowoso, 5 v. Semarang naar Rangoon. Bandoeng p. 4 Las Palmas, Rotterdam naar Durban. DamsberdUk 5 v. Portland O., Pacdficifcust naar Rotterdam, Drechtdijk 6 v. Liverpool, Paclfick. naar Rot terdam. Dreahterland 8 13 u. te IJmulden verwadht, Rosario naar Amsterdam. INGEZONDEN MEDEDEFLINGEN a 69 Cts. per regel ECHTE FRIESCHE 20-50cf. per ores Grijpskerk 6 te Beira v Rotterdam. Heemskerk 6 v. Oosc Londen n. Durban, Kota Gede p. 6 34 u. Gibraltar, Batavia naar Rotterdam. Midas 6 te Curacao v. W. Indië Meliskerk 6 v. Hamburg naar Antwerpen. Maraix van St. Aldegonde 5 v. Singapore. Ara= sterdam naar Batavia. Nias 6 v Algoabaai, Beira naar Rotterdam. Nleuwkerk 7 v. Antwerpen n. Rotterdam Nictheroy 6 n.m. v. Londen. Antwerpen naar Pacifickust. Oostkerk 7 v. Wladiwostook n. Rotterdam. Parana 5 te San Francisco v. Antwerpen. Rijperkerk p. 6 Perim, Amsterdam naar Zuid- Afrik a. SaUand 6 17 u. v. Montevideo BucnossAircs n. Amsterdam. Spaarndam 6 van. v. Vera Cruz, Rotterdam n. New-Orleans. Sibajak 7 v. Singapore. Batavia naar Rotterdam Samarinda p. 6 9 u. Gibraltar. Batavia r.aar Rotterdam. Tjibadak, 0 v. Sjanghai naar Batavia. Tjibini. 5 v. Sjanghai naar Batavia. Tjisalak, 5 v. Hongkong. Tjisondari. 6 v. Batavia naar Hongkong. Trajanus 4 v. S. Domingo City naar Kingston. Tanimbar 7 te Bombay, Amsterdam n. Batavia. Van Rensselaer 6 v. Curacao n. Pt». Cabello. Veendam 5 v. New York n. Bermuda. Zeelandia 6 30 u. v. Cherbourg, Amsterdam n. Buenos* Aires. ZONDAG 9 NOVEMBER. HILVERSUM 298 M. AVRO. 12.00—5.00 en 8.00—12.00. VARA van 9.00—12.00 5.00—6.00 9.00 Tuinbouw half uurtje. 9.25 Esperanto-lezing. 9.40 Gedichten lezing door W. Dinger, 10.00 Concert door het VARA-orkest. 10.50 Toespraak door G. J. Zwertbroek. 11.05 Vervolg concert. Werken v. C. Franck. 12.00 Lezing over de film en filmkunst door L .J. Jordaan. 12.30 Concert door het AVRO- octet. Boris Lensky, viool, 2.00 Boekenhalf- uurtje, door Dr. Ph. Ritter, 2.30 Concert door het Zwolsche stedelijk orkest. 3.50 Kamermu ziek door het Cherniavsky-Trio. Di Moor lag, sopraan. 4.30 Gramofoon: 5.00 Uurtje voor de Havenarbeiders. Op voering van een hoorspel. 6.00 VPRO. Zie- kenhalfuurtje. 6.45 Dienst i. d. Engelsche kerk V.C.J.-koor. 8.00 Persber. 8.10 Concert door het omroep orkest. 9.00 bekentenissen", tooneel van S. A. Conan Doyle. 9.30 Aansl. v. h. Concertge bouw. P. Mildner met begel. v. h. concertge bouw-orkest. 10.15 Voordracht v. Kommer- Klein. 10.30 Vervolg concert. Omroep-orkest speelt walsen. 11.00 Gramofoon, HUIZEN, 1875 M. WRO.-uitz. behalve 8.25 en 5.50. 8.25 NCRV. Morgenwijding. Geref. Evang. Zangkoor. 10.00 Hoogmis in de St. Henricus- kerk te Amersfoort. 12.00 Concert door het KRO-sextet. 1.30 Lezing over het menschelijk onverklaarbare i.d. Kath. kerk, door Prof. Mets. 2.00 Lezing over Palestina door M. Tops. 2.30 Concert door het KRO.-orkest. 4.30 Zie- kenhalfuurtje. 5.50 NCRV. Dienst i. d. Ned. Herv. kerk te Gorssel. Ds. Gregory, voorgan ger. 7.45 Gramofoon. 8.00 „De Troubadour", opera van Verdi, met medew. van Ed. v. Ploeg J. Moes, J. Dirks, Mien Bouwmeester Verheydt e.a. Orkest 6 reg. inf. Kon. 's-Hertogenbosch' mannenkoor. 10.40 Epiloog. Koorzang. DAVENTRT, 1554.4 M. 3.20 Kerkcantate No. 38 van Bach. 4.15 Kinderuurtje. 4.35 Lezing. 4.50 Concert. Kwin tet, R. Goodrace (alt), 6.05 Lezing. 8.15 Kerk dienst. 9.05 Lezing. 11.00 The Silent Fel lowship. PARIJS „RADIO PARIS" 1725 RL 11.35 Gramofoonpl. 12.50 Gramofoonpl. 1.20 Gramofoonpl. 2.20 Gramofoonpl. 4.50 Gramo foonpl. 7.50 Poppenkast. 8.20 Concert. 9.05 Concert. Orkest en solisten. LANGENBERG, 473 M. 6.20 Concert. 7.20 Gramofoonpl. 8.25 Kat-h. Morgenwijding. 11.15 Gramofoonpl. 12.20 Or kestconcert. 3.00 Gramofoonpl. 3.50 Concert. Orkest, en zang. 7.20 „II Re Pastore". Opera in 2 bedrijven van W. A. Mozart. Daarna tot 11.20 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1153 M. 11.20 Orkestconcert. 1.20 Concert. Orkest en pianiste. 3.20 Harmonicamuziek. 3.50 Kinder uurtje. 7.20 „Familien Hansen" van Tensl». cher. 7.35 Orkest concert m.m.v. solisten, 9.10 Lïederenvoordracht. 9.30 Orkest- en solisten, concert. 10.20 Dansmuziek. BRUSSEL, 508,5 M. 5.20 Gramofoonpl. 6.20 Dansmuziek. 6.50 Gramofoonpl. 8.35 Orkestconcert m. m. van solisten. ZEESEN, 1635 M. 6.20 Lezing. Daarna: Concert.. 7.20 Lezin gen. 8.10 Morgenwijding en klokgelui. 9 25 L». zing. 10.20 Bach-cantate No. 163. Vocale solis ten en orgel. 10.50 L:-?ing. 11.20 Orkest concert 1.20 Lezing. 2.00 Lezing. 2.25 Liederen-voor dracht door R. Heil (tenor), 2.40 Lezingen. 3 30 Orkestconcert. -150 Willi Scnaeffers en zijn studio. 5.20 Lezingen. 7.20 „Furst Igor" Opera in 4 bedrijven en 1 proloog van A. Bo rodin. 10.35 Berichten. Daarna tot 11.50 Dans muziek. SPECIALISTEN TEL. 14609. K.ONINGSTR. PHILIPS- EN „ERREM 3" TOESTELLEN MAANDAG 10 NOVEMBER. HILVERSUM 298 M. Uitsl. AVRO-Uitzending. 8.00 Gramofoon. 10.00 Morgenwijding. 10.30 Concert door het AVRO-kwintet. 12.00 Con cert door het Rotterdamsch Philh. Gen. o.I.y, E. Flipse. 2.00 Pauze. 2.30 Orgelconcert door G. Robert. J. Immink, mezzo, sopraan. 3.30 Aansl. v. h. Carlton-Hotel. Concert door de Kapel Pege. 4.30 Kinderuurtje. 5.30 Concert door de stafmuziek v. h. 6e reg. o. 1. v. L. d. Morée. 7.00 Gramofoon. 7.30 Boekbespreking door P. de Mont. 8.00 Vocaal- en instrumen- taalconcert. Gem. zang-ver. „Crescendo". Fan farecorps „Kunst na Arbeid". 9.00 Concert door het omroeporkest. Hélène Cals, sopraan. 10.00 Persber. 11.00 Gramofoon. HUIZEN, 1875 RL N.CR.V.-uiteending. 8.15 Morgenconcert. 10.30 Ziekendienst. 11.00 Lezen van Chr. lectuur. 11.30 Gramo foon. 12.30 Orgelconcert door J. Zwart. 1.45 Gramofoon. 2.00 Voor de scholen door S. Postmus. 2.35 Gramofoon. 3.15 Kniples. 3.45 Gramofoon. 4.00 Ziekemiurtje. Zang met or- gelbegel. 5.00 Sollstenconcert (piano, viool, cello). 6.30. Mevr. Maj. Grimyser v. h. Leger des Heils. 7.00 Chr. Phïlos. cursus door Dr. P. Stegenga. 8.00 Concert door de Chr. Orato riumver. .Zaanstreek". Mevr. J. Vincent, so praan, J. v. Kempen, tenor, W. Ravelli, bari ton. J. P. Caro, bas. Haarl. Orkestver. „Jo- zua", oratorium van Handel. 10.30 Persber. 10.40 Gramofoon. DAVENTRY, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Or gelspel door E. T. Cook. M. Ramsay (sopraan) 1.35 Orkestconcert. 2.20 Berichten. 2.30 Uitz. voor scholen. 3.40 Dansmuziek. 4.35 Concert M. Jean (liederen bij de harp), Strijkkwar tet. 5.35 Kinderuurtje. 6,20 Lezing. 6.35 Be richten. 6.55 Koersen. 7.00 Concert Strijk kwartet. 7.20 Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Toe spraak door den Prins van Wales. 8.20 bri gade exchange". Hoorspel van E. Johannsen. 9.20 Toespraak door den Premier J. Ramsay Macdonald. 9.50 Berichten. 10.05 Lezing. 10.25 Berichten. 10.30 Concert. Sextet. 11,20 Dans muziek. PARIJS „RADIO PARIS" 1725 RL 12.50 Gramofoonpl. 4.05 Gramofoonpl. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 „Le Retour de l'Ile c Elbe" TooneeLspel. 9.05 Concert. Strijkkwartet. 9.50 Solistenconcert. Kwartet. LANGENBERG. 473 M. 6.20 Gramofoonpl. 9.35 Gramofoonpl. 11 30 Gramfoonpl. 12.25 Orkestconcert. 2.20 Kin derkoor. 4.50 Orkestconcert. 7.20 Orkestcon cert. Intermezzo: „St. Martin". Orkest en so listen. Daarna tot 11.20 Orkestconcert. KALUNDBORG, 1153 M. 11.20 Orkestconcert. 2.55 Orkestconcert en voordx-acht. 7.20 „Weiimachts Oratorium" van J. S. Bach. 9.40 Dansmuziek. BRUSSEL, 508,5 RL 5.20 Trio-concert. 6.50 Concert, 8.35 Orkest concert en zang. ZEESEN, 1635 M. 5.45 Lezingen. 6.20 Gramofoonpl. 9.20 Le zingen. 11.50 Gramofoonpl. 12.15 Berichten. 1.20 Gramofoonpl. 1.50 Lezingen. 3.50 Concert 4.50 Liederen-voordracht en lezing. 5.20 Le zingen. 7.20 Orkestconcert. Intermezzo: Mar- tinsspiel. 9.20 Berichten. Daarna tot 11.50 Dansmuziek. HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 8 NOVEMBER 1930 CONCERTGEBOUW-K AMERMUZIEK- VEREENIGING. Nu de zangvereeniging van de afd. Haar lem der M. t. B. d. T. opgahoven Ls, wil het Bestuur der Afdeeling de leden schade loos stellen coor hun kamermuziek-uitvoe ringen van hoog gehalte aan tc bieden- Een nobel streven, dat ons verleden jaar het Trio ï'iesch-FTiedberg-Piatigorskl bracht, en dat geloof ik, nog niet voldoende algemeen ge waardeerd wordt. Anders hadden or Vrijdag avond in den Stadsschouwburg plaatsen te kort moeten zijn; nu waren er nog verschei dene onbezet. Koor-uitvoeringen kan men waarlijk nog genoeg ln onze stad genieten, al doe* Toon kunst daaraan niet meer mee, blijven er toch nog vier vereeniglngen over, om elkaar op dat gebied de loer af te steken; maar weegt het genot om eersterangs-vertolkingen va.n meesterwerken te hooren niet op tegen hot genoegen om nicht Zus of oom Zoo op het podium werkzaam te zien? De C o n ce r tg ebo u w -K a me rmuziekvereent- glng was ditmaal de gast. Een deel dezer uit stekende instrumentalisten, n.l. de blazers hoorden we niet Lang geleden op een con cert der VereenlgLng „Kunst aan liet Volk", waar toen het Concert3ebcu\v-Sextet optrad; nu waren klarinet, fagot cn hoorn gecom/bL neerd met een strijkkwintet, dat uit ae H. H. Ferd. Helmann (1ste viool), Ben Meyer (2de viool), F. Denayer (alt), Henk van Wezel (violoncel) en H. Slips (contrabas) is samen gesteld. De hoornist Rich. Sell was Vrijdag avond dcor ongesteldheid verhindcixl en had zich door een jong kunstenaar doen ver vangen; de hoeren W. firohm (klarinet) en J. S. de Groen (fagot) zagen we met groot genoegen op het podium weer. Deze combinatie heeft ons een programma doen hooren, dat geschikt was om pijpcrianen, Ruyneiieden en Landreïsten te doen rillen, maar waarin ouderen en conservatieven zioh ongetwijfeld verkneukeld hebben. Slechts twee werken kwamen er op voor, maar beide van respectabele ar me ting en beLde uit zes deelen bestaande. Schubert kende de wijze zelfbeperking der moderne grooten niet, die een jaar of meer 'piekeren en knutselen om 'n werk te constiuoeren dat een kwartier of minder uitvoeringstijd in beisiag neemt; hij sohtudde ook de groote werken om zoo te zeg gen uit de mouw en de bron deT inspiratie liet hem nooit in den steek. Mogen dus de meeste zijner groote werken hier en daar onnoodige herhalingen en lengten vertoonen, die bij een strengere zelfkritiek en lang zamer wijze van werken wellicht gocorri geerd zouden zijn, "eiken male verrassen weer schoonheden of geniale wendingen, die de onvolkomenheden doen vergeten. Zoo is het ook ln het Ootet op. 166. De pax>el ran dit bijna een uur durende werk is wel het Aaxian te un poco mosso met zijn heerlijke hoofd melodie, waarbij zich straks een tweede even mooie voegt, en nog eene en alles zingt, nu in deze, dan in die stem. alsof de wereld louter schoonheid ware. Van de variaties in het vierde hoofddeel doen sommige eenigszins formeel aan; dan woixlt b.v. in de zesde variatie plotseling weer een vlucht genomen die.' tot de hoogte van de beroemde kwartet- variaties over ,J>er Tod und das Madchen" stijft en in immaterieele klank de laatste werken van Beethoven op zijde streeft. In teressante, geestige invallen en experimenten komen ook voor: de slotvariatie kan tot be wijs strekken. Het Scherzo heeft niet het spontane, meeslepende van dat uit de C dur Symphonic of uit het D-<moil kwartet; de Menuet behoort tot de zwakkere deelen en wordt vaak weggelaten; toch ztfn beide stuk ken amusant en genoegelijk om te hooren. En in de beide groote Allegro's zijn de „Genieblitze" werkelijk veelvuldig genoeg! Hoe dramatisch is de inleiding der Finale, en welk een élan bezit hetgeen dan volgt! Vergeleken met Schubert's Octet houdt zich het Septet van Beethoven meer binnen de bakende paden; het meest er in te prijzen zijn de mooie samenklank en de wijze waar op elk instrument op zijn beurt solistisch behandeld is. Gedachten gang noch vonm bieden verrassingen; soms heersoht zelfs een zekere huisbakkenheid in de opvolging der thema's en periodes, waardoor het Septet oudcrwetscher klinkt dan de kwartetten op. 18. Dc vele thema's van het eerste deel geven mij niet den indruk van noodzakelijke ont wikkelingen, meer van melodisch gevarieerde herhalingen van dezelfde soort hanmoniscJhc cadensen. Het thema der Menuet komt reeds in de „12 Menuette" voor klein orkest voor cn Ls ook im de kleine pianosonate in G gebruikt. De uitvoering van belde werken mocht- veelszins voortreffelijk heeten, al werd na tuurlijk niet de homogeniteit bereikt die de allereerste kwartetcombmaties vertoonen. De acoustiek van den Schouwburg leent zich bovendien voor groote re ensembles niet zóó goed als voor kleine; we hebben dat vroeger bij de concerten der H.O.V. ervaren. Maar het was voor de echte kamermuaieküefhebbers (en die zijn er gelukkig tooh nog heel wat), toch een genot cm de beide werken in zoo uit stekende vertolking te hooren: daarvoor mo gen wij alle uitvoerenden zonder onderscheid erkentelijk zijn. Het auditorium heeft, zich trouwens na afloop niet onbetuigd gelaten. K. DE JONG. moet zijn aandacht alweer aan een volgend tooneel wijden. Dit maakt het aanschouwen van de film vrij vermoeiend. Gelegenheid tot breed spel kregen de spelers weinig, omdat alles er op gebaseerd is telkens een korten indruk te geven van de vele gebeurtenissen in de zaak-Dreyfus. Alleen Zola geeft nu en dan eens wat meer. Toch is het geheel wel boeiend en ook interessant .vooral door de goede weergeving der bekende figuren. Vóór de pauze op het tooneel „De drie Haw- courts", harmonica-virtuozen van den eer sten rang. Zie ook het artikel op de le pug. van het 5e blad). LUXOR-THEATER. Sue Carol in Een Nacht vol Dwaasheid". „De dokken van New-York". Een komisch toon eelnu nunc r. Do revue der Sporten wordt voortgezet met eenige interessante opnemingen. Als eerste hoofdnummer draait dan: „Een nacht vol dwaasheid". Sue Carol vervult in deze geschiedenis de rol van Patsy. goed bij gestaan door Richard Walling en Robert Edeson. Het is een vroolijk gegeven, doch er komt ook veel ernstigs in voor. Vooral wan neer Bob. aLs straf voor zijn slechte vorderin gen, geen gebruik van den auto van zijn vader mag maken. Hij „leent" dan den auto van de buren, maar het avontuur loopt minder goed af, want er ontstaat een gevecht, waarbij de wagen van Bob beschadigd wordt. Een mon teur kan dien niet meer herstellen en Bob ls ten einde raad. In de garage komen eenlge heeren die een chauffeur noodig hebben cn Bob zal tegen een groote belooning hun auto besturen, niet wetende waarvoor. Hij komt tot de ontdekking dat de dieven de bank van zijn vader bestolen hebben en den ouden man hebben neergeschoten. Hij levert de bandieten aan de politie over. Patsy is bij al deze avonturen tegenwoordig. De verzoening met den vader van Bob volgt en de geschie denis komt tot een goed einde. Een goede film met veel komische momenten. Het Luxor-Nieuws bevat weer veel actuali teiten. Op het tooneel „The Barrlsons", komische rek-acrobatlek. De heer is niet alleen heel komisch, maar tevens en vooral een uit muntend acrobaat. De dame Ls hem bij zijn verrichtingen behulpzaam en doet ook aan aci'obatiek. ,Dc Dokken van New-York"' ls van geheel anderen inhoud dan het eerste hoofdnum mer. Allereerst maken we kennis met het harde leven van de stokers aan boord. Tijdens een nacht verlof weet één van de stokers een jonge vrouw uit het water te redden en haar in een woning binnen te brengen. Hij zorgt voor droge kleeding en treedt met haar in het huwelijk. Er ontstaat een reeks conflicten die, door opofferingsgezindheid van den stoker echter een goeden afloop hebben. Er wordt uitstekend in deze film gespeeld, vooral door de vertolksters der vrouwelijke hoofdrollen. Een goed verzorgd programma. REMBRANDT THEATER. Harold Lloyd in z'n nieuwste ge luidsfilm: „Wat 'n Wonder". Niettegenstaande Harold Lloyd niet tot de sterren van den allerlaatsten tijd behoort en het scheen of hij een beetje op den achter grond werd gedrongen door al die nieuwere, jongere helden, heeft de avond vaix Vrijdag in het Rembrandt Theater bewezen, dat zijn naam nog alle attractie heeft, die een film- artist noodig heeft. Harold Lloyd is inder daad onbetaalbaar! Er is gelachen, er is ge schaterd! Het publiek dat zoowel bij de eer ste als bij de tweede voorstelling in grooten getale was opgekomen, heeft een avond ge had van echte gezonde uitbundige pret. Men ging zoo in de geschiedenis op datHarold van uit de zaal soms aanmoedigingen en aanwijzin gen kreeg. We kregen de volle maat! Het sce nario kon evengoed als drama dan als blij spel bewerkt zijn. We komen in de geheim zinnige gevaarlijke Chineeaenwijk in San Fx-ancisco, ln dat gedeelte raken Harold, Clancy en Dr. Chow bijna lxx de macht van de xxilsdadige Ohineezen. De avonturen, die ze daar beleven, zouden om te rillen en te beven zijn, als Harold en Clancy er niet waren, waardoor elke op zichzelf angstaanjagende situatie een lachsalvo tengevolge heeft. Men is voortdurend in een lach en als men niet lacht zit men in spanning, welke spanning zich telkens weer oplost in een lach. In het programma staan de namen der voornaam ste tegenspelers van Harold niet vermeld, wat jammer is, vooral om Clancy en om Billie het meisje, dat Harold's hart heeft gewon nen. Billle ls vooral in het begin, als ze in haar overall het oude Fordje aan het re- pareeren is, reusachtig. Clancy doet heel erg denken aan de Lange in de Groote Parade. Het aangename in Rembrandt Theater is, dat niet alleen de hoofdfilm, maar ook het bijprogramma vrijwel altijd A I is. Zoo ook xxu.Dat Polygoon's HollandschNieuwsch ons de landing te Schellingwoude van de Do X zou brengen, was te voorzien. De onuitsprekelijke Fleischer met zijn altijd zoo geestige geluids- teckcnfilmen, heeft ons ook ditmaal niet te leur gesteld. Deze onuitputtelijke, fantasti sche geest brengt steeds weer wat nieuws, zel den herhaalt hij zichzelf. Het „Take a Trip in my Airship" is weer buitengewoon! De Terrekkozakken hebben met hun mooie stemmen eenige liederen ten gehoore ge bracht, waar ze veel succes mee hadden. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cl«. per regel. MEUBELEN Levering direct aan PARTICULIEREN Moderne EIKEN EETKAMER compleetf ITO. HUISKAMER AMEUBLEMENT, compleet90. HUIS-, SALON-, SLAAPKAMERMEUBELEN, BEDDEN. DEKENS enz., alles met 3 jaar schrif- lelijke garantie. Prima afwerking. Nederl. Meubel-industrie ,NEMI", Modelkamers voor HAARLEM KONINGINNEWEG 18 TELEFOON 12868 Een dagelijks che Kindervertelling. Terwijl ze zoo met elkaar spraken wat ze zouden doen, hoor den ze een lievig geritsel cn tot hun groeten schrik zagen zij dc reuzenspin naderen. „Maak dat je wegkomt," riep het verkeersagentje, „dc spin zit ons op dc hielen." Nou iedereen nam de beciicn om aan het ongure dier te ontkomen, Helaas, het lieve prinsesje kon niet zoo snel loopen ais dc anderen. Misschien had dc lange japon hieraan wel eenige schuld. Terwijl de twee kabouters, dc professor en Keesje liet op een loopen zetten, greep dc spin met zijn haken het meisje beet. Ze slaakte ccn gil, die door merg en been drong.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 6