LETTEREN EN KUNST -*■ CARELS' BOTERSPECULAAS By Waarom zult Uil HAARLEM'S DAGBLAD VRIJDAG 14 NOVEMBER 1930 DERDE BLAD KUNST AAN HET VOLK. DANSAVOND RADEN MAS JODJANA. Raden Mas Jodjana bracht gisteren op den avond voor Kunst aan het Volk niet alleen nieuwe dan sen, hij introdu ceerde hier ook een zijner leerlingen Roemahlaiselan die ons reeds da delijk verraste met Poetri. een vrou welijken dans, waarrfiee hij het programma inzet te. Deze dans was van een tie ere gra tie, een schuchtere jeugd en een zoo ontroerend maag delijke kuischheid. dat ik twijfelde, of daa^ werkelijk een man danste! Het publiek applaudis seerde niet na de zen dar.s! Was deze stilte een reac tie op de rag-fijne. gevoelige teerheid van deze uitbeel ding' Zoo ja, dan mijn hulde aan de leden van Kunst aan het Volk! Hoe prachtig was deze dar.s in dat sub- tiele spel der han- den en vingers bij het opmaken van Typische danspose. het haar en het poederen van het gezicht, van welk een betooverende charme en te gelijk kinderlijke onschuld was heel het bewegen! Een zoo volkomen metamorpho se van een man in een vrouw zag ik nog nooit! Roemahlaiselan gaf ons de essence der vrouw in blanke reinheid en ontroe rende jeugd! Het was volmaakt! In Soedhook Seliro, een krisdans was hij de man die danste, nu forsch, krachtig, lenig, maar ook weer van een ongerepte jeugd! Heel deze dans was van een exta tische vervoering, die uitstraalde ook in het bezielde gelaat! Dit trof mij te meer. omdat het gezicht van den Oosterling bij den dans doorgaans strak en onbewogen blijft! Maar hoe expressief het gezicht van den Javaan kan zijn, bewees Jodjana zelf in dien prachtlgen dans Het gouden Mas ker op het oogenbük, toen hij het masker het symbool van het menschelijk li chaam had afgerukt en eerst in ver rukking en daarna in vertwijfelenden angst naar het eeuwige licht staart! Het was ook mimisch zóó beeldend, zoo over weldigend van uitdrukking, dat wij plotse ling wel heel klaar voelden, welk een sterk innerlijk leven achter die schijnbare on bewogenheid verscholen ligt! Hoe prachtig deed in dezen dans dat vergulde masker rn welk een moment werd het, toen de bevrijding kwam en de mensch daar plot seling voor ons stond in zijn extatische vreugd en zijn beklemmenden angst! Ook in Musikar den hier vroeger al' meer uitgevoerden dans van den legenda- rischen vogel, die in zijn passie door de hem betooverende melodie zich ten doode danst blijft, het gelaat van Jodjana al lerminst onbewogen! Men behoeft zich niet te verwonderen dat deze dans bij een Hollandsch publiek het meeste bijval vindt. Het is een pantomime-dans, die ook in zijn symbolische beteekenis voor ons Westerlingen, volkomen klaar is en in de prachtige uitvoering van een waarlijk dramatische schoonheid kan worden ge noemd. Wie de schoonheid van dezen dans niet ondergaat, zal wel altijd ongevoelig blijven voor de kunst van een dans. In Musikar openbaart Jodjana zich als een der grootste dansers van de wereld. Mevrouw Jodjana, die als altijd de dansen met een enkel woord inleidde had ons reeds er op voorbereid, dat de dans Semang-Semang Schijn en Wezen aan het publiek zware elschen stelde. Ik wil wel bekennen, dat de symbolische be teekenis in dezen dans mij absoluut voor bij Is gegaan en ik vermoed, dat dit met 99 procent der toeschouwers zoo niet met meer het geval is geweest. Voor den Javaan heeft elke beweging, elk gebaar van den dans een beteekenis: wij. Wester lingen echter staan er vreemd tegenover en de innerlijke beteekenis van een dans als Semang-Semang moet ons daarom ontgaan. Heel anders is cat in Shiva, waarmee Jodjana wederom zijn programma afsloot! Raden Mas Jodjana. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel De beteekenis van dezen dans voelt en be grijpt elke toeschouwer! Als Jodjana zich neerzet op de lotusbloem om den giftbeker voor het heil van het menschdom te drin ken is het of al het menscnelijke uit hem wegtrekt en het goddelijke bezit van hem neemt! Altijd weer is deze dans ontroerend sciioon. Wanneer hij neerzit als een Boeddha beeld. voelen wij, dat hier in den dans he." allerh< ugs:e wordt bereikt. Zou het niet mogelijk zijn, dat wij deze dansen eens kregen met gamelan-muziek? De piano, die zich voor deze muziek aller minst leent, is wel het slechtste surrogaat! Zij geelt wel is waar het ryt-hme aan, maar de harde, koude toon werkt soms storend voor de illusie! Hoe veel sterker was de indruk, toen een der dansen enkel door de tam-tam werd begeleid. Het was als geheel weer een prachtige avond, waarmee de vereeniging Kunst aan het Volk haar leden ten zeerste heeft ver plicht! Raden Mas Jodjana behoort tot die gebenedijde dansers, die men nooit genoeg kan zien. J. B. SCHUIL. 14 cents per ons BOTERipeculaa* beduidt: Spaculaaa bereid met roomboter MUZIEK. MANNENKOOR CAECILIA. Een avond vol afwisseling werd Caecilia's concert van Donderdagavond; het programma welks veelzijdigheid alle mannenkoorconcerto- photie a priori banr.en moest, bleek ondanks zijn rijkdom met wijze oeconomie samenge steld te zijn, zodat, de uitvoering binnen redelijke tijagrenzen kon plaats hebben. Ook dit laatste is een belangrijke factor, die wel eens uit het oog verloren wordt. Het man nenkoor qua talis trad slechts drie keer op. Eerst in twee Fransche werken: een niet zeer beteekenende compositie van R. Lenormand, ..La Nuit", waarin* echter de fraai gezongen tenorsolo zoowel als de sonore C der bassen goede indrukken achterlieten, en „Embarque" van J.-Guy Ropartz, beter werk dan het vorige, maar niet volmaakt gelukkig uitgevoerd: in 't midden was de zuiverheid een wijle zoek. ,,Haec Dies", van Nico Hoogenverf en „De 8ste Psalm" van A. B. H. Verhey, werden zeer goed gezongen, op het slot van het laatste na. waar de klank wat grover werd. Ik heb me intusschen vermaakt met de verheven poëzie die de tekst van Ten Kate J. J. L. herbergt- „Uw engten alleen zijn 'Iets hooger ge plaatst" en „De wollige schapen het zuivel- rijk vee". -\i Wat zou de Hoogmogende Plattelander gnuiven bij deze in landbouw-en-veeteelt-taal die zóó uit een beknopt leerboek der Aard rijkskunde voor de lagere school schijnt- te zijn overgenomen! Hoe kan iemand zóó iets schrijven, en nog meer: hoe kan iemand op zoo iets muziek schrijven, die niet in drasti- schen humor, evenals Haydn's „die Eröe drückt der Tiere Last", overgaat? Nu, Verhey heeft er muziek op geschreven, imaar veel bij zonders is die dan ook niet. Ook de muziek van Oct. Isoré in diens scène chorale Soir d' Eté bezit geen bijzon dere kwaliteiten. De tekst bevat de gebruike lijke tegenstellingen, die den componisten doorgaans welkom zijn, en zoo vinden we in Lsoré's muziek dan ook vocaal gedonder en gebliksem van belang; maar het meeren- deel van dit koorwerkje is gedrenkt in honig stroop en confituren. Ik ben door dit werk onwillekeurig aangeland bij de vertolkers, het dubbeimannenkwartet „Inter Nos", dat onlangs op wedstrijden in het Zuiden van ons land zulke groote successen wist te boeken. Wie Donderdagavond ,!Soir d' Eté" en „Le Chant des Matelots" door dit dubbelkwar- tet heeft hooren zingen zal over die successen niet verwonderd zijn, immers de zangvirtu ositeit welke de acht heeren toonden, schijnt wel niet te overtreffen. In „Le Ohant des Matelots" van Radoux bleek dit nog eviden ter dan in het andere werk. De moeilijk heden die Radoux den uitvoerenden oplegt zijn enorm, maar zij schenen voor „Inter Nos" niet aanwezig te zijn, of slechts te bestaan om zegevierend overwonnen te worden. De klank bleef in alle sterktegraden even prach tig; de imitaties van de instrumentale kleuren grensden soms aan het won derbaarlijke. Zoo meenden we bij wijlen een waldhoorn en zelfs een harp te het wonderwaarlijke. Zoo meenden we bij wijlen een waldhpom en zelfs een harp te hooren! Muzikaal staat het werk van Radoux aanmerkelijk boven dat van Isoré en we kunnen Nico Hoogerwerf en zijn acht vocale virtuozen slechts gelukwenschen met- de emi nente vertolking. Het onder Hoogerwerf's leiding staande knapenkoor gaf blijken van goode vorderin gen; vooral de dynamische schakeeringen in „Een Spookgeschiedenis" waren zeer te prij zen. Behalve dit zong het koor nog een lied van Henörika van Tusschenbroek en ook twee Duitsche liedjes, waarin de uitspraak nog meer verduitscht dient: zij was nog te dieisch. Desniettemin heeft de leider ook op dit gebied al heel wat bereLkt. Ortze concertmeester Frans Vonk liet zich in eenige nummers als solist hooren. Zijn virtuositeit staat boven bedenking. In de Havanaise van St. Saëns klonk alles ©ven klaar en gaaf: cantilenes, flageoletten, accoord passages enz. Maar na dit geliefde en geestige stuk was de vrij onbeteekenende en vervelen de Mazurek van Dvorak, die bovendien meer op de wals „Schep vreugde in 't leven" lijkt. In 't geheel geen climax. Daarentegen gaf hij later in de „Sheherazade"-fragmenten van Rimsky-Korsakow weer zeer gewaard-ar de nieuwe staaltjes van muzikaal talent en vlolLstisch kunnen. en Vonk werd uitnemend gesecondeerd door den pianist Jan Couvée. die zich ook als solist deed hooren. Als zoodanig gaf hij blijk een zeer ontwikkelde techniek te bezitten; het overvloedig pedaalgebruik verdoezelde echter 'Un voordrachten zeer, vooral die van Chopin's Fantaisie. Hier gingen articuleering en phra- ering meestal geheel door het pedaal te loor; in de tempi was soms een te kort aan Ifbeheersching merkbaar. Beethoven's Ronde op. 129 klonk over 't geheel duidelijker; in le uitvoering daarvan waren veel zeer goede momenten, in zijn begeleidingen maakte de pianist veel gereserveerder en oordeelkundiger gebruik van het pedaal en wat hij in die zeer belangrijke partijen presteerde was dan ook zonder voorbehoud te pryzen. Alle vertolkingen werden door het talrijke auditorium luide toegejuicht. KAREL DE JONG. C M. Garms en A. G. Hulshoff Pol exposeeren deze maand een uitgebreide col lectie hunner werken in de kunstzaal Reeker. Belde schilders, bekende figuren in het Amsterdamse!» vereenigingsieven der artisten schaden elkaar niet door elkanders nabij heid en men kan beide groote zalen, die met hun werk gevuld zijn. met kalme waardes- ring en zoncer stoornis wegens uitbundighe den doorwandelen. In Garms, den ouderen, valt een onopzettelijke eenvoud, een beetje oud-erwetsche fijngevoeligheid, een (iegelijk bewustzijn van eigen mogelijkheden steeds te waardeeren; het is door en door fatsoenlijk werk in den goeden zin van betrouwbaar en oprecht. Het is niet steeds sterk maar altijd zonder valsch vertoon en al die goede eigen schappen zullen het voor velen aantrekke lijk doen blijven. In Hulshoff Pol zit evenmin een schijn van onoprechtheid, maar hij is van aard en we zen anders. Hij is meer lyrisch, zijn kleur is donkerder, vloeiender, zijn gebaar is breeder, zijn geluid forscher en hij kan zelfs fel zijn in het plaatsen van kleurtegenstellingen. Hij komt oorspronkelijk uit het Oosten van ons land, waar de kleur wat harder vaak staat in de atmosfeer dan langs de zeekust, waar die altijd vochtig en trillend is. Maar hij wérkt ook veel in Holland, woonde langen tijd ln Haarlem aan het Zuider Buiten Spaarne en wij vinden vaak ook de Holl3ndsche ge sluierdheid der te felle kieur in zijn werk te rug. Wanneer wij Hulshoff Poll den jongere der twee exposanten noemen corrigeeren wij tevens Plasschaerts Naamlijst van Nedcr- landsche schilders; die geeft als zijn ge boortejaar 1823 en de schilder zou dus thans bijna honderd jaar oud zijn. Vermoe delijk is hier een drukfout voor 1883.... en loopt de kunstenaar dus naar de vijftig. Ge vindt het verschil in wezen van beide schilders gemakkelijk als ge in de beneden zaal het kasteel Born in Limburg door Garms met (boven) het kasteel Twickel bij Delden door Hulshoff Pol vergelijkt, Belde schilde rijen zijn goede en zuivere stalen van ieders kunnen. Garms is er aantrekkelijk door zijn trouwhartig deflnieeren van het geval, H. P. boeit hier, al laat hij het bij een zeer com pleten aanzet door het brio zijner voor dracht en toch tevens door de juiste en ge voelige afstemming der kleur-waarde, bij voorbeeld in het witte tuinbeeld, dat er op voorkomt. Er vlak bij hangt een buitenge woon goed doorgevoerde aquarel van een „Ondergeloopen Land" veel meer bedwongen dan de. ook wel sterke aquarel aan den over kant die hij „Kerk bij Avond" noemde. De somtijds ruige penseelstreek van H. P. ver draagt zeer wel dat hij een ruit voor de schil derij in de lijst plaatst, zooals bij nr. 7 Herfst (benedenzaal) te zien is. De kleuren binden zich dan gemakkelijker voor het oog en dit schilderij, met de gele bldren op het dak der schuur, die in een gouden toon staat, wordt aan den wand een waar herfstfeest. Een heel mooi schetsachtig dingske is van denzelfde ook het Boerenerf je (nr. 13). Een ander kiein schilderijtje Klein Paviljoen aan het Spaarne doet aan Bastert's palet denken; in een wit huisje (nr. 18) is wel de wildheid maar ont breekt de kleurdiepte die mevr. Bisschop Ro bertson in zulk analoog geval placht te ver- toonen en het Kerkinterieur (nr. 2) lijkt me niet erg gelukkig en vrij slap. Maar dat zijn maar zoo enkele nummers, waar dc geboren fitter die een verslaggever gewoonlijk is, iets tegen te berde kan brengen. Als geheele prestatie is deze verzameling zeer te waar deeren. En zullen wij van Garms. behalve het reeds genoemde kasteel Bom nog een aantal aantrekkelijke werken noemen dan mogen dit het argclooze „Naarden" nr. 17, het an tieke pulletje met Irissen, nr. 5, de oude buurt in Enkhuizen (6) zijn en mogen zijn Heide met schapen (24) dat aan den ouden Marinus Boks herinnert, en het aan Karsen verwante Avondje (nr. 12) met waardeering genoemd worden. J. H. DE BOIS. 12 Nov. 1930. SHAKESPEARE'S LIEFDE'S LIEF EN LEED door HET NEDERLANDSCH TOONEEL Een voortreffelijke voorstelling van een zonnig, geestig blijspel. Zaterdagavond zal Het Nederlandsch Too- neel in onzen Stadsschouwburg een opvoering geven van Shakespeare's Liefde's Lief en Leed. Een zonnig blijspel vol van speelschen geest en aldoor bloeiend rijk tooneel, dat onder de regie van Saalborn voortreffelijk wordt ge speeld! Hier volgt ter aanbeveling nog eens een deel van mijn kritiek, welke ik na de Amsterdamsche opvoering schreef; De intrigue is heel eenvoudig. Dfl koning van Navarre heeft met zijn edelen gezworen om drie jaren lang in den tijd, waarin zij zich aan de studie zullen wijden een leven van onthouding te zullen leiden. Veel wer ken, veel vasten en wat het zwaarste is..-., geen vrouwen zien. Maar als de komst van de prinses van Frankrijk met haar hofdames wordt aangekondigd, worden zij dadelijk op een zware proef gesteld. De liefde sluit hun harten binnen en het vroolijke spel begint. Het moge waar zijn, dat Shakespeare in zijn latere werken grooter karakters heeft gebeeld en dieper ging. hij toonde zich toch nok reeds in dit jeugdwerk de geniale blij speldichter. Wie op jongen leeftijd een too neel vermocht te schrijven als dat, waarin de verliefde mannen de koning aan het hoofd allen beurt voor beurt hun hart uit storten in een van liefde blakend minnedicht en ontmaskerd tegenover elkaar geplaatst door Biron in van geest tintelende, schitte rende verzen van het dwaze van hun eed worden overtuigd, moest wel een begenadigd dichter zijn. De zaal daverde van het applaus toen Saalborn deze verzen met zeldzame verve en in meeslepende rhytme had gezegd! Hoe zelden maken wij zoo iets in Holland mee. Welk een licht en kleur in de tafereelen waarin de prinses en haar hofdames den koning en zijn edelen ontmoeten en zij met jeugdigen overmoed met hen spelen. Heer lijke Jeugd straalt er uft al die tooneelen vol Jolijt en dartelen geest! En welk een overvloed van scheppingskracht in al die kostelijke bij figuren als Dikkop, de boertige, oolljke boer. Holofernus. de pedant, Adriano de Armado, de opgeblazen Spanjaard, Mot. de springleven de. kwieke page, Dom. de weinig snuggere ge rechtsdienaar en bovenal Biron, de van geest overvloeiende, snedige edelman, de voorloopcr van die latere, prachtige schepping Benedict in Veel Leven om Niets. En is er in de prinses en in Rosaline ook al niet veel van Beatrice, de onvergankelijke vrouwenfiguur. die Shakespeare ons eens nog zou schenken? Hoe geniaal wist Shakespeare na de hande ling tot een climax van dolzinnige vroolijk- heid te hebben opgevoerd in de komediever- tooning der helden een tooneel. dat sterk aan de opvoering van Distel en zijn kamera den in Midzomernachtsdroom doet denken plotseling heel de stemming te doen ver anderen en de dwaasheid plots in ernst te doen omslaan, wanneer de boodschapper de tijding van den dood van den koning van Frankrijk brengt, een tooneel, dat )n de op voering onfeilbaar slaagde en grooten Indruk maakte. Moge onze Stadsschouwburg Zaterdagavond stampvol zijn! Het zal den gezelschappen er toe leiden voortaan ook weer met het aller beste naar Haarlem te komen, zooals ln den tijd van Rovaards. Ik ben er zeker van. dat niemand zich Zaterdagavond over zijn schouwburggang zal beklagen. J. B. SCHUIL. Tijdschriften. „DE KUN$T DER NEDER- LANDEN". In nummer 3 van .De Kunst der Nederlan den" heeft A. Staring een artikel gewüd aan Cornells Hofstede De Groot (1863—1930 Wij citeeren ankele regels: .Deze de Groot, de of ficieuze Rembrandt kenner, de expert, is de- geen, die aan het groote publiek bekend is geworden. Maar daarnaast heeft een andere oe Groot bestaan, de door zijn vakgenooten erkende meester, wiens meening nimmer ach teloos werd verworpen". Jacqueline Bouchot-Saupioue schrijft ln de Fransche taal over Vlaamsche teeker.'.ngen in het Louvre. De schrijfster heeft een keuze gemaakt uit den enormen voorraad teokenln- gen in het kabinet, van het Louvre, waar vijf tigduizend teekenlngen uit alle mogelijke scholen en tijdperken opgeborgen zijn. Jac queline Bouchot. beperkt zich tot een be schrijving van teekeningen van onder ande ren Rubens, Van Dijck en Jordaens. Uitste kende reproducties zijn aan het artikel dat men kan beschouwen als een aanvulling op de Antwerpse he tentoonstelling L'Art Fla- mand ancien" toegevoegd. Buitengemeen Interessant ls het artikel van R. Lemalre over de restauratie van de Sint Pieterskerk te Leuven. Een reeks illustra ties geeft een indrukwekkende idee van de verschrikkelijke verwoestingen die tijdens den oorlog werden aangericht. In den nacht van den 22sten op den 23sten September werd deze kerk door de Duitschers ln brand ge stoken. De schrijver geeft een overzicht van 't vernielingswerk, dat ste'selmatig werd uit gevoerd en bijna geheel werd voltooid. De rook of een alarm schijnt de soldateu ver hinderd te hébben het- verwoestinffswerk Te voleindigen. Daardoor konden eenige beroem de schilderijen en sieraden nog gered wor den". De overblijvende ruïne „leek meer op een dolomieten rots dan aan een bouwwerk". Van 1915 af feitelijk heeft men aan de her stelling gearbeid. „Toch is de taak op verre na niet ten einde. Het hoogaltaar zal eerst tegen October as. geheel afgewerkt- zijn: de nieuwe klokken en de beiaard werden pas onlangs besteld". En zoo moet er nog heel wat fragment-arische arbeid verricht wor den. Dr. Jullane Gabriels geeft een vervolg en slot op de ..Bijdrage tot de geschiedenis van net Nederlandsche romanisme". Volgt een zeer uitvoerige verhandeling van P. Gerlachus O. M. Cap.: „Sint Antonius of Sint Fe'ix" (De Minderbroeder v,an A van Dijck uit het Brusselsch museum). In dit museum bevinden zich twee doeken van Van Dijck (165106). Heteene stelt Sint Francis- cus van Assisl voor. t andere ls volgens den catalogus een St. Felix van Cantallcië en volgens het plaatje onder het, schilderij een St. Antonius van Padua. De schrijver nu gaat in een goed gedocumenteerd artikel na, wel ke bewijzen er voor en tegen beide veronder stellingen zijn op te sommen. G. Knuttel schrijft over de Europeesche schilderkunst in Indië en De Kronieken der Musea, besprekingen van Henk Wiegersma en Ton Kelder en de boekbesprekingen vol tooien deze aflevering. SPORT EN SPEL VOETBAL. TOCH NOG EENIGE COMPETITIE-WEDSTRIJDEN. NIET IN DE EERSTE KLASSE. Voor a.s. Zondag zijn blijkens een mede- deeling in de „Sportkroniek" toch nog e -nlgc competitiewedstrijden vastgesteld, maar niet voor de eerste klasse. We ontleencn aan het programma het volgende: AFDEELING I. Tweede klasse A; WP-C.T.O.G. Derde klasse A: De MeteoorOranje Zwart. WatergraafsmeerHortus. Derde klasse B: D.J.K.S.D.W. AssendelftOS-V. Vierde klasse C: W.M.8.Hillegom. SloterdijkS.C.A., Reserve eerste klasse. Z.F.C. 2—Haarlem 2. AFDEEI.ING II. Derde klasse A: T.H.B.—U.V.S. Reserve le klasse: Xerxes 2—Gouda 2. H.B S. 2Unltas 2. ZATERDAGMIDDAGCOMPETITIE. Tengevolge van de geweldige regenbuien, die vorige week vielen, werden alle terreinen, met uitzondering van het V.V.IJ-veld, afge keurd. Hierop vond de ontmoeting V.V.IJ. 2 Kennemerland plaats. Zooals wij verwacht hadden, ls deze wed- INGFZONDFN MEDEDEELINGEN k 60 Cts. per regel. meer betalen DROSTE RLOKLETTERS PEL'S BORSI PLAAT LUXE DOOZEN DE JONG'S BORSTPLAAT bjj PHILIP DE VRIES, Gierstraat 73 O KORTING i IE OE ETALAGE! strUd In een Rolijk spel. nJ. 2—2. geëindigd. V.V.IJ. 2 behaalde hiermede het eerste winst- puntje. Voor Zaterdag ziet het programma er als volgt uit: Afdeeling A: Kennemerland—IJ.F.C. 2. Tweede Jeugd—Ulysses. Afdeeling B: Kennemerland 2—V.V.IJ. 3 «terrein Middenweg). ZS.V. 1—Kennemerland 3. Telefonia—Ulysses 3. Ulysses 2Z.S.V. 2. Kennemerland ontvangt IJ.F.C. 2; het be treft hier een strijd tusschen twee gelijk waardige ploegen en we achten daarom een verdeeling der punten waarschijnlijk. Ook bij Tweede JeugdUlysses lijkt, ons het krachtversohil niet groot; toch geven we de thuisclub, die over een betere voorhoede beschikt en het terrelnvoordeel heeft-, de beste kans. In afdeeling B hebben de lcamploenscan- dldaten Ulysses 3 en Kennemerland 3 e^n zware taak. Reide teams moeten oen ultw d- stUd spelen tecen een geducht-en tegenstan der. Het zou ons niets verwenderen als ze beide hun eer. 'e nederlaag te slikken ki^-on. Hierdoor zou de spanning stagen, want dm gaan K.S.V.. zoowel als Telefonia weer een woordje meespreken. Kennemerland 2 krijgt bedoek van V VJJ. 3, twee zwakke broeders, die misschien de pun ten deelen. Z.S.V. 2 geven wij n!et veel kans ln den uit wedstrijd tegen de Üly ses-reserves; ze zullen wel zonder punten naar Halfweg terugkeeren. „DE TRAMVOGELS". Zaterdagmiddag spe'.en de Tramvo'els op het terrein aan de Lanckhorstlaan te Heem stede voor de Tram- en Spoorweg compet itie tegen „Ii.T.M." uit Don Haag. door omstandigheden het terrein der Tram vogels niet bespeelbaar zijn, dan wordt cl ze ont moeting gespeeld op oen der terreinen van hetR K Sportpark aan de Molenwerfslaan te Heemstede. ALGEMEENE VERGADERING „STORMVOGELS". Donderdagavond hield „Stormvogels" ln hotel .Hommer Eén" te IJmuide» een bui tegewone algemccnc vergadering. In zijn openingswoord herdacht de voor zitter. de heer Carst. het verschelden van het eere-lid der vereeniging J. Michels. aan wier# de vereeniging grooten dank verschuldigd Ls. Het volgende punt, waarvoor deze buiten gewone aleemeene vergadering ln hoofdzaak was uitgeschreven. Bestuursverkiezing had een zeer vlot verloop, daar de candidaat van het bestuur, de heer P. C. van Huizen, bü enki^c candidaatstelllng werd gekozen. De lieer Carst dankte het aftredende be stuurslid P. J. Dalmeljer voor alles, dat hij gedaan had in Stormvogels' belang en riep den heer Van Hulzen een hartelijk welkom toe. Van de rondvraag maakte drie heeren ge bruik. o.a. de eere-voorz!ttcr der vereeniging, de heer Jac. de Nobel, die ook nog eens het overlijden van een heer Michels herdacht. „Wannere later", zoo zei de heer De Nobel o.a., „gesproken zal worden over menschen, die veel voor Stormvogels hebben gedaan, dan zal de naam van Michels zeker niet vergeten worden. Laten wij allen zijn voorbeeld volgen". BLOEMEN DA AL-KF.NN E MERS Bloemendaal speelt a„s. Zondagmiddag op eigen terrein een vriendschappelijkcn wed strijd tegen de Kcnnemers. BILJARTEN. MASSAKAMP O.V.S.—DEN DOELEN. Donderdagavond werd deze massakamp voortgezet ln het clublokaal O.V.SLange Begijnestraat. De stand luidt: Den Doelen 305, O.V-S. 341 caramboles. WIELRIJDEN DE ZESDAAGSCHE TE BERLIJN. RAUSCH-HURTGEN WINNEN. Uit Berlijn: Donderdagavond werd dg 24ste Berinnsche Zosdaagschc wielerwedstrijd ge ëindigd. Nadat Braspenning in den loop van den dag had opgegeven, reed Pijnenburg aLs reserveman alleen door. De strijd werd ge wonnen door het koppel Rausch Hurtgen (Duitschland) 137 punten 2. Op twee ronden; P. van Kempen Schön (Nedcrland-Dultsch- land) 342 punten. CUBA. BEPERKING SUIKER-EXPORT. HAVANNA. 12 Nov. (V-D.) Hot Cubaan- sche Huis van Afgevaardigden heeft goedge keurd een crediet van 42 mlllloen dollar voor stabillseerlng van de suikerprijzen en beper king van den sulkcrexport. STEEDS MEER FORDJES. DETROIT, 12 November (Reuter L De Ford Mo'or Company maakt bekend, da4 dc wereldproductie van Ford-wagms In October heeft bedragen 78347. waarvan in de Ver- oenlgde Staten 69.102, In september bedroeg de totale prodvm"- EEN SCHIP DOOR ZFrPQOVERS AANGEVALLEN. HOXKOXG. 13 November (Reuter). Het Noorsche stoomschip Hirundo heeft een draadloos bericht uitgezonden, dat het tus schen Swa'.ow en Honkong door zeeroovers is aangevallen. Een lid der equipage is gewond en twee Chlnccschc kooplieden zijn ontvoerd. Dc Hirundo wordt hier vanmiddag verwacht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 9