H.D. PUZZLES. WINNAARS EN OPLOSSING VAN No. 5. H.D. PUZZLE No. 6. SP/URME Radiomuzisk dzr week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP SHEEREN-BAAI Hieronder volgt de zesde puzzle-opgaaf, naar van de oplossingen op de navolgende toornaarden en met gebruikmaking van het sfgedrukte inzendersformulier kunnen wor- :en ingezonden. Oplossingen, verzonden in gesloten couvert, ïaarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 13 DECEMBER 1930 DERDE BLAD De prijzen voor H.D.-PuTzle no. 5 zijn leien verzonden aan: Hoofdprijs (f 7.50): de heer A. TAPPéE, Vrouwenhekstraat 89, Haarlem. Prémies a f 2,50: 1. de heer J. C. VAN BRUSSEL, Zijlvest 45, Haarlem. 2. de heer J. JONGENS. Acaciastraat 5, Haarlem. 3. de heer J. H. KOEN, Twijnderslaan 16, Haarlem. 4. Mej. C. H. VAN WEN GEN, Zijlweg 52, Haarlem. 5. de heer RIJKEN,, Assendelverstnaat 40 A, Haarlem. De juiste oplossing van puzzle no. 5 is: uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn. Bij de oplossing moet onderstaand formu lier worden Ingezonden, uitgeknipt en duide lijk leesbaar ingevuld. Bij leder formulier mag slechts één oplossing worden ingezon den. Voegt men er meer bij, dan moeten wij ze alle van het mededingen naar de uitge loofde prijzen uitsluiten. Hier het formulier: H.D. PUZZLE No. 6 Adres: Naam inzender: 13 December 1930. Voor goede oplossingen loven wij uit: een Eersten Prijs van 1 7.50 Vijf Premies van 2.50 elk. Zijn er meer goede oplossingen dan het aantal prijzen, dan zullah deze bij loting worden toegekend. De namen van de prijswinners zullen wij in ons nummer van den volgenden Zaterdag (20 December as.) publiceeren. Er bestaat geen beroep op de genomen be slissingen. Correspondentie er over kan niet worden gevoerd. Alle oplossingen moeten bezorgd of per post gezonden worden aan onze bureaux, Groote Houtstraat 93. Van onvoldoende gefrankeerde brieven wordt geen nota genomen. HORIZONTAAL. VERTICAAL. 1 Kleedlngstuk. familielid. 5 uitbraaksel van een vulkaan. 2 bijwoord van plaats. 7 onderricht. 3 snaarinstrument. 10 zangstuk. 4 legende. 11 medicus. 6 inhoudsmaat. 14 afgekorte meisjesnaam. 7 zelfde als 28. horizon taa. 15 Insectenetend qier 8 voegwoord. 18 jongensnaam. 9 stok. 20 toespraak. 12 klank. 21 windstreek. 13 iemand met stands-vooroordeel. 24 beter dan niets. 16 zure vloeistof. 27 afkorting. 17 ladder. 28 muzieknoot. 19 bezittelijk voornaamwoord. 29 daad bij dammen af schaken. 22 weekdier. 32 niet recht. 23 afscheidsgroet (Indisch) 33 Bijbelsche figuur. 25 vertaler. 36 jongensnaam. 26 niet breed. 37 meer iltaliaansch). 30 meisjesnaam. 40 vrucht. 31 telwoord. 41 meisjesnaam. 34 metaalhoudende delfstof. 44 vlek. 25 aanhef van circulaire (afgekort 45 voorzetsel. 38 strafwerktuig. 47 meisjesnaam. 39 Duitsehe rivier. 48 smalle strook. 42 voegwoord oud-Nederlandsch) 51 handeling. 43 komt In elke kous voor. 54 telwoord. 46 voegwoord. 57 Romeinsche Keizer. 49 slot. 60 honingbij. 50 vrucht. 62 middel tegen hoest. 52 groet. 63 groot vertrek. 53 nevel. 66 heldendicht. 55 godin der Kunst. 67 scherp voorwerp. 56 trotsch. 69 vuurspuwende berg. 53 stad ln Italië. 70 peulvrucht. 59 niet dicht. 71 boom'oot. 61 fijn gekookt fruit. 7: ruimte voor vee. 64 meisjesnaam. 73 vleeschnat. 65 smal stuk hout. 68 stam van een werkwoord. INGEZONDEN MEDEDEELÏNGEN a 60 Cts. per regel. ^BATMK(U HAARI. M, GR. HOUTSTRAAT 1 BEVERWIJK. BREESTRAAT 148 AMSTERDAM, DAMRAK 60 Wij stellen lokelten beschik baar in onze branJ-en inbraak- vrije kluisinrichling vanaf f 5 - per jaar door KAREL DE JONG. Ik zou t pianoconcert van Karl Ditters von Dittersdorfdat Zondagmiddag voor de A.V.R. O. gespeeld wordt, niet in 't bijzonder re e- veeren, indien niet de keuze van d t werk mij voorkwam als een lofwaardig streven van den heer Egbert Veen om van de sleur af te wijken. Inderdaad draaien de meeste so listen. waaronder ook zelfs de beroemd te. gewoonlijk in hetzelfde kringetje rond bij de keuze hunner solowerken met orkestbeg. .ei- ding; wie de radloprogrammas geregeld doorleest, kan zich daarvan overtuigen. En dat is toch, wat de pianolitteratuur betreft, heusch niet noodig. Er bestaan tienta len m'n of meer belangrijke klavier concerten, die zelden of nooit in 't openbaar gespeeld wor den. Nu is Ditters v. Dittersdorf geen eerste rangsfiguur in de muziekhls.orie geweest; zijn stijl heeft wat van dien van Mozart- en dien van Haydn, maar zijn muziek is over t algemeen frisch, niet zonder humor, en goed van factuur. We hebben daarvan een voor beeld kunnen hooren in een strijkkwartet. op een avond van Kunst aan het Volk gespeeld, als ik mij goed herinner onmiddellijk na een van Bartok. Het verschil was wel heel groot, maar beide werken gaven stof tot genieting. D. v. Dittersdorf (17391799) heette oor spronkelijk alleen Ditters, hij schijnt er den slag van gehad te hebben om oflicieele eer bewijzen te verwerven, want hij kreeg in 1770 de Pauselijke orde van den gouden Spoor en drie jaar daarna, door bemiddeling van een agent, een adelsbrief. Sindsdien noemde hij zich Ditters von D.ttorsdorf. Van zijn operas, die door Mozarts operas werden overschaduwd, heeft de komische opera „Dokter en Apotheker" (1786) zich tot op heden kunnen handhaven. Nog een ander weinig gespeeld concert wordt Zondag uitgezonden: het Tripelconcert op. 56 voor piano, viool en cello met orkest van 'Beethoven. Dit werk is echter een der zwakkere van den grooten meester en niet op een lijn te stellen met diens vloolccnee.t en met het vierde en vijfde pianoconcert. Toch lijkt het mij niet oninteressant Zondag avond eens Hilversum te beluisteren. Van heel wat meer beteekenis is het Re quiem van Verdi, geschreven ter nagedachte nis van den in 1873 overleden Italiaanscl.en dichter Alessan dro Manzoni. Het karakter van dit Requiem doet ons weinig aan een liturgische doodenmis denken, maar het warme coloriet, de melodieusheid en da prachtige zingbaarheid hebben er toch een in onze concertzalen geliefd en bev.o/.derd werk van gemaakt. Het koor der Philips' Oratorium Vereenlging te Eindhoven zal een deel er van Dinsdagavond vla Hilversum uitzenden. De namen eer solisten en die van het begeleidende orkest doen zeer veel goeds verwachten. Van de aangekondigde svmphon'.eën trek ken twee die uit Noordelijke landen tot ons gekomen zijn, het meest mijn opmerkzaam heid. De eerste, met den zonder ingen t tel. is de ..Symphonie singulière" van den Zweei- schen componist Franz Berwald (geb 1796 te Stockholm, en aldaar als directeur van het Conservatorium in 1868 overleden. Deze ln 1845 geschreven symphonie zou voor heden- daagsche ooren wel n:et ..zonderling" be hoeven te heeten; voor het tijdperk waarin zij ontstond bevatte zij nog al een en andm dat men vreemd vond. Het werk behoort tot de nationaal getinte muziek, zoowel dror z in harmonische behandeling als door het feit dat er volksmelddfeën tn verwerkt zijn. Hot bevat, voor dien tijd merkwaardige; sche.pe en hardnekkige dissonantsnreeksen; h t ruwe, knoestige er in vormt een grocte te genstelling met de slechts we n'g nationaal getinte, in Mendelssohn's school gefatsoe neerde muziek van den Deenschen componist Niels Gade (18171890), tegenover wen Ber wald een soort oppositie bedoeld moet h b- ben, die later door Grieg en andere Noren is voortgezet. De S. singulière bestait uit een Allegro fuocoso, een Adagio, waarin h:t Scherzo ingesloten is. en een Presto-finale. Deze symphonie wordt Zondagmiddag door Motala uitgezonden. De tweede Noordelijke symphonie is de 2 ie van den Finschen componist Jean Slbedus. wiens .,Kare!ia"-su:'te hier m:ermaler. door de H. O. V. is uitgevoerd. Zijn 2de Symphonie in D maj., is in 1902 gecomponeerd Sitelius. geb. in 1865, een der grondleggers en hoofd vertegenwoordigers van de nationale Finsc'-e muziek, heeft 4 symphonieën geschreven; de zwaarmoedige grondtoon van de eerste (e min.) schijnt in de tweede en derde niet zoo geprononceerd. Daarentegen is zijn schrijf wijze gaandeweg gecompliceerder gewerden en is in de 4de zijner symphonieën (a min. op. 63) de invloed van Debussy bemerkbaar. Motala zendt ook Sibelius' werk uit en wel Woensdagavond. Dinsdagavond zal men uit Weenen de 5de Symphonie van Bruckner kunnen hcoren en Zaterdagmiddag diens 2de uit Hilversum. Van de kamermuziek varmei d ik een viool duo van L. Spohr (Leipzig, Donderdagavond) De groote violist heeft vele vioolduetten ge schreven. die minder algemeen bekend zijn dan sommige er van verdienen. Opmerkel ik is de volheid van klank en de po'.yphcnic d'e ce componist met zijn twee violen heeft kunnen bereiken. De technische eischen die aan de spelers gesteld worden zijn dan ook vrij hoog. Ik herinner me een der mooiste eens per radio gehoord te hebben ln de ver tolking van Louis Zimmermann en een zijner leerlingen. MUZIEK. ITALÏAANSCHE OPERA. Eindelijk hebben we dan hier Rossini's „Barbier" gehad. En in welk een voortreffe lijke uitbeelding. Het was een triomf voor Rossini's geestige kunst, en niet minder voor een bel canto, zooals we hier zelden of nooit gehoord hebben. De nagenoeg geheel gevulde Stadsschouwburg heeft de vertolkers ware ovaties gebracht. Het was dan ook grandioos. Ik hoop over deze zeldzame muzikale gebc.lu teals in het volgende nummer van ons blad uitvoeriger te rciereeren. K. DE JONG. REMBRANDT THEATER. Twee Werelden. Stil en ernstig en diep onder den indruk verlaat het. publiek Vrijdagavond Rem- brar.dt-Theaier. waar de onder de schit terende regie van Dupont. diep aangrijpende Duitsch sprekende film ..Zwe: Weiten" ver toond wordt. Dupont heeft zijn artlsten met groote virtuositeit gekozen. Ket spel van al len is boven alle lof verheven, be Easther Goldscheider van Helene Sleburg is in al haar eenvoud en natuurlijkheid een Ju weeltje. Goldscheider. de vader van Easther vindt in Hermane Vallentin een prachtigen voltolker. Paul Graetz- maakt van Mendel, den liefsten vriend van Goldscheider, een prachttype. Deze drie vertegenwoordigen in Zwei Wel ten. de ecne wereld. De andere we reld wordt gevormd door Peter Vos3 als S:a- nislaw von Kaninsky en Friedricht Kayslcr als de overste von Kaminsky. Alles in Zwei Weiten getuigt van groote artisticiteit van den regisseur; als een sterk staaltje daarvan trof ons dat tooneeltje in 't Front-theater. Een van de zangers zingt een lied van een soldaat aan z'n meisje. Waar hij zingt over den mogelijken kogel, die hem zou kunnen dooden, hangen de officieren in de zaal als het ware ln hun stoel. Het han- denspel van de soldaten op de galerij is nog mooier. We krijgen niets dan de handen te zien. maar die zijn ln de bewegingen van de grijpende en plukkende vingers welspre kender dan woorden. Zonder er over te denken voelt men In tuïtief. dat men hier voor een groot werk staat, dat de belangstelling van iedereen verdient. Op het toon cel kwamen Pïeree en Roslijn, het Amerikaansche artistenpaar, ons ais oude bekenden nog eens weer amuseeren. Ze hadden een langdurig, welverdiend ap plaus; met een benijdenswaardige opge wektheid weten zij hun muzikale prestaties in mooie costumes ten gehoore te brengen en ze verstaan de kunststemming te wek ken. Rembrandt's programma is er weer een van het Rembrandt-gehalte. LUXOR-THEATER. Jenny Jugo ln „De Bekentenis". „Pas getrouwd". Op bet tooneel Duo Saphier. Dezen keer beginnen wij het overzicht van het programma dat deze week in bovenge noemd theater vertoond wordt, met het hoofdnummer na de pauze. Immers in ..De Bekentenis" is alles aanwezig om den be zoeker te boeien. Na de fotografie noemen we allereerst het spel van Jenny Jugo als Inez Diaz en Enrico en van Benfer als Henrl Renard, Vooral Jenny Jugo trekt de volle aandacht. We tref fen Inez en haar vader aan ln een bar in Berlijn, de eerste als buffetjuffrouw, dc twee de als pianist. Vroeger woonden zij in Ar gentinië. waar de oude Diaz bezitter van een sit-uatieteekenlng van een zilverader was. Op weg daarheen werd zijn vrouw vermoord en de teekening verdween. Diaz zelf werd van den moord verdacht en kreeg een lange ge vangenisstraf. Wanneer hij weer vrij komt hebben vader en dochter één doel voor oogon, nl. het vinden van den moordenaar. Op ze keren dag komt de vermoedelijke moordenaar met zijn familie naar Berlijn. Op welke wijze licht in de zaak gebracht wordt Ls het zien ruimschoots waard. Men moet nog heel wat doorstaan vóórdat de moordenaar ont maskerd wordt. Henrl, de zoon van Renard. helpt krachtig mee en aan het eind krijgt hij zijn bsloonlng. Dit is weer een film waar van men het slot maar half kan raden. Wij zullen ce intrige dus niet verklappen. „Pas getrouwd" ls 'n film waarom hartelijk gelachen wordt. Talloos ziin de malle situa ties en men vraagt zich telkens af hoe zij weer tot een goede oplossing en uit den knoop zuilen geraken. Het is een geestige Para- mountfiim. bewerkt naar het tooneelstuk „Just Married". .Allerlei" en ..Journaal" zijn zeer actueel. Op het tooneel: Duo Saphier in hun schets: ..Zigeunerliefde". De schets werd goed ge speeld. De mannelijke medewerker heeft een mooie stem en zijn partnerin liet ons genieten van haar danskunst. Het duo had veel succes. Het ls een programma dat we gaarne aan bevelen. Een komische film der Aafa. Marga Graf op het tooneel. Allereerst dienen wij een en ander te zeg gen over de zeer voortreffelijke geluids- JournaaLs (het Amerlkaansche en het Dult- sche) die in het voorprogramma draaien. Het is waarlijk geen wonder, dat een Lon- den's bioscoopdirecteur het heeft durven be staan. zijn publiek een programma voor te zetten, dat louter en alleen uit dit soort films bestaat. Voor de fllmreportage is het geluid zonder twijfel een groote aanwinst. De aan dacht blijft gespannen van begin tot eind door de verscheidenheid en de belangrijkheid der onderwerpen. Nadat de Orion-revue ls vertoond, betreedt de bekende operette zangeres Marga Graf hot podium. Zij heeft nog niets van haar frisch- heid verloren. Haar enthousiasme is zeer aanstekelijk en leent zich buitengewoon goed voor de bekoorlijke en betooverende melo dieën van Strauss. Vooral uit het chanson van Robert Stoiz bleek duidelijk, dat Marga Grafs stem en voordracht zich uitermate goed leenen voor het fijnere, melodieuze genre. De zangeres had zeer veel succes. ZIJ zag zich gedwongen het refrein van het laatste nummer te bisseeren. De groote geluidsfilm der Aafa „Een fijne familie" is een nogal bedenkelijke concessie aan het te goedlach che publiek. Enfin, het spel van Hermann Plscha, die .liet pikante oude heertje" gestandaardlzeerd heeft, en de spontaneïteit van Fritz Kampers, die natuur lijk weer de naïve, goedhartige en optimis tische burgerjongen speelt, maken vee! goed. In dez~ film i- trouwens het karakter van den jovialen Berlijner met zijn karakteristie ke burgermans-ideaaitjes aardig weerge geven. Den Inhoud van deze operette-acht'.ge grap zullen wij hier niet verklappenGe noeg zij. dat de oude heer, die nozal eens zij sprongetjes maakt, zich zelf leeüjk in moei lijkheden brengt, dank zij de kennismaking met een „dame" die in een derderangs caba- 1NGEZONDEN MEDEDEELÏNGEN a GO Cts. per regeL Conducteur keek door't portierraam., 2d bel er fdliet spijt me zeer, Maar 11 zit daar iaNiet Rookcn.-; Dus die pijp moet weg meneer. De meneer blies een blauw wolkje- Door liet raam van de coupé, ConduA^cur zeidat verandert; Ca U gang maar, "t is 1)*E CiA«ge Doortrbos ECHTE FRIESCHE 20-50 a PER. ONS 71 leLutge van rijpe tabakken*. ret obscure liedjes zingt. In ditzelfde cabaret treedt als chansonnier en conferencier nie mand minder danKees Pruis op. Een speciale lnlasch voor Nederland! Pruis zingt en spreekt in het Duit'c-h en in onze taal en hij verleent dus aan deze Duitsehe geluids film wel een merkwaardig cachet. Later zien on hooren wij hem nog eens in den vrlendeiTkring van de „fijne familie", waar hij vermomd als Berlijnsch burger in onvervalscht Am terdamsch accent een echt Hollandsch lied ten beste geeft. PROVINCIALE STEUN AAN DEN LANDBOUW. Rapport der Commissie reeds verschenen. BEWONDERENSWAARDIG SNELLE BEHANDELING DER MOTIE-COLIJN. In den avond van denzelfden dag, waarop de voordracht van Gedeputeerde Staten ver scheen is reeds uitgekomen het rapport van de betrokken oommissie uit Provinciale Sta ten over het verleenen van garantie voor credieten aan akkerbouwers. De commissie bestond uit de leden K. Prins, A. W. Michels, J. J. Korff, P. Kostelijk Pzn., J. van Pareren, P. Stapel Czn., G. A. Vader,-J. J. de Vries. II. Bergkamp. A. Colljn en B. H, Sajet, waarvan de laatste drie niet aan de behandeling der voordracht en de vaststelling van het verslag deelnamen De commissie kon zich met overgroot© meerderheid met de voordracht vereenigen en stelt de vergadering voor het voorstel van Gedeputeerde Staten ongewijzigd te aan vaarden. In de commissie werd de vrees uitgespro ken, dat de voorstellen consequenties zullen meebrengen, die moeilijk zijn te overzien, bij voorbeeld ten aanzien van tal von andere in moeilijke omstandigheden verkeerende be drijven. Van andere zijde werd de aandacht gevestigd op den ln uitzicht zijnden regeeringa- steun. Gevraagd werd. waarom alleen kleine akkerbouwers geholpen kunnen worden. Vele leden verdedigden de voordracht. Een der leden pleitte voor verstrekkLng der rente tegen een lagex rentetype, dan het gangbare. Ook vroeg dit lid het algemeen maximum van 4000 te laten vervallen, terwijl hij tevens bedenking opperde tegen de voorge nomen 30% garantie, die eventueel voor reke ning van de gemeenten blilft. Het in de commi:sie aanwezige lid van Gedeputeerde Staten (de heer A. W. Michels,) zei. dat de consequenties van de voordracht vanzelf beperkt zijn, omdat het voor de pro vinciale kas niet wel mogelijk is de garantie op zich te nemen voor een crcdietverleening die alle takken van bedrijf welke in moei lijkheden verkeeren, zal omvatten. Hij ziet voorts een beperking hierin, dat de akker bouw slechts in een klein aantal gemeenten In ocnig'zins beduidenden omvang wordt uitgeoefend, terwijl uit de ingekomen ad viezen blijkt, dat niet eens ln ai die gemeen ten deze steun noodig wordt geacht. Overi gens zal bij de uitvoering eenige vrijheid aan Gedeputeerde Staten moeten worden ge laten om de garantieverleening binnen rede lijke grenzen te houden, waarbij de bepa ling. dat 30% van het risico aan de gemeen ten blijft, een groote steun zal zijn. die hij dam ook niet zou willen missen. Evenmin zou hij het maximum van 4000 los willen laten, omdat met het noodig geachte bedrag van gemiddeld 150 per H.A. evengoed vrij irroote bedrijven kunnen worden geholpen. Natuurlijk kunnen ook grootere bedriiven de varan"e tot hetzelfde minimum verkrijgen, alleen zullen deze voor de verdere cred 'et- behoefte op andere aangewezen zijn. Vcr- trekking der credieten tegen een rentetype, lager dan het gangbare en dan voor reken'ng der Provincie, acht hij onbillijk, wijl dit bij de tulr.derscredieten ook niet is bepaald. Op dezelfde gronden, waarop het bij deze laat ste is afzeweg^n. moet hij het thans eveneens ernstig ontraden. Het spreekt van zelf, dat steun ln den vorm. waarin deze hier wordt voorgesteld, geen deel treft wanneer inderdaad de ongun stige bedrijfstoestand Jaren achtereen zoo slecht blijft als thans. Roeeering-maatregelen krijgen door de credietverleenlng meer waarde, meent dit lid. Gedeputeerde Staten zijn overigens van mea ning. dat naar middelen moet worden ge zocht ten einde ln de toekomst aan deze ln- cldcnteele steunregelingen te ontkomen, zij achten derhalve een onderzoek als ln de motie Asscher es. bedoeld, zeer gewichtig zij wemchen echter eer.'t kennis te nemen van het rapport der Staatscommissie-Ebels.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 9