H.D. PUZZLES. WINNAARS EN OPLOSSING VAN No. 8 E U. 7J A A ft E G L T A L M u 0 VR ft G A S Jl_ E E 0 a N N ft "i r V '5 N A T T N T 0 L R. 'D B L U E 'G A E H.D. PUZZLE No. 9 Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP a HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 3 JANUARI 1931 DERDE BLAD De prijzen voor H. D.-Puzde No. 8 zijn he den verzonden aan: Hoofdprijs a 7.50: de heer W. MOLEKAMP, v. Loostraat 13, Haarlem. 5 Premies a 2.50: le. Mej. M. TEEVEN, Patrimoniumstraat 2, Haarlem. 2e. de heer J. BOSCH, Lange Heerenvest 54, Haarlem. 3e. de heer ADR. N. EKEN, Anslij nstraat 19, Haarlem. 4e. de heer J. A. JONKER, Santpoorterstraat 10, Haarlem. 5e. de heer J. B. VAN DER MOLEN, Rijksstraatweg 132, Haarlem. De juiste oplossing is: 'n 1 W '1 D 1 A r L 0 1 -s V S 1 12. neus. 2—3. indigo 3—4 letsel 45 revolutie. 5—6 sluw. 6—7 tronie 7—8 jaguar 89 galant. 910 diamant. 10 garderobe. De bovenste rij van links paar rechts vormt den feestdag „Nieuwjaar", Hieronder volgt- de negende puzz'e-opgaaf. waarvan de oplossingen op de navolgende voorwaarden en met gebruikmaking van het afgedrukte Inzendersformulier kunnen wor den ingezonden. Oplossingen, verzonden in gesloten couvert, waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn. Bij de oplossing moet onderstaand formu lier worden ingezonden, uitgeknipt en duide lijk leesbaar ingevuld. Bij ieder formulier mag slechts één oplossing worden ingezon den. Voegt men er meer bij, dan moeten wij ze alle van het mededingen naar de uitge loofde prijzen uitsluiten. Hier het formulier: H.D. PUZZLE No. 9 Adres: Naam inzender: 5 Januari 1931. Voor goede oplossingen loven wij uit: een Eersten Prijs van 7.50 Vijf Premies van 2.50 elk. Zijn er meer goede oplossingen dan het aantal prijzen, dan zullen deze bij loting worden toegekend. De namen van de prijswlnners zullen wij in ons nummer van den volgenden Zaterdag (10 Januari) publiceeren. Er bestaat geen beroep op de genomen be slissingen. Correspondentie er over kan niet worden gevoerd. Alle oplossingen moeten bezorgd of per post gezonden worden aan onze bureaux, Groote Houtstraat 93. Van onvoldoende gefrankeerde brieven wordt geen nota genomen. Horizontaal. I halsbrekende sprong 6. s ag - klap 9 faam 10. midden van den dag. II predicatie. 14 minder dan weinig. 17 voorzetsel 18 lichaamsdeel. 19 medeklinker. 20 groot uitgestrekt water. 21 kloek - flink. 22 zeestraat bij Denemarken. 23. muziekinstrument. 25 teleurstellend 26 aangename bezigheid. 29 meisjesnaam. 30 schoenmakerswerktuig. 33 visch. 34 dieren in de weide. 36 Jongensnaam. 38 taaie aardsoort. 39 meisjesnaam (verkleind). 40. Fransche rivier. 41 slingerplant. 42 overleden dictator. 43 meisjesnaam. 44 tot 45 voertuig. 45 landbouwwerktuig. Verticaal 2 zelfde 44 horizontaal. 3 vrij. 4 IicxiaamsdeeL 5 lnrij. 6 dikke stok. 7 meisjesnaam. 8 telwoord. 12 water 13 staaf hout. 15 verdriet. 16 hartslagader. 17 uniform. 20 zacht. 22 inkeeping. 24 bid (Latijn). 25 middelpunt. 26 insect. 27 hondennaam. 28 aanduiden. 31 bloem. 32 tooverwoord. 34 geluk. 35 alleen 37 staat in Azië. 38 ladder. 40 groente. dooi KAREL DE JONG. Het Concertgebouw-Orkest zal in de komen de week niet minder dan driemaal de micro foon der A.VJt.O. vóór zich zien. Op het programma van Zondagmiddag komt. na de algemeen bekende schitterende Euryanthe- Ouverture de mLnder vaak gespeelde Eerste Symphonie van Robert Schumann voor. Schumann (18101856) wordt gewoonlijk als een der voornaamste vertegenwoordigers der romantische school in de muziek beschouwd. Aangezien echter de definities omtrent het wezen van dat romantische In de muziek zeer uiteenloopen en vaag zijn, zullen wij dat be grip niet als maatstaf van zijn werken nemen. In elk geval zijn we eerder geneigd in Schumann's talrijke liederen en in zijn veelal uit aaneenschakelingen van kleinere vormen samengestelde, den geest van Jean Paul of E. T. A. Hoffmann ademende klaviercompo sities vruchten van romantischen bodem u. zien dan in zijn groot;re totrumentale wer ken, die rich wat vorm en inhoud betreft, veelzlns bij de klassieke werken aansluiten. Dit is met de symphonieën in Bes en d min., ook met het pianokwartet, het planokwint-et en de drie strijkkwartten het geval, alle wer ken, die in den gelukkigsten tijd van Sch.'s leven in het begin der veertiger jaren ontstaan zijn, dus kort nadat hij met Clara Wieck in het huwelijk was getreden. Zijn eerste symphonie (op. 38) heeft hij zelf „Frahlings- symphonie" genoemd, naar de woorden „lm Tale zieht der Frühiing auf" uit een gedicht van Adolf Böttiger, die voor hem de poëtische grondgedachte van het werk vormden. Men mag zulk een uit een poëtisch idee ontstaan werk „romantisch" noemen, maar moet die term dan zeker ook voor wërken als Beet hoven's „Eroïca" en „Vijfde" doen gelden, om van de „Pastorale" niet eens te spreken. De langzame inleiding brengt het hoofd motief van het daaropvolgende Allegro inolto vivace als een krachtigen fanfare-achtigen roep. In het Allegro klinkt dit luchtig spelend. Het rythme er van gaat door bijna het ge- heele eerste hoofddeel, analoog met het eerste Allegro van Beethovens Zevende". De neventhema's zijn op zich zelve niet- be langrijk; echter zijn de opbouw en ontwik keling vol vitaliteit; verslappingen of inzin kingen komen niet voor. Ook in dezen zin doet het werk aan Beethoven denken. De aanvangsroep. komt aan het einde der door werking terug als culminatiepunt. De coda brengt ons nog een nieuw, zangerig thema. Het Larghetto is merkwaardig wijl aan het slot de trombones den aanvang van het Scherzo doen hooren en dus op het volgende hoofddeel aoticipeeren. Schumann heeft lets dergelijks to zijn planokwartet gedaan (slot van 't Andante aanvang der Finale). Het Scherzo heeft, zooals vaak bij Sch. twee contrasteeren de Trio's, waarvan het eerste het -belangrijkste en voor Sch. meest karakteristieke is; het tweede klinkt met zijn alledaagsche toonladderthema en ondiepzin nige imitaties ouderwetsch. Van het eerste Trio komt aan het slot van het Scherzo nog even een fragment kijken; het eindigt als een zuchtje. In de Finale heerschen Haydn'sche vroolijkheid en Jiu&or, ook in de bansche tegenstellingen. Het Vioolconcert van den Rus Prokofleff is hier kort geleden op een concert der H.O.V. door Alex. Moskowskie gespeeld en toen be sproken. De kwaliteiten van den solist maak ten in de werkelijk violistisch geschreven gedeelten toen geen bijzonderen indruk. Het grootste deed van het concert is echter zeer tegen de natuur der viool geschreven; hier moest men althans respect hebben voor den speler die tegen de zeer groote moeilijkheden opgewassen bleek, al kunnen we ons over de artistieke resultaten van al zijn gezwoeg maar matig vertieu-gen. Alex. Borodin (1834—1887) behoorde tot de meest nationale van de Russische componis ten van zijn tijd (Balakiren, Cui, Moussorgski, RimskyKorssakow, Tchaikowsky, Glazounow Meerdere van dezen beoefenden de muziek slechts ais amateurs; Borodin was professor in de geneeskunde, Cui vestingbouwkundige, Rimsky marine-officier. De muziek van Boro din's opera Prince Igor is ook sterk nationaal gekleurd; de instrumenteering werd door Glazounow en Rimsky na 's componisten dood voltooid. Behalve deze opera zijn een paar symphonieën, en vooral de „Russische Steppenschets" buiten zijn vaderland bekend geworden. Deze laatste wordt ook als frag ment van een onvoltooide symphonie be schouwd. Zij zal o.a. op het concert van Maandagavond worden gespeeld. Op dit con cert zal ook een nationaal Hollandsch werk worden uitgevoerd, nl. de Zuiderzee-symphonie van den dirigent Corn. Dopper, een werk dat vermakelijke tafereelen voor den geest roept. De Rus Arensky is hoofdzakelijk als klavier- en kamermuz'ekcomponist bekend geworden, is echter geen zeer groote of oor- strijkkwartet Maandagmiddag door de A. V. R. O. uitgezonden. Schumann's Symphonie In d min., die we boven noemden, is evenals de eerste in 1841 geschreven; zij is eigenlijk zijn tweede maar pas in 1853 als „vierde" en op. 120 versche nen. De cyclische bouw is bij dit werk veel evidenter dan bij de eerste; ook is het de bedoeling dat de verschillende onderdeelen aaneensluitend worden gespeeld. Deze symphonie komt voor op het programma der N.CJt.V. van Maandag. We zullen dus uit eerbied voor de ondoorgrondelijke wijsheid der Radio-censuurcommissie, aan wier oordeel alle programma's moeten worden onderworpen in het vervolg de eerste symphonie van Schumann, die op een „algemeen programma prijkt, de „neutrale" symphonie moeten noe men; voor de vierde weet ik geen naam. aan gezien de „Reformations-symphonie" al van Mendelssohn is. Ik laat de betiteling dus aan den scherpztonlgen lezer over. De voor Don Quixote van Rich. Strauss (A.V.R.O. Donderdagavond) in de Radiobode gegeven toelichting is nog al onvolledig, voor al wat de zeer uitvoerige Introductie betreft Hierin hooren we n.l. achtereenvolgens: 3 thema's die verschillende karaktereigen schappen van de hoofdfiguur schilderen: rid derlijkheid, galanterie, neiging tot verkeerde conclusies. In de nu volgende, uiterst gecom pliceerde doorwerking wordt het thema 1 (pag. 9) telkens met een nieuw gecombneerd: ai deze behalve 1 worden met dempers ge speeld, om aan te duiden dat zij onwezen lijk zijn; Don Quixote is de eenige reëele figuur. Achtereenvolgens hooren we zoo de thema's van Dulcinea (2.), van een ridder die tegen een reus vecht, van een die voor een hardnekkig ideaal strijdt-, van een alge meen chevaleresque figuur. Successievelijk war dep al deze thema's met elkaar gecom- bineerd, terwijl thema 1 steeds doorgaat; er ontstaat een (ook voor den hoorder bemerk- bare) chaos In het hoofd van den iezen^en Don Quixote, net zoo lang tot hU heek-man! In de war is en het besluit neemt ook als dolend ridder uit te gaan. Dan komen zijn thema's uit- het begin terug, maar nu in d- min. in plaats van d-maj. en wordt hij ons voorgesteld als „Der Ritter von der traurigen Ges talt". Ik kan zeer aanbevelen dit merkwaardige stuk te beluisteren. De solo-cellopartij behoort tot het moeilijkste dat voor dit Instrument geschreven is. REMBRANDT THEATER. Maurice ChcvaJier in dc „Groote VUver". Het merkwaardige geval heeft zioh voor gedaan, dat de Cabaret-artist Chevalier zich heeft ontpopt als een rasecht filmacteur, wiens spel gekenmerkt wordt door dat niet te deftoieeren „iets" dat figuren als Chapiin, Buster Keaton. wijlen Max Linder, tot film kunstenaars stempelde. „De Groote Vijver" is een film als honderd andere, wat den inhoud aangaat, en onder scheidt zich door de regie evenmin van honderd andere middelmatige operette achtige kluchten die Amerika pleegt te pro- duceeren. En toch is deze film een unicum, want Chevalier (de Franschman) heeft er zijn sfeer aan geschonken, heeft hem verrijkt, veredeld en Fransch-charmant gemaakt. Tien „Schlagers" van Harry Liedbke mag men grif schenken voor één Amerikanisme a la Cheva lier. Chevalier zegt „happy" en „money" en .lucky", met den klemtoon op den laatsten lettergreep lnstede van op den voorgaande; zijn onderlip steekt als een luifel eenige centimeters buiten het profiel van zijn ge- Laat, hij glimlacht onder alle omstandigheden en hij is ridderlijk en hoffelijk. Vooral de laatste attributen hebben menlgen filmheld onuitstaanbaar gemaakt, maar zij sieren dezen Franschman, dezen gees tigen char- mant-en chansonnier en filmacteur, die door 'n merkwaardig gunstige beschikking feitelijk meer filmspeler is, dan de groote collega's die thans in de Duitsche geluids films optreden, en eigenlijk allemaal stuk voor stuk tooneelspelers zijn. Dat men dat „iets", dat het spel van Chevalier kenmerkt weet te waardeeren, bleek wel uit de opkomst van het publiek. Het Rembrandt Theater was eergisteren en Vrij dag bij iedere vertooning zeer goed 'bezet. En terecht! Men komt een stuk optimistischer gestamd weer op straat. En dat is goed voor het begin van het nieuwe jaar! Het programma bevat verder eenige voor treffelijke nummers. Verbazingwekkend zijn de prestaties van Henrlquez May Mc. Tensen, van wien wij gaarne gelooven, dat hij suc cessen oogstte in het Londensche Colisseum, Dit ..slangenmensch" Ls, hoe vreemd het moge klinken, meer „aap" dan slangenmensch' De zoon der Witte Bergen. .De Zoon der Witte Bergen", een film voor de wintersportlief hebbers om van te watertanden! Voor hen, die van de winter sport alleen nog maar weten van hooren ver tellen en van lezen over, een aansporing om te trachten zoo spoedig mogelijk tot de eerste categorie te gaan behooren. Een prachtige, interessante film met onzegbaar mooie berg gezichten en indrukwekkende momenten en hierbij zie ik weer voor mij de reddings colonne met hun brandende fakkels en de gevaarlijke afdeeling langs stelle berg wanden, waarbij bijna elke stap de dood dreigt-. Wanneer men deze film gezien heeft, dan heeft men een beter inzicht en eenig idee, welke vreeseiijke dreiging een eenvou dig krantenberichtje als „de reddingsploeg is uitgetrokken om de verongelukten op te sporeninhoudt. De wedstrijd om het skikampioenschap volgen de toeschouwers vol spanning en vol bewondering! Wat een kranige skiërs, wa: een afstanden worden afgelegd hoe schitte rend de bochten en moeilijkheden geno men! Dat ten slotte de ploeg van Hans Turri, vertolkt door Louis Frenker, de overwinning behaalt, stemt ons allen tot tevredenheid, geen van allen hadden we anders verwacht, hoogst voldaan verlaten we dan ook he' Theater. Voldaan omdat ook de rest van het pro gramma zeer goed verzorgd is. We noemen hiervan alleen nog het Variété-nummer: Kapitein Hullng en zijn zeeleeuw Charlie. Als men ziet, wat de heer Hullng met zijn Charlie bereikt heeft, dan moet men naast de kundigheden van Charlie de grootste bewondering hebben voor het eindeloos ge duld, de volharding en de liefde voor Charlie die den heer Huling tol zulke resultaten met zijn zeeleeuw hebben gebracht! LUXOR-THEATER. „Het dolle Freuletje". „Zijn Hartekind". ToonccL Een zeer interessant nummer opent het ge varieerde programma, dat deze week in bo vengenoemd theater draalt: „Van boom tot papier". Wij zien de bewerking van den boomstam en de verdere processen tot de courant uit de rotatiepers komt. Een geestig filmwerk is „Het dolle freule tje", hetwelk als eerste hoofdnummer draait. Het is de geschiedenis van een Jonge dame die voor een Jong meisje moet doorgaan, om dat haar moeder weer in het huwelijk wil treden en de as. echtgenoot geen kinderen ouder dan 13 jaar tot zijn Last wil hebben. Zooals te begrijpen is ontstaan daardoor al lerlei verwikkelingen, vooral ook als de neef er bij komt. Amusant vooral ls het gedee.te waarin de candidaatecht-genoot het meisje voor de moeder aanziet. Het slot ls echter al leszins bevredigend, omdat alle hoofdperso nen hun geluk vinden. Een heel geestig nummer. De ..Revue der Sporten" toont ons dat met» niet altijd Jong behoeft te zijn om aan sport te kunnen deelnemen, mits men zijn lichaam maar in training houdt. Op het tooneel: Joanlta en Mauple de Vries, die de gezellige stemming verhoogden door hun leuke liedjes en Mauple bovendien door zijn grappen. Dit duo was naar veler mecning te kort op het tooneel. .Dijn Hartekind" ls een levensschets, ver vaardigd door de P. D. C.-Film Corp. Wijlen Rudolph Schlldkraut vervult de rooi van Isaac Abrahams, den geldschieter, en zooals altijd, is het uitmuntend wat we van hem zien. De geschiedenis speelt in het Oosten van New-York waar de oude Isaac veracht en ge haat is. In zijn hart ls hU een goed mensch. Zijn eenige vriendin. Juffrouw Shannon, heeft een zoontje dat zij in Ierland heeft moeten achterlaten. Zij heeft gespaard om den Jongen naar zich toe te kunnen laten ko men, maar voordat het zoover ls sterft J en de oude Isaac neemt den Jongen tot zich. Ze lelden een zeer gelukkig leven De buren kun nen dit niet alen en eindelijk gelukt het hun den jongen In een weeshuis geplaatst te krij gen. Tinny ontvlucht echter en komt weer bij den ouden Isaac. Twee Jonge menschen zijn bevriend geraakt met den ouden man en den Jongen en verdedigen hen waar ze maar kunnen. Aan het eind mag de Jongen bij den ouden man blijven, de Jongelieden worden een gelukkig paar en de verzoening volgt met de vrouw die den ouden Isaac het meest las tig vieL Bessie Love als Nora Bank* en Jun. Coghlan als Timothy Shannon verdienen even als Schlldkraut lof voor hun speL SCHEEPVAARTBERICHTEN Alcyone 81 te Buenos Ayres v. Rotterdam. Alwakl 31 V. Santoa, Buenos Aires naar Rotterdam. Alkmaar 30 te Hamburg v. Rotterdam, Aldabl 1 te Antwerpen v. Rotterdam. Almelo 31 v. Tocopllal naar Ilo. Bennekom 31 Guayaquil naar Palts. Almelo 30 te Tocopllla v. Corral. Baron Newslnnds 2 v. Sfiuc n. Vlaardlngen. Brlelle p. 1 Dungeneas. Amsterdam naar Cu racao. Baloeran 3 4 u. te Snbang, Batavia naar RoU terdam. CrIJnssen p. 1 Axoren, W.-lndlë n. Amsterdam. ChrlstlRAn Huygena 1 v. Colombo, Batavia naar Amsterdam Dreohterland 38 v.xn. te Rio Janeiro, Amster dam naar Buenoe Ayrea. Erfurt 1 te Antwerpen, Amsterdam n. Zuld- Amertka. Equator v. Buenos Ayrea 80 v. Las P&lmas. Hoogkerk 1 te Rotterdam van Homburg. Hukusan Mnru v. Japan 1 v. Singapore. Helder 31 v. Konakri n. Tenerlffe, W.-Afrlka naar Amsterdam. Ivo, 31 to Santoa v. Rotterdom. Inaulindo 1 te Rotterdam v. Batavia, Johan de Witt 31 v. Suez. Amsterdam n. BatAVia Kedoe 2 23 u. v. Genua. Rotterdnm n. Bitavia Koningin der Nederlanden, 81 to Southamp ton. Amsterdam nnar Batavia Kango&n 31 v. Rangoon naar Sumatra. Ivotii Pinang p. 31 19 u. F&ntellaria, Batavia naar Rotterdam. Kangean 31 v. Rangoon naar Java. Koningin der Nederlanden 1 v. Southampton Amsterdam naar Batavia. Kota Baroe. 2 v. Batavia naar New Tork. Kaiyan v. Japan 1 v. Colombo, Lochgoll 31 to Portland O., Paclflckuet naar Rotterdam. Moerkerk 2 te Hamburg, Calcutta naar RoU terdam. Moliskork 31 te Lorcnco Marques. Belra n. Rotterdam. Morauke 1 te Rotterdam v. Hamburg. Moerdijk 31 te Lucia, Rotterdam naar Pact- flckust. Maasland 1 v. Lagos n. Aocra, Buenos Ayrea naar Amsterdam. Nichteroy 31 v. Seattle naar Rotterdam. Oostkerk 1 v. Genua, Japan naar Rotterdam. Pardo 30 v .Cristobal, Paclflckuet naar Rot terdam. Poelau Tollo 81 te Hamburg v. Amsterdam. Poelau Roebiah 31 v. Suez, Amsterdam naar Batavia. Palembang 1 te Batavia v. Rotterdam Roepat p. 1 Perim. Batavia naar Amsterdam Randfonteln 1 te Mombasa v. Rotterdam. Riouw 31 v. Genua, Rotterdam naar Japan. Rhea 81 te San Juan de P. Rico v. Amster dam. Soekaboeml 1 15 u. v. DJedda, Batavia naar Rotterdam. Springfontein 31 te Tanga. Beira n. Rotterdam Schlekerk p. 1 Perim, Calcutta n. Rotterdam Sitoebondo p. 2 7u. Porim, Rotterdam naar Batavia. Saco 31 v. New York. Sibajak 1 8 u. te Marseille, Rotterdam naa*. Batavia. Trianon v. Japan 28 v. Port Said. Tr.blnta 1 14 u. 52 m. ISO mijl O.Z.O. ran Land's End. Batavia n. Londen en Amsterdam, Tablan 31 te Vancouver v. Amsterdam. Tasman p. 31 Thurnsday Island. TJcrima! 2 11 u. v .Singapore, Batavia naa< Rotterdam. Tjlbadas 30 te Hongkong. Van Rensselaer 81 te Paramaribo v. Araster dam. Veendam, 30 v. New-York naar Bermuda. Zosma 2 v.m. te Schiedam v. Hamburg. Zaanland 1 19 u. v. Bahia. Buenos Ayres n. Amsterdam. Alcinous 31 te Liverpool v. de Clyde. Ganymedes 2 te Hamburg v. Amsterdam. Lochmonar 1 v. Southampton, Paclflckust n. Rotterdam. BURGERLIJKE STAND BENNEBROEK Gerouwd: a. J. Stassen en M- Jansen Hendriks. BEVERWIJK. Bevallen: W C. Hagend ij k—Roelanda, s.; C. G. DekkersLorié. z.; J. Sondorp—EoSbag, d.; C. J. van Coezand—Wllgenhof. z-; E. E. NiJ- manSchulz, z.; G. FfrovanoNuman d.f- G. F. Muldersde Reua, levenl. z. Overleden; C. C. Koppens—van Ouwerkerk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 7