H.D. PUZZLES. LETTEREN EN KUNST Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP Bij Vorst WINNAARS EN OPLOSSING VAN No. 9 PUROL o O '5? •"*v* H.D. PUZZLE No. 10 Opgaye H. D. Puzzle No. 10 O HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 10 JANUARI 1931 DERDE BLAD dooi KAREL DE JONG. De aansluiting aan het Concertgebouw be looft- ons as. Zondagnamiddag een bont pro gramma, waarvan hei eerste nummer, de Ouverture „Benvenuto Cellini" van Berlioz misschien het meest waardevolle en be teeke nen de is. Ik zag: „wellicht" omdat ik de 6uite voor orkest van onze stadgenoote Emmy HeilFrensel Wegener niet ken en 'boven dien vermoed dat deze, wegens moeilijkheden van verschillende orkestinstellingen met het befaamde Bureau voor Muziek-auteursreo'nt, waarover in de dagbladen bericht werd, kam loopt niet uitgevoerd te kunnen worden. De Ouverture van Berlioz, mun-t als zijn andere werken door schitterende orkestbehandeling en krachtige rythmiek uit en is daardoor een geliefd stuk op de orkestprogramma's Minder gemakkelijk kan ik me verklaren, dat Be-ethoven's eerste pianoconcert nog be trekkelijk vaak gespeeld wordt. Dit concert (chronologisch eigenlijk het tweede j is ouder- weisch van vorm en inhoud en staat m.i. aanmerkelijk beneden de beste klavierconcer ten van Mozart. Ik hoorde het eens van het Concertgebouworkest met niemand minder dan Alfred Cortot als solist, en zelfs toen kon ihet me weinig belang inboezemen. Het slot- xondo wordt wel om zijn pikant hoofdmotief geprezen, maar dit deel bevat zooveel ba naliteiten in zijn andere themagroepen, dat ik het hoogstens als studiestuk kan waar- deeren. Op muziekscholen en conservatoriums wordt het dan ook veel gebruikt; het schijnt me echter overbodig voor de uitvoering een buitenlandsche pianiste te importeeren. De Hongaarsche Fantasie van Liszt, die deze pianiste, Magda Tagliaferro, ook zal spelen is een eenlgszins gewijzigde bewerking van de 14de Rhapsodie. Het solo-instrument is natuurlijk brillant behandeld; met de (in 't geheel niet moeilijke} glissandi vierde in dertijd de Hongaarsche pianiste Vera Scha- pira onbegrijpelijke triomfen. Een hoogst merkwaardig programma zendt- Zondagavond Zeesen uit: het bestaat geheel en al uit „Italiaansch-e" werken van niet- Italianen. Carl Goiamark (18301915), Hon gaar van geboorte, wiens Ouverture „In Italiën" de rij opent, is meer door zijn opera >rD.e Königin von Saba", door zijn Ouverture „Sakuntola" en zijn symphonic „Landliche Hochzeit" bekend dan door zijn Itaiiaansche Ouverture; zijn stijl schijnt zeer kameleon tisch geweest te zijn en het verwijt zijn muze telkens weer naar de modes van de wis selende tijden aangekleed te hebben als daarvan succes te verwachten viel, is hem njet bespaard. Zijn vioolconcert wordt ook nog wel gespeeld, maar in 't algemeen is deze Goldmark in de laatste jaren sterk ge- cjeprecieerd, in tegenstelling met de Franck die agio vertoonde. Men ziet: kunst en financiën bewegen zich niet altijd in dezelfde richting. De „Italienische Serenade", een der weinige orkestwerken van den genialen liedercomponist Hugo Wolf (18601903) is in zijn nalatenschap gevonden en door Max Keger geredigeerd en uitgegeven. Het is een torso, die uit slechts één hoofddeel bestaat, maar dit deel bekoort door zeldzame elegance en gratie. De „Itaiiaansche Symphonie" van Mendelssohn is algemeen bekend; sterk nationaal is deze muziek niet, en de naam heeft wel 't meest betrekking op de tarantelle achtlge Finale. Het levendige eerste hoofd deel en de Landler die de derde plaats in neemt zijn vol frissche melodxek, maar blijven Duitsch onder den zonnigen blauwen, zuide lijken hemel. En het elegische Andante con moto doet in 't geheel niet meer aan Italië denken. Met de symphoniscbe fantasie ..Aus Italiën" trad Richard Sirauss (geb. 1864) ten eersten male als orkest-componist in grooten stijl naar voren. Het werk, dat uit reisindrukken van den toen 22-jarIgen com ponist zijn oorsprong nam, is een program- ma-symphonie evenals Beethoven's „Pasto rale"; zij houdt zich in 't algemeen aan het overgeleverde vormschema; de poëtische stemmingen die de opschriften der hoofd- deelen wekken worden niet door te groot realisme binnen enge grenzen beperkt, zoo dat aan de fantasie van den hoorder de uoodige speelruimte gelaten wordt. Thema tische oorspronkelijkheid, coloriet, levendige rythmiek en meesterlijke behandeling zijn merkwaardig voor een werk van een zoo jeugdig toondichter. De opschriften der vier deeien luiden: 1. „Auf der Campagna" (An dante) 2. „In Roms Ruinen", fantastische Bilder entschwundener Herrlichkeit, Ge- fühle der Wehmut und des Schmerzes in- mitten sonnigster Gegenwart" (Allegro con brio)3. „Am Strande von Sorrent" (Andan tino) 4. „Neapolitaniscnes Volksleben" (Allegro molto).Het laatste, met een geestige bewerking van den deun „Funicull-Funicola" er in is een echt stuk ethnografische muziek. De „Lagunen-Walzer" uit- „Eine Nacht in Venedig" van Johann Strauss besluit het programma van dit concert, dat een „Ita- liënischer Blumenst-rauss" zou mogen heetèn. Een veel la teren Strauss, de „Symphonia domestic*" op. 53 zal men Maandagavond uit Graz kunnen hooren. Het programmatische der muziek is ln dit werk veel scherper ge preciseerd dan in „Aus Italiën", evenals in ,JEln Heldenleben", op. 40, dat door Rich. Strauss aan Willem Mengelberg en het Con certgebouworkest werd opgedragen, en dat uit zes in elkaar overgaande deelen bestaat 1. Der Held; 2. Des Helden Widersacher; 3. Des Helden Gefahrtln; 4. Des Helden Wal- statt; 5. Des Helden Friedensw i ke; 6. Des Helden Weltflucht und Vollendung. Dit werk is het laatste eener reeks, die alle een heroïe ke, tragische of tragi-comische figuur in hun verhouding tot de hen omringende we reld schilderen: Don Juan. Macbeth, Tod und Verkarung, Till Eulenspiegel. Also -prach Za- rathustra, Don Quixote en Eln Heldenl°ben Het vioolconcert van den Rus Glazounow zal men, behalve Donderdagavond \an Alexander Schmuller en het Concertgebouw orkest. ook Vrijdagavond van den vlolist Ru- dolf Bergmann uit- Bre !au kunnen hooren; een interes;ant vergelijkingsobject voor vio listen en vioolliefhebbers. Oude muziek zal worden geboden in het Cembalo-concert van Vrijdagavond te Ka- lundborg en in het- conoert dat Stuttgart te gelijkertijd uitzendt. Wat het eerste betreft-, mag men nieuwsgierig zijn of de dunne toon van een cl ave cimbel door de radio goed over komt. REMBRANDT THEATER. Diamanten van Broadway. „De sprekende, zingende, musiceerende, dansende en 100 pet gekleurde Revue-film „Diamanten van Broadway", is een film niet alleen 100 pet. gekleurd, mar ook 100 pet. amuseerend. Zeldzame kleurenpracht, en zooals de aan kondiging ook zegt: „overweldigende revue scènes". Aan dergelijk filmwerk moeten schatten geofferd zijn: een ontelbaar aantal medespelenden, allen goede krachten, be- tooverenae costumes vol fantasie en schitte rende decors. Hebben we ons eenmaal ln het revue-girls- ieven Ingeleefd, (en dat gaat bij deze film heel gemakkelijk en vanzelf) aan maken we de pret zelf mee, dan zijn we op de fuif waar bij o.a. de dames op de tafei staande, hun liedjes zingen of hun dans uitvoeren en we schateren van de pret om den dikken ad vocaat Blake, die zich vergeefs tracht te ver dedigen tegen de aanvailen van de zeer tem peramentvolle actrice Mabel, we gaan er heelemaal in op, en voelen ons niet meer de min of meer ingetogen Nederlanders die we van huis uit zijn. Als acteur staat in Diaman ten van Broadway, de advocaat Blake boven aan. Wat een uitdrukking ln gezicht en houding! Hij heeft, ais hij op het tooneel was, de menschen onafgebroken in een schaterlach gehouden. Of hij angstig, ver liefd, verlegen, gevleid kijkt, hij weet elke gemoedstoestand op de meest geestige ma nier uit te drukken. Hij is in één woord reus achtig! De zeven songs, alle min of meer bekend, zijn: „Painting the clouds with Sunshine", „Tiptoe through the Tulips with me", „And still they fall In Love", „Keeping the Wolf from they Door", „Mechanical Man", „What shall I do without Yoy" en Go to Bed". Een film, waaraan men met genoegen terug denkt. Deze week zijn het Polygoon Holland's Nieuws, Paramount Sound News en Fox Movietone Journal, die altijd al goed zijn. bijzonder goed. De geluidsteekenfilm van Max Fleischer is deze keer getiteld „On a Sunday After noon", het bioscoopbezoekend publiek weet, dat wat Max Fleischer in zijn geluldsteeken- filmen levert, altijd getuigt van een zeld zame geest en een onuitputtelijke fanta sie. Op het tooneel verschijnt Ir. Cook met het groote raadsel „Mensch of Pop" en werke lijk het is een raadsel. In het begin, als hij gewoon met zijn Kaatje converseert, is het vraag- en antwoordenspel voor de meesten vrij duidelijk. Maar dat Kaatje helderziend is, daar begint het groote raadsel. Van een viertal foto's uit het publiek, die Ir. Cook haar in de hand geeft, zonder dat hij ze zelf goed gezien kan hebben, weet ze precies en nauwkeurig te zeggen wie en wat er op elke foto staat. Nog sterker is, dat ze het juiste antwoord weet te geven op de vraag, wat er op door het publiek beschreven en in enveloppe gesloten kaartjes, staat, die door de heer Cook met behulp van een jongedame uit het publiek verbrand wor den. Het is een raadsel! LUXOR-THEATER. Betty Balfour in „Champagne en Zyde". »>De Boemelkapitein". Duo Calvé. Het programma in bovengenoemd theater is weer zeer aanbevelenswaardig. Ernst en luim wisselen elkaar af. „De strijd tegen het woestijnzand" is een aardig wetenschappelijk nummertje. Als eerste hoofdnummer draait dan „Champagne en zijde", waarin Betty Balfour op de haar eigen wijze de hoofdrol vervult. In dit unmmer is ze in een chique hotel de Asschepoes. Niettemin heeft ze een goed oog voor den knappen kellner Jean (Jack Trevor) maar deze kijkt alleen naar vrouwen die in zijde gekleed gaan en champagne kunnen drinken. Wat een moeite het meisje ook doet, het lukt haar voorloopig niet de aandacht van Jean te trekken. Dat daardoor heel wat vermakelijke situaties ontstaan, is te begrij pen. Het eind van deze geschiedenis is, dat Jean als hij het meisje als een werkelijke dame van de wereld gezien heeft, zóó ja- loersch is, wanneer zij met een rijken Argen tijn dineert, dat hij er alies voor vergooit. Ge lukkig komt alles weer in orde. In deze film komen heel wat vermakelijke tooneeltjes voor die met een gullen lach beloond mogen wor den. Een heel goed nummer. „De revue der Sporten" iaat deze week in hoofdzaak ijssport zien. In „De Boemeikapitein" worden de hoofd rollen vervuld door Rod. la Rocque en Sue Carol, resp. als Hugh Dummond en Sue Ar nold. Het begin van dit nummer speelt op het slagveld ln den grooten oorlog. Hugh Dum mond is Amerikaansch gevechtsvlieger en op een goeden dag gelukt het hem den meest gevreesden Duitschen vlieger naar beneden te schieten. Hugh redt den Duitecher uit het brandende vliegtuig. Uit dankbaarheid geeft deze zijn automatische revolver aan Hugh. In het vaderland teruggekeerd, leeft Hugh daar weer zijn leven van boemelen, totdat alles op is. Dan wil hij struikroover worden, maar hij krijgt een Jonge dame (Sue Carol) tot zijn last. Hugh moet tenslotte zijn automatisch pistool gaan beleenen en het toeval wil dat in de zaak waar dat zal gebeuren ook de voor malige Duitsche gevechtsvlïeger is. Deze is eveneens aan lager wal geraakt Hugh en Sue weten tenslotte een engagement als Rus sisch danspaar in een cabaret te krijgen. In dit cabaret ontstaan allerlei complicaties. Er kernen roovers ln het cabaret die er hun slag slaan. Sue denkt dat Hugh er bij is. De aanvoerder wordt echter door Hugh ge wond, doch dan blijkt dat hij zijn ouden Duitschen tegenstanders voor zich heeft. En hij redt hem weer! Tenslotte komt voor Hugh ook de zaak met Sue In orde. Een uitstekende film met mooi spel. vooral ven Rod. la Rocque en Sue Coral. De op nemingen zijn heel duidelijk. Het Duo Calvé zingt met goede stem eenige liederen die wel in den smaak vielen. Alles bijeen een uitstekend programma. INGEZONDEN MEDEDEFLINGEN a 60 Cts. per regel. wordt de huid ruw en schraal en sprineen lippen en handen stuk. Men verzacht en geneest dit met Doos 30 en 60, tube 80 ct. Een luchtig programma. Op het tooneel Tholen en Van Lier. Het programma van deze week geeft niet veel gelegenheid tot breedvoerig betoog. De hoofdfilm (Hallo Mexico) en de kleine films (Stan Laurel, Oliver Hardy en een zeer goed geslaagde geluidsteekenfilm) zijn allen van het komische en zeer lichte soort. Laurel en Hardy beleven ecu zeer romantlschen en echt Amerikaanschen nacht op hun legerstede die met veel geraas en veel wonderlijks eindigt. „Hallo Mexico" is een hoogst, dwaze rente- of operettefilm, een zonderling mengelmoes van Amerlkaansche romantiek en van Ame- rikaansche humor of liever gezegd ln dit- ge val, van Amerlkaansche nonsense. Want wanneer de regineurs van Hollywood het eenmaal „op hun heupen" hebben dan dein zen zij niet terug voor het a'lerdolste. De beide komieken die ln „Hallo Mexico" het vroolijke gedeelte van hun rekening hebben genomen doen niet order voor Stan Laurel en Oliver Hardy. De inhoud van deze film is niet na te vertellen. Zoomin als de inhoud van 'n revue voor 'n résumé vatbaar is. Zang, dans, een tikje romantiek, liefde, list en voor het meerendeel luchthartige dwaasheid. ..Palace" maakt zich reeds op al'e moge lijke manieren op voor de vertooning van aanstaarden Vrijdag van „Drei von der Tankstelle" de operette-film die de halve wereld al heeft veroverd, en waarin voor het eerst In deze soort, geheel gebroken werd met de traditie van onder anderen, de ope rette-films van Liedtke. In de hall van .Palace" staat een edhte benzinepompgevuld met eau de cologne (De „Tankstelle") en ten gerieve van de be zoekster#. MUZIEK. DE CONCERTPROGRAMMA'S. EEN ERKENNING VAN DE ILO.V. In de N. R. Ct. constateert de Haagsche muziekrecensent van dat blad. schrijvend over het Residentie-orkest, welks program ma-keuze hij critiseert: dat ensembles hier te lande a's het Rotterdamseh Philhar- monisch Genootschap, het Utrechtsche en het Haarlemsche orkest wat veelzijdigheid betreft op dit oogsnbük toonaangevend zijn". „Is dit niet eenlgszins beschamend voor de groote orkesten?" vraagt hij. De minister van Onderwijs zal zich deze niet-Haarlemsche getuigenis over de H.O.V. die pas bij de rijkssubsidie-verhoogingen ge passeerd is ofschoon zij ook in verhouding toch al met een nietig bedragje wordt af gescheept, wellicht in het oor willen knoo- pen. Is het ook van geen belang meer een or kest te steunen, dat door musici van elders als toonaangevend in den lande op het punt van veelzijdigheid wordt geciteerd? Dat dus leiding helpt geven? En dat artistiek met beperkte middelen zoo enorm veel bereikt heeft? 5de GEMEENTELIJK ORGEL CONCERT. SOLISTE THEODORA VERSTEEGH. De prijzen voor H. D.-Puzzïe No. 9 zijn he den verzonden aan de volgende abonnés: Hoofdprijs 7.50. De heer N. H. van Lingen, Gen. Cronjé- straat 76. Haarlem. 5 Premies f 2.50. Ie. de heer J. v. d. Goes Jr., Spaarndam- scheweg 8, Haarlem. Op Dinsdag 13 Januari as. geeft George Robert het 5de Orgelconcert in de Gem. Concertzaal Medewerking op dit concert wordt ver leend door een on zer eerste zangeres sen, de alt Theodora Versteegh. Hoezeer tegenwoor dig deze artiste, ln binnen- en buiten land gewaardeerd wordt, moge blijken uit haar aantal verbin tenissen voor de Mattheus Passion. Niet min der dan 17 keer zal deze zangeres in den ko menden Passton-tljd de altpartij in genoemd werk vervullen, een respectabel aantal voor waar. Wie hier echter uit mocht concludeeren, dat Theodora Versteegh uitsluitend ,3ach"-ver- tolkster is, vergist zich; het programma hier onder vermeld, vertelt het ons wel anders. Een onbekende compositie van den van 1660 1744 levende Campra, benevens twee prach tige zangen van Schubert, laten ons de zan geres van geheel anderen kant hooren. Het zal een genot zijn dit warm getimbreerde, nobele geluld in Schubert vooral te mogen beluisteren. Het programma luidt als volgt: 1. Petite Suite scholastlque D. de Sévérac d'après un thème de carillon langue- docien. a_ Prélude, b- Méditatkm. e- PrièreOhoral. d. Cantüène mélannboilau*. o. Fanfare fuguée. (Orgel) 2. Pange lingua (Zang) 3. Choral I (Orgel) Pauze. 4. Pastorale-offertoire (Orgel) 5. a. Im Abendrot b. Die Allmacht (Zang) 0- Improvisation Oampr* César Franck F. de la Tombelle Fr. ëchubert idem C. Saint-Saëns BANDJIR TE AMSTERDAM. Op den hoek van de Witte de Wlthstraat en de Van Kinsbergenstraat te Amsterdam, begon Vrijdagmorgen te ongeveer half elf het wegdek te golven. Het bleek dat een water leiding was gesprongen. Het water stroomde mei geweld dooi het wegdek heen en zette ln een oogenbllk tijds een groot deel van de straat blank. Ook op andere plaatsen in de straat hadden kleine doorbraken plaats. De tram kon blijven rijden. Personeel van de waterleiding heeft na eenigen tijd het euvel hersteld. 2e. MeJ. M. v. d. Putten, Papaverstraat 18, Haarlem. 3e. Mej. M. J. E. Marx, de Genestetweg S Blcemcndaal. 4e. de heer H. Rosenberg. Haltsma Muiier- straat 25. Haarlem N. 5e. de heer F. J. Teeven, n Loosterweg 98, Hl ik gom. De Juiste op'osslng ts: yV*. -■ o* -V" I M-tA \..s 1. Salto. 6 klets. 2 ar 9 roep. 3 los. 10 neen. 4 teen. 11. sermoen 5 oprit. 14 niets. 6 knots. 1T t« 7 lees. 18 oor. 8 één. 19 R. (r) 12 meer. 20 zee. 13 stok 21. kras. 15 leed. 22 sond. 16 aorta 23 trom 17 tenue. 25 sneu 20 zoel. 26 kaartspelen 22 snee. 29 Annie 24 ora. 30 els. 25 spil. 33 aal 26 krekel. 34 vee. 27 map. 36 Kees. 28 noemen. 38 leem. 31 lelie. 39 elsle 32 sesam. 40 reine 34 veine 41 liaan 35 eenig. 42 Lenin 37 Siam. 43 Emma. 38 leer. 44 ar. 40 sla. 45 eg. Hieronder vole-t de tiende rmw.le-o^eaaf waarvan de oplossingen op de navolgende voorwaarden en met gebruikmaking van het afgedrukte inzendersformulier kunnen wor den Ingezonden. Oplossingen, verzonden in gesloten couvert, waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn. Bij de oplosting moet onderstaand formu lier worden Ingezonden, uitgeknipt en duide lijk leesbaar Ingevuld. Bij ieder formulier mag slechts één oplossing worden Ingezon den. Voegt men er meer bij. dan moeten wij ze alle van het mededingen naar de uitge loofde prijzen uitsluiten. De volgende 14 woorden zoo in volgorde te plaatsen, dat de letters <!le met een kruisje worden aangeduid, een spreekwoord vormen. huism~eder X X O verlept X O drinkbak X X X O landschap X O O lans X deinzen X X O mast X X Orleans X O O X X olifant X X O O O dienstig X X O X a idioot X XXX optocht O X X O x meteen X X koper X o X O O Hier het formulier: H.D PUZZLE No. 10 Adres: Naam Inzender: 12 Januari 1981. Voor goede oplossingen loven wij uit: een Eersten PrUs van 7.5C Vfjf Premies van 2.50 elk. Zijn er moer goede oplossingen dan het aantal prijzen, dan zullen deze bij oiing vorden :o:gekend. Dc namen van de prljswinners zu'Jer. wU ::i oni nummer van den volgenden Zaterdag 17 JannaiU pubüoecren. Er bertaat geen beroep op de genomen be slissingen. Correspondentie er over kan niet worden gevoerd. Alle oplossingen móeten bezorgd of per post gezonden worden aan onze bureaux, Groote Houtstraat 93. Van onvoldoende gefrankeerde brieven wordt geen nota genomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 9