„lm Westen nichts Neues." Van de sneeuw naar de zon. Eén der beste films der laatste jaren. HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAC 5 FEBRUARI 1931 TWEEDE BLAD De tragedie der naamloozeri. li. „Kat" tWolheim). Het enorme succes van „lm Westen nichts Neues" moet niet uit sluitend gezocht worden ln de omstandigheid, dat deze film strikt genomen sensationeel is en in de geheele wereld veel stof deed op waaien. Neen, „lm Westen nichts Neues" is wel degelijk een kunstfilm en een monumen tale verbeelding van Remarque's boek. Ik staaf deze bewering met de volgende punten: Ten eerste: Hoewel een navolging van een litterair product, is „lm Westen nichts Neues" een zelfstandig kunstwerk geworden, dat eigenlijk Ook zonder den tusschentrap van het book had kunnen ontstaan. Hier is dus sprake van film kunst in den zuiveren zin van het woord! Ten tweede: Evenmin als Remarque's boek een tendenzroman gencemd mag wor den (het is slechts een uiting, zooals een kreet een uiting is) is de film een tendens- film. Men heeft de kunstzinnige waarde van Remarque's schepping onaangetast gelaten, en in anderen vorm tot een gave her- sc te brengen. Ten derde: Wat zoo makkelijk had kunnen ge^-urcA en waarvoor zooveel aa.iiej.di.ig toe is, is niet geschiedt; Deze Amerikaan- sche film is vrij van gemeenplaatsen, holle levT> an banabte'.tsn. Vooral dat laatste is hoogst belangrijk. Eerlijk gezegd, kan men niet veel vertrouwen heoben in aen zin voor eenvoud van oen Amerikaansche filmindustrie, maar wat hier gepresteerd is, is zoo rein en vol simpel heid, getuigt van zoo'n hooge en zuivere roeping, dat men waarlijk verplicht is amende honorable te maken voor de Ameri kaansche industrie en met de hand op het hart te verklaren: „Mijne heeren, ge hebt koninkiijk revanche genomen!" Te glorieuzer is deze overwinning, omdat het bosk toch als het ware de kiem inhield voor alle mogelijke effectbejag. Men denke maar eens wat er terecht gekomen zou zijn van de delicate, fijne en gewijde stemming van de ontmoeting der drieDaitschers en de drie Fransohe vrouwen. Hoe licht had dit tafereel, dat in Remarque's boek een bijna religieuze en zeer teedere wijding heeft, kun nen ontaarden in een triviale scène! In het eerste punt hierboven, wordt vastgesteld, dat, hoewel navolging van een litterair kunstwerk „lm Westen nichts neues" zelf standige filmkunst is gebleven. Ook dit is voorwaar geen gering compliment! De toe schouwer die het boek niet gelezen heeft mist niets en degene die eerst kennis hebben genomen van den Inhoud van den roman, vinden een prachtige zij het natuurlijk onvolledige herschepping terug. In groo- te trekken heeft men den inhoud gevolgd. De teksten die men af en toe hoort uitspre ken zijn letterlijke fragmenten van 't boek; de zuiver-litteraire dingen van het boek die niet anders dan door woorden zijn weer te geven, heeft men in de film vervangen door voorspellingen welke synoniem zijn aan de beteekenis van de sfeer van het boek. Een voorbeeld van een dergelijke vervanging is het slot. Het boek eindigt met het telegram van de legerleiding „lm Westen nichts neues". met de zakelijke mededeeling dat op dien dag ook Paul Baümer sneuvelde. De film eindigt met net symbolisch visioen, dat adembenemend-indrukwekkend is. Ook de dood van Paul Baümer werd verbeeld: een hand die naar een vlinder grijpt, een tegen stander, die lang en zorgvuldig richt, het sa mentrekken in oppersten doodsnood der handspieren, vlak bij den vlinder. Dit slot. dat in iedere andere film wellicht als valsch en pathetisch veroordeeld zou moeten wor den, krijgt hier werkelijk de tragiek van den laatsten snik, en is tevens als een be vrijding uit den sfeer van modder, bloed en zweet, honger, stompzinnigheid, apathische doodsangst en beestachtigen strijd om lijfs behoud. Evenmin als hot slot van Remarque s boek geen enkel waardig lezer ooit uit het geheugen zal gaan. evenmin zal het groot- sche einde van de film één enke'en toe schouwer uit het veld van zijn herinnering verdwijnen, Hetze.fae geldt voor de andere deerniswek kende passages uit het boek. Het sterven van den Jongen in de armen van zijn vriend, het afscheid van de moeder, na het eindigen van den verloftijd, de vreeselijke scène in den granaattrechter waarbij Paul Baümer uit lijfsbehoud een Fr&nschman het mes in de borst ploft, de dood van den goeden Kat- czinsky, die terwijl Baümer hem op den rug wegaraagt. door een k.einen granaatspnnte. m de hals getroffen wordt. Dit zijn episodes, die onverwoestbaar ieder een zui.en bijbiijven; nogmaals: dat dit zoo is, is uitsluitend het gevolg van het inzicht van den regisseur, die met de allergrootste soberheid, zonder ook maar een deeltje prijs te geven, zonder ook maar één concessie te doen aan een op sensa.ies belust publiek, hetzelfde deed, wat Remarque deed: getui gen, onbevangen getuigen van de walgelijk heden van een waanzinnigen oorlog! Toch mag men niet uit het oog verliezen dat de werkelijkheid nog een ontelbaar aantal malen verschrikkelijker is dan deze verbeelding. Ik herinner mij foto's vam de zoogenaamde „gusules cassées" de gewonden met de verbrijzelde gelaten, die stuk voor stuk in hun starre zwijgzaamheid, veel ver» schrikkelijker waren dan de film ,jm Westen nichts neues". Met deze foto's heeft de film „lm Westen nichts neues" echter gemeen, dat zij ons de waarheid vagelijk doet vermoe den en dit vermoeden is in vele gevallen al genoeg, om van een passief voorstander van ontwapening, een actief strijder voor de vredesgedachte te maken. Daarom moet ieder een deze film .gaan zien, daarom is de leef tijdsgrens van 18 jaar te betreuren; moeten oudere scholieren niet juist deze film zien? Begint „lm Westen nichts neues" niet met de speech van den leeraar, die de jongens bidt en smeekt om hun leven te gaan geven voor het vaderland? Zijn het einde van het leven van deze jongens, de smart die zij hebben moeten doormaken, de moordpartij die zij hebben moeten bedrijven, niet als een huilende en gierende bezetenheid over hen heen gegaan? En is het niet het huidige jonge geslacht, dat al weer het verst verwij derd is van de herinnering aan de vreese- lijkste jaren van de eerste helft der twin tigste eeuw? Het heeft eigenlijk weinig zin om de namen te herhalen van hen die in deze film de be langrijkste rollen hebben gespeeld. Weinig zin. omdat zij in deze tragedie naamloozen zijn, enkelen van die jongens, kinderen nog toen zij naar het front trokken, die bij duizen den en nog eens duizenden ten onder gegaan zijn In den stinkenden modderpoel, waarvoor men in een ongelukkig oogenbllk de bena ming „het veld van eer" heeft uitgevonden. Desalniettemin dient vermeld te worden, dat de regisseur die „dit materiaal" uitzocht een groot, menschen- en een groot karakter kenner moet zijn. De jeugdige Duitschers zijn prachtig getroffen, en de figuur Katczln^ky, (wiens gebroken neusbeen een beleediglng zou zijn voor het Dultsch nationaal-socialis- tische eergevoel) vooral is een prachtig type en heel wat menschelijker dan de man die in „De Groote Parade" voor de ..note gaie" zorgde. (Was het niet MacLag^n?) Trouwens, in „lm Werten nicht Neues" is in het geheel geen sprake van vroolijkheid. Het konrsche in 't karakter van „Kat" immers is hopeloos deerniswekkend en slechts het schut waarachter ach de gruwzame ellende verbergt. Diegenen die ondanks de onweerstaan bare suggestieve kracht die van deze film uitgaat in staat zijn, om een objectief oor deel te vellen, zullen ontdekken, dat deze film óók afgezien van de overwinning op de menrchelljke gevoelens, een overwinning is op de artistieke bezwaren tegen de geiuius- film. Ook in dit opzicht heeft Amerika op z'n onverwachtst bewezen, dat het den avant- gardist nog wel wat leeren kan. want in nog maar heel weinig gevallen is men er in ge slaagd, geluid en beeld tot die eenheid te ver eenigen. die door geen enkel ander medium dan de Cinegrafie, bereikt kan worden. Dit immers is de kunstzinnige eisch, die men de geluid film stellen moet. Geluld mag nimmer zijn een ietwat geraffineerde plaats vervanger van den tekst ln de oude film. Ge luid in de filmkunst moet zijn een nieuw zintuig, een wezenlijk bestanddeel; het één onbestaanbaar zonder het ander. Ook aan deze eisch en heeft regisseur Milestone wonderwel voldaan. En hiermede kan Ik dit verslag besluiten „lm Westen nichts Neues" heeft de herinne ring aan een machtelooze, steriele Ameri kaansche filmindustrie gedood, de heugenis aan een reeks verderfelijke quasi-ernstige oorlogsfilms („Vlammende vleugels". „De Groote Parade" en wat dies meer dj) voor goed en den hemel zij dank teniet ge daan! L. A. INGEZONDEN MEDEDEFLINGEN a 60 Cts. per regel Sto.zuigerhuis MAERTENS BARTEL JORIS STRAAT 16 - TEL. 10756 PHILIPS' RADIO TOESTELLEN TOONEELVEREENIGING „JACOB VAN LENNEP". GECOSTUMEERD KINDERBAL. In de groote feestzaal van den Haarlem- schen Kegelbond heeft de Kon. Erk. Tooneel- vereenlging Woensdagavond een gecostu- meerd bal voor de kinderen der leden geor ganiseerd. Het feest begon reeds om zeven uur met een promenade van alle dee'nemen- de jongens en meisjes, die ln de fleurigste en meest ulteenloonende pakjes gestoken, een alleraardigst effect maakten. Voorop een bruid en bruidegom „in miniatuur", een goe de illustratie van het poulaire wijsje „Hoch- zeit ln Liliput", en daarachter een bonte rij Dierrots en pierrettes. harlekijns, boertjes en boerinnetjes, matroosjes, ja wat al niet. Er was een Prins Avro. die zoo uit het kinder blaadje van deze omroepvereenliring geknipt kon zijn. een sneeuwpop, die de temperatuur in de zaal haast deed dalen, een soort groot vizier met een indrukwekkend wijde broek en sierlijk opkru'lende pantoffelpunten en er liep een pikzwarte poes rond. die voortdu rend aan haar staart getrokken werd en daar om als contra-maatregel fiksche tikken met haar voor..pooten" onder haar belagers uit deelde. Van artisticiteit getuigde de groep Rococo-.,dames" en heeren". Laatstgenoemd stelletje vergastte de aanwezigen bovendien op een keurig gedanste menuet van Beet hoven, die zoo in den smaak viel, dat het nummer nog een herhaald.moest worden. De gedachte om het tooneel als een levende schilderij in te richten, en de figuren twee aan twee over de omlijsting te laten stap pen was werke'ijk een goede vondst. De Jeugdige pianiste en vlolist zorgden voor een volgzame begeleiding. Over te weinig afwiseling hebben de kin deren zeker niet te klagen gehad, want bui ten het feit, dat de voorzitter de heer Jac. van Maris het bal op orieineele wijze leidde, waren er nog tal van andere attracties. Zoo hield mevr. Co van den Berg de jeugd eenige oogenblikken met haar aardige voordracht- liedjes bezig, terwijl „The Haopy Band" het bekende accordeon-ensemble in het bijzonder die wijsjes op zijn repertoire had gezet, die voldoende bij het Jonge volkje bekend waren om naar harte'ust te worden meegezongen. Ook de beide komische films, door de directie van de Palace afgestaan, bleken een succes te zijn. Het was ongeveer tien uur. toen de jury bestaande uit de dames L. Berendes. F. Bus- quet en den heer K. Visser den uitslag van den costuumwedstrijd bekend maakte. De eerste prijzen werden als volgt vastge steld Mooiste groep: Menuet-dans. Schoonste paar: Bruid en Bruidegom. Mooiste jongen: Turksche jongen Mooiste meisje: Danseresje Zonderlingste jongen: Sneeuwpop Zonderlingste meisje: Poes. Komisch paar: Schilders Komische jongen: Kabouter Komisch meisje: niet uitgereikt. Aan het einde van het kinderfeest dankte de heer Van Marls de leder, van de jury en het dames-comité voor hun enthousiasten artieid. die zooveel tot liet welslagen van dezen avond bijgedragen had. waarna een bal voor de leden en invités plaats vond. LEESLES VOOR VISSCHEN. Het klinkt als een sprookje, dat visschen zouden kunnen lezen maar toch wordt be richt, dat een Duitsch professor er in ge slaagd zou zijn. visschen te leeren lezen, ten minste in zooverre dat hii letters van het a'phabet kan onderscheiden, voornamelijk de R en de B. E>en visschen werd eerst geleerd onder scheid te maken tussehen de verschi'iende kleuren en wel door de volgende methode: voedsel werd in zakken van verschillende kleuren gedaan en daarna werden die zak ken in het water geplaatst. De visschen kwa men er snoedig achter welke zak hun gelief koosd voedsel bevatte. Zij zwommen dan naar dien zak. dien zij openden door aan een koord te trekken. Toen werden letters aan de zakken be vestigd en tenslotte steeds deze'fde letters aan zakken van een bepaalde kleur. Op deze wijze leerden de visschen aan de letters de zakken herkennen, waarin hun voedsel was. Vooral de zakken met de letters R en B wer den gemakkelijk onderscheiden door de „le zende" visschen. MARKTNIEUWS COÖP. EIERVEILING TE PURMEREND. 3 Februari 1931. Aanvoer 23489 Eendeleren. Prijs 6.20 a 6.40. 92552 Kippeneieren 70/80 KG6 60 a 8.50, 65 66 K.G. 6.10 a 6 50. 63 64 K G. 6.10 a J 6.40, 60/62 K.G. 5.90 a 6.20. 58 59 K G 5.70 a 6. 56 57 K G. 5.50 a 5.80, 53/55 5.30 a 5.60, 50 52 5 a 5.30. ,.Frisch und Fröhlich!" De mooie laarzen beginnen haar tocht De tiende Rallye naar Monte Carlo. De „thé dansant" bij den Prins was zeer geanimeerd, maar de Prins zelf ontbrak. Waarschijnlijk ook in verband met de politie ke situatie, want in dit kleinste vorstendom met in totaal ruim 25000 inwoners, speelt ook de politiek een groote rol! De Monogamen, wier aantal nog geen 1000 bedraagt. de rest Ls vreemdelingen, beklagen zich er over dat de Prips zoo zelden in hun midden Ls, en zich meestentijds elders ophoudt- Ook de scheiding van Prins Pierre heeft aan die verhouding geen goed gedaan. De volgende dag. Zaterdag, was de dag van den bergwedstrijd. op den Mont. de Mules. Deze traditloneele steile bergrit. 3 K M. lang. is alleen open voor deelnemers aan den Rallye. die gcclas-eerd zijn. Ons team viel dus uit. maar de heeren Sprenger van Fyk c.s. hielden de nationale eer hoog, en behaal den in hun klasse den eersten prijs in den tijd van 3 min. 55 sec. Deze tijd ligt nog 15 sec. onder dien van het vorige Jaar. met den zelfden wagen. De wagen werd dit Jaar door den heer Sprenger van Evk zelf gereden. Een mooi succes. In de lagere klasse was de „In- victa" van den heer Healy met 3 min. 20 sec. overwinnaar. De heer Healy brengt dus ln 't geheel 4 eerste prijzen mee naar huis. t.w. den eersten prijs in 't generaal-kla- em- nt den Couoe de l"Int.ematlonal SoortSniclub olm. r. 50.000. den Coune Challenge van ..le Journal", den Coune de 1'Automobile Club de Monaco voor den besten tijd od de Mont des Mules, de Coune de la Condam'ue. voor de beste acceleratie en remproef. De Pr lx de? Dames werd gewonnen in de groote klasse door Lady Jardlne on Lanera, ln de Vletre klasse door Mme Jen«ne on R-osengart- On- merkelljk is de prefatie van dit kleine wa gentje. dat de groote rit Stavanger—Moote Carlo zonder storing vo'b^aóht. En dat Mme Jeanne een bekwaam bestuurster is, bleek wel uit het feit, dat zij de moeilijkheden op den Tronaasen bij Stavanger overwon, door zonder hulp achterwaarts dezen berg op te rijden. Deze prestatie lokte, zooals uit de kranten bleek, een luid hoera'tje uit. Overi gens was de regeling voor de Rallye In Noor wegen uitstekend. Op de meeste bochfen in de wegen was zand gestrooid, ook al naar aanleiding van de vele ongevallen, die op den heenweg voorvielen. Op den genoemden berg ..Tronaasen" wa ren honderden men*chen aanwezig, en ook enkele last-auto's die in nood verkeorende wagens naar boven hese hen. Het enthousias me was op den geheelen rit zeer groot. Voor ie controles ln Stavanger, Krbtlanssand en Oslo was dag en nacht een groote menigte op de been. om een glimp van de rijders op te vangen, en ook gedurende den wedstrijd waren ln alle dorpen, niettegenstaande de felle koude, sportieve menschen In legio die on» den weg wezen, en ons een goede iels toe riepen. Zoo was de Rallye 1971. ondanks ie groote moeilijkheden, een sportieve gebeurtenis, die allen, die er aan meewerkten, nog heel lang ln herinnering zal blijven. En een woord van dank aan de verschillende automoolel- clubs. door wier bemiddeling alles een regel matig verioon had. De Koninklijke Nederlnni^che Automobiel- club heeft dit Jaar ook een Sterrlt '.ltgft.-chrc- ven naar Schevenineen. laten wl] honen, dat ons land dan ook door zeer vele bultenland- sche automobilisten zal bezocht worden, en dat, de regeling niets te wen«ehon zal over laten. Maar de K.N.A.C. heeft op het punt van organisatie haar snoren verdiend, en ik geloof dat de eerste Rallye naar Schevenm- gen een groote attractie zal worden. A. C. KROES. (Onderstaande berichten zijn reeds in een deel van de vorige oplaag opgenomen.) LIBERALE OMROEP De Vereeniglng van Liberale Radio Ama teurs, welke aan den mtnLster van Waterstaat had verzocht om vergunning tot uitzending per radio van een deel van het partijcon gres der Liberale Staatspartij te Deventer heeft in öe verscherpte regeling inzake de radiocensuur aanleiding gevonden het ver zoek tot uitzending op 7 Maart in te trek ken. SANTPOORT CONCERT. Voor het eerst in dit winterseizoen gaf het kinderkoor van „Vox Humana" gister avond in „Zomerlust" een concert, waarbij het de medewerking genoot van Mej. Lies Hartler (sopraan) en mej. Nellie Arisz, be geleiding. Toen het koor zich op het tooneel had op gesteld. bleek ons aanstonds, dat het er sinds zijn vorig optreden quantitatief niet op was vooruitgegaan. Vooral met jongensstem men bleek het zeer schaarsch bedeeld. Daar door klonk het openingswoord van den voor zitter, den heer Cornegge. dan ook ietwat ln mineur. „Een blik. geworpen op 't koor en in de zaal. zal u. evenals mij eenigszlns wee moedig stemmen", zeide hij. ..In een Jaar tijd is er veel veranderd. Hapert er iets aan 't koor? Zoo ja. dan zouden we daarmede gaar ne in kennis worden gesteld. We geven u De ziekenzaal, \oaar zich de aangrijpende scène met de laarzen Ultectt, Paul Baümer in den granaattrechter. dan de verzekering, dat we alles ln 't werk zullen stellen om de oorzaak weg te nemen. Want dit moet bij ons al en vaststaan: ..Vox Humana's kinderkoor mag niet ver dwijnen". De heer Brands was zoo verstandig ge weest van hem als geroutineerd leider kon ook moeilijk anders verwacht worsen bij de keuze der liederen rekening te hou den met de capaciteiten der kindoren. Over het gehee' dus vrij eenvoudige kost! Maar do uitvoering was ln orde! 't Was werkelijk aar dig op te merken, hoe zelfs het „kleine grut" en die categorie was vrij sterk vertegen woordigd de intenties van den leider op volgde. De eenstemmige liedjes van Theo v. d. Bijl sloegen daarom niet alleen in door den aardigen tekst en dito wijsjes, maar ook door de wijze, waarop ze gezongen werden. De heer Brands had er blijkbaar zelf schik ln en liet daarom „Een mislukte vischparlij" en „De Koolraap en de Biet'" nog eens herha len. Na de pauze konden we een aantal twee stemmige liedjes beluisteren. Door het ont breken van goed Jongensmatcrlaal, moest het sterke geslacht door het zwakke gehol pen worden. Het resultaat was. dat zeer vol doende een zestal liedjes van Cath van Rcn- nes werden gezongen, waaronder „Het An gelus". „Lente" voldeed ons het minst. Als soliste trad op onze plaatstgenoote mej. Lies Hertier. „Leerlinge van Betty Dijkstra" vermeldde het programma. Nu. dat was aan haar wijze van zineen best. te bespeuren. Al leen mist haar stem het volumineuze van die harer leerares. Overigens een heel Hef stem metje! Mej. Arisz toonde zich èn van hot koor en van de soliste een waardig begeleidster. AGENDA DONDERDAG 5 FEBRUARI Gebouw Blauwe Kruis: Openbare lezing door den heer H. Jansen. 815 uur. Palace: „Dynamiet". Tooneel Bart Elferink 8.15 uur. Luxnr Theater: .,Hct schildersmodel van Pari's" en ..F^n vrouw verdwenen". 8.15 uur. Toonool: Mad°moisellc Florence. Rembrandt. Theater: „Het 11 cd der Woes tijn". Tooneel: Morris et Max 7 en 9.15 uur. DONDERDAG 6 FEBRUARI Gem. Concertzaal: Christelijke Oratorium- Vereeniglng. 41ste uitvoering. 8 uur. Schouwburg Jansweg: Populaire voorspel ling van „De Rozenkrans". 8 15 uur. Stadsschouwburg: Itallaan-che Opera „Ca- valleria Rustlcana" en ..Pagllaca". 8 uur. Bioscopen. Nieuw Programma. Teyler's Museum. Spaarne 16. ^copend op werkdagen van 11—8 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 5