[Jsvermaak DE AVONTUREN VAN EEN VERKEERSACENTJE DEMONSTRATIEF WERKLOOSHEIDSCONGRES VAN HET N. V. V. HAARLEM'S DACBLAD HAARLEM'S DACBLAD MAANDAG 9 FEBRUARI 1931 900 afgevaardigden te Utrecht bijeen. Meer maatregelen van de regeering gevraagd. Te Utrecht is Zaterdagavond en Zondag Ihet demonstratief werkloosheidscongres van het Ned. Verbond van Vakvereenigingen ge houden. onder voorzitterschap van- den theei E. Kupers. Aanwezig waren ongeveer 900 af gevaardigden van de bestuurdersbonden en t»s aangesloten organisaties. Deze zei in zijn openingswoord, dat hei aantal werkloozen, dat bij de Arbeidsbeurzen is ingeschreven vermeerderd met hen, die niet Ingeschreven waren, veilig geschat kon wor den op 200.000. Wij zullen ons, aldus spr. niet uiterste kracht verzetten tegen het streven naar lager loonen. Wanneer he N.V.V. er niet was, zouden de loonen wellicht weer op het hongerpeil van een kwart eeuw ge leden liggen. Met instemming werd kennis genomen van het streven van N.V.V. en F-A.L naar de 44*urige arbeidsweek. Nadat de heer Jan van der Tempel, na mens de s.-d-Kamerfracile een begroetings woord had gesproken, kreeg de heer Van der Lende gelegenheid om zijn inleiding te houden over ,.De Zorg voor de wetrklooze Jonge arbeiders" De heer Van der Lende kwam tot de con clusie. dat een zevende deel van de georgani seerde jonge arbeiders werkloos is. De heer Van der Lende beplei.te een aan tai maatregelen, welke neergelegd zijn in de volgende resoluties, die door het congres werden aangenomen: Bij de regeering wordt aangedrongen, voor zoover noodig in overleg en in samenwerking met de provinciale en gemeentelijke autori teiten: 1. De werkloosheid te helpen verminderen, door den thans wettelijk voorgeschreven leer plicht van 7 Jaar ie brengen op 9 Jaar en hem niet te doen eindigen voor dat de leer ling het 15de levensjaar heeft bereikt; 2. In verband met het bovenstaande de Arbeidswet te wijzigen, opdat de arbeid van kinderen beneden 15 jaar wordt verboden; 3. De vakbekwaamheid, zoowel als de al gemeens omwikkeling van he. opgroeiend ge slacht te bevorderen door het treffen van maatregelen, waarbij verplioht vervolgonder wijs tot het voleindigde 17e levensjaar wordt voorgeschreven. 4. Werkilooze jeugdige personen te ver. plichten, tot aan he. bereiken van hun 17e levensjaar, gedurende elke werkloosheids - periode, deel te nemen aan dagcursussen, waarop theoretisch en practLscih vak- of nijverheidsonderwijs, handwaardighexLson- derrlcht en algemeen vormend onderwijs wordt gegeven; 5. Gelegenheid te scheppen voor het ver strekken van theoretisch en practisch vak- of nijverheidsonderwijs, handvaardigheidsondeï- richt. algemeen vormend onderwijs, lichame lijke opvoeding en ontspanning aan alle jeug dige werkloozen beneden 21 jaar, ongeacht of zij tot eenlg beroep of vak worden opgeleid dan wel dat zij behooren tot de zgm. onge schoolden. Een en ander door: a. Het beschikbaar stellen van de noodlge localiteiten, leer- en ontspanningsmiddelen; b. Het aanwijzen van onderwijskrachten, zoo noodig en mogelijk uit de kringen der volwassen werklooze hoofd- cn handarbeiders (siers). c. In overleg en In samenwerking met de plaatselijke vakcentralen der werknemers en vertegenwoordigers der daarvoor in aanmer king komende jeugdorganisaties, alles te doen wat voor het tot uitvoering brengen van het het gestelde doel noodig is. 9. Alle jeugdige, niet meer leerplichtige personen beneden 21 jaar, ultkeering te ver strekken, op voorwaarde, dat zij zich bij de openbare arbeidsbemiddeling als werkzoeken* den doen inschrijven en zij, de onder 5 ge noemde lessen en bijeenkomsten volgen en hij wonen, waar daartoe de gelegenheid be staat. Direct na de opening van de Zondag ochtendzitting was het woord aan den heer J. Oudegeest, die namens het bestuur van de S.D.A.P. het Congres begroette. Het is toch wel erg, zei spr., dat wij hier moeten bijeenkomen, omdat men voor elke cent, die men van deze regeering wil los krijgen, moet dreigen en demonstreer en. De regeering stelt danscommissies in en bereidt wetten tegen godslastering voor. doch zij doet niets tegen de armoede in de srezinnen en tegen den ergsten geesel der arbeiders, de werkloosheid. De discussies. Er gaven zich vele sprekers voor de dis cussies op. Het Tweede Kamerlid Hiemstra (land arbeider) zei. dat de steunregeling van de re geering gebaseerd ls op de 48-urlce werkweek, terwijl de meeste landarbeider? 50 of 60 uur werken. Gezien de loonen der landarbeiders zal hun steun, die slechts 65*S van het loon mag bedagren. meestal niet meer dan 6.50 of f 7 bedragen. Een spreker uit Heerenveen wekte gToote beroering in de zaal door het voorlezen van een aantal loonstaten, waaruit blijkt, dat sommige arbeiders in de Friesche werkver schaffingen soms weekloonen van 6 a 7, soms zelfs 4.50 verdienen Een spreker uit Zuid-Holland herinnerde aan den noodtoestand van de arbeiders op het platteland. Schande ls het. dat met me dewerking van de regeering er in sommige plaatsen fabieken zijn. waar 55 uur ]>er week gewerkt wordt, terwijl er 400 arbeiders werk loos rondloopen Rede F. v. d- Walle. De tweede voor»'tter van het N V V.. de hoer F. van de Wa'le hield een rede over W»r'-1<W<eld en Werkloozen^org Hij ze'de de werk'oo^eld een gevolg van de kapitalis tische voortbrengingswijze te achten. Een meer doeltreffend middel dan loons verlaging, die spreker beslist afwijst, acht hij de verkorting van den arbeidstijd. Bovendien dient de koopkracht van de massa vergroot tc worden en de strijd te worden aangeboden tegen de hoogc kleinhandelsprijzen. Ui' ver schillende cijfers leidt spreker al, dat de werkloosheid bezig ls toe te nemen. De regee ring moet ingrijpen voor het werkloosheids probleem haar over het hoofd groeit. Ten onrechte maakt de minister een on derscheid tusschen crisis-werkioozen en ge wone werkloozen. Wij eischen van de regee ring verlenging van de uitkeeringstermijnen voor alle kassen, zegt spr., en daarnaast een wettelijke regeling waarbij alle gemeenten verplioht zullen moeten toetreden. Voorts be pleit spr. het instellen van een crisisfonds, waarin de noodige gelden gere;ervererd kun nen worden om er naderhand over te kunnen beschikken Spr. onderwierp de nieuwe steunregeling van den minister van Binnenlandsche Za ken aan scherpe critiek. Hij noemde een aantal objecten voor werkverschaffing. In de laatste tien jaar is het nationaal ver mogen gestegen van 13y3 tot 14,8 milliard. Hierin ligt het bewijs, dat de gelden, noodig voor een doeltreffende werkloosheidsbestrij ding. aanwezig zijn. De inhoud van de rede van den heer v. d Walle is neergelegd in een aantal resoluties, welke werden aangenomen. Met instemming heeft het Congres kennis genomen van het besluit van de besturen van I. V. V. en de Soc. Arbeiders Inter nationale. om een krachtige internationale actie te gaan voeren voor een 44-urige werk week. Het congres draagt het bestuur van het N. V. V. op de actie voor de in deze re solutie gestelde eischen met kracht voort te zetten. Nog een groot aantal sprekers voert he'. woord, waaronder vooral veel afgevaardig den van het platteland. Mej. Alida de Jong 'Bond in de Kleedingindusthrie) had scherpe critiek op de door de regeering toegepast uitsluiting van vrouwen in de steunverleening. De heer Muller (Fabrieksarbeiders) vroeg om bij de actie voor wegenbouw aan te dringen op het gebruik van Nederlandse!) materiaal daarbij. Klinkerwegen zij veiliger, maar bovendien hebben de Nederlandsche klinkerfabrikanten zich bereid verklaard in dit geval de bestaande arbeidsvoorwaarden te verlengen. De heer S i n o o (Bouwarbeidersbond) waarschuwt tegen drooglegging van de Westeinderplas Eerst tegen vier uur kwam aan de lange rij van sprekers een einde en beantwoordde de heer Van de Walle de gemaak te opmerkingen. Den heer Sinoo antwoordt spr., dat de Westeinderplassen geen gevaar ioopen; een vandaal is spr. niet. Straat demonstraties hebben wij in het algemeen niet noodig zei spr., maar als zij noodig zijn schuwen wij ze niet. De heer Kupers zegde in zijn slot woord toe, het voorstel van mej. De Jong om een vergadering in Den Haag te beleg gen op den voo-avond" van de interpellatie- Van den Tempel in overweging te zullen ne men. LETTEREN EN KUNST MUZIEK. Christelijke Oratorium-Vereeniging. De tijdroof van het wekelijksche Radio- overzicht. dwong mij mijn indrukken van de Jongste uitvoering der C.O.V. in een kort voorloopig overzicht samen te vatten en de bespreking van meerdere bijzonderheden tot het nummer van heden uit te stellen- De be langrijkheid dier uitvoering geeft alle aanlei ding er nader op terug te komen. De schoonheden van Mozart's Requiem: stemmings-schildering, die niet hoogst een voudige middelen weet te ontroeren, de tref fende tegeni tellingen tusschen vrees voor den dood en kinderlijk vertrouwen, zullen wel voor weinige hoorders verborgen gebleven zijn. Minder waarschijnlijk is het, dat de niet voorgelichten vermoed zullen hebben waar Mozart's arbeid ophield en dat van zijn leer ling Siissmayer begon Eerlijk gezegd: ais ik het niet geweten had, zou ik het ook niet met zekerheid hebben durven zeggen. De melo dieën van het solokwartet In het „Benedlc- tus" zijn zóó vol van Mozart's geest, de stem- cenvoering ls hier en in het ..Osanna" zóó meesterlijk, dat het eenige moeite kost to be seffen. dat de hand des Meesters reeds in de negende maat van het „Lacrvmosa" voor al tijd verlamde, dat van het „Sanctus" en de daaropvolgende gedeelten zelfs geen authen tieke aanteekeningen aanwezig waren. Van wat daaraan voorafging is ook een goed deel door Siissmayer uitgewerkt en geïnstrumen teerd. en uit zijn arbeid kunnen wij, die uit de Weener school van het laatst der 18de eeuw slechts enkele namen, de meeste be roemde. ook in hun werken kennen, de con clusie trekken, dat hun licht dat van meer dere werkelijke talenten van beteekenis vol komen verduisterd heeft. Een talent aLs dat van Siissmayer. hij moge dan geen baanbre ker zijn, is heusch niet alledaagsch. Dat hij niet door gezochte afwijking voor genie po seerde, dat hij zich in zijn schrijfwijze bij zijn vereorden leermeester nauw aansloot, zal wel zijn oorzaak vinden in den eeest van het tijdperk waarin beiden leefden. Wat een 20ste eeuwsche Siissmayer gepresteerd zou hebben laat. zich natuurlijk niet met zekerheid be vroeden: maar als we den paralleilismus van de simultane uitingen der geestelijke stroo men in de verschillende kunsten mogen aan vaarden, geeft een blik op de jongste schep pingen, We willen on Monrt-S^maver's Renulem terugkomen. De schoonheden van het werk zijn lang en algemeen erkend. Zijn ze bij de vertolking door de C.O.V. ook alle tot volko men uiting gekomen? Ik heb reeds geconstateerd dat het koor goed voorbereid was en correct zong. Het fi- gurenwerk In no. 1 werd zuiver en accuraat ten gehoore gebracht; de dubbclfuga bleek INGEZONDEN DIEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regeL geeft ruwe huid verzacht iiiinii geneest zorgvuldig gestudeerd en de uitvoering was prijzenswaardig. Ditzelfde kon men over 't algemeen van de koorensembles zeggen. Echter wordt bij de uitvoering van koorwer ken'nog te veel voorbij gezien 'en heusch niet door de C.O.V. alleen of in 't bijzonder!) dat de groote toondichters hun koornummers niet in de eerste plaats geschreven hebben om groote vereenigingen van zanglustigen een plezier te doen of hen aan 't werk te zet ten, maar dat zij ook in den zang der massas veelal iets hebben willen uitdrukken. En juist dit laatste, dat b.v. bij het Amsterdamsche Toonkunstkoor door Mengelberg tot zulk een hoogen graad van potentie gebracht is, komt bij de meeste koren nog zoo zelden tot zijn recht. De noten komen tot verklanking, de geest niet. Wellicht is dit ten deele toe te schrij ven aan de omstandigheid dat al die ver eenigingen ter wille van hun leden en dona teurs telkens met wat anders voor den dag moeten komen en dus geen tijd hebben om zich na overwinning der technische moei lijkheden in een werk te verdiepen. Daarom biedt een op geregelde tijden herhaalde uitvoering, als b.v. van de Mat-thaeus-Pas- sion door de C. O. V.. gelegenheid om aan dit bezwaar te gemoet te komen en tot steeds hooger ontwikkelde vergeestelijking van den koorzang te leiden. Over het solokwartet heb ik al iets gezegd. Als geheel klonk het, hoewel uit twee ver schillende combinaties samengesteld, vrij homogeen; het ..Recordare" was een mooi voorbeeld. Individueel bleek de alt Suze Lu- ger, de mindere der overigen: niet alleen zong ze tamelijk expressieloos. maar bo vendien waren haar intonaties bijna voort durend te hoog. Ook de sopraan To van der Sluys was niet altijd volkomen zeker in haar intonaties: haar heldere stem had ech ter als steeds mooie momenten, b.v. in het „Benedlctus." De tenor Louis van Tulder, spaarde zich blijkbaar voor zijn partij in „Weinlese", de bas Willem Ravelii zong goed zonder meer. Van het orkest heb ik de ..bazuin met schrikkelijke klank", de tuba mirum. geme moreerd. Tot verontschuldiging zij gezegd, dat de partij wel hoogst moeilijk en onge schikt ligt: een exceptie bij Mozart, die voor alle Instrumenten even goed wist te schrij ven. Maar deze eene mislukking mag niet als maatstaf dienen voor het werk dat het orkest leverde en dat over het algemeen met lof genoemd mag worden. Was er in de vertolking van Mozart's Re quiem een tekort aan expressieve kracht, die van „Weinlese" van Rudolf Mengelberg heeft een indruk gemaakt, die mijne ver wachtingen verre overtrof. Een voorafgegane vluchtige doorlezing van het klavieruit treksel had op mij den Indruk van meer cerebraal dan doorvoeld werk gemaakt; de verklanking bewees dat het er anders mee stond; dat hier uiting werd gegeven aan de volheid des gemoeds op een wijze zóó dat de ontvankelijke hoorder er de ontroering lezen ook de onmogelijke tekst gehinderd: van ondervindt. Misschien had mij bij het hoe kan iemand een lof lied je op den wijn in zulk een dik, zwaar-op-de-handsch, quasi philosophisch bezinksel transformee- ren! Des te meer lof voor den componist, die hier in werkelijkheid over den tekst heen gedicht heeft, die het troebele geklaard heeft en ons dien klaren wijn schenkt, tot verheueenis des harten. De beheersching van vorm en instrumentatie is wel boven bedenking. Scheen bij het doorlezen Mahler voor een wijle peet, bij het hooren was niets Mahlersch te bespeuren; eer dacht men aan Wagners voluptueuze orkestklank. Van Tulder heeft zich in „Weinlese" ge heel gegeven en zijn zang was hier van ziel doordringende kracht. En orkest en koor sloten zich daarbij aan tot een schoon ge heel. „Weinlese" was het hoogtepunt, was de ware „oogst" van den avond. En dat betee- kent niet alleen voor den componist, maar ook voor den dirigent George Robert een niet geringe lof. De bekroning van hun ar- tistieken arbeid hebben zij in de bekransmg verzinnebeelding mogen zien. K. DE JONG. Feestavond van de M.T. S. „Ach, ook ik ben éénmaal jong gewees' zucht Andries Bibberwang In Shakespeare's Driekoningenavond en ik zucht het hem na, als ik uit den stadsschouwburg' achter 'n groep jolige corpsleden van de M. T. S., d e met hun dames naar het gebouw van de H. K. B. trekken, aanloop. Want ik begrijp, dat nu het eigenlijke feest pas begint, het eeuwig durend stuk van oogenspel en flirtation, waarvan door niemand een verslag verlangd wordt. Dat andere, in den Stadsschouwburg, nu ja, dat is maar 'n vóórspel! Het duurt voor 80 procent altijd 'n paar uur te lang en je hoort naast je de harten kloppen van hen, die bij het begin al naar het eind verlangen. Maar ik, die niet meer naar de H. K. B. trek, heb enkel met den feestavond in den Stadsschouwburg te maken! Nu, die was in orde en heeft blijkens het soms oorverdoo- vend applaus bij het publiek een overweldi gend succes gehad! Het was, wat je noemt 'n „gevarieerd" programma! „The Haring Brothers", twee negerdansers. Das Hexenlied van Ernst Wildenbruch met de muziek van Max Schillings, dat waren zoo wat de uiter sten, tegenstellingen als van black and white! Wat het meest insloeg? Naar het succes te oordeelen zouden wij de conclusie moeten trekken, dat de tegenwoordige jeugd meer voelt voor negerdansen en Hawaii-liedjes op banjo's en guitaars dan voor den zwaar-ro- mantischen Wildeubruch en den hoogst-ern- stigen Schillings! Of was dat meerdere ap plaus te danken aan de uit den aard sterkere uitvoering van deze nummers? Ik wil hiermee allerminst zeggen, dat de heer Louis de Lange Das Hexenlied slecht voor droeg. Integendeel, het viel mij zeer mee voor een jongmensch, dat in de techniek en niet in de voordrachtskunst studeert. Er was een merkwaardige eenheid tus schen den declamator en de begeleider, den heer Haverkamp, die de muziek van Max Schillings zeer goed speelde en het was dan ook duidelijk te merken, dat hier heel ernstig gestudeerd werd. Maar zoo'n voordracht ver langt wel altijd nog iets meer dan de uit voering van negerdansen en het spelen van Hawaii liedjes welke laatste het dient ge zegd in een merkwaardig snel tempo en een meeslepend rhythme werden gespeeldIk kon mij begrijpen, dat het publiek na zoo'n uit* voering om een herhaling dezer Hawaii* liedjes vroeg. Van de twee gespeelde tooneelstukjes heeft „Jopie als Standbeeld" wel het meest vol daan! Dit was voornamelijk te danken aan Wim van Reyn, die met zijn gijn in de rol van Jopie nu en dan aan Sim Nieuwenhuyzen den partner van Buziau deed denken! Het was alleraardigst! „De Wanhoopsdaad" naar ik meen van Willy Corsari was een wat te hooge greep voor jeugdige dilettanten, maar zij maakten er van wat er met hun krachten van te maken viel. Een bijzonder aardig nummer was de paardjes-dans, door 7 jonge dames 6 paardjes en een jookey gedanst. Een nummer dat begrijpelijk geweldig insloeg en waarvoor de on twerps :er, mej. Anty Busquet alle eer toekomt! En ook de Russische liederen en de Russische dans door het „Gezelschap Tammara Koslikow" vormden een zeer ge slaagd cabaret-nummer, dat al even veel succes had. De heeren Swaving Dijkstra en Theo van der Meer kwamen zich presen teeren als „The Hammering Fools", wat mij jeugdige bescheidenheid toeleek van deze twee pianisten! Aan het slot van den avond kregen wij nog een apachescène met een apachedans van het danspaar Haral d'Anty. die je kippenvel zou bezorgen, als je niet rustig en wel in de stalles van een schouw* burg was gezeten. Noem ik neg het groote succes van het eigen M.T.S.-orkest door den conférencier, den heer Langend ijk onze nieuwe H.O.V. genoemd, dan heb ook ijk het heele programma van de eerste helft van dezen feestavond afgewerkt! Wat de tweede helft betreft die is afgespeeld in H.K.B. en zal naar de viool ij ke stemming van de M.T-S.'ers en him dames te oordeelen, wel niet minder goed geslaagd zijn. J. B, SCHUIL. IS DE COURANT f f| WAARIN Gil MET HET MEESTE SUCCES ADVERTEERT RADIO-PROGRAMMA DINSDAG 10 FEBRUARI 1931. HILVERSUM 1875 M. Uitsl. A.V-R.O.-uitaendlng, 8.Gramofoonplaten. 10.Morgenwijding 10.30 Concert AVRO*kwintet oi.v. Fr. Lupgens 12.30 Concert door het Orkest van het Luxor Palast, Rotterdam o.l-v. Mare. Veilt. 2.Voor de Vrouw. 3.Knipcursus. 4.Gramofoon platen. 4.30 Kinderuurtje. 5.30 Gramofoon platen. 6.Onderwijsfonds voor de Binnen vaart. 6.30 Gramofoonplaten. 7-Engelsche les Fred Fry. 8.F. H. E. Schuurman: ..Hon- gaar-sche Muziek". Mm.v. Edi Kllenyi piano. 3.30 Italiaansche Opera-concert. 9.— Vervolg Italiaansch concert. 10.Vaz Dias. 10.15 Kamermuziek door Louis Zimmerman, viool, Marix Loevensohn, cello en Jaap Spaander man, cello. 11.Concert door Milly Honsbeek en zijn orkest uit Grand Café van Hotel Central te Den Haag. HUIZEN, 298 DL Uitsluitend KR.O.-uitzenóing. 8. Morgenconcert. 11.30 Godsd. Halfuurtje, door Pastoor Perquln. 12.Concert KR.O.- Trio o.l.v. P. Lustenhouiwer. 1.30 Gramofoon platen. 2— Vrouwenuurtje. 3.Knipcursus 4.— Gramofoonplaten. 6.30 Veribondskwartier- tje 6.45 Schriftverbeteringscursus. 7.15 Aula voordracht. Prof. Dr. A. P. H. A. Slijpen S. J.f „Apollonios van Tyana, een pseudo Christus te Rome". 8.15 Uitvoering van oratorium „Judas Maccabaus", van G. F. Handel, door het koor St. Caecilia, o.l.v. Hans Ponten en m.m.v. het K.R.O.-orkest o.l.v. Joh. Gerritsen. Gré Dekker sopraan, Frieda Polman alt, Jules Moes tenor, Otto Couperus bas. Ca. 9.Va* Dias. 11.*- Gramofoonplaten. DAVENTRY, 1554,4 DL 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Orgelspel door E. O'Henry. 1.20 Concert, Or kest. 2.20 Televisie. 2.25 Uitzending voor scholen. 4.50 Orkestconcert. 5.35 Kinderuiurtje 6.20 Lezing. 6.35 Berichten. 7.Pianorecital door S. Munn. 7.20 Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Concert. Orkest. 8.20Lezing. 8.50 Vervolg concert 9.20 Berichten. 9 35 Berichten. 9.40 lezing. 10.10 Vierde bedrijf van de Opera .Rigoletto" van Verdi. 10.40 Dansmuziek. PARIJS „RADIO-PARIS", 1725 DL 8.05 Gramofoonplaten. 12.50 Gramofoonpla ten. 6.50 Gr am of oo n o la ten8.20 Concert. Or kest en viool. 9.05 Messager-avond. Causerie en Orkestconcert. LANGENBERG, 473 DL 6.20 Gramofoonplaten. 9 35 Gramofoonpla ten. 12.25 Orkestconcert. 4.20 Gramofoonpla ten. 7.05 Concert. Koor, orkest, bariton en or- eel. 8.20 „Drei fahr'n nach Südamerika". Hoorspel van Borlan. Muziek van H. Elbert. KALUNDBORG 1153 DL 11.20 Orkestconcert. 2.20 Orkestconcert en zang. 7.50 Radio*Bal. Dansmuziek door diverse orkesten. Piano en refrein-zang. BRUSSEL, 508,5 en 338,2 DL 508 5 M. 5 20 Orkestconcert. 6 35 Vocaal con cert. 7.20 Grm a ofoonol a ten7 50 Gramofoon platen. 8 20 Orkestconcert. 338.2 M. 5.20 Gra mofoonplaten. 7.20 Gramofoonplaten. 7.50 Gramofoonplaten. 8.20 G->estconcert. ZEESEN, 1635 Dï. 5 40 Voordrachten. 11.50 GramofooblateiL 12 15 Berichten. 120 Gramofoonplaten 2.20 Voordrachten. 3 50 Orkestconcert. 4 50 Voor drachten en lessen. 6 50 Dansmuziek Daioa Bela. 8 20 Hoorsnel ..Drei fahTen nach Süd amerika". Hans Ebert. muziek. Borian. schrij* ver. 9.35 Berichten. Daarna tot 9 55 lezingen en van 10.2011.20 Populair orkestconcert. I STEUNT! bij gelijken prijs en kwaliteit de Nederlandsche Industrie Hiermede dient gij uw land en BESTRIJDT gij de werkloosheid. EEN DACELIJKSCHE KINDERVERTELLINC Maar daar gebeurde een ongeluk. In de bocht ging een tandem onderste boven. Dc kabouters maakten een buiteling en men vreesde een ongeluk. Ken der dames op dc eeretribune kreeg hot op de zenuwen. Gelukkig hadden dc renners zich niet bezeerd en s>oedig zaten ze weer op hun karretje. Poor Int ongeval waren zc ccuige ronden achter gtraakb maar onder het oorverdoovend gejuich van het publiek tverd met groote snelheid greden cn weldra hadden ze den achterstand ingehaald. „Haal op, haal op, geeft hem van katoen," werd geroepen, toen men zag, dat de renners trachtten op hun tegenstanders in Jc loopen,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 14