ATERDAGAVON DE TEMPELS TE JERUZALEM. „ROMANCE SENTIMENTALE" PRACHTIG RUSSISCH FILMGEDICHT. ZATERDAG 14 FEBRUARI 193. BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD Het schoone kunstwerk van koning Salomo. kolommen Jachin en Boas, die het voorhuls van den tempel sierden. Zij waren van erts gegoten en met de kapiteelen 23 el hoog. De schachten waren gegroefd; de kapiteelen, waarvan gevlochten netten en kettingen en van deze weer 100 granaatappels, alies uit erts, nederhingen, hadden gedaanten van ontloken leliën. Het altaar, de tafels voor de toonbrooden, de wierookvaten, schalen, schotels en bekers, lampen en snuiters, de 10 zevenarmige kan delaars die naast het altaar geplaatst waren, alles was van zuiver goud. Een reconstructie van de tempel van Salomo, voorkomende in een Statenbijbel van Keur uit de 18e eeuw. Reconstructie van Jeruzalem onder Herodes den Groote. burcht Antonia, door Herodes gebouwd ter bescherming Gezicht op de stad van den Olijfberg af. In het midden van den tempel. (Deze recon structie is geteekend naar van H. C. Selons. Romance sentlmentale.... het werd een de tempel en 1 kleinood, een logenstraffing van de bewe- een schilderij ring van Eernard Fay in ..Der Querschnltt" dat geluidsfilm nimmer „licht" kan zijn. Hij A Greta Garbo De tempel te Jeruzalem, naar een reconstruc tie van Ch. Chipiez. Langen tijd is de tempel van Salomo het centrum van den Jahwe-dienst in Israël ge weest. Dit blijkt wel uit de tempelliederen in de Psalmen opgenomen. Die liederen, In den tempel gezongen met begeleiding van tam boerijnen, cithers, doedelzakken en fluiten, brachten lof en dank aan den Eeuwige. Als de stammen optrokken om de groote feesten in Jeruzalem te vieren zongen zij: (Psalm 122) .,Ik verblijd mij in degenen die tot mij zeg gen: „Wij zullen in het Huis des Heeren gaan". Onze wetten zijn staande in uw poor ten, o Jeruzalem!" Jeruzalem is gebouwd als een stad die wel saamgevoegd is, waarheen de stammen op gaan. de stammen des Heeren, tot de getuige nis Israëls, om den naam des Heeren te danken. Want daar zijn de stoelen des gerichts ge zet, de stoelen des huizes Davids. Bidt om den vrede van Jeruzalem, wèl moe ten zij varen die u beminnen. Vrede zij in uwe vesting, welvaart binnen uw paleizen. Om mijner broederen en mijner vrienden wil zal ik nu spreken: vrede zij in u! Om des Huizes des Heeren onzes Gods wil, zal ik het goede voor u zoeken." Naar Jahwe en naar zijn heiligen tempel smachtte de vrome Israëliet. Psalm 42 drukt het uit: ..Gelijk een hert schreeuwt naar de water- stroomen, alzoo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God, wanneer zal ik ingaan en voor Gods aangezicht verschijnen?" In Psalm 84: „Hoe lievelijk zijn Uw wonin gen. o Heere der heirscharen. Mijn ziel is be- geerig en bezwijkt van verlangen naar de voorhoven des Heeren In het jaar 586 voor Chr. werd Jeruzalem door Nebudkadnear veroverd. De tempel van Salomo werd toen door hem volkomen ver woest. Het volk meer dan 400.000 mannen en vrouwen werd als bannelingen wegge voerd. Psalm 137 herinnert daar aan. ,.Aan de rivieren van Babel, daar zaten wij. ook weenden wij, als wij gedachten aan Sion. Wij hebben onze harpen gehangen aan de wilgen die daarin zijn. Als aldaar die ons gevangen hielden, de woorden eens lieds van ons begeerden, en zij die ons overhoop ge gooid hadden, vreugd, zeggende „zingt ons een van de liederen Slons"! Wij zegden: „Hoe zouden wij een lied des Heeren zingen in een vreemd land?" Indien ik u vergeet, o Jeruzalem! zoo ver- ge te mijne rechterhand zich zelve. Mijn tong kleve aan mijn gehemelte, zoo ik aan u ?iiet gedenke, zoo ik Jeruzalem niet verheffe boven het hoogste mijner blijdschap." Nadat de Israëlieten die door Nebudkad- nezar in balling waren weggevoerd, in Jeru zalem mochten terugkeeren. werd onder Zerubabel (530515 jaar voor Chr.) een nieuwe tempel gebouwd. Die is in het boek Ezra beschreven. De Israëlieten kregen voor dien tempelbouw hulp van de koningen Darius en Artasasta. Deze tweede tempel werd door Herodus den Groote (20 jaar voor Chr.) afgebroken en door een nieuw, mooi cn ook veel grooter gebouw vervangen. Deze tempel van Herodus den Groote stond in Jeruzalem in Jezus1 dagen. Bij de verovering van Palestina door Titus (73 jaar na Chr.) werd ook deze tempel ge heel verwoest. Volgens de profetie bleef geen enkele steen op den andere". Er zijn geen belangrijke overblijfselen van de tempels in Jeruzalem gevonden. Alleen is er nog een gedeelte van een tempelmuur, de Klaagmuur, die eenigen tijd geleden de oor zaak was van oneenigheid tusschen Israë lieten en Arabieren. Het is niet zeker of deze tempelmuur van den tempel van Salomo of van Herodes is. De groote steenblokken wet tigen het vermoeden, dat dit de reusachtige steenklompen zijn die door Salomo's mannen uit Tyrus zijn gehaald. Op de plaats waar de tempels van Israël gestaan hebben, vindt men nu de moskeeën El Aksa en Omar. Er is in Jerusalem nog niet veel gedaan aan het opgfravingswerk. Thans bestaan plannen om op uitgebreide schaal nieuwe onderzoekingen in te stellen. Het is te ver wachten dat daarbij belangrijk materiaal aan het licht gebracht zal worden! C. J. VAN T. GRETA CARBO SPREEKT. (door L. A.) Nadat wij de zeven wereldwonderen der oudheid uitvoerig beschreven hebben, geven wij thans bijzonder heden over de tempels te Jeruzalem. In het bijzonder over het kunstwerk van Koning Salomo. Dit is niet opgenomen onder de wereldwonderen, maar het mag toch wel In aansluiting daarop vermeld wor den. Eugen Gugel beschrijft in zijn standaard werk over de bouwstijlen, dezen tempel als een beroemd werk, door het Israëlitische volk in het leven geroepen toen het op den hoogsten trap van welvaart en macht stond. De Israëlieten genoten onder Koning David hun glorietijd, waartoe het feit dat de wereldrijken van Egypte en Assisië verzwakt waren, medewerkte. De oude Kanaantische bergvesting Gebus, voortaan Jeruzalem ge- heeten, werd de residentie van den machti gen vorst die troonde in de burcht Sion. Onder David moesten de Israëlieten veel oorlog voeren.. Zijn zoon Salomo die hem op volgde hij regeerde van 1014 tot 975 jaar voor Chr. beleefde rustiger tijden. Hij was onbetwist heerscher in het geheele land van de rivier de Euphraat af tot aan het ge bied der Philistijnen. Er was vrede en veilig heid in het land en het volk genoot van de groote welvaart en voorspoed. Koning Salomo schreef aan zijn vriend Hiram, Koning van Tyrus, dat zijn vader David, omdat oorlogen en twisten het land teisterden, niet in de gelegenheid was geweest een huis te bouwen ter eere van God's naam. Nu rust en vrede alom heersch- ten, wilde hij een huis ter eere van den Eeuwigen bouwen en vroeg daarbij Hiram's medewerking. Het werd een ruilhandel: Salo mo kreeg voor zijn tempel cederboomen en dennenhout, alsook blokken steen uit den Libanon en gaf daarvoor tarwe en olijfolie in de plaats. In het 480ste jaar nadat de kinderen Israëls uit het diensthuis van Pharao uit Egypte getrokken waren, in het 4de jaar van de regeering van Koning Salomo, werd met den tempelbouw begonnen. De Israëlieten, die meestal in tenten ge woond hadden, bezaten zelf geen bouwmees ters. Daarom moesten zij bij den bouw de hulp van uitlandsche kunstenaars inroepen. In den Bijbel wordt een uitvoerige beschrij ving van den tempel gegeven. Maar al is die in details nauwgezet, wat het geheel aan gaat. is de beschrijving niet bepaald positief. Vandaar dat kunstenaars die getracht heb ben naar die gegevens een reconstructie van den tempel te geven, tot zulke ulteenloopende resultaten zijn gekomen- De tempel werd gebouwd op den berg Moria. Hij was 60 el lang, 20 el breed en 30 el hoog. Het eigenlijke tempelgebouw v/as om geven door galarijen en rustte op geweldige steenen fundamenten. Zeker is, dat het gods huis vele kunstschatten herbergde. De aller kostbaarste materialen waren er trouwens aan verwerkt. De ruwe steen was eerst met cederhout overtrokken, maar daarna werd dit mooie hout op vele plaatsen nog met pla ten goud overtogen. Zelfs werden edelge steenten voor de wandversiering gebruikt. Het was een bijna overdadige Oostersche weelde. In zijn paleizen had Koning Salomo ook zooveel schatten ten toon gespreid, dat de koningin van Sheba het de moeite waard vond om een reis naar Jeruzalem te maken om al die pracht in oogenschouw te nemen. Uit Romance Sentlmentale", Een merkwaardig experiment: Op het programma van „Palace" komt deze keer 'n hoogst modern Russisch film werk voor van de combinatie „Eisen- stein, A'.exandrof. Tissé". Toen dit drietal op weg naar Hollywood, Parijs aandeed maakte het in de lichtstad een korte film „Romance Sentimentale" bij wijze van proefneming, en om te ont dekken. wat er in dit genre te bereiken zou zijn. Overigens moet dit werk voor het groot- bedoelt daarmede dat de geluidsfilm nooit zoo licht zal kunnen zijn, als bijvoorbeeld een gedicht van stemmingen van Verlalnc Fay heeft ongelijk. HIJ heeft „Romance sentimentale" niet gezienWant waar lijk: dit sublieme filmpoëem. heeft de licht heid van den door weemoed getroffen Fran- schen geest, de lichtheid en tegelijk de som berheid van versregelen van Verlalne, zooals bijvoorbeeld: ,JLes violons longs de l'automnc, bicssent mon coeur d'une langueur monotone Van Deyssel heeft (naar ik meeni van Couperus' „Eilne Vere" gezegd, dat dit een boek is om er mee in een hangmat te gaan liggen en het kusjes te geven. Van „Romance Sentimentale" zou ik wil len zeggen: „Dit is een film om hem zelf te koo'pen en hem in de huiskamer te vertoonen, telkens wanneer men behoefte heeft aan wezenlijke geestelijke ontspan ning". De wanden van den tempel waren rijk ge beeldhouwd in motieven van knoppen en bloemen. In het Allerheiligste het afge scheiden gedeelte waar het altaar en de arke des verbonds stond was alles van zuiver goud. zelfs de grond was met dit edele metaal bewerkt. Niet minder dan 7 Jaar is aan den bouw van den tempel gewerkt en wel door 70.000 lastdragers, 80.000 man die timmerden, 3600 opzieners en 550 ambachtslieden. Met am bachtslieden zijn blijkbaar beeldhouwers, goudsmeden en koperdrijvers bedoeld. Boven dien werd elke maand een versche ploeg van 10 000 arbeiders naar den Libanon gezonden Het inwendige van den tempel van Salomo, naar een teekening opgenomen in het boek „Het Bijbelverhaal" door M. Gaarkeuken. om de dienaars van Koning Hiram te helpen bij het verzamelen van de grondstoffen voor den tempelbouw op den Libanon. De boomen werden in vlotten over zee van Tyrus naar Jaffa gevoerd, om vandaar over land naar Jeruzalem getransporteerd te worden. Op die vlotten werden ook de zware granietblokken verscheept. Daaronder waren blokken die 7 a 12 Meter lang waren! Toen de tempel ingewijd werd zijn vele offers gebracht, duizenden runderen en ander vee. De Bijbel verhaalt, dat Salomo de arke met de steenen tafelen, waarop God zijn wet geschreven had bij Horeb, in het Aller heiligste plaatste. Daarop werd deze plaats gevuld door een wolk. Dat was de majesteit van den Eeuwige die in het huis, hem ter eere gebouwd, was neergedaald. In het Allerheilige stonden twee cheruby- nen, 10 el hoog, uit cederhout gesneden en met goud overtrokken. Zij breidden de vleu gels uit over de ark. Verder worden in het bijzonder vermeld de Junghanns die een prachtige rol in „Anna Christie" speelt. ste deel op naam van Tissé gesteld worden, die achter de camera stond, hoewel Eisen- stein zijn medewerking wel bij de montage verleend zal hebben. Bovendien staat op het programma dezer week de film .Anna Christie" regie Jacques Feyder waarin Greta Garbo ons de geheimenissen harer stem eindelijk openbaart. Belde films zijn een bespreking waard. De korte, de experi- menteele, omdat deze wellicht het beste is, wat ooit in dit genre werd gemaakt, de twee de omdat hij 'n typisch voorbeeld is. van wat een geluidsfilm niet moet zijn (gefilmd too- neel) en omdat de sprekende Garbo wel eeni- ge aanleiding geeft tot commentaar. „Romance sentimentale" is gekristalli seerde eenvoud, hoewel het niet uitgesloten is. dat het publiek deze eenvoud zal misver staan en achter de voorbijschietende beelden een of andere Ingewikkelde Intrigue zal gaan zoeken. Het gegeven ls het volgende: Oo een stormachtigen herfstdag neemt een vrouw plaats voor den vleugel en zingt de „Romance sentimentale" een bekend Russisch lied van weemoed en verlangen. Het zijn deze stem mingen en de gierende herfststorm, die boo men ontwortelt, de golven van de zee op- 'aagt en gedachten opwekt aan verganklijk- eid, onrust, vrees en schoonheid, die ons -mieenlljk tot zelfinkeer en verteedering >-engen. En het zijn deze gevoelens die Russen ln een reeks schijnbaar onsamen hangende tafereelen hebben verbeeld. Overdreven? Misschien. Maar zU die dit filmpje waarachtig goed begrijpen door er niets anders uit te willen begrijpen, dan een teeder spei van vluchtige ontroering, zullen er van genieten, zooals men onder bepaalde omstandigheden van de Fransche dichters der teederheid kan genieten. „Romance sentimentale" heeft ondanks alle klaarheid toch nog iets raadselachtigs. De film slaat van vage weemoed en ongede finieerd verlangen over naar scherpe spotlust. Plotseling verandert het. tempo; de vleugel, waaraan Maria Gty plaats genomen heeft om het herfstlied te zingen, drijft door de wolken, sterren spatten uiteen, de zon. die wij zooeven langzaam en statig achter de on eindig droefgeestige nevels hebben zien on dergaan, springt op in den letterlijken zin des woords, en het laatste beeld is een close- up van Maria Giy, de zangeres, die schater lacht. Het raadsel is niet onoplosbaar. De makers van de film nemen na a'-le droeve ernst eenvoudig een loopje met zichzelf, zij pakken hun luchtkasteel van vage ha'.tlnten en vochtige nevels, van weenende druppels, en monotone grijsheid, op, en gooien het neer, aan stukken. De zon stijgt op en lacht, over een blond landschap met vele bloesems, de vleugel drijft weg op wattigc wolken cn dc

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 11