MEDEDEELING! RECLAMEVERKOOP HALVEN PRIJS VROOM DREESMANN 125 MILLIOEN BEKENDMAKING. KINDERWAGENS WEGENS DE ENORME DRUKTE GEDU RENDE DE EERSTE DAGEN VAN ONZE VOOR IS ONZE AFDEELING „EXPEDITIE" NIET IN STAAT ALLES DIRECT TE DOEN BEZORGEN. AL HET MOGELIJKE WORDT ECHTER GEDAAN OM UITERLIJK WOENS DAG AF TE LEVEREN. RADIO-BUREAU PILLARD Co., Firma A. H. DE WILDE, 250oAriieiders-2^millioen sigaren per uleeh! HAARLEM'S DAGBLAD DINSDAC 24 FEBRUARI 1931 GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Terug te bekomen bij Dolfveld, Geweer- straat 19 Haarlem, een zweep; Kunze, Koe- diefslaan 64, een zwarte hond. J. Jansen, Ouiemanslaan 2, een hondenzweep, Kiebert, Binnenweg 78, een klein zwart hondje. Bureau van politie Raadhuisstraat, een huissleutel en een bruine motor handschoen. STICHTING R.K. SCHOOL VOOR U.L.O. Bij raadsbesluit van 25 Juli 1929 werden op verroek van het R.K. Kerkbestuur van den H. Bavo, gelden beschikbaar gesteld voor dt stichting van een bijzondere school voor uit gebreid lager enderwijs. Aanvankelijk is deze U.L.O. school tijdelijk ondergebracht in „Postlust" aan den Heeren- weg, later in „Djokjakarta" aan de Kerft laan en sedert 1 Januari j.L in de Jacobaschoo: aan de Lanckhcrstlaan. Het bestuur heeft ons medegedeeld dat tengevolge daarvan thans alle lokalen dier schcol in gebruik zijn, terwijl zoowel de lager; als de U.L.O. school met 1 September as. 1 klasse meer zal tellen, zoodat het garwenscht is voor de U.L.O.-school spoedig een nieuw getouw te stichten. Het bestuur is nu voornemens om de U.L.O.- school te bouwen op een terrein, gelegen aan de Westzijde van den Heerenweg en aan de Zuidelijke zijde van het R.K. Vereenigings- gebouw. B. en W. kunnen zich in beginsel met deze oplossing goed vereenigen. Aangezien deze echter afwijkt van hetgeen daaromtrent in ■bovenaangehaald raadsbesluit is venmeid doen zij den raad daarvan mededeeling. AANKOOP VAN GROND. B. en W. stellen den Raad voor. van den heer L. Bvendijk, makelaar te Haar lem voor f 19.000 het woanhuls met schuurtje, erf en tuin, aan den Clooster- weg 33, ter gezamenlijke oppervlakte van 4002 M2. aan te koopen. Bedoelde perceelen sluiten ni. de ach terliggende, aan de gemeente behoorende. geheel af en bovendien is de grond noodig voor doortrekking van den provincialen primairen weg van het Wipperplein bot den Cloosterweg. De Directie van den Provincialen Water staat heeft zich bereid verklaard, aan de gemeente een bedrag van f 2750 te ver» goeden .in de kosten van dozen grondaan koop, vcorzcover deze noodig is voor boven bedoelde doortrekking. VERGOEDING VOLGENS ART. 101 DER L. O. WET. B. en W. ste'len den Raad voor, te beslui ten, het gemiddeld bedrag per leerling van de kosten van instandhouding over het jaar 1928, voor zoover de openbare scholen be treft, vast te stellen; voor de openbare lagere schelen op f 17.17 en voor de openbare M. U. L. O.-schóol op f 32.21 en de vergoeding in de kosten van instandhouding, bedoeld in art. 101 der L. O.wet over 1928 vast te stellen (naar het aantal leerlingen) voor de: R.-K. school L. O., Heerenweg op f 4528.50; de R.-K. schoo. L. O. Kerklaan, op f 3434; de R.-K. school U.L.O., Kerklaan. f 998.51; de R.-K. school L. O. Molenwerfslaan f 4288.21; de Bijz. Prot. school L. O. Voorweg f 4013,49; de Bijz. Prot. school L. O. Adr. Pauwlaan f 4498,54 cn'dc Bijz. Prot. schcol U. L. O. Adr. Pauwlaan f 2001.44. GEMEENTERAAD. Er wordt een vergadering van den Raad der gemeente Heemstede gehouden op Don derdag 26 Februari 1931. des avonds om 8 uur. De agenda luidt: I. Vaststelling van de notulen van de vergadering van 22 Januari 1931. 2. Ingekomen stukken. 3. Vergoeding art. 101 L.O. Wet 1920 over 1928. 4. Credietaanvrage voor veiligheidsmaat regelen nabij de Haven. 5. Verordening aanwijzing stemlokaal. 6. Ontheffing bebouwing Oostzijde Heem- steedsche Dreef. 7. Aankoop en overdracht van grond tus- schen Wipperplein en Cloosterweg. 8. Voorstel tot aanstelling van een vak onderwijzeres in de nuttige handwerken aan de U.L.O. school. 9. Borgstelling voor tuinbouwvoorschotten. 10. Vaststelling Kohieren Plaatselijke In komsten belasting. II. Ontheffing Plaatselijke Inkomstenbe lasting. HET TOONEEL ENSEMBLE „THEATER". DE VALSCHE MADONNA. .Dnde desespereert niet!" schijnt het devies van Dr. Wijnand Frans te zijn. De ondervinding opgedaan als directeur van Het Oost-Nederlandsch Tooneel, heeft ham blijk baar niet terneergeslagen; vol moed is hij in Den Haag opnieuw begonnen, heeft er zelfs niet lettend op de algemeene malaise een tooneelschool geopend en thans ook een nieuw gezelschap opgericht het Ensemble „Theater" dat in onzen Stadsschouw burg gisteren zijn eerste voorstelling heeft gegeven! En dat neg wel met een „oorspron kelijk Nederlandsch" stuk, namelijk De Valsche Madonna, van Jan Ubink. Een dubbele première al200! Bemoedigend was dit begin nu niet bepaald, in zoo ver dat er niet meer dan 50 menschen waren opgekomen om getuige te zijn van deze „t-ooneelgebeurtenis". Wie Haarlem kent, zal zich daarover niet verwonderen. Maar na zooveel grootere tegenslagen, zal deze kleine teleurstelling Dr. Wijnand Frans zeker niet tegenhouden op zijn weg! Hij blijkt- de grootste misschien wel de éénige opti mist in Nederland te zijn. Een nieuwe richting schijnt naar dit stuk van Jan Ubink te oordeelen de heer Wijnand Frans met zijn gezelschap niet te zullen Ingaan. Do Valsche Madonna Is nog al „vieux jeu", en herinnert zelfs nu en dan sterk aan de volksstukken uit een vroegere periode. Het speelt in de buurt van Napels en het gaat er in dit tooneelspel dan ook nog al Italiaansch toe. wat het voordeel heeft, dat de spelers gelegenheid krijgen tot „spel", al is het dan ook uitsluitend uiterlijk spel.. En evenals het oude tooneel het houdt de aandacht gernannen. al ontroert het dan ook geen momentI Jacopo, een beeldhouwer, wordt het slacht offer van zijn vrouw en een kunsthandelaar, die gezamenlijk misbruik maken van zijn kunstenaarschap! Een Madonnabeeld, door hem vervaardigd, wordt door Santuzzia. den kuns handelaar voor „antiek" verhandeld en daarna a raison van eenige honderddulzen ie lires aan het Louvre te Parijs verkocht. Maar het bodrog komt uit en de politie dringt op een dag bij den beeldhouwer binnen om onderzoek te doen. Jacopo die geheel buiten de wereld leeft, weet van niets, heeft zelfs van heel -het geval der ..Valsche Madonna geen woord gelezen of gehoerd. Maar in Napels zegt men algemeen, dat alleen een kunstenaar als Jacopo zulk een Madonna beeld heeft kunnen maken. Hierover zijn we wel 'n beetje verbaasd, omdat Jacopo niets doet dan visschen en in 2 jaar aelfs geer beeld heeft gemaakt! Een beeldhouwer me: zoo'n reputatie zou en zeker in Italië .och wel andere opdrachten krijgen dan enkel het krammen en oplappen van oude beelden! En ook van het kunstenaarscha" van Jocopo krijgen wij geen al te hooge dunk! Wij zien en hooren op het tooneel enkel een ruw, opgewonden, wat zonderling heer. die ieder bezoeker even onbeschoft behandelt en althans in het eerste bedrijf meer aan een circusman dan aan een artist doet den ken! Voor Jacopo blijft het bedrog niet lang geheim. Als hem blijkt, dat zijn beste vriend hem heeft bedrogen en deae zijn Madonna in een beerput heeft gegooid om het beeld de verandering van modern to antiek te laten ondergaan men voelt de symboliek van deze beerput, niet waar? dan smijt hij zijn nieuw vervaardigde Ma donna en den kunsthandelaar er bij in de zelfde beerput, waar Santuzzio een smade- Ujken dood sterft. Dit vreeselijke geheim wordt ons geopen baard tijdens een verhoor, dat de commissa ris van politie Jacopo en zijn vrouw in het laatste bedrijf inzake de valsche aan het Louvre verkochte Madonna afneemt. Dan gaan ook Jacopo de oogen geheel open en be grijpt hij in welke verhouding zijn vrouw twee jaar lang tot den kunsthande'aar heeft gestaan! In woede ontstoken grijpt hij het Madonna-beeld op en hij zou een tweeden moord hebben begaan, als niet juist op tijd de commissaris van politie naar voren was gesprongen en het gordijn bijtijds was ge zakt- De Valsche Madonna lijkt me meer een ge geven voor een opera, dan voor een tooneel- stuk. De schrijver goochelt zijn menschen oo en van het tooneel on een meer dan vrij moedige manier die niet bepaald van rou tine blijk geeft. Doch erger ls het. dat. hU zoo geheel en al aan den buitenkant blijft en hij enkel maar het geval en dan nog een zoo ouderwetsc-h ge va geeft! Jaco. o, v.e beeldhouwer, Emilie, zijn vrouw. Santuzzio, de kunsthandelaar, zij worden voor ons niet anders dan tconeelfiguren, die heel den avond tooneel hebben te maken! Daarvan profiteert, dan ook Nico de Jong, die in de rol van Jacopo de gelegenheid krijgt om nog eens ouderwetsch „spel" te geven. Ook dit spel is „vieux Jeu", wat ons in dit. uiterlijke stuk in het geheel niet hindert. Vooral aan het slot van II, wanneer Jacopo den moord op Santuzzio heeft bedreven, toonde De Jong weer e-?ns we1v en knan ar'""r bil !s' Van den kunstenaar zagen wij in dezen Jacopo van Dc Jong slechts héél weinig, doch het dient erkend, dat de schrijver hem daarvoor hoegenaamd geen stof heeft geboden. Lucy van Ees was uiterlijk een charmant Itali aansch vrouwtje, van wie je onmiddellijk ge loofde. dat zij heel haar leven aan de heer lijke Golf van Napals had geleefd! In speel- kracht kwam zij echter nog al wat te kort. wat vooral naast het uitbundige, breede spel van Nico de Jong sterk uitkwam. Jan C. de Vos Jr. had niet anders te doen dan een niet al te scrupuleus kunsthandelaar uiter lijk te typeeren, wat hij in den stijl van dit stuk zeer goed deed. Do aardigste en dankbaarste fhruur in het tooneelspel van Ubink is Spyri. een Joodsch kunsthandelaartje in antlek.dat door Louis Poolman heel vermakelijk zonder te veel charge werd gespeeld. Zonder Spyri zou dit tooneelstuk ons zeker vrij wat langer zijn gevallen! HIJ heeft ons met zijn theorieën over modern en antiek het meest cn het aan genaamst bezig gehouden. Willem Grelinger speelde eens oud heertje, dat kunstschatten verzamelt, met de Bree-accenten niet on aardig. Gerard Arbous gaf een commissaris van politie vin wien wij konden gelooven dat zijn wieg in Napels had gestaan en mevrouw Mertende Jaeger was Angelica, een dienst bode, dfe Ubink blijkbaar van den ouden Kotzebue had overgenomen om zijn stuk naar ouderwetschen trant nut de meld te kunnen openen. De Valsche Madonna is vriendelijk door het publiek ontvangen. Vooral aan het slot was er dankbaar applaus, dat blijkbaar zoo wel voor de spelers als voor den in de zaal aanwezigen auteur bestemd was. J.B. SCHUIL. KON. VER. „HET NEDER- LANDSCH TOONEEL". „EN TEN SLOTTE". John van Druten. de schrijver van „En ten slotte" trof het niet, dat zijn stuk hier eeniee dagen na Géraldy's ,De Zilveren Bruiloft" werd gespeeld, want het moest nu wel op vallen, hoe veel fijner de Franschman een zelfde soort probleem van ouders en kinderen had behandeld dan deze Hollandsch-Engel- ;che auteur. Ook in „En ten slotte" krijgen wij de verwij dering tusschen de ouders en de kinderen, wanneer Ralph, de zoon. het ouder lijk huis verlaat om met een vriend een flat woning te betrekken cn xnoeLiJker gevel Phyl, de dochter, eveneens hei nest uit vliegt, omdat zij eer. verhouding heeft met een man, dio door een ongenceselijk-zloko vrouw af bonden 1?. Eigenlijk is dit laatste hot er m :o conflict. Het feit toch. dat een zoon op „.oil zelf gaat wonen, is toch werkelijk zoo belang rijk niet. om dat als een „probleem" te gaars behandelen, te meer niet waar Ralph on middellijk na den dood van zijn vader weer heel braaf bij zijn moeder Intrekt- Ralph en Phyl hebben het werkelijk niet met hun moedor getroffen de vader verdwijnt al spoedig van het tooneel want mevrouw Thomas is een verschrikkelijkie zeur. die niet- alleen Ralph, maar ook ons vier tafcreolen lang hoeft verveeld met haar geteem. De schrijver herhaalt zich in deac tafereelon voor de pauze al maar door; dramatische handeling ontbreekt geheel en dc personen zijn allen zonder uitzondering ever- weinig belangrijk. Na den dood van mevrouw Thomas wordt hot al niet veel beter. Ralph blijkt dan ge trouwd te zijn met een ca ba ret danseres, met wie hij het nog vee! ongelukkiger heeft ge troffen dan met zijn moeder. Wat heel dat onmogelijke en los er bij hangende tafereel met het probleem ouders versus kinderen tc maken had. was mij niet duidelijk! Was het alleen om ons te laten zien. dat hij met zoo'n vrouw getrouwd vriendelijker over zijn ouders cn eenig.zins anders over de huiselijkheid gaat denken? Erg economisch ls het niet., om daarvoor die verschrikkelijke Greta uit haar cabaret te halen, zooals ook oom Melville en het paar Cyril Greenwood en Doris Melville absoluut overbodige menschen in dit stuk zijn. Wanneer Ralph en Phyl die tenslotte met haar Duff Wilson heel gti- lukkig getrouwd is in het laatste t—'creel tot de conclusie komen, dat hun ouders nog zoo slecht riet waren en zij later met hun kinderen voor dezelfde problemen zullen ko men te staan, vragen wij ons af. of wij hier voor nu dat langdradige, onbelangrijke stuk noodlg hadden. Want after all is After All een wel heel onbeteekenend. vervelend en aller slechtst gebouwd tooneelspel. Het kon ook moeilijk door de opvoering ge red worden! Zelfs al zou Marie Meunier de moederrol minder zeurig en zwaar op de hand hebben gespeeld, dan zou ons medelijden met mevrouw Thomas nog maar matig zijn ge weest. Phyl is geen rol om lauweren mee te oogsten en Vera Bondam zal John van Dm- ten dan ook wel niet- erg dankbaar zijn ge weest. Trouwens in heel dit stuk viel bitter weinig te doen voor de actrices en acteurs. Adolphe Hamburger hebben wij zeer kunnen waardeeren voor zijn spel als Ralph, maar verder was er eigenlijk niemand, die qua tooneelspel lets van belang heeft gedaan! De schrijver bood hun er niet de gelegenheid voor. Wel waren er twee de heer B. Groo- n Ier ais oom Melville on Jan Lemalrc Jr. als Cyril Greenwood die nog kans zagen veel te bederven in hun kleine rolletjes En ten slotte.is het een wonder, dat de men schen den bioscoop verkiezen boven den schouwburg, als men met zulke stukken komt? J. B. SCHUIL. KORTE VEERSTRAAT - HAARLEM - CROOTE HOUTSTRAAT Wij vestigen er nadrukkelijk de aandacht op dat wij naast onze bekende WULARD-WISSELSTROOM TOESTELLEN ook de N.V. PHILIPS RADIO vertcgcnwoodigen, zoodat U alléén by on* een keus kunt maken uit verschillende zeer laag geprijsde RADIO-INSTALLATIES. PHILIPS TOESTEL No. 2534 125.- Dit toostel in *alonka*t met ingebouwde 4*polige luids o roker f 185. WULARD SPECIAAL in salonkast 1148-50. Alles een week vrijblijvend op proef. \Vij geven gaarne alle gcwcnschtc inlichtingen. 50 NASSAUSTRAAT 2. Telefoon 14790. voorzien Van STEINER - PATENTWIELEN, loopen zoo licht als een veer loopen op kogels kunnen niet rammelen geen wieldoppen verliezen meer. Zijn alléén verkrijgbaar bij40 TURFMARKT hoek Kamperve»!. ADVERTEERT IN DIT BLAD. Hofleverancier Karei I produceert jaarlijks ruim 125 millioen sigaren. Dit aantal achter elkaar gelegd op een rij, reikt van Nederland tot Deli, de groeiplaats van het sublieme Deli-zandblad, het dek der Karei I sigaren. Merkwaardig en toevallig, deze millioenenreeks van Nederland naar Indië, vice versa, die als een denkbeeldige band het cultuurland van het edele hoofdproduct verbindt met de fabrieken van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 11