FEMINA VROUWEN EEN NIEUWE HALSVERSIERING Haa rl em s Dag blad ALS HET AVONTUUR LOKT! .mi;,;,,;;TMi—Hm-inffiiïBnianrir'r''»Ti—rrm Uit de toonaangevende modesalon van Prinses Laura Rospigliosi. een van de voornaamste zaken in Manhattan (New York) komt de aïleraardigs e nieuwe halwer-iering speciaal voor avond-japonnen, welke geïnspireerd ls op het bloesemcollier van de bewoners der Hawaii e lan 'en. de zoogenaamde Lel. Het is feitelijk n et me-r dan na tuurlijk. dat men onder den a'.gemeenen drang naar schoonheid in de verschillende details van het dames toilet deze keer de oogen gewend heeft naar het bloe menrijke Hawaii, dat men zich immers altijd voorstelt als 'r. land van zonneschijn, pa'.men, en de s ee encie mu ziek van de Ukulele. De „Lei" is de krans van bloesems die de inboorling van Hawaii bij feestelijke gelegenheden vlecht voor zijn schoone, die ze dan om den ha's draagt. Ook „origineele Hawaii muzikanten" dragen me stal bij hun optreden met de Banjo, zulk een b oesemsroer om den hals. Deze bloesemkettineen werden nu spec'aal voor de jongere vrouwen gelanceerd a's enke e ga'n^erlng voo- de avondjapon speciaal wanneer die van effen z?er dunre stof is. Deze halskettingen zijn gemaakt van k'elne, fijne kur.stbloempjes. die zóó d cht opeengedrongen zijn, dat ze een halssnoer vormen, dat er even stevig en compact uitziet als die van echte en namaak kostbare 5 eenen en kralen. Het b'.oesemsnoer mag langs de hals van de Ja -on loopen, of zóó lang zijn. dat het van voren en van ach teren zeer laag afhangt op dezelfde wij^e als den laatst n tijd de halssnoeren van kunstige krista len en lmita'ie juweelen kralen gedragen worden. Als de b o-mojes van alle mogelijke kleuren dooreen zijn. geeft zulk een veel kleurig collier een alleraardigst effect op een ja~on van effen witte chiffon, kant. crêpe of satijn, spec aal wan neer deze door een jong, tenger figuurtje gedragen wordt. Ook op effen japonnen ln pastelkleuren of zelfs zwart worden ze gedragen. Men voorziet een groot succes voor deze alleraardigste halsversiering en enthous'as en aan gene zijde van den oceaan voorspellen ze'fs. dat de ha s- snoeren van schitterende kralen en imiate Juwerlen, welke den laatsten tijd zoo sterk in zvang waren, er be langrijk door op den achtergrond gedrongen zul en worden. DE NIEUWE HANDSCHOEN Onze afbeelding laat a het nieuwe model handschoen zien. Er wordt veel werk ge maakt van de omgeslagen kap. waa.v<x» men bij witte zeemleeren of wit-glacé hand schoenen vaak gebruik maakt van hetzelfde materiaal in bruin of zwart. DE BADMANTEL Een eenvoudige en gemakke'ijke zelf te ma ken badmantel ziet u hier afgebeeld. Hij is gemaakt van badstof, in terrakleur.gen onder grond versierd met hardblauwe en gele ru ten, een zeer nieuwe en gewilde comblnate van dit selzcen. De breede sjaalkraag ls gecchulpt en reikt tot het middel en een gezellig koord van terra, met lange kwasten in de ovtrlge kleuren van den mantel, zorgt voor de slui ting. Aan beide zijden zien we een op"enaaide zak met een k'epje. De wijde en vcoral lange mouwen zijn afgewerkt met een smale. naar boven toe breeder ui loopende manchette Vcor jonge meisjes is het aardig een corsage van felgekleurde wollen bloempjes op de lln ker rever aan te brengen. GEVULDE EIEREN. Deze worden gegeten bij spinazie, raap stelen, postelein of andijvie. Per persoon neemt men 1 hard gekookt ei. 12 afge- stieken eetlepel boter, 1 2 theelepeltje zou. 1 2 theelepeltje maggi aroma en een theelepeltje gehakte peterselie. Het gepelde ei snijdt men door midden, waarna men er de dooier-helf ten voorzichtig uitneemt en deze fijn wrijlt met de boter, het zout. de maggi's aroma en de peterselie; daarna vult men het elwit- hêlftje hoog op met dit dooier-mengsel.. Ten slotte schikt men de gevulde eieren rondom de groente.- die ln een ongedekte schAal wordt pj.gediênd. ONTVANCJAPON No. 538 toont u een Japon, die wij verleden jaar hebben aangeschaft, toen de korte rok ken nog in de mode waren. Ze is van zwarte donkerblauwe crêpe. Hoe nu van onze nog ln heel goeden staat zijnde Japon weer een meer modieuze te maken? Door een onderrok van dezelfde stof er bij te vervaardigen, die on geveer 20 c.M. onder de oude japon uitkomt. De plooien in den bovenrok herhalen we Ln den aan te brengen onderrok. Voor wie zich ook overigens voor dit model Interesseeren, volgen hier nog enkele aanwijzingen. Het lijfje ls glad en heeft in de taille een ceintuur, die van voren gestrikt wordt en ook van blauwe crêpe ls. De ha's ls afgewerkt met een écru kanten kraag, die op de schouders en rug breeder afhangst. De mouw ls van boven niet al te nauw. maar loopt naar den pols aansluitend toe. Ongeveer vijf centi meter boven den pols is een kanten lubbe aangebracht. De rok wordt gekenmerkt door een heupstuk, dat met een punt verloopt ln het midden van het voorpand en correspon deert met een der pllssée-groepen. Een snoer aardige amberkleurige kralen staat op deze Japon heel goed DE VOORJAARSHOED Van de hier en daar reeds geëtaleerde stroo- noeden laten wij U hier een coquet modelle tje zien, van heel fijn gevlochten grijs-zwart stroo. De rand is klokkend en op zij met een diepe plooi in elkaar geknepen; tevens ls hier een kleine llntgarneerlng van grijs-zwart aangebracht. Achter tegen den bol ziet men een gefronst belegsel van hetzelfde materiaal. Het avontuur lokt Wat is avontuur? Hier in Holland een artikel, dat moeilijker verkrijgbaar is en duur der betaald moet worden, dan overal anders. Wat is avontuur? zegt de Amerikaansche short story teller O. Henry. Veronderstel, dat u na het eten zoo'n bee je door Broadway loopt te slenteren. Plotseling wordt er een hand op uw arm gelegd. U draait u om en kijkt in de prachtige oogen van een schoone vrouw, gehuld ln bon: en diamanten. Ze duwt u haastig een kokend heet gesmeerd broodje in uw hand, haalt een klein schaartje tevoorschijn en knipt de tweede knoop van uw overjas af, fluistert u op veelbeteekenenden toon het woord „pa rallellogram" toe, en snelt haastig een dwars straat ln, terwijl ze angstig over haar schouder kijkt. Dat zou Je reinste avontuur zijn". Wat is avontuur? zei de ridder, één van de netste personen, die de geschiedenis ooit gekend heeft, en hij lichtte zijn hielen van den huiselijken haard, en zocht het. Wat is avontuur? zelden wij. op gemakke lijke wijze gezeten ln diepe clubfauteuils, en een wolkje cigarettenrook krinkelde zachtkens uit onze hoofden omhoog. Wat is avontuur? En de poes. die spinnend voor den haard ge zeten had, sloeg verschrikt zijn klauw voor zijn bek en bloosde. Daar ls meer fatsoen in een kat. dan je soms denken zou. Wat is voor elke Hollander de Stad van Avontuur? Parijs. De Lichtstad. De stad, waar de vonken als luchtige lichtspraak els ran het leven vliegen en als knipoogende sterrebeel- den aan een hemel blijven staan. Wij gaan naar Parijs. We staan bulten en de wind waait een jammerenden zang door onze oude kavaljes van fietsen. „Welke kant?" zegt de één. „Den deuzen". zegt de ander. „Dan hebben we den wind mee". Pallieter ging de kant uit, die de klak van zijn pet hem wees. Wij zijn maar Hollanders Mot den wind in den rug zeilen we Haarlem Uit, naar het Noorden. Parijs ligt in het Zuiden. Het is Zuidenwind. Het leven kan den mensch wreed dwarsboomen in zijn schoon ste bedoelingen. Het doet er ook weinig toe. De zon schijnt, en de wind waalt om onae ooren en in onze ruggen, en Holland is een mooi land. Een groepje roestbruine huisjes onder lage rieten daken schuift voorbij, en een wkte wasch hangt luidruchtig bollend aan het lijntje. We waaien langs de ruïne van Brederodc en zien opeens het Avontuur lokken van den kruin van zijn bovensten trans. De wereld moet schoon zijn daarboven, waar de geesten van lang gestorven ridders rond dwalen tus- schen de spinnewebben en de donkergroene klimop, en waar oude herinneringen van tusschen de s: eenen uit omhoog stijgen ln <ie roerige lucht. .De ruïne is tijdelijk gesloten, „zegt het bordje op het hek. Wij vreezen zeer. dat hier het tijdelijke en het eeuwige per ongeluk verwisseld zijn.... Beverwijk lokt. Tenslotte waar eindig' Parijs en begint Beverwijk? What 's in a name? Slechts een gril van het noodlot heeft beslist, dat Parijs geen Beverwijk en Beverwijk geen Parijs zou heeten. Reeds buiten het dorp komt één van de burgers van Calais (want nietwaar Parijs Beverwijk. Calais, wat dcet het er allemaa toe?) ons tegemoet en overhandigt ons om zoo te zeggen de sleutels der stad me: eenige wel gekozen inleidende woorden over den Hol- '.andschen wind en de schoonheid van df Beverwljksche faubourgs. Hij draagt een pe. en lakmollères met azuur en oker geruite sokken en is ln het gewone leven verzeke ringsagent. Zijn neus is goed van lijn en zijn conversatie onderhoudend. Een kinderhand Ls gauw gevuld. En ls ten slotte het kinderlijke in een groot mensch niet het hoog mensche. ïyke? Wij verlaten hem noode. Hf] ons nog nooder In zijn groet aan Beverwljksche Ingezetenen, was, hoewel minzame hoofschheld erin aan wezig b.eef. iets nee:öu.genas. N.e.*.iar? Hoog gezeten op het stalen ros. geflankeerd door twee beeldschoone jonkvrouwen „Al zeg ik het zelf", zei onze werkster als ze in bescheiden bewoordingen haar eigen pronerheid aannrees In Velsen dan lokt ons op de terugweg de rustieke taveerne, die buiten op de ramen Cosy Corner, op de ééne kant van het suiker zakje De Nieuwe Karseboom. en op het kopje De Prins heet. De koffie is goed en warm, de kellner dik en blozend, de gramofoon groot en scheL Maar het leven is goed. De pont heeft drie maal een aanloop genomen, voor hij tot aan leggen kon besluiten en we overwegen al reeds de mogelijkheid van een testament ln een groene flesch, wegdobberend op de golven van het onstuimige Noordzeekanaal Waarmee lk alleen maar zeggen wil, dat Het Avontuur ook in het Holland van den modernen tijd verkrijgbaar ls. Het ls slechts een kwest'e van de schoen, die ie moet weten aan te trekken. Van den snoeplus'lgen Jonge- lln.e. die denkt, dat a een wat je ver haa t lekker ls- Van den Hollander, die al een het buitenland mint Mocht Iemand mil wïUen komen arre.«teerer wegens het verspreiden van opruiende pam flet.en. dan ben ik voorlooplg niet thuis. Voor de medaille voor maatschappelijk hulpbetoon wel WILLY VAN DER TAK. Onlangs gaf de Vereeniging voor Vrouwen- belangen en Gelijk Staatsburgerschap een feestavond ln het Stedelijk Museum te Am sterdam, waar zij haar gasten een „spieghel historiael", voorhield. Een spiegel, waarin na elkaar de gr00te vrouwen aller eeuwen verschenen. Groote vrouwen. Dat waren zeker niet al leen zij. die daadwerkelijk voor de vrouwen- beiangen streden; dat waren ook de vrouwen, die door levenswijze, karakter en talent haar recht op een eervolle plaats ln de maat schappij aantoonden. Een vrouw blijft altijd een vrouw. En ln haar mooiste vrouwelijke eigenschappen kan zij het grootst zijn. Daarom kan het ons niet verwonderen, dat wij als een der eersten Penelope ln den spie gel zagen. Penelope, die trouw bleef aan haar liefde, die overdag als een „verstandig mensch" aan haar nieuw bruiloftskleed weefde; Ulysses, haar man zou Immers wel niet wederkeeren, ze moe t aan een nieuwe toekomst denken; als het bruiloftskleed af was, zou ze weer in het huwelijk treden. Maar '3 nachts dan was Penelope heel onverstan- ilg, ze haaide uit wat zij dien dag geweven had; het brul'oftsklced kwam nooit af en Penelope bleef trouw aan den geliefde, van wlen zij niet wist of hij leefde of dood wa-.. Daar was ook - wij zijn geneigd te zeggen: natuurlijk! de vrouw als moeder. De be roemde moeder der Gracchen, wier hoogste geluk het was moeder te zijn van twee be gaafde zoons. Dan de vrouw, die Dante inspireerde tot zijn onsterfelijke gedichten: Beatrice. Zijn zij groot, die vrouwen, die kunstenaars infplroe- ren tot grootsche scheppingen? Het gaat zoo bulten haar om. zij volbrengen dikwijls ongewild haar schoone taak. Maar een schoone taak blijft het daarom toch. Jeanne d'Arc. Ook zij had een taak te vol brengen; wij mogen het ten strijde trekken onder alle omstandigheden veroordeelen. zeker ls het dat zij, zooals de overlevering ons naar geeft, een voorbeeld was van een vrouw die luistert naar wat haar diepste Ik haar zegt te doen. die gevolg geeft aan haar groo te, vrouwelijke Intuïtie. Voor Kenau Simonsz Hasselaar, die op de muren van Haarlem vocht, kunnen we niet zoo heel veel bewondering meer hebben. Ze vocht als een man. Maar ls dat een compli ment? Een %-echtenden man kunnen wij ook niet bewonderen. Maar zij leefde lang gele den, „ze wist ml schien niet beter". Ze liet de mannen niet ln den steek, als een kameraad «tond ze naast hen. De vrouw als kameraad, for bet ter. for worse. We zien ook Maria van Reigersberg, wier liefde haar de beroemde list van de boeken kist Ingaf. We zien ook kunstenaressen: de vrome zuster Hadewyck. die haar mvstieke, wereld-verrakende verzen schreef, de schil deres Judith Leyster en vele anderen. Uit later Jaren Is Sarah Bernhardt, geniaal, faxi- neerend. Harriet Beecher-Stowe: Wij weten hoe haar „Negerhut van Oom Tom" de wereld wakker schudde em een einde maakte aan de menschonteeiende flavernlj. Een schrlifter van een ander, niet minder bekend boek. Bertha von Suttner. die met haar .Die Waffe nleder" den VoSa'—v~or den vrede won. We kunnen hier he1 a as n'et aan toevoegen, dat ook haar boek de wereld wakker schudde en een einde maakte aan een andere menschonteerende instelling' de oorlog. Maar toch heeft het ongetwijfeld het zijne er toe bil gedragen om de vredesge- da~Me te verspreiden. Nog veel andere vrouwen zagen we in dezen htstorl cben spiegel. De groote vrouwen, die bekend zijn geworden. Er zijn er zeker dui zenden meer geweest, maar zij bleven verbor gen- We hebben al deze vrouwen te aanvaar den als symbolen van heele vrouwen-vroepen. Was er één Penelope, éen Cornelia, éen Jeanne d'Arc? Neen, er waren en er zijn er on'elbaren. Vrouwen, die groot zijn ln hun. liefde, in hun moeder-zijn. in het volgen van de heilige stemmen In ben. Groote vrouwen. We kunnen niet allemaal beroemd worden. Maar we kunnen er wel naar streven om ook ln verborgenheid groot te zijn. BEP OTTEN. HET WOORD IS AAN....* DE KINDEREN ..Twee jaar oud heelt nog moeite met het uitspreken van enkele letters. Zoo levert de ,.g" ernstige bezwaren en moeder is met groot geduld bezig haar telkens het woord „gang" voor te zeggen, icaarop evenzoo dikwijls als jjang" door de kleine meld herhaald wordt. Te dikicijls; ze wordt boos en begint te stampvoeten. Als moeder nu weer zegt: „toe kindjezeg het nu: gang", klaart plotseling het heele ge zichtje op en gedecideerd, vastbesloten er een einde .aan te maken, klinkt hetVestibule EEN HANDWERKTASCH Dezen keer een handwerkje voor meisjes tuesohen 10 en 12 jaar. Niet al leen bij de kleuters, maar ook bij de grootere meiskes doet zich dikwijls de moeilijkheid voor een nieuw handwerkje te be denken; een hand werkje. dat als pre entje dienst moet doen of dat 7.11 rhmnA,, gebruiken. Ik laat U hier op afbeelding a een band- werk- of boodrchappentasch zien. die uit kokosband vervaardigd wordt. U weet wel, iat breede band, dat de meubelmaker ge bruikt. Heeft men een ander soort band ln huls, dan ls dat natuurlijk ook te gebruiken, wij gaan nog steeds van het standnunt uit. zoo min mogelijk onko ten te maken. Van het kokosband knipt men vier stukken, van 50 c.M. lengte. Deze stukken worden naast elkaar ge'.egd en met de flanelsteek aan elkaar bevestigd, hiervoor gebruiken wij wol of zijde, maar wij nemen vooral een aard'-ze frlssche kleur. Zóó Ls dus een rechte lap ont- 'taan. dl" voor de tnsrh wordt dübbelceslfl* gen; de zijkanten maakt men weer met een tuineüteek aan elkaar. Voor de voering wordt hetzelfde model ge knipt. Bovenkant van voering on ta.vbje worden netjes tegen elkaar genaaid en daar na Iets ingehaald. Nu nog de beu gel. die heel aardig uit trln'exhout ge maakt kan worden. Met een flgnur^ag wordt afbee'd'n" b 2 x uitgedaagd. Het hout wordt daarna rietjes afgewerkt; de randjes gevijld en net geheel met schuurnanier mooi glad gemaakt. Daarna wat verf of beits aangebracht: aan de onderkant op gelijke afstand van elkafer eenige gaatlee ceboord en het handvat kan met zit de of wol aan de tarch bevestigd wor den. Wy moeten er wel voor zorgen d°n bovenkant der tasrh goed na te meten, vóór wij met het figuurzagen beginnen Van smal. fijn geweven band kunnen de kinderen op dezelfde man'er k'e'ne tasch?es vervaardigen, waar zij keurig beursje, zakdoek en spiegel tje in moven onbergen. H-t n»ode"etie van Is la de Tijdingzaal van on§ blad te zien. W R. SHAWLS DRAGEN Nu het. voorjaar in aantocht ls en wij er over denken onze bontman-els weer weg te hangen, nemen we in plaats daarvan V-en wollen das als halsbescherming. We laten u hier de nieuwste manier zien. waarop zoo'a das omgedaan moet worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 17