Troïka" in Luxor Theater. Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING BSjfiP* ijl® HAARLEM'S DAGBLAD DERDE ZATERDAG BLAD 6 JUNI 1931 Bioscopen. Een foto uit de kroeg-scène. Troïka is geen Russische film, doch wel een werk naar Russisch voorbeeld gemaakt. De opvatting van den regisseur is ontleend aan Russische opvatting en de rijkdom aan beeldspraak en tegenstellingen (het feest in het paleis der rijken, de vreugde in de her berg der armen, het opknappen der paarden, het toilet maken van de frivole heeren uit het wufte gezelschap van „de barones", Kerst mis met champagne en Kerstmis met de naïve geneugten van zelf gebakken koek, gemeenschappelijke zang en het simpele schimmenspel bij het licht van de olielamp) getuigt al evenzeer van een Russische ziens wijze. Wat de Russen uitgevonden hebben wordt in Troïka nog eens geraffineerd over gedaan. Nu is driekwart gedeelte van deze film werkelijk uitnemend geslaagd. Het ver haal van den koetsier van den Troïka, wiens leven verwoest wordt door de ontmoeting met de verleidelijke vrouw uit het verdorven milieu van rijke leegloopers en drinkers, wordt in den beginne op echt cinegrafi- sche wijze louter en alleen met tafereelen die zuiver film zijn, verteld. De bewegelijke camera brengt ons beurtelings in de eenvou dige woning van den koetsier en in het huis der genoegens waar „de barones" gefêteerd wordt. De lens is als het spiedend oog waar mee de toeschouwer rondgluurt, doch sugge reert hem ook dat hij een dergenen is, die verblijft in de kamer waar de vrouw en het kind en Boris leven, en wij volgen met het zich voortbewegende toestel, de gasten die het zigeunerlokaal binnentreden, op de hie len. Het avontuur tusschen den eenvoudigen goedhartigen Boris en de geraffineerde licht zinnige Vera Walowa wreekt zich op het ge lukkige huiselijke leven van Natascha, Boris en hun zoontje Kolka. In een oogeniblik van verdwazing vlucht Boris uit zijn woning en het kind Kolka loopt hem achterna door het besneeuwde veld. Het verdwaalt en wordt levenloos gevonden. Boris komt intusschen tot de ontdekking dat hij het slachtoffer is geworden van een gril en keert vernietigd naar zijn vrouw terug. Hij vindt zijn kind dood en Natascha van hem vervreemd. Natascha trekt dan in een klooster en Boris rijdt de troïka waarmee nij Vera en één van haar vrienden naar huis brengt tusschen de ijsschotsan. Vera verdrinkt doch Boris brengt er het le ven af. Hij zc-ekt zijn vrouw, die zich op het laatste oogenblik bezint en den raad van de abdis opvolgt: een nieuw leven beginnen aan de zijde van haar man. De lezer zal reeds gemerkt hebben dat dit overigens zeer verkort weergegeven ge val den toets der critiek slechts tot op zekere hoogte kan weerstaan. Alles wat er na den dood van het kind volgt, is onver antwoord en onzuiver en het is geen wonder dat ook de film in de laatste, er bij gesleepte passages, het zwakst is. Dit neemt niet weg dat „Troïka" als amu sementsfilm, ver uitsteekt boven het soort „Russische avonturen" dat men het publiek gemeenlijk voordraait. Men heeft tenminste gestreefd naar zuiverheid van vorm en is Om de tafel in het café. grootendeels geslaagd. Wanneer men slechts den moed had gehad het einde wat dichterbij te 'halen, dan zou „Troïka" een voorbeeldige en zuivere film geweest zijn. Er blijft echter genoeg goeds over en wij. hopen dan ook dat velen hun schreden naar „Luxor" zullen rich- ten. De hoofdrollen worden gespeeld door be kende kunstenaars: Olga Tsjeohowa (als Vera) Von Schlettow (als Boris) en Helen Steels (als de echbgenootë). Het programma is verder met een komisch muzikaal nummer „Les Chabas" op het tconeel, het journaal en eenige vroolijke films, uitstekend verzorgd. CINEMA PALACE „Hare Hoogheid beveelt" Hans Schwarz is een zeer bekwaam en kunstzinnig regisseur. Hij heeft eenige be langrijke ernstige films «gemaakt en zich met succes aan de amusante, operette-achtige soort gewijd. „Hare Hoogheid beveelt" behoort tot de laatste categorie en toegegeven dient te worden dat deze film het stempel der ar tisticiteit draagt, hoe oppervlakkig deze heele grap dan ook mag zijn De Duitschers zijn niet sterk in het komische en zeker niet in het humoristische. Er ligt een hemelsbreed verschil tusschen „Sous les toits de Paris" en „Die drei von der Tankstelle", de Duitsche film is nimmer fijn ironiseerend, maar wel dikwijls zooals hier grappig, zwierig, ro mantisch en gracieus. „Hare Hoogheid be veelt" is in ieder opzicht „Duit-sch" maar dit keer in den besten zin des woords. De grapjes zijn inderdaadgrappig, de melodieën waarlijkmelodieus. Het scenario is een variatie op een oud thema: de prinses uit een romantisch ko ningshuis, met een strenge etiquette; een prinses die de etiquette beu is en graag on schuldige slippertjes maakt, bij welke gele genheid zij 'n officier leert kennen die zich ook al incognito amuseert. Een en ander schept natuurlijk verwikkelingen, verwikkelingen, waarvan wij u om der wille van de spanning niet meer vertellen, dan dat er een aardige oplossing voor gevonden is. Willy Frltsch, Kathe von Nagy, Reinhold Schünzel en andere sterren van het Berlijn- sche firmament spelen de hoofdrollen, tot ieders genoegen. „Hare Hoogheid beveelt" is een geestige on derhoudende film die wij zonder eenig voor behoud kunnen aanbevelen. Lou Bandy treedt dit keer op het tooneel op. Hij was bijzonder op dreef en trad in een. interessante discussie met „de zaal" die dit buitengewoon waardeerde, hetgeen herhaal delijk bleek uit het stormachtige applaus. Van het bijprogramma noemen we. behal ve het al eerder gerecenseerde eerste geluids journaal van „Polygoon" het Duitsche filmpje „Staal". Het is een impressie uit het gebied van den Ruhr en in het bijzonder van een groote staalindustrie. Het zit uitstekend in elkaar en verdient de belangstelling van hen die zich interesseeren voor de ernstige film kunst, waarvan „Staal" zonder twijfel een specimen is. briefhoofd „Thalia Theater, directeur M. Flock". Annie concludeert daaruit dat haar vader eigenaar van een groot theater is en fantaseert er tegen haar vriendinnen in haar onschuld lustig op los. Het arme kind weet niet, dat haar moeder lijdt aan kleptomanie, waardoor het gezin herhaaldelijk dreigt te gronde te gaan. De teleurstelling van Annie en het leed vermaak der vriendinnen, wanneer blijkt, dat het elite-theater van haar verbeelding slechts een kermistent is, is niet te beschrij ven! Maar Annie blijkt de dochter te zijn. die van het ware hout gesneden is. Niet ol- leel bezorgt ze door haar talent aan de heele familie, Hannes, de rechterhand van papa Flock, incluis, een engagement aan het Apollo-theater, maar ze bezorgt het nummer „de familie Flock" een wereldbe roemdheid. In „Kermisklanten" komen verschillende alleraardigste vondsten voor. Behalve Anny Ondra toont ook Siegfried Amo zch een ar tist van beteekenis. „Kermisklanten" geeft geen hoogere kunst, maar heeft er ook niet de pretentie van, het wil enkel en alleen amusement zijn, waarin het dan ook volko men slaagt. De andere nummers van het programma zijn de gebruikelijke, zooals Polygoon's Holl. Nieuws, Paramount Sound Journaal en Ge- luidsteekenfiLm van Max Fleischer. Als no viteit van Polygoon, Polygoon's eerste Neder- landsche geluidsfilm. LETTEREN EN KUNST REMBRAXDT-THEATER. In de hoofdrollen in „Kermismenschen", de hoofdfilm in Rembrandt Theater treden op Anny Ondra en Siegfried Arno. Hoewel Anny Óndra's naam in de filmwereld nog niet zoo'n bekende klank heeft, toont ze zich in „Kermismenschen" een jonge artiste met talent, temperament en charme. Na tien jaar op kostschool te zijn geweest, keert Annie in gezelschap van twee vrien dinnetjes eindelijk naar het ouderlijk huis terug. Van de omstandigheden thuis weet ze eigenlijk niets. De brieven van haar vader zijn altijd geschreven op papier met het AUTO KAART VAN NEDERLAND. Van de Autokaart van Nederland, in drie bladen, schaal: 1200.000. welke de A.N.W.B. verleden jaar uitgaf, omdat er geen goede speciale autokaart van Nederland bestond, is thans het tweede blad ^zuidelijke provincies) verschenen. De kaart sluit aan bij het reeds verschenen blad van Midden-Nederland en omvat het zuidelijk deel des lands, ten zuiden van een lijn DelftGoudaVreeswijkAmeringen Arnhem. In den rechter benedenhoek is het gedeelte van Limburg ten zuiden van Roer mond geplaatst. Naar het Oosten strekt de kaart zich uit tot Wesel. Ter wille van de overzichtelijkheid zijn de rijwielpaden weggelaten. Het teeken van pontveren is op de nieuwe kaart duidelijk in zwarte kleur gedrukt en bijzondere zorg is besteed om de namen der douanekantoren, welke over 't algemeen niet op de kaarten voorkomen, duidelijk aan te geven. Boven dien zijn de wegen, waarop men per auto niet de grens passeeren mag. ongekleurd ge laten. Ook dit is een bijzonderheid, waardoor de kaart zich van andere onderscheidt. Voor automobilisten, is dit een groot gemak. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. KUNSTZAAL „REEKER", Wagenweg 102, Telefoon 14011, t.o. de Hazepaterslaan. TENTOONSTELLING van Schilderijen, Teekeningen, etc., door: Mej. H. PACHLIG, Amsterdam en de Kunstenaarsvereeniging „DE SPAAK", Haarlem, bestaande uit de navolgende leden: de Dames: E L. H. Woutersen van Does- burgh, Julia Giesberts; de Heeren: A. J. Grootens, G. Huysser, Cor Bik, Jan Veringa. Vrij toegankelijk t.m. 27 JUNI 1931. dagelijks van 107.30 uur, 's Zondags van 24 uur. door KAREL DE JONG. Het klassieke V.A.RA.-programma van Zondagochtend geeft ditmaal in de eerste plaats aanleiding tot eenige aanteekeningen, Joseph Haydn 1732—1809is vroeger langen tijd als vader der moderne symphonie be schouwd, hij heeft echter dezen earetitel la ter aan Johann Stamltz 17171757) moe ten afstaan. Dat neemt niet weg dat Haydn voor de meeste muziekliefhebbers de sym- phonievader gebleven is. Weinig of geen sym- phonieën van het oude repertoire hebben een bekendheid en populariteit gekregen als een aantal van die van Haydn. Toch is het eigen lijk slechts een klein deel van zijn geheelen symphonischen arbeid, dat algemeen ge speeld wordt: in de eerste plaats de Engel- sche of Londensche symphonieën, die H. in de jaren 17911794 voor de door hemzelven gedirigeerde concerten in Hannover Square Room te Londen, of althans eenige daarvan; dan de z.g. Oxford-symphonie van het jaar 1788, die tot de Parijsche groep behoort. De symphonieën „La Poule", „L'Ours", „La Rei ne" en „La Chasse" zijn alle meer door hun bijnamen dan door hun inhoud bekend; deze dateeren uit het begin van de tachtiger jaren der 18de eeuw. Maar als men bedenkt dat Haydn meer dan 100 symphonieën schreef dan begrijpt men dat de opgenoemde neg maar een klein deel vertegenwoordigen. Nu zijn zé natuurlijk niet alle even belangrijk, doch Haydn had genoeg muzikale pijlen op zijn boog om den hoorder telkens weer ver rassingen te bereiden, en die komen in vele der minder vaak gespeelde symphonieën dan ook in voldoend aant-al voor om de kennis making te rechtvaardigen. In Haarlem heeft Ed. v. Beinum zich beijverd om gedurende zijn werkzaamheid als dirigent der H.O.V. verschillende vergeten werken tot uitvoering te brengen; daaronder is o.a. ook de Af- scheids-symphonie van Haydn geweest, die in 1772 geschreven werd, en wier titel en be teekenis geheel door de humoristische finale bepaald wordt. De symphonie „L'Ours" van het jaar 1786 heeft insgelijks haar naam te danken aan een eigenaardigheid van het in hoofd- of sonatevorm geschreven slotdeel. De bas be gint daar geheel alleen als een soort van doedelzak met een c, voorafgegaan door een voorslag, en bromt, soms door de kwint g. nog versterkt, een heelen tijd door. In Haydn's tijd gold het brengen van een der gelijk volkselement ln een symphonie nog voor zeer gedurfd, doch Haydn heeft het op zulk een frissche en geestige wijze gedaan dat de Parijzenaars er verrukt over waren en de symphonie haar bijnaam „l'Ours" gaven. Het eerste hoofddeel dezer sym phonie is niet zóó geslaagd als de finale: bij den overgang van de eerste naar de tweede themagroep wordt zóóveel energie verbruikt, dat voor de doorwerking in het tweede gedeelte niet veel meer overblijft; Haydn heeft zich hier eenigszins het gras voor de voeten weggemaaid. Het Andante is een melodie in 3-deeligen liedvorm, die, twee malen door mineur-tusschengedeelten on derbroken, drie keer in verschillende instru mentatie verschijnt; als geheel in het An dante dus een soort van lied-rondo volgens het schema A-B-A-C-A, waarbij A zelf weer als a-b-a opgebouwd is iN.B. de letters dui den geen toonsoorten aan, doch stellen elk een afgerond gedeelte voor); Mozart's „Don Juan"-Ouverture komt op elk orkestrepertoire voor. Toch mogen we nog wel eens memoreeren dat de meester dit werk in één nacht schreef: welk een verbluf fende gemakkelijkheid en techniek blijken hieruit! Maar meer nog. want deze Ouver ture is geen stuk routine-werk: het is een in volmaakten vorm geboetseerd beeld van de dramatische kern der opera zelf. De lang zame inleiding brengt de themas van den „steenen gast", het standbeeld van den dooi den lichtmis vermoorden ouden edelman: het Allegro schildert ons in het hoofdthema Do nJuan in zijn rusteloos najagen van nieu we veroveringen; in de tweede thenïagrocp worden de vermanende stem van het nood lot en het lichtzinnige reageeren daarop door Don Juan schril tegenover elkaar ge steld. Piano-concerten van Mozart worden dien dag zoowel door de V.A.R.A. als door den K.R.O. uitgezonden. Op het gebied van het soloconcert met orkestbegeleiding is de ar beid van Mozart zeker wel van fundamen- teele beteekenis geweest. Bach's concerten waren gevormd naar het model van die van Vivaldi; de contrapuntische stijl is over- heerschend; eerste en laatste hoofddeel be staan gewoonlijk uit een hoofdthemagroep, die als een soort van ritornel eenige malen afgewisseld door alternatieven, optreedt; het langzame tweede hoofddeel is in vele ge vallen een op een basso ostinato gebouwde, min of meer recitativische of quasi-improvi- seerende zang, in. andere (zooals in het con cert voor 2 violen), komt de vorm weer met dien van het eerste hoofddeel overeen. Mo zart heeft voor zijn concerten de uitgebreide sonate-vorm aangewend. In het eerste hoofddeel brengt een groot „tutti" („allen" orkest) een overzicht over het thematisch materiaal, alles in de hoofdtoonsoort:, daar na zet 't solo-instrument in en verwerkt dit materiaal volgens de regels van het eerste deel van een hoofd- of sonate-vorm: brengt dus de zangthemagroep en de afsluiting (steeds met een stereotypen triller) in de dominant, of als de hoofdtoonsoort mineur is. in de parellel-majeur. Dan volgt weer een groot „tutti" dat de doorwerking inleidt, waarop de reprise van het eerste de?!, nu in de hoofdtoonsoort blijvend, volg1".. Aan het slot daarvan komt weer een kort orkesttus- schenspel. dat steeds met een fermate op het kwartsextaccoord afbreekt, waarna de solist zijn „cadens" (letterlijk de „val" naar het gïondaccoord», die eigenlijk als impro visatie over de in het concert voorkomende themas bedoeld is. speelt. Het orkest besluit aan, al of niet met het solo-instrument sa men. met een korten epiloog. De langzame micdenhoofddee.len zijn in lied-, variatie- of hoofdvorm, de finales meestal in rondovorm geschreven. Ook in de laatste kan gelegen heid voor het aanbrengen van cadensen ge geven z(jn. Men vindt dezelfde vormen in Beethovens concerten terug; in het vijfde (laatste) pianoconcert heeft Beethoven ech ter de vrije cadensen laten vervallen. Op het bovengenoemde V. A. R. A.-programma komt een werk voor. dat men in onze concertza len zelden hoort: „Le Chasseur Mandit" van César Franck. een in 1882 geschreven sym- phonisch gedicht naar een ballade van Bur ger: het schildert den ondergang van een wilden jager, die een Zondagmorgen op jacht ging in plaats van de mis t? gaan hooren. Het behoort niet tot Franck's allersterkste werken, maar loont de moeite der kennis making toch zeker. Vroeger werd het nog al eens in het Concertgebouw gespeeld; te Berlijn kwam het n.b. in 1905 onder Busoni's leiding voor het eerst tot uitvoering, en werd natuurlijk, als niet van Duitsche herkomst, cioor de critici verworpen. Van'de N.C.R.V. is het Brahms-program ma van Maandagavond belangrijk, hoewel het geen zekerheid geeft dat aan de eischen der orkestbezetting door de begeleiding vol daan zal worden. De ..Nanie" (klaagzang) is in 1880 gecomponeerd op een gedicht van Schiller: aanleiding voor Brahms was het overlijden van den met hem bevrienden schilder Anselm Feuerbach. De „Vier ernste Gesange" schreef Brahms in 1S96 weinige maanden vóór zijn dood; fragmenten uit den Bijbel leverden de teksten. En met net „Deutsches Requiem" heeft de meester een onvergankelijk gedenk teeken voor de nage dachtenis zijner geliefde moeder gesticht: het is echter reeds in 1857 begonen en pas in 1866 voltooid. Ook de tekst hiervan is uit stukken uit den Bijbel samengesteld. Het zou ondoenlijk zijn van dit grootsche werk. waarin klassiek meesterschap en nieuwere uitdrukkingsmiddelen vereeniga zijn, hier zelfs maar oppervlakkige analyse te geven; men luistere zoo mogelijk met de (zeer bil lijke) klavierpartituur. Het concert der A.V.R.O. van Donderdag avond kunnen we voorbijgaan; het program ma belooft nieuws noch merkwaardigs en het concertgebouw-orkest kunnen we gedu rende den winter vaak genoeg hooren. De „Grondslagen der Muziek" van Dav.-Na.. brengen deze week strijkkwartetten van Haydn. Uit de 83 zal wel een selectie gedaan worden; de vroegste zijn trouwens niet zoo interessant als de latere. MUZIEK. Concert der H.O.V. Het tweede zomerconcert onzer H.O.V. was aanmerkelijk beter bezocht dan het eerste; toch was de zaal nog lang niet voor de helft °evuld. De aanwezigen zullen voorzeker van hun gang naar de concertzaal geen spijt gehad hebben. Ons orkest heeft, onder de beproefde doch weinig suggestieve leiding van den 2den dirigent Marinus Adam gespeeld met een frisehheld en een toewijding, die niet zouden doen vermoeden dat 't een zoo inspannende wintercajnnaene achter den rug heeft. Nu bleek te duidelijker hoeveel aan innerlijke kracht, aan beschaafdheid, zuiverheid en schoonheidsbegrip het ensemble de laatste drie jaren gewonnen heeft, dat zulke reser ves voor het na-seizoen konden overblijven. De vriendelijke, maar van eentonigheid niet vrij te pleiten Ouverture „L'Eoreuve villa- geoise" van Grétry en Mozarts .Jupiter symphonie waren de orkestwerken die ik hoorde. Enkele kleine oneffenheden waren wellicht te vermijden geweest: zij konden echter aan den goeden totaalindruk weinig afbreuk doen. In het Andante cantabile der symphonie waren zelfs vele momenten van groote klankschoonheid: de beroemde finale werd. op enkele oogenblikken. waar de strak ke lijn wat verslapte, na. met de noodige nittigheid vertolkt. Ik heb, iaren geleden, deze symphonie eens op een volksconcert van het Residentieorkest gehoord en herinner mij dat de dirigent. Baron van Zuylen van Nvevelt, na afloop zeide, dat een ijzeren leidershand noodig was om de finale tot een goed einde te brengen. Voor onze H.O.V. was die blijkbaar niet noodic. waaruit men het besluit kan trekken dat óf de H.O.V. beter en beslagener is dan het Residentie orkest. óf de Haagsche leider lichtelijk over dreven heeft. Hoe 't ook zijde vertolking der symphonie was goed. En wat tusschen de Ouverture en de Symphonie gegeven werd was ook goed. was zelfs eenigszins een verrassing. Want van den tenorzanger Willem Snoeks hadden tot dusver nog niet gehoord, maar de wijze waarop hij het eerste Recitatief en Aria uit „Der Messias" voordroeg wekt de verwachting dai we .zijn naam binnenkort vaker op de concert-programma's zullen aantreffen. Wil lem Snoeks beschikt over een krachtige en edelklinkende tenorstem: zijn intonaties zijn volkomen zuiver, zijn techniek stelt hem in staat ook snellere figuren en passages dui delijk en zonder geforceerdheid te zingen, en hij wist ook den geest van het werk tot zijn recht te doen komen. Meerdere podium- routine zal er hem allicht toe brengen wat minder voor zich zelf, wat vrijer de zaal ln te zingen. Tot mijn spijt kon ik het tweede gedeelte van het concert niet meer bijwonen: de stemkwalitelten van den zanger zoowel als wat ik over hem vernam geven echter ge- reede aanleiding om to vertrouwen dat ook zijn Wagner-zang goed geweest zal zijn. Wagners muziek moet dezen fort-tenor wel bijzonder goed liggen. We hopen spoedig gelegenheid te krijgen deze schoone ver wachtingen verwezenlijkt te zien. K. DE JONG. STADSNIEUWS HERM.HEIJERMANS. De Haarl. Tooneelvereeniglng Herman Heijermans is toegetreden tot den bond van Arb. tooneelvereenigingen ln Nederland. Genoemde vereenlging houdt Zondag, 9 Aug. een boottocht naar Mulden-Muiderberg. TIJDSCHRIFTEN. Eigen Haard. Het laatst verschenen nummer van E'gen Haard brengt een interview van piet van der Hem door Caty Verbeek, voorzien van een achttal reproducties van schilderijen door van der Hem gemaakt. Mé wis Jr. schril ft Snapshots, terwij! Henri Schultze een verhaal: De verzonken Jacht club geeft. Mr. N. J. Vcllenga beëindiet zijn beschouwingen over Woeker. Verder vinden we nog een artikel over Veilig Verkeer bene vens de gewone rubrieken Filmnieuws, Sport - revue en.... Uw naam is Vrouw. MUZIEK IN DEN HOUT. Namiddagconcert op Zondag 7 Juni ten 2.30 uur in den Hout te geven door de H.O.V. onder leiding van Marinus Adam. 1. Marsch uit „La Reine de Saba" Gounod. 2. Ouverture „Si J'étais Roi" Adam. 3. Künstlerlcben 'wals) Joh. St.auss. 4. Potpourri uit ..Rlgoletto" Verdl. 5. Ouvert. „Orpheus in der Unterwelt" Offenbach. 6. Twee Honeaarsche dansen Brahms. 7. Fantasie Traviata Verdl. OPENING WOL- EN KOUSENHUIS. Vrljdagmiddac had de opening plaats van het Wol- en Kousenhuls. gevestigd in tie Groote Houtstraat 114, waarheen de zaak uit de Pieter Kiesstraat is overgebracht. Tevens heeft de zaak bij deze verplaatsing een uit breiding ondergaan Ze is nu gespecialiseerd in wol. kousen en tricotgoederen. De firma beschikt verder over een groote keuze voorbeelden en modellen op het gebied van handwerken, waarbij ze tevens voorlich ting kunnen geven. Het inwendige van den winkel is practlsch ingericht. Zeer overzichtelijk bijvoorbeeld zijn de knotten wol in de wandkasten opgebor gen. zoodat het heel gemakkelijk valt uit dc vele verschillende kleuren een keus te doen. Ook aan de buitenzijde maakt de winkel een prettigen indruk. Wij wenschen de ex ploitanten dan ook veel succes toe ln dc Houtstraat! Als blijken van belangstelling waren eenige bloemstukken gezonden. GEVONDEN VOORWERPEN EN DIEREN. Scheffer. Pres. Stljnstraat 99. autoped: De Nieuwe. Hofdijkstraat 38. 2 boekjes Rijks verzekeringsbank: v. d. Sluis, Jac. Lonnep- laan 4. broche: G. Doezie. Vogelkoonsteeg 4. clichés; Fijnhout. Kennemerstraat 2Srd. ge wichten; Gonggrijp. Voorzorestraat 78. haar borstel: v. d. Vossen. Ten Katestraat 4. hond; De Graaff. Dc Clercqstraat 116. hoed; P. van Wort. Lange Annaslraat 14. jas; Kennel Fauna, Parklaan 119. kat: R. Schouten, Spaarndamscheweg 10 rd.. invaliditeitskaart: W. Bek. Lootsstraat 29. muziekstukken; Martin. Delftstraat 26. nummerplaat; Hand- graaf. Hofdijkstraat 26. pcrtemonnale m. i.: Vergers. Slachtbulsstraat 6 rd„ portemon- m. i. naie: N. Cop. Felth'straat 1. Portefeuille m.i.; Blankestein. Turfmarkt 30. rijwielbelas- tineplaatje; A. van Deutekom, Bronsteeweg 45 Heemstede, rijwiclbela .tingmerk: W. Hen driks. Ged. Oude Gracht 116, rljwielbelas- tingmerk; Kcomcn. Krltaingerstraat 30, rij bewijs; v. d. Linden. Pres. Steijnstraat 44. schoppen; Lamp, Stoopplein 20. Overveen, sierspeld; K. v. d. Wagen, Lange Veerstraat 7. schop; W. Hemmes. Boekenrodestraat 12. sjaal; Diel. Schermerstraat 9 rd„ t i en ritten- kaart; L. Wilkes, Lange Raamstraat 15, wagenzelltje. C,. BOELEN. De heer G. Boelen hoopt op 11 Juni zijn 25-jarig Jubi leum als expeditie knecht b ijde firma C. J. SchravendUk .alhier te vieren. EVANGELISCHE LUTHERSCHE GEMEENTE HAARLEM. Men schrijft ons; Volgens een persbericht heeft Ds. G. J. Duyvendak bij zijn afscheid te Bussum ge zegd, dat hij besloten had de roeping naar Haarlem te volgen wegens dc behoefte aldaar aan een jonge kracht, noodig om de een dracht in de gemeente te herstellen. Uit zeer betrouwbare en bevoegde bron weten wij thans, dat ds. Duyvendak ver» klaard heeft naar Haarlem te gaan. ten einde zijn ouderen collega aldaar bij te staan in het omvangrijk werk en de scheuring die er in de gemeente is. tot eenheid te brengen, met dit laatste doelend op de om standigheid, dat de rechtzinnige fractie in de Haarlemsche gemeente, georganiseerd in de plaatselijke afdeellng van het Luthcrsoh Genootschap, tot dusver op eigen gelegen heid kerk. Zondagsschool en catechisatie houdt, maar hiermede eindigt, nu zij in hem een predikant van haar richting heeft ver kregen. Juist overgebracht en ln het juiste licht geplaatst krijgen dc woorden van ds. Duyven dak een geheel anderen klank. AANBESTEDINGEN In de voormalige infanterlekazerne aan den Koudenhorn zijn hedenmorgen eenige voorzieningen aan militaire gebouwen aan besteed. De uitslag was als volgt: 1. Voorzieningen aan militaire gebouwen en werken van Uitgeest tot Velsen en bij Uitlui den. Raming f 417.. ingekomen 11 biljetten Laagste inschrijver a. Hartog, Heemskerk 4075. 2. Voorzieningen aan militaire gebouwen en werken ten Oosten van Haarlem en in den Haarlemmermeerpolder: raming 8005. 10 biljetten. Laagste inschrijver J. van der Meulen en D. Blom te Hoofddorp 8617.33. 3. Voorzieningen aan militaire gebouwen en werken te Haarlem; raming 9785: 13 biljetten: laagste J. do Klerk 9494. 4. Het verven der gebouwen en werken on der 1 bedoeld: raming f 2000; 7 biljetten; laagste A. Breed. Heerhugowaard f 1720. 5. Het verven der gebouwen en werken onder 2 bedoeld; raming f 1850; 6 biljetten; laagste A. Breed, Heerhugowaard f 1614. 6. Het verven der gebouwen en werken onder 3 bedoeld: raming f 3910; 9 biljetóen; laagste A. Breed. Heerhugowaard f 3120. VOOR VACA XT! E-BEZIGHEDEN. De kraampjesdag, gehouden ten bate van dc Vercenioing voor Vacantle-b-/gleden, heeft ondanks het zeer ongunstige weer, ongeveer f 1000 bruto opzebraoht. Dc verloting zal gehouden worden op 15 Juni tusschen 2 en uur in school 3 van de Tuchthuisstraat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 9