FAUNA HET LEVEN IN HOLLYWOOD. HET TWAALFUURTJE VAMYSEMDYK'S KOFFIE IN PAKJES ALEX HUIJKMAN, J STAMMES, T0EWAN BLANDAi OPTICIEN FEDERMANN Avond-spreekuur W. SWAAP INRICHTING Groote Houtstr 99 J.TH. KORT TOBRALCO 04c VOOR HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 15 JULI 1931 Huwelijken van Filmsterren. Het genie van Charlie Chaplin door LILY DAMITA (De wereldberoemde filmster, die de onverdeelde aandacht van het bioscoop bezoekend publiek heeft. Enkele harer bekendste films zijn „Rescued", „The Bridge" en „The Cock-Eyed World") Ik volgde reeds met aandacht filmvoor stellingen op den zeer jeugdigen leeftijd van drie jaar. De bewegingen der acteurs, de treinen, die voorbij vlogen, de groote mail- booten en de prachtige landschappen maakten een diepen indruk op mijn nog kinderlijken geest. Toen ik vijf jaar oud was zond mijn moeder mij naar een dansschool, waarna wij een tournee door Europa begon nen. We kwamen in vele landen. We woon den d in Spanje, waar ik Spaansch leerde, en daarna in Portugal en Griekenland, waar ik ook wat van de taal leerde, terwijl ilc tege lijkertijd een Engelsche gouvernante had. Toen ik veertien jaar was, kwamen wij in Frankrijk te wonen, en daar zag ik een bioscoop een aankondiging van een wed strijd voor gezichten, geschikt voor de film! Ik deed mee, en won den eersten prijs en de jury was van meening, dat ik voor film- actrice moest worden opgeleid. Zoo kwam het, dat ik verschillende takken van sport ging beoefenen, zooals zwemmen, paardrij den, en het besturen van de kleine automo- biel, die mijn moeder mij ten geschenke had I geven. Deze wedstrijd besliste over mijn toekomst. Ik werd filmactrice, en kan eerlijk verklaren dat ik mijn vooraanstaande po sitie geheel door eigen krachten en hard werken, heb bereikt. Mijn eerste contract sloot ik te Weenen, met de toen zeer belangrijke Sacha-onder neming. Te Weenen ontmoette ik één der beste producers van Amerika, Michael Ke- retsz (nu Curtis genoemd), terwijl „Poupée de Montmartre" mij in geheel Europa be kend maakte. Van Weenen ging ik naar Berlijn en de films, die ik daar maakte von den ook hun weg over den Oceaan. Twee jaar geleden, sloot ik een contract met Samuel Goldwyn en werd ik de part ner van Ronald Colman. New-York was geen groote verrassing voor mij. De „pictures" hadden mij er reeds veel van verteld en ik begon de opvoedende waar de van de films beter te beseffen en ook hoeveel ik er reeds van geleerd had, door ze van jongsaf aan te volgen. De straten van New-York deden mij in het geheel niet vreemd aan. De wolkenkrabbers leken mij oude bekenden, zoo dikwijls had ik ze reeds op het witte doek gezien en het scheen ot ik Wall Street en Fift Avenue al dadelijk gekend had. In Hollywood was ik minder thuis. De groote studio's, intimideerden mij eerst; en zelfs bij mijn eerste optreden was ik niet zoo nerveus als toen ik voor het eerst poogde voor de microfoon te zingen en mijn eigen stem in de „talkies" gereproduceerd hoorde. Dat was een kritiek moment voor mij, Mijn geheele toekomst hing er van af of mijn stem even geschikt was voor de spre kende film als mijn gezicht en acteeren voor de zwijgende. „Nu is alles voorbij", zei ik tegen mijzelf, treurig gestemd. „Ik kan naar Europa terug gaan en trachten het nog eenigsn tijd op de oude wijze vol te houden, vóór ik geheel yan het filmfirmanent verdwijn". Hoe groot was mijn vreugde, toen ik den uitslag in den beknopten vorm van slechts twee letters kreeg: „O.K.!" (In orde). Niettemin moest ik toch nog heel veel leer en in mijn nieuwe omgeving De techniek van de sprekende film was nog in haar kindschheid en mijn eerste Amerikaansche film waarin ik met Ronald Colman speelde (zij heette „Rescued", het scenario was een bewerking van een roman van Joseph Con rad), was vol technische fouten. Mijn vol gende film „The Bridge" was veel beter en naar ik geloof, mijn grootste artistieke suc ces. Na deze kwam „The Cock-Eyed World", dit was meer een succes voor de kas, een geheel andere kwestie. Dit is reeds acht of tien dagen na de eerste publieke vertooning bekend. De koude cijfers van de kasbureau- rapporten kunnen niet flatteeren; zij ver tellen de zuivere waarheid. Mijn grootste verrassing te Hollywood was de afwezigheid van het sociale leven, waar over ik in Europa altijd zooveel gehoord heb. De bewoners van Hollywood zijn zeer harde werkers. Het maken van één spreken de film kost ongeveer tien weken, terwijl gedurende dezen tijd de werkdag om 8 uur 's ochtends begint en dikwijls pas om 11 uur 's avonds eindigt. Hierna is de ster (de andere artisten natuurlijk óók) zoo ver moeid, dat de eenige gedachte alleen maar is: slapen. Hij of zij slaapt als een os tot zijn kamerbediende of -meisje (het verschrik- VEILIG VERKEER. LEZING INSPECTEUR P. VAN TONGEREN. Op verzoek van de directrice van het Ge reformeerd of Burgerweeshuis aan de Olie slagerslaan en met instemming van den Commissaris van Politie heeft de inspecteur van het Verkeer alhier, de heer P. van Ton geren op twee avonden in een der lokalen van gemeld Weeshuis aan een 40-tal inwo nende jongens en meisjes van 9 tot 16-jari gen leeftijd de regels van het verkeer ont vouwd, met medewerking van het hoofd der jongensafdeeling van dit weeshuis, den heer L. van der Kerk. Op een derden avond zijn de kinderen ge ëxamineerd over 15 tot 21 onderwerpen, het verkeer betreffend, waarna bleek dat van de 41 kinderen 31 in aanmerking kwamen voor het ontvangen van een diploma, resp. met aanteekeninge: goed, vrij goed, zeer goed, voldoende, ruim voldoende en uitmun tend, welk diploma door de bovengenoemde directrice was ontworpen. Op een vierden avond, met een eenigszins feestelijk tintje, werden de diplomas met een toepasselijk woord uitgereikt. Reeds eerder werden door inspecteur Van Tongeren causerieën over het verkeer gehou den, nl. voor leden van de A. J. C., den Haar- lemschen Bond van R.-K. Jongenspatrona ten, Patronaat van de Spaarnekerk en op een Ouderavond van de school aan de Friesche Yarkensmarkt. kelijkste wezen in het bestaan van een ster) hem of haar den volgenden ochtend wak ker schudt. Tusschen twee films is gewoonlijk slechts één week rust, maar ook dan is men niet ge heel vrij, men heeft zijn correspondentie en andere dingen' die veel tijd in beslag ne men; men moet doorgaan met leeren: En gelsche lessen, dans- en zanglessen enz., maar men kan meestal ook nog tijd vinden voor bezoeken. Hollywood heeft vele kleine, maar exclu sieve groepen, in den regel samengesteld uit sterren van een bepaald concern. Zij ver men speciale clubs, geven soirées, teas en bridgepartijen en organiseeren excursies. De artisten van minder vermaardheid van de zelfde firma vormen andere groepen, maar minder belangrijk. Een Europeesche filmacteur kan nauwe lijks beseffen welk een goede geest onder de sterren van Hollywood heerscht. Ieder van hen doet wat hij of zij kan, om een an der te helpen. Ofschoon hun leven natuur lijk geheel in het filmen opgaat en het het voornaamste gesprek van den dag is, komt afgunst onder hen niet voor. Dit is hoofd zakelijk te danken aan het feit. dat er geen concurrentie tusschen de artiesten van een firma is. Slechts één acteur of ac trice komt voor een bepaald soort rol in aanmerking. Gloria Swanson, bijvoorbeeld behoeft niet te wedijveren met Mary Pick- ford of Norma Tahnadge, en Dolores del Rio behoeft dit niet met mij. Afgezien van hun beroep is speculeer en één van de meest ge liefkoosde bezigheden der sterren van Hol lywood. De groote mogelijkheden van vijf of tien jaar geleden zijn in rook opgegaan. Acteurs van de zwijgende film, die niets van de too- neelspelers te vreezen hadden, vreezen de zen nu als hun gevaarlijkste concurrenten, tengevolge van de komst der sprekende film. Van de zwijgende filmhelden en heldin nen van gisteren, blijven alleen zij, die in Hollywood bezittingen hebben en nu ernstige pogingen doen om te leeren spreken en zin gen. Zij hopen, dat hun beurt dan weer ko men zal. Ongelukkig voor hen, zijn hun po gingen meestal vergeefsch. Hollywood heeft overvloed van nieuwe sterren, die misschien wel niet in staat zijn, zoo goed te acteeren als hun voorgangei's, maar die een goede stem hebben en weten, hoe die te gebruiken. De Broadway-acteurs voeren den boventoon in Hollywood op het ogenblik. De meeste vreemdelingen keeren naar Eurooa terug en worden zelden meer in Hollywood gezien. Alleen Charlie Chaplin weet zijn plaats onbetwist te handhaven, maar hij is natuurlijk de bekende uitzonde ring op den regel: zijn kunst is volmaakt. In zijn laatste film is hij de eenige persoon die niet spreekt. Hij speelt de rol van een doof stomme en schept de volmaakte illusie daarvan. Hij is zoowat de eenige die niet be hoeft weg te gaan uit Hollywood met het eentonige leven daar, om nieuwe dingen te zien en nieuwe indrukken te krijgen. Zijn kunst zou zichzelf vernieuwen, geloof ik, zelfs al woonde hij in een cel. Hij is onuit puttelijk! Veel filmsterren hebben met hun overge spaarde geld gespeculeerd en de „krach" in Wallstreet was een wreede slag voor hen. Anderen staken hun geld in zakelijke on dernemingen in Hollywood zelf. Zij koo- pen land of worden deelgenoot in restau rants en hotels. Sommigen zijn geïnterres- seerd in wasscherijen of drukkerijen. Zij ne men natuurlijk geen actief deel in deze ondernemingen, daar hebben ze geen tijd voor. Zij hebben gewoonlijk wel een vriend die op de hoogte is en hun zaken behartigt-.. In sommige gevallen beheert de filmmana ger het vermogen van de ster-. Behalve den hoogen levensstandaard heb ben de mannelijke sterren nog een andere manier om hun surplus aan geld kwijt te raken. Dat is het huwelijk, het kostbaarste van alles. Het is in Hollywood de regel rechte weg naar een bankroet. Een filmster, die trouwt, moet beginnen schikkingen te treffen voor de vrouw, waar van hij. scheiden gaat en na drie of vier huwelijken is er van een flink fortuin niets meer over. Vrouwen zijn gelukkig aan dit gevaar niet blootgesteld. (Nadruk verboden.) DE FINANCIëELE CRISIS IN DUITSCHLAND. MAATREGELEN TE AMSTERDAM. Met het oog op de sluiting der Banken in Duitschland heeft het bestuur van de Ver- eeniging voor den Wisselhandel te Amster dam het volgende bepaald: le: De levering tegen reeds afgesloten af faires in marken, hetzij tegen guldens, het zij tegen andere valuta, moet geschieden op den eersten werkdag, waarop de banken in Duitschland weder zullen woxxïen ge opend, tenzij deze werkdag mocht samen vallen met een z.g. bankboHday in Neder land of in het land der andere valuta, in welk geval de dag van levering de eerste ge meenschappelijke werkdag is. 2e. De levering tegen nieuwe affaires ge schiedt op den eersten werkdag volgende op dien, waarop de banken in Duitschland weder zullen zijn geopend, onder dezelfde bepaling betreffende bankholidays. Bovengenoemd besluit is genomen in de veronderstelling dat de sluiting der banken in Duitschland slechts een kwestie is van en kele dagen. Mocht onverhoopt de sluiting van langeren duur blijken te zijn, dan be houdt het bestuur zich voor, andere voor schriften te geven. DE KOLONIALE TENTOON STELLING TE PARIJS. GLADIOLEN VOOR HET NIEUWE HOLLANDSCHE PAVILJOEN. Naar het Weekblad voor bloembollencul tuur verneemt is aan het Comité voor de Nederlandsche deelneming aan de Koloniale Tentoonstelling te Parijs, door de Nederl. Gladiolus Vereeniging het aanbod gedaan om bij de gelegenheid van de opening van het nieuwe Hollandsche paviljoen, dat in de plaats van het verwoeste verrijst, een de monstratie met Gladiolusbloemen te geven. In verband met het feit, dat het artikel Gla diolus ook voor Indië van belang is, is dit een zeer goed denkbeeld. VERGIFTIGING. DOOR ONDEUGDELIJKE MELK. Eenige leden van het gezin R. te ter Aa.r werden Dinsdagmorgen, terwijl zij op ver schillende plaatsen aan het werk waren, plot seling onwel, zoodat zij naar hun woning moesten worden gebracht. Allen waren zeer benauwd en daar zich braakneigingen ver toonden, werd aan vergiftiging gedacht Nochtans wachtte men eenige uren alvorens geneeskundige hulp in te roepen. Toen de toe stand echter steeds verergerde, werd de plaat selijke geneesheer gewaarschuwd, die vergif tiging constateerde tengevolge van het ge bruik van ondeugdelijke melk. Hoewel niet le vensgevaarlijk, is de toestand der patiënten vrij ernstig. ONDERTEEKENT het formulier op de 1e pagina van het 1e Blad. DOET UW PLICHT. INGEZONDEN Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Re dactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet te ruggegeven. DE GESCHIEDENIS VAN HET ST. ELISABETH'S GASTHUIS. Mijnheer de Redacteur, Bij gelegenheid van het herdenkingsfeest van het St.-Elisabeth-Gasthuis verscheen een boek van zeer groote geschiedkundige waarde, waarvoor den samensteller, met zijn mede-redacteuren ook hier erkentelijkheid dient te worden betuigd. Voor minnaars van de historie is in dit werk een keurgerec'nt opgediend, dat door hen zeker met bijzon dere voldoening zal worden genoten. Wanneer ik dan ook een opmerking over dit beteekenisvolle werk wensch te maken, die getuigt van teleurstelling, is dat niet om, zonder meer, ontevredenheid te uiten over een in het boek gevonden leemte. Eerstens meen ik, dat tegenover belangrijken, we- tenschappelijken arbeid immer een beschei den houding moet worden aangenomen en wil ik mij daarom gaarne indenken in de ^mogelijkheid, dat ik me vergis. In de tweede plaats gaat het mij in deze niet uit sluitend om het boek van Dr. Kersbergen en diens medewerkers maar om wat daarin wel licht moet worden beschouwd als symptoom van een kwaad dat zeker velen met mij betreuren, nl. de verkeerde visie op de waar de van het godsdienstig leven. Laat ik nu maar meteen zeggen waardoor mijn teleurstelling is gewekt. Bij het door lezen van de geschiedenis van ons Gasthuis kreeg ik geen antwoord op de vraag: hoe is het in den loop der eeuwen en vooral in den laatsten tijd gegaan met de „geestelijke ver zorging" van de verpleegden. Er liggen in het ziekenhuis, voor langer of korter tijd, menschen, die begeeren, dat behalve voor hun lichaam, ook gezorgd wordt voor hun ziel, menschen met lichamelijke nooden, maar ook met geestelijke behoeften; alge meen wordt toegegeven, dat zich hier gees telijke behoeften doen gevoelen, die vervul ling eischen;! allerwege ziet men derhalve ter plaatse waar zieken worden verzorgd de gelegenheid geopend om aan hun geestelijke nooden tegeboet te komen; en ook in het St. Elisabeth-Gasthuis is in deze behoefte voor zien voor alle patiënten, van welke gods dienstige richting zij ook zijn. Hoe komt het nu. M, de R., dat het Ge denkboek ons ten aanzien van die „gods dienstige verzorging" in het historie gewor den tijdperk zoo volkomen onwetend laat? De schrijvers van het waardevolle boek wa ren toch niet van meening, dat „godsdienst" met de geschiedenis van het Gasthuis niets te maken heeft, dat er geen verband is tus schen het eigenlijke van een ziekenhuis en de geestelijke verzorging der zieken, dat „godsdienst" iets aparts is, door sommigen wel begeerd maar dat overigens zoo zijn eigen leven heeft, dat het bij een beschou wing van het geheel gerust achterwege kan worden gelaten, iets afzonderlijks, waar men aan voorbijgaat als een soort merkwaardig heid, die slechts bepaalde groepen onzer medeburgers interesseert, doch niet meetelt wanneer men zich beweegt op algemeen, ook wel eens genoemd „neutraal" terrein? Wie van meening is, dat op deze vragen door de samenstellers van het Gedenkboek geen bevestigend antwoord zal worden gege- ve, die zal het te meer bevreemden dat op het genoemde punt alle licht ontbreekt. Ik kan me voorstellen, dat deze opmerking beantwoording kan vinden in verwijzing naar de economie van het boek en dan wil ik toegeven, dat de opzet van het werk tot het uitsluiten van de „geestelijke verzorging" kan hebben geleid, maar M. de R„ dan mag met te meer klem worden gevraagd of dan de opzet misschien anders had moeten zijn, om niet uit te komen bij het negeeren van een onderdeel van het ziekenhuisleven dat nog door velen van een zoo eminente waarde wordt geacht. Met vriendelijken dank voor de plaat sing, H. R. zal U nog beter smaken als U er van Ysendyk's koffie bij drinkt. Weest daarom verstandig en koopt ook EENS GEDRONKEN - BLIJFT GESCHONKEN. EELT EN LIKDOORNS ontstaan niet alleen door plaatselijken druk in te NAUWE schoenen, doch ook dcor te RUIME schoenen. In deze nict- sluitendc schoenen schuift de voet en ontstaan door wrijving eelt en likdoorns. Alleen VOLKOMEN PASSEND SCHOEISEL verhindert het ontstaan en werkt genezend. 40 Bakenessergracht 53, Haarlem, Telefoon 10775. AFSLAG! AFSLAG! DAGELIJKS VERSCHE AANVOER. 10 pond MOOIE BESSEN 150 ct. 10 pond TOMATEN, 1ste soort 100 ct. 10 pond FIJNE TAFELAP PELEN 250 ct. PRIMA SINAASAPPELEN, extra sappig, 10 stuks 35 ct. Verder alle soorten GROENTEN, AARDAPPELEN en FRUIT, tegen scherp concurrecrcndc prijzen. GROOTE MELOENEN 55-60 ct. KL- HOUTSTRAAT 35, TELEFOON 12914. TELEFOON 12914. Hooren en thuis bezorgen zonder prijsverhooging. WONINGINRICHTING Leidschevaart 86-88, nabij Leidschepl. brengt in den verkoop de navolgende schitterende Aurncuble- menten en Diversen, waarbij Complete HUISKAMERS met groot eik. Dressoir met Spiegel, 2 massieve Fauteuils, 4 dito Stoelen en zwar eik. Tafel, volledig voor 75. Compl. SALON-AMEUBLEMENTEN met 2 groote ge heel vccrende Crapauds en 4 zware eik. Stoelen 75- Complete eiken SLAAPKAMERS met ruime Spiegel kasten enz., geheel volledig85. Deze kamers zijn alle bijzonder fraai en solide uitgevoerd cn I van een apart cachet, terwijl de lage prijzen ver beneden haar I waarde zijn. I Tevens zijn aanwezig een aantal chique Quecn Anne Salons I met Chesterfields cn Waaierclubs, Moderne Punt- en Autoclub- Ameublementen, met de meest volmaakte stoffccring, van af I £95.bijpassende Dressoirs, 50 chique modellen, vanaf f35.— eik. Spiegels f 10.Thcemeubels f 10.Salon-, Schuif- en I Clubtafels vanaf f8.Axminster Vloerklccdcn f 25 cn £35.- zware Bouclé Karpetten 10 en 15.2 vecrendc moquette Fauteuils en 4 Stoelen f45.kostbare moderne Eetkamer,! mahonie-ciré met wortclnotcn, bev. Dressoir, Amcublcm. en E Schuiftafel f 480.Eetkamer, eikcn-ciré met coromandcl, dc- g zelfde samenstelling, f 155.— zware pluchen Tafelkleedcn f 5 I en 10Overgordijnen f 10.per stel; zeer zware eiken I Slaapkamerameublementen met Spiegelkast, Waschkast (of I Kapmeubel) vanaf f 125.(15 diverse modellen, ook met I Lits-jum., 2- cn 3-deurs Spiegelkasten) schitterende 2-persoons f Damast Bcdstellcn (3-dcelig) met Peluw cn Kussens, linnen/ zijden Damasten in 20 kleuren, f 25 en f35.zware 2-pers. I Wollen Dekens 2 voor f 10.groote Satin Dekens f 10. eik. Linnenkasten f 35.Spiegelkasten f 45.2-pcrs. Lcdi- kant met Matras en Bedstel, f35.eik. Ledikanten f 14.— Divan op vecren en verstelbaar, met artistiek Divankleed f 20.— Opklapbed met matras f 20.Lederen AmcubL (veerend) I f45.Club-Amcubl. f 30.orig. Schilderstukken f 10.per paar; Divanklccdcn vanaf 6.groot eik, Minister-Bureau I met Faut. f65.eik. Boekenkasten f 15.f 25.cn f 35.I Moquette Gang-Traploopers f 10.groote eik. Kapstok met Spiegel en pluchen Kleed f 12.Jap. Chin. Vazen, Potten, I Koperwerk, Kelims, Perzische Tafel- en Vloerklceden en het- I geen eerder aanwezig is in de 40 kamers van den Huize „TOE- WAN BLANDA", Leidschevaart 8688, bij Lcidschcplein. ALLE GOEDEREN WORDEN VOLKOMEN GEGARAN DEERD EN KUNNEN GRATIS BEWAARD BLIJVEN. BATTERIJEN Ford en Chevrolet A. J. VAN PKR BURG Sophias trant 35 Haarlem Telefoon 15538 IEDER EEN BRIL VOOR WEINIG GELD GROOTE HOUTSTRAAT 87 Telefoon 11059 Filiaal: ,.'T BRILLEXHUIS" KniuinLstraat 83 - IJmuldcil HEEFT U STOF? oolb.cost. n. maat mot fournitu ren 20 on 25, Hooren ƒ15. Mantelcostuum n. maat IS en 20. MULLER, Joh. do Bruuk- straat 1. Kunsttanden per tand t 2.50 Betere Kwaliteit p. t. f 4.— Geheel Gebit f 60. Betere Kwaliteit f80. Haarlem - Telefoon 13728 Spreekuren op werkdagen 10-12, 2 4, iederen avond van 7-9; de spreekuren zijn toegankelijk voor iedereen. Haarlem's Dierenasyl PARKXAAX TEL. 12203 Gevestigd 1912 INRICHTING VAN VERTROU WEN VOOR HET TIJDELIJK VERZORGEN UWER HUIS DIEREN Lange Veerstraat Gr. Houtstraat 50 HAARLEM. SLECHTS KORTEN TIJD KOST DE VOOR JAPONNEN EN KINDERGOED /F* £B PER EI. ZIET ONZE SPECIALE ETALAGE Vereenïgings-D rukwerk Hande!s-D rukwerk Familie-Drukwerk Massa-oplagen Periodieken Lourens Coster Maatichappij vi ven en Algemei r Courant-Uitga- c Drukkerij N.V. HAARLEM Uitsluitend goed verzorgd druk werk, op den tijd dien wij beloven TEGEN BILLIJKE PRIJZEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 11