Pe Privé-Secretaresse. Muzikaal Praatje DE GLADIOLUS-TENTOONSTELLING. staan de koloniehuisjes, die meestal ter be schikking worden gesteld van arbeiders, die ten tweeden male een contract hebben ge- teekend en die daarbij een klein erf als tuintje mogen beplanten. Dicht daarbij ls de kedeh, de winkel, waar de ondernemer zorgt dat allerlei zaken tegen lage prijzen beschik baar zijn, waar nooit gepoft wordt, waar nooit iemand diep in de schuld kan raken, waar nooit gedobbeld wordt om niet of dub bel te betalen, zooals de Chineesche Toko houder dat allemaal zoo graag doet. En ge staat verbaasd over de voorraden, vooral van levensmiddelen in blik, die door de koeliebevolking worden verbruikt en die wel een zeer sprekend beeld geven van den be- trekkelijken welstand waarin deze mensehen leven. Ons wacht nog een verrassing. Donkere wolken zijn van den gezichtseinder tot over het zenith omhoog geklommen, een tropi sche gletbui ontlast zich op het plaatijzeren dak van de fermenteerschuur. Van zoo'n regentje kan men zich geen idee maken, zelfs al kent men onze Hollandsche donder buien van kermis Maandag. Onafgebroken verduistert een gordijn van pijpesteelen zelfs de op tien meter afstand aan" den overkant van den weg staande klapperboomen. Het weerlicht Ls haast niet van de lucht en ook wanneer wij het gastvrije administrateurs- huis verlaten, gaat het nog door stroomen den regen terug naar Medan. Maar de schit terende asfaltwegen, die wij hier overal aan treffen, maken zelfs dien terugrit in den re gen tot een genot. Heerlijk opgefrischt noe men wij dat hier. Na een welbesWen dag. Dr. W. G. N. VAN DER SLEEN. BIOSCOPEN. De Privé-Secretaresse is één dier amu sante films die bij uitnemendheid geschikt zijn voor een vac an tlepr ogramm awelver zorgde vroolijkheld, operette-achtige on waarschijnlijkheid, verrassingen, leuke won- dingen, een pittig chanson. De Duitschers hebben een ontelbaar aan tal van dit soort sotternijen op de markt gebracht en zij zijn toch bijna altijd weer frisch, aardig en onderhoudend. Men gaat naar een bioscoop om zich te amuseeren, en wanneer het amusement aan zekere artistieke eischen voldoet is er alle reden tot tevredenheid. De Privé-secretaresse is het verhaal van de jonge, levenslustige maar toch zeker niet lichteininge vrouw, die hooge ambities heeft en vooral van het huwelijk hooge maatschappelijke verwachtingen koestert. Zij is elegant, chic en geestig, maar zij heeft geen geld en geen relaties en alleen aan haar doortastend optreden heeft zij het te danken, dat zij zich een betrekking als ty piste weet te verwerven op een groote bank. De chef van de afdeeling personeel maakt het haar bijzonder lastig en als het toeval en de welwillendheid van het lot haar niet te hulp kwamen in den vorm van een goedaardigen min of meer mallotigen portier die dirigent is van een mannenzangvereeni- ging, zou zij zonder twijfel de complicaties niet te boven gekomen zijn. Tot die complicaties behoort de persoon van den directeur van de bank, Director Arvai, een knappe vrijgezel, die 'door de ty piste wordt aangezien voor een collega, ofwel een „arm bankbeambtetje". De meergenoemde portier, die zijn rol zeer geestig speelt, plaatst o.a. een voortreffelijke grap als de verhouding Arvai-Typiste, die zoo goed begint te worden, door een interes sant incident bedreigd wordt. Het meisje staat dan op het punt om voorgoed de Groo te Stad en de Bank in den steek te laten, LUXOR THEATER. De Luchthavik. Als gewoonlijk is de natuurfilm die Luxor ook ditmaal te aanschouwen geeft, weer prachtig. Deze keer toont men ons Wolken krabbers, waarmee we een kijkje krijgen, op grillige rotsmassa's die in stiherpe silhouet ten tegen den hemel afsteken. Dan volgt de Prijs der Liefde. Het behan delt de liefde van een Bohémien en een danseresje. De jongeman wordt „ontdekt" door een zeer rijken oom, die (hem opneemt, als hij van het danseresje afziet. Na eenlge moeilijkheden gebeurt dit, maar wanneer het meisje in de krant eenigen tijd later de ver loving ziet aangekondigd van "haar geliefde met iemand uit de voorname kringen, tracht zij zich van het leven te berooven. Dan ziet de oom het verkeerde van zijn handelingen in en als het danseresje hersteld is, (brengt hij de jongelui weer tot elkaar. Xgo Sym en Heler} Sta Is vervullen de hoofdrollen op voortreffelijke wijze. De Luchthavik, het hoofdnummer na de pauze, speelt In den tijd van den wereld oorlog. Een Engelsch vlieger, die niot geheel vertrouwd is met de machine, wordt door zijn meerdere, die ook zijn medeminnaar is, naar het front gestuurd. Vóór zijn vertrek wil hij zijn verloofde nog zien en maakt gebruik van een legervliegtuig om haar vaarwel te zeg gen. Hij verongelukt met de machine, kan niet mee naar het front en er gaan geruchten, dat hij met opzet verwondingen op liep, om buiten dienst gesteld te worden. Jack, die vindt dat de lasterpraatjes hem onwaardig maken om met Jeanne te trouwen, verbreekt de verlovingIntusschen lis hij echter bezig zelf een vliegtuig te bouwen. Hij verzamelt onderdeelen van ongebruikte machines, ge holpen dooa- de mecanicien Tom Berry en bouwt een bruikbaar toestel. Er zijn wederom Zeppelins gesignaleerd en Jack besluit de vijandelijke machine aan te vallen. Zijn been is nog lang niet genezen, maar hij stapt in zijn vliegtuig en slaagt er in den vijand met behulp van machinegewe ren te verslaan. Wanneer hij dan een schitterende over winning heeft behaald, ziet men zlah vergist te hebben: hij ls geen lafaard, doch een held! En hij huwt met Jeanne. Ook in deze film zijn de hoofdrollen in goede handen bij Helen Ghandler en John Garrick. Op het tooneel een drietal artisten, die plastische standen en gymnastische toeren uitvoerden. Op dit nummer 'dient gewezen te worden: we hebben de artisten met groot genoegen aan hetwenk gezien. PALACE. Luchtkasteelcn. Happy days are here again! Als er één lied is dat aanspraak op den naam„schlager" mag makenWe hebben het gespeeld en ge zongen, we hoorden het op de gramophoon of dooride radio en 't schijnt zijn populariteit maar niet tc verliezen, want we zingen, spe len en hooren het nog steeds. Deze week kan men in Ide Palace bios coop de „bakermat" van het befaamde lied aanschouwen, nl. de film „Luchtkasteelcn" (Chasing Bainbows). Luchtkasteelen is een gedeeltelijk in kleu ren opgenomen geluidsfilm, die ons voert te midden van het artistenleven. Charles King, bekend uit Broadway Melody en de Hollywood Revue vervult de hoofdrol, bijge staan door de kleine Bessie Love. Daarbij komen nog tal van andere bekende figuren uit de filmwereld op het doek, zoodat de be zetting al bijzonder goed te noemen is. Charles King, als de revue-zanger Terry, krijgt voldoende gelegenheid om zijn vocale prestaties tc demonstreeren. Hij zingt in deze film het meeslepende Lucky me and lovable you". Zeer verdienstelijk speelt Bes sie Love als Carlie. Terry's trouw vriendin netje. De verschillende revue-scènes, met REMBRANDT THEATER. waarop de portier droogjes opmerkt: „Denk doch an das Happy-end!" En inderdaad, het eeuwige Happy End, maakt ook ons gelukkig! Het komt in orde tusschen de lieftallige typiste (Renate Miil- ler) en de zeer imposante bankdirecteur Paul Arvai. Dit soort onschuldige vacantiegrappen ontleent de waarde meestal aan de goed en geestig gespeelde hoofdrollen. De half-zach- te portier rfiet de lumineuze invallen en de dirigeertalenten is het succes van deze film. Een echte vacantiefilm, met veel grappigs, leuke zang en een allergenoegelijkst „mu ziekje". Tenslotte nog een en ander over het voor programma. Noemen wij in de eerste plaats de geluids- teekenfilm waarin Bimbo, als immer, gran dioze triomfen viert. De teekenfilm is lang zamerhand „het" geworden van 't programma en ik ken er die alleen om Bimbo of Micky Mouse naar de bioscoop gaan. Het geluids journaal van Polygoon blijkt een succesrijke aanwinst te zijn, iedere week is de vooruit gang merkbaar, in geluidskwaliteit en in al- gemeene bewegelijkheid der camera. Menig detail vaH dit journaal is een kostbaar his torisch document. Van het buitenlandsche journaal vermel den wij de passage behandelende den boks wedstrijd Schmcling-Stribling, een zeer inte ressant gedeelte. Tenslotte nog eenige woorden van aanbe veling voor het Variété-nummer. Het heet: „The revers" Rag Doll en achter de uitheem- sche geheimzinnigheid van dezen naam schuilt een acrobatisch danspaar dat voor treffelijk werkt. Zooals men ziet een veelzijdig vacantie- programma. het telkens terugkeerende motief „Ha/ppy days" erin verwerkt, maken het geheel tot een amusementsfilm van uitstekend ge halte. Luchtkasteelen is een- humoristische illustratie van het wel en wee der revue-ar- tisten op het tooneel en achter de coulis sen. Het programma worfdt zooals gewoonlijk geopend met de Ufa Ton Woche, gevolgd door Folygoon's Geluidsjouroaal. Dit laatste brengt ons o.a. een interview met „sportopa" Van der Vet en de wielerkampioenschappen te Amsterdam. Verder is er een alleraar digste screen-song van Max Fleischer „My Pony Boy", een kort filmpje met den neger zanger George Dewey Washington en een ty pische balletfilm. Op het tooneel bespeelt de heer Dornlg op verdienstelijke wijze zijn verschillende mondorgels: hij doet zich tevens kennen als een bekwaam danseur en een goed acrobaat. door KAREL DE JONG. (Vervolp). Sedert mijn vorig schrijven heeft het ge lukkig niet voortdurend geregend; integen deel, we «hebben een paar zeer hes te dagen gehad en veel gewandeld. En ziet, op een dier wandelingen ben ik toch nog even in contact met de radio gekomen. Uit een hoeve kwamen aetherische klanken, die dcor de openstaande deur naar buiten drongen. We bleven even staan om te luiste ren; een vriendelijke uitnoodiging om binnen te treden volgde terstond van de zijde der huisvrouw. Merkwaardig, 'hoe gastvrij en te gemoetkomend de bevolking van dit schoone bergland is! En toen we aan de invitatie ge volg hadden gegeven, zag lk tot mijn ver bazing op deze vrij afgelegen plek een prach tig Teiefunkcn-apparaat met een reusachti- geen electrodynamischen luidspreker. Welk zendstation juist ingeschakeld was, weet ik niet meer, maar lk vroeg en verkreeg verlof zelf af te stemmen en in een oogwenk had ik Hilversum te pakken en hoorden we de ba kende stem: „Dames en Heeren, wat u zoo even hoorde, was enz.". Bergen noch bosschen vermochten de ons vertrouwde klanken merk baar te verzwakken. Inmiddels kwam de heer des huizes binnen „Si-e haben dort wohl Hil versum", riep hij terstond na de begroeting: „Hilversum hat Immer so schone Frograme!" Onze nationale trots mocht zich gestreeld voelen: AVRO, VARA en VPRO mogen de eer gelijkelijk of des verlangd in verhouding tot hun zendtijd verdeelen. Deze radio-acti.eve ontmoeting was niet mijn eenige muzikale ervaring in deze stre ken. Des avonds zaten meerdere Germanen in ons hotel bijeen, en .men weet: als twee of meer Duitschers eenigen tijd bij elkaar zitten, dan gaan ze liefst meerstemmig zin gen. De meerstemmigheid bleef in dit geval tot octaafverdubbsling beperkt en was dus geen echte. Mooi was 't ook niet, maar wel sentimenteel. Welk een verschil met de gees tige, pittige Fransch-e chansons! Meer dan in dit vrij eentonige gezing had ik plezier in een oud aftamdscfh draaiorgeltje, dat, gedra gen en bestuurd door een dito, sterk naar Söhnaps riekend mannetje, zich Op den weg vertoonde. Het was zoo'n echt antiek koffie molentje op een poot. hangende aan een breeden over den schouder gedragen riem, een soort dat in mijn jeugd veel voorkwam, maar bij ons langzamerhand geheel door de groote machines op wielen verdrongen is. Ik houd meer van de koffiemolens, omdat ze niet zoo'n onbescheiden lawaai maken. Op een honderd meter afstand hoor je ze al niet meer. Het koffiemolentje in kwestie speelde wijsjes in C en in a min., maar daar de gis in zijn pijpenstel ontbrak en door de g vervangen werd, kregen we een consequent aeolïsch mineur. We waren zóó verrukt over deze antiquiteit, dat de eigenaar dien dag voor twee groschen extra Schnaps heeft kun nen genieten. De oorzaak, dat die orgeltjes een zooveel minder doordringende toon bezitten, dan hun moderne nakomelingen, is behalve in de grootte wel daarin gelegen, dat hun pijpen werk geheel of grootendeels uit labiaal pijpen (Flötenstimmen) bestaat, terwijl de groote nieuwe veel linguaalipijpen (Zungenstimmen) hebben. In de kerk- en concertorgels komen beide categorieën voor. Bij de eerste wordt de toon voortgebracht doordat de ingeblazen lucht tegen de scherpe rand van een dwarse insnijding strooimt, evenals bij een blikken kinderfluitje en daardoor de luchtkolom in de pijp in trilling brengt. De toonshoogte wordt door de lengte der pijp bepaald (en wel is het aantal luchttrillingen per tijdseenheid omgekeerd evenredig met de lengte der pijp en dus de toon des te lager naarmate de pijp langer is); het timbre of de klankkleur hangt van de doorsnede de vorm en het ma teriaal der pijp af. Bij de tweede, de linguaal pijpen is, evenals in mond- en trekharmonicas in een overlangsche opening der pijp een veerkrachtig koperen plaatje, de tong, aan Mimi, van de firma Veldhuys en Co., Hillegom een fraaie tentoonstelling. inzending op de Gladiolus- gebracht, dat door de ingeblazen lucht in 1 trilling gebracht wordt, de toonshoogte hangt in dit geval van de afmetingen van hel plaatje af, de pijp versterkt den toon, haar afmetingen en vorm bepalen de klankkleur, die trouwens ook van de dikte der tong af hankelijk is. De tongwerken worden in het Duitsch ook wel „Schnarrwerke" genoemd wegens de scherpe klank. In het Fransch heeten zij „anches" (rieten). Ik heb over deze beide soorten van orgel pijpen even uitgeweid, omdat de principes, waarop zij berusten, ook toepassing vinden bij de blaasinstrumenten, die in hot orkest gebruikt worden. Alle blaasinstrumenten be- hooren óf tot de categorie der labiaal-, óf tot die der linguaalpijpen. Echter is de onderlinge verhouding anders dan bij het orgel. Bij dit laatste vermen de labi-aalstemmen de meerderheid, de kern (Duitsch: Grundstimmen, Fransch Jeux de fonds), van de orkestinstrumenten b&hooren sleohts de fluiten er toe- Bij deze wordt de luchtkolom in het instrument in trilling ge bracht doordat de speler tegen den rand eener zijdelings aangebrachte opening blaast; door gaten, die door de vingers of door klep pen gesloten kunnen worden, kan de lengte en daarmee de toon wijziging ondergaan. De fluit wordt gewoonlijk in twee grootten aan gewend; de kleine (flauto piccolo) stemt een octaaf hooger dan de groote. De toon der fluit is weeker dan die der overige blaasinstrumen ten. De rest der houten blaasinstrumenten be hoort tot de categorie der tongwerken. Men kan ze tot twee groepen vereenigen: in de eene b&hooren de hobo, des Engelsche hoorn, de fagot en de contrafagot, in de andere de clarinet in haar verschillende grootten, de alt- en de basclarinet. Bij de eerste groep bestaat de „tong" uit twee dunne, samenge bonden rietjes, die', een nauwe spleetyormjge opening omsluiten, bij de tweede ligt één breeder, zeer dun uitloopend riet tegen een houten „kop", waarmee het door schroefrin- gen verbonden is. CVVordt vervolgd.) VLIEGEN OVER HET KANAAL. Vliegen wordt hoe langer hoe prettiger en veiliger. In de nieuwe Engelsche vliegtuigen die gebruikt worden op den dienst over het Kanaal is het geronk van de machine en het schudden niet erger dan in een sneltrein. Ook vliegen die machines hooger, omdat de winden daar gunstiger zijn dan in lagere hoogte. Wat tevens veiliger is. Weigeren de motoren, dan is het immers mogelijk, om in glijvlucht verder over te steken. SCHEEPVAARTBERICHTEN Alchiba 30 v. Santos, Buenos-Aires n. R'dam. Alpherat 31 te Hamburg v. Rotterdam. Bodegraven 29 te Callao v. A'dam. Burgerdijk 30 n.m. v. Colombo, New-York naar Java. Britsum p. 29 Bermuda, R'dam n. Galveston. Billiton 29 te Kobe v. R'dam. Breedijk 29 v. Savannah v. New-York. Grootendijk 30 v.m. te Vera Cruz n. R'dam. Cremer 29 v. Hong Kong. Dempo 31 v. Singapore, Batavia n. R'dam. Djambi 31 te Rotterdam v. Batavia. Enggano 30 te New-York v. Java. Edam 30 v.m. v. New Orleans n. Rotterdam. Flandria p. 30 0 u. 45 m. Freshwater, Am sterdam n. Buenos Ayres. Gottingen 31 te Amsterdam v. Bremen. Klipfontein 30 te Genua, Beira n. Rotterdam. Maaskerk p. 30 Ouessant. A'dam n. W.Afrika. Niuewkerk 31 te Pernis v. Amsterdam. Oostkerk 31 te Antwerpen van Rotterdam. Rietfontein 31 v. Antwerpen n. Rotterdam. Scheldestroom 30 v. Dakar, Amsterdam n. W. Afrika. Salland p. 29 Teneriffe, B. Ayres n. A'dam. Veendain 29 v. New-York n. Bermuda. Van Rensselaer 29 v. Barbados. Tjikembang 30 v. Sjanghai n. Batavia. Tjisondari 29 v. Hong Kong n. Amoy. Tjinegara 29 v. Batavia n. Hong Kong. Tiberius 27 v. Livington n. Kingston. Talisse p. 30 Gibraltar, Batavia n. A'dam. Oostzee sl. 29 20 u. 50 m. 55 mijl Z.O. v. Niton met een baggermolen op sleeptouw. RADIO-PROGRAMMA ZONDAG 2 AUGUSTUS. HILVERSUM, 1875 DL 8.30—12.00 VARA. 12.00—5.00 AVRO. 5.00—0.00 VARA. 600—800. VPRO- 8.00—1200. AVRO. 8.408.45 Gymnastiekles o.l.v. G. Kleere- kooper. 8.50 Voetbal- en Postduivenber. 9.00 S. S. Lantinga: „Snijbloemen". 9.30 Orgelspel door Fr. Uyttenbogaard. 10.00 Concert. En semble uit het VARA-orkest o.l.v. H. Wigge- laar. 10.30 Gramofoonpl. 10.40 Declamatie door Martien Beversluis. 11.00 Vervolg orkest concert. 11.30 Gramofoonpl. 11.40 Vervolg concert. 12.00 Concert AVRO-octet o.l.v. L. Schmidt. Solo-viool Boris Lensky. 1.30 M. Moresco spreekt over: „Twee boeken over de journalistiek". 2.00 Studio-Opvoering van „De groote Reis" van R. C. Sheriff. Gezelschap Ed. Verkade. 4.00 Ooggetuige-verslag van en kele Finales der Nation. Zwemkampioen- schappen te Tilburg. 5.00 Concert VARA- septet o.l.v. Is. Eyl. 6.00 Th. v. Erp: „Mooi en nijver Insulinde. IV. Indische Kunst". 6.30 Wijdingsuur door Ds. J. Thomson. M.m. v. Amsterd. Vocaal Kwartet (W. Canté-van Amerongen, sopraan; Nelly Hugues, alt, R, C. Tol, tenor en J. Stroomenbergh, bas. 8.00 Vaz Dias. 8.15 Aansl. Kurhaus Scheveningen. Concert Residentie-orkest o.l.v. A. v. Raalte. Solist Zoltan Szekely, viool; 9.05 The Come dian Harmonists. 9.30 Vervolg Kurhaue-con- cert. 10.10 The Comedian Harmonists. 10.30 Kovacs Lajos en zijn orkest. Refrein zang: Bob Scholte. 12.00 Sluiting. HUIZEN, 208 DL 8.30 KRO. 930 NCRV. 12.00—5.00KRO. 5.00 NCRV. Dan KRO. 8.30 Morgenwijding door P. de Waart: „Niet gelijk de andere menschen". 9.30 Or gelspel door W. Jonker Wz. Jr., 9.50 Kerk dienst uit de Geref. Kerk te Coevorden. Na afloop van den dienst tot 12,15 n.m. Gewijde muziek. 12.15 Concert KRO-sextet o.l.v. P. Lustenhouwer. 1.30 Ir. J. Conradi: „Wiskun de en muziek". 2.15 Beiaardconcert door Toon van Balkom van de Kathedrale Basi liek te Den Bosch. 2.30 Aansl. Missiehuis te Steylkerk. Afscheidsplechtigheiö van 72 Mis sionarissen. Uitreiking v. h. Missiekruis door Z. H. Exc. Mgr. J. H. G. Jansen. 3.30 Vervolg Beiaardconcert. 4.00 Ziekenlof. 5.00 Gewijde muziek. 5.50 Kerkdienst van uit de Bartholo- meuskerk te Stedum. Na afloop van den dienst tot 7.45 n.m. gewijde muziek. 7.45 J. W .A. Kessels: „Paus Benedictus XV". 8.10 Voetbaluitslagen. 8.15 Concert KRO-orkest o.l.v. J. Gerritsen, c.a. 9.00 Vaz Dias. 10.40 Epiloog door het Klein koor o.l.v. Jos. H. Picckers. DAVENTRY, 1554 DL 3.20 Kerkdienst. 4.20 Populair concert, te nor, piano, 5.05 Concert B. B. C.-orkest. C. Willis, alt. 6.20 Engelsche welsprekendheid. Lezing. 8.20 Kerkdienst. 9.10 Weer- en. nieuwsber. 9.25 Concert. Orkest. J. Carrodus, bariton, 10.50 Epiloog. PARIJS „RADIO-PARIS", 1725 DL 8.05 Gramofoon. 12.50 Orgelconcert. 1.20, 1.50, 2.20, 6.20, 8.20 9.05, 9.50 Gramofoonmu- zlek. KALUNDEORG, 1153 M. 12.20 Orkestconcert. 1.50 Gramofoonpl. 4.20 Orkestconcert. 6.40 Harmonicamuziek. 8.20 Orkestconcert en solisten. 9.40 Cello-soli 10.10 Orkestconcert. 11.10 Dansmuziek. LANGENBERG, 473 DL 7.20 Haven-concert. 8.20 Gramofoon. 9.25 Kath. Morgenwijding. 12.20 Quatre-mains van Schubert. 1.20 Orkestconcert. 4.50 Orkest concert. 6.20 Athletiekwedstrijden. 8.20 Con cert van t Kurhaus Scheveningen. 10.50 Wie lerwedstrijden. Daarna tot 12.20 dansmuziek. BRUSSEL, 338,2 M. en 508,5 DL 5.30 Orkestconcert. 6.35 Gramofoon. 7.35 Lezing. 7.50 Nieuws. 8.20 Concert. Omroep orkest. 9.05 Gedichtenvoorlezing. 9.20 Con cert uit Knokke. (Casino). 338 M.: 5.30 Orkestconcert. 6.35 Gramofoon. 7.50 Nieuws. 8.20 Orkestconcert. 9.05 Gedich tenlezing. 9.20 Orkestconcert. ZEESEN, 1635 DL 7.20 Orkestconcert. 8.20 Lezingen. 9.16 Mor genwijding. 11.20 Gedenkteeken-inwijding te Nieder-Hermshof. 12.20 Lezing. 12.35 Concert 2.20 Lezingen. 3.20 Orkestconcert. 3.50 Auto- rennenverslag van de Avus. 4.35 Concert. 7.20 lste acte van „Die Walküre, opera van Wag ner. 8.30 Lezing. 9.10 Concert. 10.20 Concert uit New-York. 11.20 Dansmuziek. EABIO M©©R§ KOHÏNGSTRAAT 27 TELEF.14609 - HAARLEM MAANDAG 3 AUGUSTUS 1931. HILVERSUM 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 8.00—10.00 Gramofoonpl. 10.00 Morgenwij ding.. 10.1510.30 Gramofoonpl. 10.3011.30 Orgelconcert Frans Hasselaar. Corrie Kum- merHeeroma (sopraan), Piet Lentz (cello). 11.301.00 Gramofoonpl. 1.002.30 AVRO- kwartet o.l.v. D. Groeneveld. 3.003.30 J. Aerts: „Wat ïs een ets en hoe ontstaat ze". 3.30—4.30 Kinderuur door W. Hunsche. 4.30 —5.30 Concert. F. de Nobel (piano), H. van. Oss (zang). 5.30—7.15 AVRO-octet o.l.v. L. Schmidt. 7.15—7.45 H. v. Malscn: «Letter-, kundige Studiën" van J. Koopmans. 7.45— 8.45 Concert. Utr. Sted. orkest o.l.v. A. v. Raalte. Solist Sam Swaap (viool).' 8.45—9.00 Gramofoonpl. 9.00—10.15 Opera-concert door leden van de Italiaansche Opera. M. m. "V. het Utr. Sted. Orkest o.l.v. Vinccnze Marini 10.15 Vaz Dias. 10.30—11.10 Kovacs Lajos en zijn orkest. 11.1012.00 Gramofoonplaten- concert. - HUIZEN, 298 M. Uitsluitend N.C.R.V.-uitzending. 8.00 Schriftlezing. 8.15—9.45 Gramofoonpl. 10.3011.00 Ziekendienst. 11.00 Lezen van Chr. lectuur door mej. Doyen. 11.30—12.30 Gramofoonpl. 12.301.45 Orgelconcert Jan. Zwart. 1.453.15 Gramofoonpl. 3.15—3.45 Knipcursus. 4.00—5.00 Ziekenuur. 5.00—6.30 Concert N.C.R.V. Kleinorkest o.l.v. P. v. d. Hurk. M. m. v. N. Huisman (bas) 6.30 Ver- teluurtje voor jongeren. 7.007.30 Declama tie door Jan Verheijen. 7.30 Poltieber. 7.45 Gramofoonpl. 8.009.00 Concert. Stafmuziek 6de Reg. Inf. o.l.v. L. de Morée. 9.0010.09, Carillonbespeling door J. Vincent. 10.00 Vaz Dias. 10.0510.45 Vervolg Concert. Stafmu ziek. 10.4511.30 Gramofoonpl. DAVENTRY, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 12.20 Klassiëk con cert Trio. 1.35 Orkestconcert. National Orkest. 2.20 Gramofoon. 2.50 „The trial for the Dun- mow flitcb", hoorspel. 4.20 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Causerie. 6.35 Nieuws - en weerber. 7.00 Pianomuziek van Handel. 7.20 Lezing. 7.50 Liedjes van Chevaleir Revue-koor en orkest. 8.50 Dansmuziek. Jack Payne. 9.20 Nieuwsber. 9.40 Lezing. 9.55 B. B. C.-s3'mphonie-orkest o.l.v. P. Pitt. 11.05— 12.20 Dansmuziek. PARIJS „RADIO-PARIS", 1725 DL 8.05, 12.50. 1.25 Gramofoon. 4.50 Concert v. h. Conservatoire Americain. 6.50 Gramofoon. 9.05 Concert. J. Doijen, piano. G. Jouatte, zanger. Kwintet „Radio-Paris. BRUSSEL, 338,2 Dï. en 508,5 M. 5.20 Orkestconcert. 6.35 Lezing. 6,50 Gramo foon. 7.35 Lezing. 7.50 Nieuws. 8.20 Orgelcon cert. 9.05 „Les romanesques", comedie in 3 bedr. van Rostand. (338 M.) 5.20 Orkestcon cert. 6.05 Pianoconcert. 6.35 Lezing. 6.50 Gra mofoon. 7.35 Lezing. 7.50 Nieuwsber. 8.20 Bach-concert. 9.20 Concert uit het Casino in Knokke. KALUNDBORG, 1153 DI. 12.202.20 Orkestconcert. 3.50—5.50 Orkest concert en zang. 8.20—9.20 Muziekfeest. 9.20 10.05 Opvoering van één-acter. 10.05 10.20 Saxofoon-soïi. 10.35—11.20 Vocale duet ten. Sopraan en alt. IiANGENBERG, 473 DL 7.25. 11.00, 12.30 Gramofoon. 1.25 Orkest concert. 4.40 Kinder-hoorspel. 5.20 Orkest- concert. 8.20 Volksliederen. 9.05 „Der Tod bei Verdi", gramofoonplaten. Werken van Verdi. Daarna tot 12.20 Dansmuziek (Tzigane). ZEESEN. 1635 DL c.a. 7.00 Gramofoonpl. 10.55—12.00 Berich ten. 12.20 Gramofoonpl. 1.15—2.20 Berichten. 2.203.20 Gramofoonpl. 3.204.20 Lezingen. 4.20—5.20 Concert. 5.20—9.30 Lezingen. 9.30 Schumann-concert. 10.40 Tzlganermuziek uit Boedapest. 11.5012.50 Dansmuziek der kapel Gerhard Hoffmann.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 14