ATERDAGAVOND STERNBERG'S FILM „MAROKKO". Max Palienberg in opstand. ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1931 BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD '..J VIJFDE BLAD Filmkunst. Een goede film en een goede rol van Mariene Dietrich. Amy Jolly beeft echter liefde opgevat voor een anderen desperado: Tom Brown, een soldaat uit het Legioen, die ook Amy Jolly lief heeft. Het mooie van deze liefde is haar zuiverheid. Zij bloeit plotseling op. Schijn baar motief loos, maar zij is noodzakelijk, zij het onberedeneerd. Zij is een echte natuur lijke liefde, die zich onaangediend meester maakt van de twee zielen. Zij is de redding. Want de wanhopige vrouw wil leven voor deze liefde, en de legionair wil het leven opnieuw beginnen. Als deze echter ontdekt, dat de rijke en nobele La Bressière bereid is Amy Jolly te huwen, trekt hij zich terug. Maar Amy Jolly is haar lot getrouw. Zij versmaadt rijkdom, rust en veiligheid. Zij volgt niet La Bressière, maar de vrouwen, die telkenmale meestrompelen met de troepen der Legionnaires, die trekken van plaats naar plaats. Mariene Dietrich {links) en Josef von Sternberg, die de carrière van Mariene Dietrich heeft gemaakt, is voor zichtig met de gaven van deze kunstenaresse Voorzichtig: „Marokko" stelt in geen enkel opzicht teleur, en de merkwaardige Duitsche, die een zoo voortreffelijke creatie van „De Blauwe Engel" heeft gegeven zien wij hier als een minder canallleuze, zij het toch cyni sche cabarettière, wier leven een keer neemt door de ontmoeting met een soldaat uit het vreemdelingenlegioen, aan redelijke ver wachtingen beantwoorden. Voorzichtig zeiden wij, is von Sternberg met de reputatie van Mariene Dietrich ge weest. Uit alles blijkt, dat de actrice onder zeer strenge regie heeft gearbeid, en in ieder opzicht de aanwijzingen van haar zeer kun- digeh regisseur heeft opgevolgd. Onder andere regie had Mariene Dietrich wellicht nimmer de hoogte bereikt, waarop zij zich in „Marokko" ophoudt, aan den an deren kant is het een feit, dat de actrice de zelfde is gebleven, die zij in „De Blauwe En gel" was, daargelaten dan dat haar spel zich hier kenmerkt door die mildheid en nobele overgave ,die het karakter van de rol eischt. Wij vragen ons echter af waartoe Mariene Gary Cooper.(geheel rechts). Dietrich nog meer in staat zou zijn, en of zij nog iets anders zou kunnen zijn, dan een creatie van Von Sternberg, de creatie van de teleurgestelde vrouw, die het mannendom veracht en met een gebaar van grenzelooze minachting door het leven gaat. Ook een andere groote filmactrice, Greta Garbo (zonder twijfel in menig opzicht ver want aan Mariene Dietrich) is langzamer hand doodgeloopen in een genre. Ook haar kunst is monotoon geworden en wellicht perspectiefloos. „Marokko" is een film naar de roman van zekeren Benno Vigny ,Amy Jolly". Amy Jolly is een verlorene, één die alle idealen heeft opgegeven, en naar Marokko trekt, om er als cabarettière op te treden in een cosmopo- litisch Oostersch milieu. La Bressière, een Franschman (Menjou) stelt op de onbaat- zuchtigste wijze belang in haar. Hij weet dat vrouwen als „Amy Jolly" haar ondergang in Marokko tegemoet gaan; hij krijgt de caba rettière lief en vraagt haar ten huwelijk. Dit romantische gegeven, zou onder an dere regie, dan die van von Sternberg, waar schijnlijk verwerkt zijn, tot een onaanvaard bare gemeenplaats. Sternberg is er echter in geslaagd om het geloof te schenken in de zuiverheid van de liefde van Amy Jolly, Tom Brown, en La Bressière. Dit geloof hebben wij hoofdzakelijk te danken aan de alleringe- togenste wijze, waarop von Sternberg het scenario heeft gebruikt. De geperverteerde sfeer van een Oostersch garnizoen, de cos- mopolitische en vreemd verdorven aard van een weelderig Marokkaansche omgeving, werden niet verbeeld door middel van grove en afgezaagde cinematische effecten, doch door een kalme en rustige als het ware vertellende cinegrafie, die hoewel niets nieuws biedende en in wezen zeer conserva tief toch de redding is geweest van deze film. „Marokko" getuigt onzes inziens van ee"n voornamen kijk op het leven, van een diep doordachte en weloverlegde manier van wer ken; „Marokko" strekt Sternberg in ieder geval tot eer. L. A. De film draait in het Rembrandt-Theater. KLEINE HELDEN. Het aantal gevallen, waarin schooljongens hun leven hebben gewaagd om menschen die in verdrinkingsgevaar verkeeren, te redden, is dit jaar in Engeland bijzonder groot geweest. Maar weinigen zullen er eenig begrip van hebben, hoe veel van deze jonge helden er eigenlijk wel zijn. Londen alleen, bijvoorbeeld, kan zich be roemen op 430 schoolkinderen, die van de Royal Humane Society een belooning ont vingen voor zoo'n opofferende daad. Hun namen staan geschreven op een rol, die in de County Hall bewaard wordt. Het merkwaardige ervan is, dat het ver gelijkenderwijs gesproken, nog maar ikort geleden is, sinds het leeren zwemmen op de Engelsche scholen zoo wordt aangemoedigd. Een groot deel van dezen belangrijken voor uitgang in de activiteit der kinderen is na tuurlijk te danken aan de verschillende jeugdbewegingen en -vereenigingen, die het redden van drenkelingen beoefenen. Mariene Dietrich en Adolphe Menjou. Een lezing en een tooneelstuk over de Amstel- bank. Palienberg als Rothschild of als GeneraldirektorHoeveel beroemde kan- stenaars en kunstenaressen bij de Amstelbank verloren. (Van onze Weenschen correspondent.) Weenen, 2 Sept. Max Palienberg, de groote tooneelspeler, is opeens begonnen in een heel andere rol op te treden. Niet alleen meer als geschminkte en gegrimeerde acteur, die de gevoelens van andere personen moet vertolken, die uitslui tend en alleen door anderen, door tooneel- schrijvers, geschapen zijn. Palienberg speelt thans zichzelf. Hij laat het publiek zijn eigen hartstochten en zijn eigen gevoelens zien, zijn eigen denkwijze en zijn eigen op vattingen. Het tooneel, waarop hij deze gaat vertoonen, is veel grooter dan alle tooneelen, waarop hij tot dusverre voor het voetlicht is verschenen, zijn nieuwe planken zijn het wereldtooneel en zijn nieuwe publiek is het publiek, dat de geheele wereld bewoont. Max Palienberg is hevig verontwaardigd, ja woedend! Door het tegronde gaan van tie Amstelbank, die eigenlijk een Oosten- rijksch instituut was, hebben zoowel hij als zijn echtgenoote, de beroemde actrice Fritei Massary, het grootste gedeelte van hun ver mogen verloren. Eventjes 227.000 dollars, voorwaar geen kleinigheid! En Palienberg is niet van plan het er maar zoo bij te laten zitten, zonder boe of ba te zeggen. O neen, hij raast en hij tiert en hij wil dat de heele wereld luistert naar hetgeen hij over deze affaire te zeggen heeft. In het gewezen Mili- tarkasino te Weenen, het voormalige paleis van keizer Frans Jozefs jongste broeder, aartshertog Ludwig Viktor, aan den Schwar- zenbcrgplatz, heeft een vergadering van lie den plaats gevonden, die hun geld bij deze bank-catastrophe verloren hebben. Pallen- berg die dezer dagen in Praag moet optre den om daar den braven soldaat Schweijk te spelen, is expres naar Weenen toegeko men om deze vergadering bij te wonen. Hij is als een bricschende leeuw. „Alles, wat ik in den loop der jaren bespaard heb", zoo zegt «hij, „hebben gewetenlooee menschen door het tooverwoordje „Rothschild", dat als een slaapmiddel moest werken, in de Amstelbank gebracht. Deze gelden zijn door de directeuren van dit instituut op de meest gewetenloozo wijze weggesleept. Ik ben vast besloten mij met alle mij ten dienste staan- Hoe hei eens was. HET HAARLEMSCHE STADSBEELD. Hoe het geworden is. DE TUCHTHUISSTRAAT. Gedeelte van het crude Tuchthuis. Wij zouden t voor lief nemen als t schilder achtige gebouw, dat als tuchthuis dienst deed, opgeofferd was om plaats te maken voor een, wat aanzien betreft, minder fraai schoolgebouw, als daardoor het aantal ge vangenissen met een verminderd was, maar voor de gesloopte is aan den Harmenjansweg een veel grootere in de plaats gekomen. Dit is moderner ingericht, maar het is geen gebouw dat het stadsbeeld verfraait. Ongeveer 30 jaar geleden is het fraaie ge bouw in de Tuchthuisstraat gesloopt. Thans, nu Monumentenzorg veel strenger waakt over de mooie erfenissen van het voorgeslacht, zou niet zoo gemakkelijk toestemming verkregen zijn om zoo'n mooi oud gebouw te sloopen. In elk geval zou wel getracht zijn het fraaie ge deelte van den voorgevel dat op onze teeke- ning afgebeeld is. te sparen. Allan, de Haarlemsche historie-schrijver, vertelt van het „Huis van Burgerlijk en Mili tair arrest": „Ter plaatse waar we nu dit gebouw zien, werd in de tweede helft der 16de eeuw. (1565) niet ver van de voormalige St. Gangolfskerk, een zoogenaamd Pesthuis gebouwd, bestemd tot verpleging van hen, die door besmettelijke ziekten waren aangetast. Dat oude Pesthuis, wellicht in den vreeselijken brand van 1576 zwaar beschadigd, en door verplaatsing der zieken in het Magdalenaklooster niet meer als ziekenhuis in gebruik gehouden, werd ge sloopt. en op dat terrein, in 1609. het tegen woordige gebouw, vroeger, en in de wande ling ook nu nog het Tucht- of Rasphuis genoemd. Intusschen is dit gesticht niet al toos een verblijf voor misdadigers geweest. Vóór 1786 werd het gebrpikt als Aalmoeze niershuis, en werden daarin, behalve alle stadsarmen, ook vondelingen verpleegd. Zie, de inscriptie, die ge onder dat witte, in den gevel geplaatste beeld der Liefde, met de on miskenbare pelikaan, leest: Nutrit et Emen- dat (verplegen en verbeteren), wijst U de oor spronkelijke besteinming van dit gebouw dui delijk genoeg aan. Na de stichting van het Diaconiehuis (thans de Kazerne aan den Koudenhorn) in 1787, zijn de verpleegden derwaarts overgeplaatst, en werd dit gebouw tot een Tucht- en Werkhuis bestemd. Sedert 1811 is het bij het Rijk in gebruik als Huis van Arrest." Tot zoover Allan. Alleen halen wij nog uit zijn boek aan. dat hij in zijn tijd (omstreeks 1880) de Tuchthuisstraat „een allesbehalve aanzienlijke buurt" noemt. In den loop der jaren is hierin ongetwijfeld eenige verande ring ten goede gekomen. Al heeft een vorig gemeentebestuur medegewerkt aan de sloo ping van het mooie oude tuchthuis, het tegenwoordige gemeentebestuur heeft in de Tuchthuisstraat weer iets goed gemaakt, door fle leelijke blinde muur van het schilder achtige Brouwershofje te breken door aan den straatkant ramen met aardige luiken te laten maken, De school die er voor, in de plaats kwam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 17