CHIEF WHIP HOLLANDIA-WATER WAAROM HET CHIEF WHIP MOET ZIJN H.D. PUZZLES PUZZLE No. 3. De oplossing van. onze Eerste Prijsvraag. Hier rookers - eenige redenen Mevr. Reeser, Pinellaan 15, Santpoort. W. Windig, Platanenlaan 87, Bloemendaal. Bep Brussaard. Vijverweg 16, Bloemendaal. W. Kramer, Kinderhuissingel 42. Haarlem KRUISWOORDPUZZLE. 1 11 12 13 2 3 4 14 15 16 5 i 1,1 119 8 9 I 10 Horizontaal. 1. brengt geluid voort. 2. is een getal. 3. is aanzien. 4 zwom vroeger in de Haarlemmermeer. 5. oude gebruiken der Hindoe's. 6. is een gewoonte. 7. is een meubel. 8. is een rij. 9. rivier in Duitschland. 10. product dat in Brabant veel verwerkt wordt. Verticaal. 1. bepaalt voorkeur. 11. is een cijfer 12. verlangt ieder. 13. een dier. 14. oude gebruiken der Hindoe's. 15. is een gewoonte. 16. wordt van hout vervaardigd. 17. geeft soms tijdverlies. 18. is een rivier. 19. is een werkwoordsvorm. Oplossingen, verzonden in gesloten couvert, waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten Uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn. Bij de oplossing moet onderstaand formu lier worden ingezonden, uitgeknipt en duide lijk leesbaar ingevuld. Bij ieder formulier mag slechts één oplossing worden ingezonden. Voegt men er meer bij, dan moeten wij ze alle van het mededingen naar de uitge loofde prijzen uitsluiten. Hier het formulier: H. D. PUZZLE No. 3 Adres: Naam inzender: 9 November 1931. Voor goede oplossingen loven wij uit: een Eersten prijs van 7.50 Vijf premies van 2.50 elk. Zijn er meer goede oplossingen dan het aantal prijzen, dan zullen deze bij loting worden toegekend. De namen van de prijswinners zullen wij ln ons nummer van den volgenden Zaterdag (14 November) publiceeren. Er bestaat geen beroep op de genomen be slissingen. Correspondentie er over kan niet worden gevoerd. Alle oplossingen moeten bezorgd of per post gezonden worden aan onze bureaux, Groote Houtstraat 93. Van onvoldoende gefrankeerde brieven wordt geen nota genomen. Toekenning der prijzen. De oplossing van de eerste prijsvraag (op genomen in ons blad van Woensdag 28 Oc tober) is; De kortste weg voor den wandelaar van het bureau van Haarlem's Dagblad in de Groote Houtstraat naar het Soendaplein is: Groote Houtstrat Groot Markt Bartel- jorisstraat Kruisstraat Kruisweg Stationsplein een perronkaartje koopen om het station aan het Kennemerplein te verlaten Frans Halsplein Schoterweg Soendaplein. Hij passeert dan geen van de opgesomde viaducten. Wij stelden den eisch, dat de wandelaar gebruik maakt van „een voor het publiek toegankelijke route", en daaraan wordt voldaan door den wande laar die een perronkaartje koopt. De wandelaar kan ook de Jansstraat en den Jansweg loopen, beide routes zijn vrij wel gelijk. De prijzen werden na loting alsvolgt toe gekend: le prijs ƒ25. Mej. Blokdijk, Kloosterstraat 14rood. 2e prijs ƒ15.—: G. Vrugt, Meester Joostenlaan 2. 3e prijs 10. K. J. de Lijster, Duinoordstraat 42. Prijzen van 5. F. J. v. Langendonk. Spionkopstraat 38 H. J. Hoekstra, Berckheydestraat 24rd. G. Ph. de Vries. Javastraat 4. J. Onstenk, Tetterodestraat 10B. W. Meilof, Vrouwenhekstraat 117. W. J. Hessels, Huygens Backerlaan 1 te Bloemendaal. R. Hartsuiker Jachthoven, Spaarndamscheweg. Prijzen van 2.50: Mej. Van Bruggen. Waldeck Pyrmontstraat 58. H. Vrins, Thomsonlaan 52. C. Huyzer, Duinoordstraat 72. R. Prins, Regentesselaan 38rood. Mej. StamHofmans, Cheribonstr. 10. Mevr. Groenendaal, N. Groenmarkt 23. LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL „DE MOEDER." LEEKENSPEL van HENRIETTE ROLAND HOLST. Zaterdagavond zal in onzen Stadsschouw burg ter inleiding van het derde religieus- socialistische congres de première worden ge geven van „De Moeder het nieuwe leekespel. datHenriëtte Roland Holst speciaal voor dit doel heeft geschreven. In .De Moeder" heeft de dichteres getracht den strijd om de vernieuwing va., net socia lisme door de kracht der religie uit te beel den. Het stuk plaatst ons midden in de pro blemen van het hedendaagsch socialisme. Twee centrale figuren beheerschen het spel, dat uit drie bedrijven bestaat, en wel de „Moe der", die de ziel van het socialisme, zijn on vergankelijke eeuwige kern uitbeeldt en Em manuel, de jonge zoeker en strijder, die over al de Goddelijke krachten te vinden tracht en de Goddelijke waarden stelt. Het eerste bedrijf geeft de opkomst van de socialistische beweging. Aan de om hun ellen de klagende arbeiders brengt de Moeder de blijde boodschap van het socialisme. Zij vindt steun in den „arbeidersleider", maar de moedeloozen, de ouden van dagen, die leerden bukken onder armoe's wet, en de vrouwen, gebroken door 7/>rg, versperren haar den weg. Emmanuel echter is de eerste der arbeiders, die kiest; hij heeft in het so cialisme Gods kracht herkend, ook al noemt het niet zijn naam. Hij verlaat allen om zün geestelijke Moeder te volgen. In den nu komenden strijd vinden Emma nuel en de arbeiders den priester, de kapita listen en de soldaten tegen ach. De ouderen en de moedeloozen durven de jongeren niet te volgen, maar Emmanuel en de Leider voe ren de moedigen aan op den weg naar de zege. Het is de opmarsch van het socialisme in eenheid van wil en geloof. „Makkers vooruit, van gevecht tot ge vecht"! klinkt het uit den mond van den Leider, en de Moeder spreekt het profetische woord: Tot het onrecht verzinkt en omhoog rijst het recht! En het bedrijf eindigt met het „Beschou wende Koor". Het zingt van de overwinning van het Socialisme, maar het voorspelt ook reeds het lot van de socialistische beweging. Dit koor vormt den overgang naar het tweede bedrijf, waarin Henriette Roland Holst wil laten zien, hoe de ziel van het So cialisme, de Moeder, wordt bezoedeld en ver scheurd door krachten in en buiten de arbei dersbeweging. Het eerste gedeelte van dit be drijf schildert de botsing tusschen twee strekkingen in het socialisme, uitgesproken door de koren der „Zelfverzekerden" en der ..Onvervaarden". De zelfverzekerden zingen de lof van wat is bereikt: den verkorten ar beidstijd, de sociale wetgeving, de arbeiders ontwikkeling en zoo veel meer, wal door het Socialisme werd gewonnen. Maar Emmanuel, die naar de Goddelijke krachten zoekt, werpt hen tegen dat het grootste onvolbracht bleef en dat de zon van gerechtigheid nog niet is opgegaan. Waarom zwerven in troepen de broeders doelloos over de straat? Waarom is hun tint zoo grauw en vaal? Waarom zijn de licha men der zusters geschonden? En de zelfver zekerden antwoorden: Wij hebben geen macht. Kapitaal heeft dit over hen gebracht. Dan klinken de stemmen der „Onver- vaarden": Wij smeden het zwaard. Wij wekken de kracht; Wij hebben één doel op aarde: Macht! Zij zijn het, die revolutie en burgeroorlog prediken. De Moeder bekent, dat deze wil tot het offer, het niet vreezen van den dood uit haar is geboren, maar toch wendt zij zich van hen af. Dezen weg wil zij niet gaan, omdat hun harten versteend zijn. Maar ook de an deren zijn haar kinderen niet meer. De Zelfverzekerden en de Onvervaarden, zij eischen beiden de Moeder voor zich op. die in diepe wanhoop uitsnikt: Beiden zijt gij uit mij geboren, Beiden gaat gij voor mij verloren; Verloren in u gaat broederlijkheid. Het is naar haar, dat heel mijn hart schreit. Als de Moeder neerzinkt en de Onvervaar den hun weg willen gaan naar „het feest der wraak, die is rood en zoet", treden de fascis ten hen tegen en nemen het woord der Onvervaarden over om het tegen hen te richten: Emmanuel bezweert zijn makkers niet de lokstem der fascisten te volgen, maar velen worden het socialisme reeds ontrouw. „Ze gelooven aan de boodschap der Moeder niet meer! Emmanuel wendt zich in zijn wanhoop tot de Moeder, maar de Moeder weent, omdat zij weet, dat oude woorden hun tooverkracht hebben verloren voor dit geslacht en dat zij nieuwe woorden moet vinden, woorden, waar eeuwigheid in lacht. Dan treedt weer het Beschouwende Koor op, dat het leven ziet als een „donker kluwen, onontwarbaar ver ward, van dwaling en schuld" en het tegen- koor. dat wijst op Eén, die kan helpen en helen: want „God kan voleinden, wat Hij begon!" Doch fel en snijdend breekt plots de realiteit door in het koor der werkloozen dat roept: Wat hebben wij aan jullie mooie woorden? 't Lijkt hier waarachtig wel een kerk! Wij willen brood! Wij willen werk! Het derde bedrijf zet in met verzen van het „Beschouwende koor", waarin het de Moeder bezweert al haar kinderen om haar heen te verzamelen en de kinderen om een drachtig de armen om de groote Moeder heen te slaan. Doch de menschen gaan allen hun eigen weg. Zij komen niet bij de Moeder om haar te steunen en te sterken, maar om zelf gesteund en gesterkt te worden. Maar de moeder weet, dat zij hen niet redden kan, omdat zij zelf niet genoeg kracht en niet genoeg licht heeft! En nog grooter wordt haar wanhoop, wanneer zij ziet, hoe duizenden makkers worden be goocheld door de valsche muziek en de leu zen van den toovenaar: het fascisme Al de menschen. in hun ondragelijken nood. smeken haar om redding. Maar de moeder is machteloos. Ik kan u niet helpen, ik kan u niet laven Ik kan u niet geven, dat waar ge om schreit Weer klinken de smeekbeden van het koor. doch de moeder zinkt in een. zij kan niet helpen en als één groote kreet klinkt de jammerklacht van het koor: „Wij verderven!" en een groote stilte valt in. Dan treedt weer het Beschouwend Koor naar voren om uit te spreken, wat de inner lijke zwakheid van de Moeder heeft veroor zaakt: de eigengerechtigheid, de afvalligheid van velen en het uitsluitend geloof in de al macht van het menschelijk verstand en het menschelijk kunnen. En de Moeder vraagt: Kan ik worden gered? Kan ik worden ge nezen? Kan ik worden van binnen weer opgericht? Zij erkent en beleidt haar schuld en zij keert in tot de diepste kern en Emmanuel, die ook hierin God s kracht speurt, keert zich tot hen, die met hun twijfel, hun vragen en smarten tot de Moeder kwamen en plaatst hun twijfel hun vragen en verwijten onder het licht der gerechtigheid en der broeder schap om hen te doen beseffen, dat ook zij schuldig zijn en niet alleen de Moeder, dat ook zij moeten worden herboren tot nieuwen wil en hij roept ze allen op, om haar de Moeder te vullen met nieuwe kracht! Kan ik worden gered, genezen? Kan ik worden de steun, de staf. de we^, de vlam voor al dezen?" vraagt de Moeder cn het Beschouwend Koor antwoordt: Ja, ge kunt worden gered, genezen, Nog kunt ge worden Gods vlam, Gods zwaard, Nog kunt ge staan, herboren, herrezen, Zoo ge wilt wenden u Gode-waart; waarop ten slotte heel het koor van arbeiders onvoorwaardelijk trouw zweert aan de Moe der, het Socialisme. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel HET GEZONDSTE TAFELWATER (Nederl. Bron) Verkrijgbaar Firma P. BAGGERMAN SPAARNE 114 TEL. 10116 INGEZONDEN Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Re dactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopij den inzender niet teruggegeven. ONZE MATADOR WELSPREKENDHEID Met eenige verwondering heb ik kennis genomen van den tekst der rede, gehouden door de Nederlandschc winnaar van den eersten prijs in welsprekendheid te Washing ton. Hoewel niet ontkend mag worden, dat voor een 17-jarige de zinsbouw en opzet goed is te noemen, rijzen toch eenige bezwaren omtrent (men vergeve mij het paradoxale) het in- houdslooize van den inhoud. Wanneer we de gave der welsprekendheid hebben medegekregen. is het toch ook nood zakelijk, dat we deze toepassen ten goede en iets beweren, dat van waarachtige beteekenLs is. De wereld van heden verlangt geen mooi klinkende woorden alleen, die hol en boven dien hier en daar onwaar zijn. Over de holheid en onwaarheden zou ik echter nog niet geschreven hebben, indien het slot niet luidde: „dat wij bereid moeten zijn om te vechten, desnoods ten koste van ons leven, voor de vrijheid en welvaart van ons dierbaar koninkrijk". Hoe prachtig hadden de 10 minuten ge bruikt kunnen worden om in den vreemde te vertellen van de waarachtigheid van de Ne- derlandsche wil tot den vrede. Daarentegen wordt ons nu na zeer opper vlakkige feitenopsomming de les gelezen door deze 17-jarige, die blijkbaar nog in het ge heel nooit overdacht schijnt te hebben, dat welvaart heden ten dage nooit door vechten wordt verkregen! Hier acht ik Nederland zeer slecht verte genwoordigd Henri van Hooff is, de moderne hotels en z'n vliegtochten ten spijt in denk beelden deze eeuw verre ten achter! Hij zal r.og veel moeten leeren en studee- ren over dc hedendaagsche stroomingen om Nederland waardig en waar te kunnen ver tegenwoordigen in den vreemde. HOOGSTRATEN. Bijschrift Met het betoog van den geachten inzender zijn wij het eens. Overigens hebben wij steeds den indruk gehad dat de bewuste prijs alleen voor welsprekendheid en niet voor den in houd van het gesprokene is toegekend. Niet temin hebben we dien inhoud, bekend ge maakt na de berichten omtrent de bekroning ook met ergernis gelezen. Het geval bewijst weer hoe hard er gewerkt moet worden om de jeugd op te voeden tot de groote geestesst roomingen van dezen tijd. Maar wij zijn niet geneigd veel waarde te hechten aan de uitingen van een jongen van zeventien, en beschouwen hem ook niet als „onze matador ln welsprekendheid", maar hoogstens als „de matador-in-welsprekend heid van onze zeventienjarigen" Red. Geachte Redactie, Wat zal de S.D.AP. doen ln de gemeente Heemstede nu de raad den kinderbijslag, van het eerste kind af voor de werklooze arbeiders heeft verworpen? Zal z(j de hand schoen die haar toegeworpen is opnemen, straks in de e.v. raadsvergadering, waar de kinderbijslag besproken wordt, welke door den vorigen raad (door R.K. meerderheid) is aanpShiomen? Zullen do afgevaardigden der SDAP. tegen den kinderbijslag zijn, omdat het een R.K.-voorstel is geweest of zullen zo zich als mensch gedragen en de arbeiders die er de vruchten van plukken, die niet afnemen? Ik zou zeggen, verwerp het voorstel. Als de rechterzijde den strijd wil, dan moeten de spaanders er maar afvliegen. Volgens den heer v. d. Linden zijn de christelijke arbeiders tevreden, dus weg met den kinderbijslag! Met dank voor de plaatsing, EEN ABONNé EEN JAARLIJKSCHE FEEST WEEK TE HAARLEM? Geachte Redactie, Het zij ons vergund naar aanleiding van uw stukje .Een Jaarlijksche feestweek te Haarlem?" een paar opmerkingen te maken en die in uw geacht blad te publiceeren. U werpt als moeilijkheid op voor het wel slagen van zoo'n jaarlijksche Feestweek dat ln ae stad geen voldoende terreinen zijn. Kunnen die dan niet gemaakt worden? De Groote Markt Is parkeerterrein en Iheeft geweldig tramverkeer, uitgesloten dus. Wat voor de Groote Markt geldt, is niet van toe passing op de andere genoemde plaatsen ais Botermarkt, Turfmarkt. Oude Gracht cn Nassaulaan. Dan de Gedempte Grachten, Spaarne. Wllsonsplein enz. Wij kunnen het met u niet eens zijn dat er met eenigen goeden wil door het Gemeen tebestuur geen (maatregelen genomen zouden kunnen worden bovengenoemde openbare plaatsen gedurende zes dagen voor een Feestweek met vermaakslnrlchtingen te re serveeren. Wij spraken van eenigen goeden wil. die zeker gemotiveerd is, als men bedenkt hoe zeer de Gemeentekas bij een Feestweek zijde zou spinnen. De winsten zouden aan plaats gelden zeker een bedrag opbrengen dat ln elke gemeente, hoe goed ook bestuurd, een welkom voordeel zou opleveren. We hebben voorbeelden van die opbrengst die, vermeerderd met belasting, gas en clec- trlciteit heel belangrijk zijn. Om sledhts enkele te noemen. Groningen wint op die wijze per Jaar circa f 60.000; Den Bosch f 70.000, Utrecht f 50.000. Nijmegen meer dan f 70.000. Als men bedenkt dat er nog circa 1200 volksfeesten, kermissen en tesstweken jaar lijks in Nederland worden gehouden, dan komt onwillekeurig de gedachte bij ons op: waarom moet Haarlem nu uitgesloten wor den ten gevolge van eenige verkeersmoeilijk heden die, wij houden dit staande, met eenigen goeden wil wel voor zes dagen zijn op te heffen. Er zijn wel plaatsen waar men ter wille van de kermis het heele verkeer omlegt. Dat de door u genoemden bond tevreden zou zijn met een eventueel feestterrein bui ten de stad is best mogelijk, maar de be langen der Haarlemsche handeldrljvenden en neringdoenden worden slechts gebaat wanneer het verkeer ln de stad bevorderd wordt, al zal men hieromtrent wellicht van meening verschillen. We hopen dus dat wij het spoedig mogen beleven dat ook Haarlem en liefst in het midden van den zomer schitteren zal «net een feestweek die door medewerking van het Gemeentebestuur op de openbare pleinen zal worden gehouden. U mijnheer de Redacteur beleefd dank zeggend voor uwe gastvrijheid, EEN BELANGHEBBENDE, HAARLEM'S DAGBLAD TWEEDE BLAD ZATERDAG 7 NOVEMBER 1931 INGEZONDEN MEDEDEELINGEN 1 60 Cu. OPLOSSING PUZZLE No. 2. LETTERGREEPRAADSEL De slagzin luidt; Haarlem's Dagblad propageert de vredesgedachte. 1. ham 2. Armee 3. achting 4. rachitis 5. laschapparaat 6. emballage 7. mandenmaker 8. sober 9. daggelder 10. angstvoorstelling. 11. gebeden 12. bandeloosheid 13. lakenvelder 14. andree 15. drevel 16. pekel 17. rood 18. opsteken 19. peuren 20. arbeider 21. genegenheid. Prijs van 7.50. P. A. J. Vasen, Aagtendijstraat 15, Beverwijk. Prijzen van 2.50: A. Nieuwenhuizen, Kruistochtstr. 70rd. Haarlem HET DE BESTE SIGARET VOOR UW GEZONDHEID IS ARDATH VIRGINIA LONOON Omdat de stelen zorgvuldig verwijderd worden, want zij zouden op de tong branden en prikkeling van de keel veroorzaken. Omdat ideale zuiverheid het parool voor Chief Whip is en daarom elk Kilo tabak volgens speciale methodes van alle zand en stofdeeltjes ontdaan wordt. Omdat uitsluitend lange strengen zuivere Virgini*-tabak ver werkt worden een waarborg voor steeds gelijkblij- venden smaak en dus altijd 100% genot van het eerste tot het laatste trekje. Omdat door deze en andere redenen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 5