DE WERKLOOSHEID IN FRANKRIJK, Hef Weensche Künstlerhaus. Prijsdaling als gevolg van de crisis. Geen geregelde telling van werkloozen. (Van onzen Parijschen correspondent). Ook in Frankrijk wordt de wereldcrisis op danige wijze gevoeld. „Les affaires sont trés difficiles" (zakendoen is uiterst moeilijk) is het vaste gezegde van den dag waar men gaat, wien men spreekt, overal is het 't zelf de. De menschen beginnen eindelijk zuiniger te worden, men koopt slechts het hoog-noo- dige en de eenig goede zijde van dit alles is dat de prijzen beginnen te dalen. In de hoofd stad zelf is het dadelijk merkbaar. De pe perdure restaurants van de Avenue de rOpéra zelfs afficheeren thans „repas a prix fixe", volledige maaltijden voor 25 francs; het winkelpersoneel begint weer eenige con sideratie te toonen voor den klant en in de meeste magazijnen wordt men niet meer met verachtelijke blikken de deur uitgekeken wanneer men 't aandurft om te ..pingelen'". Liever een klein, zoet winstje in sommige gevallen zelfs verlies dan met de heele voorraden te blijven zitten, 't Wordt thans weer mogelijk om voor een zes. zeven gulden een paar schoenen te koopen, waar men voor kort voor 't zelfde nog vijftien moest betalen, dc kleermakers hebben met ongeveer 50 pet- hun prijzen verlaagd en alles wijst er op dat de prijsdaling zal voortgaan, 't Klinkt hard, maar de huidige crisis moet tenslotte welda dig blijken te zijn wanneer dit 't eenige was om weer tot wat normaler toestanden te ge raken. De omzet vermindert, het funeste systeem van verkoop van handelsfondsen dat zoo zeer op den levensstandaard drukte wordt er mede uitgeroeid. Gevolg van deze crisis is ook dat. die noodlottige instelling die men met een groot woord „assurances socia- les" noemde en die tot de waanzinnigste ver houdingen leidde en direct een geweldige prijsstijging ten gevolge heeft gehad, geheel verdwijnt. De arbeiders konden ze eenvoudig riet betalen. Ander gevolg, van nog véél groo ter beteekenis vooral voor de toekomst, is, dat er weer „scheiding" komt in de verschil lende posities. Jean, Pierre et Paul, die men maar in eigen auto's zag jakkeren, 's avonds in smoking in een loge, overdag in dure jas sen en prachtige costumes achter apéritifs, die enorm groote categorie van menschen die geen bepaald vak hadden, maar die van tijd tot tijd zoo eens met commissieloonen een bundeltje biljetten van duizend in de wacht sleepten, al die mondaine dansers verdwijnen uit de samenleving. Zit er dus aan deze crisis ook iets goeds, dan blijft het over het alge meen toch angstwekkend. Wanneer men zoo 's morgens tegen acht negen uur langs een politiebureau komt; of langs een „mairie" (gemeentehuis), dan ziet men een lange file manr.en en vrouwen, die één voor één wor den binnen gelaten: dc werkloozen. Men vir.öt in nagenoeg alle vakken steeds meer werkloosheid en dat niet alleen in de indus trieën, in de fabrieken, maar ook in andere bedrijven. Modehuizen, winkels, groote ma gazijnen, opslagplaatsen, garages, werk plaatsen, kortom alle centra van bedrijf ko men cr toe. waar de omzet steeds vermindert, om het personeel zooveel mogelijk te beper ken. De werklooze nu. die zich komt aanmel den, krijgt na onderzoek, een dagelij ksche (gemeentelijke) toelage van acht franc (tach tig cent) wanneer hij ongehuwd en kinder loos is en een bijslag van zes francs per fa milielid (vrouw en kinderen). De wet, die zegt dat een werkgever slechts tien procent vreemdelingen in zijn dienst mag hebben, wordt thans streng toegepast en 't is wel ty pisch dat deze beweging is uitgegaan van de socialisten, die op het Congres een motie in dien geest hebben aangenomen. Zijn er op het oogenblik veel werkloozen in Frankrijk? Ziet daar de groote vraag, waarop men niet dadelijk een antwoord kan geven. Be staat er in Frankrijk een geregelde volkstel ling. er bestaat nog niet een wekelijksche telling van de werkloosheid. Men moet, om het aantal vast te stellen, zich baseeren op de cijfers welke de gemeentebesturen aan het ministerie van Arbeid doen toekomen en deze opgaven zijn nooit erg precies! Zoo hebben we tijdens dc crisis van 1926 (toen de franc kelderde) gezien, dat het mi nisterie aan 665 personen toelagen ver strekteterwijl er 243.000 werkloozen wa ren. In 1921 telde men 537.000 werkloozen en slechts 68.000 ontvingen een toelage De cij fers welke het departement verstrekt zijn dus ver beneden het eigenlijke aantal. Begin November 1930 telde men in totaal, voor héél Frankrijk, 1281 werkloozen. Dit jaar echter, op den zelfden datum, wordt door het ministerie reeds aan 51.654 men schen een werkloozen-toelage uitgekeerd. Ziet de verhouding. In een kleine gemeente als Asnières, tegen Parijs aangebouwd, had men dezer dagen reeds bijna achthonderd mensehen aan wie een ondersteuning wordt betaald. De cijfers zijn wel sprekend. Op 17 October jl. waren alleen in het de partement Seine 'Parijs) reeds 27 810 arbei ders, die een toelage ontvingen en sedert dat oogenblik, gaat het met geweldige sprongen en eiken dag komen meer menschen zich aanmelden om een ondersteuning. De crisis van 1921 was veel erger, veel he viger, maar gelukkig slechts van zeer kor ten duur. Na drie, vier maanden was de toe stand weer normaal en vond iedereen werk. Ditmaal echter ziet het er veel zorgelijker uit. Vandaar dan ook dat de overheid ener gieke maatregelen begint te nemen teneinde zich te wapenen tegen het steeds meer drei gend gevaar. HENRY A. TH. LESTURGEON. DE HELDEN VAN HET WITTE DOEK. Wat zij verzamelen. Charles Farrell, de filmacteur, die vaak met Jar.et Gaynor samenspeelt heeft groote belangstelling voor boeken en bezit een fraaie collectie van eerste uitgaven. Warner Baxter verzamelt tooneelorogramma's en heeft van elk stuk, dat hij gezien heeft, er een bewaard. James Dunn heeft tallooze hel gekleurde dassen, terwijl Sally Eilers een koffer vol oude kleinoodiën en sieraden be zit. Will Rogers verzamelt lasso's en paar dentuig van eiken vorm en grootte, en Janet Gaynor heeft een bijzonder mooie collectie glaswerk, een der mooiste van de Vereenigde Staten. Een bont-expert. Lupe Velez. wier naam op het oogenblik met dien van John Gilbert genoemd wordt, heeft, een zeker gezag op het gebied van bont. Dezer dagen kocht ze weer vier nieuwe bontmantels, zoodat ze er nu 12 heeft! Haar hobby is het uitzoeken en combineeren van vellen en mantels te teekenen, die daarnaar voor haar gemaakt worden. Zij is geboren in 1909 in Mexico en maakte haar debuut in de Gaucho met Douglas Fair banks. De verlegen Bennett! Constance Bennett, de 72.000-gulden-per- week-ster vluchtte dezer dagen voor de op haar gerichte camera's. Niet in de studio, maar voor den burgerlijken stand. Zij begaf zich daarheen met den Markies de la Falaise. waarmee ze in het huwelijk zal treden. Zij word zoo opgewonden bij het zien der foto toestellen. dat ze wegliep. De markies wist haar terug te halen, doch ditmaal verborg ze zich achter zijn rug. En toen ze wegreden in de open auto ging ze op de knieën op den bodem zitten en sloeg haar handen voor het gelaat. Dc Markies de la Falaise volgt dus nu het voorbeeld van zijn gewezen echtgenootc Glo ria Swanson. die verleden week huwde met Michael Farmer, onmiddellijk nadat hun huwelijk ontbonden was volgens dc Califor- nische wet. Een record! Constance Bennett heeft een kamenier, die al 10 jaren bij haar in dienst is. Een record voor Hollywood I Een acteur van 102 jaar. In de Engelsche film „Willem de Verove raar" speelt Alfred Arnold mee. ee"n man, die in 1829 geboren is! De 102-jarige vervult een klein rolletje als toeschouwer bij een wed strijd. BERICHTEN-OVERBRENGEN. De wijze, waarop de inboorlingen in vele deelen der wereld berichten kunnen verzen don over groote afstanden in zeer korte tij den. is allerwonderlijkst en geheimzinnig. Ten tijde van den Ir.dianenopstand wer den gebeurtenissen besproken op honderden mijlen van de piek waar ze geschiedden bin nen twee' uren daarna, weet Tit Bits te mel den. En dat was toch lang vóór de telegraaf. Onderzoekers in Afrika. Zuid-Amerika cn Australië zijn op dezelfde raadselachtig- snelle overbrenging van nieuws gestooten in ontelbare voorbeelden. Soms worden bood schappen overgebracht door middel van rooksignalen die in de heldere lucht in de tropen op kilometers afstand te zien zijn. Ook is er een merkwaardige „telegraaf" met- gebruikmaking van trommels. Op ge noemde manieren verspreidt zich een bericht met buitengewone snelheid. Maar hoewel we dit weten is geen dezer verklaringen afdoende of voldoende zelfs. Men moet wel tot de conclusie komen, dat de inboorlingen een soort telepathie-systeem hebben ontwikkeld. Een lid van een der Australische stammen doet hierover een interessante mededeeling. Hij zegt, dat als iemand met een ander die zich op een afstand bevindt, in verbinding wil komen, hij alle andere gedachten uit zijn hoofd zet en zich alleen op zijn boodschap concentreert. De ontvanger van de bood schap merkt dat hij „opgebeld" wordt en stelt zijn geest op dezelfde wijze op de bood schap in. Heel dikwijls ontvangen zij bood schappen door telepathie in hun slaap. EEN WALVISCnTRAGEDIE. Noorweegsche visschers waren voor korten tijd getuige van een ongewone vreeselijke tragedie, zegt de Tempo. Zij zagen, toen zij in de buurt van Bergen hun netten uitgooiden, een walvisch in razen de vaart uit zee naar de Howdalsfjord zwem men. Het gaf den indruk, alsof er een race boot door de golven ploegde. Wit schuim spatte hoog op en van verre hoorde men het dier aankomen als was het een stoomschip. Eerst geloofden de verwonderde visschers, dat het een liefdesspel betrof, Doch even latei- zag men achter het zoogdier de spitse stekels van eén school zwaardvisschen uit het water opduiken, dieren van groote moordlust. De visschers volgden in hun booten en za gen hoe de walvisch plotseling stopte en een jong ter wereld bracht. Toen veranderde hij van richting, om de vervolgers van zijn jong af te houden. Maar ver zou zij niet komen. Want de vervolgende zwaardvisschen waren genaderd, vielen de moeder aan en binnen twee minuten was het water roodgekleurd en de walvisch gedood. De visschers hebben toen het jong. dat dood was, opgevischt en naar het Natuur historisch museum in Bergen gebracht. STEMMEN UIT HET VERLEDEN. Toen de fonograaf uitgevonden was. was een der eerste dingen van belangstellende, en vooruitziende menschen om de stemmen van de „grooten" op te nemen en te bewa ren voor het nakomelingschap. Een aantal platen is toen opgenomen en voor Thomas Alva Ed'son en Colonel Gou- rand. de man die Edison's uitvinding in En geland bracht, afgedraaid. Ongelukkigerwijs hebben lang niet alle platen den tand des tijds doorstaan, doch een boodschap van kardinaal Manning is goed gebleven, terwijl een rede van H. M. Stanley en een declamatie van Lord Tenny son van zijn „Charge of the Light Brigade" gedeeltelijk gereproduceerd zijn. De dame. die Kardinaal Manning's bood- schan opnam, loeft r.og en vertelt hoe de geestelijke, toen zij hem de werking van het instrument had uitgelegd, zcide: ..O! jonge dame! Als ge een eeuw geleden geleefd had. zoudt ge verbrand zijn als heksl" HET TOONEEL MARI VAN WARMELO. Van Warmelo als Frederik XXXVIII in Zijne Majesteit. ,De acteur, die nooit teleurstelt" heeft Frans Mijnssen Mari van Warmelo in een telegram, dat hij hem op den huldigines- avond. ter herdenking van zijn veertigjarig tooneeljubileum te Amsterdam zond, terecht genoemd. Wij zouden er nog aan willen toe voegen: „de acteur, die van de kleinste rollen herhaaldelijk iets groots heeft weten te ma ken". In onze tooneelspelerswereld neemt Marl van Warmelo als mensch en als tooneelspe- ler een zeer uitzonderlijke plaats in. HU heeft niets, maar dan ook absoluut niets van den „komediant", van het ,.m'as-tu-vu"-type, dat in tooneelspeierskringen zoo ruimschoots ver tegenwoordigd is. Van alles, wat naar recla me of zelfs maar naar uiterlijkheid zweemt, is hij een vijand. Hij is een subtiel, fijn-voe lend artist, die steeds dichter bij den inge togen Jac. van Looy dan bij den exuberan ter. Bohemien-tooneelspeler heeft gedaan. In de 40 jaar, die hij komedie speelt, heeft hij zijn persoonlUkheid volkomen weten te hand haven. Men zou hem. wanneer men hem blootshoofds en in zijn kort. zwart jasje op straat ontmoet eerder voor een botanicus houden of voor een dichter, die het liefst de eenzaamheid zoekt, dan voor een acteur, die eiken avond weer beschenen door het. felle voetlicht in het openbaar optreedt. Mari van Warmelo speelt komedie louter cn alleen uit liefde voor de tooneelkunst, niet om uiterlij- ken roem. succes of applaus. Van Warmelo komt niet. uit tooneelkrin- gen. Hij volgde oorspronkelijk het onderwijs op de landbouwschool te Wageningen, maar zijn drang naar het tooneel was zoo groot, dat hij zijn studie afbrak en zich onder de leiding stelde van Jan C de Vos. den man. die zoo vele acteurs heeft gevormd en toen aan het hoofd stond van het Tivoii-gezel- schap te Rotterdam. De Vos zag al spoedig, wat de jonge en kunstzinnige man voor het -tooneel beloofde: geen tooncelspeler van het breede. forsche gebaar, van imponeerende kracht of van mee slepend temperament, die een zaal tot laaien de geestdrift zou brengen, maar de ciseleur, die zijn rollen tot Iets heel fijns cn ontroe rends zou uitwerken: geen acteur voor het luidruchtig applaus maar voor de stille en dankbare bewondering van de ware liefheb bers van het tooneel. Van Warmelo is cic acteur, die zich met een diepe genegenheid over de door hem te sijelen rol hoe klein ook heenbuigt. om z.e clan tot hem op te heffen en er een sfeer van poczie om heen te scheppen. Er zijn kleine rollen van Van Warmelo. welke men nooit meer vergeet, om dat hij ze door zijn kunstenaarschap heeft opgeheven tot een hoogte, ver boven de oor spronkelijke figuur van het stuk uit. Men voelt telkens weer, dat elke rol voor hem een bron van mlnutieuse studie en liefdevolle schepping is. zelfs als de rol onmogelijk zijn sympathie kan hebben. Speler op het tweede pian is deze acteur er een. die door zijn dik wijls superieure creaties herhaaldelijk op het eerste plan komt. Wie Van Warmelo in zijn carrière heeft ge volgd vooral in zijn tijd van de Neder - landsche Tooneelvércenliring en Het Schcuw- tooneel moet wel bewondering en genegen heid gevoelen voor dezen bescheiden tooncel speler. die zijn kunst op zoo eerbiedwekken de wijze dient. Zijn groote ernst blijkt reeds dadelijk uit de prachtige koppen, die hij zich voor zijn rollen gemaakt heeft. Van Warmelo laat niets aan het toeval over en van zijn confraters heb ik herhaaldelijk gehoord, hoe geen ander acteur op z,oo minutieuse wijze zijn grime verzorgt als hij. En daarmee houdt de heele typeering van de door hem te spelen figuur gelijken tred. Alles is doorwerkt, af gewogen en bestudeerd en het resultaat zien wij in de wonder-fijne types in blijspel zoo wel als tooneelspe'., die hU telkens weer levert. Het is herhaaldelijk voorgekomen, dat een kleine rol van Van Warmelo tot de groot ste vreugde van een voorstelling werd. Wie zich het klokkcnmakeri.jc in Lcvrns- stroomingen van mevrouw Simons'vlees van hem herinnert, den ouden knecht in Cagliostro van Defresne. zijn pastoor in Mariken van Neumeghen of zijn hotelhou der in Wagenvoort's Casanova in Amster dam zal weten, dat ik hier niet te veel zeg. En belangrijker rollen werden soms tot onvergetelijke creaties van hem. Van welk een treffende, ontroerende teerheid was zijn pastoor Beck in Zoetmulder's Het Gouden Juk. een geestelijke van zoo'n milde men- schelijkheid, dat al onze genegenheid naar hem uitging. Zoo was het ook met zijn Dr. Gaunt in „Drie wijze Gakken", die hij rag fijn. met oen aandoenlijke zachtheid en poëzie speelde. Welk een beminnelijke een voud en oprechtheid was er in zijn pelgrim Norman in Ghéon's De goede Reis of De Doode te paard. En dan die diep aangrij pende „nummer 7" in Heijermans' Feest! Het is al meer dan 20 Jaar geleden, dat ik hem als de ongelukkige gevangene, die door zijn langdurige celstraf kindseh was gewor den. heb gezien, maar nog altijd staat het beeld van dezen zieligen stakkerd, zmals Vr.n Warmelo hem gaf. mij voor den gee:.t. En daarnaast welk een verscheidenheid in dc veie komische rollen, die hij tot leven heeft gebracht, altijd weer even geache veerd en scherp van visie. Zijn vermakelijke Een nieuwe geest en een frisschc wind. De jongere generatie maakt zich zelfstandig. Holland tegenwoordig het ideal-land voor de Oostcnrijksche schilders. De schilder Hans Witt. (Van onzen Weenschen correspondent) In het Künstlerhaus, het tentoonstellings gebouw van de Genossenschaft der bilden den Künstler Wiens, een inrichting, welke reeds nteer dan zestig jaar bestaat en die men het beste met Pulchrl Studio in Den Haag kan vergelijken, waait opeens een frls- sche. jonge wind. In de laatste Jaren rustte het Künstlerhaus grootendecls op zijn vrae- ger behaalde lauweren, er lieerschte een be- hagelljke geest van rust en kalmte, er kwam meestal nooit iets bijzonder nieuws voor den dag. de oude kunstenaars waren er de baas en het conservatisme had er de overhand Jongere schilders en beeldhouwers werden haast nooit in de jury opgenomen, de oude ren voelden niets voor de moderne richting in de kunst en zoo konden de jongeren zich nimmer doen gelden en zich nog minder op den voorgrond dringen. Zij morden en zij klaagden en zij sloten zich aaneen om een soort van stormtroep tegen de ouden en con servatieven te vormen. Hun aanvoerder werd de bekende Weensche schilder Leopold Hauer. Ongeveer twintig schilders schaarden zich om hem heen en nu begon de strijd, die aan den kamp van wijlen de Giganten te gen de goden van den Olympus herinnerde. De tronen van de machtige oude goden wan kelden. er was geen Zeus, die machtig genoeg was de oproerlingen ten val te brengen, en er was geen Heracles, die te hulp snelde en met de oppermachtige heerschappij van dc „greybaerds" w is het gedaan. Wel heeft men hen niet alle macht uit handen geno men, wel mogen zij zich nog in een schijn bare macht verheugen, maar alle teugels van het bewind komen niet meer in hun handen tezamen. De leden van de Gcnossenschaft splitsten zich in twee groepen, in een van de oude en een van de Jongere generatie. De groep der ouden houdt er haar eigen jury op na cn de groep der jongeren kiest telkenma le haar eigen beoordcelingscommissle. Op dc tentoonstelling „Ocsterreichische Kunst", welke dezer dagen in tegenwoordigheid van den minister van onderwijs geopend werd. hebben de jongeren alle zalen en vertrekken van de eerste verdieping voor zichzelf in be slag genomen, welke een grootere oppervlak te beslaan dan die. in welke de ouderen hun doeken hebben opgehangen en hun beeld houwwerken hebben neergezet. Het Is een zeer verheugend feit. dat deze nieuwe frissche geest zijn intocht in het Künstlerhaus heeft gehouden, want deze in richting is nog steeds het grootste tentoon stellingshuis van Weenen. het is het beste gelegen en heeft ook steeds in zeer hooi. aanzien bij het kunstminnende publiek ge staan. Bovendien is het gebouw mot den daartoe behoorenden grond geheel en al eigen dom van het kunstenaarsgonootschap. wat bij geen enkel ander expositlehuls te Weenen het geval is. Daardoor is het Künstlerhaus in geen enkel opzicht afhankelijk van invloeden van buitenaf en kan niemand den kunste naars hier ook maar op éênig gebied voor schriften geven. Dc nieuwgevormde groep der Jongere kun stenaars komt met een groot aantal buiten gewoon knappe doeken voor den dag. Enkele schilderijen stellen landschappen cn stadsge zichten ln Holland voor. Dc leider van de groep. Leopold Hauer. heeft een stemmig landschap op de expositie hangen, dat hij ln de omgcimg van Pijnacker geschilderd heeft, en de buitengewoon verdienstelijke schilder Hans Wit:, die tegenwoordig meer en meer naam gaat maken, is door enkele bijzonder goed geslaagde ln Holland vervaardigde schilderstukken vertegenwoordigd. Een ervan, een zee- en strandgezicht met badstoelen te Hock van Holland, werd in de catalogus van de tentoonstelling gereproduceerd. Een an der doek. een stad gezicht, werd'reeds door een Nederlandschen kunstliefhebber gekocht. Hauer en Wit: zijn beiden vurige bemin naars van ons land. Holland is. zoo vertel den zij mij: voor dc Oartexir ij ksche schilders tegenwoordig hetzelfde, wat Italic vroeger is geweest. Holland is het Ideaal-land. het land waar rij heentijgen zoowel om de kostbare schatten ln de vele musea te bewonderen, alsook om er onder den indruk van het land schappelijk schoon te komen en deze schoon heid dan ln werken vast te houden. ..Er zijn maar weinig schilders van onze groep", zoo gaat Wilt voort, „die nog niet in Holland zijn geweest. Voor niU was het land een openbaring. Daar waren ln de eerste plaats die heerlijke luchten met di>4 schitterende wolkengevaarten, zooals wij die ln het hart van Europa nooit tc zien krijgen. Dan al die fijne nuances van licht en v an kleuren. Bij ons is alles \ecl harder, eon boom is bij ons altijd gewoon groen, in Holland kon hij zwart cn grijs, paars en blauw zijn. Het Hoiland- sche landschap maakt ons oneindig rijk. het geeft ons vee» meer dan Italië. En ook het Nederlandschc volk is buitengewoon sympa thiek cn toont zich steeds ten zeerste voor komend tegenover ons, buitenlandsche schil ders. We hebben nooit het gevoel gehad bij menschen van een ander ras te zijn. we heb ben zeer veel van onszelf in de Nederlanders teruggevonden cn we hebben ook maar wei nig moeite met de taal gehad, daar we ons voor een ieder verstaanbaar konden maken. Een diepen indruk hebben de schitterende schilderijencollecties op ons gemaakt, die men niet adeen ln de groote. maar ook ln de kleinere steden aantreft. Met welk een zorg worden deze behoed en met welk een fijn kunstgevoel heeft men de doeken gegroe peerd en juist op de goede plaatsen opge hangen! Dat laatste trok in 't bijzonder onze aandacht. Twee jaar geleden hebben we hier in het Weensche Künstlerhaus die groote tentoonstelling van Nederlandschc kunst ge had. welke een overzicht gaf van het tijdvak der laatste tachtig Jaren. Daar stonden wij allen van te kijken: zooveel knappe werken van schilders, die wij nog niet kenden. Velen hebben daarop het besluit genomen zelf naar Holland te gaan. Nu, daar hebben we nog veci meer te zien gekregen". De Jongere groep schilders van het Künst lerhaus is van plan binnen korten tijd een tentoonstelling tc Parijs te houden en tevens een „W&ndcr-ausstellung" door verschillende Duitsche steden te laten trekken. De moge lijkheid wordt overwogen, of men in aanslui ting daaraan ook niet een expositie in Ne derland kan arrangeeren. W. M. BEKAAR Raguenau In Cyrano dc Bergerac, zijn prachtig gegrimeerde, fijn. geestig gespeel de Bassecour in .Als 't getij verloopt", zijn groteske, hoogst koddige Thomas Diaforus In De ingebeelde Zieke, zijn kostelijke Potüngue in De Tante van Charley een figuur, die zoo uit een roman van Dickens gestapt scheen te zijn, zijn precieus, zoo in stijl gespeelde Monsieur de Sotenvllle in Molières George Dandln on zooveel andere rollen. En dan mogen wij hier ook niet ver goten zijn Frederik XXXVIII, de hoofdrol in Zijne Majesteit van II. dc Wal. waarin hij al zijn fantasie en uitbeeldingsvermogen kon toonen. Persoonlijk denk ik met dankbaarheid aan zijn fijn gesperlden dominee Reeman in mijn Fatsoen en aan het kleine rolletje van den secretaris in mijn Zedelijkhridsdictator, dat door zijn spel een persoonlijk succes voor hem werd. Het is geen tijd voor feestelijk jublleeren en voor jubileumcommissies cn de beschei den Van Warmelo zou waarschijnlijk ook ais er geen crisis was hiervoor toch heb ben bedankt. Maar als hij te Haarlem den eersten keer weer optreedt waarschijn lijk zal dat wol zijn in X. IJ. Z. van Kla- bund dan zullen de Haarlemmers hem zeker toonen, hoe zeer zij het zeer apart ta lent van dezen Waarachtigen kunstenaar op prijs stellen. J. B. SCHUIL. HUWELIJKSGEBRUIKEN. Over huwelijks gebruiken vinden we in het nieuwe 14 daa<rsehe tijdschrift Onze wonder baarlijke wereld het volgende: De bruidegom op de Babarellanden moet zijn bruid najagen ln een groote. donkere kamer. In Egypte mag de bruidegom het ge zicht van zijn bruid niet z!en. voor de plech tigheid achter den rug ls: terwijl onder de Joden van Jeruzalem de bruid onder een hu welijksbaldakijn staat met gesloten oogen cn die niet mag openen om naar haar man te kijken, vóór zij het huwelijksvertrek heeft Mr. Van Ness Leavitt. de zwager van den Amerlkaanschen president Hoover, is wegens het smokkelen van alcoholische dranken gearresteerd. bereikt. Het baldakijn Is een bescherming tegen het kwaad van boven. Vandaar ook de statieparasols van koningen Bij sommige Bodoulnenstammen vlucht de bruid na de plechtigheid de heuvels ln en de de bruigom moet haar zoeken. In Bulgarije wordt een pas getrouwd paar in een huis op gesloten en mag het In zeven dagen niet ver laten. Het is van dit mystiek geloof nl. dat zóó de booze geesten worden geweerd, dat wij het gebruik afleiden de bruid te sluieren en dat wijd verbreide geloof, dat het ongeluk voor spelt voor den bruidegom als hij zijn bruid op den dag van hel huwelijk vóór de eigen lijke plechtigheid ziet. Varianten van dit geloof zijn eindeloos. In teressant zijn vooral die. waar het Jonge paar zich verkleedt of kentcekenen ruilt, of waar een v abc he bruid de echte vervangt met het doe! natuurlijk om eventueel het boozc nood lot te misleiden! De burgemeester van het Londenschc voorstadje Hammersmith verleent as sistentie het vervaardigen van een enorme -plumpudding*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 19