SPORT EN SPEL
DAMRUBRIEK
1
PM'
(si
li*
1
1111
Ü1
§g
w
iH
lil
®8
IJ
r s
is
ip
s
pp
Éi
ML.---
JU
IS
id
SÉ
B
fff
s
SO*
fH
J;
gg
s
mp
iü
s?
s
Mi
iü
m
jl
li
ié
j
ff
s
if
ff
fl m
m
Nieuwe uitgaven.
VICTORIA-WATER
HAARLEM'S DAGBLAD
WOENSDAG 9 DECEMBER 1931
Damredacteur: J. W. VAN DARTELEN,
Raadhuisstraat 1 Heemstede.
Alle correspondentie, deze rubriek
betreffende gelieve men te zenden
naar bovengenoemd adres.
ONZE INTERNATIONALE-PROBLEMISTEN-
WEDSTRRIJD.
Hieronder publiceeren wij een tweetal
„kans"-problemen onder de motto's „Lo
gica" Nos. IV en I. Men gelieve vooral te
letten op de onder deze vraagstukken ge
plaatste onderschriften. Ook nu rekenen wij
weder op den speurzin van onze oplossers en
houden ons aanbevolen voor event, op
merkingen inzake bij-oplossingen, technische
fouten enz. Deze beide vraagstukken be
haalden een tamelijk hoog puntental, zoodat
bijzondere activiteit van de zijde onzer op
lossers ons zeer aangenaam zou zijn.
Voor onzen ladderwedstrijd geven wij dus
hieronder ter oplossing:
WEDSTRIJDPROBLEEM No. 1732.
Motto „Logica" No. IV.
Ingezonden voor den Intern. Problemistcn-
Wedstrijd van Haarlem's Dagblad.
36 Punten.
Eerste publicatie.
Zwart
WA
m
m
m
WA
WA
m
WW
WA
w
WW,
yf it
Stand in cijfers:
Zwart 8 schijven op: 1 14 17 20 22 23
24 en 35.
Wit 7 schijven op: 6 11 16 32 34 36 en
49.
Wit speelt 34—30, Zwart 14—19, Wit 30—25.
Mag Zwart nu 3540 spelen?
WEDSTRIJDPROBLEEM No. 1733.
Motto: „L o g i c a" No. I.
Ingezonden voor den Intern. Problemisten-
Wedstrijd van Haarlem's Dagblad.
31 Punten.
Eerste publicatie.
Zwart
■om
m
WÊ.
A/A Wy}
W
mi,
WA
WÉ
'WA
w
w,
wt.
m
m
Wm:
'//////A
Stand in cijfers:
Zwart 7 schijven op: 1 5 10 12 13 22 en
35.
Wit 7 schijven op: 16 24 26 32 33 37 en 43
Wit speelt 32—38, Zwart 22—27 en
Wit 33—29.
Mag Zioart nu 2731 spelen?
Oplossingen dezer beide vraagstukken wor
den gaarne ingewacht tot uiterlijk Maan
dagavond 14 December a.s. bij den redac
teur dezer rubriek.
WEDSTRIJDPROBLEEM No. 1724.
Motto: De Damdwaas, No. II.
Op Zwart 1014 antwoord Wit met 32—28!
Wit Zwart nu doorloopen naar 39, dan wint
Wit op de volgende, zeer aardige wijze:
Wit: 48—43. 37—32. 27—21. 22—18, 28:10.
Zwart 39:48, 48:26, 26:12 (gedwongen,
12:23, 15:4.
Wit: 30—24, 25:1 en wint.
Zwart: 29:20 verloren.
Wanneer Zwart op 32—28 van Wit ant
woordt met 33—38, wint Wit een schijf.
Ook kan Zwart op 32—28 van Wit schijf 33
kunnen laten slaan en 712 (Wit 28:39)
12—17 (Wit 22:11) en 6:17 spelen, dreigende
met 17—22, 9—13 en 15:35!
Dam forceert echter Wit op de volgende
wijze den winst-
Wit 30—24 (Zwart 29:20) 37—32 (Zwart
8—13) 32—28 (Zwart 13—18) 31—26 (Zwart
20—24) 39—33 (Zwart 9—13) en 27—21.
WEDSTRIJDPROBLEEM No. 1725.
Motto: „Brabant" IV.
Wit: 24—19. 19—13, 28—22, 29:9.
Zwart: 37:46, 8:19, 46:24 zie verder A. B
en C.
A. Wit: 23:5: 5:19 en wint.
Zwart: 4:13. 17:28 verloren.
B. Wit: 23-5 5:19 en wint.
Zwart: 17:28, 4:13 verloren.
C. Wit: 22:2. 2:16. 16—21, 21—27.
Zwart- 19:28, 4:13, 10—15. D. E. en F.. 12—
18. 18—23.
Wit: 27—38, 38—29, 29—42, 42:15, 15—47
en wint.
Zwart: 23—28. 28—32. 15—20. 32—37 ver
loren.
D. Wit: 16—21. 21—27. 27—32. 32—37,
Zwart- 10—14, 12—18, 18—23, 14—19 (de
beste), 23—29,
Wit: 37:14, 14—25. 25-48 en wint.
Zwart: 2933, 33—38 verloren.
E. Wit: 16—32, 32—28, 28—32, 32—37, 37—
42. 4248 en wint.
Zwart; 12—17. 10—15, 17—21, 21—26, 15—
20, 2025 verloren.
F. Wit 16—27, 27—32, 32:5, 5—32, 32—49
en wint.
Zwart 12—18, 18—23, 23—29, 29—33, 33—39
verloren.
OPMERKINGEN VAN DE JURY.
NO. 1724.
Naar aanleiding van de door de heeren W.
van Daalen, F. A. Berkemeier en J. van Ber-
kum aangegeven voortzetting Zwart 10—14,
Wit 32—28, Zwart 7—12, Wit 28:39, Zwart
12—17, Wit 22:11, Zwart 6:17 (dreigende met
17—22, 9—13 en 15:35 heeft de jury besloten
dat probleem zuiver als vraagstuk „Wit speelt
en forceert de winst van een schijf of van
de partij" te beschouwen, waardoor het in
verband met de voorwaarden van onzen In
ternationalen Problemistcn Wedstrijd door
den wedstrijd is afgekeurd.
Wanneer deze variant niet mogelijk was
geweest, dan was het een zuiver dwangpro-
bleem en zou de jury het als kans-probleem
hebben gehandhaafd.
Overigens was dit vraagstuk een kemüg
stukje werk, niet overbluffend, doch alleszins
logisch en fijn geconstrueerd, de vooraf
gaande dwangzet, die uitgebreid genoeg was
om als kleine variant te gelden, de niet ver
wachte rondwandeling van den dam naar
23, gedwongen over 12 te gaan, dat alles
Is werkelijk bijzonder „af".
Fouten technische noch aesthetische
zouden dan niet aan te toonen zijn geweest,
vrij moeilijke oplossing en toch een stand
van slechts 8 om 8. rein-economisch want
alles doet dienst, terwijl de geheele wijze van
afwikkeling bestaande uit offerzetten. af
gewisseld door dwangzetten. wel degelijk
origineel is!
Jammer dat de variant 712 met boven
omschreven gevolg oorzaak is dat de jury dit
vraagstuk heeft moeten afkeuren. Den hee
ren W van Daalen, F. A. Berkemeier en J.
van Berkum (allen leden der Damclub
„Haarlem") onzen dank voor hunne van
ernstige studie getuigende opmerking!
No. 1725.
De gespeelde zetten, welke aan den dia
gramstand voorafgegaan zijn, waren volgens
den auteur Wit 47-41.cn Zwart 31—37. Het
is duidelijk, dat in den stand voor deze zet
ten, Wit de dreigende doorbraak met 2127
enz. niet kan voorkomen en daarin ligt dan
ook de oorzaak waarom Wit 4741 speelde.
Immers Zwart wordt dan gedwongen tot
31—36 of 31—37, terwijl 21—27 enz. ook nog
mogelijk is. Door 3136 of 2127 wordt de
doorbraak slechts verlegd en door 3137
wint Wit. Bovendien, is 31—37 al heel ver
leidelijk, want wanneer Zwart meent dat Wit
zal vervolgen met 4136 om op 3742 een
schijf te winnen door 32—27 enz., speelt
Zwart eenvoudig 1722 en 37:39.
De slotstand van dit probleem na Wit
29:9 is vafi een oorspronkelijke gedacht, doch
vormt natuurlijk geen bepaald origineel
motief.
Ten slotte is de overblijvende eindstand
een eindspel op zichzelf en de moeite van
het oplossen alleszins waard.
ONZE OPLOSSERSWEDSTRIJD.
Ook onze oplosserswedstrijd mag zich in
een bijzonder succes verheugen. Niet minder
dan een-en-dertlg deelnemers hebben zich
reeds voor den wedstrijd opgegeven en tot
ons genoegen kunnen wij constateeren dat
niet alleen de kwantiteit, doch vooral de kwa
liteit van hoog gehalte ls.
Het puikje der Haarlemsche damspelers
neemt aan onzen oplosserswedstrijd deel
(w.o. ook de Haarlemsche kampioen) ter
wijl ook de omstreken goed vertegenwoordigd
zijn. Daar onze wedstrijd permanent is en
alle deelnemers wiskundig zeker op den
duur den top van onze ladder kunnen be
reiken, kunnen nieuwe deelnemers zich
steeds voor den wedstrijd opgeven. Ook al
mist men zoo nu en dan een probleem, dan
is de kans lang niet verkeken, want het
behaalde puntental blijft immer bestaan. Al
leen het door de prijswinnaars behaalde pun
tental wordt geannuleerd; deze beginnen
dan weder op de onderste sport van onze
ladder.
Hieronder publiceeren wij dan den stand
van onzen ladderwedstrijd (bijgewerkt tlm
wedstrijdprobleem No, 1725).
Deelnemers:
Pnt.
S. van Duijn. Abbenes 2
J. B. Sluiter Jr., Aerdenhout 2
Chr. Gerritsen, Bennebroek 2
M. A. G. Cast, Bloemendaal 2
J. P. Exel Sr.. Bloemendaal 2
J. van Steenwijk, Ede (Gelderland) 2
H. Auvent, Haarlem 2
C. M. Beek, Haarlem 2
H. Beek, Haarlem 2
F. A. Berkemeier, Haarlem 2
J. van Berkum, Haarlem 2
J. Claus, Haarlem 2
W. van Daalen, Haarlem
J. P. Exel Jr. Haarlem 2
H. W. Germeraad. Haarlem 2
W. C. Groenings, Haarlem 2
W. Jonkhof, Haarlem 2
A. J. Luske, Haarlem 2
P. A. Nooij. Haarlem 2
C. Rietman. Haarlem 2
Mej. A. Schreurs, Haarlem 2
W. Stroo, Haarlem 2
D. Kleen. Haarlem 2
J. L. Veen. Heemstede 2
W. J. v. d. Voort, Nieuw-Vennep 2
A, Paap. Zandvoort 2
H. G. J. Andriessen, Haarlem 1
H. Greeuw, Haarlem 1
B. Henneke. Haarlem 1
L. P. Huges. Haarlem 1
J. v. d. Vlugt, Haarlem.
VOOR DE rTT7FN»TNC, V*N ATHLETEN
NAAR LOS ANGELES.
Het Nederlandse!) Olvmoisoh Conrté deelt
het Haaesch Correspondentie Bureau mede.
dat bericht ts ontvangen van de Ned. Hockey
en Bandy-bond en van don Kon. Ned. Ama
teurs SchermbO"d. dat deze organisaties res
pectievelijk f 250 en f500 voor de uitzen
ding van Nederlandschc deelnemers aan de
Olympische Spelen in 1932 te Los Angeles be
schikbaar pellen.
VOETBAL.
ONZE PORTRETTEN-GALERIJ.
42.
J. F. KOPPEN.
(E. D. O.)
Het is met dezen rechtshalfvan E. D. O.
wel een beetje zonderling gegaan. Toen hij
in het eerste elftal gekozen was, bleek hij
in den beginne tot groote teleurstelling van
de elftalcommissie zoo bang als een wezel te
zijn. Toen dit zoo bleef aanhouden, voelde de
commissie zich genoodzaakt, hem naar het
tweede elftal te degradeeren. Spoedig wist
Koppen zich toen over zijn vrees heen te
zetten, waarna hij weer in eere hersteld
werd. Die ommekeer is wel heel groot ge
weest, want zoo bevreesd als hij eerst was,
zoo enthousiast is hij tegenwoordig; zelfs
zoodanig, dat het bestuur hem af en toe
remmen moet! Maar E. D. O. bezit in Kop
pen dan nu ook een uitstekenden speler,
dien zij niet gaarne missen zou. Hij is 22 Oc
tober 1912 te Haarlem geboren en is dus
pas negentien jaar. Hij begon op 13-jarigen
leeftijd te voetballen bij de juniores van
D. I. O. Dit duurde drie jaar. Toen heeft hij
op medisch advies gedurende een jaar het
voetballen er aan gegeven. Op 16-jarigen
leeftijd meldde hij zich als lid bij E. D. O.
aan. Hij werd als linksbinnen geplaatst in
het vierde elftal, spelende in de eerste
klasse van den Haarl. Voetbalbond. Veel
plezier beleefde hij daar niet van, want zijn
elftal degradeerde naar de tweede klasse.
Van het vierde ging hij meteen over naar
het eerste. Zijn eerste wedstrijd werd een
teleurstelling, want het ging tegen de rood-
broeken om het kampioenschap van Haar
lem. E. D. O. verloor met 6—2. Nu is Koppen
rechtshalf. Hij werd eenige weken geleden
gekozen als reserve voor het Haarlemsch
elftal tegen Ajax.
HET PROGRAMMA VOOR ZONDAG.
AI DEELING I.
Eerste klasse:
StormvogelsWest-Frisia.
Hermes-D.V.S.H.V.V.
R.C.H.'t Gooi.
H.B.S.—K.F.C.
Ajax—Sparta.
Tweede klasse A:
BloemendaalV.V.A.
D.W.S.Haarlem.
W.F.C.—H.R.C.
Alcmaria VictrixZ.V.V.
Kinheim—De Spartaan.
Tweede klasse B:
Hercules—D.E.C.
ZeeburgiaT.OG.
ZandvoortVelox.
E.D.O.—B.F.C.
A.F.C.—Baarn.
Derde klasse t -
HelderKennemers.
Zaandijk—K.V.V.
Assendelft^QS.C.
HollandiaO.S.V.
Derde klasse E
O.V.V.O.S.D.VV.
RapiditasD.S.V.
D.J.K.—Oosterpark.
D.W.V.Zeemeeuwen.
•Z.R.C.—Schoten.
Vierde klasse A:
Vrone—Pu rme rste y n
VerkadeBeverwijk.
Vierde klasse C.
Wilhelmina Vooruit—Hillegom.
SwiftAvanti.
RO.D.I.—Rivalen.
S.D.S.S.L.T.O.
Rocerve tweede 'klasse:
Blauw-Wit 2—Ajax 2
H.F.C. 2—Stormvogels 2.
Haarlem 2Z.F.C. 2.
Hilversum 2—Zeeburgia 2.
Reserve tweede klasse A:
HR.C. 2—V.S.V. 2.
Spartaan 2—Alcmaria Victrix 2.
De Volewijckers 2W.F.C. 2.
D.E.C. 2—R.C.H. 2.
AFDEELING II.
Eerste klasse:
Hilversum—Blauw-Wit.
A.D.O.Feijenoord.
Z.F.C.V.S.V.
Xerxes—H.F.C.
D.F.C.V.U.C.
Tweede klasse A:
Steeds Hooger—O.D.S.
ExcelsiorO.N.A.
RT.C.D.H.C.
OvermaasV.I.O.S.
UnitasS.V.V.
Tweede klasse L
B.E.C.Fortuna.
NeptunusV.O.C.
C.V.V.Quick.
GoudaD.C.L.
V.D.L.—B.M.T.
PeHe klasse A
A.S.C.—Bodegraven.
G.S.V.—Scheveningen.
U.V.S.Lugdunum.
Hillinen—L.F.C.
Alphia—R.V.C.
pp rste kissc~
D.H.C. 2—Gouda 2
Sparta 2—Xerxes 2.
Feijenoord 2—C.V.V. 2.
AFDEELING III:
Eerste klasse:
HeraclesZ.A.C.
TubantiaGo-ahead.
Robur et VelocitasEnschedé.
Vitesse—A.G.O.V.V.
P.E.C.Wageningen.
AF'\"-i»NG IV.
F--«te klasse:
N.O A D NA.C.
B.V.V.I on ca.
M.V.V.—P.S.V.
EindhovenBleljerheide.
De Valk—Willem II.
Avn?M '\G V.
Eerste klasse:
Be Quick—Velocitas.
AlcidesFriesland
AchillesLeeuwarden.
Frisia—F.V.C.
(Sportkr.).
Blijft
CHARLIE CHAPLIN
niet in Engeland?
Charly Chaplin is een geheimzinnig perso
nage, vooral sinds zijn jongste rechtsgeding,
waarover onze Londensche correspondent
eenige dagen geleden heeft geschreven.
De vele geruchten, die over zijn eventueele
vestiging in Europa verspreid zijn geworden
gedurende zijn reeds langdurig vacantie-ver-
blijf in Europa, zijn thans weer met een ver
meerderd, dat echter nu ook weer tegenge
sproken is!
Hij zou ditmaal in de buurt van de Engel-
sche filmstudios in Bocham Wood te Elstree
een huis huren met uitgestrekte parken en
bosschen. Werkelijk zijn pogingen in die rich-
ting gedaan en de News Chronicle weet zelfs
te melden, dat de eigenaresse van het huis
een adellijke dame is. Contracten zijn echter
nog niet geteekend.
Charlie ontkent zudks natuurlijk weer. En
misschien geeft hij ook werkelijk geen uit
voering meer aan bovengenoemd plan na de
rechtszaak, waarbij hij nu niet dadelijk een
aardige hoofdrol gespeeld heeft
LETTEREN EN KUNST
MUZIEK.
Ledenconcerf der H. O. V.
Volkmelodieën zijn door alle tijden heen
geliefd materiaal voor de compositie van
variaties, fantasieën, rhapsodieën en. v derge
lijke geweest. Vóór den algemeenen terugkeer
tot het Gregoriaansch bij den liturgischen
dienst leverden zij zelfs voor vele missen en
andere kerkelijke gezangen de grondstoffen.
En, als wr. minder ver in de geschiedenis te
ruggaan. kunnen we ons overtuigen dat ook
de groote Bach ze bijwijlen niet versmaadde:
het Quodlibet aan het slot zijner Goldberg-
variaties mag als voorbeeld genoemd worden.
In later tijden werd het aantal bewerkingen
legio, en nationaal getinte of geografische
suites, fantasieën en rhapsodieën waren aan
de orde van den dag. We bezitten in onze Ne
derlandschc muziekliteratuur twee bekende
en vaak uitgevoei'de speclma in de „Variaties
op een St. Nicolaasliedje" van Jan van Gilse
en de Piet Hein-Rhapsodie" van Peter van
Anrooy. Vooral het laatste werk is uitnemend
geslaagd en heeft het dan ook tot groote po
pulariteit gebracht.
Of de Dinsdagavond alhier voor 't eerst uit
gevoerde Fantasie op twee Anjou'sche Volks
liederen van den jong gestorven Belgischen
componist Guillaume Leken ooit populair zal
worden meenen we te mogen betwijfelen.
Daartoe ontbreken er te veel de quasi
zorgelooze stijl en overzichtelijke bouw in.
Het is, bij een eerste hooren althans, alsof de
componist zijn stof niet voldoende beheersch
te. Het stuk begint eenvoudig en naief, maar
wordt in het midden zulk eén compacte mas
sa met zulke heftige dramatische en patheti
sche effecten, dat we het innerlijke verband
met het uitgangspunt dreigen te verliezen.
Intusschen zijn we dankbaar voor de kennis
making en zullen we gaarne een tweede uit
voering tegemoet, zien.
De rest van den avond was aan César
Frauck gewijd en bracht werken die tot het
standaart.repoi-toire van ons orkest behooren.
De ..Variations symphoniques" kwamen de
laatste jaren herhaaldelijk op de program
ma's der H. O. V. voor: nog niet lang geleden
waagde Van Belnum het zelfs, om ze zonder
dirigent uit te voeren, terwijl hij zelf de solo
partij speelde, een experiment, dat met vol
ledig succes bekroond werd. Zoo volkomen
als toen was de eenheid Dinsdagavond niet
en in de vijfde variatie liep zelfs het orkest
een tijdlang een kwart achter de solopartij
aan; ook was het orkest vaak te sterk, zoodat
de solopartij van tijd tot tijd in verdrukking
kwam. wat aan het spel der soliste Henriette
Bosmans niet te wijten was. Dit leek me door
al die factoren technisch iets minder abso
luut zeker dan we van haar gewend zijn,
maar daarentegen speelde, zij met een ,.ab-
bandono" dat daar ruimschoots tegen opwoog.
Enkele harer tempi schenen me naar beide
zijden buiten de gewone grenzen te gaan.
Ook Schuurmans tempokeuze wijkt vaak
van het gebruikelijke af: in de beide met
„Allegro ma non troppo" aangeduide deelen
van Franck's Symphonie was dit duidelijk
merkbaar, en het „non troppo" verdween
soms geheel. Aan den eenen kant kreeg zijn
vertolking daardoor een persoonlijk cachet
en door de onvermijdelijke terughoudingen
won zij aan relief: aan den anderen kant
werd door een teveel aan relief de eenheid
soms minder voelbaar en bovendien werd het
stemmenweefsel in zijn voortdurend modu-
leerende chromatiek door de snelle beweging
vaak ondoorzichtig. Het zal er dus op den
duur op aankomen om behendig tüsschen
deze klippen door te navigeeren. Momenten
van fraaien klank en zorgvuldige uitwerking
waren er vele, vooral in de eerste beide dee
len. en dit mag alvast tot blijdschap
stemmen.
Het auditorium bleek ook zoo gestemd: het
juichte beide werken hartelijk toe. Solist?,
dirigent en orkestleden deelden in de lang
durige bijvalsbetuigingen die na Leken's
Fantasie zeer gereserveerd gebleven waren:
en de bloemen voor Henriette Bosmans waren
door een abuis ook te lang gereserveerd, maar
werden haar na de pauze gelukkig nog over
handigd.
K. DE JONG.
J. P. Zoomers-Vermeer. De Jon
ge Kruisweg. Uitgave van de N.V.
Van Holkema WarendorFs Uit
geversmaatschappij, Amsterdam.
Dit boek, weer door een dame geschreven,
gaat ook aan het euvel van langdradig
heid zou 'k haast zeggen mank en staat
bij het boek van Wilma ten acher. Ik zou het
echter onrecht aandoen, indien ik het een on
beduidend werk noemde. Het behandelt het
ziektebeeld van een vrouw, die uit gegoede fa
milie, maar niet van hoogen stand is en die
voor haar huwelijk desillusie heeft opgedaan
Ze is toen getrouwd met een beschaafd, ont
wikkeld man. doch die voor haar niet kon we
zen. wat zij innerlijk van een man verwacht
had. Een zielsziekte is daarvan het gevolg; zii
wil wel van den man scheider., maar hij wil
niet en er zijn ook geen wettelijke motieven.
Tenslotte komt er toch een scheiding.
De narigheid, die de zielstoestand van de
vrouw over haar en haar gezin brengt allen
leven als gebukt onder een zwaren last is
zeer goed geteekend. maar een opwekkende
lectuur is het niet.
Waarom zit er toch zooveel weemoed in vele
boeken? In dezen tijd kunnen we best eens
wat opwekkende lectuur gebruiken
LANCS DE STRAAT.
De redenaar.
De zware bas baste door de Kalverstraa:,
weerkaatste tegen de hooge gevels en sloeg
neer in de straat.
Als u nu denkt dat die zware stem toeöe-
hoorde aan een grooten, forschgebouwden
man, dan hebt u het mis. Het was een kle:n,
oud heertje dat zulk een geweldig geluid prof
duceerde, een schraal, min mannetje me*,
een ouderwetsohe, stalen bril op zijn nem
en een wandelstok in zijn reo'nterhand. Inder
daad als ooit een menschelijk wezen er on-
schuldig en „anspruchslos" uitzag, dan was
het dit kleine mannetje-met-sciielivisohcogen.
Maar schijn bedriegt, want ditzelfde mad
netje bleek een Figuur te zijn en vóór alles:
een geboren redenaar.
En zijn metgezel was de geboren Luister-
aar. Hij was blijkbaar van jongs af aan ge
woon „het oor te leen en"; zijn geheele houd:?.?
wees dit uit. Hij had dat eenigszins schuia
naar voren gebogene van iemand, die met ge
spannen aandacht luistert en geen woord
missen wil van wat er tegen hem wordt ge
zegd. In radiotaal zou je kunnen zeggen, da'
(hij geheel op de ontvangst was ingesteld. En
hij rookte of deed alsof hij rookte een
steenen pijpje., een pijpje zwart en vies. Wa;
zijn leeftijd betreft: hij was. evenals zijn
vriend, de eerste en ook de tweede jeugd reed;
eenigen tijd gepasseerd.
De Redenaar sprak u weet dat hij een
bas had „De wereld is in een eileno:-
gen toestand. Een el-Ièn-di-gen toestand. En
hoe zal-ie d'r uit komen? Hoe zal-ie d'r
uit komen? Maar laten we eerst vragen: hoe
komt de wereld in zoo'n toestand van diepe
ellende? En hoe langer je er over nadenkt,
hoe meer je tot de slotsom komt dat cc
mènsoh de oorzaak van al de narigheid is.
De mens oh is te trots eh geweest, te hoovaar-
dig. De mensch heeft gedacht: ik kèn dat
allemaal wel. Ik ken de heele wereld regeeren
en naar mijn (hand zetten. En hij is verder
gegaan, altijd verder. Tot-ie op 't lest niet
verder kón. En toen is-ie in mekaar gezakt
as 'nas 'n leege zak. as 'n ballon waar
de gas uit is! Nou zit-ie en hij ken niet
niks veranderen zal, niks, as de mensch z"n
vóór- en niet achteruit. En ik zeg je dat e:
eigen niet verandert, as-ie z'n eigen ellendi-
gen natuur niet herziet
De Luisteraar-met-het-pijpje luisterde met
devote aandacht. Tusschenbmde knikt? hij
hevig instemmend. En een enkele maal knor
de hij iets. Maar hij sprak geen wcord. Hij
baadde zich met wellust in de golven van
welsprekendheid en wereldkennis, die hem
omspoelden. Als .een caricaturist hem had
moeten teekenen. zou hij hem hebben afge
beeld met één buiten alle verhouding gewel
dig groot oor.
Ik verloor het schilderachtig paar uit het
oog. Een half uur later, op mijn terugweg
door de Kalverslraat, trof mij in eens een
bekend geluid: Ik zeg je, dat de mensoh zei'
van alles de schuld is
Ze liepen er nog.
En nóg baste de een en luisterde de an
der.
J. C. E.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
a 60 Cts. per regel.
NATUURLIJK BRONWATER.
Nederlandschc Maatschappij, opgericht I
Simon Koster. De razend*
Saxofoon. Uitgave van de N.vJ
Mij. tot verspreiding van goede)
en goedkoope lectuur. AmsteM
dam.
„Berlijn", wordt als plaats van herkomsÖ
vermeld. Beteekent dit. dat de Nederlandscha
schrijver daar woont of cat het een vertaald)
Duitsch boek is? Nergens wordt van een ver
taling gesproken, maar het boek ziet er zoo
Duitsch uit, dat men het zou gaan gelooven.
Men mist de frisschen stijl der moderne Ne-:
derlandsche schrijvers en schoon het geeni
vervelend boek is, doet het ondanks al hetl
naar voren brengen van auto's, vliegtuigen,
jazz-bands eri meer ons leven veraangena-j
mende dingen, denken aan vijftig jaar terugJ
't Gegint in de Londensche society, een zwak
begin trouwens en vliegt in eigenlijken zin
naar Berlijn, waar zich de rest afspeelt. Daar
komt de hoofdpersoon pas op het tooneel, een
jongen, die met litteraire bevliegingen uit het
land van Onkel Brasig naar Berlijn is ge
komen om te probeeren zijn talenten dienst-;
baar te maken aan de Pers, waarin hij na-1
tuurlijk niet slaagt.
Bij een opvoering van Hamlet hebben de
oogen van Doris Molesca, de Ham Iet-vertolk
ster, hem zoo gefascineerd, dat hij er toe
komt een drama te schrijven waarin zij do
hoofdrol zou moeten vervullen en dit brengt
hem met haar in aanraking. Allerlei toeval
ligheden doen hem ook een Duitsbhe juf
frouw van zeer hooge afkomst en geparen
teerd aan de Lords en ladies uit den aanhef
ontmoeten, die het in haar hoofd haalt om
filmster te worden, waar niets van terecht"
komt en zoo zien we dan den Meckien-
burgschen jongen met zijn begrippen van
kunst, braafheid en onschuld verzeild tüs
schen de Berlijnsche artisten en boemelaars.
Een der ingewijden gaf hem den goeden raad
naar zijn land terug te gaan, wat heel ver
standig zou geweest zijn; hij doet dat na
tuurlijk niet, wordt verliefd op de Duitsche
freule en als die op stap gaat met een jazz
band neger, slaat het hem in zijn bol. Daar
komt nog bij dat hij zijn oude tante bij wie hij
woont, voor goed uit haar lijden helpt Goor
haar, toen ze vi-eeselljke pijnen had, een on
matige dosis morphine of zoo iets te geven,
die hij bij Doris Molesca had gepikt en dat
alles maakt zijn hoofd tot een razende saxo
foon, die tot rust komt als hij in t water!
springt.
Een boek met veel toevalligheden, een
weinig eervolle karakterschets van de tooneel-*
ster, hier en daar wat geleerdheidskraam,
doch niet zonder spanning. Als kunstwerk
van geen waarde.
TIJDSCHRIFTEN.
Eigen Haard.
Het nummer van 5 Dec, opent met een ver
volg van Ch. Boon's Wereldreis, door Midden-
Java ditmaal. Verder is er een tweetal artike
len over de film waarbij een van nir. Vellenga
een over Berlijnsch Tooneel van Edmond Vis
ser en een muziekoverzicht. F. van Gelderen-
de Witte geeft een schetsje over iemand, die
schrijft, J. Schwarz, behandelt het leven van
Charles Chevaüer d'Eon de Beaumont, die
nu man, dan vrouw was, terwijl we van Tik
Zwaan een gedichtje en van W. v. Riesen een
short story vinden.
Actueele fotos enUw naam is vrou^
completeeren het nummer.