LETTEREN EN KUNST WIJ WILLEN NIET. HAARLEM'S DACBLAD WOENSPAC 23 DECEMBER 1931 HET TOONEEL EEN ANTI-OORLOGSSPEL door HENRIETTE ROLAND HOLST. (Uitg. W. L. en J. Brusse, Rotterdam.) Na Kinderen van dezen Tij d en De Moeder heeft mevrouw Roland Ho!.-' thans W ij willen niet geschreven, een anti-oorlogsspel, dat blijkbaar ook voor op voering door leeken bestemd is. Evenals in ..De Moeder" beheerschen in „Wii willen r.iet" twee central.-» personen not spel. Eigenlijk zijn het dezelfden, alleen zij zij verjongd en heeten zii thans Marianne en Michael. In veel doet ..Wij willen niet" aan „dc Moeder" denken. Ook hier eenzelfde strijd tussthen twee groepen, de tredukligen en de talmenden rechts, de ongeduldigen en de haastigen links en daartusschen Marianne en Michael, die hun bezweren, elkander over den afgrond de hand ter verzoening te rei ken en eensgezind te streven naar omhoog. Wanneer Marianne zegt: Makkers, je bent je eigen waarheid ver geten, de Waarheid, die je voor een halve eeuw al wist, dan is dat dezelfde klacht, die wij van de Moeder in dat andere leekenspel hebben ge hoord en wij hooren haar ook in-de vers regels: De broederstrijd maakt jullie zwak, de zwakheid doet de eenen laf berusten, d'andren doldriftig zich storten in roekeloos avontuur Het is deze verdeeldheid onder de arbeiders, die ook in den strijd tegen den oorlog hen tweeërlei wegen doet gaan. Voor Marianne is er maar één weg. Wie den oorlog niet wil, Die werke niet voor den oorlog. Wie werkt voor den oorlog, zegge niet, dat hij hem niet wil. Maar de mannen van rechts zoeken het in andere middelen, in den Volkenbond, pro testen en petitionnementen, de mannen van links willen het wapentuig om het straks zelf ter hand te nemen, in den burgeroorlog. Fel staan de twee groepen tegenover el kander cn het kost dc politie weinig moeite deze verdeelde arbeiders uit elkander te jagen. Marianne en Michaël voelen, dat zij zich hebben vergist. Zij brachten slechts woorden, doch geen daden. Het tweede bedrijf brengt deze daad. Mari anne wekt de mannen en de vrouwen van de nachtploeg voor een wapenfabriek op om niet naar binnen te gaan en zij bezielt hen door haar voorbeeld. Weer staat zij tegen twee groepen, rechts en links, maar nu overwint zij door haar geestkracht en vuur. Maar nog hebben niet allen den diepex-en zin van haar woorden begrepen, want als de politieman nen komen, willen de ai'beiders hen met hun wapens te lijf, doch Marianne werpt zich tqssohen hen en roept: 'Geen geweld, kameraden, geweld is niet ons wapen. Wij hebben onze zaak op den geest gesteld van trouw aan elkaar en liefde tot dc menschcn. Geweld zou nu alles bederven Liefde tot de menschen, dat is Marianne's hoogste motief. Marianne overwint, want al wordt zij ook niet eenige andere vrouwen gebonden weg gevoerd de idee heeft gezegevierd, het licht breekt door, zelfs bij de soldaten en de poli tiemannen, die voor dat geweideloos verzet bukken en zich verbroederen met de arbei ders. In het derde bedrijf is het Michaël, die den laatsten strijd te strijden heeft. Hij zet voort wat Marianne is begonnen, maar velen heb ben den diepen zin van het woord niet ver staan. Gewapend willen zij Marianne ont zetion, maar Michaël eischt, dat zij allen de wapenen zullen neerleggen cn weerloos op zullen rukken. Want wie broederbloed ver giet zoo spreekt hij heeft de gedachte niet begrepen en wil niet den weg gaan die Marianne wees. Maar dit is tegelijk het teeken voor verzet van velen. Wie hun weerloos den vijand te gemoet wil voeren, moet immers een verra der zijn. En van alle kanten klinkt dat woord op: „Verrader! Dood aan den ver rader!" Men dringt op hem in. eischt zijn leven, doch Michaël deinst niet terug: hij is bereid het offer te brengen, want hij weet. dat door zijn dood het nieuwe licht voor allen zal door breken en de verzoening zal komen. Ik ben de vlam in jullie hart. Ik ben het leven van jullie leven Mijn dood is de drempel, waarover het leven Aan lange dwaling, aan oude schuld Mijn dood is de drempel, waarover het leven moet gaan Michaël valt, maar over den doode heen reiken ce vijanden van vroeger elkander de hand en dof klinkt de klacht: Het vuur is verdoofd, de gloed is vergaan. In broederstrijd werd de kracht verdaan. Jij cn ik, ik en jii, Jij en ik, kameraad, Erkennen te laat. Maar dan rukt een koor van jonge man nen en vrouwen op en een nieuw geluid wordt gehoord. Neen. neen, neen: het onherroepelijk uur heeft niet gpslacen:» hier is nog gloed, hier is nog vuur. Hier zijn nog handen. :"ie willen c.raeen Het wereldlicht door de branding der wereld. Hier zyn nog harten, bereid zich op nieuwe wegen te wagen.... Zij leggen hun wapens neer by de paar, waarop Michael liet uitgestrekt Hier Michaël. hier onze wapens, de eerste daad van onze .vouw; dien anderen strijd te willen, leerden wij van jou. Noe eens rukken soldaten op, knettert in het donker het machinegeweer. doch daar boven uit klinkt steeds luider en luider de roep: ..Wij willen niet" en het machinegeweer verstomt. Men ziet. dit anti-oorlog.spel word. .edra- gen door een groote liefde tot dc mcnschcn- Het is in zijn conclusie veel positiever dan De Moeder en in de hoofdmomenten ook van sterker dramatische werking. Toch zyn er ook vele en zeer lange gedeelten, waar in de schrijfster voornamelijk betoogt en niet de dramatiek maar blijkbaar de ideeen en de tendens voor haar hoofdzaak zijn. Daarom waarschijnlijk ook Iaat zij haar personen veelal spreken in zeer eenvoud:-c. gewone taal cn niet in mooie, maar moeilijk te volgen yerzen. Zij had iets zeer belangrijks te zeg gen en wilde daarom door allen verstaan en begrepen worden. Het doel. waarom zij haar anti-oorlogsspel schreef, is dit zeker ten goede gekomen; het tooneelwerk echter niet. Het is de propagandiste, die herhaaldelijk de dichteres op zijde heeft geschoven. Wie de dichteres lief heeft, zal dit betreuren, al zal hij respect hebben voor het offer, dat zij bracht J. B. SCHUIL Het Nederlandsch Tooneel. GEORGETTE HAGEDOORN in X. Y. Z. Van alle jonge actrices, die in de laatste jaren op ons tooneel zijn verschenen, is Georgette Hagedoorn wel de belangrijkste. Als Jantje in Uitkomst en Ariel in Dn Storm heeft zij dit reeds bewezen, in X.Y Z. zagen wij het gisteren op overtuigende wijze be vestigd. Zij brengt dat zeker iets mee op het tooneel, dat het geheim is van de werkelijke acteurs en actrices. Aan alles in haar herkent men onmiddellijk het „volbloedje". Zij leeft, zoodra zij op het tooneel staat, zij gaat op in haar rol en in haar spel is het tintelende, „sprudelnde", fonkelende, dat boeit en vast houdt en verheugt. In het kort: Zij heeft ras. Ja ras, dat is het, waardoor Georgette Hage doorn zich van de andere jonge actrices on derscheidt. Zij is een der weinigen, die uitver koren is en van wie wij een groote toekomst mogen verwachten. Georgette Hagedoorn heeft in het grillige, capricieuse gravinnetje in XY.Z. een zeer dankbare speelrol gevonden en haar regel recht naar het succes gedragen. Zij heeft haar oud-stadgenooten blijde verrast, omdat zij nu overtuigend heeft bewezen ook dit soort werk te kunnen spelen. Vlug als kwik zilver was zij en haar spel was levendig, licht, petillant, geestig en in alle phasen verrassend, zeker. Het was zoo heerlijk jong en toch zoo rijp van spel. Zij zweefde als een vlindertje van den eenen man naar den anderen en weer terug en liet in alle lichtheid toch de vonken spatten van haar levendig temperament. In de derde acte gaf zij een solo-scènetje zoo sprankelend en geestig en zoo verbluffend knap van spel, dat heel de zaal midden in het. bedrijf spontaan in een geestdriftig applaus losbarstte. Bravo, Georgette, je hebt allen,'die belang stellen in je sterk persoonlijk talent een blijden avond bezorgd. Daaraan werkte ook het amusante blijspel van Klabund mee. Van een niets iets te ma ken. zóó dat het heel den avond amuseert, het is slechts weinigen gegeven. Dit blijspel van den jong gestorven dichter is van een zoo speeischen geest, van zoo veroverende charme en zoo vederlicht, dat men zich nau welijks kan begrijpen, cat het dcor een Duit- scher geschreven is. De inhoud?Och, eigenlijk niets dan een kleine variatie op het eeuwige trio en nog niet eens origineel. Goldeni gaf er al het voorbeeld van, evenals het onlangs door Ruys gespeelde Het Sche merlicht maar hot is met een zeldzame distinctie en gratie uitgewerkt soepel cn luchtig, dat zóó geslepen dit eenvoudige steentje tot een byou wordt. Het derde be drijf vooral is in zijn soort een juweeltje. Het werkte als champagne en bracht het publiek in een voor een blijspel wel zeer ongewoon enthousiaste stemming. Maar wat word het ook voortreffelijk ge speeld. Cees Laseur gaf den pseudo-graaf, die later toch nog het kroontje op zijn hoofd krijgt, met een levendig entrain en verve, maar vooral met een zoo groote fantasie, dat hij niet alleen het gravinnetje maar ook de zaal veroverde. Hij bleef onder alle situaties de „knecht", maar tevens volkomen de man. Johan de Meester had in het begin meer moeite gestalte aan zijn rol te geven, maar kwam er hoe langer hoe meer in en ook hij was uitnemend in het t-ooneel met Laseur aan het slot, dat door beiden in een veruk- kelijk-lichten toon allergeestigst werd ge speeld. Mari van Warmelo gaf weer aan een klein knechtsrolletje relief, zooals hij dat alleen vermag. Een zeer prettige avond, die allen in blijde stemming bracht. Is X. IJ. Z. nu niet eens iets voor een abon nementsvoorstelling? Ik weet zeker, dat Carel van Hees velen er een groote vreugde mee zou bereiden. J. B. SCHUIL. MUZIEK. Ledenconcerl der H. O. V. Dit zuiver Russische concert was grooten- deels gewijd aan werken van Alexander Por- phyriwitsch Borodin (1834—1887), een dei- leden van dc kunstenaarsgroep, die in de tweede helft der vorige eeuw de Nieuw-Rus- sische grondvestten cn vertegenwoordigden. Borodin was evenals Cesar Cui, Nicolai Rims- ky-Korsakoff en Modeste Moussorgski. op muzikaal gebied grootondeels autodidact: hij had medicijnen en chemie gestudeerd, werd officier van gezondheid, later professor aan de medico-chirurgische academie te Peters- burg. staatsraad, ridder enz- Van huis uit tot musicus gevormd was eigenlijk alleen het hoofd der bent. Mili Balakireff, die als pia nist cn componist vermaard was. Van het. niet heel groote aantal werken van Borodin hebben een paar strijkkwartet ten bekendheid, de opera „Prins Igar" en de symphonische schets „In de Steppen van Centraal-Azië" beroemdheid verkregen. Dit laatste stuk is een schitterend voorbee'd van 's componisten talent om een zeer eenvoudig gegeven op eveneens eenvoudige wijze te ontwikkelen tot een orkestwerk van groote suggestieve kracht, die wel goeddeels aan de geniale instrumentatie te danken is. Of Rimsky-Korsakoff daarin d:- hand ge had heeft, kan ik niet zeggen: wèl heeft hij met Alex. Giazour.off, Borodin's nagelaten opera „Prince Igor" voleindigd en gedee'te- iijk geïnstrumenteerd. De Ouverture dezer opera vertoont Westersche allures: de Aria's de Marsch en de Polorezkische Dansen er uit klinken exotisch. Merkwaardig is de rvthmische verwantschap in de Marsch cn in dc ..Arabische Dans" uit Grieg's Peer Gynt-muziek. Er was Dinsdagavond meer verwantschap waar te nemen. „Kikimora" is een achter - INGEZONDEN MEDEDEFI.INGEN. k 60 Cts. per regel. werkt als j gorgelen 25. 45 en 65 cts. het voorkomt verkoudheid. nichtje van den waterverspillenden „Ap- prenti Sorcier" en dus moeten de toovenaars en geestelijke vaders Anatol Ljadoff en Paul Dukas ook in de geeste'ijke permutatie zijn, iets wat, gezien het vroegere Fransch-Rus- slsche verbond niet zoo vreemd is. We hoorden „Kikimora" eenigen tijd gele den op een Bachconcert: Schuurman, wiens ijverige werkzaamheid om het repertoire der II. O. V. te verrijken, grooten lof verdient, bracht ze op het programma van ons orkest, dat de première op zeer gelukkige wijze gaf. De werken van Borodin kwamen reeds vroe ger op de programma's voor en genoten een goede vertolking. De zinger Eugen Emeljanoff voelde zich 's ochtends tijdens de repetitie met het or kest onwel en niet in staat op te treden. Door een gelukkig toeval kon de dirigent reeds een kwartier later op de medewerking van een plaatsvervanger rekenen: Sergei Smirnoff, die hier ter stede vertoeft. Eenige programmawijziging was daardoor noodig: de Russische vo ksliederen werden door lie deren van Kalinikoff, Tschaikoffski en Gret- schaninoff vervangen, het recitatief van Prins Galilsky geschrapt. Maar er bleef van Prince Igor nog voldoende om te constatee- ren dat Smirnoff een pracht van een basstem bezit, zeldzaam sonoor en gemakkelijk aan sprekend en dat zijn talent hem denkelijk voor de vertolking van muzikaal-dramail- sche kunst bijzonder geschikt maakt. Van de liederen heb ik natuurlijk geen woord verstaan; over 't algemeen waren ze nog al somber, maar ze klonken heel mooi en Jan Rozenkrans heeft ze keurig begeleid. De zanger oogstte een groot succes. K. DE JONG. De Schimmenschuiver Ter Gast Voor „Geloof en Wetenschap". De schimmenschuiver en kunstschilder ter Gast uit den Haag vertoonde gisteren avond voor de pauze „De sproke van Beatrijs" waarbij mevrouw Zwierzina de tekst van Boutens uitsprak. Na de pauze kwam een reeks gemengde tafereelen op het doek. van humoristischen of grappigen aard, die ik om het maar aanstonds te zeggen veel ge slaagder vond dan de zoetelijke verbeelding van Boutens wondermooie meesterwerk. De grappige fragmenten na de pauze, voor het meerendeel zuiver als silhouet gehouden, waren karakteristiek voor den merkwaar- digen geest van het. aloude schimmenspel, en dat kan van Beatrijs niet gezegd worden. De kunstenaar heeft hier weliswaar naar verfij ning en vooral vergeestelijking gestreefd, doch dit doel hoofdzakelijk trachten te be reiken door raffinement ten aanzien van de techniek. Hier was dientengevolge veeleer sprake van geprojecteerd teekenwerk. dan van schimmen. Bovendien werkte de voor dracht van mevr. Zwierzina niet bepaald mee. om het genot te verhoogen. Boutens' on geëvenaard schoone taal in deze sproke werd niet eenvoudig gfngjfg gezegd, inderdaad te veel voorgedragen, cn dan te zangerig, te larmoyant voorgedragen. Dat neemt niet weg. dat er eenige aan zuivere sfeer rijke fragmen ten waren. De kop van het Christuskind bij voorbeeld kwam ons geslaagd voor en hier deed het sluicreffect dat ter Gast voortdu rend toepaste, het ook wel. Voorts herinner ik mij eenige stijlrijke en gevoelige land schappen, met de voortsnellende figuur van Beatrijs, die bewezen dat. de maker toch wel degelijk weet wat de schim moet. zijn. Het allerbeste van dezen avond was het slot-: de lichtelijk ironische en fijn parodi ecrende weergeving van de feestelijke opening der staten Generaal Dat was af. Mevr. Zwierzina wist hier ook den juisten luch tiger. toon U» vinden. Prachtig was de ko ninklijke koets, het buigende figuurtje van de vorstin, het opgetogen publiek! Hier even- aard Ter Gast den grooten Ko Donker, zon der in nabootsing te vervallen. Ook „Lente" met al het kruipende, trip pelende en vliegende gedierte was voortref felijk en zuiver kostelijk schimmenspel. Het eerste nummer na de pauze het afgezaagde lied der „Wolgaschlepper" voldeed niet, om dat deze bijna caricaturale poppen in hun primitieve schulfbeweglng veeleer lachlust dan ontroering wekten. Zooals men ziet. een avond vol tegenstrij digheden, die nochtans bewezen heeft, dat Frans ter Gast het moeilijke en schoore vak van den schimmenschuiver tot in perfectie verstaat. Het komt er slecht? op aan, dat hij voortaan te sortceren weet. Vermelden wij nog dat mevr. Koning— Contcricr voor een uitstekende pianobegelei ding zorg droeg. L. A. PERSONALIA. De heer G. J. A. Homberger te Haarlem is te 's-Gravenhage geslaagd voor het ma chtnisten-cxamen, voorloopig diploma. WELDADIG11EIDSFONDS „HET SCHEME it LAMPJE'. Op de jaarlijksche algemccne vergadering van dit weldadigheidsfonds werden de in komsten als volgt verdeeld: Ned. Herv. Diaconie (Jansstraat) f40 Josefhuis Trinltas (Zijlslngc!) f30. Israelii 1 sche Armen f25. Stads-armen- cn Ziekenhuis f 40. Leger des Hells f 20. Hofje Tuchthuis straat (8 inwoonsters) f32. Kinderfeest Stads- Editie f.70. St. Vincentius Vereeniging f25. aan 107 der allerarmste gezinnen in Haarlem to taal f406. Totaal f 633. Van dc 107 gezinnen waren er 23 opgegeven door het Burg. Armbestuur, 12 door Zuster Merison (Diaconessonhuis). 8 door Zuster Schouten (Groote Gasthuis), 13 door Zuster Cassander (Mariaslichting). 13 door de Vin centiusvereeniging en 38 door de penning meester en eenige leden 1' lidmaatschap bedraagt f3 per Jaar Ad js van den penningmeester is J. W. Leeuwen, Gasthuisvest 31 zw. JUBILEUM VAN DEN HFFR A. H. DL X. TROUSSELOT. Op l Januari zal ht 25 jaar geleden zijn, dat de heer A. H. M. X. Trousselot verbonden is aan de firma Heringa en Wuthrich. aan vankelijk als compagnon, later als mede directeur. VOOR HET CRISISCOMITc. Heck's Lunchroom zal gedurende twaalf we ken 800 pakketten levensmiddelen j>cr week ter beschikking van het Haagsch Crisis Co mité stellen. COMMISSIE VAN TOEZICHT OP HET L. O DE HEER TH. LANCéE TOT VOORZITTER BENOEMD. Dc Commissie van Toezicht op het Lager Onderwijs vergaderde Dinsdagavond ten stadhuize onder leiding van den secretaris mr A. Beets. Deze opende de vergadering en deelde mede. dat van het college van B en W. een verzoek om advies was binnengekomen Th. Lancee. B. en W. wilden als bezuinigingsmaatre gel voorstellen per 1 Januari 1932 tot op heffing van school 9, Leidscheplein 36. over te gaan en de leer ingen van klasse 5, 6 en 7 over twee. in plaats van drie, andere scholen (met name 7 en 8) te verdeelen. Het vrijgekomen personeel zou eveneens over andere scholen verdeeld worden. Te vens wilden B. en W. voorstellen de zevende klasse van school 41 aan de Van Zeggelenstraat te verdeelen over de zevende klasse van de scholen 13 en 14 aan de Haarlemmerliedestraat. Dc hc-er Beets zeide, dat het bestuur als zijn mecning te kennen had gegeven in het algemeen afwijzend tegenover veranderin gen midden in den cursus te staan. Waar het hier echter een bezuinigingsmaatregel geldt, heeft 't bestuur verklaard mett voorstel van B cn W. accoord te gaan. Vervolgens kwam aan dc orde de verkie zing van een voorzitter in de vacature Vin cent Loosjes Het resultaat der stemming was. dat gekozen werd de heer Th. L a n- c e. directeur der Rijkskweekschool alhier. De heer Beets wenschte den nieuw geko zene geluk met zijn benoeming en sprak er zijn vreugde over uit, dat deze. ondanks zijn drukken werkkring, een weinig tijd wil re- serveeren om de belangen van het Lager Onderwijs in Haarlem te behartigen. De heer Lancée zeide zeer gevoelig te zijn voor het vertrouwen, dat de leden in hem stel en. Hij ontveinsde niet te bekennen, als opvolger van den heer Vincent Loosjes voor een moeilijke taak te staan. Spreker heeft in andere verecnigingen met den heer Loosjes samengewerkt, hij weet, welke kwa liteiten zijn voorganger had en welk een eminent leider hij was. Spreker hoopte, steunende óp de vriendelijke medewerking der teoeh, en in liet bijzonder van den se cretaris zijn functie waar te nemen cn zeide zijn best te wil'en doen om niet te ver be neden de verwachtingen tc blijven. De heer Beets sloot daarna de vergadering. MAKELAARSBEURS. In ons blad van Zaterdag hebben wy er melding van gemaakt, dat de leden van de Makelaarsvereeniging van Dinsnag 5 Januari af eiken Dinsdag bijeenkomen in hotel „Cen tral". Groote Houtstraat. Men verzoekt ons nog te berichten, dat de Makelaarsbeurs gehouden wordt des avonds van 8 uur af. Wij kunnen hieraan nog toevoegen, dat het bestuur met deze avond-bijccnkomst een proef neemt en er eventueel later toe over zal gaan om dc makelaarsbeurs op den dag te doen plaats vinden. II. M. KRABBc. Het overschot van den schilder II. M. Krab bé, zal Donderdag tc 12 uur worden ter aarde besteld op de Oosterbegraafplaats aldaar. PROF. SLOTEMAKER DE BRUINE VOOR DEN A. V. R. O.-MICROFOON Naar wij vernemen zal Prof. Dr. J. R. Slo- tcmaker de Bruine op Oudejaarsavond voor de A V. R. O- van 11.30—11.55 uur een rede houden, getiteld: „Een terugblik in het Oudc- cn een vooruitzien in het Nieuwe Jaar." PROTESTVERGADERING VAN DEN VRIJHEIDSBOND. TEGEN IIF.T GEBEURD!. MET HET ZENDTIJDBKSLLTT. wordt gekonkeld om aan de A. V. R O recht te onthouden. Waarop wacht de Minister, vroeg spr. zich af; alle adviezen zijn gunstig moet dc Minister nog aan de hoeren Perquln en v. d. Doure vragen wat hij moet doen om er onder uit tc komen? Na dc pauze was het woord aan mr. G. A- Boon. Spr. noemde de voorgeschiedenis van het zendtljdbesluit sinister. Minister v. d. Vegtc had indertijd de kracht om zich te verzetten tegen onrecht, ook hij had niet den moed, recht tc doen. Uitvoerig besprak mr. Boon de voorgeschiedenis van het zend- tijdbesluit. De A. V. R- O. omvat onder zijn leden menschen van alle gezindheid en kleur. Dc Radiobode heeft 250.009 abonnees terwij er de laatste drie weken na het brief-schan- daal 16.000 abonnees zijn bijgekomen (ap plaus). Dc actie tegen het zendtijdboshnt is geen stroovuurtje, zooals oorspronkelijk door sommigen werd gedacht, het is een actie uit het hart van het vo k. Op radlogebied re- geeren de heeren v. d. Deurc en Perquin. De Liberale partij voelt zich gedrongen te protesteeren. niet omdat het de A. V. R O. betreft, maaromdat er onrecht is ge pleegd. De ware reden van de oppositie tegen den bouw van een zender is. dat men dit aan de A. V. R. O. niet gunt (applaus'. Men Is bang. dat menschen. die noodge dwongen naar een anderen zender luisteren, dan naar dc A. V. R. O. zullen luisteren. Wij. zoo eindigde mr. Boon. willen het ministerie in dezen crisistijd steunen waar dit mogelllk is, doch geen partij van rechts wi'len wij steunen. Wanneer de Minister or.s vertrouwen verliest zal hij dit aan zich zelf te wijten hebben (applaus). In dc kleine zaal van het Concertgebouw had de afdeeling Amsterdam van den Vrij heidsbond Dinsdagavond een protestverga dering be'egd, waarop dr. I. H. J. Vos het woord voerde over „Wat het radio onrecht ons leert", waarna mr. G. A- Boon sprak over „Radio Geschiedenis en Radio Onrecht". De belangstelling was zoo groot, dat be sloten werd in American een tweede zaal te huren, waarnaar de tcleurgcstelden werden verwezen. In het Concertgebouw voerde als eerste spreker dr. I. H. J. Vos het woord. Nog steeds wordt gewacht op een beslissing van den Minister van Waterstaat, waarbij een volle week zendtijd gegeven wordt aan de A. V. R. Oop eigen zender (dave rend applaus). Met het Glelchwcllensysteem is dit mogelijk. Spr. is nog niet. overtuigd dat de Minister zich voor een konkelpartij zou hebben geleend, zooals dat uit de brieven zou moeten blijken. Spr. hoopt dat de Minister bij de inter ruptie zal kunnen zeggen zeggen, dat hij geen partijman doch minister is geweest. Fel critiseerde dr. Vos de houding van don leider van den K. R. O- die ontkende gedu rende maanden voor de beslissing van den Minister contact met dezen te hebben gehad. Ook de houding van de N. C. R. V. is in dit opzicht merkwaardig. De geheele zaak. aldus spr. heeft een wrange bijsmaak en is een laffe historie die nog langen tijd een slechten indruk bij het Nederlandsche volk zal achterlagen. Het G'.eichwellensysteem voor do A. V. R- O. kan dc zaak goedmaken, wij willen uiting geven aan onzen angst, dat cr weer binnenskamers INGEZONDEN Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redactie zich niet verantwoordel\ik. Van ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, icordt de kopij den inzender niet teruggegeven. DADEN GEVRAAGD. Geachte Redactie, Vele jaren geleden zat ik in hei bestuur van een jeugdbond, toen één der andere be stuursleden, die alt lid vol ambitie was ge weest. ineens die ambitie kwijt scheen te zijn. Toen we informeerden, waar het hem aan haperde, was het antwoord ongeveer: „De laatste weken heb ik dag aan dag het ziekbed en daarna het sterven van mijn grootmoeder meegemaakt En als je dan staat voor iets. dat zoo ontzavlljk Ingrijpt in je leven, dan ca je Ineens de dingen, die 1c al tijd zoo belangrijk en gewichtig vond. heel anders zien. Dan begrijp jr niet meer, dat je je om zulke dinger, hebt kunnen druk ma ken. Dan zie je alleen het éen groote, dat vlak voor je is komen staan". Wie iets hiervan voelt, kan ook begrijpen, hoe in het leven van veel ouderen, maar ook van tal van Jongeren, het oorlogsprobleem al net andere naar den achtergrond heeft ge drongen. Hoe dat andere nog wol voor hen bestaat, ook nog wel hun belangstelling heeft, maar toch aan den omtrek van hun geestelijk leven is gekomen. Bovendien het is voor hen niet oen kwestie van wat meer of minder, maar zij zien dat het gaat om behoud of vernietiging. Ze zijn gaan inzien, dat indien de mensch- heid er niet In slaagt den oorlog achteruit te dringen het dan uit is, finaal uil. met alles. Zc vochten tegen den oorlog, om te redden cn te behouden leven, geluk, bescha ving. kunst. Wie kranten leest weet. dat dc deskundi gen algemeen oordeelen, dat een nieuwe we reldoorlog het absolute einde zal zijn van al les wat de menschheid in Europa in 20 eeuwen hoeft opgebouwd in mocizamen ar beid. Hoe dan al 't zorgvol bijeengegaarde levensgeluk, alle cultuur, doodloopt ln één massagraf, in één gaswolk, ln één vergiftigd, omgeploegd, menschenarm Europa. Waarom maken we ons dan druk over de beste leermethoden en over schoolhygiënc. als op den knoo toch nooit bloesem en vrucht volgen zal? Wat geven ons mooie scholen, badhuizen en sportparken, als er straks toch geen menschen meer zullen zijn om er gebruik van te maken? Waarom plagen wc ons zelf met studie cn de kinderen met straf en huiswerk, als van 't weinigje levensvreugd toch spoedig dc laat ste druppel zal zijn genoten? Wat geeft ons psychologie en pacdologle cn ai die wijsheid moer? Wat bouwen we overal steentje voor steentje op. als straks toch met één vuistslag alles aan gruis ligt? Wat brengen we onze kinderen groot met honderd zorgen? Twintig jaar lang staan ouders klaar om alles te dragen eo alles op te 'offeren. In één seconde: weg 20 jonge Jare- weg ouderzorg en -- hoop! Waarom zijn we zoo krankzinnig, zoo gek. gek omdat maar doodkalm goed te vinden? Waarom blijven we zoet zitten cn kijken maar toe. hoe de wateren wassen? Waarom leuteren we over dingen, die straks ons niet helpen, maar met ons vergaan? Waarom is het ons niet alles waard, alles, om te maken dat het niet tot dat tragisch emde komt? We kunnen nog De afgevaardigden Sn Genève zeggen ons telkens weer. dat ze alleen kunnen bewerken datgene, waartoe de volken zelf hen drin gen. Zc willen de volken achter zich weten. In Februari 1932 komt dc Ontwapenings conferentie te Genève bijeen. Als daar geen belangrijk resultaat bereikt wordt, is veel po gen naar vrede sinds 1918 vergeefseh ge weest. Een échcc van die conferentie betee- kent een échec van veel verwachtingen. Laat dan cok van ons de drang uitgaan, in woord en daad, in petitie en ingezonden stuk. in -bctooging en ln alles, wat maar eenigszlns dc openbare mcening en de opinie der massa beïnvloeden kan. Laat ieder voor zich ernst er mee maken, zich afvragen, in hoever hij meespelen kan er. mag in liet dolzinnig dronkemansspei der moderne staten. Leo? cn studeer er over. In zijn beoordceling van het boek ..De zondeval v. h. Christendom' van Prof. Hecrlng (thans reeds ln 4 talen!) zegt Ds. G B Wurth ln ..De Reformatie": „Het wordt hoog tijd, dat wij in dezen toch eens meer beginnen de ont stellende realiteit onder oogen te zienhet zou toch wel eens kunnen, dat de werkelijk heid van den oorlog van dien aard was, dat in concreto tusschen Christendom cn oorlez •hans toch geen verzoening meer mogelijk bleek". Het is voor ons geen mode geen hobby, maar een dageüjksche benauwenis. Het gaat om alles, om alle leven, alle bestaan, alle ge luk. En daarom moeten we ook bereid zijn in de andore schaal elk offer te leggen, dat van ons gevraagd zal worden tegen het mllital- risme cn voor den vrede. BL.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1931 | | pagina 11