HET HAARLEMSCHE STADSBEELD. I UIT HET LAND VAN CANDHI. Indrukken van een reis door Ned. Indië. Hoe Ket eens was. Hoe het geworden is. Het vroegere huis van Simon van Saneru Dwars door Zuid-Sumatra van Telok Betong naar Pager Alam. Huizen aan de Komering-rivier. In vergelijking niet de omgeving van de Giesting, de Indo Europeesche Kolonie in het uiterste Zuiden, die aan den rand van het gebergte geheel door oerwouden om sloten ligt-, is het eerste gedeelte van onze reis van Telok Betong naar het Noorden saai en eentonig. En dat wel juist omdat de Lampongsche districten behooren tot de be langrijkste deelen van Sumatra. Dat is nu echt het land waar de peper groeit. Alleen het eerste gedeelte van den weg loopt nog door een paar rubberplantages, maar dan treedt al spoedig moerasbosch op vol rot- tan en varens echter telkens afgewisseld door uitgestrekte hoogere gedeelten, die go- heel door pepercultuur zijn ingenomen. Op lange rijen staan daar de kleine boompjes, waartegen de peper, een echte slingerplant, gekweekt wordt. Het is wel een aardig gezicht, die peper- plant; een kolom van hardwormigc mooi groenen bladeren en daartusschenin overal de trosjes bessen, die glanzend zwart wor den als ze rijp zijn. Oogst cn bewerking zijn heel eenvoudig dc korrels behoeven slechts in de zon te worden gedroogd en wij komen dan ook geen dorp en geen huis voorbij of «caar liggen de zwarte korrels meest op groote matten uitgespreid, terwijl kinderen heen en weer rennen om de vogels er van daan te houden en ijiannen en vrouwen be zig zijn het product te keere». Dik honderd kilometer gaat het zoo door het peperland, eerst recht naar het Noorden, dan in Westelijke richting ombui gend naar Kota Boeml. Daar wacht een vernedering. Wij kunnen niet verder. Ons brave ou^jc moet op den trein, niet omdat de weg te slecht is. maar er is geen weg. Er is nog steeds geen verbinding tusschen de welvarende Lampongsche districten en het land van Palembang en Benkoelcn, die on derling wel in verband staan. En als de trein óns den volgenden morgen naar Mar- tapoera brengt is het ook weer in hoofd zaak onbruikbaar moerasbosch. waardoor de spoorlijn is aangolefd en waar het terrein iets hooger is. wordt het doorsneden door breede rivieren in diep ingesneden beddin gen, die wegaanleg daar zeer kostbaar zou den maken. En als ge dan weet. dat het ge- heele cultuurleven in het Palembangsche en Djambi zich afspeelt langs dc groote rivie ren. gebruik makende van het goedkoopé en gemakkelijke vervoer op den stroom, dan begrijpt men dat een kostbare autoweg naast den spoorweg nog geen reden van bestaan heeft. In den trein is het warm en stoffig. Nu warm is het in onzen wagen ook wel eens, vooral daar wij altijd met open kap rijden, als het tenminste niet erg hard regent. Voor een paar druppeltjes zetten we altijd eerst, nog de paraplui op! Maar wij ademen weer op als de frlssche lucht weer onder onze gedeeltelijk opgezette voorruit doorstrijkt en wij voortrijden langs de prachtige breede Komering rivier. Dat is eigenlijk niet onze richting, maar wij moe ten even kijken. Dat rivierengebied van Pa lembang en Djambi heeft immers ook zijn eigenaardige schoonheid. Langs de rivier overal cultures, vooral van vruchten cn kapok, soms ook van rub ber want wij naderen thans de districten, waar do zoo gevreesde bevolkingsrubbcr een groote rol speelt en zooveel welvaart heeft gebracht. Dat gaat tot Palembang fcoo door, muur wij zwaaien op zij al uit het rivoerdal omhoog en komen al spoedig in laag heuvelterrem. dat af cn toe uitzich ten biedt laar de blauwwazige bergen in. het verre Oosten, want hier is geen het uit zicht belemmerende plantengroei. Geen oerwoud, geen pisang, geen cocos, geen kapok. Alang-alang het vrceselijkste wat er in Indië bestaat. Reusachtige grasvlak ten, hier en daar met wat taaie varensoor ten begroeid, alleen in lagere gedeelten en ravijntjes afgewisseld met wat struikgewas en enkele grootere boomen. Wij dalen weer, steeds slingerend. Wij naderen Batoe Radja aan de Ogan-rivier, waarop wij al spoedig prachtige vergezich ten krijgen. Een brug is hier nog niet en de veerpont moet eerst door een man of zes van den overkant naar ons toegeduwd wor den, zoodat wij rustig gelegenheid hebben om te genieten van het prachtige rivierge zicht. Waar geen huizen langs de oevers staan, zijn deze overschaduwd door prach tige waringins, in wier koele schaduw me nig badplaatsje is ingericht. Overal is leven langs de oevers, want er wordt druk ge- visqftt ook en als wij den volgenden morgen langs de rivier verder rijden trekken tel kens groote dwars over de rivier gelegde vischfuiken onze aandacht. Daar hebben deze menschen groote handigheid van om vlak boven een stroomversnelling de geheele rivier af te dammen en al hot water en wat er in is door hun uit staketsels van bamboe opgebouwde vischvallen te leiden. Een heerlijk mooie tocht zoo langs de rivier naar boven, ook als wij over zijn gegaan in het dal van de Enim-rivier, steeds stroomop rijdende, want wij nemen niet den gewonen weg door het pctroleumgebied van Moeara Enim cn Lahat, maar kiezen een pas aan- gelegden weg over Semendo en Mocara Tiga recht op Pager Alam aan. Even later een ty pisch Schwarzwaldlandschap behalve dan de zoo echt Indische karbouwen, die je zoo gemeen kunnen aankijken. Hot huistype verandert. Er komt een mooie gebogen lijn in de nok van het dak. Verscheidene balken tooncn prachtig houtsnijwerk. Wij naderen de Pasemah hoogvlakte, waar de verhalen van Bittertong nog leven en waar oeroude steenen beelden niet herinneren aan Mod- jopaliit en den Hlndoetijd, maar waar schijnlijk een invasie, die nog een duizend tal jaren ouder zijn. Zwakglooicnd strekt zich het reusachtige plateau voor ons uit. aan alle kanten door hoogc bergen omgeven, recht voor ons dc Dempo, een der machtigste vulkanen van Sumatra met zijn ruim drie duizend meter hoogen top. In dit plateau hebben flinke rivieren zich meer dan hon derd meter diep ingesneden. Dc Endikat- en Lematang-ravijnon brengen ons in bewonde ring door hun natuurschoon, maar ook door den schitterenden wegaanleg hier in het hartje van Sumatra. Dan gaat het meer verder tot waar in Pager Alam groote cul tuurondernemingen zich uitstrekken tot bij na tweeduizend meter hoogte op de hellingen van de Dempo en waar weer vriendenhan den ons bedje hadden gespreid. Daar helpen duizenden uit Java geïmporteerde contract koelies de zegeningen van koffie en kinabast ontwoekeren aan het ruwe bergterrein, dat zonder ons ingrijpen nog eeuwenlang woest oerbosch, het domein van tijger, olifant en neushoren zou zijn gebleven. VAN DER SLEEN. XV1L DE MARIASCHOOL IN DE KONINGSTRAAT. Op 9 October van dit jaar zal het een halve eeuw geleden zijn, dat de Mariaschool (voor R.K. meisjes) in het vroegere huis van Simon van Sanen in de Koningstraat ge vestigd werd. Al is er veel aan dit perceel verbouwd, toch is het praticicrshuis er nog wel uit te herkennen. De antieke poort die vroeger en ook nu een hoofdingang vormt van dit overblijfsel van voorvaderlijke bouw kunst, was oorspronkelijk een versterkte poort, aan wier stevige afslniting Simon van Sanen in 1377 tijdens het oproer tus schen Hoekschen en Kabeljauwschen het behoud van zijn leven te danken had, toen hij door zijn tegenstander, den heer Van Brederode, genoodzaakt werd, binnen zijn woning te vluchten. Eenige van zijn vijan den, die hem naar het leven stonden, ver volgden hem, terwijl de meeste hunner, doordat het huis door zware valdeuren af gesloten was, buiten gehouden werden. In het huis ontstond later een hevig gevecht, waarin Simon van 4Sanen en de zijnen dc overwinning behaalden. Dat het er hevig is toegegaan blijkt uit een bladzijde in het Haarlemsche geschiedenisboek, die vermeldt dat er na den strijd 24 lijken van vijanden door de ramen naar buiten geworpen wer den. Maar hierover nam de heer van Brede rode geduchte wraak. In 1405 brak de strijd opnieuw uit en toen was Simon van Sanen een van de vijf burgers die als slachtoffers in den strijd vielen. Tijdens het beleg van Haarlem werd het huis in de Koningstraat bewoond door de adellijke familie van Adrichem. iiniiiinininniiiniiiiiiifiiiiiiiRiiRiiiiiiiunnifiiPifii KUNNEN SCHRIJVERS REGEEREN? Een aantal personen in Spanje heeft het nieuwe republikeinsche kabinet becritiseerd op grond van het feit, dat de helft der leden auteur is. Het idee, dat zij, die hun brood verdienen met schrijven, noodwendig droomerige on- practische personen moeten zijn, is echter volkomen onjuist. Ramsay MacDonald was journalist voor hij parlementslid werd cn heeft vele boeken geschreven. Mussolini was eveneens journalist, Lenin had voor de Russische revolutie al heel veel boeken en geschriften op zijn naam staan. In Spanje zelf was de romanschrijver Blasco Ibanez een politicus wiens vurigheid (hem soms groote moeilijkheden bezorgde. En de Italiaansche dichter d' Annunzio 'heeft in de Europeesche zaken zijn mond ook duch tig geroerd. Trotzky is jarenlang journalist geweest en heeft zijn letterkundig werk weer opgevat nu hij verbannen is. Dit verband tusschen politiek en auteur schap is niet nieuw. Disraeli was een roman cier, Gladstone schreef veel, en Lord Bal four en Lord Haldane hebben beiden werken over wijsbegeerte geschreven. De Mariaschool, thans in dit perceel gevestigd. Hef leven en streven van Gandhi. BLIND VLIEGEN. De piloot van elk vliegtuig kan soms plot seling midden in een zoo dichte mist terecht komen, dat hij niets van de aarde ziet. Dan moet hij zich volkomen verlaten op de in strumenten in de cockpit, die hem vertellen, of hij horizontaal vliegt of hij den goeden koers houdt, cn op de juiste hoogte blijft. Dc huidige aeronautische instrumenten zijn zoo goed, zegt Tit Bits, dat vliegen in den mist voor een ervaren piloot weinig verschrikkin gen oplevert. Den jongen vlieger wordt het „blind vlie gen" op handige wijze bijgebracht. Over zijn cockpit wordt een kap bevestigd, die hem ver hinderd iets daarbuiten te zien. In een twee den cockpit zit zijn instructeur, die echter vrij en volledig uitzicht heeft. Deze heeft de beschikking over precies dezelfde instrumen ten als de leerling behandelen moet. Mocht de beginneling zich dan eens vergissen, dan kan de instructeur onmiddellijk correcties aanbrengen en het vliegtuig in den juisten stand houden. EEN GEWELDIG ZOEKLICHT. Een zoeklicht met een lichtsterkte van liefst 3.000.000.000 kaarsen is onlangs door een Engelsch vlieger-majoor Jack Savage, uitgedacht. Zoo krachtig is het nieuwe in strument-, dat het een lichtbundel uitwerpen kan die de wolken op meer dan 16000 voet of meer dan 5 K.M. boven de aarde zwevende goed kan verlichten. En de uitvinder hoopt dien afstand nog tot 25.000 voet te kunnen uitbreiden, weet- Tit Bits mede te deelen. Ter verdediging tegen vijandelijke vlieg tuigen kan dit zoeklicht worden gebruikt, maar dan veranderd in een reusachtige tooverlantaarn. Een glasplaat voorzien van een netwerk van bepaalde afmetingen wordt er dan voorgeschoven, zoodat de lichtvlek op de wolken een groot vierkant wordt ver deeld in 16 kleinere vierkanten. Komt nu een vliegmachine in zoo'n hok, dan kan vrij wel onmiddellijk berekend worden hoe snel, hoe hoog en in welke richting het vliegtuig gaat. Het zoeklicht kan eveneens voor handels doeleinden aangewend worden. In weinige minuten is in plaats van de netplaat een an dere schijf met reclame voor hot licht ge schoven. Een gigantische advertentie, die in een groot gebied te lozen is, wordt dan op de wolken geprojecteerd. NAAR DE MAAN. Professor Stewart, van de Princeton Univer siteit, voorspelt, dat binnen honderd jaar onze nakomelingen naar de maan zullen kunnen reizen in een schip, dat door racketten voort gedreven wordt cn waarvan dc bouw 400 mil- lioen pond sterling kosten zal. Heenreis 400 millioen pond. En de terugreis? Je kunt er van verzekerd zijn, dat, zoodra je op de maan aangeland bent, je zoo schielijk mogelijk weer terug zuit willen naar de goede aarde. Er zijn namelijk eenige kleinigheden die op de maan ontbreken en die wij hier beneden wel hebben. En daar bij behooren water, lucht en voedsel. Verder is er op de maan nog een andere onaangenaamheid, en wol het klimaat. De temperatuur aan do zonzijde stijgt tot 244 graden Fahrenheit, wel iets warmer dan kokend water. Aan den anderen kant daalt het tot 244 graden onder nul dat betec- kent 276 graden vorst! Een menschelijk wezen zou noch in die hitte noch in die kou kunnen leven, i Het Is 'n zeer typisch verschijnsel, dat Gandhi die tegen niets zoo sterk is gekant als tegen personen cultus, juist- het voorwerp vormt van een bijna goddelijke vereering. De velen, die hem bezoeken, dezen om particuliere za ken met hem te bespreken, anderen, wijl hun een kort interview met den Mahadma werd toegestaan, getuigen bijna elk van een zeer verschillenden indruk, dien Gandhi bij hen achterliet. Maar uiteenloopend als deze mee ningen ook mogen zijn, allen zijn het er on voorwaardelijk over eens, dat in Gandhi een leidersnatuur van groote zuiverheid cn be gaafdheid aanwezig is, die hem, te zamen met de wilskracht zijner overtuiging tot een superieure persoonlijkheid stempelen. Wanneer de geliefde nationale leider met den trein in de klasse der armen het land doorkruist, of somtijds ook in bedelaarsge waad, den staf in de hand en barrevoets zich met enkele getrouwen van dorp tot dorp be geeft, verzamelen zich steeds weer groote massa's om hem heeh. Soms van duizenden en tienduizenden, die hem langen tijd bege leiden en geduldig wachten op maar een en kel woord uit den mond van den meester. Of zij verdringen zich in groote scharen, om de wagon, waarin hij reist, of het huis, waar hij zijn nachtlogïcs heeft gekozen. Vol enthou siasme zingt de menigte hem dan de natio nale liederen toe, meesttijds gevolgd door den overwinningskreet: „Mahadma, Gandhi-ki- ii-jai!" Als was hij een heilige, ondernemen de bewoners uit. den omtrek bedevaarten naar zijn verblijfplaats en de vuurprlesters bidden voor zijn welzijn. Een bekend biograaf van Gandhi's leven vertelt ons dan ook, dat de Engelsche ge rechtsambtenaar Lloyd, die een der bitterste vijanden van den Mahadma is, bij zijn ge vangenneming heeft verklaard, dat het zeer wenschelijk was, niemand bij Gandhi toe te laten, daar anders zijn cel zeer spoedig zou uitgroeien tot een Mekka voor de geheele wereld. Het kastenstelsel, dat met al zijn tradities, zijn stempel op de Hindoesche maatschappij heeft gedrukt, verdeelt de bevolking in niet minder dan 84 verschillende hoofdkasten, die op strenge wijze van elkaar zijn gescheiden. Zoo b.v. door het verbod om gemeenschappe lijk den maaltijd te nuttigen, of onder elkaar te trouwen. Dc handwerkslieden die hun werk zittend verrichten, mogen geen echtverbin tenis aangaan met de handwerkers, die groo tere modellen vervaardigen, en dit staande doen. Een zeer groot deel van het Indische volk bestaat uit paria's, die door niemand mogen worden aangeraakt en van wie zelfs het aanzien wordt geacht iemand te veront reinigen. Het moet dan ook wel een zeer invloedrijke geest zijn. die deze. in ontelbare confessio- necle cn sociale hokjes gespletene maatschap pij, tot een geheel kan maken in den strijd voor een ideaal, dat hij zelve heeft verkon digd. Zooiets was alleen voor Gandhi wegge legd. Het enthousiasme der armen wekte hij op, hetgeen niet uitsloot, dat ook de rijke kooplieden hem hun gunst schonken. Zoo kon het dan ook gebeuren, dat toen Gandhi ver klaarde. dat het dragen van vreemde textiel - stoffen een zonde was en van de bevolking eischte. deze ie vernietigen, onmiddellijk dit belangrijke bevel door het volk in al zijn ge ledingen werd opgevolgd. Met een geweldig clan werden op alle publieke pleinen in de groote steden brandstapels opgericht en on telbare balen Engelsche stoffen met plechtig ceremonieel verbrand. Alleen een werkelijk groot mensch met een genialen kijk op 's werelds zaken is in staat om den anders zoo kalmen Indiër tot dergelijke ingrijpende daden te brengen. Mahadma Gandhi werd den 2cn October 1869 geboren. Als schooljongen komt. hij on der den invloed van atheïstische elementen en wil hij zich reeds van den godsdienst zij ner ouders verwijderen. Zeer spoedig was deze periode echter ten einde. Dan volgt zijn studietijd aan dc Indische Middelbare school, waar hij naar hij in een autobiografie mee deelt niets heeft, gedaan om een goed handschrift te verkrijgen, een gebrek dat hem in zijn studententijd in Engeland nog dikwijls parten zou spelen. In 1887, wanneer hij reeds gehuwd is. vertrekt hij naar Londen, om zich in dc rechtswetenschap te bekwa men, ofschoon hij zich liever aan do studie der medicijnen had gewijd. Alleen omdat zijn reeds overleden vader tijdens zijn leven wel eens zijn afkeer over deze wetenschap had te kennen gegeven, .wijzigde hij zijn plan, j Al spoedig werd hij lid van de vegetarische studentenvereeniging, waarin hij na eerügen tijd een rol van betcekenis ging spelen, of schoon de eerste rede die hij daar hield, jammerlijk mislukte. Drie jaar later was hij met zijn studies gereed en twee dagen reeds na den dag van zijn laatste examen vertrok hij naar zijn moederland, waar hij in Bombay vriendschap sloot met den dichter Rajachan- dra, en daar tevens zijn advocatenpractijk ging opbouwen. Dezen tijd blijkt vooral zijn groote waarheidsliefde. eVle keeren heeft hij de uitvoering van een opdracht gestaakt, wanneer hij merkte, dat zijn cliënt hem on ware gegevens had versohaft. Bij elk geval, dat hij te behandelen kreeg, bedong hij zich dan ook te voren het recht, zich onmiddel lijk terug te trekken wanneer hij een derge lijke oneerlijkheid gewaar werd. Een onbekend jeugdportret van Gandhi, als advocaat. Gandhi was ervan overtuigd dat al het verkeerde slechts door het goede kon wor den ontwapend. Eén keer werd er een aanslag op zijn leven gepleegd, en meermalen werd hij door het volk overvallen en geslagen en gevangengenomen. Nooit echter was hij dezen tegenstanders kwaad gezind. In de ge vangenis hield hij zich stipt aan ce voor schriften en leerde zijn lotgenooten de cipiers als medemenschen te beschouwen. In het programma van Gandhi door middel waarvan de Mahadma zijn land van de vreemde overheersching denkt te bevrijden, neemt de terugkeer naar het inheemsche spinnewiel, (de charkha) en de bhaddar, de katoenen stof, die vervaardigd wordt van garen dat met de hand is gesponnen, een zeer groote plaats in. Sinds zijn jeugd reeds voert hij een ijverige agitatie om zijn land- genooten ertoe te brengen, inplaats van de vreemde, in fabrieken vervaardigde kleeding stoffen, zelf met behulp van het handspin newiel deze goederen te produceeren of ze te koopen van de inheemsche industrie. De bedoeling daarvan is de verheffing van den economischen stand der enorme boerenmassas in Britsch-Indië die tegenwoordig zoo laag is, doordat de boeren veel te weinig land bezit ten en derhalve gedurende een groot deei van het jaar tot nietsdoen zijn veroordeeld. De edele bevrijdingsroep van Gandhi heeft de harten van Groot-Indië veroverd. Hij kwam in de steden der rijken, maar drong ook door in de sloppen van wanhoop en el lende. Vele meisjes gaven hun verachte be roepen op cn begonnen te spinnen, evenals gevangenen en verder het geheele Indische volk. Het spinnewiel dat ook den Mahadma op al zijn reizen vergezelt, is het nationale symbool bij uitnemendheid geworden en naar de meening van vele vooraanstaande Indiërs het wapen, waarmee eens zonder geweld of bloedvergieten het land zal worden bevrijd. Hoe men ook oordeele over de uitvoorings- mogelijkheid van zijn. plannen, een feit is, dat deze groote mensch weer vreugde heeft weten te brengen in zoovele mensch levens; zeker is het, dat hij hun een ideaal heeft ge geven, waardoor ondanks alle ellende, mii- iioenen cn nog eens milhoencn stervelingen een nieuw levensdoel hebben gevonden. J. ft

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 16