J. LOTTGERING LETTEREN EN KUNST Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING Gr.Houtstr.5a - Tel. 10771 BELANGRIJKE PRIJSVERLAGING Stillen de hoest Maken los BIOSCOOP. Verzuim niet tijdens de schoonmaak De Waagspelers. HAARLEM'S DACBIAD ZATERDAG 19 MAART 1932 dooi KAREL DE JONG. Als tolken Jare in den aan. Paschen voor- afgaanden tijd neemt ook nu de Passie-mu ziek een belangrijke plaats in het muzikale leven in. De radioprogrammas der komende week weerspiegelen dit verschijnsel- Bach's Mattheus-passie komt op meerdere plaatsen tot uitzending. Wij zijn echter zoo licht ge neigd het begrip „Passie-muziek" van zelf met den naam van Johann Sebastian Bach te verbinden. Dit nu is niet geheel Juist, want (al mogen we in diens geweldige Matthëus- passie de meest dramatische en meest ver heven, kortom: zelfs voor onzen tijd nog de ideale en ongeëvenaarde verklanking van het lijdensverhaal erkennen), reeds lang vóór Bach zijn vele Passie-muzieken geschre ven en daaronder bevinden zich werken van beteekenis. Bovenaan staat van die vóór- Bachschen Passies wel de Matthaeus- Passion van Heinrich Schüta. Nu die a.s. Woensdag door Huizen uitgezonden zal wor den, willen we over de Passie-muziek in het algemeen e-n over Heinr. Schütz in het bij zonder een' en ander schrijven. Reeds in dc lSde eeuw heeft men de voor dracht van het lijdensverhaal los gemaakt van de aigemeene Evangelie-leeringen. Aan den eenen kant zijn daaruit de Passie-spelen voortgekomen waarin echter het dramatische element den kerkelijiken oorsprong en samen hang spoedig deed vergeten; anderzijds bleef vorm en geest van de oude leering be waard, nl. bij de „Koraalpassie". Met het evangelische kerklied heeft deze geen ver wantschap; zij ontving haar naam van het Gregoriaansche koraal, dat ook tegenwoordig nog de basis der R. K. liturgische muziek vormt. De Gregoriaansche zangen worden in twee groepen onderscheiden: concentus cn accentus. De concentus omvat werkelijke gezangen, melodieën, waarvan vele door haar rijkdom, schoonheid cn uitdrukkingskracht eeuwen lang de meesters der veelstemmige muziek geïnspireerd hebben. De accentus daarentegen is minder gezang dan decla matie, die zich van het gesproken woord slechts daardoor onderscheidt, dat de stem een muzikaal-controleerbare toonhoogte be waart; de redekundige indeeling wordt door enkele bescheiden toonvallen duidelijk ge maakt. De accentus is ontstaan in een tijd, toen zingen gelijk stond met luid spreken. Tot de accentus behooren nu de passieleeringen, ook na hun drama tiseering, dat wil zeggen dat zij met meer door den priester alleen werden voor gedragen, zooals bij de algemeene evangelie leerlingen het geval was. maar dat de rollen over verschillende medewerkenden werden verdeeld. De priester of diaken vertegen woordigde den Evangelist, een tweede gees telijke zong de woorden van Christus, een derde die van alle andere personen. Deze drie „Solisten" of ,.soliloquenten" vereemgden zich dan bij de woorden der turbae" (me nigten (als b.v. de jongeren, de hoogepries- ters, het Joodsche volk, de soldaten enz.) tot het „koor", dat in lateren tijd door de ge zamenlijke aanwezige geestelijken ver sterkt werd. De accentus begint met stijgende kleine terts. De Evangelist zingt deze in de tenor lig ging a--c-c-cenz., Christus in de ba- riton-liggtng d-fenz.; Petrus en PHa- tus een octaaf hooger, dus in het falset, de later bijgekomen sopranist zong de vtou- •wenpartijen een octaaf hooger dan de Evan gelist. Meer nog dan door de vocale ligging onderscheiden zich de personen door d.e slot wendingen van hun zang, die voor elk ste reotiep is, waar waarover we nu niet nader kunnen uitweiden. Uit dezen, accentus nu zijn de „koraaipas- sies" ontstaan. In alle treedt echter op een plaats de concentus inplaats van den accen tus, nl. daar, waar Christus roept: „Eli, au lama asabtani". De koraalpassies werden, in den ouden wa zelden opgeschreven meestal werden de par tijen improvisatorisch gezongen. In de 16e eeuw is de „motetten-passie ont staan. In deze is de geheele tekst meerstem mig op muziek gezet. In de plaats der sou treedt het koor, ook daar, waar een enkele persoon voorgesteld wordt. Vergeleken met de oude liturgische declamatie komt in de motettenpassie een veel levendiger muzikale handeling voor den dag. Nog van later tijd is de „oratorische pas sie". In deze geven dc solo-stemmen cn het koor door lyrische inlasschen beschouwingen over het gebeuren, of uiten hun gewaarwor dingen en conclusies. Tot deze rubriek van passieverklaringen behooren die van Bach volgens de Evangeliën van Johannes en Mat- thaus. Motetten-passies zijn o.a. van Obrecht (1505) Jac. Gallas (1587) en Gesius (1607) bekend. Anderen weer vermengden de stijlen van koraal- en motettenpassie. Daartoe be hooren Orlando Lasso, Joh. Walther (de medewerker van Luther), Vulfrius (1613) en Schütz. Heinrich Schütz (Sagittarius) is in 158o. dus een eeuw vóór Joh. Seb. Bach gestorven; studeerde aanvankelijk rechten, doch ging in 1609 naar Italië voor muzikale studiën. Hij werd In Venetië leerling van den beroemden Gior: Gabrieli. Hij geldt als de grootste com ponist van evangelische kerkmuziek vóór Bach. Hij schreef meerdere Passies; die naar Matthëus heeft hij in 1666, dus op hoogen leef tijd gecomponeerd, Schütz' passies zijn a cappella bedoeld, dus zonder begeleiding van instrumenten; zij vertoonen een vermenging van den Gregoriaanschen accentus met an dere stijlen, voornamelijk met den eenstem- migen Italiaanschen zang. De partij van den Evangelist is nagenoeg in den ouden koraal- toon gehouden. De verschillende personen en gebeurtenissen zijn door Schütz scheef en levendig gekarakteriseerd; soms heeft zij zeer dramatische momenten weten te berei ken. Het hoogtepunt ligt wel bij het boven genoemde „Eli, Eli", dat in de afgebroken eerst stijgende, dan dalende melodie een aangrijpend beeld van de worsteling der laat ste krachtsinspanning en de dooropvolgende uitputting geeft. Vermeld zij nog dat Schütz de componist der eerste Duitsche opera „Daphne", geweest is In 1672 ls bij overleden. De naderende lente wordt a.s. week in vele composities aangekondigd; de herdenking der Opstanding vinden we terug in de uit voering der 2de Symphonie van Mahler (Ber lijn, Zav.), die in zijn eerste hoofddeel wel erg veel Wagner-herinneringen vertoont, maar in zijn laatste zich tot een groote cli max verheft. Mahler's pessimisme heeft zich tot het Scherzo, een uitwerking van zijn lied „Die Fischpredigt der H. Antonius, beperkt. Een bijzonderheid is de Wo. uitzending van Motala; hier zal voor de eerste maal het nieuwe instrument dat door de samenwer king van den beroemden natuurkundige Prof. Nernst met de niet minder beroemde plano fabrikanten Bechstein ontstond, door den aether klinken. De „neo-Bechstein" heeft recht op onze buitengewone belangstelling! HET TOONEEL „VERLIES EN WINST /32,/ van M. H. K. Franken, door de Amsterdamsche Studenten Organisatie De heer G. F. M. Schutte schrijft ons: Woensdagavond gaf de Amsterdamsche Studenten-Organisatie voor Moderne Kunst een uitvoering in den Hollandschen Schouw burg. Zij had hiervoor gekozen het Lustrum spel van het Delftsche Studenten-Tooneel- gezelschap Verlies en Winst *32. divertisse ment melancolique van M. H. K. Franken, onder regie van Abraham van der Vies. Deze opvoering leek mij zoo buitengewoon belangrijk, dat ik mij tot enkele bestuurderen van Haarlemsche vereenigingen op cultureel gebied heb gewend met het doel, deze opvoe ring ook in Haarlem mogelijk te maken. Of deze poging zal slagen, zullen wij moeten af wachten. Het stuk bestaat uit 3 bedrijven met een proloog en een epiloog en behalve in het grootsch opgezette Wereldsche gerecht (III) zijn de figuren in het stuk allen gewone menschen. De kaartclub, bestaande uit den dokter, den criticus, den handelsreiziger en den eigenaar van het winkeltje in grafarti- kelen, bespreekt ter linkerzijde van het too- neel zoo onder de bridge door de lasten en problemen van dezen tijd, terwijl ter rech terzijde het leven van een oude vrouw lang zaam uitdooft. Op het middentooncel zien we in volgorde der bedrijven: 1. de straat, later de vergaderzaal van het wereldsche ge recht; 2. dc winkel in rouwartikclen van Monsieur Durant; 3. het pierement met de draaiorgelmuziek van Hans Brandts Buys; 4. de vergaderzaal van het Wereldsche Ge recht; 5. het poortje in den muur. Hiervoor ontwierp va*i der Vies een tooneelbouw die respect afdwingt, want in een hoofddécor laat hij alles spelen. Ik wil slechts enkele punten uit de voor stelling aanstippen, hoewel de groote hoe veelheid goeds de keuze moeilijk maakt. Ik denk dan allereerst aan het pierement, zoo n groot café-orgel, met de twee maatslaande en trommelende mannetjes, waarvan de een, het rechter mannetje ,op zoo'n prachtig een voudige wijze ingrijpt, in een tragedie: aan de zuiver gegeven ontwikkeling van de liefde van Anneke en Gijs en de episode met het danserejse van het orgel, en den clown, die met hun aller leven speelt. Dit pierement, door den kroegbaas gekocht om de crisis te bestrijden, speelt het drama af voor een kwartje de rol, want een cent was toevallig niet aanwezig. Dan denk ik aan enkele werkelijk groote momenten aan de speeltafel, waar men er in slaagde, niettegenstaande het groote tooneel nergens was afgescheiden in hokjes, toch volkomen de situatie te scheppen van een klein rookerig café, waar de vier mannen hun avond slijten en vanwaar de handeling zich steeds weer verplaatst naar de andere twee afdeelingen. Maar vooral denk ik aan het Wereldsche Gerecht. Hier slaagde Franken er !n. om ons in klein bestek de leiders der menschhcid in al hun sterke zwakheid te laten zien. De vergadering wordt gepresideerd door een professor in de economie. Rechts van hem zitten de generaal, de industrieel, de dominéé en de partijleider en links de diplo maat, de bankier, de rechter en de Journalist. Om deze kamer heen bouwde van der Vies een weegschaal, links het verlies, rechts de winst. Gijs en Anneke, die overal moeilijkheden op hun weg gevonden hebben, hun witten weg naar het kleine huisje met de roode bloe men, zullen juist verwijderd worden omdat de deuren worden gesloten, als een der bo den, die hem ook als het rechter mannetje van het pierement al goed gezind was, hem introduceert als de accountant, die de boeten der heeren komt controleeren. En Gijs, die nooit een baan kon krijgen, niettegenstaan de al zijn diploma's, omdat hij geen getuig schriften kon overleggen, wordt door de ver gadering als accountant geaccepteerd, want de uitleg van den bode: Als hij de boeken in orde bevindt, is iedereen tevreden en als ze niet in orde zijn wordt hij er uit getrapt", kan niemand weerleggen De president opent de vergadering met- een pessimistische beschouwing over dc slechte tijden en geeft het woord aan den generaal, die met stemverheffing de oude leugen ver dedigt, dat de militair er is, om den vrede te bewaren. Men wil dat hij ontwapent. Goed, maar dan eerst, alle anderen. Hij concludeert, dat er door de militairen helaas weinig op het gebied van den vrede bereikt is, en sluit zijn post met verlies. De journalist, als vertegenwoordiger van de Koningin der Aarde legt dan uit. dat alles voor hem even belangrijk is, dat kritiek geen reden van bestaan heeft, slechts objectieve weergave van alle gebeurtenissen is noodza kelijk; en als dan de kunstcriticus opspringt cn schreeuwt om het goed recht om het goed recht der Kunst, wordt hij snel de zaal uit gewerkt. De post sluit met verlies. De partijleider heeft niet veel interesse, want de verkiezingen vinden eerst in 1936 plaats, maar in de boeken wil hij toch voor komen, om zijn invloed niet door anderen te laten ondermijnen. Verlies. Nadat ook de dominee en de diplomaat in mineur hebben gesproken, moet de rechter verklaren, dat hij zich van een oordeel moet onthouden zoolang hij niet alles weet, en zijn post. wordt als goodwill op de balans vermeld. Dan wil de president het woord weer ne men, maar de bankier cn de industrieel in.- terrumpeeren, dat zij nog niets gezegd heb ben. Hun zegt de president dan het zwijgen op. Zij hebben het in deze j?*ren in hun af- deeling zoo slecht gemaakt, dat op hun oor deel geen prijs wordt gesteld. Ondertusschen heeft Anneke haar potje met een roode geranium op de winstschaal gezet, terwijl de boden de boeken naar de verliesschaal dragen en de balansen door Gijs worden gecontroleerd- Terwij l allen nu redetwisten, daal;, de schaal Winst. De dominé springt ontzet over eind, en als de president de bode gelast te INGEZONDEN MEDEDEEL TNG EN a 60 Ct». per regel Ververij en Chemische Wasscherij MIJN HARDT'S SALMIAK-TABLETTEN Dooien 20 en 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten gaan zien wat er op winst staat, kan deze niet anders zeggen dan „eeh potje met blom men". Als dit dan snel verwijderd wordt, daalt de schaal verlies en Ls alles goed. Oijs levert het rapport in en dit blijkt bij voorle zing een liefdesbrief aan Anneke te zijn. Met smaad wordt hij verwijderd, niet dan na met klem voor zijn recht als Mensch te zijn op gekomen. Dan geeft Jan, het zoontje van den kroegbaas nog even zijn opinie over de hee ren ten beste, en daarna serveert de bode de vingerkommetjes en de servetten. ,Fn zij, zij wasschen hunne handen in onschuld, cn hunne monden". Dan nog het prachtige slot. de dood der oude vrouw, do dood van Gijs, onder het dansen van de carnavaLsgasten, cn het slui tingsuur van het café, hoogste tijd, denk om de politie, das Lied ist aus. Fragmenten slechts, beelden die nu nog scherp in mij voortleven. Mijn oprechte dank aan allen die tot het ontstaan, uitvoeren, en organiseeren van dit spel van onzen tijd hebben meegewerkt. Moge het ons gelukken ook Haarlem van dit zoo bij uitstek goede moderne tooncci te laten genieten. G. F. M. SCHUTTE. EEN LONDENSCH ORKEST IN NOOD. Met de komst van het symphonie-orkest van de British Broadcasting Corporation is het bestaan van andere Londensche orkesten dat toch al nooit gemakkelijk was, zeer ha chelijk geworden. Het bestuur van het Lon- densch Symphonie-Orkest heeft zijn abonnés doen weten dat om financieele redenen twee vermaarde uitvoerenden kunstenaars, Elisa beth Schumann, de zangeres en Moritz Ro senthal, de pianist, niet op een van de con certen in de Queens Hall hebben kunnen ver schijnen. Het was gebleken dat de orkest- directie onmogelijk de kosten kon dragen voor het engageeren van solisten, die door den onlangs overleden impresario, Lionel Powell, waren uitgenoodigd. De 6 concerten in Londen, tot heden in het seizoen gegeven, hadden een zwaar verlies opgeleverd cn het zelfde moest worden gezegd van de concer ten van dit orkest in de provincie. Tot heden was op deze serie concerten een bedrag van 1550 pd.st. toegelegd. Dit feit is te meer te betreuren aangezien het Londensch Symphonie-orkest, van muzi kaal en kunstzinnig standpunt beschouwd, met schitterenden uitslag heeft gewerkt. Maar het is duidelijk dat deze particuliere concertonderneming het niet kan bolwerken tegen een organisatie als de B.B.C.. welke ln staat is met staatshulp en uit openbare fond sen te betalen voor de diensten van de beste musici en wereldberoemde solisten. Naast het B.B.C.-Symphonie-Orkest, dat een groot aan tal openbare concerten geeft in Londen, heb ben organisaties als het Londensch Sympho- nie-Orkest geen bestaanskansen meer. en het is te vreezen dat zij vroeg of laat zullen wor den ontbonden, tenzij de BB.C., een plaatsje er voor inruimt in de muziek-zon. MUZIEK. Liebe", die op de trappen had plaatsgeno men! Ook het effect van het oogenbilk in het slottooneel, waarop in het duister de groote portretten der „Ahnen" (die sprekend op Jula Rlllo en Walter Triebei leken) als transparenten lichtten was een lumineuze vondst. De eerste scène begon met een modeshow waarin verschillende leden van het Hlrsch- ensemble als vrouwekijns en mannekens fun geerden. We hebben daar fraaie en elegante creaties van het Haagsche liaison de Paris" kunnen bewonderen en dc nieuwste heeren- modevS der firma Dyckhoff en Zn. Ik hen een leek op dat gebied, maar vond verschil lende damesjapponnen wel erg apart en af- TUdig, of afgezakt: een rok met een paar hengsels en verder naaktstudic! Maar dat zal wel zoo hooren en is ln den zomer niet zoo koud als het nu nog lijkt. Er waren trouwens ook beeldige meer gesloten of complete jurken en betooverende complets Complets ook voor heeren: costuum, paletot (geheel op zijde!), Jas en pet. Laten we 't ons voor gezegd houden. En «n jaquet van grijs cheviot met zwart geboord en gesloten met één lossen knoop en een redingote ook al met één lossen knoop en zonder overslag en daarbij een grijs gilet met parelmoer boutons en gestreepte:; pantalon.... o, wat een vondsten! Wat jammer dat er nu net malaise ls! Enfin, de ongekend en onge ëvenaard lage prijzen dr firma's X en LJ kunnen ons toch misschien aan al die zalig heden helpen. Het was Vrijdagavond in den Schouwburg niet zóó vol als we bij Hlrsch gewend zijn. De Paaschtijd deed vermoedelijk zijn invloed gelden. Toch was de zaal vrij goed bezet; de aanwezigen hebben zich geamuseerd cn daarvan herhaaldelijk door applaus blijk ge geven. K. DE JONG. lï KMBRANDT-TIIEATER Liefdes-Parade. Over de hoofd film ln het Rem- brandttheater kun nen we kort zijn: ieder zal zich Mau rice Chevalier en Jeannetto MacDo- nald nog wel herin neren ln de koste lijke operette-film ..The Love parade." Ieder zal de „hits" uit deze film nog wel kennen. Dream lover, Love Parade. Nobody's using It M. CHEVALIER now. En ieder zal deze film nogmaals willen zien. Want ze schenkt een zeer genoeglijken avond. Uit het voorprogramma noemen we voor al het variété-nummer van de 4 Bronetts, de bekende Scandinavische clowns. Het is wer kelijk de moeite waard deze grappenmakers aan het werk te zien. En al zijn hun grol len niet geheel onbekend, toch weten zij ze met een smaak en élan op te disschen, dat het een genoegen is hen te aanschouwen. En voorts hebben Polygoon. Fox cn Para mount gezorgd voor actueel nieuws in klank en beeld. Het Mysterie der Schepping. Zondagmorgen draalt in het Rembrandt- theater ..Het Mysterie der Schepping", een U.F.A. cultuurfilm onder leiding van Ems'. Krieger vervaardigd. De film geeft weer de ontwikkelingslijn der levende wezens van het eencellige amoebc-achtlge wezen af naaT den mensch toe. Dc wijze van voortbrengen, paren, rijp worden en baren van verschillende dierklas sen zijn op fraaie wijze opgenomen. Een ander deel der film ls gewijd aan menschelljke ab normaliteiten en aan apen. Het is een hoogst interessante film, die In verband met een en ander goedgekeurd ls voor personen boven 14 jaar. CINEMA PALACE. Fritz Hirsch Operette. Met „Rund um die Liebe" heeft Fritz Hirsch ons een operette doen vertoonen, die van het gemiddelde van het genre weinig af wijkt. De verwikkeling: wederzijdsche ver wisseling door vermomming was even weinig oorspronkelijk van gedachte als waarschijn lijk van uitvoering; de muziek; van Oscar Strauss een samenstel van beproefde recep ten meerendeels zonder een karakteristieken smaak. Eenige walsmelodieèn, een vlotte en werkelijk aardige marsch, een paar vrij zoutelooze melodrama's een geslaagde paro die op „Ich bin ja heut so glücklich": zie hier een kort overzicht van de muzikale spijze. Van de Walsen was het Walslied „Ein Schwipserl" nog wel het aardigste; in het melodrama no. 11 kwam een geslaagd mu zikaal moment voor; in een ander nummertje was het vooral het instrumentaal effect te prijzen. Trouwens over het geheel toonde de 1 instrumentatie den kundigen en geroutl- neerden vakman. Ook de rolbezetting gaf weinig nieuwe ge zichtspunten. We zagen de goede bekenden van het Hirsch-ensemble elk in een rol zoo ais we die van hen kennen. Friedel Dotza en Hilde Harmat jeugdig, specLsch cn elegant, Jula Rillo als „komische Alte", Artur Eugens plomp parvenuachtig, Walter Triebei als pie pende geborneerde oude deftigheid, Albert May als noble seigneur, Paul Harden als ie- vcndlgen jeune premier, Herbert Weissbach als stupiden baron. Daaromheen groepeerden zich de rollen van minder beteekenLs. Helaas ontbrak de ziel van alles, Frltz Hirsch. op het tooneel. Hoe grappig en verdienstelijk de an deren ook spelen, geen weet als Hirsch het tooneel te vullen en door luimige invallen en gezegden den lach te ontketenen. Toch was de geest van Hirsch over allen vaardig; niet het minst bespeurden wc dien in het decor, dat als steeds origineel was. Hoogstvermakelijk waren b.v. de Imbeciele snuiten van de twee decoratieve leeuwen die het trapbordes flankeerden en waan-an mer. den eer.e een sigaret in den goedigen muil gestopt had. Nog vermakelijker werd het toen beide hun koppen met de groenlichtende oogen bescheiden afwendden „rund um die „Rango". In de krant van Donderdag is „Rango" al uitvoerig besproken. We kunnen niet anders doen dan deze prachtige Jungle-film opgenomen in de oerwouden van Sumatra, het eenige land waar tijgers en oerang- oetang gelijktijdig voorkomen, door den be kenden Ernest Schoedsach, aan onze lezers ten zeerste aanbevele.n. Men lette dan een speciaal op de uitdrukking in de ge zichten van de apen. Het is dikwijls meer dan komisch zooals hun absoluut mensche lljke gevoelens op menschelljke wijze in hun gezicht tot uitdrukking komen. Ik zag hot nog nooit zoo frappant. Deze film zal u in angsten en beven soms doen nederzitten. in spanning en ook in plezier. Het zou wer kelijk jammer zijn als u de film ongezien voorbij liet gaan. Na de zoo verdienstelijk gespeelde openingsmuziek, draalen het Ufavon Journaal, het Universal News cn Polygoon's Holl. Nieuws. Vooral Polygoon munt dezen keer uit, wat heel wat zeggen wil. daar de belde andere ook uitstekend zijn. Max Fleischer komt met zijn geluids- teekenfilm „Show me the way to go home". De man op het tooneel brengt iedereen in stomme verbazing over zijn prestaties. Hij werkt met duiven, kaarten, een gehypnoti seerde slang", die schrijft, groote theekis ten en twee jonge meisjes. Wc weten, dat we er tusschen worden genomen, maar we snappen in de verste verte niet hóe. LUXOR THEATER. Madame Satan. Wanneer een vrouw tot de ontdekking komt dat zij haar man niet meer boeit, dat er eer. andere is gekomen in zijn leven, bij wie hij zoekt wat hU bij haar niet kan vin den als een man moe van zijn zaken terug komt, wil hij wel eens liever naar wat luchtlgcrs dan een concert dan is er maar een methode die succes kan afwerpen, en dat is met de middelen der andere vrouw deze te bestrijden. Te gaan concurreeren om zoo den dolenden echtgenoot terug te win nen. Bob raakt vervreemd van Angela, houdt er een vriendinnetje Trixie op na. Angela komt er achter en besluit te gaan vechten voor haar geluk. INGEZONDEN MEDEDEEL!NGEN k 60 Cu. per regel. L'w handen ook vooral 's avonds in te wrijven met Purol, dan blijven ze, ondanks al het natte en rawe werk, toch gaal en zacht. PUROL dooa 30 ct. Bij Apotb. en DrogUien. Op «en fantastisch bal-masqué in een Zep pelin verschijnt *U aU Madame Satan en lokt Bob van Trixie weg. Ever. nadat zij haar masker gelicht heeft, vergaat het lucht schip door onweer. Angela komt met een parachute behouden neer, terwijl Bob zon- der valscherm ln een meer plonst. Dan heeft Bob begrepen dat zij toch bij elkander hooren. Deze geschiedenis is door Cecil B. de Mille uitgewerkt in een amusante film met revue- inlasschingen. Zij geeft aanleiding tot grap pige situaties, al zijn deze nu niet. steeds fijn geestig. Jammer Ls de groote hoeveelheid tekst. Goed getroffen is het bal-masqué in de Zeppelin met de daarop volgende ramp. Kay Johnson, Reginald Denny en Lillian Roth vervullen de hoofdrollen. Het voorprogramma is uitstekend verzorgd. Behalve een fraaie natuurfilm over de Mooren-palcixen ln Spanje bij Granada is er Cliff Edwards (Ukelele Ike), die eenige aar dige Jazz-songs zingt en ls er een mooie kleurenfilm, die op komische wijze vertelt hoe „zij" de ..hoofdrol krijgt". Op het tooneel de vier Vree s in een beschaafden en krach- tigen gladiator-act Schimmenspel. De Strijd door alle Tijden. Germanen uit het Schimmenspel. Dc strijd door alle Tijden. Dc dagen van weleer, toen de Guldcnberg- sche Poort in de Groote Houtstraat een hoekje van het ParUsche Montmartre werd, eiken avond weer, als Ko Doncker er zijn schimmenspel vertoonde, leefden gisteren weer voor mij op. Vijf en twintig jaar ls dat al geleden en het ls mij, of het gisteren was, dat wij daar op tonnetjes dicht naast elkaar zaten en schaterlachten om Ko Doncker's Liefde door alle Tijden. En ik weet ook nog. hoe de lach plots soms verstomde en wij stil werden van bewondering voor de prachtige schimmen, die de kunstenaar Doncker ons voortooverde. Aai; die dagen van vroeger dacht. Ik tel kens bij het schimmenspel De Strijd door alle Tijden", dat gisteravond voor het eerst door de Waagspelers in het Waaggebouw werd vertoond, terug. O, de vervaardiger van dit schimmenspel, de heer F. H. Smit zal zeir de eerste zijn om toe te geven, dat hU geen Ko Doncker ls, maar iets van den geest van dezen knappen voorganger leeft toch ook in dezen Haarlemmer. De heer Smit heeft met zijn Schimmenspel geen nieuwe wegen be wandeld; hij heeft Ko Doncker niet alleen in den titel vrijelijk nagevolgd; een enkele maal, zooals bij Leeuwenhoek en zijn bacil len nadert hij hem zelfs pijnljk dicht, maar al is dit werk dan ook niet oorspronkelijk, het getuigt toch van talent en is doortrokken van den zelfden vroolljken geest als dat van den onverge tel Ijken kunstenaar, dien Smit tot voorbeeld koos. Smit toont ln zijn knup- pelrijmen dezelfde oubolligheid als Ko Doncker had cn er ls ook bij hem even als dat bij den schepper van Do Liefde door alle Tijden was eenheid tusschen den grappigen soms zelf geestigen tekst en do vertoonde schimmen. Zijn vis comica spreekt zoowel uit zijn rijmen als uit zijn schimmen, die ons den strijd der menschen van den vroegsten tijd af zelfs van het Paradijs tot heden toe geven. In zijn Schimmen tracht Smit ons al even min iets nieuws te brengen. Ook hier volgt hij beproefde voorbeelden, maar hij doet dit knap en zijn vroolijke humor verlaat hem maar heel zelden. Er waren bU deze gesne den figuren vooral bij de groepen ver scheidene, die terecht een spontaan applaus uitlokten. Welk een voortreffelijk gelukte groep bijvoorbeeld was die stoet van de naar het Heilige Land trekkende ridders. Welk een gespierde kracht in die mannen, die het paard van TroJo. voorttrokken! Hoe geestig met tal van aardige details dc optocht der dieren naar de Ark van Noach en hoe fijn zulke enkele figuurtjes als die van Lo- dewijk XV en Madame dc Pompadour. Zeer suggestief was ook het beeld van verlaten heid, dat de vlakte van Rusland opriep en levendig van expressie bijzonder knap zelis van uitvoering - dc Place dc la Con corde met de guillotine, Van werkelijke poëzie Franciscus van Assisi tusschen de vo gelen. een der best geslaagde tafercelen in dit schimmenspel. De brandende steden wij kregen er zelfs drie: Trojc. Rome en Moskou deden het minder cn toonden te weinig verschil in visie bij den maker. Verreweg het beste deel kregen wij voor de pauze- De tragiek van den strijd der laat ste tijden leende zich minder voor dat humo ristisch opgezette Schimmenspel. Misschien ook ging zij boven dc kracht van het talent van den heer Smit, die bij het wel wat pathe tische slot niet de schimmen wist te maken, welke de idee tot uitdrukking moesten brengen. Ook het daaropvolgende Dante en Beatrice bracht het tegenovergestelde van een cli max. Deze parodie op een der meesterwer ken der litteratuur kon lk moeilijk goutee- ren zij was zouteloos en l;et viel mij niet gemakkelijk om in den tekst en in de vrij grove schimmen den geestigen maker van Dc Strijd door alle Tijden van voor de pauze terug te vinden. Ik zou den Waagspelers ern stig willen raden dit nastukje van het pro gramma te schrappen. Ook met Dc Strijd door alle Tijden is het programma al lang genoeg. De flauwe parodie op Dante en Bea trice kan niet anders dan den totaalindruk verzwakken. De heer Smit zal van dit eerste nummer nog veel p'.eizier beleven; het groote succes van gisteren is er mij een waarborg voor. J. B. SCHUIL UIT DE STAATSCOURANT. BURGEMEESTERS. Benoemd is tot burgemeester van Klooster buren H. Scholtens cn tot burgemeester van Erp M. A, Eüen*.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 17