EEN VOL JAAR
GARANTIE!!!
DeMJ
Nlr\t\8®r
LETTEREN EN KUNST
GEBR. H. F. KIMMAN N.V.
■*aarbo$
Hoe kunt U bij de aanschaffing van een wringen de Kwaliteit
beoordeelen? Let dan vooral op de volgende eigenschappen
[De Haarl. Brandverzekering-Mij van 1846
MEUBELEN
IN N OOGWENK
15 DE JEUK
VERDWENEN!
HAARLEM'S DAGBLAD
WOENSDAG 6 APRIL 1932
Hef Tooneel fe Amsterdam.
De Opvoering
van
Goethe's Faust.
Toen Goethe's vrienden onder wie de
tooneelspeler Laroche was voor het eerst
na de première van Faust te Brunswijk in
1829 met Goethe over een opvoering te Wei-
mar spraken, sprong de dichter zooals La
roche later in zijn memoires heeft verteld
op, alsof hij door een wesp gestoken was.
„Gelooft men dan, dat ik zelf Faust niet zou
hebben laten vertoonen, als ik het gewild
had?"' riep hij uit. „Is het redelijk over mijn
werken te beschikken zonder te vragen, wat
ik zelf er mee voor heb? Ben ik soms al dood
voor de menschen? Besloten heeft men het
dus zonder mij er in te kennen?" en woedend
liep hij de kamer op en neer, zonder verder
op zijn omgeving acht te slaan.
Hoewel Goethe spoedig met de gedachte
van een opvoering verzoend raakte, was des
dichter's uitval toch wel een bewijs, dat hij
oorspronkelijk Faust niet voor het tooneel
bestemd had. Bij een vertooning van dit
werk verwondert men zich allerminst hier
over: Faust is tenslotte toch meer een dra
matisch gedicht dan een d.ama. Het lijkt
mij dan ook zeer juist gezien van Louis Saal-
born, dat hij flinke coupures in het werk
heeft aangebracht. Ondanks die coupures
duurde de vertooning toch nog meer dan 4
uur; het lijkt mij wel zeker, dat zonder be
kortingen het werk ons te lang zou zijn ge
vallen, vooral in dezen tijd. nu wij eenigszins
sceptisch zouden staan tegenover al die ver
schijningen van heksen en geesten in den
Walpurgisnacht, die feitelijk de handeling
telkens ophouden. In de vertooning waren
dan ook de fragmenten met de bovennatuur
lijke wezens zooals het tafereel in de hek-
senkeuken het zwakst en boeiden die ons
het minst En had Van Dalsum niet zoo su
perieur gespeeld, dan zou het deel vóór de
pauze met de vele monologen ons waar
schijnlijk ook lang zijn gevallen. Dramati
sche kracht krijgt het werk eerst, wanneer
Faust tegenover. Mephistopheles staat en de
innerlijke strijd overgaat in een strijd tus-
schen den duivel en den mensch.
Maar het ontroerende deel, waardoor
Faust als tooneelwerk nooit zal nalaten in
druk op het publiek te maken, kregen wij
eerst na de pauze. Het is de Gretchen-trage
die, die niet voor niets zoo vele componisten
Berlioz, Liszt, Gounod en Bossi tot in
spiratie voor meesterwerken heeft opgewekt.
Ook in de vertooning op het tooneel bleek
deze tragedie nog weinig of niets van haar
kracht verloren te hebben.
In het korte bericht in ons blad van gis
teren schreef ik reeds, dat het een prach
tige voorstelling is geweest, welke de Ver-
eenigde Spelers van „Het Nederlandsch Too
neel" ons van Faust hebben gegeven. Bij
deze grootsch opgezette en als geheel voor
treffelijk geslaagde vertooning met zoo su
perieure bezetting van de drie hoofdrollen,
liet ons de gedachte niet los: hoe jammer,
dat deze aan krachten zoo sterke vereeniging
thans ontbonden moest worden. Wij zien
waar-lijk in ons land te weinig groot tooneel
om juist bij zulk een vertooning het niet als
dubbel smartelijk te gevoelen, dat ons dit in
de toekomst waarschijnlijk onthouden zal
worden.
De voorstelling van Faust kreeg haar waar
de voornamelijk door de bezetting der drie
hoofdrollen. Faust, Mephistopheles en Gret-
chenalle drie overtroffen zij Van Dalsum,
Saalbom en Willy Haak onze hoogste ver
wachtingen. Reeds dadelijk de inzet de prol
loog in den hemel was al waren de
stemmen der geesten te zwak sterk door de
verschijning van Saalborn als Mephistophe
les. Zooals hij daar in het licht tegen den
donkeren achtergrond stond in het fel rood en
met zijn markanten kop, vulde hij de tooneel-
ruimte geheel en elk woord kreeg kleur, klank
en diepe beteekenis in de scherpe dictie van
Saalborn. Een waarlijk demonische, machtig
imponeerde figuur.
Ook van Dalsum boeide onmiddellijk bij
Zijn eerste verschijning en heeft ons in zijn
actie en zeggen geen moment los gelaten.
Wat ons vooral in den Faust van Van Dal-
Bum zoo trof was het beheerschte in deze
creatie. Want in het onbeheerschtc ligt wel
eens het zwak van Van Dalsum. Bij zijn Faust
was hiervan geen sprake. De kunstenaar liet
zich dit keer niet „gaan", hij hield zich in,
maar zijn spel maakte toch volkomen den
indruk van spontaniteit. Er waren zeldzaam
mooie momenten in zijn spel, dat aldoor
breed en diep was, vol variatie en sterk
boeiend. Hoe indrukwekkend bijvoorbeeld het
fragment, als hij zich wendt tot de maan en
dat aanvangt met de regels;
O zaagt gij, bleeke volle maan
Thans voor het laatst mijn lijden aan.
Welk een prachtige', diepe klank kreeg toen
die stem! En welk een kleur kreeg zijn spel
op de Paaschweide, wanneer ook de lente
het hart van Faust binnen dringt en hij ver
jongd wordt door de natuur om hem heen.
Een samenspel zooals Saalbom en
Van Dalsum, als Faust en Mephisto
pheles gaven voor en na de teekening van
het contract zullen wij maar zelden op ons
tooneel te zien krijgen. Dat was forsch, breed,
monumentaal van beiden, waarlijk klassiek,
grootsch tooneel.
Saalborn brengt alles voor de rol van
Mephistopheles mede: scherp intellect, pun-
tige geest, fel sarcasme, fijne spot, figuur en
plastiek. In zijn steeds vjuggc dictie kreeg
elke zin, elk woord relief en zoo werd het
luisteren naar dezen Mephistopheles een
even groote vreugde als het volgen van zijn
aldoor lenig, soepel en toch nooit geforceerd
spel.
Saalborn en Van Dalsum gaven voorna
melijk intellectueel genot; het spel van
Willy Haak schonk de ontroering. Deze Gret-
chen is wel de grootste verrassing van de
voorstelling geworden: het sterk dramatisen
talent van Willy Haak, dat hier tot uiting
kwam, was voor mij een openbaring. Jong,
lief, frisch en wel de hoogste deugd
nooit zoetelijk was deze Gretchen van
Willy Haak. Zij bleef het eenvoudige, on
schuldige kind en hield zich ver van de sen-
timenteele braafheid, waarmee de soldaat
Valentin haar wil omhangen. Daardoor wera
zij voor ons ook zoo veel menschelijker ban
wij haar bij lezing wel eens in onze verbeel
ding zagen In haar liefde was zij van een
groote innigheid en in haar smart van een
sterk dramatische en toch steeds beheerschte
kracht. Prachtig zegde en speelde zij het
„Mijn rust is heen, Mijn hart doet zeer" en
het was waarlijk geen wonder, dat het pu
bliek behoefte gevoelde om haar hiervoor
met warm applaus te danken. En de kerker
scène werd door haar opgevoerd tot een too
neel van diep-aangrijpende tragiek. Jammer
was het, dat de woorden „Gered geworden"
van de stem van boven geheel verloren
gingen en het slot hierdoor niet de diepe be
teekenis kreeg, die Goethe daaraan geeft.
Ook door de zeer goede bezetting der an
dere rollen mogen wij van een grootsche
Faust-opvoering spreken. Zonder ik het feest
op de Paaschweide, dat mij te veel aan een
Kloris en Roosje vertooning deed den
ken, uit, dan heb ik slechts woor
den van lof voor deze voorstelling.
Een zeer markanten, dorren Wagner
een prachtige figuur gaf Richard Flink,
een geestig gespeelde Martha Marie Meunier,
een vermakelijk kwartet zagen wij in Auer-
bach's wijnkelder van Oscar Tourniaire, Wil
lem Hunsche, Elias van Praag en Rien van
Noppen, van wie vooral Hunsche iets bijzon
der goeds maakte van het slot, als hij in
droomtoestand verkeert, een frisch, levendig
Liesje was Julia de Gruyter. Rob Geraerds
viel wat uit het milieu door Valentin wat te
veel in opera-stijl te spelen.
Saalborn. die het geheel in een sober, meer
aanduidend dan realistisch decor liet spelen,
en zich ook niet heeft laten verleiden met
een toch altijd op het tooneel weinig in
druk makend hocus-pocus van geestverschij
ningen enz. heeft als regisseur voortreffelijk
werk geleverd door voornamelijk de aandacht
op het spel te concentreer en. Men moet voor
dat werk te meer bewondering hebben, wan
neer men bedenkt, dat hij dat alles heeft
moeten doen tusschen de beslommeringen
van vermoeiende en opwindende vergaderin
gen en zorgen van een faillissement in. Wer
kelijk, men staat versteld over een zoo groote
werkkracht en concentratie van geest en een
woord van onverdeelden eerbied is hier ze
ker op zijn plaats. Saalbom moge als direc
teur de nederlaag hebben geleden, als kun
stenaar heeft hij met deze Faust-opvoering
de overwinning behaald en dat is toch altijd
nog het meest beteekenende
J. B. SCHUIL.
MUZIEK.
Negende Bachconcerf.
In het middelpunt der algemeene belang
stelling stond Dinsdagavond het pianocon
cert van Maurice Ravel, dat onder leiding
van den componist en met de uitnemende
pianiste Marguérite Long als vertolkster der
solopartij werd uitgevoerd. Haarlem mocht
zich op de première voor Nederland beroe
men; Rotterdam en Amsterdam komen daar
na aan de beurt.
Het was de tweede maal dat we de eer had
den Ravel,, de. grootste figuur van de levende
Fransche componisten, binnen de muren on
zer gemeentelijke concertzaal te begroeten.
De eerste maal, enkele jaren geleden, leidde
hij een uitvoering van zijn orkestwerk „La
Valse". De nu 57-jarige bleek nog iets meer
vergrijsd dan toen teeken van naderenden
ouderdom zijn kunst is niet vergrijsd,
maar heeft toch andere wendingen genomen
dan in zijn jeugd. Eigenlijk is de neiging tot
die wendingen ook al in vroegere werken van
Ravel te bespeuren. Wel vindt men in vele
daarvan een zekere mate van aansluiting bij
de door de Debussy ingeslagen richting, maar
dat betreft meer de klank dan den vorm. Het
zuivere impressionisme schijnt in Ravel maar
zelden belichaamd. Zijn strijkkwartet (1903)
en zijn Sonatine voor piano (1905) bezitten
de door de klassieken aangegeven vormen,
die ook in zijn Trio (1915) aan te toonen zijn
Ock het principe der tonaliteit heeft Ravel
nimmer opgeofferd, al werden de klassieke'
accoorden dpor tusschengevoegde tonen en
fe Iteraties verrijkt en soms vertroebeld.
Oude toonsoorten werden van hier en daar
aangewend.
Het ligt niet in mijn bedoeling, hier ter
plaatse een gedetailleerd overzicht van Ra
vel's schrijfwijze te geven. Zulk een studie
zou veel meer plaats vereischen dan in een
dagblad beschikbaar is. Genoeg zij, op te mer
ken, dat hij de ultra-moderne hobbles van
poly- en a-tonaliteit nimmer nagevolgd heeft.
In zijn werken van de laatste jaren nu is
een nog meer bewuste terugkeer naar het
oude, een nog sterker neo-klassicisme waar te
nemen, dan in de voorafgegane. Het begon
met de vóór enkele jaren geschreven ..Bo
lero" .waar een zuiver C gr. t. hardnekkig
doorgevoerd is. In zijn pianoconcert getuigt
hij zelf er van, en het hooren er van beves
tigt het getuigenis. G gr. t. (de hoofdtoon
soort der beide snelle deelen), B gr. t. (twee
de themagroep), en E gr. t., (in het Adagio)
komen klaar te voorschijn, veelal zoo onver
mengd en ongerept als in weinige van zijn
vorige werken het geval was. Er is een terug
keer naar den door Pijper bespotten „suyve-
ren drieklanck" om onze nationale genieën
met schrik en ontzetting te vervullen, of hun
minachting voor het ouderwetsche manneke
in te boezemen. Inderdaad gaan onze' groot
heden dan ook heel wat verder: zij schrij
ven geen maat meer die voor een gewoon oor
aannemelijk is.
De duidelijke omtrekken van den thema-
bouw en de scherpe rythmiek, twee dingen
v,-aar in Ravel zich steeds van Debussy onder
scheidde, komen in het pianoconcert ook
weer voor den dag. Bepaald archaiïstisch
is hij in hot Adagio met zijn ostinaat-door
gevoerde (en zeer oninteressante!) begelei
dingsfiguur. Dit Adagio lijkt me het minst
geslaagde deel van het werk; het is gerekt
en kan de aandacht niet gespannen houden
Een lichtpunt er in is de prachtige harp-
solo, waar de door glissandi omgeven melodie
in een betooverend licht verschijnt. He;
archaiiseerende element is in de AHcgros
minder sterk en in de instrumenteering
daarvan heelemaal niet aanwezig; de orkest-
zetting toont al het raffinement en al de
instrumentale verrassingen van den nieuwen
tijd en de pianopartij heeft grootendeels het
toccata-achtige, dat ook in Strawinsky's
Capricco voor klavier en orkest bemerkbaar
is. Zuiver solistisch treedt de piano weinig
op: meer als obligaat orkestinstrument. In
zooverre staat dit concert bi) die van Mozart
en Saint-Saëns (de door Ravel zelf genoemde
richtinggevers) ten achter. En zijn orkest-
stijl doet in 't geheel niet aan die beide den
ken. Wie daarin zijn voorbeeld is geweest-1
bleek zonneklaar toen Mengelberg na het
pianoconcert de drie orkeststukken uit
Berlioz* „La Damnation de Faust" liet ver
tolken. Berlioz is de oervader van Ravel's
tegenwoordige kunst en techniek, maar hij
schijnt me toch nog steeds de grootste van
beiden gebleven. Of Ravel's concert een blij
vende aanwinst, van de litteratuur zal be-
teeken^n durf ik na éénmaal hooren nog niet
te voorspellen. Het is een teeken des tijds, het
is interessant in evele opzichten. Maar ik heb
er nog geen innerlijke waarde in gevoeld.
Misschien dat die zich bij nauwere ken
nismaking openbaren. Een belangrijk ver
schijnsel blijft ook het neo-klassicisme van
twee vooraanstaande componisten: Stra-
winsky en Ravel. Beteekent het het bankroet
van ultramoderne strevingen.? Ook hierin
waag ik mij nog aan geen voorspelling.
De vertolking was virtuoos en ontketende
zulk een geest-drift dat de componist de fi
nale heeft laten herhalen. Het was een kwes
tie van vier minuten. In deze finale zijn de
instrumentale effecten op de spits gedre
ven en komen ook heftige, zeer onklassieke
dissonanten voor. Maar er zit gang en geest
in. Mile Long toonde zich een pianiste van
den eersten rang, die tegen de moeilijkheden
volkomen opgewassen bleek en wier tech
niek voortreffelijk op de schrijfwijze van Ra-
vel ingesteld is.
Beethovens Zevende ging vóór de pauze.
Er waren enkele uitzonderlijkheden in Men-
belberg's vertolking: het onderstrepen van de
eerscte kwartnoot van elke 2 maten in het
Allegretto, het uitrekken van de achtste noot
in het Scherzo-trio, het accelerando van de
hoomtonen gis-a gis-a enz. Maar het geheel
was zóó verzorgd en zóó mooi van klank, en
zóó bruisend van leven, en zóó meeslee-
pend van stijging, dat we niet aarzelen de
uitvoering dezer symphonie tot de schoonste
gebeurtenissen van dit seizoen te tellen. En
ook de vertolking van Berlioz' muziek was
achtereenvolgens grillig, verfijnd en vir
tuoos, al naar den aard, bewonderenswaard
en suggestief in de hoogste mate.
Zoo is dit laatste concert van het seizoen
tevens een der hoogtepunten geworden. De
andere waren de Beethovenavond bij het 60-
iarig bestaan der Bachvereeniging met
V. Anroov als leider en Flesch als solist en het
voorlaatste concert met de onvergelijkelijke
en onvergetelijke weergave van Brahms' 3de
Symphonie. Voor zulke hoogte-punten mo
gen we dankbaar zijn.
K. DE JONG.
Na het concert is in het Gem. Concertge
bouw een speld bezet met diamanten
en een parel gevonden. Die speld is terug te
bekomen bij den penningmeester Spaame 56.
HAARLEM'S SALON ORKEST.
Men schrijft ons;
Naar wij vernemen geeft het Haarlems
Salon Orkest zijn eersten amusements-avond
op Vrijdag 8 April in het gebouw van den
Haarlemschen Kegelbond.
Het programma, dat met zorg is samen
gesteld, vermeldt o.a. het optreden van het
volledige salonorkest, met refreinzang van
Bob van Dan telg en verder medewerking
van Piet Leenhouts, de bekende Hollandsche
humorist en Red. Brinsky, conferencier-
feestarrangeur. Tusschen het optreden van
orkest of humorist wordt gedanst, een en
ander afgewisseld met verschillende attrac
ties. Een groot bal zal den avond besluiten.
DE 750e OPVOERING VAN
„DE ROZENKRANS".
Op Donderdag 14 April as. zal het gezel-
scha „De Vereenigde Schouwspelers", directie
Pierre J. Mols. in den Stadsschouwburg alhier
de 750e voorstelling van „De Rozenkrans"
geven. Het stuk, waarin Enny Mols—De
Levawe en Pierre Mols de hoofdrollen ver
vullen, trekt nog steeds overal volle zalen.
BAZAR HAARLEMS GEMENGD KOOR.
De bazar van Haarlem's Gemengd Koor in
het gebouw van den Haarlemschen Kegel
bond" werd Dinsdagmiddag geopend door den
tweeden voorzitter van H. G. K., den heer
A. A. Hoogteyling, die veel dank bracht aan
de dames van het damescomité voor de toe
wijding waarmede zij aan de voorbereiding
van den bazar hebben gewerkt.
Spr. vestigde de aandacht op het vele aar
dige en bijzondere, dat de bazar biedt en ver
klaarde dezen daarna voor geopend.
Onmiddellijk daarop namen de dames haar
plaatsen in de verschillende stands in en kwa
men reeds bezoekers de zaal binnen.
„JACOB VAN LENNEP**.
De heer H. J. J. van. Zandbergen heeft zich
gedurende een groot aantal jaren- verdienste
lijk gemaakt voor de liooneelvereeniging „Ja
cob van Lennep", waarvan hij 12 1/2 jaar als
werkend lid een trouwe kracht was.
Voor dit jubileum heeft zich een comité
gevormd om dit heugelijke feit voor den ju
bilaris onvergetelijk te maken.
In deze commissie hebben zitting de hec-
ren M. van der Storm, voorzitter; G. Kruger.
secretaris, W. Brakel Jr.. penningmeester. G.
A. Renting, F. Prins en L. Sabelis.
Morris-Comr
L 2 Chassis 11800.-
RE Chassis, 2450
K.G. totaal draagver
mogen, wielbasis
3 40 M, f 2200.
RE Chassis. 2850
K G. totaal draagver
mogen. wielbasis
3.96 M. f2450.-
MARK III Super Chas
sis, vanaf 12650.-
AGENTE
AUTOMOBIELBEDRIJF
PLEIN 23-25 HAARLEM WAGENWEG 8—10
TEL. 11578
ORGELBESPELING
in de Groote of St. Bavokerk te Haarlem op
Donderdag 7 April 1932 des namiddags van
34 uur, door den heer George Robert.
Programma.
1. a. Durch Adam's Fall ist ganz verdcrbt.
b. Wir glauben all' an einen Gott
J. S. Bach.
2. Adagio cn Andante uit het Concert G
gr. G- F- Handel.
3. Toccata. G. Muf fat.
4. Christe. du Lamm Gottes. S. Karg-Elert.
a. Im Stile Pachelbels
b. Canzona,
5. Ad oratio et Vox Angelica Th. Dubois.
6. Psaume XVm B. Marcello.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
a 60 Cts. per regel.
DE EERSTE MOOIE DAGEN
tusschen winter en voorjaar zijn de gevaarlijkste.
Griep, keel- en amandelontsteking, alsmede andere
ziekten, welke op kouvatten berusten, doen zich
meestal voor.
Het beste beschermt men zich daartegen, door
dagelijks eenigc „Panflavin-Pa^tilles" in den mond
te laten smelten, want „Panflavin-Péstilles" des-
infecteeren mond- en keelholten en laten du;
ziektekiemen niet tot ontwikkeling komen. Door
hun aangename» smaak worden „Panflavin-
Pastillcs"' ook door kinderen gaarne genomen.
„Panflavin-Pastilles" zijn in alle apotheken cn
drogisterijen verkrijgbaar.
tercial, de grootste
vraohtwagenfabriek van Europa
bewijst haar absoluut vertrouwen in het uithoudingsver
mogen en de volmaakte betrouwbaarheid van haar
producten, door thans elk Morris-Commercial Chassis te
garandeeren voor den duur van 12 maanden na aflevering
aan den eersten kooper.
Bedenkt hierbij dat een jaargemiddelde van
meer dan 50.000 K.M. zeer dikwijls voorkomt Slechts
het onverslijtbare Engelsche materiaal en de van oudsher
bekende Engelsche degelijkheid maken een dergelijke
garantie mogelijk.
Daarom, tob niet langer en wendt U nog
heden tot den plaatselijken Morris Hande aar om inlich
tingen en demonstratie van het voor Uw bedrijf geschikte
Morris-Commercial Chassis.
Chassis van 750 tot 5000 K.G.
nuttig draagvermogen
TEL. 13850
Kern van de walsen:23 m.M., harde rubber:2m.M.,zachte rubber:9m.M.,
Totale dikte derwalsen:tómM.,-4tandwielen met veiligheidskappen.
Raam uit beukenhout, dwarsbalk uit esschenhout, toevoerbladen
uit ahornhout. Over hetzacht hellend toevoerblad laat zich het
waschgoed uiterst eenvoudig inleggen. Pokhout-of kogellagers.
Overal verkrijgbaar.
BUITENGEWOON BELANGRIJK.
COMPLETE MEUBILEERING als Salons. Huiskamers. Slaap
kamers. klein-meubelcn, Tafels, Buffetten, Dressoirs.
Tapis Beige, Axminster cn Bouclé Karpetten vanaf 10-50
Vitrages, Allovers, Mystèrcs, Pluch. Overgordijnen v.a. 5.90
Een buitengewoon fraaie collectie in HEEREN- en JONGENS-
COSTUUMS, alles van prima kwaliteit Stóffen cn Fournituren
in blauw en fantasie, tegen zeer scherpe prijzen.
Verder MATTEN, VLOERZEIL vanaf 90 cent per cl,
Vraagt onze gemakkelijke betalingsvoorwaarden,
't Kan nu te pas komen.
ROGGEVEEN'S GOEDERENHANDEL,
SMEDESTRAAT 7, Telefoon 11152, HAARLEM.
Maatschappij biedt Heerenkleeding aan
naar maat vanaf ƒ5.— per maand. Vraagt eens inzage stalcncollcctie
betere genre. Coupeurs bezoeken U door het geheele land.
Brieven onder nr. 2024 Bureau van dit Blad. 10
KRUISWEG No. 70, hoek Parklaan
verzekert tegen 40
Bra
bra
Aai
Brand, Onbewoonbaarheid, Huurderving, In
braak, Storm, Bedrijf, Persoonl. Ongevallen,Welti.
Aansprakelijkheid en Waterleidingschaden.
I Frunscbe en Wrtntche Modelm»nt«li I
I ook voor oudere dames. I
l.tRti verkoopprijzen.
PIJNTORENSTRAAT 5
I Gelegen b. d. Zljlbrug, ach- I
I ter Kinderhulsaingel. oud- I
I terrein van Prcvlnalre.
Solide grooto firma levert
ln 12, 18 en 21 betalings
termijnen solide meubelen,
zooals: Salon-, Eet- en
Slaapkamer - Ameublemen
ten, Buffetten, Dressoirs.
Thccmeu beien, Clubfau
teuils, Tapijten en Gordij
nen enz. enz.
Vraagt Inlichtingen en con
dities onder no. 2290 bur.
van dit blad.
Misschien komt bet U overdreven voor,
tteh is het waar. dat g« de ondrage
lijke Jeuk. dlc door huidaandoeningen
veroorzaakt wordt, direct kunt bedaren.
De eerste druppels d.d.D. een bn-
roemd geneeskrachtig middel tere*
huidaandoeningen brengen dadelijk:
verlichting, d.d.d. dringt diep In de
porten der huid en doodt daar de ziekte
kiemen. D.D.D. is geen vettige zalf.
maar een heldere vloeistof. Het word t m et
succes aangewend tegen ekzeem, uit
slag. brand en andere aandoeningen
der huid. Koop noR heden een flacon van
10.75 of f2,50 bij UwAoolh-ofDrog. 4-6
DD.D GENEESMIDDEL
TK(H HUlfiAANQOENIN<tCH