%iss^ ABR. MEIJER HET STALEN MEUBEL. KOSTEN MAG. HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 9 'JUNI 1937 \jZjb n DTtTTT iwjjlaa^ Met weinig of geen kosten aardige dingen maken, kan eigenlijk iedere handige huis vrouw. Als we een kleurigen theewarmer breien, kunnen we met de wolresten weer een oud bloemenmandje voeren, op de wijze zooals U het hier op het teekeningetje ziet. We hebben dan nog het voordeel, dat thee- warmer en mandje in dezelfde kleuren zijn. Zoo kunnen ook oude lapjes van ver schillende grootte en kleur uitstekend dienen om er een mooi en modern kussen uit te maken. Dat gaat zoo eenvoudig, dat wel iedereen het kan. Alle lapjes kunnen we er voor gebruiken. Ze worden uitgespreid op 'n stuk oud laken, jute of andere stof, die als yoering kan dienen. Alleen de rafels worden even van de lapjes geknipt. Hebben wc ze zoo uitgelegd, dat er van de onder liggende voering niets meer te zien is, dan worden de lapjes met een groven steek aan de voe ring vast gehecht. We maken vervolgens een flink eindje kettingsteek uit grove wol, die later met een stopnaald en een draad wol over alle naden wordt genaaid. Natuurlijk kan ook een smal lint of band voor dit doel worden gebruikt, waardoor dan het ma ken van den kettingsteek wegvalt. Nu nog wat kapok of zeegras voor de vulling en we hebben een kussen, dat we zoo mooi nergens kunnen koopen. JANNEKE VAN BEEK. DE LASTIGE TWEELING. Lastig, speciaal voor de moeders die een tweeling hebben, waarvan de eene helft een jongen en de andere helft een meisje is en die ze bovendien nog gelijk wil kleed en. De jongen mag er niet meisjesachtig uitzien en het meisje niet jongensachtig. Ze mogen beiden geen last van hun kleeren hebben en de moeder net zoo min. De hier afgebeelde tweelingkleeren vol doen aan alle moge lijke eischen. De kinderen dragen overgooiers, de jon gen zoo goed als het meisje. Dat spaart de lichte blouses, waarvan ze er meer dan één moeten hebben, beide gelijk, zoodat het kind, dat door zijn schoone blouses heen is, aan de schoone blouses van het andere kind kan beginnen. achiorpond- -voorpcMiev De overgooiers zijn van blauw linnen, en dus waschbaar. Ceintuurs naar be lieven. De rok van het meisje heeft voor en achter twee diepe, van boven vastgestikte plooien De broek van den jongen wordt rond om op het lijfje ge knoopt, omdat hij er anders niet in kan komen. De blou ses zijn wit of tooo, of wit en rood ge ruit of gestippeld. Hier zijn eindelooze variaties mogelijk. Bij het pakje hoort een kort jasje met raglanmouwen, dat van voren met drie knoo- pen gesloten wordt, voor de jongen links, voor het meisje rechts. Het jasje is ook van het waschbare linnen, in dezelfde kleur van de overgooiers, of rood. Wanneer de moeder veel tijd en enthousiasme heeft, kan ze de jasjes breien van wol, rood of blauw. L De jasjes hebben geen kraag, de kraagjes van de blouses worden er overheen gedragen. Men breit ze één toer recht één toer ave recht, aan den open kant breit men de eer ste vijf steken altijd recht, tegen het om krullen. Om de knoopsgaten te krijgen, hecht men onder het breien een aantal steken at, en zet ze bij het breien van de volgende pen weer op. Alle deelen van het jasje worden van onderen begonnen met een boordje twee recht twee averecht. Het minderen voor de schuine kanten ge beurt 3 steken van den kant, dat ziet er netter uit. MIES BLOMSMA. INGEZONDEN MEDEDEELÏNGEN. a 60 Cts. per regel. WEEKNIEUWS CR. HOUTSTRAAT 16, HAARLEM Elke dame, die kousen koopt, moet eerst nauwkeurig nagaan, voor toclk doel zij deze wil gebruiken. Van het antwoord op deze vraag hangt de keus der kous af. Want om elegant gekleed te zijn, moet alles in de7i juiste7i stijl gekozen worden. Ook de kinderkousen moeten met zorg en overleg gekocht toorden. Hetzij V kousen noodig hebt voor koude of icanTic dagen, zoor sport of voor schouwburg en dancing, hetzij U kinderkousen wilt koopen voor school en huis, voor wandeling of voor dans les, wij kunnen U voor elke gelegen heid een zeer uitgebreide sorteering toonen cn ons geschooldepersoneel staat U bij uw keuze met alle mogelijke inlichtingen cn raad ten dienste. I..TT/" crème ff beschermt™^^^^^ 3 g Uw huid legen felle Zon 3 „Er wordt, er eentje begraven, dat is een aardig geval", zei de Genestet. De kinderen vinden het erg gewichtig; zij bemoeien zich over het algemeen graag met iets dat .maar" is. Ze hebben bijna allen den zucht naar sensatie in zich. En maar al te dikwijls wordt die sensatie-zucht door de ouders toegelaten. Er wordt in het bijzijn van kinderen over sterfgevallen, over ongelukken gesproken. Al leen al door den toon waarop dit geschiedt wordt het kind opmerkzaam. „Och, het kind luistert ook", wordt er dan gezegd. „Nee, daar heb je nog geen verstand van, daar kan jij niet over mee praten. Gelukkig niet." De ouderen knikken met een weemoedigen glimlach tegen elkaar. Ze praten verder en nu luistert het kind pas goed. Iets waar het nog geen verstand van heeft, iets waar het zeker nog te jong voor wordt gevonden en waar ze hem buiten willen houden.... nu, daar moet hij het zijne van hebben. Hij luistert en natuurlijk begrijpt hij best waar het om gaat, al zijn er dan ook détails die hem niet erg duidelijk zijn. Dat maakt het geheel nog interessanter. Het kind gaat er over denken, het voelt heel goed de sensatie die er in de lucht hangt. Er ls iemand iets naars overkomen en dat is de aanleiding voor gewichtige verhalen thuis. Mag hij het dan ook eens een keertje we ten, wordt hem een treurige gebeurtenis verteld met de bijvoeging: „je bent toch al zoo grootdan voelt hij ook het volle gewicht daarvan. Hoe naar die gebeurtenis voor de betrokken personen wel is, dat ver geet hij heelemaal, hij hoort daar wel over praten en hij praat er zelf over, natuur lijk, want dat is het nu juist! maar het dringt niet tot hem door. Eerbied voor het verdriet van anderen en sensatie-zucht, ze staan lijnrecht tegenover elkaar. Het een sluit het ander uit. Èn daar we het er ondanks alles toch wel over eens zijn, dat het eerste verreweg het beste is houden we de kinderen zoo ver mogelijk van het. sensatie-plezier. We kunnen beter pro- beeren de eerbied aan te kweeken. BEP OTTEN. Ons wekelijksch knippatroon. I In de lieve Meimaand droomen We van warme dagen. De kinderen „puffen" van de warmte en al is dit misschien lichtelijk over dreven, we zien ze toch wel graag ln iets nieuws. Een gezellig, bont. jurkje geeft ons kleine meiske iets feestelijk*. Smockwerk van bont katoen of wol, ls nog altijd een zeer ge liefde garneering. Welke moeder zou niet graag voor haar dochtertje zoo'n aardig jurkje maken, als hier is afgebeeld? Het patroon kost 0.75 en ls verkrijkbaar bij de „Afdeeling knippatronen". Uitgevers mij. „De Mijlpaal", Postbox 175, Amsterdam. Giro 41632. We verzoeken onze lezeressen vriendelijk bij bestelling de bovenwijdte en het nummer 7086 op te geven. VERLANG NIET TE VEEL! Tusschen twee menschen. die elkaar sym pathiek zijn, moest eigenlijk een onbeperkt vertrouwen heerschen. Het zou ideaal zijn, maar in de practijk ls het niet altijd door te voeren daar we allen onderhevig zijn aan stemmingen, ijdelheidjes en andere men- schelijke gevoelens, die ons over veel doen zwijgen. Het is ook niet zoo gewichtig en zelfs niet noodzakelijk, dat we elkaar deel genoot maken van elke kleine gebeurtenis, die we beleven, van elke gedachte, die in ons opflitst. Het is van oneindig meer beteeke- nis, dat we in gToote dingen oprecht zijn en in elkaar vertrouwen hebben. Een kleine on waarheid, of de ondervinding, dat ons iets werd verzwegen, is niet zoo heel erg en mo gen geen invloed hebben op onze liefde óf ons vertrouwen. Ais we eerlijk zijn, zullen we inzien, dat wij zelf geen uitzondering zijn, dat ook wij gedachten hebben, die we niet of hoogstens naar wensch gekleurd uitspreken. Het is immers zoo begrijpelijk en natuurlijk dat we. juist als het gaat om menschen. die iets of veel in ons leven bc- toeker.cn, niet graag spreken over dingen, die ons zelf niet aangenaam zijn of waar mede we de ander zouden kunnen kwetsen of de stemming bederven. Daarom, zoolang het om kleinigheden gaat zullen wc moeten leeren te geven en te ne men en op zijn tijd weten te zwijgen. Als we tot de erkenning zijn gekomen, dat de volmaakte samensmelting van twee men schen tot de onbereikbare Idealen béhoort. dat ze, ondanks het in elkaar opgaan toch altijd twéé menschen zullen blijven, met leder hun eigen foutjes en tekortkomingen, dan zullen we ook niet meer te veel verlangen. We zullen niet meer van den ander eischen, wat we zelf evenmin kunnen volbrengen. ALICE MORRING. HOE WE EEN JURKJE WEER OPKNAPPEN. De mode veroorlooft ons, met wat handig heid een oud kleedje weer modern te maken. De veranderingen er aan zijn niet zóó groot. De wijde mouwen worden er uit getornd en bewaard, ze komen later misschien wel weer eens te pas. Is de taille wat te laag, geen be zwaar. wc kunnen het ondergedeelte der blouse wat innemen, waardoor het geheel den indruk van de hooge taille maakt, we ma ken dan een z.g. overgooier met blouse, ecu zeer moderne en jeugdige dracht. Als we willen, kunnen we uit de oude mou wen ook nog een loshangend of nauwsluitend manteltje tooveren waarvoor we slechts oen lapje zijde in harmonieerende kleuren noo dig hebben. Het is er een beetje mee gegaan als in het oude kinderspelletje, dat we in onze prille kinderjaren uittentreure cn tot vervelens toe konden spelen, het spelletje van „Ik zie, ik zie wat jij niet ziet...." „Wat zie je dan?" En toen heeft degene, die zag. wat de ander niet zag. gezegd: „Het is zoowat zóó groot.." En daarbij hield hij zijn hand ter hoogte van zijn eigen middel boven den grond. „En ik zie het in alle kleuren van de regen boog...." „En het glimt, ja, het glimt ver schrikkelijk''. „En het is om in te zitten." En toen was het het stalen meubel. Een paar jaar geleden waren cr nog maar enke len, die het zagen, en die zeiden allemaal heel wijs en heel hooghartig tegen de ande ren: „Ik zie, ik zie., wat jij niet ziet!" en de anderen bogen zich nederig voor het alwe tend persoon voor hen, cn rustten niet, voor ze het ook gezien hadden, en op het oogen- blik zijn de menschen, de gelukzaligen, die nog nooit van een stalen meubel gehoord, laat staan het gezien hebben, ever veelvul dig als brullende leeuwen aan de Noordpool. Het stalen meubel kwam, zag, en overwon. Spoorslags. Het werd besproken in tijdschrif ten, en tentoongesteld in winkels, en afge beeld in couranten, cn gekocht door hen, die het mooi vonden, of het misschien wel niet eens mooi vonden, maar die in allen gevalle wisten, dat je het hoorde mooi te vinden, want dat er anders iets niet met je in orde was, en er bleef zoo goed als niemand meer over, waar tegen je kon zeggen: „Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet? Het glimt en is heele maal van nikkel, en je kunt erin zitten". Zoo goed als niemand. Want dezer dagen.... Het gebeurde mij dezer dagen, dat ik er gens een artikel las over het feit. dat wij moderne menschen tegenover geen enkele nieuwigheid meer onbevangen cn onbevoor oordeeld komen te staan, en dat dus onze oordeelen gewoonlijk van te voren al zoo be ïnvloed zijn door wat we cr over gehoord en gelezen hebben, dat ze eigenlijk geen knip voor hun neus meer waard zijn. En vlak daarna gebeurde het. dat ik met iemand, die drie dagen tevoren kersversch uit Indië was gekomen en minstens vijf, zoo niet tien jaren ten achter bij de wereldschokkende dingen van heden, door Amsterdam wandelde, of liever gezegd sprong. Auto's en zoo zijn ver vaarlijk snelle voertuigen, waarop je in de rimboe niet ingesteld bent. En toen, gansch en al bij ongeluk, viel mijn oog op een groote reclameplaat achter een blinkende spiegelruit, waarin in razende vaart alle weerspiegeling van de in de straat voorbijrennende trams en auto's en fietsers voorbijschoven: „Tentoonstelling van stalen meubelen." Stalen meubelen van de besten van de besten, Le Corbusier, Rietveld, Djo Bourgeois, Stalen meubelen in alle soorten en kleuren, stalen meubelen te kust en te keur. En naast mij Naast mij wandelde een beetje onthutst en verschrikt, iemand, die nog geen drie dagen geleden in Europa aan wal was gestapt, cn die de laatste vijf jaar van zijn leven liad doorgebracht ver van beschaving en stalen meubel. Naast mij liepWat zei dat arti kel ook weer? OnbevoordeeldOnbeïn- vloed En tegelijkertijd had ik het al gevraagd: „Heb je wel eens gehoord van stalen meu belen?" Hij trok een vies gezicht. „Wat zijn dat nou weer, stalen meubelen?" In mij jubelde het, cn als een triomfator heb ik hem te midden van de stalen meube len gevoerd. Ik hou zelf niet zoo erg van sta len meubelen, ziet u, hoewel ik mij dood schaam om er rond voor uit te komen. Zij die het weten, zeggen altijd, dat stalen meube len. mooi en goed zijn. En ik weet. wel. dat ik het niet weet. maar dat ik ze zoo bar en bar leelijk vind, benauwt me bij tijden wel een beetje. Ik probeer liet niet te vinden, maar ik moet wel, iederen keer als ik 2e zie. Ik kan cr ook niets aan doen En toen we kwamen, waar wc zijn moes ten, „Zooveel hoog, links achter de trap op, tot uw dienst dame", toen glom links van ons, en rechts van ons en achter ons en voor ons het stalen meubel. Stalen bedden cn stalen stoelen, stalen toilettafels en stalen schrijfbureau's, stalen tafels en stalen kas ten. Tot stalen lampen toe. Het beetje plaats, dat cr aan de meubelen overschoot, zonder dat het ingenomen was door stalen stangen, was rood gelakt, blauw gelakt, groen gelakt, wit gelakt, De paar ingrediënten aan de lam pen, die onmogelijk van staal vervaardigd hadden kunnen worden, waren gemaakt van koel, kil gewoon glas of matglas. Het licht, dat door onbedekte ramen onbarmhartig wit naar binnen viel, wierp vlijmen van rechte, witte Jichtstreepen, die allen rechthoekig op elkaar stonden, op tafelpooten en stoelleu ningen. Volihaaktheid heerschte alommc. Ik trok mijn jas met een huiver wat dichter om me heen, cn keek om naar de ccnlge mede- mensch, die de doodsche verlatenheid van deze barre wereld met mij deelde. Ik ver langde naar zijn onbevooroordeeld, onpartijdig oordcel van mensch, die vcrsch uit de rim boe komt cn er geen notie heeft, dat er din gen zijn, die men mooi moét vinden, of men wil of niet. Het kwam, maar anders, dan ik verwacht had. Anders, én schooner. Ah, hoe schoon! Twee ameublementen verder, met zijn handen op een wonderlijk gelaten manier op zijn knieën uitgespreid, zat mijn vriend in een zwart gelakte stalen stoel, onder een lamp, bestaande uit een matglazen bol. en een vierkant van gewoon glas. opgehangen aan een stalen hondenketting Zijn hoed lag op een anderen stoel, zijn hoofd lag achter over op de stoelleuning, zijn oogen staarden op een wonderlijke manier, cn toen ik l-*n zachtkens naderde, sloten zijn oogleden zich langzaam en berustend over de uitdrukking van bovcnmcnschelijke angst, die cr even doorheen flitste. Voorzichtig liep ik om zijn stoel heen, en met een krampachtige bewe ging verplaatste hij zijn handen naar dc stoelleuningen, waar ze zich, steun zoekend, om vastklemden, en zijn mond ging langzaam open. Hij zag eruit, als iemand, die al het aardsche loslaat, en zich sidderend, maar vol berusting, overlevert aan een onontkoombaar noodlot. Mijn hart klopte zoo bonkend, dat het. mij was, of het geluid ervan tegen alle muren terug kaatste. „Watwat is cr?" vroeg lk, fluisterend van een vreemde angst. Hij hief een bevende hand op, en wees ln zijn mond. „Het is deze, dokter", zei hij, „links onder aan Zoo gedroeg zich dc man van het onbe ïnvloede oordeel, die vijf Jaar lang ln de rim boe had aangekeken tegen de prachtigste maaksels van de natuur, tegen woudreuzen cn sierlijke palmen, tegen kostelijke vogels en verrukkelijke bloemen. En teen hij oen beetje later wat bekomen was van de schok, vroeg hij, of de wereld dol was geworden.... Dit verhaal Is voor driekwart waar, en voor één kwart niet. Het is eigenlijk heele maal waar. en alleen maar een beetje over dreven. En ik wou. dat u er bij was geweest, toen ik dezer dagen iemand, die nog nooit van stalen meubelen had gehoord en nog nooit van stalen meubelen had gelezen, oen paar dagen geleden binnenvoerde te midden van een uitgelezen collectie stalen meubelen, waarvan de aankondiging plotseling mijn aandacht trok, toen wij met zijn tweeën ons een weg baanden door het Amsterdamsche verkeer. Ik heb nooit van het stalen meubel gehou den. Ik hou niet van het stalen meubel, al houden honderden mij voor, dat het mooi is. Ik zal niet van het stalen meubel houden, nu minder dan ooit. Ik wil niet, cn ik kan niet, JVHLY VAN DER TAK, ,j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 11