LETTEREN EN KUNST
Spoor's geraspte Zwitsersche Kaas
HAARLEM'S DAGBLAD
DINSDAG 14 JUNI 1932
I
De dichter René de Clercq t
René de Clercq.
Het is nog geen drie maanden geleden dat
wij in dit blad, ter gelegenheid van de Goe-
the-herdenking, René de Clercq's weergevipg
van de Faust-legende bespraken en dat werk
de waardeering deden toekomen, waar het
recht op had. Nu is Zondag ook aan dit
leven, vol van enthousiasme, zuivere dichter
lijkheid en activiteit een onverwacht einde
gekomen. Hij stierf in Maartensdijk bij
vrienden gelogeerd om van een maagaan
doening te herstellen, in ons land dat hem
in zijn ballingschap opgenomen had en hem
tot nieuw vaderland geworden was, Al voelde
hij 't wellicht anders en was Nederland hem
slechts een deel van dat Groot-Nederland,
dat Noord en Zuid omvat, en dus ook in feite
zijn land was.
Zware slagen treffen deze dagen de groep
voorstanders dier Groot-Nederlandsche ge
dachte. Bijna op één dag roept de dood den
Nederlander L. Simons en den Vlaam De
Clercq op om heen te gaan uit het werk dat
hen vervulde, en, zeker voor De Clercq uit
sluitende levenstaak bijna, geworden was.
En dat terwijl De Clercq al had hij misschien
het uiterlijk van een grijsaard, pas 54 jaar
oud. nog een vruchtbare werkzaamheid in
het vooruitzicht mocht hebben. Hij had het
uiterlijk van een profeet las ik ergens;
van een reusachtige gnoom, elders. Mijn
eigen indrukken: een herinnering aan wij
len generaal Booth van het Heilsleger, als
men De Clercq en face aan den Over-
veenschen heer Raaymakers, vroeger van de
Rijksverzekeringbank, als men De Clercq en
profiel ziet. Hij, de in zijn land ter dood ver
oordeelde, was naar het uiterlijk een vroeg
tijdig grijsaard, in zijn actie een sterke strij
dersnatuur, in zijn innerlijk de dichter ge
bleven als hoedanig hij bij ons de meeste
kans zal hebben te blijven voortleven. Wij,
Noorderlingen kunnen misschien de belang
rijkheid van het activisme niet zoo hevig
verdedigen als een De Clercq, een Thiry en
zoovele andere ^begaafde Vlamingen dat kun
nen, het kan ons zelfs voorkomen of die
hevigheid ook bij de meest-belanghebbenden
zelf aan het luwen isdes te grager zijr.
wij er op uit de artistieke verdiensten onzer
taal-geburen omhoog te beuren en te loven
De Clercq heeft, vooral vóór den oorlog,
vele en mooie gedichten gemaakt (gebun
deld bij Van Looy verschenen). Het zuiverst
leefde hij zich toen misschien uit in een
eenvoudige natuurpoëzie, waardoor het kwam
dat hij soms met Adama van Scheltema op
één lijn gesteld werd. Hij heeft in ieder ge
val met dezen gemeen dat de met de kunst-
prestatie vermengelde politieke propaganda
de eerste geschaad heeft. Verder romans,
verhalen en Bijbelsche drama's. De compo
nist Hubert Cuypers schreef muziek bij De
Clercq's verhaal in verzen „Terwe", hij zelf
componeerde muziek bij enkele zijner liede
ren, doch het populairst zijn wel die versjes
geworden welke door Emiel Hullebroek zijn
getoonzet. Nog in allerlei andere richtingen
gingen Dé Clercq's belangstelling en activi
teit. Hij was een tijd lang directeur van het
Museum Wlertz in Brussel (tijdens de Duit-
sche bezetting) en propageerde in Neder
land (tijdens zijn ballingschap) het werk
zijner landgenooten, die naar hier waren
uitgeweken. Een enthousiast, misschien
soms wat naief de verhoudingen overschat
tend man, maar van wien versregels als deze.
uit „De Eenden" prachtig zijn als een ets
van Charles Jacquc, den schildcr-kippenfok-
ker van Barbizon.
Het avondt grijze-lijze;
de lucht is koel
processiewij ze
Gaan de eenden uit den poel.
Geen happen nu, geen wroeten,
geen kwakend hennegroeten;
Maar kop heel hoog en kuit heel laag,
gewichtig-traag,
met vasten val van roode voeten,
en spannend vlies van teen tot teen
draai-waggelcn ze achtereen
Voorop de woerd, licht te onderkennen
aan brée gestalte en statigheid,
een glanzig-groenen kop, en glanzig-
groene pennen
op grauwe pluimkes plat geleld.
Ilij steekt den weg uit, metend
zijn stap, door aarde cn stroo, langs kot
en stal;
cn treedt, cn trapt, en kijkt niet om.
wel wetend
dat heel zijn volkje volgen zal,
enz. enz.
HAARLEMSCHE SCHILDERS.
Nietwaar? Wie zoo de natuur aanschouw
de en teekenen kon, moest wel een char
meur worden. Dat is De Clercq dan ook Mn
hoogo mate geweest. Doch in pollticis kon
zelfs een geniaal charmeur als Heemskerk
de derde doode dezer dagen geen genade
vinden bij onza zwaarwichtige hoogmogen-
dcn. De Clercq's veelzijdigheid. een per
soonlijke charme heeft misschien zijn
ontplooiing tot een figuur van be'.eekenis in
den weg gestaan.
J. H. DE BOIS.
KUNSTZAAL REEKER.
Totaal aspect en gemiddeld gehalte van
deze tentoonstelling verschilt niet zoo zeer
veel van de exposities die wij op Kunst
Zij ons Doel plachten te bezoeken; de over-
groote meerderheid der exposanten zijn
trouwe Doelisten en zoo de directie van de
Kunstzaal Reeker deze Haarlemsche-kunst-
shows permanent maakt, kunnen die op de
Waag veilig achterwege blijven. Of de publie
ke belangstelling voor het werk der Haar
lemmers ook permanent levend gehouden
kan worden zal moeten blijken; onze repor-
terstaak zullen wij om niet telkens in her
haling te vervallen daarop eenigszins
moeten inrichten cn na elk bezoek trachten
het merkwaardigste ln onze aanteekeningen
op te nemen, zonder daarmee te willen zeg
gen dat het niet-vermelden steeds een afwe
zigheid van merkwaardigheid beduidt. Maai
er zal allicht telkens bij die gelegenheden
wel op iets de aandacht gevestigd kunnen
worden dat opmerkelijk en de moeite van het
onthouden waard is, zonder daarom, juist
van de erkende bonzen van het Haarlemsch
schllderdom te zijn. Van den etser Antoon
Pleck blijft ons bijvoorbeeld van deze tem
toonstelling een miniatuurachtig schilderij
tje bij, een dorpsgeveltje uit Renesse, dat hij
zoo volkomen gaaf wist te houden, zoo knus-
illustratief. maar tegelijk zoo zuiver van
kleurgehalte, dat het de belangrijkheid van
een groot doek krijgt.
Misschien was het nóg harmonieuser als
de blauwe paal links wat minder solo speel
de, maar afgezien daarvan lijkt het mij in
Pieck's genre een meesterstukje. B L. Schou
ten Jr. kende ik niet. Hij zou een leerling van
Pieck kunnen zijn, te oordeelen naar zijn
eenlge, maar opmerkelijke Inzending een
klein, fijn-gedetailleerd etsje van het Maria
portaal der Sinte Walburgiskerk in Zut-phen.
Een gevoeligheid die zich in uitvoerige de
tail-verzorging uit, vindt ge in Th. Hekker's
„Boerderij te Noordwijk". Er zit daar een
naïviteit en eerbied jegens de natuur in. die
ge bij de oudere generatie bij een Eduard
Karsen hebt leeren kennen, en die technisch
gesproken zelfs nog meerdere jaren terug
gaat. Reeds in de eenzelvigheid van een fi
guur als Hekker, die temidden der woeste
golven van allerhand modernisme, zich zelf
durft blijven, zit voor mijn gevoel een hooge-
lijk te waardeeren element. Hij behoort niet
tot wat de Franschen „les peintres de race"
noemen; maar wel tot de „peintres du sen
timent". Een klein Wintertje door Bufié be
hoort ook tot de dingen hier, die door een
gevoeligheid in de kleur bijblijven. De schilder
v. d. Colk, 'n leerling van Jacob Ritsema expo
seerde reeds vaker in Haarlem, doch kon dan
door mij niet besproken worden. Uit zijn
„Zanderij" hier geëxposeerd, leert men hem
uitmuntend kennen. Hij is een serieus schil
der, die, naast een thans vrij zeldzaam
respect voor het vak als zoodanig, een na
tuurlijke begaafdheid bezit om de dingen,
die zijn o.og aanschouwt, ook als schilder te
ondergaan. Hij is een laat-imprëssioriist 'van
een te waardeeren zuiverheid en zonder
zweem van humbug. Als het niet zulk een
afgezaagde term was, zou men graag van
„eerlijk" werk hier spreken.
In zijn buurt hangt eeh naaktstudietje van
Heiloo, dat ik al eens eerder meen gezien te
hebben, en dan opnieuw waardeeren
kan. evenals het portretje van De Heer.
Met de „Wiener Conditorei" van den jon
gen Haarlemschen schilder Schutte komen
wij op een ander terrein. Een gecompliceerd
figuurstuk aan te pakken en er in eene of
andere richting iets behoorlijks van te
maken, daartoe geraakt men niet dan na de
noodige studie en de verworven capaciteiten
eener serieuse opleiding. Het dilettantisme
laat hier in den steek of wordt lachwekkend.
Bij Schutte zijn capaciteiten aanwezig en
ging ernstige studie vooraf.
Zog wordt zijn aardig schilderij met de drie
snoepende meisjes op deze expositie dadelijk
een ding, dat uit den band springt. Het werd
iets. Het Is nog in hoofdzaak de knap-illustra
tieve kant die ons in dit werk boeit; de kleur
is nog niet. als kleur, van zoo'n diepen in
houd. als ge wenschen zoudt. en doet sym
pathie vermoeden met sommige Münchener's
uit de Jugend-periode (Erler bij voorbeeld).
Maar de jonge man die dit maken kon. be
looft veel. Bij dien aanleg zal met de jaren
de rijpheid komen en hij zal blijken niet al
zijn krult verschoten te hebben.
Een beetje bezinning, een beetje minder
uitbundigheid, die bovendien niet immer ge
heel uit eigen wezen voortkomt, zou het werk
van sommige, overigens begaafde jongeren
misschien vlugger vooruit helpen. Van Eg-
mond. Wagemaker hebben qualiteiten die zij
aan zich zelf verplicht zijn verder te ontwik
kelen. Misschien door zich zelf te vereenvou
digen. In kunst gold altijd een klein gebaar
dat van Jezelf is. meer dan een groot gebaar
dat eigenlijk van een ander is.
Wagemaker. die zulk een prettig-vlotte
schilderhand heeft, mocht eens een beetje
uit do Jan-Sluyters-sfeer geraken.
Drie aquarellisten hangen bij elkaar: Boot
met een danseres. Verwey met een Bootachtig
stilleven en Stern met drie paarden in een
stal. In alle drie treffen opmerkelijke quali
teiten van aquarelleer-techniek, die Verwey
het verst doorvoert, Boot een beetje als
grand-seigneur afzwaait en Stem in de paar
den concentreert. Bloemen van mevrouw
Dingemans cn van Kamp onder elkaar ge
hangen zijn onbedoelde „praktische iibun-
gen" voor den kunstkijker om twee wijzen van
bloemen zien en beelden te leeren onder
schelden. In elks soort niet zonder verdienste
en toch hemelsbreed verschillend.
J. H. DE BOIS.
11 Juni '32.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cl». per refel.
ste en vooral in vroegere Jaren meest- ge
wilde gedeelte weinig sporen van hoogere
artistieke cultuur of van kunstzinnig stre
ven. Pas met zijn laatste werek, de komische
opera .,Lcs Contes d'Hoffmann", waarvan in
1881 te Parijs de première ging, heeft O- een
anderen en beteren indruk van zijn talent
gevestigd.
De naam Offenbach wijst op zijn Duitsche
afkomst. Inderdaad was hij, in 1819, te
Keulen geboren, als zoon van den voorzan
ger der Joodsche gemeente aldaar. Maar
reeds als Jongen ging hij naar Parijs, om
daar tot zijn dood toe (in 1880) metterwoon
gevestigd te blijven. Daar was hij eenigen
tijd leerling van de celloklasse van het Con
servatorium. werd vervolgens cellist in het
orkest der Opera-Comique en, in 1849, ka
pelmeester aan het Theatre francais. Hier
had hij met zijn „Chanson de Fortunlo", bij
een stuk van A. de Musset gecomponeerd,
zijn eerste tooneelsucces. In 1855 stichtte hij
de „Bouffes parisiens", waar hij vele zijner
bekende operettes ten tooneele bracht en
waarvan hij elf jaren de leiding in handen
hield. In 1872 trad hij weer als theateronder
nemer op, n.l. in het „Theatre de la Gaité",
dat in 1878 onder zijn opvolger den naam
,.The&tre lyrique" kreeg.
De vele operettes van O. geven in zekeren
zin een spiegelbeeld van de Parijsolie toe
standen ten tijd van het tweede keizerrijk.
In zooverre hebben ze cultuur-historische
waarde, die echter nog geen artistieke waarde
voorstelt. Zelfs kan men niet goed van sati
res spreken. Parodieën bevatten zij wel, maar
een satire is een gisping met het doel ver
betering te brengen door den'vinger op won
de plekken te leggen. De parodie gaat echter
vaak niet verder dan een bespotting van
het verhevene en schoone. O.'s operettes zijn
bovendien, wat de handeling en den tekst
betreft, meerendeels zeer gepeperd. Zijn stre
ven was slechts op financieel succes gericht.
Met de opera-comique „Les Contes d'Hoff
mann" heeft O. echter laten zien welk een
groote begaafdheid hij voor dit genre had,
een begaafdheid, die des te meer doet betreu
ren dat hij zijn talent voorheen aan een in
ferieur genre had besteed. In dit werk is al
les fantasie of fantasmagorie.
Het is verdichting en onwaarschijnlijkheid
ln de eerste en in de tweede macht, in zoo
verre als het eerste de hoofdpersoon en dan
zijn fantastische droombeelden en avon
turen ten tooneele brengt. In het naspel
komt dan weer de scène van het begin terug.
(Dit procédé is in de onlangs vertoonde
operette „Wenn die kleinen Veilchen
blühen eenigszins, maar met heel wat minder
talent, nagevolgd.) De teksdlehter Jules Bar
bier heeft de vertellingen van den Duitschen
fantast E. T. A. Hoffmann handig tot een
libretto verwerkt, en de muziek van Offen
bach tintelt van begin tot eind van leven,
zonder één oogenblik in het platte te ver
vallen. Dat wil niet zeggen dat ze overal ge
heel oorspronkelijk is. Van tijd tot tijd wordt
men aan succesvolle voorgangers, als Gounod,
Verdi en Blzet, herinnerd en zelfs Mendels
sohn's „Sommernaehtstraum -ouverture
komt even om den hoek gluren. Maar het
tintelt en onderhoudt cn is vaak van groote
dramatische werking, zooals b.v. in het 4de
bedri.jf. De diabolische verschijning Lindorf-
Coppelius-Dapertutto-Le docteur Miracle is
door een karakteristiek leidmotief geteekend.
En niet alleen de melodische en dramatische
structuur: ook de instrumenteerlng verraadt
de hand van den ervaren meester. Geen
wonder dan ook dat zijn muzikale béhande-
ling ook op lateren niet geheel zonder invloed
gebleven is. Wagenaar heeft ln zijn quasi-
ernstige opera „De Doge van Venetië" wel
licht niet minder op „Les Contes d'Hoff
mann" dan op „Carrnen" gesteund. Vermel
den mag ik hierbij nog, dat Busoni in zijn
opera „Die Brautwahl", waarvan ik in April
1912 de première te Hamburg bijwoonde, ook
een verhaal van E. T. A. Hoffmann bewerkt
heeft. Een fantastische scène daaruit en de
eerste scène van „Les C. d' H." toonden on
miskenbare verwantschap.
De opvoering door de Wagnervereeniging
was natuurlijk van de bovenste plank. Verg-
nes (Hoffmann) bleek een tenor van Ita-
liaansche kracht en soepelheid, die alleen in
het laatst van den avond, misschien door
vermoeidheid, iets te laag zong: Singher
(Nicklausse) een prachtige bariton; Pernet
en Guenot waren voortreffelijke bassen. Een
zeer bijzondere taak, waarvan zij zich op be
wonderenswaardige wijze kweet, had Eidé
Noréno: eerst als coloratuurzangeres, later
als lyrische sopraan. Haar zoozeer verschil
lende rollen en partijen voerde zij zóó uit,
dat het- moeilijk viel dezelfde persoon er in
te herkennen. Herent gaf vermakelijk spel
bij goeden zang. Dit zijn de hoofdpersonen;
ook de kleinere rollen waren goed bezet.
Alleen het Studentenkoor klonk zeer middel
matig. Maar de regie was uitstekend: alles
liep vlot en er werd met volkomen vrije actie
gespeeld. De automaat Olympia was wel een
bijzonder meesterlijke creatie.
Van de klankweelde van ons Concertge
bouw-orkest behoef ik wel niets meer te zeg
gen. De Barcarolle, de hoornsolo en zooveel
meerdere fragmenten werden tot kabinet
stukjes. De dirigent Monteux en de regisseur
Johan de Meester hebben voortreffelijks ge
leverd. den naam der Wagnervereeniging
waardig.
Er was een groot enthousiasme in de uit
verkochte zaal, dat zich na afloop ontlaadde.
En de aanblik van het publiek deed eer aan
een gala- dan aan een volksvoorstelling
denken.
K. DE JONG.
UIT DE OMSTREKEN
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
Wagner-Vereeniging te Amsterdam.
Les Confes d'Hoffmann.
Het zal menigeen wel even verwonderd
hebben toen bekend gem aak: werd dat de
voornaamste en meest exclusieve opera-on
derneming van ons land, die gedurende lange
jaren slechts de kunst var. Wagner gepro
pageerd heeft (en dat op voorbeeldige wijze!)
een werk van Jacques Offenbach ten too
neele zou brengen. In de ernstige muzikale
kringen had Offenbachs naam een vrij du-
bieuzen klank Hij gold a!s de verpcrsoonlij-
k ng van het frivole, pla'.te ln de muziek.
Niet geheel ten onrechte. Van Offenbachs
artistieke werkzaamheid vertoont het groot-
BABY HEEFT ZIJN ZIN....
goed verzorgd ligt hij in zijn wiegje. Ook Uw kind
heeft geen last van roode plekken, doorliggen of
schrijnen, wanneer U het tcere huidje dagelijks be
handelt met Zwitsersche Balsem, de huidzalf met
dc onbegrijpelijke geneeskracht, zooals moeders en
verpleegsters verklaren. 30 cent per doos.
HALVE MAATREGELEN DEUGEN NIET.
Dan blijft het sukkelen. De eisehen, die tegen
woordig aan lichaam cn geest gesteld worden, zijn te
zwaar, dat onze gewone voeding deze voldoende
kan aanvullen. Gevolg moeheid, matheid, zenuw
achtigheid en overspanning. Maar neemt U dan eens
OVOMALTINE. Dat versterkt. Bovendien, het
smaakt goed. Werkelijk, OVOMALTINE behoort
thuis op elke ontbijttafel. Het is de ochtenddrank bij
uitnemendheid. Om U een cijfer te noemen. Ander
halve dessertlepel OVO in een kop drinkwanne
melk verhoogt de voedingswaarde der melk met
SO Dat zegt toch wel iet<.
OVO M.M.TIN" F. is een kraclttvoedsel, een extract
uit de beste natuurproducten.
OVOMALTINE versterkt iedereen. Voor 70 cent
heeft .U. reeds een busje.
HEEMSTEDE
DE NIEUWE AUTOBUSLIJN.
DE EXPLOITATIE BEGINT OP WOENSDAG.
Naar wij vernemen zal met de exploitatie
van de nieuwe autobuslijn van de Leidsche-
vaart naar de Javalaan, morgen, Woensdag
een begin worden gemaakt.
Volgens de dienstregeling loopen er eerst
eenige vroege bussen en daarna is er een ge
regelde halfuursdienst tot ongeveer 21.45.
De duur van den rit is 10 minuten.
Aan de halte Leldschevaart (viaduct) is er
aansluiting op de tramlijnen Haarlem
Zandvoort, HaarlemAmsterdam en stads-
lijn 4 naar het station en aan de halte Raad
huisplein op sfadslljn 1 naar station en Haar
lem-Noord. Ilie-rvoor worden overstapbiljetten
verstrekt.
De route is: Leldschevaart (viaduct), Zand-
voortschebrug (Spoorweghalte)Zandvoort-
schelaan (Clivialaan), Heerenweg (Koedief-
laan, Kenncmerduin, Kerklaan en Van Mer-
lenlaan). Van Merlenlaan (Waklcerkade)
Raadhuisplein, Wilhelminaplein, Meerweg
(Meer en Bosch), Javalaan (Slotlaan).
TENTOONSTELLING VAN R.K.
JEUGDWERK.
Zaterdagmiddag had ln het R.K. Vereent
gingsgeoouw de olllcieele opening plaats van
de tentoonstelling van R.K. Jeugdwerk.
Onder de zeer vele belangstellenden waren
o.m. de gemeentesecretaris, de heer N, Vos
en verschillende R,K. raadsleden.
In zijn openingswoord zette de voorzitter
van het- comité, Pastoor J. M. v. d. Tuyn, het
doel der tentoonstelling uiteen, n.l. belang
stelling wekken voor het werk der jeugd.
Dit. zoo zeide spr. o.m. is slechts een begin.
Het jeugdwerk in zijn geheel vraagt ons aller
aandacht en men behoeft niet te twijfelen, of
de verschillende jeugdgroepen zullen tot
bloei zijn te brengen.
Behalve aan de vele commissieleden die
deze maanden hard gewerkt hebben aan de
voorbereiding der tentoonstelling bracht spr.
in 't bijzonder dank aan de heeren T. H. van
Emmerik en P. C. van Gaart die zich op bij
zondere wijze hebben onderschelden
Namens het gemeentebestuur sprak de
heer N. Vos, gemeentesecretaris.
Spr. zeide er van overtuigd te wezen, dat
willen wij heil zoeken van de gemeenschap
in deze moeilijke tijden, ons oog gericht moes
worden naar omhaag. De jeugd heeft thans
vooral leiding noodig.
Vervolgens werd de tentoonstelling bezich
tigd. In talrijke stands zijn de verschillende,
door de jeugd vervaardigde voorwerpen, ten
toongesteld: van de meisjes fraai kunst- en
ander brei- cn haakwerk, benevens schilder
en borduurwerk, van de Jongens het meest
kimstnijverhetdsvoorwerpen. zooals hout-,
batik-, en tarsoarbeid, fijne en gewone hout-
arbeid, waaronder veel sierlijke artikelen, die
het interieur eener woning zoo gezellig kun
nen maken. Ook is er een groote verschei
denheid van lampen, waarbij aardige sche
merlampjes. Verder hout- of linosnede, waar
van zeer fraaie afdrukken.
Het geheel trok zeer de aandacht der be-
Ter opluistering zijn er eenlge stands voor
vermakelijkheden, die al direct belangstel
ling trokken.
Ln het middengedeelte van de zaal is een
gezellig zitje gemaakt; in de kleine buffet
zaal een bar.
De tentoonstelling, die een geheele week
duurt, wordt de meeste avonden opgeluis
terd door muziek, zang tooneel en uitvoerin
gen van de Graal en zal zeker veel bezoekers
trekken.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Terug te bekomen bij: J. Los, Javalaan 66,
een medaille aan roodbruin lint. J. v. Brug
gen, Kastanjelaan 37. een portemonnaie met
inhoud. Schade van Westrum, Valkenburger
laan 34, een muts. F. H. Hameling, Jan v. d.
Bergstraat 11, een kussentje. A. Roozen, Bor-
neostraat 30. een kindermuts. Hageman, Lin
delaan 9, een voetbal. Bureau van Politie,
Raadhuisstraat ,en alpeca beursje. Schuur
man, Borneostraat 14 een rozenkrans in etui.
C. Warmerdam, Boekenrodeweg 3, Aerden-
hout een portemonnaie met inhoud. H. v. d.
Ploeg, Wiekenplein 8. een waterpas. Kooren,
Bankastraat 100, een bril met nikkel mon
tuur. Boting, Jan v. d. Bergstraat 7, een bad
pak, handdoek muts en kam. Gozeling,
Iepenlaan 25 een zilveren broche, waarin ge
vlochten haar. Kortenhoeve, Postlaan 11, een
blauw-grijs kindermutsje, v. Zijl, Zand-
voortsche laan 134, een gebloemde reticule.
Bureau van Politie, Raadhuisstraaeen ring
met sleutels, een werkschort, een paar pan
toffels, een kerkboekje, een zakmes en een
groene gummi ceintuur.
BLOEMEN DAAL
DE GEMEENTE-FINANCIëN.
MEE- EN TEGENVALLERS.
B. en W. bieden' aan den raad ter vaststel
ling aan een 5de suppletoir© begrootteg
dienst 1931. Om die sluitend te maken moest
uit de reserve van vroegere jaren f 16.000
overgeboekt worden.
Aan achterstallige ontvangsten van vroe
gere dienstjaren werd f 51.000 ontvangen.
Als bijdrage uit het rijkswegenfonds werd
niet f 25.000 maar f 42.700 ontvangen.
De post voor werkverschaffing aan werk-
loozen moest van f 50.000 tot f 53.000 ver
hoogd worden.
Het onderhoud van plantsoenen en wan
delplaatsen vorderde f 5500 boven de ra
ming, het onderhoud van wegen en voetpa
den f 79.000 boven de raming. (WIJ herinne
ren aan de uiteenzetting van den afgetre
den wethouder den heer J. R. Laan over de
specificatie van deze posten).
De uit-keering van het Rijk wegens 48 op
centen op de liofdsom der dividend- en tan
tièmebelasting kan verhoogd worden met
f 14751. Geraamd werd een bedrag van
f 6000. De opbrengst heeft echter f 20751
bedragen.
1 Als opbrengst plaatselijke inkomstenbelas
ting over het tijdvak Januari tot en met April
1931, betreffende het belastingjaar 1930-1931
werd oorspronkelijk geraamd een bedrag
van f 300.000.
De totale opbrengst over gemeld tijdvak
heeft echter bedragen f 406473,05, zoodat een
bedrag van f 106473,05 meer werd ontvangen
dan geraamd. Waar van deze meerdere ont
vangst in de 3e cn 4e suppietoire begrootin
gen reeds in totaal werd verwerkt een bedrag
van f 99366.50, kan thans nog worden be
schikt over een bedrag van rond f 7100.
POSTERIJEN.
Zooals we reeds eerder meldden, heeft
de bezuiniging bij de posterijen meegebracht
dat we teruggebracht zijn van 3 op 2 be
stellingen per dag. Aerdenhout dat vroeger
van Haarlem uit bediend werd, is nu een
zelfstandige bestelkring geworden met eigen
bestellers. De bestellers J. van den Klinken
berg en C. Verschle uit Overveen en J. Ku-
neman uit Bloemendaal zullen voortaan
Aerdenhout bedienen.
GEWEIGERDE VERBOUWING.
B. en W. deelen den raad mede, dat de
commissie van bijstand voor Publieke Wer
ken adviseert oni te verwerpen het beroep
van J. Postma tegen het besluit van B. en
W„ waarbij hem geweigerd werd perceel
Korte Kleverlaan no. 70 te mogen verande
ren van een woon- in een winkelhuis.
SCHOOLBIOSCOOP.
Bij den raad is ingekomen een verzoek van.
de Commissie van toezicht op het Lager On
derwijs om het voor het jaar 1932 voor de
schoolbioscoop toegestane bedrag van f 500
alsnog te brengen op f 1000.
B. en W. stellen voor afwijzend te beschik
ken, daar in de vergadering van 22 December
1931 met het oog op de slechte tijdsomstan
digheden het bedrag van f 1000 op f 500 is
teruggebracht. Sindsdien is de economische
toestand eer verslechterd dan verbeterd.
DE BRUG IN DEN ZILKERWEG.
Aangezien de houten beschoeiing van de
brug in den Zilkerweg totaal vergaan is,
moet deze noodzakelijk vernieuwd worden.
Daar hout evenwel voor bruggen fronten min
der duurzaam is, dient vervanging door steen
te geschieden. Bij deze vernieuwing ware het
tevens gewenscht een dek over heel de brug
aan te brengen, waardoor het maken van
een voetpad mogelijk wordt.
Blijkens de begrooting vordert dit werk een
uitgave van f 3500 voor welk bedrag B. en
W. een crediet aanvrager,.
GEMEENTERAAD.
Er wordt een openbare vergadering van
den raad der gemeente Bloemendaal Bloe
mendaal gehouden op Donderdag 16 Juni
1932 te 14 uur Cs. nam. 2 uur) in het raad
huis te Overveen.
De agenda luidt:
1. Ingekomen stukken.
2. Benoeming lid van de commissie voor
onderwijszaken (vac. Kremer).
3. Benoeming lid van de commissie voor
het gas- en waterbedrijf (vac. Kremer).
4. Benoeming leden van de commission
tot wering van schoolverzuim; voorgesteld
worden in dc:
Commissie I: do heeren A. IJzerman, J. H.
Hansen, S. A. Wilson (herben.);
Commissie n de heeren Th. Remmerswaal,
J. Bonkenburg (herben.) en J. H. Ca.ro.
5. Onderzoek geloofsbrieven nieuw be -
noemd raadslid.
6. Verhooging crediet voor schoolbioscoop.
7. Vaststelling 5de suppietoire begrooting
1931.
8. Ontheffing bepalingen der Bouwver
verordening.
9. Aanvrage crediet voor herstel van de
brug in den Zilkerweg.
10. Vaststelling besluit tot voorbereiding
van een uitbreidingsplan voor die deelen
der gemeente, waarvoor zulk een plan nog
niet bestaat.
11. Overplaatsing van den onderwijzer J.
A. van Rijswijk van school B naar school A.
BURGERLIJKE STAND.
Bevallen: A. Nieuwmeijervan Gifffen z.,
J. NieuwenhuysDibbetz d..
Ondertrouwd: A. Faassen en H. A. Grunü-
mann: B. Meurs en M. Dalen.
Getrouwd: B. Wempe en H. Oh. Th. P. de
Man.
Overleden: T. Glezen 37 j.. overleden te
Haarlem: A. van der Ma aren Jansen 89 j..
overleden te Haarlem; M. B. Proot 72 j„ over
leden te Haarlem.
IJMUIDEN
MAKTPRIJZEN.
Tarbot per K.G 0.75—0.45.
Griet per 50 K.G. 36—14
Tongen per K.G. 1.20—/ 0.70.
de buurtschap die deze minder gewenscht©
gasten ontdekken, dit jaar eens met ernst
de bestrijding ter hand moesten nemen.
Groote schol per 50 K.G. f 28.
Middelschol per 50 K.G. f 25.
Zetschol per 50 K.G. f 20—13.
Kleine schol per 50 K.G. 17.50—2.85.
Schar per 50 K.G. 5.40—/ 3.
Tongschar per 50 K.G. f 20—17.50.
Pieterman en poon per 50 K.G. 181.60.
Middelschelvisch per 50 K.G. 11.50—9.
Kleine middelschelvisch per 50 K.G. f 10
5.80.
Kleine schelvisch per 50 K-G- f 94.
Kabeljauw per 125 K.G. f 42—20
Gullen per 50 50 K G. 4.80—0.80.
Leng per stuk f 0.70.
Heilbot per K.G. 0.85—0.70
Wijting per 50 K.G. f 2.80—0.50.
Koolvisch per stuk 0.08.
Makreel per 50 K.G. 9—8.
BESOMMINGEN:
Manden Trawlers:
370 Carolina IJM. 26 2700.
120 Holland n IJm. 176 900.
243 Maria IJm. 95 160Ö.
90 Reiger IJm. 106 1300.
Kotters: I<N 136 790, E 268 780, E 157
640, O 145 1 400, O 276 430, O 302 440,
O 203 250, IJm 113 270.
Loggers: SCI-I 374 J' 750, KW 178 f 350,
KW 162 410, KW 96 450, KW 60 470, KW
130 610.
VEREENIGING VAN BEWONERS IN DE
DE BUURTSCHAP DRIEHUIS.
Nu den geslaagden auto-tocht naar het
Florapark te Noordwijk heeft het bestuur
van bovengenoemde vereenïging het plan
opgevat bij voldoende deelneming een auto
tocht naar de Indische tentoonstelling te
's-Gravenhage te organisoeren. Voorts staat
nog een bezoek aan het crematorium op het
programma.