I ff 1 CD „ARNHEM" LETTEREN EN KUNST Tr/ feteri -jArüu LEVENS VERZEKERING MAATSCHAPPIJ HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1932 MAURICE CHEVALIER. Tot vóór kort wist ik nauwelijks van het beslaan van Maurice Chevalier af Bij menig een zal deze verklaring een meewarig glim- lachfle wekken Ter verontschuldiging van mijn historische, anthropoaogische en artistieke onkunde moet ik aanvoeren, dat ik hoogst zelden naar de bioscoop ga. dat mijn kinde ren tot dusver gleen foto's van filmsterren verzamelden, en dat dus de helden van het witte doek mij even vreemd zijn als die van het fietspedaal, het bruine monster en van het zwem-tricot. Men zal daartegen opmerken dat op al deze en meer andere soorten van helden, zoowel mannelijke als vrouwelijke in de bladen voldoende de aandacht ge vestigd wordt en dat zelfs hun portretten er niet zelden in voorkomen. Och ja. ik zie die ook wel, ik lees er ook wel eens iets van; ik lees ook wel eens ..suiker flauw, koper willig, peper duur" of „tekort van 154 millioen" of „haring, volle maatjes, maatjes volle, kuitzieke volle, kol maatjes, maatjes kol. kuitzieke kol. kclzieke kuit" enz./enz., maar al die dingen leest men en vergeet ze weer. Gelukkig maar! Ik wil op Maurice Chevalier terug komen. Ik ben hem Dinsdagavond in Amsterdam gaan zien. Natuurlijk wist ik dat hij in Am sterdam was. Zijn bezoek aan onze hoofd stad geschiedde allerminst incognito. He: uur van aankomst van de chevalereske- trein was tevoren bekend gemaakt en de aan kondiging had haar uitwerking niet gemist. Het publiek moet rijen dik gestaan hebben toen hij arriveerde en er was bereden politie bij. De ontvangst was dus vorstelijk; zij was zelfs meer dan dat. want vorsten wuift men wel hartelijk toe. maar verder gaat de gemeenzaamheid niet: jegens Maurice Chevalier kende de hartelijkheid geen gren zen; hij heeft dat aan den lijve gevoeld. Des avonds tusschen 10 en 12 uur zou Che valier in het Tuschinsky-theater optreden. En reeds om 9 uur stonden de menschen in dc Regu 11 ersbreestraat, op beide 'trottoirs in de omgeving van het theater rijen dik en was er bereden politic op de poot. Hetzelfde straatdecor dus als bijv. bij een Koninklijk bezoek aan een Gala-voorstelling in den Stadsschouwburg op het Leldsche Plein. Wie is die man, die zich met vorsten kan meten? In een parodie. We zouden hem spoedig in levenden lijve Kunnen zien. Maar eerst zou ons geduld nog wat op de proef gesteld worden. Terwijl het Tuschinskytheater zich van 9 uur af gaande weg vulde, speelde een jazz-ensemble. Het was het gewone Jazz-g]edoe. Een drummer die de maat er fantastisch in hield, een trompettist die haar zooveel mogelijk trachtte te verstoren, een paar loeiende of blatende saxofoons, een piano, een bas. een overbodige kapelmeester, overbodig, gezien de rythmische contracties der spelers. M'n hemel, hoe houdt iemand dat uit. dag aan dag. of nacht aam nacht. Moet dat niet een obsessie worden, een bezetenheid, die een patiënt, zelfs in zijn slaap metrisch optredende klonische kram pen veroorzaakt, een nieuwe ziekte, de jazz- osc? Om 10 uur kwam Max Tak voor het voet licht om ons welkom te heeten. Hij sprak namens Tuschinsky, die zelf 's morgens zijn deel in de hartelijkheid der ontvangst ge noten had en wel in zóó groote mate. dat hij zc nog niet te boven was gekomen. Toen ging het gordijn eindelijk open en wv zagen twee bekenden, twee Hollanders: Han Beuker en Wouter Denijs, die Chevalier op zijn tournee accompagneeren. Zij namen voor twee op den achtergrond van het tooneel staande vleugels plaats en duetteerden. Over hun praestaties heb ik vroeger al eens ge schreven: die zijn, binnen de grenzen van het genre, van den eersten rang. Hun onfeil baar juist samenspel, hun virtuositeit, die alle knepen kent en behqerscht. hun colorLstische rijkdom, die orkestrale effecten weet te sug- gereeren. zonder het onaangename materieele van de laatste, hun pianistisch uiterst bril ia n te bewerkingen dat alles tezamen maakt hun voordrachten Interessant en zou ons haast met het genqe verzoenen. Men luisterde en applaudisseerde. Maar men wachtte op den held van den avond, op Chevalier. Eindelijk, na eenige nummers, gingen de kleppen der vleugels dicht en werden de lessenaars er op geplaatst. Chevalier verscheen. Een donderende ovatie minuten lang. Chevalier, in rok en zonder stroohoed, begon te spreken, dank te voor de hartelijke ontvangst, vertelde een en ander van zijn wedervaren te Hol ley - wood. van zijn eerste ontmoeting met Charlie Chaplin en zoo meer. Hij lachte met den lach die wereldberoemd is. Men was gewonnen, betooverd. En hij stelde ons monsieur Denies en monsieur Beuker, voor, die ietwat bedremmeld bogen Toen is hij chansonnettes gaan voordra gen. Een chansonnier, op end'op Fransch, zelfs ais hij Engelsch zint Hij is vrijmoedig, hij is één met zijn auditorium; hij lanceert ondeugendheden en gewaagde grapjes met het oolijkste snuit der wereld.: hij imiteert den apache en den olifant; hij verwisselt zijn beroemd stroohoedje bij wijlen voor een pet of voor een helm. waarbij een speelgoed- geweertje behoort en zijn smoking voor een grijs apachejasje. Dat alles is bijwerk. Zijn houding, die vaak aan Ohaplm doet denken en zijn bewegingen op het tooneel doen het, maar bovenal doet het zijn facie, die niet zoo leelijke is als de tallooze carlcaturen zouden doen vermoeden. Hij ze if vond dat oolc en maakte zelfs, een allerliefst p&pa- pruimpje-prismamondje om het onredelijke der ónderlip-carlcatuur aan te toonen. Aan den ar.dercn kant chargeerde hij het labiale kenmerk, toen hij imiteerde hoe de imitato ren van Chevalier hem uitbeelden. Dit was kostelijk, misschien het aardigste van alles. Maar zijn mimiek, die in speelsche wisse ling elk verschillend karakter weergeeft is ook kostelijk en zijn oolijke glimlach werkt aanstekelijk en haast onweerstaanbaar. Over zijn muzikale gaven heb ik niet veel te schrijven. Wat hij als zanger praesteert is zoowat nihil. Stem heeft hij ongeveer zoo veel als Fritz Hirsch, d.w.z. voor geen cent. Ik zeg dat niet om geringschattend over hem te oordeelen. Deze man Maurice Cheva lier heeft bijzondere eigenschappen. Niet om zijn stem of zangkunst, niet omdat hij het Engelsch met een Fransch accent uitspreekt is hij beroemd geworden. Er zijn op de we reld millioenen menschen die geen stem heb ben of niet zingen kunnen, en duizenden die het Engelsch met een Fransch accent uit spreken. zonder het tot beroemdheid ge bracht te hebben. Het bijzondere van Che valier zit in de suggestie die uitgaat van zijn lach, van zijn bonhomie, van zijn dictie, van zijn heele persoon. Chevalier doet van het oogenblik van zijn entrée af, de heele zaal lachen. Is dat iets minderwaardigs? Is deze „lachende cavalier" in deze trieste tijden niet meer waard da-n een duizendtal zuurkijkende profeten? Daar zijn chevaliers d'industrie, chevaliers d'eco- nomie, chevaliers ès sciences, en wie weet wat voor chevaliers nog meer. En die allen kijken somber. Daar zitten gisteren in de Ridderzaal te Den Haag 150 chevaliers de po litique in vergadering bijeen en hun aller Grootmeesteresse weet niet anders dan som berheid te releveeren. En dan komt de Grootmeester van den stroohoed. Chevalier Maurice en verdrijft met één slag de somberheid van aller gelaat. Ls zoo'n man z'n geld en zijn plaats niet dub bel en dwars waard?Ik wilde dat er meer zoo waren: de wereld zou er blijder uitzien. K. DE JONG. DE SCHILDER MAX SLEVOGT OVERLEDEN LANDAU 20 Sept. (Wolff). De schilder prof. Max Slevogt is op zijn landgoed Neu- castel na een ernstige hartziekte overleden. Het laatste werk van den overledene was een schilderij van de Vredeskerk te Ludwigsha- fen. Max Slevogt is in 1868 als zoon van Ridder von Slevogt in Beieren geboren. Na het gym nasium bezocht te hebben, kwam hij op de Maurice Chevalier, Han Beuker cn Wouter Denijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 ets. per regel. y-W410°- Munchener academie, waar hij de leerling was van prof. Diez. Op zijn studiereizen be zocht hij Italië, Frankrijk en Denemarken. In 1901 volgde zijn benoeming tot professor Naderhand ging hij te Berlijn wonen, waar hij de leider werd der Noord-Duitsche im pressionisten. Behalve zijn schilderijen zijn ook zijn grafische werken zeer bekend. HET TOONEEL Amst. Tooneelvereeniging. In de groene Papegaai en Blanco Posnet's Ware gedaante. Een wel zeer gelukkige inzet der abonne mentsvoorstellingen in den Schouwburg aan den Jansweg was de opvoering van In de roene Papegaai en Blanco Posnet's Ware Gedaante. Evenals te Amsterdam troffen mij ook nu weer de prachtige toewijding en de groote geestdrift, waarmee door heel het gezelschap van Van Dalsum en Defresne wordt gespeeld Wij kregen daardoor samenspel dat nu en dan vooral in Blanco Posnet's Ware Ge daante aan dat der Russen deed denken. En het was een vreugde heel een avond weer eens zoo sterk en spannend ..tooneel" te zien. want Schnitzler en Shaw ik schreef dit reeds in mijn artikel van 10 September ge 3n dit beiden in deze stukken vol op. In de groene Papegaai raakt Schnitzler hier en daar in tegenstelling met zijn later werk aan het melodramatische, maar welk een meesterschap in de behandeling. Expositie, ontwikkeling en ontknooping heeft hij in één enkel bedrijf geconcentreerd met het hoogte punt aan het slot. Het is een voorbeeld van knappe structuur en krachtige tooneelschrijf- kunst, een volmaakt geheel, volkomen af", mdanks den gebonden vorm en een speeltijd van niet meer dan 80 minuten. En ook Blanco Posnet's Ware Gedaante, waarin Shaw minder afdwaalt en zich ster ker concentreert dan in vele zijner latere stukken van drie of meer bedrijven, biedt sterk tooneel. Blanco Posnet, de ruwe paar dendief. die op het beslissende moment van zijn leven door het Goddelijke wordt aange pakt, is een prachtige' figuur geworden En riet minder knap is met enkele rake trekken Feemy Evans geteekend. de door ieder ge hoonde deerne, die God noch gebod beweert te kennen, maar terugdeinst voor meineed als haar de Bijbel wordt voorgehouden. Scherp en rauw en in de figuur van den ouderling Daniels met vlijmend sarcasme heeft Shaw in dit é'én-bedrijfsstuk een we- •cld van schijnvroomheid geschilderd met als eenige ware Geloovigcn, een paardendief en een deerne. De samenvoeging van deze twee zoo zeer verschillende stukken op één programma. ddc er als vanzelf toe dat wij op één avond twee verschillende speelstijlen te zien kre gen. In „de Groene Papegaai', al was het dan n een wat moderner kleed, het oude melo drama en niet gering ook Van Dalsum. dien men zoo gaarne tot den meest moderne on der onze spelers rekent voelde zich in deze sfeer volkomen thuis. En hij niet alleen. Was het spel van mevrouw Sab!airolies niet zuiver „vieux jeu", zooals wij het 40 jaar geleden ook zagen? En ook niet, dat van Groenier die een verrassend staaltje van acrobatiek gaf in zi,jn afglijden van de keldertrap van Daan van Ollefen en zoo vele anderen? Wat pra ten wij toch eigenlijk van modern spel? Plaats onze goede acteurs in het ouderwet- sche, krachtige' speelstuk want dat is dat werk van den later zoo verfijnden Schnitzler en het bloed kruipt, waar het niet gaan kan. En waarlijk wij beklagen er ons niet over. Hebben wij bij Louis Bouwmeester welk een prachtige rol zou Henri voor hem zijn geweest! ooit aan ouderwetsch of mo dern spel gedacht? Het eenige criterium is. dat het in het stuk oast en ontroert. Defresne houdt als regisseur van stevig en suggestief spel en hij heeft het in de Groene Papegaai volop laten geven. Wel het meest door Jules Vcrst.raete, die ons den haatdra- genden waard zóó levendig en fel en met een zoo laaiende hartstocht gaf. dat zijn spel waarlijk grootsch werd. Willy Haak leek mij voor een geraffineerde kokette, een ac trice. die in nachtkroegen komt. wat al te precieus en gemaniëreerd. Beter paste dit prccieuse bij de aristocratische bezoekers, onder wie zich in het bijzonder Cruys Voor- bergh door natuurlijke distinctie en verfijn de elegance onderscheidde. Zeer goed was ook Carpent.ier Altlng als de vicomte d« No- geant. Dat het spel van Wim Pauw. die gis teren voor het eerst op de planken, waar hij tot nu toe te midden van dilettanten speelde, tusschen zijn nieuwe collega's stond, zich bij zulk oen voortreffelijke omgeving zoo uit stekend aansluit, is voor den jeugdigen de butant wel het grootste compliment. Dat In de groene Papegaai op 14 Juli 1789. den moest histortschen dag uit de were^ge- sehiedenis speelt, daarvan merkten wij we1 wat te weinig. Dc geladen atmosfeer van de Parijsche straat, de donder der uitgebroken revolutie drong weinig of niet door in den kelder van Prosper een zeer geslaagd de cor van Van Dalsum en pas op het laatst INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 ets. per regel. Een polis der ls een waarborg voor het welzijn van Uw gezin. Bijkantoor: Schotertingel 129, Dir. W. J. Wicr*ma. bij het ,,Ca ira! Ca ira!" was er de verbinding tusschen deze nachtkroeg en de straat en ging ook de stormvlaag der revolutie over het tooneel. Dat was een prachtig moment in deze voorstelling. Als geheel stond de vertooning van Blanco Posnet's Ware Gedaante toch op een nog hooger peil. Zij was van een gezond, krachtig realisme en zette reeds dadelijk voortreffelijk in met die groep aardappelen-sorteerende en gezangen zingende volksvrouwen. Ook verder bleef zij van bruisend leven en geladen sfeer. Wij kregen superieur tooneelspel te zien van Van Dalsum, die van Blanco Posnet een prachtig levende figuur maakte en dezen paardendief met een voor hem zeldzame beheersching rijk geschakeerd gaf. van Phil, la Chapelle, die den ouderling scherp tot het groteske toe uitbeeldde, van Jules Ver- straete. schitterend op dreef als de schout Kemp, in welke rol hij met zijn rauw. over tuigend spel één brok leven was en van Char lotte Kohier, die in de dearne Feemy Evans een haar veel beter liggende rol vond dan in de markiezin in het eerste stuk en aan deze Feemy dan ook haar fel temperament en aan het. slot al haar mededoogen gaf. Het spel van deze 4 hoofdpersonen stond tegen een achtergrond van een wild bewe gende menschengroep, die èn in de schilde ring van den schrijver en in de uitbee'ding door de artisten van een rauwe, bijna bestiale werkelijkheid werd. Forsch, krachtig tooneel waarin wij den hartteklop van het leven voelden. Een zeer volle zaal en een oprecht-groot succes den heer Kaart mijn gelukwensch met zijn eerste voortreffelijk geslaagde abonnementsvoorstelling in dit seizoen. Op de tweede abonnementsvoorstelling in begin October zal Domino met Cees Laseur in de hoofdrol worden gegeven. J. B. SCHUIL. JUBILEUM DOKTER BROESE VAN GROENOU EEN HARTELIJKE HULDIGING. Het bestuur van de Kon. Liedertafel „Zang en Vriendschap" heeft den leden verzocht. Dinsdagavond om kwart, voor acht aanwezig te zijn bij het eindpunt van de tram in Den Hout, want er zal een serenade gebracht worden aan den voorzitter, die op Spaar en Hout woont en gedurende 25 jaar voorzitter der Kon. Liedertafel is geweest. En om kwart voor acht (nou ja: 'n béétje later!) zijn zij er allen. In optocht gaat het dan naar Spaar en Hout. De zangers scharen zich op het bordes de heer Van der Velden houdt het vaandel, waarachter de Liedertafel zoo vaak ter over winning optrok en dokter Broese van Groe- nou met zijn zoon en schoondochter en de beide veteranen van „Zang en Vriendschap" de heer K. v. Eden en J. J. F. Lomans, nemen tegenover het bordes, in den tuin plaats. Onder leiding van Frits Schuurman wordt eerst het eerste couplet van het Wilhelmus gezongen en daarna klinken „Die Nacht" van Schubert, het „Pilgerchor" van Rich. Wag ner door den mooien tuin. De bewoners van „Spaar en Hout" luisteren voor hun geopen de en verlichte vensters of op de zijbordes sen aandachtig mede naar den nu fluiste renden, dan krachtig aanzwellenden man- nenzang. Tot slot het „Hiep. hiep hoerah lied". Dan dankt de voorzitter met een kort woord voor de hem gebrachte hulde: „Straks spreken we elkaar nader!" De jubilaris doelt op het gezellig samenzijn in de bovenzalen van „De Kroon", waarheen extra trams (de mooie nieuwe wagens van de N. Z. H. van de weldra geëlectricifeerde lijn naar Leiden) nu. na afloop van de se renade, de leden van de „Liedertafel" bren gen. Aan den gevel van „De Kroon" is een schitterende versiering aangebracht. Hier zijn allé dames van de leden reeds aanwezig. Handteekeningen worden geplaatst in een receptie-album en als de jubilaris kort daar op de zaal binnentreedt, (zijn plaats wordt aangeduid door een fraai bloemstuk, hem door het dames-comité vereerd; er zijn ook nog twee bloemstukken van de „Maastrich ter Staar") wordt hij weer met het „Hiep hiep hoerah lied" hartelijk ontvangen. De vice-voorzitter, de heer E. Voet, heet den voorzitter met een kort woord welkom en zegt dat er nog een verrassing wacht. Dan leest hij een telegram van gelukwensch van Prins Hendrik, den beschermheer, voor. De verrassing blijkt te zijn een serenade door de Muziekvereeniging „Harmonie Cres cendo". directeur de heer H. W. Hofmeester, wiens mannetjes nu op de Groote Markt ko men aan marcheeren. De ramen gaan open, de jubilaris ver schijnt op het balkon en tal van leden volgen zijn voorbeeld. Nadat eenige nummers, on der veel belangstelling van het publiek op de Groote Markt, zijn ten gehoore gebracht, laat dokter Broese van Groenou den heer Hof meester uitnoodigen, boven te komen. Hij spreekt hartelijke dankwoorden tot hem voor de aardige attentie. Nu is de heer K. van Eden, het eere-be- stuurslid, de eenige, die als bestuurslid alle afgeloopen 25 jaren met den voorzitter heeft samengewerkt, de eerste, die den iuMlaris hartelijk toespreekt en eenige oude herine neringen uit het roemrijk verleden en den wel eens minder prettigen, nog nabijen tijd VEREENIGING K. EN 0. In den tuin van Spaar en Hout bij de serenade. Van links naar rechts de heeren: J. J r. Lomans, K. van Eden, de jubilaris, mevr. Broese van Groenou, (schoondochter van den jubilaris), de heer J. A. H. G. Broese van Groenou ophaalt. Een hartelijke handdruk tqt besluit. Allen staan op en applaudlsseeren De vice-voorzitter, de heer E. Voet. gaat spreken. Hij weet. dat den voorzitter een eenvoudige huldiging in intiemen kring het liefst is. maar toch wil hij dokter Broese van Groenou complimenteeren. In tegenwoordigheid van velen, wier hart warm klopt voor de lieder tafel. De voorzitter heeft steeds, bij alle ge legenheden, de Liedertafel waardig verte genwoordigd. Hoe heeft niet ieder hem be wonderd op de schitterende receptie ter ge legenheid van het Eeuwfeest der Liedertafel, die hem daarvoor steeds dankbaar zal blij ven. Het doet spr. bijzonder veel genoegen dat in den laatsten tijd de voorzitter dik wijls op dc Donderdagavond-repetities ver schijnt. Namens de Liedertafel biedt de heer Voet dokter Broese een zilveren gedenkpen ning aan, geslagen op het stempel der ver- eeniging, met oorkonde. De jubileerende voorzitter verheft zich van zijn zetel. Hij dankt zijn oudsten vriend en den onmiddellijk op hem volgenden vice- voorzitter hartelijk voor hun woorden. Hij dankt voor het souvenir. Hij dankt de dames voor haar aanwezigheid. De hulde, aan hem gebracht, draagt hij over op geheel „Zang en Vriendschap", de Liedertafel, die gedragen moet worden door de vriendschap Spr ge tuigt van zijn liefde voor „Z. en Vr.". hij is dankbaar, dat hij zooveel jaren voorzit'er heeft mogen zijn, Hij heeft in dien tijd slechts zijn plicht gedaan. Hem is te veel hulde gebracht: hij hoopt de hem door de leden geschonken vriendschap waardig te blijven. Mevr. Ploeg, voorzitster van het dames-co mité spreekt, ferm hartelijke woorden tot den voorzitter die steeds den naam van „Z. en Vr." heeft hoog gehouden. Moge de aange- I name verhouding tusschen bestuur, leden en voorzitter steeds blijven bestaan. Het dubbel-mannenkwartet. gevormd uit de leden en voortgekomen uit de onlangs plaats gehad hebbende kwartetwedstrijden van „Z. en V.", zingt onder leiding van Frits Schuurman kranig eenige nummers, waarna de heer Voet. mededeelt dat telegrammen j van gelukwensch zijn ingekomen van- Rot- te's Mannenkoor, de Kon. Letterl Vereen. „J. J. Cremer". .Apollo" te Amsterdam en brieven van: den heer Houtschild, het Kon. i Ned. Zangersverbond. Jan Mes en echtge noot (per luchtpost uit Soerabaja). den voor zitter van „Apollo", den heer J. de Nijs en „Haarlem's Zanggenot". De heer Kuiper maakt een muzikaal grapje op de initialen van den voorzitter: de heer Wanders draagt een huldigingsgedicht voor; de heer R. Haverschmidt doet een be roep op de dames, haar kinderen op te voe den in liefde voor de Liedertafel, want zij zijn de toekomstige leden. Dit alles is afgewisseld door het optreden van Kees Pruis, bijgestaan door een verdien stelijk Russisch trio. Kees overtreft zichzelf. Hij „werkt" hier graag van avond, 't Is aan hem te zien. Zong hij 22 jaar geleden niet met „Z. en Vr." mee? En kent hij niet nóg eenige leden bij hun namen0 Allez dan: hij geeft zijn beste liedjes, hij tapt zijn beste moppen. Hij wint aller harten met dat mooie ding: „Mijn beste vriend", opgedragen aan zijn zoon. (Een poot van een vader voor dat fijne liedje, Kees!). En zijn succes is enorm. Tusschen de bedrijven speelt ook nog een aardig strijkje. 't Is al ver na middernacht als de voorzit ter nog eenmaal het woord neemt om allen te danken .die dezen avond voor hem onver getelijk hebben gemaakt. Een welgemeende huldiging is hiermede ten einde. TENTOONSTELLING VAN ZELFGEMAAKT SPEELGOED. In het Huis voor Ouders van de Vereen, tot bevordering van het Onderwijs in Kinderver zorging en Oovoeding (K. cn O.) in School 3 in de Tuchthuisstraat wordt van 21 tot en met 30 September een tentoonselling ge houden voor zelfgemaakt speelgoed en mo dellen van en voor de cursussen van K. en O. Er is weer veel moois en aardigs te zien. Gedemonstreerd wordt, hoe de moeders of andere jeugdverzorgsters voor en met de kin deren. bijvoorbeeld zelfs van papier, dingen van min of meer blijvende waarde kunnen maken, als schilderijlijstjes, naaldenboekjes, Inktlappen, kalenders, enz Aardig zijn de modellen voor kartonwerk voor de grooteren. Dc aardigste diervormen en poppen worden van karton vervaardigd en ook wordt hiervoor van reeds afgedankte dingen, als oude ballen, oude kegpls e.d. ge bruik gemaakt. Op deze wijze worden dingen vervaardigd, die zeer in den smaak der kin- Leren vallen en niets kosten. Verder is er nog heel wat riet- en karton nagewerk, waaronder opvouwbare poppenka- mers; eenvoudige modellen (waarmede de kinderen leeïen naald en draad te hanteeren) voor de meisjesclubs en figuurzaagwerk voor de jongensclubs. Wie ziet kans een heel dorp op te bouwen van lucifersdoosjes0 Als u het niet kunt: op de cursussen van K en O. kunt u het leeren! De tentoonstelling blijft tot cn met 30 Sep- ember open.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 10