Over den Atlantischen Oceaan. BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD VLAAMSCHE SCHILDERS THUIS. VIJFDE BLAD. ZATERDAG 8 OCTOBER 1932 UIT DE WERELD VAN DE FiLM. De sportieve William Haines. William Haines werd geboren op 1 Januari 1900 in Staunton, een van de aardigste plaats jes van Virginia, en zijn jeugd was dus als de jeugd van eiken klein-stedeling. Hij verheug de zich in het bezit van twee broers en twee zusters en zijn vader had een handelszaak in Staunton. Er vloeide niet het kleinste drup peltje artistiek bloed in de aderen van de ge zamenlijke familie. Toen Cadet William Haines, deel uitmakend van de Staunton Militaire Academie, zeven tien jaar was, namen de Vereenigde Staten deel aan den wereldoorlog., Daar hij nog te jong was om dienst te nemen, klopte de toe komstige filmacteur aan om een baantje in een der munitiefabrieken in Hopewell. ,.Als mecanicien was ik evenveel waard als een Pe- kingeesje". verklaarde hij later. Nadat hij nog eens tevergeefs zijn krachten had beproefd op fabriekswerk, slaagde hij er in een betrekking te krijgen bij een effecten firma in New-York tegen een salaris van twintig dollar per week Het was nu niet di rect een gezellige werkkring, maar hij voelde zich daar in elk geval meer op zijn gemak. In 1921 bemerkte Bijou Fernandez de ge wiekste speurder van Metro -Golwyn-Maye r een robusten jongeman met een goed voor komen en met een gezicht, dat camera-moge lijkheden voorspelde. Dit was William Haines, die tijdens het lunch-uurtje een wandeling maakte door Wallstreet. Toen hij daaroo werd uitgenoodigd mee te dingen in een „Keuze campagne", die werd gevoerd om nieuwe film talenten te ontdekken, nam hij dit eerst als een flauwe mop op, maar liet zich tenslotte overtuigen van de ernstige bedoelingen van Fernandez. Kort daarna kwam hij als num mer een te voorschijn uit een wedstrijd, waar bij door duizenden film enthousiasten werd medegedongen. Eleanor Boardman was hierbij nummer een van de vrouwelijke afdeeling. Haines en Miss Boardman vertrokken dus naar Hollywood en kregen een rol in Three wise fools. Eenige' jaren later traden zij nog maals samen op in Memory Lane. Intusschen ging de jongeman uit Virginia met rassche schreden vooruit en speelde o.a. in Souls for sale, the Wife of the centaur, a Slave of fashion, the Tower of lies, Sally Iren| Mary, en Mike. In 1926 had hij groot succes in Brown of Harvard (Vriendentrouw) en spoedig daarna was hij tot stardom opge klommen. Was Brouw of Harvard de film, waarmee hij naam maakte, Tell it. to the marines (Eerst de Jantjes) bewees, welk eeïi enorme popula riteit. hij reeds bezat en was tevens het bewijs van zijn ster-capaciteiten. In dien tijd maak te hij nog Lovely Mary en The little journey. Met Haines verscheen een geheel nieuw type in de film. Een criticus noemde hem eens een „wise-cracker" met romantischen aanleg. Hij toonde zijn talent voor diverse rollen, maar zijn fort is het ïicht-komische genre met een sportieven achtergrond. Brown of Harvard, Slide kelly slide, Spring fever, West point (Cadettenliefde), The smart set (Het Rijkeluiszoontje), Excess bag gage (De Bijwagen), Speedway (Snelheids duivels), Duke steps out. (De geheimzinnige hertog). Alias Jimmy Valentine en Navy blues (Marinepronkstukken) waren alle van dit genre. Zijn eerste sprekende film was The girl said no imet meisie dat- neen zei) en daarna volgde Way out West (Cowboy tegen wil en dank) Get rich quick wallingford (Gladde jongerv») en Just a gigolo. In de eerste drie films speelt hij samen met Leila Hyams. Haines heefr. zijn zuidelijk accent niet ver loren. Hij is nog niet getrouwd en wordt bij ooenbare gelegenheden meestal vergezeld door zijn moeder, die uit Virginia is overgekomen. Hij is een meter tachtig lang. heeft donker haar en donkere oogen. Hij houdt veel van muziek en van lezen, zijn lievelingsschrijver is Joseph Conrad. Een bezoek aan Harry Liedtke. Eens was Harry Liedtke een lieveling van het publiek. Tegenwoordig behooren zijn films tot de zeldzaamheden. Dit neemt echter niet weg, dat de belangsteliing voor hem nog niet is verdwenen en misschien stellen dus de le zers belang in het verslag van den correspon dent, die den acteur een bezoek bracht. „Liedtke had er voor gezorgd, dat de wagen voor stond en snel ging het door het villa dorp Saarow-Pieskow naar het- verblijf van den filmspeler, alwaar Schnaps, de eigenlijke heer des huizes, mij blaffend tegemoet sprong. Schnaps is een kogelrond beest, dat als een echte filmhond steeds aanwezig is. wan neer er iets ongewoons gebeurt In de deur opening stond Karrv Liedtke, naast z'n jonge knappe vrouw Christ a Tordy, ons eveneens bekend van het witte doek. Door beiden werd ik buitengewoon hartelijk ontvangen. Eerst moest ik mee aanzitten en vervolgens leidde Harry Liedtke mij rond in zijn park, waarvan hij met niet geringen trots vertelde, dat hij het zelf had aangelegd. Zonder de hulp van een architect, slechts bij gestaan door een ouden tuinman, heeft Liedtke den barren, woestijnachtigen grond in een hof van Eden omgeschapen. Rhododen drons, dahlia's, rozen, fuchsia's, waterlelies, het is alles even mooi en smaakvol gecombi neerd. Deze Harry Liedtke, op de film altijd de eenigszins amoureuze, glimlachende char meur, de tamelijk oppervlakkige levensgenie ter in rok, blijkt in het particuliere leven een uiterst fijnzinnige mensch te zijn, een lief hebber van alles wat natuur is, iemand met veel gevoel voor kleur en vorm. Hij heeft een aantal prachtige orchideeën, hem grootendeels door vereersters geschonken, Behalve deze meest uitheemsche schoonheden is hij ook de gelukkige eigenaar van een rijke hoeveelheid" cacteeën. Een bijna elegant kippenhok ontbreekt evenmin en plotseling staan wij tegenover een aardig, klein hert. Het loopt nog een beetje onwennig; met glanzend warme dierenoogen kijkt het ons aan, keert zich dan om en gaat er vandoor. Als wij het heele paradijs hebben bezich tigd keeren wij terug naar het kasteeltje, dat al even smaakvol is ingericht als de tuin. Een hal. een groote serre. Schilderijen van mo tie rne meesters hangen aan de muren. Er heerscht overal een spheer van vreugde en behaaglijkheid. We gaan voor het venster zit ten en hebben het gezicht op den tuin. Hier vlak langs loopt de „pnilosophenweg", zooals Liedtke hem heeft gedoopt. Het is een lang smal pad; uren en uren looot de acteur hier heen en weer, wanneer hij zijn rol instudeert. De schemering is reeds ingevallen. Wij pra ten over tooneel en film. Liedtke zet rustig zijn meeningen uiteen; een mensch, wiens over tuigingen gegrond zijn op de ervaring, niet opdringerig, niet scherp, maar hartelijk en vergenoegd. FLIP. Kent U Flip? U kent Flip nog niet? Flip is de jongste acteur van MetroGold- wyn-Mayer, hij heeft een buitengewoon ex pressief gezicht, groo- tere oogen dan Joar. Crawford, is kleiner en jonger dan Jackie Cooper en heeft meer temperament dan alle andere artisten teza men, Hij is ongehoord begaafd zingt, danst, zwemt als een visch volvoert adembenemende gymnastische toe ren, heeft steeds nieuw, orïgineele inval lenkortom hij is een ideaal filmspeler. Flip's vader, regisseur en directeur is Ub. Imerks, die zeer trotsch op zijn begaafden zoon is. Vaders zijn trouwens in het alge meen zeer trotsch op hun kinderen, maar met Ub is geen andere te vergelijken. Onlangs zoch ik Ub Iwerks op in zijn stu dio om hem te interviewen en iets van het privé leven van den jongen acteur te weten te komen. Ik had het bijna opgegeven, want in zijn atelier moest ik door en over hooi. rollen papier, draad en kisten klauteren, stootte me aan een piano, struikelde over slagwerk, viel tegen een projectie-apparaat, maar slaagde er eindelijk in mijn ledematen te verzamelen bij de werktafel van Ub, waar deze zich tusschen stapels papier begraven had. „Hallo, Ub," riep ik hem toe, „hoe gaat het ouwe jongen, en hoe gaat het met Flip?" Sinds langen tijd zijn we goede vrienden, want eigenlijk hebben we Flip samen ont dekt. Ub praat er niet graag over, maar. in vertrouwen gezegd, Flip is zijn aangenomen kind. Wij kennen zijn familie niet en zij heeft nooit aanspraken op hem doen gelden waarschijnlijk is zij overleden. Wij vonden Flip op een dag toen wij in stroomenden regen van een wandeling terug kwamen. Op den weg huppelde een eenzaam verlaten wezentje. Ub, die zeer goedhartig is, nam den kleine mee, noemde hem Flip en voedde den jongen op. Sinds dien dag zijn we goede vrienden. Ub zag op van zijn werk en gaf zijn blijd schap te kennen dat ik kans gezien had tot zijn atelier door te dringen. Hij vertelde mij dat Flip juist begonnen was met opnamen voor een nieuwe film. „Mag ik kijken?" vroeg ik nieuwsgierig. „Ja, natuurlijk, we zijn er druk aan bezig!" En daar zag ik Flip, met zijn lange beenen. groote handen, een klein hoedje op het hoofd en een schoon wit broekje aan, op het papier staan. Hij kwaakte een vroolijk „goe den morgen". Ah zoo, u wist het nog niet? Flip is een kikker, een echte, sympathieke kikker, dien wij op een regenachtigen dag gevonden heb ben en die Ub Iwerks op het schitterende idee bracht, Flip den Kikker tot- den hoofd persoon van zijn teekenfilmpjes te maken. Sinds dien regenachtigen dag huppelt Flip over alle bioscoopdoeken ter wereld als de vroolijkste en veelzijdigste filmacteur. EEN KANON IN HET VATICAAN. In de Vaticaan-stad wilde men tennis banen aanleggen voor de leerlingen van een seminarium. Men was bijna klaar met de toebereidselen, toen men in den grond een 3 1 2 M. lang kanon vond. Men legde het kanon vrij en constateerde, dat het nog ge-- laden was. Men neemt aan, dat het in 1848 ter verdediging van de Pauselijke Zouaven, daar is neergezet. Het kanon is ondergebracht in het museum, dat bij het Vaticaan behoort. DIEREN ZIJN NIET INTELLIGENT. „Dieren zijn niet intelligent", zei Paul Eipper onlangs in zijn lezing over Vriend schap met Dieren ter gelegenheid van den Dierendag. „Dieren bezitten alleen een sterk herinneringsvermogen". Een mooi voorbeeld tot staving van deze bewering levert Rex Knight, lector in de ver gelijkende psychologie aan de Universiteit te Aberdeen. Hij heeft intelligentieproeven genomen op katten en verhaalt daar een der resultaten van. Een kat werd dagelijks" opgesloten in een kastje, wat ze zelf kon openen door aan een riempje te trekken, dat aan een grendeltje gevestigd was. Als ze uit het kastje gekomen was, kreeg ze een schoteltje melk. Zoolang het riempje op dezelfde plaats en op dezelfde wijze was vastgemaakt, slaagde ze er uitstekend in het deurtje te openen. Toen de positie van het riempje echter ge wijzigd werd, zag ze geen kans naar buiten te komen. Nog vreemder voor hen. die gelooven dat katten slim zijn is het feit. dat. teen ze buiten het kastje voor een schoteltje melk werd geplaatst, zij weigerde ervan te drin ken. vóórdat ze in het kastje was gesloten en zichzelf daaruit bevrijd had door aan het riempje te trekken l Er is nog meer te zien op Caracasbaai en Bullenbaai dan koralen en visschen; er staan groote zwarte en witte tanks vol met kost bare aardolieproducten en dat hangt allemaal samen met de Isla de groote aardolieraffina derij in het Schottegat, the biggest of the World, zou de Amerikaan zeggen en dat zeg gen wij ook. Met trots. Want wat ligt- hier weer een prachtig stuk werk. wat een heerlijk bewijs, dat er nog fut zit in de Hollandsche jongens, die tijdig moeders pappot ontloopen zijn; voor wie Holland to klein was om hun werkkracht voldoende to ontplooien en die toch Holland zoo hoog houden ver van huis. Kort voor den wereldoorlog werden de eer ste Petroleumhoudende lagen rond de Golf van Maracaibo aangeboord. Het waren voor al de Venezuelan Oil Co. en de Caribbean Petroleum Co., ressorteerende onder wat- wij gewoonlijk de „Koninklijke" noemen, die al ras een groote activiteit toonden en toen daar werkelijk aan den Noordrand van Zuid- Amerka, op Venezolaanschen bodem veel werk moest worden gedaan, kreeg Curacao olotseling een groote beteekenis. De hoofdre den hier van was. dat de golf van Maracaibo. waar rondomheen de belangrijkste olievelden liggen, door bewegende zandbanken alleen toe gankelijk is voor schepen met- geringen diep gang. Een voet of 12. vier meter, oat- was het maximum en dat is tegenwoordig voor gela den zeeschepen heel weinig. Dus moes: de ruwe olie uit Venezuela worden weggehaald 1oor een vloot van kleine schepen, worden op- zeslagen in de haven aan diep water en van daar verwerkt en afgescheept in tanken van veel grooter afmetingen, die de wereldzeeën goedkooper konden bevaren Hollandsche jon gens werkten in de door malaria verpeste moe rassen en oerwouden rond de Golf. Hollanders trokken aan de touwtjes van wat toen reeds een wereldconcern was. En de Hollandei's zijn niet gewend om aan anderen over te iaten. wat zij zelf kunnen doen. kijk maar eens naar Sabang! Een veilige diepe haven. Er is geen betere denkbaar dan het Schottegat achter de 4nnabaai bij Willemstad, waar de Statendam op eigen kracht kan binnenloopen en op eigen kracht kan zwaaien. Want dat kleine eilandie onder den wind wordt jaarlijks door tiental len groote toeristenschepen bezocht, die er ko men kijken naar Hollandsche zindelijkheid en naar het oroduct van Hollandschen onderne mingsgeest. Want Curacao is heusch niet alleen een overscheephaven! De aardolie van Venezuela 's een ruw product, een vieze kleverige troe bele bruine massa, die je zonder meer nergens voor gebruiken kant. Maar de Koninklijke weet dat spul wèl te gebruiken. Benzine, gas- olie, petroleum, stookolie, smeerolie, asphalt! Dat zijn woorden, *die iedereen tegenwoordig verstaat. En dat. is het werk der CuraQaosche Petroleum Industrie Maatschappij, om uit de ruwe aardolie van Venezuela bovengenoemde nroducten te bereiden, uit de ruwe olie. die door de Caribbean Petroleum Co. en de Vene zuelan Oil Co. wordt gewonnen, door de Cura- caosche scheepvaart Mij. wordt gehaald met "en dertigtal tankbooten van zoowat 2300 ton ■'••aagvermogen ieder en waarvan dan de tien- allen producten worden verscheept naar alle "orden der wereld. En al die Maatschappijen ressorteeren onder het Shell-Concern, hebben Hollanders in de Moderne ontdekkingstocht door Zuid-Nederland. Hoe kom ik er vandaag ineens toe, over die Zuid-Nederlandsche schilders te schrijven? Karei van Mander, kon toen hij de levens van Zuid-Nederlandsche schilders van zijn tijd ging te boek stellen, alleen op verhalen en berichtgevingen afgaan, voorzoover hij tenminste niet sprak over de helden van 't palet, die in zijn onmiddellijke omgeving woonden. Dat ging in die dagen van trek schuit en reiskoets niet. als nu, waar een vriend in Brussel mij 's morgens, aan mijn bed staande, uitnoodigt, „even" per auto op een voor- en achtermiddag de drie beste moderne schilders te gaan begroeten, die over zuid-Nederland zijn verspreid. Gaat ge mede? vroeg hij. Ja, natuurlijk. En voort ging het, 80 K.M per uur, eerst naar Gent, waar de vergulde grijze torens der oude „Kuip" (d.i. de middeleeuwsche „City") vonken sproeiden in den blauwen ochtendnevel, die nog over steden en dorpen hing. „Want", zei Bep, „wij gaan hier in de Kuip toch minstens een tweede ontbijt ne men: Frits van den Berghe heeft zeker nog maar net zijn kapken opgezet Die Frits is een merkwaardig Vlaamsch kunstenaar. Hij woont in de grijze Ste Ka- tharinastraat. in een holle grauwe woning, in welke gij een muis zoudt hooren loopen. Daar wacht ge op hem in een wachtkamer, waar misschien zes menschen kunnen staan, doch er bevinden zich zeker zeshonderd voorwer pen in: schilderstukjes door Zondagsschil ders of kinderen gemaakt, boerepullen. Pata- gonische pijlen. Surinaamsche negerinne- poppen. gegraveerde wijnglazen, ijzeren wa- feïbakkersvormen en honderden, honderden dingen méér! Hij zelf komt nu binnen. triest kijkend achter zijn bril vandaan, en met ia. Beo had er al op gezinspeeld: Frits van den Berghe heeft zijn kalotje op 't hoofd, zijn kaDken. dat hij 's moreen opdoet, voor hoofd pijn misschien, of tegen de tocht? Het. leven is de^en kunstenaar één lang durige hoofdpiin. figuurlijk wel te verstaan. H'i vindt het menschenlot als alsem, en de schilderstukken, die hij ons laat zien. zijn de grilllee verbeeldingsrijke uitdrukking van dat ondergrond sell e gevoel. Steeds worden zij Trooper in de werking der verhoudingen. St°eds dieper in het sentiment. Hij is een groet? naneef van Hieronvmus Bosch, den helleschildpr Maar Frits is beleefd en vriendelijk. Ook Is hij plechtig in zijn woorden, vooral als hij met een Hollander spreekt, wiens stijvere taal de leerling van Bolland trouwens uitstekend beheerscht Bij Faust is hij eens vergeleken, zooals hij peinst en schilderijen piekert in de groote holle kamer, die zijn atelier is Rol. auto! Ren. auto! Rol en ren uw 80. uw 100 K.M. over den weg naar Deurle. maar verstoor de lieve intimiteit niet van den stil len lijster der Vlaamsche moderne peinture, den „muzikalen" colorist. Gustaaf de Smet. Daar is zijn huis, zegt Bep. En wij kloppen. En wij loopen er omheen. Maar geen geluid i.s te bemerken. Och kom. zegt Bep. maar hij is wis en zéker thuis! „Weet ge", valt hi^ in, „hij zal zich nog niet geschoren hebben En dan is Gustaaf verlegen met zulke vreem delingen als gijWij stappen reeds in de auto terug, maar, heidaar! wie staat er tus schen de bessenheesters? „Allez, Gustave?" roept Bep. En daar komt het. fijnstbesneden gelaat te voorschijn van de heele Vlaamsche kunst. „Ja", zegt. de Smet, en zijn hand voelt van hoeveel dagen de baard is. „ik heb u niet gehoord, komt toch gauw binnen" Daar vinden we ook zijn lieve vrouw Gusta. Zij kijkt moederlijk en onderzoekend tege lijkertijd. terwijl haar man enkele schilder stukken te voorschijn haalt: schilderstukken als sonore liederen. De tijden zijn slecht. De Centaure in Brussel heeft moeten opdoeken. En de Koekoek en andere spotbladen vervol gen hem. omdat hij weer ter kerke gaat en troost zoekt van oud en nieuw leed in de ar men der Moederkerk. Gustaaf zegt. daar alle maal niets van. maar er is zorg op zijn ge zicht te lezen. Het gezicht, dat beminnelijk straalt als bij ziin eigen edelgeaarde. fijn- geschakeerde werk vóór zich heeft: en als we spreken over Permeke. Want Permeke be wondert hij vol belangelooze overgave. Nu moet de auto zijn krachten weer too- nen! De middag is reeds voorbij en de weg naar Brugge en verderop naar Jabbeke. waar Permeke. die vorst der schilderende Vlamin gen woont, is lane, net zoo lang als de weg van Brussel naar hier. Maar Bep kan rijden! Wij stuiven over de straat, waarnaast het veld steeds saoolger groen wordt, de omgeving is ietwat heuvel achtig. op een afstand zien we de r?:n-tuod eedakte huizen met kalkmuren. Het stof ver gezelt onze auto. zooals engel°n. denk ik maar, van wolken vergezeld zijn.... Brugge, oude schrijn, carillonneerende schim oener vroegere stad, werkelijk èn on werkelijk tegelijk... „Langsthïer komt ge in Jabbeke. jawel me- nierken" En rrrt. daar trekt de auto weer aanEn ligt Brugge achter ons. Het zegt mij niets, dit dorp Jabbeke. als Bep de hand van het stuur op heft en er r.aar wijst door de voorruit. Maar geheel anders dan het. nieuw-dorpsche Jabbeke is de mo derne baksteenkubus met breede hardstee- nen banden, en de betonnen vloeren, waarop onze auto stilhoudt: de residentie van den prins der schilders Constant Permeke. Een rossige jongen schuift uit. de garage naar voren en begroet ons. „Wie zijt gij?" kijk ik hem aan. Permeke's zoon. Hij zit vol verf. „Ik was aan 't schilderen". Hier in deze vesting achtige woning schijnt men nog meer te schilderen dan te ademen. „Constant! Constant!" hoor ik roepen. De rond-Vlaamsche vrouw-en-moeder roept van een balcon naar haren Rubens „Ja. wijfken! Ik kom seffens!" En daar is hij, de gewel dige. Men heeft hem bij een Noord-Holland- schen kaasboer vergeleken, nu wil ik op merken, dat hij inderdaad groote kunst kazen naar tijdgenoot en nakomeling werpt, maar hij ziet er Noord-Hollandsch blond en kazig uit. dat is niet te ontkennen. Hij staat in enorme klompen, en draagt vier kante handen aan een vierkant lijf. Maar zijn blauwe oogen met de bijna witte oog haren glinsteren van geest, van leut en ook van slimheid, zij donkeren soms van wan trouwen of kwaadheid, om dan weer als een zon. die doorbreekt, gul te stralen van zelf besef. daadkracht en levenslust. „Ge komt. schilderijen zien?" Maar eerst zullen we klinken". Op het tafeltje in de ont vangstzaal. die dank zij enorme breede ra men de helderheid heeft van het buiten, staan drie kolossale bellen jenever gereed. Permeke licht er een op en hapt erin. ..Dat doet. deugd", zegt hij met oprecht pleizier. Een uur lang wandelen wii dan on 't- groote atelier tusschen schilderstukken als vleugel deuren zoo groot. Eén voor één verschuift de schilder ze. zelf door spleetoogjes ze weer eens opnemend, keurend, hardop waarde- benalend. Wij raken in ongewone onwlndine wegens de grootschheid van dit monumentale, visio naire werk en de uitroepen volgen elkan der on. „Wijfke". zegt Permeke. zijn vrouw een breeden klap revend, „baal eens wat. Je weet wel En on stoelen en kleinere ta- foitjes pittend, drinken wij om de vreugde van al het moois en om de levenslust van Permeke en ziin Marictje eenige glazen schui mende champagne. W. ELAND. Curasao en de petroleum. Directie en in fabrieken en velden. En ze dra gen de Hollandsche vlag tot in het hart van Zuid-Amerika en iedereen, die zich trotsch voelt Nederlander te zijn. moet trotsch we zen op wat Nederlandsche werklust en kunde hebben volbracht. Och ja. Waren er maar Nederlanders, die al dat moois cn goeds met eigen oogen hadden gezien en bewonderd en er van konden vertellen, dan heerschte er, op het oogenbiik nog. ook bij ons te lande een veel krachtiger nationaal gevoel, een Neder landsche geest! Ik heb het mogen zien. mogen rondgaan door werkplaatsen en fabrieken over de olie velden tot diep in het oerwoud. Ik heb ge praat met die eenvoudige flinke kerels, direc teuren. ingenieurs, zoowel als boormeesters en klerken. En ik heb hun vrouwen ontmoet en hun kinderen gezien en hoe zij een echt Hol landsche omgeving weten te schepen tusschen Spanjaarden en Engelschen. Venezoianen en. twee en vijftig nationaliteiten woonden er twee jaar geleden in den besten tijd op de „Isla" te Curacao. En. ik heb die Hollanders mogen bewonderen! Hun hart hangt aan Ne derland. maar ze hebben zich hier eer. nieuw Nederland geschapen, vooral natuurlijk op Curacao. Maar ook verder vinden wij ze. flink, gemoedelijk, soms „kankerend", maar veelal zit dit aan den buitenkant, meest door de goede zorgen der Maatschappij in fiinke, mi me, geriefelijke huizen, aangepast aan tropen zon en regen. Ze zijn omgeven door de ge makken van den tegenwoordtgen tijd. door gas en waterleiding, tennisbanen en radio, bioscoop en zwembassin. En ze weten, dat ook de volwassenen spelen moeten, ontsoanning moeten hebben voor lichaam en geest. En ze •^rijzen het klimaat en noemen het lekker of draeeliik, al naar hun werk of aanleg. De Ollemenschen op Curacao wonen op de Tsla. op het eiland in het Schottegat. waar "aast de reuz.enfabriek een moderne stad ver rijst, met een gezellige club. tevens cinema cn allerlei sportterreinen. Naast de reuzen fabriek der grootse raffinaderijen der aarde waar de aardolie wordt verhit en door allerlei in- "enieuse methoden in haar waardevolle be- «'anddeelen wordt gesplitst. Een zware rook wolk vormt zich. uit honderden schoorsteen en e zamen en wordt bijna altijd door den Noord Ooripassaat. weggevoerd van Emmastad en Willemstad beide. Emmastad is sinds kort de naam van de Europeesche stad op de Isla. die voor kort nog een kleine duizend gezinnen 'olde Want er is veel noodig om dit reuzen bedrijf aan den gane te houden. Cijfers zijn 'nstig te verstaan. Misschien kan ik u toch helr>en. De Isla verwerkt per dag ongeveer fwintig millioen Liter ruwe olie. twintig dui zend ton zeggen wij hier. Dat is evenveel als de Gemeentewaterleidlng van Amsterdam per 'tag verwerkt! De producten worden opge borgen in benzinetanks op de Installable cn aan de Bullenbaai en van die beide Installa ties verscheept. De stookolie voor schenen wordt van Emma stad af verscheept of gaat met eigen pijplei ding naar eigen verscheepshaven in Caracas baai. De Isla zelf Is een verzameling van fa brieken en honderden tanks, waar een ge woon mensch zenuwachtig van wordt en waar over ik later nog wel eens nader zal malden. Nu alleen dit: Er moet ook hier natuurlijk ge weldig bezuinigd worden. Velen worden ont slagen. maar het werk moet doorgaan. De pro ductie mag niet verminderen. Er wordt zeer hard gewerkt, maar dc geest blijft goed. Men begrijpt. hier het wereldgebeuren, men zit hier middenin die groote wereld, klikt niet alleen 'oe uit het veilige hoekje achter de kachel, achter de krant, gednikt op dat zoo geduldige napier, vol van verhalen van andere men sehen. die ook de groote wereld niet kennen! Nederland ken u zelf! En werk voort! VAN DER SLEEN. HOEVEEL IS EEN THEELePeT.TJc? De nieuwe uitgave van het. Britsche Phar- maceutische Tijdschrift, dat de officieele ca talogus is van dranken en kruiden, dringt erop aan dat lepels die voor de huishouding gebruikt worden, niet worden gebruikt voor het afmeten van medicinale doses. De reden daarvan is dat zij zoo van grootte verschil len. Het „theelepeltje van den dokter" is zestig druppels, en als U er lust in heeft, eens na te gaan. hoeveel druppels uw eigen theelepel tjes bevatten, dan zult u verbaasd zijn, hoe die hoeveelheden ultéénloopen. Het verschil tusschen dessertlepels en ge wone eetlepels, onderling, is doorgaans even groot. Doses medicijnen moesten eigenlijk altijd in maatglazen afgemeten worden. ROSE CITROENEN Temidden van honderden andere citroen- boomen, die geen bijzondere afwijkingen vertoonen, staat er te Californië één, die de geleerden in verwarring brengt. Deze boom draagt, in tegenstelling met dc andere, rose vruchten. Niet alleen de schil heeft die kleur, maar ook het vruchtvloesch en het sap zijn rose getint. Wanneer het mogelijk zou zijn dergelijke vruchten in groote hoeveelheden te kweeken dan zou waarschijnlijk spoedig rose citroenlimonade verkrijgbaar zijn in alle restaurants die zichzelf respecteeren De boom zelf Li een wonderlijke speling der natuur. Uit de verte ziet men geen ver schil met den normalen citroenboom, maar bij nadere beschouwing blijkt, dat de bast ge streept is en dat sommige takken een groene kleur hebben en andere een witte. Deze wit te takken hebben nog geen vruchten voortge bracht. Onderzoekers, die trachtten na te gaan. hoe dit wonderlijk product is ontstaan, zijn hier in niet geslaagd. Over het algemeen is men dc meening toegedaan dat de boom niet kan worden gebruikt om mee verder te kweekeru Men schijnt dus niet in staat te zijn de na tuur te dwingen rose citroenen té leveren. Verschillende gissingen zijn gemaakt met betrekking tot dit raadsel, dat de belang stelling trekt, zoowel van menschen die in de orakfijk werkzaam zijn als van academische geleerden, maar tot positieve resultaten is men nog niet gekomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 15