FIETSEN GRATIS UITGEREIKT 1 DAGELIJ2CSCHE NORTH STATE PRIJSVRAAG W rêt ELECTRISCHE TOONEELTE LONDEN. OF ANDERE WERDEN TOT OP HEDEN AAN NORTH STATE ROOKERS IIIIIIIIII HAARLEM'S DAGBLAD INGEZONDEN MEDEDEELINCEN i «1 Cu. ptr re..!. DONDERDAG 20 OCTOBER 1932 LETTEREN EN KUNST Nieuwe stukken van Shaw en Noel Coward. (Van onzen Londenschen correspondent) Bernard Shaw die de stalles niet heef; kunnen behagen, zal straks zijn nieuwste situk zien verdwijnen van (het tooneel van The New Theatre. Maar de grijze Ier spreek: in al zijn grijsheid en futiele scherpzinnig heid inmiddels reeds van andere planken, die van de Arts Theatre Clu'b. Daar maak', hij deel uit van een gezelschap, dat is ver- eenigd in een „Spaceitime"-herberg. „Spa- cetime Inn" heet het stuk van Lionel Brit- ton, waar behalve Shaw. de Methusalem die blijft ademen. Shakespeare, Koningin Victoria, Marx, Napoleon. Eva en de koningin van Sheba vertoeven. Het is duidelijk dat Londen Shaw eerst van zich af zal hebben geschud wanneer hij de nweg is opgegaan van de andere gasten van de herberg De Ruimtetijd. Too True ito fbe Good is achteraf en vol gens de uitlegging van den schrijver een pro fetische titel gebleken. Shaw heeft, troost gezocht in overwegingen, die verband schijnen te onderhouden als het Stuk van Brit ton met den ruimtetijd. Too True to be Good had volgens Shaw verderop in den ruimte-tijd moeten opduiken Eerst over 20 jaar zoo ongeveer heeft hij gezegd zal het publiek de verstande lijke hoogte hebben bereikt waar het vreugde en verheffing zal kunnen vinden aan mijn geest. ■Het kan wel zijn dat Shaw gelijk krijgt. Zijn vroeger werk, inderdaad werk van twin tig jaar geleden, heeft met goeden uitslag wederopvoeringen beleefd. Het dagteekende sterk en het besef er van moet den schrijver voorzichtig maken met zijn gewoon te zich met Shakespeare te vergelijken. Too True to be Good kan best het pu bliek van 1950 kostelijke avonden bezorgen indien het uit den poel der troosteloosheid waarin het menschdom van thans zich ge dompeld voelt en waaruit dit nieuwste pro duct van den Shavlaanschen geest geen red ding weet, zal zijn herrezen. Slechts dank baarheid, verlichting en voldoening en wie geeft er niet graag den prijs van een stalles plaats voor kunnen het deel worden van hen, die op een zonnige plek in den ruimte tijd aangekomen het donkere uur en de don kere plek terugitooveren in ©en realistische weergave. En geen weergave kan beter ■zijn dan een wederopvoering van Too True to be Good. Gelijk zou Shaw dan alleen hebben gehad in het feit, niet in zijn verklaring. Het verstande lijk ,peil zal geen factor zijn geweest. De aantrekkelijkheid van het curiosum en de gelegenheid tot vleiende vergelijking kunnen Too True to be Good later het succes be zorgen, dat 'het thans wordt onthouden. Shaw heeft gezegd dat het stalles-publiek- iiat de grootste helft van een pond sterling betaalt voor zijn plaats, itot zulke financieelc opoffering nieit bereid as indien het in ruil ér voor beleediglngen naar 'het hoofd ge slingerd krijgt. Hij zal het wel weten, maar in zijn haast om gevatheden uit te deelen aan de pers heeft hij vergeten ite toedenken dat geen voet van dat veelvoeftig monster Publiek ooit don schoen aantrekt welken hem pasifc. i Het putSHefi 35 grillig. En ëlké tooneel- schrijver van eenig talent zou successtukken kunnen schrijven indien hij er maar de gave bij had van den Engelschen journalist die altijd weet „what ithe public wants". Be- leedigingen zijn echter altijd welkom, zoo wel in de „pit" als in de stalles. Want de stalles-bezoeker of de pit-bezoeker is steeds overtuigd dat de beleedigingen bestemd zijn voor den man of de vrouw aan zijn linker- of rechterzijde. Noel Coward heeft in zijn nieuwste oeuvre dolle honden met Engelschen vergeleken. Zijn liedje van de ,-mad dos and Englishmen who go out in the midday sun" is hier bezig te worden wat men bij u itot diep verdriet van alle stam- en taalbewuste Nederlanders in het buitenland een Schlager nioemt. Noel Coward mag straffeloos de samenleving, waarvan hij deel uitmaakt en die hij zoo scherp doorziet, hekelen. Hij ihekelt gevat en humoristisch en luchtig; hij doet het met opwekkend rhytme en met wijsjes die in slaan. De stalles in The Adelphi Theatre zitten vol juist met die anenisohen, die hij het hevigslt toet zijn vinnigen spot treft, de „Children of the Ritz", zooals 'hij hen noemt, die luxe leege West Enders, die wat beverig door 's lands financieele crisis zijn geflad derd en hun crediet hebben zien wankelen en akelige vizioenen hebben gezien van ar moede, welke hen neer zou slaan zoo hevig dat zij niet meer zouden oprijzen. De Chil dren of the Ritz. zooals zij verschijnen op het tooneel, snoezig uitgedost, gereed voor een nachtronde van plezier met dans en cocktail, zingend het lied van haar onbenul ligheid. vinden in de rijen tegenover haar de modellen van haar kleedjes en de inspi ratie voor haar woorden en muziek. Elk woord en elke noot in deze revue is Coward's geestelijk eigendom en er is geen herweging op dit groove tooneel vol onenschen. die hij niet persoonlijk heeft voorgeschreven. „Words and Music" kenmerkt zich dan ook door een samenhang, weiken men in het al gemeen in een revue niet verwacht, hoe zeen- men hem verlangt. En weinig dat aan de kaak gesteld kan worden is vergeten, in dit satiriek spel van woorden en muziek. De geelzuchtige kranten, die haar fotografen afsturen op de doch iter van den lommerd- houder, die de bruid is geworden van den lord: de verdwaasde dames, die elkaar een zetel in de bioscoop waar haar aller held op het doek verschijnt niet gunnen: de Freudiaansche kinderkamerzij trekken ons voorbij, dansend, zingend, in den stijl van den tijd. Spacet-ime Inn doet niet alleen aan Shaw denken omdat zijn evenbeeld en het is bijna sprekend er in verschijnt. De schrij ver moet door Shaw bezield zijn geworden en. wat ..tijd en plaats" van de handeling be treft, ook door Einstein. Het zou gewaagd J zijn uiit het laatste gevolgtrekkingen te ma ken over de mate van voortdurend'heid 'om het idee van onvergankelijkheid te laten rus'en van deze intefectueele hanswor- terij. Want daar heef: men mee te doen Niet alleen de historische en legendarische per sonen voornoemd cm niet alleen onze oude ALTIJD VERSCH ALTIJD VERSCH" PEE v«? c? S3 ZENDT NOG HEDEN UW ANTWOORD OP DE VRAAG: WAAROM ROOKT IEDEREEN TEGENWOORDIG NORTH STATE SIGARETTEN VOORWAARDEN VOOR DEELNAME: ♦•5 Vanof Maandag 22 Augustus 1932 wordt eiken dag. (uit gezonderd Zondogen) lol nader aankondiging in de per» een Neder- landsche Kroon fiets met torpedo vrljwielnoof met lerugtroprem. Moleskin ketlingkojt, compleet met losch sleutel, cliekon. zwart me talen pomp, bel. buis-bogogedrager. seinlicht en Dunlop bonden, voor Dame» of Heeren en elke "week een nieuwe R. S. Stokvis' Elec- trische fiets, geheel compleet met voorlomp en achterlicht en hoorn weggegeven oen den inzender von het noar onze meening beite en kortste antwoord op de vraag woarom iedereen tegenwoordig North Stole sigoretten rookt en wel eiken dog een fiets voor den besten inzender von dien dog en elk* week bovendien een Electrische fiets voor don besten inzender von dia week. BATCO-Toonzolen: ROTTEROAM, Schiekode 12-14; DEN HAAG. Wo- genslroot 58; AMSTERDAM. Nieuwe Hoogslr. 4DEN BOSCH, Morkt 42, GRONINGEN, Guiderutroat 6; EINDHOVEN, Demer 40. 3e. Alle inzendingen moeten vergezeld goan von de voorzijde van >één ledig North Slotepokje. Iedereen mog zooveel onlwoorden inzenden antwoord! vergezeld jool van de voorzijde von 5 binnenkomil door 4e Inzendingen welke loUr don *f-»iddogs te 3 uur werden ingele verd. pl in ons bezit komen, dingen eerif mede op den volaende» dog. Alle inzendingen worden pinnen 48 uur no b ons beoordeeld en medt schiedt olsdon onmiddellijk door a 5e. De inzendingen s beoordeeld ei s week, wordt t dien een R. 5 Stokvis' Electrische fiets toegekend. 6e Onze uitspraak geldt ols onherroep dentie over deze pnjsvraog wordt door gefrankeerde inzendingen worden c ding kon niet als bewijs von ontvongst door ons worden oongemerkt Alle inzendingen worden ons eigendom en kunnen door ons "oor ver- kiezing, ol don niet worden gepubliceerd of gebruikt worden voor reclame. Bij toevollig woordelijk gelijke inzendingen, die voor een prijs in oonmeiking komen, beslist net lot. 7e. De pllevering der rijwielen geschiedt fronco aan het opgegeven odres der prijswinnoars. Wij behouden ons het recht voor nomen, be roepen en adressen van prijswinnoor» ols bewi|S von de dogelijksche oflevering, te publiceeren. IV oen deze lifmo -jijn vgn *«ded ec'^'ó Een yon <3e antwoorden *welkë een prijs Woorom_rookt iedereen tegen w.o.o r.d i g «North State''*jigarettertj Omtfotï ANDEREN WEL tiÈ'VERPAKKINGDOCffVlEl DE APARTE MÊLEERING KUNNEN NAMAKEN. BToj LllülÜ ALTUD VERSO* /VlAAt/V. /"NVST-A [v Louisville, O C t> Vs. ff V, 'X "h '1 - 1- Ti ft. s-. As Vs- ALTIJD VERSCH clown dor bourgeosie" zijn gasten in Space- time Inn. Er zijn ook twee Britsche loon trekkers, die zelfs daar op de grenzen van den ruimte-tijd meer waarde blijven hechten aan de beloften van een sweepsta-ke-lot dan aan die van de theorieën van Marx of Shaw, of aan de menschelijke wijsgerig heid in schoone woorden uitgedrukt van Shakepseare, of zelfs aan de voorspiege lingen van de heerschzucbtige koningin van Sheba. Zelfs die andere koningin die zoo veel dichter bij deze Britsche arbeiders moet staan en vaderlandsliefde aanprijst als hooger goed dan de luxe van Filmland, die de ar beiders van gezicht en van twee dimensies kennen en willen verwezenlijken met het sw eepstake - goudzelfs koningin Victroia vindt hen ontoegankelijk voor rede of begrip. Voor Bill en George (elke Britsche werkman heet of Bill of George) zijn de gasbgeoiooten van de herberg, van Eva tot Shaw, zotten. Er is maar één leven, dat zij begrijpen en dat zij verlangen, dat van Filmland, dat- met „the girls, the car and the dough" van Film land. Het is geen speelstuk maar een praatstuk en weinig onderhoudend. A. K. VAN R. Gemeentelijke Concertzaal. LOUIS DAVIDS MET ZIJN KAMERADEN Voor de vrijwel geheel gevulde Gemeen telijke Concertzaal heeft Louis Davids met zijn kameraden gisteravond een programma afgewerkt, dat zeer in den smaak van het publiek is gevallen. Hoewel de meesten wel inzonderheid voor den ..kleinen man" zelf zullen zijn gekomen, heeft ook het bij-pro gram (om in filmtermen te spreken) hun gelegenheid verschaft om kennis te maken met aardige en vaak eigenaardige kunst. Daar was bijv. Son Rebbel, een hoogst merkwaardig schepsel, of, minder parlemen tair uitgedrukt, een rare .snijboon, die met een strak snuit de zonderlingste geluiden en bewegingen verwekte en over evenveel elas tische en plastische vaardigheid beschikte, voorzoover het de stembanden als de lede maten betrof. Zijn nabootsing van radio, tram. spoorwegstation en diverse huisdieren was reeds volmaakt, maar wat hij na de pauze gaf in zijn nummers als de man, die door overmaat- aan jazz-muziek gek is geworden, overtrof het genre van den imi tator. Dit werd een eigen schepping en dus van een kunstje tot kunst. Deze burleske vertooning kan men, zoowel wat technische virtuositeit als wat- creatieve typeering be treft, op één lijn stellen met de producten van kunstdansers. Jane Lee. de officieele kunstdanseres van den avond, kwam na de pauze eerst in haar element met haar imitatie van Josefine Ba ker. Ik kan helaas niet- beoordeelen, ln hoe ver deze nabootsing juist is geweest, want ik heb tot nog toe het voorrecht gemist-, Jose fine Baker in levenden lijve te zien. Maar de guitigheid en het sprankelende vuur. dat haar navolgster in haar lenig bewegingsspel dezen avond ten toon spreidde, leverden op zichzelf een verkwikkend schouwspel. Dan hebben we nog een zangeres gehad met een lieve stem en een beschaafde voor dracht. Bep Stuy. die o.a. een liedje van Louis Davids zelf. ..Ode aan een Westerto ren". heeft ten beste gegeven en na de pauze met een andere zangeres, luisterende naar den naam Rit en begeleid door Fried Walter, het stoute stuk heeft durven ondernemen, Davids' ..Kleine man" te transponeeren on derscheidenlijk in de toonaarden van Bach, Mozart, Mendelsohn en Wagner. U weet- wel, in den trant van „Es kommt eln Vögleln ge- flogen". Het was uiterst vermakelijk, maar ook uiterst virtuoos. Maar dit alles, hoe goed van gehalte en hoe onderhoudend ook, was tenslotte toch maar de saus bij den hoofdschotel. Louis Davids is toch altijd maar weer een van de beste, zoo niet de allerbeste, van onze con ferenciers. Zijn bijzondere bekoring ligt in het vlotte en zachte, dat uit heel zijn wezen spreekt en dat onmiddellijk een welgezinde stem ming doet ontstaan onder het publiek. Het is alles bij hem zoo beminnelijk natuurlijk, zoo zonder eenig effectbejag en zonder dat geforceerde, dat in komieken zoo tegenstaat. Men heeft bij hem nooit het gevoel, als denkt- hij bij alles: „Let nou eens op, hoe grappig ik ben!" Louis Davids is ook veel meer dan grappig, 'nij is geestig. Wat hij ten beste geeft.Is altijd fijntjes en raak: hij lanceert zijn zinnetjes luchtig en laat ze als zeepbellen de zaal in drijven. Ze barsten daar wel eens een enkele keer uiteen, want voor een omvangrijke zaal als deze draagt Davids' stem maar nau welijks ver genoeg en tegen luidruchtige oogenblikken is zij niet bestand. Maar wat weet Davids op een even kiesche als takfci- sche wijze de zaal stil te krijgen en van alle hindernissen te zuiveren! Veel van zijn repertoire heeft, mede door de radio, algemeene bekendheid verwor ven. Maar het blijft toch een bijzonder ge not, onder leiding van den nu niet algemeen hoorbaren, maar ook zichtbaren zanger de refreinen vanOome Arie met zijn sweepstake- lot en van het „Week-end in Scheveningen mee te kweelen. Groot pleizier verwekten de variant op ,Jch hab dich einmal ge- küsst", de actueele onthullingen van het spiritisme en de concurrentie met Vaz Dias voor de microfoon, Davids heeft een bizonder talent voor ge vatheden als bijv. de opmerking van Pie- Hein, dat zijn vloot her zilver gebracht heeft maar dat. de tegenwoordige vloot dit zilver weer wegmaakt en de verklaring van het verschijnsel der immoraliteit bij de heden- daagsche ieugd. die. omdat ze geen toekomst heef:, althans een verleden wil hebben. Zulke toespelingen karakteriseeren dezen artist! H. G, CANNEGJETER, „FIGARO'S HOCHZEIT". Onder auspiciën der N.V. Internationale Concertdirectie Ernst Krauss zal de Münche- ner Opernbühne heden Donderdag, in den Stadsschouwburg te Haarlem de opera „Fi garo's Hochzeit' ter opvoering brengen. Hovyd KraussAaema als Cherubin. MUZIEK. RECTIFICATIE. In mijn verslag omtrent de uitvoering van het Ned. Kamerorkest voor de vereeniging „Kunst aan het Volk" heb ik, afgaande op het programma, den indruk gekregen, dut we ..Het Nederlandsch Kamerorkest" in zijn ge heel op het podium zagen Het waren 29 mu sici, wier instrumenten ik in mijn verslag noemde. De dirigent, de heer Otto Glastra van Loon heeft nu naar aanleiding van eenige opmer kingen in bedoeld verslag, een eenigszins verontwaardigden brief aan de Directie van ons blad gericht, waarin hij mij eenige on juistheden verwijt. Ik acht het noodïg noch wenschelijk al zijne beweringen in net openbaar te beant woorden. Voor drie daarvan wil ik een uit zondering maken. 1. Naar de heer Gl. v. L. schrijft heeft het Ned. K. O. een grooter bezetting dan waar mee het hier verschenen is; het telt nl. bo vendien een elftal andere instrumenten, maar kwam, in verband me: het door K. a. h. V. uitgetrokken honorarium, met ztfn kleinste bezetting naar hier, in verband waarmede het programma werd samenge steld. Aangezien op het mij verstrekte pro gramma niet was vermeld dat slechts een deel van het N. K. O. optrad is mijn onjuiste opgave verklaarbaar. 2. Hot eerste programmadeel was volgens den heer Gl. v. L niet te lang: het duurde precies 45 min. Ik geef dat volgaarne loc; dat desondanks pas om 9.30 de pauze begon is te wijten aan het feit dat de voorzitter van K. a. h. V. er zelf een nummer aan toevoegde in den vorm van een propaganda-rede. met welke hij pas tegen half negen aanving. De heer Gl v. L. behoeft zich dus deze opmer king niet persoonlijk aan te trekken. 3. Het N. K O. voert, naar de heer Gl. v. •L. meedeelt, do werken van Bach niet uit in de bezetting waarmee het hier verscheen, en die vrijwel overeenstemde met de strijkers bezetting onzer H.O.V. Dit in verband met de door mij geciteerde onwelwillende opmer king aan het adres van ons orkest, die ln een onzer groot© bladen voorkwam. We zullen van de opmerkingen van den heer Gl. v. L.. al zijn ze niet in zeer heuschcn vorm gekleed, onder dankzegging nota ne men en zien inmiddels met belangstelling zoowel een concert van het volledige ensem ble als een Bach-ui»voering in authentieke bezetting van het N.K.O. tegemoet. K. d. J. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN' a fit Cts. nor regel. Wat een genotl Wat een gemak! Die kolen van Hoenderdos, In een papieren zak! Illllilllfi GEMEENTERAADSLID KRIJGT EEN MAAND HECHTENIS. WEGENS BELEEDIGING VAN REGEERDERS De rechtbank te Almelo heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen een lid van den gemeenteraad van Schiedam en van de Pro vinciale Staten van Zuid-Holland, verdacht, op 1 Augustus j.l. te Enschedé opzettelijk den rijkspresident van het Duitsche Rijk. Von Hindenburg, en Horthy. den rijksbestuurder van het koninkrijk Hongarije te hebben be- leedigd. meldt de N.R.C. Verder zou hij op 21 Augustus eveneens in een onenbare ver gadering te Enschedé de Koningin opzettelijk beleedigd hebben. De rechtbank veroordeelde hem tc dezer zaken tot één maand gevangenisstraf. 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 13