OVERALLS
F. TUPKER
0.%9aidtüKa
BOTERSPECULAAS
1 LORJE'S goedkoope
Kantoorboekhandel
LAATSTE WEEK
Philips-Radio-
W. C. Lasschuit
1
Haarverven
Haarwerken
Lourens Coster
Voor:
Drukwerk
DE FOTOGRAFIE ALS WINTERBEZIGHEID.
Maison Durate
THANS
ZIJLWEG Olf
VESTA HUIS
I 37°SO
1
Fa. Martin Aukema
F. HELLINGMAN,
De Wijnhandel „Royal"
WINTERNUMMER
27 OCTOBER 1932
30 c.M. EMMER 30 cent.
Prijzen alleen voor deze week.
Klompencentrale
«—mum
N.V.
KONINGSTRAAT 17
Tel. 11685 Ao. 1898
Stofdichte "lui
DUS
HYGIËNISCH
f 3.25 f 3.95
f 4 25 f 6.50
f Het huis van
BETERE
VAKKLEED1NG
iHUilUIUIUlillililllilllUllilliailliiniillllllllllIlllii :i :i :i-tlllllllllllllt
Ontvangtoestellen
ALM-: SOOKTKN GliOHILAMPE.N
EMMASTRA.VT SB - TcL 10801
Huistrap 20 cent p. tree
Prijzen alleen voor deze week.
Klompencentrale
MAISON
Permanent Wave
„Eugène" met origineele
„Eugène" Sachets
volgens n i e a w systeem
Tel. 12784, Zijlstr. 73
Schuin tegenover
Twentsche Bank
WRINGMACHINE ƒ8.50
Pryzen alleen voor deze week.
Klompencentrale
(Haarlem's Dagblad)
Manlij. voor Coarant-Uilgiven
en Algemeene Drukkerij N.V.
Haarlem
Vereen.- Drukwerk
Handels-Drukwerk
Familie-Drukwerk
Massa-oplagen
Periodieken
Uitsluitend goed verzorgd
op den lijd dien wij beloveo
TEGEN BILLIJKE PRIJZEN
MOUWPLANKJE 39 cf.
Prijzen alleen voor deze week.
Klompencentrale
De Spanjaardslaan in herfsttooi. Een lineair plm. S-voudige vergrooting van het beeldje in den linkerbovenhoek.
U herinnert zich wellicht nog vaag dat ik
in het Vacantie-nummer van Haarlem's Dag
blad enkele algemeene opmerkingen maakte
over het fotografeeren in de vrije natuur en
het nut daarvan door het verkrijgen van
vaak hoog noodige afwisseling met de mos:-
lijkhedeen van den arbeid. Zou ik
mogen vragen: prettige vacantie ge
had? Mooie foto's gemaakt? Ja? Nou, het
weer heeft wel meegewerkt, want al is een
stralende zomerdag niet altijd het eenig noo
dige voor het fotografeeren. een zonnestraal
heeft toch het voordeel een nuttig lieht-
effectje te geven waar anders de schemering
teveel zou vei'doezelen.
Wij gaan nu de negatieven eens nazien.
Wat zegt u? Lang niet allemaal mooi? Dat
geeft heusch niet, met wat geluk en goeden
wil is er nog wel wat van te maken. Het ge
beurt de beste fotografen wel dat een met
veel zorg gekiekt strijklicht je, dat is b.v. een
muur met wat rozen of klimop, juist genomen
op het moment dat de zon om den hoek ver
dwijnt, bij het afdrukken gelijkenis vertoont
met een bij maanlicht vervaardigd kunstge
wrocht. Je kunt dan heel veel goed maken
door een passenden titel: b.v. „Avondstond"
of „Hoe 't lamplicht gloeideVooral
zoo'n aantal puntjes dóét 't.
Moeilijker wordt het als van de zomerreis
naar Zwitserland of Italië bergkieken mee
gebracht zijn, die lat. zich niet zoo erg ge
makkelijk met een titel redden, zelfs mer
geen twintig puntjes.
Over redden gesproken. Bij de oude metho
de met het langzaam, zeer langzaam werken
de daglicht-papier, dat bij goede-negatie ven en
juisten belichtingstijd zulke fraaie tinten kon
geven was het wel zeer moeilijk om van een
slecht negatief een goeden afdruk te krij
gen. De plaatretouche was in den vroegeren
tijd dan ook een zeer belangrijke factor tot
het verhelpen van fouten en het aanbrengen
van verbeteringen die bij het fotografeeren
zelf niet altijd mogelijk waren.
Retouche van de plaat is ook nu voor por
tretfotografen en voor hen die met een groot
formaat werken om daarnaar contact-druk
ken te maken nog een lang niet te versma
den hulpmiddel.
Wil men echter van kleine negatieven of
gedeelten van grootere flinke afdrukken ma
ken dan vervalt de contactdruk en komt het
vergrooten met snelwerkend papier aan de
beurt. En juist daarbij is het mogelijk allerlei
invloeden aan te wenden die tot verfraaiing
van het resultaat kunnen leiden. Men kan
sommige plaatsen die te fel belicht zouden
worden tegenhouden of wel andere deelen. die
te zwart op 't negatief voorkomen doorbelich-
ten. Op die wijze zijn alle variaties mogelijk,
zelfs het- afdrukken op één stuk papier van
gedeelten uit diverse negatieven. Wolken
kunnen boven een landschap gebracht wor
den terwijl dit is gekiekt met een strakke,
wat wij noemen blikken lucht.
Alleen: het is werk voor een donkere kamer
of een huiskamer die door gordijnen duister
gemaakt is.
Nu leenen z'ich juist de lange avonden ir:
het donkere jaargetijde bijzonder voor hel
maken van kunstlicht-afdrukken, tevens
vergrooten. Ik spreek maar niet van gaslicht-
afdrukken, ten eerste is het gaslicht uit Haar
lem en omgeving vrijwel verdwenen, uitge=-
zonderd dan de staaflantaarns, doch daarbij
komt dat het vrij langzaam werkende gas
licht-papier vrijwel verdrongen is door het
snellere bromide-papier.
Tempo, tempo, nie.tjyaar?^
Overdag zoo snel mógelijk voortmaken om
dat- er zooveel afgedaan moet worden en
's avonds bromide-papier ómdat 't ook zoo
erg snel gaat. Ik zet hier geen indruk-maken-
de" puntjes, want da-t is overbodig. Het bro
mide papier is heusch wel bij te houden. Er
kan bovendien geen kwestie van haasten zijn
Ten eerste toch is het nooclig dat van ieder
riégat-ief beoordeeld wordt of de belichting
kort ot' lang moet ziin, en daar is wat oefe
ning, liefst met probeerstrookjes, voor noo-
dig, doch verder dient men er ook
eenigen kijk op te krijgen of hard-, ge
woon- oi' zachtwerkende papieren gebruikt-
móeten worden. Dit riekt voor den beginner
eenigszins naar geleerdheid, doch dat is het
werkelijk niet.
Wat men een flauw negatief noemt, dat is
zoo een, dat in doorzicht een niet al te dui
delijk beeld geeft, waar dus de donkere en
lichte partijen moeilijk van elkaar te on
derscheiden zijn, eischt een ander soort pa
pier dan een negatief dat door te scherpe
afteekening der partijen den naam hard
verdient.
De tegenstellingen lossen in zulke gevallen
meestal elkaar op. Als algemeenen regel zou
men kunnen stellen:
Harde negatieven (dus al te contrastrijke)
afdrukken op zachtwerkend papier.
Normale negatieven afdrukken op gewoon
papier, meestal medium of normaal genoemd.
Flauwe negatieven (dus met weinig con
trast) afdrukken op hardwerkend papier.
Is het niet als in 't dagelijksch leven? Een
driftig (hard) woord wordt het best weer
legd door eenkalme (zacht- werkende) be
antwoording, normaal sluit het best op nor
maal, en een te zacht (langzaam) werkend
paard wordt het best door een stevig (hard
werkend) woord tot betere resultaten ge
bracht. O zoo!
Het- is wel zeer moeilijk mij in een be
schouwing over vergrootingsapparaten te be
geven, ten eerste is het aantal soorten legio
en ten tweede loopen de pi-ijzen ver uiteen.
Een toestel waarbij de camera als voorstuk
dient is goedkoop en kan goed zijn, een ap
paraat- van honderd gulden of meer is wel
licht- gemakkelijker en sneller werkklaar doch
geeft bij onvoldoende vaardigheid geen ga
rantie van mooi werk. Oefening is hoofdzaak.
En laten degenen die zich tot heden slechts
tot het maken van negatieven en contact-
drukken beperkt hebben vooral niet tegen
het vergrooten opzien. Het is niet moeilijk,
in veel gevallen zelfs gemakkelijker dan ge
woon afdrukken. Schrijver dezes gebruikt
sinds jaar en dag een kleinbeeld-camera, die
de noodzaak meebrengt alles te vergrooten,
en na eenig® oefening bleek da't ver
grooten zoo gemakkelijk dat nooit directe
afdrukken meer gemaakt worden. Ik wil met
niemand vechten over het voor- en nadeel
van kleine en groote camera's, beide hebben
hun lief en leed. Een kleine camera geeft
door zijn bijzonderen bouw (kleine brand
puntsafstand) sneller een scherp beeld, een
groote camera maakt beter instellen en re
toucheeren mogelijk, enz. enz. In beide ge
vallen staat evenwel vast dat vergrooten be-
teekent vermeerdering van fotografisch ge
not. Het is spoedig December en als Sint-
Nicolaas niet laboreert aan beenbreuk moet
u hem maar eens naar een foto-handel
sturen.
Is er in den winter niets anders te doen
dan vergrooten? vraagt wellicht een lezer.
O ja, heel veel zelfs. Behalve de kans op win-
terkieken, dus fotografeeren buiten, zijn er
nog de mogelijkheden van fotografeeren bij
kunstlicht.
Een heel prettige bezigheid die veel ervaren
heid vereischt, omdat het- behang als achter
grond en de schemerlampjes (zij zijn toch zoo
lief!) als vlekkenf abrikan ten optreden. Hier is
veel goed te maken met sterke lampen of
blitzlicht. Een goede voorlichting kan in
dit geval even moeilijk ontbeerd worden als
een scherm of achtergrond in een effen, liefst
niet te donkere tint.
Er is echter nog een andere tak van de
foto-liefhebberij die bespreking verdient, dat
is het vervaardigen van lantaarnplaatjes. Dit
is een kunst die nog veel te weinig beoefe
naars vindt. Wie geregeld de bijeenkomsten
van foto-vereenigingen bijwoont bemerkt eerst
hoeveel genot een goed lantaarnplaatje kan
verschaffen. Ik durf zelfs beweren dat alleen
zij het ver in de amateur-fotografie kunnen
brengen, die in staat zijn zulke negatieven te
maken dat er een behoorlijk lantaarnplaatje
van te vervaardigen is. Uw zomerherinne-
ringen, geprojecteerd op een groot wit doek
geven u volledig de schoonheid van een land
schap weer als de opname zelf goed is ge
weest en de rest naar rato verwerkt. Men
wordt er kieskeurig van, omdat de enorme ver
grooting ook in dezelfde mate de fouten aan
dikt, daarentegen ook de goede kwaliteiten,
als die er zijn, naar voren brengt. Het eischt
een zuivere weergave der stof, en zij die daar
in na langdurige oefening het summum berei
ken krijgen vanzelf de mogelijkheden van
het fotografeeren onder de knie. Evenals in
het vacanti'enummer zeg ik ook nu: dit is
geen cursus in fotografie, alleen een aanspo
ring om te trachten waar dat mogelijk is een
stap voorwaarts te doen. Fotografeert gij nog
niet, begint er dan mee, fotografeert gij wel,
gaat dan ook vergrooten, doet gij dit laatste
ook al, maakt dan lantaarnplaatjes, doet gij
ook dat- zelfs, dan zijn er nog veel andere za
ken, maar die vindt gij zelf wel. Want iemand
die daartoe gekomen is vindt voortdurend ge
legenheid iets anders in de fotografie te
doen ook op lange winteravonden.
v. O.
Illllll
Men roemt in Haarlem HOENDERDOS,
Om kwaliteit en prijs.
Uw brandstoffen van HOENDERDOS.
Voldoen aan hoogsten eisch!
Dames- en Heeren Kleermaker
sn (gediplom.) Bontwerker
Oud en vertrouwd adres. Ook voor
moderniseeren en repareeren van alle
voorkomende BONTWERKEN.
i
Hoogachtend,
MAISON DURATE.
Levert U le klas fabrikaat, lang
durige ervaring, brengt alvorens te
koopen vrijblijvend een bezoek aan
onze zaak, groote sorteering. vakk.
bediening, gratis onderricht in bor
duren, laagste prijzen, reparatie
van alle soorten machines.
Alléén
Ged. 0. Gracht 22
KANTOORMACHINEHANDEL
ZIJLSTRAAT 90 TEL. 11161 HAARLEM
Vertegenwoordiger van de Remington Schrijfmachine
Verhuren Repareeren Copiëer-Inrichting
Corona f 90.-
Monarch Pioneer f 95.-
Underwood Portable f 125.-
EIKENHOUTEN BUREAU MINISTRE
1 Gr. Houtstraat 101 Tel. 11632
van onze reclamedagen in LEDER
WAREN en AVONDTASCHJES.
GR. HOUTSTRAAT 105,Telef. 11273
S&m De BANKETBAKKERIJ van M
GROOTE HOUTSTRAAT 173,Telef. 10063,
GEN. CRONJéSTRAAT 12, Telefoon 10894,
JAN VAN GOYENSTRAAT 22, Telef. 28355.
SPECIALITEIT IN FIJNE
15 CENT PER ONS.
HEERLIJKE LETTERBANKET 50 ct per ons.
Dc gure najaarsdagen doen ons weeg naar warmte verlangen. Warmte
van buiten .warmte van binnen. Voor het eerste zorgt dc kachel wel,
voor het tweede?
PRIMA PORTWIJN 90, .40, 1.60 per fleseli
PRIMA ADVOCAAT- i1.45, 1.9.5, 2.50 per flesch
Al onze flcsschen zijn absoluut maathoudend.
PRIMA BISSCHOPWIJN 70 cent en 100 per flesch
SAMOS van het eiland90, 1.20 per flesch
ZOETE SPAAXSCHE WIJN 95, 1.20 per flesch
PRIMA SCHIEDAMSCHE OUDE JENEVER 3— per Liter
in vierk. kelderflcsch
CITROEN BITTER 3.00 per Liter
GETROKKEN SCHILLEN CITROEN 3.00 per Liter
ZOET SCHILLETJE ƒ2.80 per Liter, per flesch ƒ2.20
FLADDERAC per L. 2.S0, per flesch ƒ2.20, per l/z flesch f 1.15
Met ingang van heden bij 1 flesch VLAMMETJE van
Cooymans V2 flesch Advocaat Cadeau.
HAARL. WIJNHANDEL „ROYAL",
KRUISWEG 15, bij het station, Telefoon 11416.