HET HAARLEMSCHE STADSBEELD. UIT DE WERELD VAN DE FILM. H.D. VERTELLING. Van alles en nog wat. Hoe het eens was. Hoe het geworden is. Brug over de Jan Cijzenvaart. Wat was het vroeger een mooi schilder achtig plekje het bruggetje over de Jan Gij zenvaart. Er Is nu een andere brug gekomen, die wel is waar uitstekend aan de verkeerseischen voldoet, maar niet zoo het oog bekoort. Trou wens de heele omgeving is veel nuchterder geworden. Heden een ster, maar morgen De strijd om het behoud van roem. Tom Mix. De winnaar van heden Is de verliezer van straks. En de ster van vandaag is de figu rant van morgen. Zoo is het in Hollywood. Miss X, onbekend. Regisseur ziet haar toe vallig in een dancing. Wie Is dat meisje? Die blonde bedoel ik? Dat is juist het type, dat ik noodig heb .Proef, f-lim, succes, geld, reclame voor een poosje. Dant volgt weer onbekendheid. Of de regisseur ontmoet een jongeman met hongerige blikken voor een restaurant. Wie ben je? Juist het type, dat ik noodig heb. Murray heet je. „Ik ben King Vidor". Murray waar nog nooit Iemand van gehoord had, kreeg de hoofdrol in „The Crowd" op deze wijze. En het succes en een prachtige toe komst glimlachten hem toe. Maar zijn roem steeg hem naar het hoofd. Hij kwam ge regeld to laat. voor de opnemingen en hij hield het zelfs den korten, normalen lévens- duur van een ster niet uit. Maar do tegenslagen prikkelden hem, hij wilde terug. Hoe moeilijk dat is weten alleen de sterren van gisteren. Murray klemde zijn tanden opeen en zei: „Ik zal het toonen. Ik zal mijn weg terug vechten, tot ik er bij neervai". En hij is weer terug. De intrede der talkies was voor velen het einde. Toen ik ruim 6 jaar geleden in Hollywood kwam, zegt Margaret Chute, was er geen rmnvi Snn Tom Mix. Zijn Wild- West-films „vlogen". Als zijn salaris werd de fabelachtige som van 17000 dollar per week genoemd! De talkies nekten hem. Wild-West films gingen uit de mode;men wilde een stem. geen paardrij kunst. Een jaar later werd geen Mix-fiim meer geproduceerd. Tom zei de. dat het hem niete kon schelen. Hij was rijk. Toen begon hij te reizen en trekken met een circus, po gend een nieuwe populariteit op te bouwen. En nu, ook na zijn zware longontsteking, nu klimt hij weer op de ladder der beroemdheid bij de film. Harry Langdon, een der bekendste komie ken na Chaplin en Lloyd, 5 jaar geleden, schiep films, die veel succes hadden. Hij vertrouwde echter te veel op zich zelf, wilde niets van anderen aannemen en gleed terug naar het onbekende. Een enkele film van hem wordt nog uitgebracht. Maar be roemd is hij niet meer Ook John Gilbert behoorde eens tot de *bestbetaalde sterren totdat men zijn stem op het doek hoorde! Zijn direc teuren trachtten het contract met hem te annuleeren, maar John gal' geen kans daarvoor. Hij vócht voor het behoud van zijn plaats; nam spreeklessen, had langdurige gesprek ken' met geluidtech nici. En nu mot zijn •laatste films wint hij het verloren ter rein weer geheel terug. Onder de vrouwelijke sten-en zijn de voor beelden even merkwaardig. Betty Compson werd als jong meisje reeds de opvolgster van Mary Plek ford genoemd. Zij verdween echter weer in het niet, maakte wfilms bij kleine maatschappijen en verdiende haar brood. Meer niet.. De talkie heeft haar echter ge holpen. Want ze slaagde erin kleine rollen te krijgen, om te toonen, dat ze het uit stekend kon. En thans heeft ze een nieuw ster-contract. Een der beroemde Mack Sennet bathing beauties Marie Prevost werd te vroeg tot ster gemaakt. De directeuren hadden zich daarin vergist, want ze had niet het succes, dat de directies van haar films verwachtten. En ze geraakte op den achtergrond. Maar ook zij is teruggekomen, zij het dan ook in een ander genre, dan de bakvisch-rollen van voor heen. Want ze is veel gezetter en forschcr geworden. John Gilbert. Wat Clara Bow ten val bracht, de „it- girl", och men weet het. Behalve haar slechte film-stem deden het de tegen werking van haar secretaresse en de praatjes, die rond gingen. Maar zij trok om zoo te zeggen, de honderdduizend op een heel lot. Want ze trouwde met Rex Bell en is gelukkiger dan ooit. Zelfs wordt weer over films van haar gesproken. Op en neer en omgekeerd gaat de roem. Maar onafwendbaar wacht „morgen". Als Robert Mont gomery niet werkt in de studio's is het zeker dat men hem kan vinden in zijn Spaansche villa in Beverly Hills, op de tennisbaan of op het golfveld. Vier muren en een dak kunnen den levendigen Bob niet vasthouden. Hij is slechts op zijn A gemak op plaatsen, ~>-v-ütxg waar genoeg ruimte Robert Montgomeri js Qm zich vrij te bewegen.. In zijn: vrije uren heeft hij 'n .racket in zijn hand, zijn golfuitrusting over zijn- schouders o f rijlaarzen aan zijn voeten. Deze jonge man, die in twee jaren be roemd geworden is, moet altijd wat te doen hebben. Hij loopt nooithij rent. Hij is altijd op weg ergens heen om wat te doen. Hij is voortdurend .vol enthousiasme. Als hij werkt, werkt hij met alle energie die in hem is. Als hij een golfstick of een tennisracket zwaait, doet hij het met een jeugdige sprankelende levensdurf. Toen Bob voor het eerst in Hollywood aankwam als een onbekende filmspeler af komstig van het New-Yorksche tooneel huurde hij een klein huisje in een rustige straat. Hij reed in een miniatuur wagentje en bracht zijn salaris naar een bank, waar van hij eerst een klein inkomen aftrok en de rest liet beleggen. Met het succes kwamen ook salarisver- hoogingen, maar het geld dat Bob gebruikte werd niet veel meer. De eenige verandering in zijn levenswijze was het huren van een grooter huis en het koopen van een grootere wagen. Dit bewijst dat Robert Montgomery een verstandige jonge man is. Het tehuis van den jongen Montgomery is opgetrokken in een imitatie Spaansche bouwtrant, omringd door veel struikgewas met een ruim schaduwrijke binnenplaats. Bob's speciale trots is een bibliotheek met veel boeken, zachte en gemakkelijke stoelen, voorzien van leeslampen. Hier leest, schrijft of praat hij als geen andere dingen zijn aandacht vragen. De eerste paar maanden van zijn film loopbaan had hij weinig tijd iets anders te doen dan zijn werk. Hij speelde de eene film na de andere, soms in twee tegelijk. In die dagen zei hij eens „als ik niet aan een film werk, ben ik aan het repetereen om moet ik zorgen voor mijn costuums" Sinds hij onder de eerste artisten gerekend wordt heeft hij meer vrijen tijd en kan hij van zijn huis genieten, vrienden ontvangen en anderen bezoeken. ob en zijn vrouw leven zooals alle andere jong getrouwde lui. Zij spelen bridge en tennis en gaan naar theaters en partijen. Onder hun intieme vrienden behooren Elliott Nugent, Chester Morris, Ediwards Nugent, Neil Hamilton en nog enkele andere jong getrouwde menschen. Het programma dat Robert Montgomery efderen Zondag afwerkt zou voldoende zijn om een ander volkomen uit te putten. In de buurt van Beverly Hills maakt hij 't mor gens een flinken tocht te paard, dan neemt hen kouden douche, ontbijt en speelt een partijtje golf. Na de lunch speelt hij tennis en na het diner bridge. Deze dagverdeeling is volgens Bob het beste geschikt om den vol genden dag weer frisch en uitgerust aan het werk te gaan. Hij heeft een zwak voor hel gekleurde pull overs en sjawls en geetf de voorkeur aan sportkleedlixg boven een meer officieel cos- tuum. Indien mogelijk draagt hij steeds ten nisschoenen met rubber zolen en als hij persé een hoed moet dragen zoekt hij steeds een slappe vïlthoet uit Hij is een eenhousiast bridge-speler en dol op polo. Zijn grootste verlangen is zooveel geld op te sparen om zich- terug te trekken op een farm, waar hij paarden, honden, tennisbanen en boeken kan hebben. Jaap Speyer. de in Berlijn werkende Neder- landsche regisseur, heeft zijn nieuwste film: ..Meisjes, die spoorloos verdwijnen" beëindigd. De hoofdrollen in deze film worden gespeeld door: Ursula Grablcy. Edith Meinhardt. Harry Frank, Harry Hardt. Jack Mylong Münz. Nog voor het einde van deze maand zal deze film zijn prcinicrc Le Berlijn beleven. JOURNAAL. Weet ge, hoe de werkelijke namen zijn van de filmsterren? Hier volgen enkele. Greta Garbo, Greta Gustavson. Marie Dressier, Leila Koerber, Ramon Novarro, Ramon Samaneigo. John Gilbert, John Pringle. Dolores del Rio, Lolita Dolores Asunsolo de Martiner. Richard DLx, Ernest Brimmer. Ricardo Cortez, Jack Krantz. Renée Adorée, Jeanne de la Fonte. Anita Page, Anita Pomares. Josef von Sternberg, Joe Stern. Marion Davies, Marion Douras. Karl Dane, Rasmus Karl Thebelson Gott lieb. Nancy Carroll, Nancy le Hiff. Richard Arlen, Richard van Mattimore. Helen Hayes, Pielen Brown. Joan Crawford, Billle Cassin (naar haar stiefvader, anders La Soeux-). Gwen Lee. Gwen le Pinski. Mac Murray, Marie Koenig. Onder eigen naam treden o.a. op Ethel, John en Lionel Barrymore. Norma Shearer, William Haines, Buster Keaton, Jackie Coo per, Clark Gable, Rob. Montgomery, Wal lace Beery. Een serie 1-acters wordt vei-vaardfgd, waarin zeer vooraanstaande zangei-s, zange ressen, musici, dansers en andere kunste naar-s zullen opti-eden .De eerste van deze serie is reeds gereed en is getiteld: „Schu berts Lieder". Richard Tauber treedt in dezen 1-acter op. De schmink-afdeeling van de Metro stu dio's komt dezer dagen voor moeilijke pro blemen te staan, in verband met de film Rasputin met John, Ethel en Lionel Barry more. Niet alleen moeten de hoofdpersonen als Rasputin, de Czaare aartshertog Ferdi nand eir anderen geschminkt worden, maar ook moeten acteurs tot Koropotkin, Kerensky en Trotsky „bijgewerkt" worden. Een groot aantal foto's vair bekende personen is daar voor bijeengebracht. Anita Loos, de schrijfster van Blondjes genieten de voorkeur heeft eexr nieuw film verhaal geschi-even, getiteld Nora. De regie is toevertrouwd aan den jongen regisseur Rowland Brown, terwijl de hoofdrol vervuld zal worden door Jean Hai^low, wier film Eed Dust met Clax-k Gable in Amerika een enorm succes heeft. De Metro heeft een eigen onderzeeër. Voor de nieuwe film Pig Boats is een complete bruikbare marine-onderzeeër gebouwd, onder toezicht van marine-officiex-en en ingenieurs De hoofdrollen in deze film - worden vervuld - door Robert Montgomery, Walter Huston en Jimmy Durante. We zijn ingevroren. Van. Dit laconieke telegram werd in de Metro studio's ontvangen van den regisseur W. S. van Dyke, die in de IJszee bezig Is met de opnemingen van de film Eskimo. Het be- teekent, dat de schoener Nanuk, waarop zich een expeditie van 35 operateui-s en technici bevindt, thans ingesloten is door het ijs en hiermede voortgedreven zal worden tot de lente de boot weer vrijmaakt. Asta Nielsen zal weer voor de film gaan spelen. Haar eerste geluidsfilm heeft den ro man van Alfi'ed Schirokauer ,Die unmöglii- che Liebe" tot basis. EEN AFRIKAANSCH MONSTER. Zijn er in de wereld nog voi-men van 'even te vinden gelijk die der monsterachtige fauna uit het midden van het Palaezoïsche tijd perk? Het is mogelijk dat de niet onder zochte moerassen en wildernissen van Cen- traal-Afrika nog zulke beesten verborgen houden voor den nieuwsgierigen mensch, want deze streken zijn tengevolge van het doodelyk ongezonde klimaat vrijwel ontoe gankelijk. Onlangs is een Belgisch onderzoe ker en handelaar tot den rand van deze wereld doorgedrongen en hij beweert een enorme hagedis gezien te hebben, die bezig was zich te goed te doen aan de over blijfselen van een nijlpaard. Het beest ge leek op een geweldige leguaan, grooter dan een olifant en scheui-de groote stukken vleesch van het karkas. Vreemd als dit ver haal mag schijnen, zijn er velen, die er in waarheid aan gelooven. Grobler, de Zuid- Afx-ikaansche jager op groot wild, ver klaart, dat Zuid-Afrika nog vele dingen voor den mensch verbergt en zijn naam van „Het donkere vasteland" nog steeds waardig is. Meer dan eens zijn vree.mde sporen van enor me afmetingen gevonden en de verhalen, die i verteld worden door mannen, die door gedrongen zijn in de niet-onderzochte diep ten van de wildernissen over vreeselijke vor men, die zij in rivieren en moerassen ge zien hebben, zullen mogelijk eens blijken waar te zijn. De korte vei-klaring van de onromantische Romeinen, toen de wonde ren van Afrika voor hen in steeds grooter hoeveelheden werden geopenbaard, is vain daag ïxog van toepassing: „Africa semper aliquid novi" Afrika heeft altijd iets nieuws 's WERELDS GROOTSTE MANDEN. I-Iet is bekend, dat vele Afrikaansche stam men reusachtige manden van takken en riet gebruiken, die met de hand zijn vervaardigd en dienen ter berging van hun gemeenschap pelijke graanvoorraden. Maar deze primitieve korenschuren zijn nog maar klein in verge lijking met de rijstmanden bij de Filippino's van Luzon in gebruik zijn. De inboorlingen die deze manden maken, zijn van hun pril ste jeugd af geoefend in dat werk. Aller eerst wordt een sterk geraamte van bamboe vervaardigd. Daarna worden de openingen dichtgeweven met kleinere stukken bamboe en bepaalde taaie inlandsche grassen. Het vlechten van de manden is lang niet. gemak kelijk, want zij moeten zóó dicht zijn. dat de rijst er niet -r'cor kan zakken en dat de in houd wordt beschut tegen de tropische re gens, die gedurende het natte seizoen valien. d - 3 -vVM-rKV-<» rr ,,/ji Hoe wij die plek nu kennen. Jeugdherberg. door ELS DE BOIS Terug naar de natuur Maar hoe warm het is en hoe verDe berg is hoog, de weg is steil, en we zijn ixxaar twee armzalige trek vogels. Onze veldflesschen zijn leeg, en de rie men van onze rugzakken schuren in ons vleesch. We zijn kwaadaardig van dorst en moeheid. Plotseling, bij een kromming van den weg, de herberg. Groot en gezellig ziet het er uit, en veelbelovend koel. Onder de linde op het voorpleintje zit een jongen en speelt fluit, voor zichzelf en de musschen. Het is idyllisch We loopen naar binnen, door de lange tegel gang. Aan het einde gaat een deur open en een zware kolossus in een plus-four en met een waterhoofd verschijnt. Dit is de man, te gen wien we anderhalven dag „vader" zullen zeggen. Het waterhoofd kijkt sarcastisch naar onze gepoeierde neuzen en schiijft tenslotte met merkbare tegenzin onze namen in een groot boek. De waschkamer is helder en ruim, met veel douches en kranen. Bij de gootsteen staat een enorm-dikke' juffrouw, die ons hartelijk be groet, als we binnenkomen. We storten ons op de kranen. Even later de stem van de juf frouw: „Kinderen, draaien jullie je es even naar den muur?". Groote verbazing. De juf frouw klagelijk: „Ik wou me net gaan was- schen, toen jullie binnenkwamen, en nou geneer ik me-zoo!" Naast eikaar staan we in oen hoek, en-we durven elkaar niet aankijken. Tien minuten, twintig -minuten, .'terwijl de juffrouw opgeruimd plonst en plenst in het water. Als we weer mogen kijken, heeft ze zich geheel in het rose gekleed en lijkt een schoons en welgedane big. Avond In het dagverblijf, met de gezel lige glas-in-lood-ruitjes en de roode gera niums, is het stampvol. We zijn laat thuis gekomen, er zijn nog. maar weinig tafeltjes onbezet. Een verward' gegons en gebrom als in een bijenkorf, trekkers uit alle deelen van het land wisselen hun ervaringen; in de keu ken rent de moeder als een opgejaagde klok hen heen en weer, en vult eindelooze rijen theekoppen. Op een bank xxaast de schouw is een trekker in slaap gevallen; hij heeft geel haai-, een helblauwe kiel, en zwaar begroeide bloote beenen. Een jongen gaat aan de piano zitten en speelt. Syncopation. Argentijnsche tango's, en een heerlijk sentiment-eele slow- foxtrot. Hij speelt buitengewoon goed, en men applaudisseert. Dan komt onze vader binnen, en plaatst langzaam exx nadrukkelijk een groot bord op de piano: „Deze piano is een piano, geen moppentrommel". Nacht De juffrouw in het bed boven me schokt en woelt zoo, dat ons heele bed denstellage heen en weer swiept, de dikke mama in het bed links naast me voert een fluistergesprek met een vriendin over een zekere Mientje en „britslessen", en in het bed recht naast me tikt een wekker, hard en haastig. Ik verzoek allervriendelijkst het ding stop te zetten, iedereen wordt immers 's mor gens gewekt. Geen antwoord. Ik probeer het nog eens. Een boos geknor. Mijn compagnon- trekvogel bemoeit zich met het geval, zegt dingen, die ze alleen in het veilig donker van den nacht durft te zeggen, en voert er eeni- ge duidelijke wenken aan toe omtrent het toekomstig lot- van den wekker. Onmiddellijk is het doodstil. Tegen middernacht schrik ik wakker. On weer komt opzetten boven onzen berg, drei gend rommelt het al in de verte. In de bed den zijn de fluistergesprekken weer hervat, nu gi'ootendeels in mineur. Ik vang hier en daar een brok van een gesprek op. „Bij ons in Hilversumgetroffen door den blik semdadelijk doodvriendin van de schoonzuster van mijn zusterHet licht even. Een schrille kreet-: „Hoeveel bliksem afleiders zijn hier? Ik ben bang!" Dan, plot seling, is het onweer er, in zijn volle kracht, en pal boven ons hoofd. Het huis trilt onder de geweldige slagen, en het vuur is niet van de lucht. Iedere bliksemstraal verlicht hel onze kamer. Er is geschreeuw, gestommel, ge kijf, vertwijfeld gesnik, en daar tusschendoor de bemoedigende woorden van enkele dappe ren. „Maak het raam open, heb'is hier doods benauwd, dat is gevaarlijk!". „In Godsnaam, houd het raam dicht!" Een nieuwe bliksem straal. Bij het raam even een glimp van twee kijvende vrouwen, een lang en dun in een fu turistische pyjama, de ander kort en dik in een prae-historisch nachthemd met een stijf boordje. Plotseling een harde klop op de deur. De stentorstem van den herbergvader. „Is or hier iemand bang? Wie bang is, kan beneden komen!" Algemeene stilte. Wie er bang is? Niemand immers. Niet bepaald bang. Och nee. Vreeselijk kinderachtig, om bang le zijn voor onweer. De hei*bergvader verdwijnt. Ge schuifel van bloot-e voeten, gekraak van bed den; alles kruipt weer onder de wol. Enkele fluistergespi-ekken worden nog hervat. Het onweer trekt langzaam af, het geluid van den donder weerkaatst nog lang tegen de heuvels, en een stroomende regen valt neer. Het- geruisch ervan vermengt zich met het regelmatig gesnurk van enkelen, die al slapen We worden gewekt- door kanonschoten. On ze herbergvader tracht de deur in te slaan, om aan te toonen dat het ha" zeven is. E ploft, iets op mijn teeuen. Mijn bovenbuur vrouw zit op mijn bed en trekt kaar kousen aan. Ze heeft griezelig misvormde armen. Als een reusachtige spin zit ze daar, kijkt me aan en zegt schor dat ik moet ópstaan. Van schrik gehoorzaam ik onmiddellijk. We zijn, als gewoonlijk, te laat. In het dag verblijf is alles koortsachtig bezig met boe nen, schuren en stof afnemen. De stem van dexx vader schalt door de ruimte; „Mevrouw Jansen!" Mevrouw Jansen, klein mager mensch je, schokt op uit haar stoel. De va der, dreigend; „Uw man wacht op u. Maar eerst wacht ik op u, bij de groente". Mevrouw Jansen schijnt zich niet bijster op het tête a tête te verheugen. Voor het laatst helpen we de dikke moe der hx de keuken. Ze praat, en praat, en lacht en waggelt bedrijvig heen en weer, terwijl haar onderkin van geplisseex-d vetgezellig meewaggelt We nemen afscheid van haar en van den vader, die ons overdi-even hartelijk de hand schudt, en waarschijnlijk in zijn hart blij is, dat hij ons kwijt is. Immers, we zijn maar namaak-trekkers. Hoe komt zoo'n man aan zoo'n vrouw? We philosofeeren er nog over als we al lang weer cp weg zijn, zon der haast, zonder doel, de onbekende verte tegemoet, waar de bergen grijsachtig liggen in den nevel, en waar tegen uitgestrekte hel lingen de boschbessen groeien, blauw en wa zig en nog nat van dauw. De jeugdherberg wordt al een dierbare herinnering, steeds ver der trekken we weg; langs glinsterend gele lupinenvelden, dronken van licht en zon, en door donkere dennenbosschen waar niets meer de stilte verbreekt, dan het knappen van dor hout en'het geklop van een specht in de verte. DRAADLOOZE TELEGRAFIE BIJ DE CONGOLEEZEN. Reeds eeuwen voox-dat de uitvinding der marconigrafie de beschaafde wereld in ver bazing- bracht, maakten de negerstammen, levende in de uitgestrekte wouden van den Congo, van draadlooze telegrafie gebruik, en nog steeds hebben zij hun seinsysteem daar gehandhaafd. Een dikke .boomstam, de dikste die in1 het bosch is te vinden, dient hun als seintoestel en wel op zeer eigenaardige wijze. Een stuk van anderhalve tot twee Meter lengte wordt van den boom afgezaagd en door den bast wordt een opening van pl.rn. 5 c.M. middellijn geboord, 't Is nu de kunst der Con- golezen om door deze opening den geheelen stam uit te hollen zonder den wand verder te beschadigen. Om te seinen wordt door „des kundigen" met een zware knots volgens vast syteem (men zou kunnen zeggen: een primi tief Morse-systeem), op den boomstam ge slagen, waardoor een dof-dreunend geluid' ontstaat, dat door de lucht tot op zeer groote afstanden wordt voortgeplant. Hoewel iedere Congolees deze seingeluiden verstaat, zijxx er in een Congodorp doorgaans slechts twee personen, een vader eix zoon. die seinen kunnen en mogen. Dreigt er onraad, of heeft in zoo'n negerdorp een gewichtige gebeurte nis plaats, dan wordt dat met goedvinden van het stamhoofd op de beschreven wijze onmiddellijk geseind naar de omliggende dor pen, die het op hun beurt weer overbrengen naar verderaf gelegen nederzettingen, en zoo doende gaat het nieuws met ongelooflijke snelheid van Noord naar Zuid, van Oost nwr West. Meer auto's. Een onderzoek heeft onlangs uitgawezen, dat over een periode van 4 jaren het aantal auto's met 24 percent is gestegen, terwijl dat van motorfietsen gedaald is met 18 pCt. Luisteraars in Engeland. Geruimen tijd hebben Duitschland ge wedijverd om het grootste aant-al luisteraars. Volgen de opgave van einde October staat thans Engeland aan de Spits met 5.000.000 luisteraars. Dertig millioen radio-ontvangers. De radio-afdeeling van het Amerikaansche Handelsministerie heeft het aaxxtal radio ontvangers in de geheele wereld geschat op 30.000.000. waarvan de helft zich in de Ver- eenigde Staten bevindt. Dertiexxhonderd zenders worden over de wereld geacht in bedrijf te zijxx, waarvan wedex-om de helft in de V. S, Trots deix terug gang in de prijzen kon de Amerikaansche radio-Industrie zich goed handhaven. In het jaar 1929 was de waarde van den uitvoer 23.122.000; in 1930: 23.133.000 ea in 1931: 22.635.000. Branden in Londen. In het afgeloopen jaar in Londen 4562 branden uitgebroken die gemiddeld 150 pond gekost hebbeix. 35 kinderen! De 60 jarige mijnwerker John Sloan uit Kentucky heeft 35 kinderen die nog allen leven. Dc oudste is 33 jaar. en de iongste is eenige weken geleden geboren. Er zijn twee drielingen cn vier tweelingen bijl

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1932 | | pagina 16