BRIDGE
w
1
EEN WEKELIJKSCHE RUBRIEK.
DAMRUBRIEK
Nieuwe Uitgaven.
HAARLEM'S DAGBLAD
DINSDAG 3 JANUARI 1933.
SPORT EN SPEL.
door M. W. ETTY LEAL
XLV.
De nieuwe regels (tweede vervolg)
Wij zijn thans toe aan het verzaken, een
overtreding, die herhaaldelijk voorkomt,
vooral bij onoplettende spelers. Over het al
gemeen kan men aannemen dat weinig ver
zaken met opzet gebeurt, maar het kan ge
beuren dat iemand expres bij troef slaan een
troef je achterhoudt en dat later gebruikt om
In te troeven in een kleur waarin hij renon
ce heeft.
Opdat dergelijke oneerlijke practijken ge
straft kunnen worden, is men van het idee
uitgegaan dat dit wel uitzonderingsgevallen
zijn. gewoonlijk heeft een verzaken geen
groote gevolgen. Daarom hebben de samen
stellers der nieuweregels de straffen ver
licht en feitelijk straffen opgeheven als aan
getoond kan worden dat de verzaking te
goeder trouw, dus uit onachtzaamheid ge
schiedde. Over het algemeen zijn de regels
voor het constateeren van een verzaking,
wanneer een verzaking als voldongen be
schouwd moet worden ongewijzigd gebleven.
De straf is dusdanig geworden dat van den
verzaker twee trekken worden afgenomen
voor de eerste maal en 1 trek voor elk vol
gend vergrijp in hetzelfde spel. Billijk is
hierbij het voorbehoud dat trekken ge
maakt voor de verzaking onaangetast blij
ven. De keuze om dus 150 straf punten te
eischen, dan wel twee trekken is vervallen,
men kan alleen nog de twee trekken eischen.
Voorts zijn er eenige kleinere wijzigingen
gemaakt voor die gevallen waarbij een dei-
spelers zijn kaarten open legt en van mee
ning is dat de laatste slagen voor hem zijn.
Het kan immers voorkomen dat Z. meent
het restant in de wacht te kunnen slepen,
doch bij het neerleggen verzuimt aan te kon
digen dat hij eerst troef slaat, waardoor dan
een der tegenspelers in de gelegenheid is om
nog een slag op te eischen omdat hij nog een
klein troef je in zijn hand heeft en in een dei-
kleuren die Z nog over heeft renonce. In
zulk een geval kan de tegenspelers eischen
dat Z. het spel afspeelt in dier voege dat hij
zijn kleine troef je kan maken tenzij Z
vooraf heeft aangekondigd dat hij eerst
troef gaat slaan en dan pas zijn andere
kleur(en) afspeelt.
Aan het slot van de nieuwe regels is een
apart hoofdstuk gewijd aan de etikettc van
het spel, volgens de laatste inzichten dien
aangaande. Hierop komen wij in een slot
artikel terug.
Wij willen echter in verband met enkele
regels, die niet direct met etikette verband
houden nu al vast eenige wenken geven. Er
zijn van die obstructieve spelers, die voor elk
foutje een boete opeischen, al wordt de loop
van het spel in het minst niet aangetast door
de kleine begane overtreding. Wij hebben
het zelf eens meegemaakt dat op een wed
strijd een absoluut ongemotiveerde boete
werd geëischt en aangezien die in ons be
lang was, hebben wij dezen recalcilranten
speler maar laten begaan. Wij hadden na
het 1 Sansbod van den partner 1 Harten ge
zegd, herstelden dit direct in 2, maar de te
genpartij meende dat ik bij die 2 Harten
moest blijven en verklaarde het bieden voor
gesloten. Mijn partner vond dat heel mooi,
ik ook en het gevolg was dat wij met 1
Harten nog 1 down waren. Dat Hartenbod
was gedaan omdat ik een poplooze dertien in
mijn hand had, doch 6 Harten en mijn
partner bij Sans nooit in mijn hand kon ko
men. Had de tegenpartij op 2 Harten aange
drongen (wat juist was) en het bieden door
laten gaan, dan waren wij gedubbeld en had
het er voor ons heel wat erger uitgezien.
In verband hiermee wijzen wij op regel
56:57:58:
Spelen voordat een strafeisch is afgehan
deld, verkort de rechten van den eischer
niet. Als een speler gerechtigd is om uitko
men in zekere kleur te eischen en overtreder
heeft die kleur niet, vervalt daarmede de
straf. Wanneer een speler een straf eischt.
waartoe hij niet gerechtigd is, vervalt daar
door het recht eenige straf te mogen eischen
voor een begane onregelmatigheid. Men clai-
me dus niet te gauw een verkeerde claim be
zorgt U de kous op den kop!
Damredactepr: J. W. VAN DARTELEN
Koediefslaaii 42, hoek Van de Spiegellaan
Heemstede
Alle correspondentie, deze rubriek betref
fende, gelieve men te zenden naar boven
staand adres.
OPLOSSINGEN.
No. 1861! Auteur: D. Kleen,
Heemtsede.
Wit 38—32 (Zwart 47:20) 27—21 (Zwart
36:38) 46—41 (Zwart 16:18) 37—31 (Zwart
26:46) 4943 (Zwart 38:40) 45:14 (Zwart
46:10) 30:13 (Zwart 3:21) 15:22 (Zwart 6:28)
50:26 en wint.
In dit vraagstuk wordt niet minder clan
achtmaal meerslag toegepast.
KIJKJES IN DE DAMCLUBS.
Onderstaande stelling kwam voor in een
partij, gespeeld in de competitie 2de klasse
van den Nederlandschen Dambond (district
Noord-Holland) op 18 December 1932 tus-
schen H. van Lunenburg Jr., (Haarlemsche
Damclub H) met Wit en A. J. José (Helder-
sche Damclub I) met Zwart.
PARTIJFRAGMENT No. 18ë9.
ZWART
iü
1
§Jj
ui
9
WW,
li"
H
15
s
BP
SP
p
11
s
m
m
H
9
M,
s
WIT
Stand in cijfers:
Zwart 13 schijven op 8-11 13-16 19-21 24
en 26.
Wit 13 schijven op; 25 27 28 31-33 35-38 40
42 43 en 45.
Zwart speelde als laatsten zet 49?, waar
op Wit den volgenden fraaien damzet uit
voerde
Wit: 33—29 (Zwart 24:22) 27:18 (Zwart
13:22) 32—27 (Zwart 21:41) 36:47 (Zwart
26:39) 40—34 (Zwart 39:30) 35:2 en daarna
de partij won.
ONZE LADDERWEDSTRIJD.
Hieronder publiceeren wij den stand van
onzen ladderwedstrijd (bijgewerkt t.m. wed-
strijdprobleem No. 1S61). Deze luidt als volgt:
No.
Deelnemers
pnt.
l.
F. A. Berkemeier, Haarlem
109
2.
C. Rietman, Haarlem
108
3.
W. C. Groenings, Haarlem
1^7
4.
L. P. Huges, Haarlem
106
5.
J. B. Sluiter Jr., A.erdenhout
105
6.
W. Jonkhof. Haarlém
102
7.
J. van Steenwijk, Ede (Gelderland)
102
8!
J. v. d.Vlugt, Haarlem
99
9.
H. F. Antonisse, Santpoort
91
10.
D. Kleen. Heemstede (1)
83
11.
H. Auvent, Haarlem
81
12.
Jos. Weber, Haarlem
79
13.
F. van Marrelo, Haarlem
71
14.
H. Berghuis. Haarlem
71
15.
A. Smit. Haarlem
70
16.
J. H. Hilders, Lisse
69
17.
S. van Duijn, Abbenes
67
18.
J. van Berkum, Haarlem .(1)
59
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.J.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
A. v. d. Wiel. Overveen
Nicolaas Knopper, Heemstede.
Joh. Knopper, Heemstede
C .M. Beek, Haarlem (l)
Chr. Gerritsen, Bennebroek (1)
P. A Nooij, Haarlem
H. W. Germeraad, Haarlem
H. G. J. Andriessen. Haarlem
W. Stroo, Haarlem (1)
J. Geijteman, Haarlem
B. Henenke, Haarlem
H. Beek, Haarlem (1)
H. Knopper. Heemstede
H. v. d. Werff Jr., Haarlem
J. P. Exel Sr., Bloemcndaal (1)
A. J. Luske, Haarlem
J. L. Veen, Heemstede.
H. Grceuw, Haarlem
W. Luiten Jr., Haarlem
J. P. Exel Jr., Haarlem (1)
C. Smit. Vijfhuizen
KI. Munstenman, Santpoort
H. van Lunenburg Jr., Haarlem
W. van Daalen, Haarlem
J. F. v. d. Woestijne, Heemstede
J. Claus, Haarlem (1)
W. de Jong, Haarlem (10 jaar)
Mej. A. Schreurs, Haarlem (l)
W. Biere Jr.. Haarlem
J. F. v. d. Mark jr.. Haarlem
J. Paap, Zandvoort
J. Siegerist. Haarlem
P. G. M. Ottoüni Sr., Haarlem
W. J. v. d. Voort, Nieuw-Vennep (1)
LUCHTVAART
DE HEER VAN DER LEEUW OP DE
THUISREIS.
TORORO, 2 Januari (VJD.) De heer en
mevrouw Van der Leeuw uit Rotterdam, die
een vlucht naar Mombassa aan de Oostkust
van Afrika hebben gemaakt, hebben op
Nieuwjaarsdag de terugreis aanvaard. Zij wa
ren te Nairobi, vanwaar zij Zondagochtend
te 6.30 vertrokken. Om 9.15 uur kwamen zij
te Tororo (bij Uganda) aan.
ZWEMMEN.
HET ZWEMFEEST VAN H. V. G. B,
266 DEELNEMERS.
Voor het zwemfeest van I-I.V.G.B., dat Don
derdag a.s. in Stoop's Bad wordt gehouden,
hebben niet minder dan vijftien vcreenigin-
gen en vijf middelbare scholen ingeschreven.
De beste zwemmers(sters) uit den lande ver
schijnen aan den start.
Van de dames noemen wij de wereldre-
cordhoudster Jenny Kastein rHDZ), de Olym
pische zwemsters Corry Laddé en Marie Vier
dag (Y), J. Selbach en D. Huesken (ADZ), L.
Kollerie (DWR).
J. L. Stotijn HZ en PCV de Nederlandsche
springkampioen, komt uit in den schoon-
springwedstrijd. Voorts zwemt A. van Kalken
(DJK)houder van het Ned. Record 100 M.
schoolslag.
Het nummer 100 M. vrije slag voor heeren
wordt het glanspunt van den avond. J. Brink
(Dolfijn) zal een aanval doen op het Neder-
landsch record, dat ten name staat van J.
Daatselaar (UZC) met een tijd van 1 min.
3 2/5 seconde. Voorts schreven o.a. voor het
zelfde nummer in: E. G, Ingenluyff (HZ en
PC), kampioen van Nederland, J. C. Schcffer
(DJK), G. van Voorst (AZ), J. van Hems-
bergen (Haarlem), B. Mooi (HPC). Aan de
5 maal 50 Meter vrije slag en de 3 maal 50
M. wisselslag-estafette wordt behalve door de
nlaatselijke clubs DWR, Haarlem, HPC, en
HVGB. deelgenomen door alle Amsterdam-
sche Clubs en de HZ en PC., kampioen van
Nederland en recordhoudster.
De Haarlemsche Vouwbootenverceniging
De Doordrijvers" zorgt voor een komisch in
termezzo.
kvgb I speelt een polowedstrijd tegen „De
Waterratten" I.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
DAMMEN.
CLL'BKAMPIOENSCIIAPPEN „IIAARL.
DAMCLUB".
Maandagavond werden de wedstrijden om
de clubkampioenschappen 19321933 der
„Haarlemsche Damclub" voortgezet.
De uitslagen luiden als volgt:
Hoofdklasse: J. van Looij wint van H.
Greeuw; J. P. van Eijk wint van J. Poppen;
A. de Jong wint van J. Balk; P. J. van Dar
telen wint van W. van Pelt; II. G. Teunisse
wint van Joh. Fabel; H. van Lunenburg Jr.
D. Kleen afgebroken.
Joh. Fabel wint van A. de Jong.
Tweede klasse: T. Kerkman wint van J. H.
Reedijk; P. J. Bijrij wint van W. J. A. Matla;
J. Wielenga remise met J. Otter; Ph. F. Ame-
lung Sr. wint van P. M. Ottolini Sr.; A. Kool
wint van F. W. de Pater.
Derde klasse; W. Jonkhof wint van J.
Klaverstijn; H. C. Souverein wint van L.
Kisch: L. Kisch wint van J. Zurel; B. Hen-
neke wint van G. Molenaar; J. Zurcl wint
van J. J. Groenewoud: J. Zurel wint van K.
Olij; J. C. Blom wint van Jac. Fr. van Gar
deren; J. Mcrts wint van O. T. Glaser; H. G.
J. Andriessen wint van I. Ravensbergen; Th.
C. v .d. Suijs wint van A. Smit; Ph. G. Ame-
lung Jr, remise met Th. C. v. d. Sluijs.
VOETBAL.
DE WERELDKAMPIOEN.
SCHAPPEN.
NEDERLAND SCHRIJFT OFFICIEEL IN
In de „Sportkroniek" staat vermeld, dat
Nederland heeft ingeschreven voor de voet
balwereldkampioenschappen, te organiseereu
door de F. I. F, A.
NEDERLAND—ZWITSERLAND
Naar bekend is zal het Nederlandsch elf
tal voor den wedstrijd tegen Zwitserland op
22 Januari a.s. een oefenwedstrijd spelen op
11 clezer te Rotterdam tegen D. F. C. Praag.
Ook Zwitserland bereidt zich op den landen-
wedstrijd goed voor: twee oefenwedstrijden
zullen n.l. plaats vinden te Bazel en Zurich.
Naar voorts medegedeeld wordt, zal Adam in
ieder geval te Amsterdam tegen de Zwitsers
in het veld treden.
VOETBAL IN ENGELAND.
ARSENAL GESLAGEN
Voor de eerste divisie van de Engelsche
League werden Maandag de volgende ont
moetingen gespeeld:
Blackburn RoversBlackpool 65
Bolton WanderersSheffield United 3—3
MiridlesboroughNew Castle United 23
Sheffield WednesdayArsenal 3—2
Sunderland—West Bromwich Albion 2—2
De meest verrassende uitslag was wel de
nederlaag van de leidende club Arsenal tegen
Sheffield Wednesday.
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL.
Gezelschap Saalborn.
DE SABIJNSCHE MAACDENROOF.
Van alle klucht- en blijspelen uit den tijd
van Schöntan, Kadelburg en Von Moser zal
De Sabijnsche Maagdenroof het langst op
het repertoire blijven, dank zij de rollen
van Emanuel Striese en professor Gollwitz,
Van striese vooral! Deze Schmiere Direktor
is een rol voor een groot acteur, omdat
zij den speler alle mogelijkheden biedt.
Wat 'n voortreffelijke Striese's heb ik in
mijn leven al niet gezien! De beste was de
oude Frits Bouwmeester die nog stamde
uit het oude komediantendom, dat tooneel en
werkelijkheid niet van elkaar vermocht te
scheiden en zelf een ongeloofelijke fantasie
bezat. In de voorstelling van Royaards zagen
wij achtereenvolgens Jan Musch en Hubert
la Roche en gisteravond was het Louis Saal
born, die zich met zwier den mantel van de
zen fantastischeh tooneeldirectcur had
omgegooid.
Willem Royaards zal in mijn herinnering
altijd de beste professor Gollwitz blijven, zel
den of nooit heeft Royaards zijn eigen per
soon in een rol zoo volkomen weggewerkt
als in die van den professor. Het was wel
bijzonder fijn van typeering en spel, zooals
trouwens heel die vertooning van De Sa
bijnsche Maagdenroof onder zijn leiding tot
iets zeldzaams gaafs en fijns werd.
Zoo zullen wij dit blijspel wel nooit meer
zien herinnert u zich nog die prachtige
dienstmeid van mevrouw Buderman—van'Dijk
en de charmante bakvisch van mevrouw
Royaards—Sandberg? maar ook in de
voorstelling van het gezelschap Saalborn. die
meer od het kluchtige gericht was bleek
dit oude stuk het nog zeer goed te doen. Er
is tenminste uitbundig gelachen en het derde
bedrijf had zelfs zoo veel succes, dat het doek
een zeldzaam iets bij een blijspel zesmaal
omhoog moest.
Saalborn speelt Striese met een levendige
fantasie en groote bewegelijkheid. Het is dui
delijk te zien. dat hij zelf en hoe kan het
ook anders? smult van deze rol. die hem
zoo vol op gelegenheid biedt tot sterk komisch
spel. Deze Schmierc-Direktor is een rol in
den trant van de oude Commedia dell'arte en
Saalborn maakt daar dan ook gebruik van.
Hij verzekert den professor, dat bij hem de
voorstellingen altijd doorgaan en hij zyn pu
bliek nooit teleurstelt zooals Tauber. en
Striese was zelfs zoo modern, dat men er zich
niet meer over verbaasde, dat hij Montessori
er bij haalde.
Elias van Praag stond hem als professor
Gollwitz flink ter zijde. Van Praag typeerde
dezen angstigen en verstrooiden professor
heel geestig, al zocht hij het dan ook niet
zoo in fijne typeering als indertijd Royaards.
Vooral in III zette van Praag Gollwitz stevig
kluchtig aan, maar hij deed het op zeer
amusante wijze. Kostelijk bijvoorbeeld was
zijn spel met het kluwen garen, waarin hij
evenzeer verward raakte als in zijn intriges.
Striese en Gollwitz beheerschen het stuk,
al zijn er dan ook en hierin onderscheidt
zich dit stuk eveneens op zeer gunstige wijze
van de kluchten en blijspelen uit dien tijd
andere zeer goede speelrollen in. Rosa, de
litteraire dienstmaagd bijvoorbeeld, is wel
een der grapigste dienstmeiden, die ooit ten
tooneelc verscheen. Julia de Gruyter gaf er
zich geheel aan met haar sappig, Vlaamsch
talent en had er veel plezier van, al bleef zij
dan ook nog een heel stuk onder haar voor
gangster, mevrouw Buderman-van Dijk.
Een zeer goede, levendige Karl Grosz was
Richard Flink.
Hij bleef in de juisten blijspelsfeer, zonder
het er één oogenblik dik op te leggen. Alleen
geloof ik niet, dat oen wijnhandelaar uit
België zijn hoed op zal houden, als hij in de
kamer van mevrouw Gollwitz staat. Dat zijn
nog van die oude komedianten-manieren uit
den tijd van Streese. die wij langzamerhand
ontwend zijn.
Maria Meunier moest haar talent wat for-
ceeren als de nijdige Xantippe en het scheen
mij zoo toe, dat Carla dc Raet zich ook niet
geheel thuis gevoelde in dit wat ouderwetsehe
genre. Ferd. Sterneberg deed er als Dr. Neu-
meister weer moeite voor en hij slaagde er
ook wel In Deze harkerige, onhandige dokter
werd aardig door hem getypeerd .En hij had
een levendig, natuurlijk vrouwtje ln Anny
Schuïtema.
Zoo in dc Kerstvacantie kan men met
zoo'n oude Sabijnsche Maagdenroof nog wel
altijd op de proppen komen, vooral wanneer
het stuk zoo vroolijk en opgewekt al was
het, ook in de costumeerlng, wat stijlloos
wordt gespeeld.
Het publiek toont er altijd nog schik in te
hebben.
J. B. SCHUIL.
Een nieuw succes van
Henk Bakker te Brussel.
Ook Haar laatste Wil. het blijspel, dat
onze talentvolle stadgenoot Henk Bakker in
collaboratie met Willem van der Heyden
schreef, heeft bij de opvoeringen in den Ko
ninklijken Vlaamschcn Schouwburg te Brus
sel een mooi succes behaald. Evenals over
Film-Maniakken schrijft de Brusselsche pers
zeer gunstig over dit blijspel van Bakker. Zoo
lezen wij in „Het laatste Nieuws": „Een ple
zierig stuk. knap gebouwd, met vlotte aktie
en geestige taal" en in de Brusselsche
Standaard: „Het is een opeenvolging van on
betaalbare tooneeltjes, in den grond zoo echt
menschelijk, dat het een lust is om vast te
stellen, hoe het publiek bijna ononderbroken
op die grappige toestanden reageert. De open
doekjes zijn bijna niet te ellen. De Indépen-
dance Beige stelt Haar laatste Wil ver bo
ven Bakkers Film-Man lakken en La Libre
Belgique schrijft: „De verschillende karak
ters zijn uitstekend waargenomen en met
meesterhand uitgewerkt. Het stuk Is vol phi
losophic. Het is geschreven in een smeuiee
taal, het is gezond vroolijk en van een goed
allooi.
Gemeenfelijke Concertzaal
Alex de Meesïer's Revue
D'r zit mazzel an.
Ter afwisseling van het bekende ge
zegde, dat elk genre goed is mits het maar
niet verveelt, zou men ook kunnen opmerken
dat elke vertooning goed is mits er maar
karakter in zit. De revue van Alex de Mees
ter vereenigt beide deugden in zich: ze ver
veelt niet en ze toont karakter.
Dit gezelschap, waarbij alles draait om de
drie hoofdfiguren: Mie en Ko en Alex dc
Meester zelf, heeft geen andere pretentie dan
die waaraan het voldoen kan. Het leeft niet
boven zijn geestelijken en artistieken stand.
Maar juist daardoor kan het wat eigens
geven en iets, dat in zijn soort stellig de
moeite waard is.
Men moet niet met hooghartige preutsch-
heid tegenover dergelijke volkshumor staan.
Ze is wel eens wat rauw en de toespelingen
gaan wel eens een anderen 'kant uit dan
de spreekwoordelijke kostschool juffrouw voor
haar rekening kan nemen. Maar het komt
recht uit het hart, wat zich hier uit, en het
leeft eerlijk en oprecht. Daarbij kenmerkt
zich deze vertooning door een zekere ge
moedelijkheid; er heerscht een prettige ver
standhouding tusschen spelers en toeschou
wers. Het is, of men niet voor zijn plaats
heeft betaald, maar als gast op een koperen
bruiloft is genoodigd, waar leder van de
familie wat ten beste geeft.
En men treft het, dat er in deze familie
een paar echte grapenmakers zijn; zoo'n
drietal jolige ooms van het goede soort, die
geen borrel op behoeven te hebben om het
gezelschap te vermaken, maar die beschik
ken over een dosis natuurlijke gijn, een ko
miek uiterlijk en een rustige, voor niets
staande vrijmoedigheid.
Een van de drie ooms speelt voor tante,
maar hij doet dit zoo meesterlijk, dat het
gezelschap een tijdlang ln twijfel blijft, of
het toch nog niet door een hcusche tante
bij den neus wordt genomen. Tante Mie is en
blijft tenslotte de hoofdschotel. Zelfs Nurks
zou het niet volhouden, met een effen ge
zicht naar dit koddige schepsel te kijken. En
te luisteren. Want Mie flapt er wat
uit op zoo'n avond! Zoo maar bij haar neus
langs. Maar raak is het altijd en altijd is het
ook kernachtig-Amsterdamsch.
Want dit is ook een aantrekkelijkheid: dat
dit revue-gezelschap zoo door-en-door plaat
selijk is. Men heeft in dc groote steden van
het buitenland ook van die kleine theatertjes,
waar men zich soms nog meer kan vermaken
dan in de officieele gelegenheden. Men leert
daar het volk en den volksaard kennen.
In Ixclles heb ik dezen zomer een dergelijke
revue gezien met echt-Brusselschen humor.
Eenzelfde scènetje als gisteravond ook Mie
ten beste gaf, toen ze als schoolmeisje door
de juffrouw werd ondervraagd. Maar de ant
woorden van Mie waren even leutig Amster-
damsch als die van het Brusselsche school
meisje Brusschelsch waren.
Mie, de man met den dikken buik en de
straatventersstem als schoolmeisje, kan het
potsierlijker? Mie als aspirant-filmster, als
Belersche kcllnerin, als opoe die in haar
nachthemd naar bed gaat.
Maar vergeten we ook haar trouwen speel
genoot Ko niet en het aapachtige mannetje
dat met de overgave van den ras-echten ar
tist heel den avond door voor pias speelt:
dc man, die ook de revue heeft geschreven
en dirigeert: Alex de Meester.
Natuurlijk is hij geen kosmopoliet als Jushny,
maar waarom zou een Jordaansch cabaret
niet evenveel recht van bestaan hebben als
een Russisch? In zijn soort is dit Hollandsche
repertoire even zorgvuldig voorbereid en het
hoeft niet even pompeus te wezen om het
zelfde genot te verschaffen. In afwisseling
doet Dc Meester voor Jushny niet onder en
in hoeveelheid evenmin; we hebben van 8
tot half 12 waar voor ons geld gekregen.
Mie en Ko hebben blijkens het program
nu al twintig Jaren aaneen gemeenschap
pelijk dit soort werk verricht. En ze doen
het nog met een elan. alsof ze nu pas voor
't eerst van wal zijn gestoken. Twintig jaren
aaneen de menschen zoo hartelijk doen
lachen ais wij gisteravond hebben gelachen.
het is een prestatie, welke bewondering
en waardeering verdient.
Ik kan mij nu begrijpen, waarom een
mijner vrienden geen jaar laat voorbijgaan
zonder temidden van alle overige soorten
Hollandsche kunst ook Mie en Ko te hebben
gezien. En het verheugt mij, dat Ik gelegen
heid heb gehad, om zelf ook eens met dit
befaamde tweetal kennis te maken.
H. G. CANNEGIETER.
FILMNIEUWS.
AANKLACHT TEGEN MARLENE DIETRICH
WEGENS CONTRACTBREUK.
HOLLYWOOD. 2 Januari (V. D.) Para
mount heeft Mariene Dietrich wegens con
tractbreuk een proces aangedaan, waarin de
filmmaatschappij een schadevergoeding van
200.000 dollar eischt. Het gerecht heeft een
voorloopige beslising getroffen .waarbij het
Mariene Dietrich wordt, verboden voor een
andere maatschappij te filmen. Paramount
eischte tot aan de regeling van deze aange
legenheid een verbod tot vertrek uit liet
land voor Mariene Dietrich. Dc maatschappij
verklaarde, dat ofschoon dc filmster sedert
de voltooiing van de laatste film „Blonde
Venus" een wckolijksch honorarium ontving
van 4000 dollar, zij plotseling geweigerd heeft
mede te werken aan twee films. Het con
tract met Mariene Dietrich eindigt midden
Februari.
Belijdenis te Middernacht door
Georges Duhamcl
Bij de N.V. J. Emmerlng's Uitgeversmij. Ie
Amsterdam is verschenen Confession de mi-
nuit van Georges Duhamcl. onder den Neder
landschen naam Belijdenis te Middernacht.
Het is de geschiedenis van den kantoorbe
diende die ontslagen wordt en vergeefs naar
werk zoekt. Zelf vertelt hij van de verande
ring die zich in hem heeft voltrokken, zooriat
hij ten slotte het huis en z'n moeder ont
vlucht.
De vertaling is van J. Fransen.
De Vrouw in de overgangsjaren, door
dr. J. A. van Dongen.
Dr. J. A. van Dongen, vrouwenarts te Am
sterdam. heeft dit boekje geschreven, daar
hij meent dat het zijn nut kan hebban op
het gebied der overgangsjaren eenige gerust
stelling en wenken te geven.
Het werkje is uitgegeven door J. M. Mcu-
lcnhoff te Amsterdam en verdeeld in 3 hoofd
stukken: Het wezen van den overgangstijd,
dc verschijnselen en wat gedaan moet wor
den.
Hoe leer ik dammen? door B. Springer
B. Springer, wereldkampioen-dammen, schreef
een handleiding voor beginners: „Hoe leer ik
dammen?" dat by H. Meulenhoff te Amster
dam Is verschenen.
De schrijver is van de veronderstelling uit
gegaan dat het boekje ln handen zou komen
van hen die het damspel willen lecren en er
nog absoluut niets va weten.
Het boekje is systematisch ln hoofdstuk
ken verdeeld, waarvan cr een gewijd is aan de
zgn. „type"-zctten.
Lievekc door Flinc Mare
In de Wereldbibliotheek is verQcjmnen de
derde druk van Liovckc door Elinc Mare (5e-
8e duizendtal). Het bandontwerp en de il
lustraties zijn door F. Hazeveld ontworpen.
Weten en Kunnen. Het
Aquarium, door .1. Godcfroy.
In dc serie Weten en Kunnen, is van J.
Godefroy bij de N.V. Uitgevers Mij. Amster
dam, verschenen een uitvoerige verhande
ling over het aquarium.
Zoowel beginnelingen op het gebied van
aquarium-houden als zij die reeds jarenlang
visschen houden, wordt veel wetenswaardigs
op dit gebied geboden.
Kapitaal en arbeid in Nederland
door Hcnr. Roland Holst—
van der Schalk.
Verschenen is dc vierde, verbeterde en
met een tweede deel vermeerderde druk van
het werk van Ilcnriette Roland Holst—/an
der Schalk over Kapitaal en Arbeid in Ne
derland. Het eerste deel ls geschreven voor
30 Jaar, het; tweede 25 jaar later. De veran
deringen, die dc opvattingen van clc schrijf
ster ondergingen en die in het werk zijn neer
gelegd, zijn van grootcro fundamenteele be-
tcekenis voor de Jaren 1926 tot nu dan voor
die van 1902—'26. W, L. en J. Brussc te Rot
terdam zorgden voor de uitgave.
Russische Filmkunst door
Th. B. F. Hoyer.
Onze stadgenoot drs. Th. B. F. Hoyer heeft
dit werkje geschreven als nummer 4 van de
serie monografieën over filmkunst onder re
dactie van mr. C. J. Graadt van Roggen. Hij
heeft een bladzijde gewijd aan de voorrevolu-
tionnaire Russische film. waarover weinig te
vermelden valt. Want de nationale Russische
filmkunst is geboren In October 1917. De re-
volutionnalre Russische film wordt dan ook
terecht uitvoeriger besproken, de invloed van
de revolutie en haar gevolgen op dc film s:e-
toond en het karakter, de taak, inhoud, vorm
en montage worden behandeld. Het derde ge
deelte van het boek is voor de regisseurs in
geruimd, waarvan uiteraard Wertow met de
documentaire film, Eiscnstein. de schepper
van Potemkin. Pudowkin (De Moeder) en'ook
Dowzjenko, (De Aarde) groote aandacht
vragen.
Tenslotte ls er een hoofdstuk over de
filmmaatschappijen en haar medewerkers,
waarbij de schrijver iets zegt over de inzin
king in de Russische filmproductie van de
laatste jaren, voor een belangrijk gedeelte te
verklaren uit de stagnatie tewrergebracht
door dc uitvinding van de ge'uldsfilm.
Het keurig door Brussc (Rotterdam) ver
zorgde werkje is verlucht met 90 afbeeldin
gen en een omslag van Plet Zwart.