F.Ufisbfufl LifffllOMA S..I A. PRINS r' particuliere geneeskundige behandel,ng. Mevr. J. Verkruysen JIKKE HEYSELAAR ZUSTER LUBBES 2e Meisje Net Meisje-alleen Gevraagd PRIMA VERTEGENWOORDIGER. VERLOREN ZILVEREN ETUI TE KOOP GEVRAAGD RADIO-TOESTEL Raleigh rijwielen Klein Burgerhuis Bestelwagen AUTO- en MOTOR BANDEN CENTRALE een ongunstig teeken voor het Engelsche too- neel beschouwd, maar spr. is het hiermede niet eens. De Engelschen hebben van hun tooneel nu eenmaal altijd „sheer amuse ment" verwacht en zoo zagen de schrijvers zich wel gedwongen, (al wilden zij wel anders) ernstige onderwerpen op vroolijke wijze te behandelen. (Men denke aan Shaw's „St. Joan"). De tragedie, zooals de Grieken en Shakespeare die kenden, sluit niet meer aan bij de moderne denkwijze. De „thriller" is bijna zoo populair als de farce. En dit is ook alweer volstrekt niet te betreuren. Ieder stuk moet immers eigenlijk een thriller zijn: want elk stuk behandelt een conflict, een tegenstelling, een strijd. Ook de thriller past bij onzen tijd: men kan het alleen betreuren, dat Edgar Wallace, die zooveel van deze stukken schreef, nooit een thriller op het gebied van den geest heeft gegeven. Dan zijn er de „stukken met ideeën", met een philosophischen tendenz dus. Deze doen Prof. Charlton onnatuurlijk aan. Zij zijn hem te systematisch en een waar kunstenaar kan niet systematisch en methodisch denken. De tooneelschrijver moet geven wat hij ziet, niet wat hij denkt van het leven. En de ideeën moeten door het stuk worden heenge- woven. Tenslotte behandelde de lecturer de stuk ken met plaatselijke kleur, zooals de schrij vers der „Manchester School" bij voorbeeld Allan Monkhouse, die -The Conquering Hero" schreef) ze gegeven hebben. Dramatische motieven zijn in deze stukken uitstekend ver werkt: zij vormen een belangrijken factor in het moderne Engelsche tooneel en er gaat een groote stuwkracht van uit. De voorzitter. Dr. C. B. A. Proper.doopte de voordracht van Prof. Charlton ..a regular thriller" en dankte hem voor zijn levendige en opwekkende voordracht. In ieder Huwelijk... De Haarlemmers hebben geen reden zich deze maand over het tooneel te beklagen. De Affaire Dreyfus, Gysbreght van Aemstel, Grompie en De Dokter beveelt, het zijn vier voortreffelijke voorstellingen geweest. En nu wachten ons nog Vrijdag „In ieder Huwelijk" door Het Centraal Tooneel in den Schouw burg aan den Jansweg en Maandag Haupt- mann's Voor Zonsondergang met Cor van der Lugt Melsert in een zijner sterkste rollen als abonnementsvoorstelling in den Stads schouwburg. Ik wil hier in het bijzonder de aandacht vestigen op In ieder Huwelijk de eerste voorstelling buiten Amsterdam dat een samenspel te zien geeft van een prachtig op elkaar ingespeeld ensemble, zooals wij het maar zelden in ons land te genieten krijgen. En daarbij een werkelijk superieure bezetting van alle partijen met een ontroerend mooie vrouwenrol van Tilly Lus en een verrukkelijk geestig gespeeld modern meisje van Mary Dresselhuis. De opvoering van In ieder Hu welijk, die ik in Amsterdam bijwoonde, stel ik als geheel zelfs nog boven die vaii Made- moiselle van hetzelfde gezelschap. Nu er telkens over „malaise" ook in de too- neelwereld geklaagd wordt, is het prettig voor een recensent een opvoering zoo van gan- scher harte te kunnen aanbevelen. J. B. SCHUIL. MUZIEK Ledenconcerf der H. O. V. Ondanks de moeilijkheden waarin zij ver keert heeft onze H. O. V. Woensdagavond weer bewijzen van vitaliteit en arbeidslust ge geven, genoeg om ons te overtuigen dat haar onbekrompen voortbestaan niet slechts gerechtvaardigd, maar een artistieke noodza kelijkheid is. Drie „eerste uitvoeringen" van moeilijke werken welk een voorbereiding is daarvoor noodig geweest! Drie werken van landgenooten bovendien hoe wordt daar mee de kennis en waardeering van onze na tionale kunst gediend! Twee van die drie werken zijn geschreven door componisten der jongere generatie. De een heeft de richtlijnen van een der modc- stroomïngen in de toonkunst, de polytonaliteit. gevolgd: de ander heeft voortgebouwd op de harmonische fundamenten van een vroegeren tijd. Wat betreft de reeds vóór eenigen tijd in uitzicht gestelde „Uitzichten", welker uitvoe ring toen weer uitgesteld was. moet ik tot mijn spijt bekennen dat ik er niet van heb kunnen genieten. Dit bedoelt geen verwijt aan het adres van den componist Hans Stras- ser persoonlijk. Wellicht is zijn werk in den geest van een bepaalde strooming zeer goed geschreven. Maar die soort muziek doet me onaangenaam aan, ze staat me tegen. Arntze- nius heeft onlangs in „De Telegraaf" gezegd dat hij den knobbel mist dien men bezitten moet om Bruckners muziek mooi te vinden: welnu, ik mis den knobbel of uitwas om de uitwassen of uitzichten der modemuziek te apprecieeren. En ik geloof dat de meesten mijner medemenschen dien missen, want de bijval na de „Uitzichten" was zóó uitzonder lijk gering als slechts zelden voorkomt; en zelfs onvoldoende om den in de zaal aanwezi gen componist op het podium te doen ver schijnen. Nu moet ik zeggen dat in de eerste ..Uitzicht" thematisch materiaal voorkwam, dat een zekere bekorende werking niet behoef de te missen en dat in de tweede althans een kernachtig rythme de aandacht trok. Als de stof anders verwerkt en gecombineerd was ge worden dan de componist gedaan heeft, had er misschien kans bestaan dat zijn werk in de ooren van het „profanum vulgus" genade ge vonden had. Zoo als 't is kan ik hem geen spoedige po pulariteit in uitzicht stellen. Doch die zal h'j ook niet verlangen. Zei Horatius niet reeds, dat hij het profanum vulgus haatte en van zich afhield? Van heel anderen aard is het klavierconcert van onzen stadgenoot Jacob Bijster. Bijster is als componist gevormd in de solide school van Bernard Zweers, die wel eens tegen zijn leer lingen gezegd heeft: „Kinderen, hoe en wat jullie later ook componeeren, volgt altijd je artistiek geweten en blijft waar!" En de bes ten onder zijn pupillen hebben zich dien raad tot richtsnoer genomen. Bijsters vóór eenige jaren onder Nico Gerharz uitgevoerde orkest suite gaf er reeds het bewijs van, gaf boven dien de bewijzen van zijn bedrevenheid in de verwerking en modelleering der stof en zijn meesterschap in de behandeling van het or kest: zijn een paar maanden-geleden voltooid klavierconcert, waarvan Woensdagavond de „wereldpremière" plaats had. doet zien. dat hij zijn principes trouw gebleven is. al heeft zijn schrijfwijze zfch in nieuwere richting ontwik keld. Doch die ontwikkeling is niet van de harmonische basis losgeraakt. Rijke uitbrei ding der harmonie door chromatiek vindt men bij Reger, Strauss, Franck en Ravel ook. Dat zij wel eens tot onrustigheid voert, zal ik niet ontkennen: de harmonische rust der classici is mij vaak weldadiger, maar is var dezen bewogen tijd nog wel rust te wachten? Zelfs de bezadigde Joh. Wagenaar. wiens „Cyrano '-ouverture en „Saul en David"-toon- gedicht gisteren na de pauze uitgevoerd wer den, toont niet meer de rust der ouden: hij sluit zich bij Berlioz en Strauss aan. Zijn Ouverture en Toongedicht bewijzen de hand van denzeifden componist. De frissche, on stuimige Ouverture is hier vroeger reeds uit gevoerd, „Saul en David", reeds een vijf er. twintigtal jaren geleden door Buzoni te Ber lijn geïntroduceerd, was voor Haarlem nieuw. De door het gegeven bepaalde contrasten zijn door den componist in formeel opzicht zeer gelukkig, ja meesterlijk uitgewerkt: wat be treft inspiratie schijnt mij het middengedeel te, de harpsolo en wat daarop volgt niet op dezelfde hoogte als het overige te staan. Ik moet nog even op Bijsters werk terug komen. Het orkest is er voortreffelijk in be handeld, ae pianopartij zeer brillant en tech- nisch-lastig; toch blijft de pianopartij eigen lijk meerendeels ondergeschikt aan die van het orkest, hoewel de componist haar met zekerheid en virtuoze glans vertolkte. Het ge- heele concert is in zijn vier deeien uit één kort thema ontwikkeld, een in zich terug- keerend thema van geringen toonomvang, dat eenige overeenkomst bezit met het begin van Ravels Trio en met den hoorninzet van het Andante van Brahms' 4de Symphonie. De ontwikkeling van dat thema is in overeen stemming met het verschillend karakter dei- vier hoofddeelen zeer treffend en gelukkig, zóó, dat de onvoorbereide hoorder de thema tische eenheid haast niet gewaar zal worden, in elk geval haar niet als eentonigheid zal aanvoelen. Zondagnamiddag wordt van dit Klaviercon cert een herhaling gegeven en ik wil alle ernstige muziekliefhebbers opwekken het dan te gaan hooren en zich niet door den lagen toegangsprijs te laten afschrikken. De pre mière had een kolossaal succes en dit was heusch veel meer dan een succes d'estimc Het gold behalve den componist-solist ook den dirigent Frits Schuurman en het orkest, die de moeilijke orkestpartij op boven lof verheven wijze weergegeven hadden, zoodat een uitstekend geheel was ontstaan. Het werk verdient spoedig ook buiten Haarlem in onze groote muziekcentra gespeeld te worden. Met de Plet Hein-rhapsodie werd de avond besloten. Een regressief programma dus, maai de trouvaille van Van Anrooy miste ook dit maal haar uitwerking niet. Zoo vonden we onze beide Nederlandsche muzikale eere doctors, Wagenaar en Van Anrooy, meester en leerling, in de tweede af deeling vereenigd. K. DE JONG Kinderkoor „De kleine Slem" Operette-opvoering. De kinderen van dit sinds jaren onder lei ding van den heer J. Post staande koor heb ben Maandag- en Dinsdagavond prettige uren doorgebracht in den schouwburg Jans weg, waar „De Kleine Stem' opvoeringen gaf van een operette „De Fee van de Bron". Op een enkelen avond zou het koor dit onmoge lijk klaarspelen, want het kan in zijn geheel bijlangena niet op het podium; de belang stellenden kunnen evenmin op één avond ge borgen worden in den schouwburg. Daar ik in de gelegenheid was, beide uitvoeringen bij te wonen, heb ik die gaarne te baat geno men en er geen spijt van gehad. Het begint natuurlijk met een vorstelijk paar. Als we ons 'n beetje beginnen te wen nen aan de plichtsplegingen, die de hofstoet met zich brengt, komt gelukkig al heel gauw, waarnaar de vele moeders in de zaal vol ver wachting uitzien: het verschijnen van de kabouters. In een ommezien is het heele po dium er mee gevuld; en pas heb je je ver trouwd gemaakt met de glundere snoetjes van de aardige kereltjes (de meisjes zijn in kabouterland allemaal ventjes), of er komt beweging in 't geheel, en de echte kabouter- bedrijvigheid doet je gevoelen, dat je aan éér. paar oogen niet genoeg hebt. 't Is een loo- pen en draven om 't hardst, en 't toppunt van al dat gewemel is Snelvoet. die in een ommezien de orders van koning Kabouter uitvoert, en nog tijd vindt om in de zaal zijn moeder te zoeken, met zijn oogen wel te ver staan. Maar die blijheid, 't zou geen goede operette zijn. wanneer daaraan geen end kwam. "t Is de heks, die roet in 't eten gooit, omdat ze niet is genood op 't geboortefeest van den jonggeborene. De kleine Prins, hij wordt gevloekt. Ziezoo het gegeven is er. spin maar uit. Nu heeft Evert Koning muziek geschreven op dit gegeven. Lieve help. wat is hij gewild eenvoudig gebleven. Het is, om het in twee woorden te zeggen: slappe kost. Schrijf niet moeilijk voor kinderen; maar vóór alles: zeur niet. De belangstelling gaat weg. ook bij de kinderen, de fut raakt er uit. en allereerst gaat de zuiverheid van zingen naar de maan. Temeer hebben we den heer Post bewonderd, nu hij desondanks de actie gaande, en den zang op peil hield. Den tweeden avond was de prins, bedelaar geworden, minder zeker van zijn partij dan den eersten, en klonk ook het koor der elfen bij de waterbron minder vast dan de eerste maal. Maar tot ontsporing kwam het nergens. Daar zat immers aan de piano mej. G. v. d. Haak, die de pianopartij alweer stevig in de vingers had en daardoor, naast den regisseur, zadelvaste leiding gaf. die pianopartij was op zichzelf lang niet kwaad, en zij deed het te beter, waar de pia niste er kleur en leven aan gaf. Naast de kabouters waren er ook de kolen branders. een heel leger, met als aanvoerder een oude bekende, zonder wie „De kleine Stem" het kwalijk zou kunnen stellen. Er wa ren, om 't vorstenpaar geluk te wenschen. natuurlijk de boeren en boerinnen. Er waren de moeders, om de Fee van de Bron bescher ming af te smeeken voor het koningskind. Enfin, het zou weer geen goede operette zijn, als het niet-heel erg mis liep. Zóó erg, dat ei- heel wat kaboutertjes, toen bij 't verschij nen der heks de donder niet van de lucht was, 't leelijk te kwaad kregen. „Och grut. die arme wurmen", zoo hoorde je de moeders in de zaal. En wij grooten? wij vonden dat stukje realiteit een gelukkig oogenblik. En mogen er dan man, die altijd achter de schermen blijft zitten, den electricien, extra voor danken. Het lieve meisje Ella, wendt in het derde bedrijf gelukkig alles ten goede; we zouden ze de „Senta" van dit stuk willen noemen, met dit onderscheid, dat in „de vliegende Hollander" de heldin zich opoffert, en hiel de reddende engel het aardsche geluk blijft smaken. je moest ze maar aanzien: dat bekoorlijk tooneeltje van het teergefluisterd Ja", liet kon kwalijk beter. Wat een mooie omlijsting gaven de broze dansfiguurtjes der elfen en boe goed hield dat „klassiek" gezichtje van de Fee van de Bron het geheel in evenwicht. En ik was recht in mijn schik, toen tegen 't slot het podium vol, tjokvol liep. en de aan wezigen luide den man naar voren riepen, Post. die zooveel kan met de kinderstemmen, die de kinderen zóóveel meegeeft, dat zij, kin deren uit het volk. zich later herinneren hun „blijde jeugd". En waarvoor anders is dit kinderkoor gesticht? Waarlijk, Post.dient dit koor met al wat in zijn vermogen is. en ik ben overtuigd dat hij dit nog lang zal doen. G. J. KALT. ADVERTENTIES lieden overleed tot onze diepe droefheid. onver wacht, onze lieve Man en Vader Mr. Jan Bernard Reinders Sn den ouderdom van 50 Bloemendaal 17 Jan. 1933 Vijverweg 4 b A. M. REINDERS- VEEN en kinderen Eenige en algemeene kennisgeving Geen bezoek Crematie Zaterdag 21 Januari a.s. na aankomst trein 14.14, halte Driohuls- IVesterveld. Met deze vervullen wij dun treurigen plicht u ken nis te geven van het over lijden van onze geliefde Eehtgenootc, Moeder. Be huwd-, Groot- en Over grootmoeder, Mejuffrouw Mej. Maatje Tanig Kelitgenoote van P. >1. liui- in den ouderdom van ruim 84 jaar. Uit aller naam P. M. BUIS Vijfhuizerdïjk 206. Vijfhuizen. 17 Jan. 1933 De begrafenis zal plaats vinden den 20 Januari 1933 voormiddag elf uur op de Algemeene Begraafplaats te Hoofddorp. 20 pCt. KORTING op alle Stoom- en Verfgoederen Ook op Mach. Stofvrij maken en Motechtmaken (prepareeren te en mot) van TAPIJTEN". KAR PETTEN en LOOPERS N.V. GRANITO" Boerkoci. Aelbertsbergstr. 80 Telefoon 14028 BETONNEN GRANITOWERKEN AANRECHTBLADEN en GOOTSTEEN. •t inbegrip van alle ^ijkomendi werkzaamheden' Correcte levering tegen bill, prlj.- tij vonnis van de Arrondisse- its-Rechtbank te Haarlem, d.d. 13 December 1932 werd in .-taat van faillissement verklaard L. EXTHOVK.V, timmerman en aannemer, wonende te Abbenos. Lisserdijk 505, met benoeming van Jhr. Mr. E. J. Strick van Linschoten tot Rechter-Comniïs- sarLs, en ondergcteckende tot cu rator. Door den E.A. Heer Rechter commissaris in bovengenoemd faillissement is bepaald: lo»* dat de verificatlc-vcrgadc- ;i: g zal worden gehouden op Za terdag 4 Maart 1933 te 11.15 uur in het Paleis van Justitie, Jans straat SI, Haarlem; 2o. dat de schuldvorderingen voor 15 Februari 1933 bij onder- goteekende moeten worden inge diend. De curator: Mr. W. BRIëT Kruisweg 63, Haarlem Muziekonderwijzeres heeft nog eenige uren disponibel voor het geven van Piano-, Orgel- en Theorielenen Br. no. 5195 bur. van dit blad. OPLEIDING Sclioevers' Practijk-Examens Engelsche Handelscorrespondent!» met kosteloos her-examen. Pri vaatles S.p. maand. Clubles 4.p. maand W. C. DREES, Verspronekwcg 32 Leeraar PIAXO en THEORIE Einddlpl. Conservatorium A'dam Lessen aan beginnenden, ver- eevorderden en vakopleiding TEMPELIERSSTR. 20 Solange Cats Einddlpl. Cons. Pianoleerarcs Theorie - Ensemble LEI DSC HE VA ART 102 ENGELSCH 13 lessen 10. Cur.<u3opleidlng ENGELSCH on der leiding van Engelschman leidt tot succes. PrivC- les In Conv., L.O., M-O. en Handels correspondentie R. A. DAVIDSON >1. O. 69 KONINGINNEWEG Telefoon 11596 p" 11 f 1 1 r Éw. o. verpleging ia ZIEKENHUIS en OPERATIEVE HULP is begrepen, terwijl vooi tandheelkundige behandeling en het leveren van brillen en lorgnetten een bijzondere voorziening is getroffen, verschaft U de Haarlemsche Ziekteverzekering voor den Burgerstand tegen een premie, iets hooger dan van een gewoon ziekenfonds. In Uw eigen belang raden wij U een prospectus aan te vragen aan het hoofdkantoor: PARKLAAN 38. TEL 10224. kïtii Nadruk verboden erboden. .j SBE J van Vladerackcu Gedipl. Planoleerares Theorie Samenspel Spaaraelaan 40 Telefoon 13345 Gedipl. leerares Plano BEGELEIDING INSTRUMENTALE- en VOCALE STUDIE U ilheLminuöU'uat 33, Tol. 16506 Jongmensch vraagt PIANOLESSEN Br. met opg. v. prijs on referen lies no. 5547 bur. van dit blad. Gvdipl. Kraamverzorgster, is n 1 Febr. vrij. Adr. Duinoordstrna 49, Haarlem-Noord JUFFROUW gevraagd, welke genegen ls tegen kost en Inwoning de huishouding op zich te nemen van klein gezin. Moderne opvatting, gez. huiselijk verkeer. Br. no 5550 bur. v. d. bl Te Overveen wordt zoo spoedri mogelijk gevraagd in klein gezin een R.K. DIENSTBODE van goede getuigen voorzien, te gen hoog loon. Br. no. 5546 bur. van dit blad. Mevrouw STRUBEN, Merellaa:. S. Bentveld, vraagt voor direct v. g. g. v. Goed kunn. werken, naaien en stoppen. Aanm. 's av. na S uur. In Aerdenhout gevr. per 1 Febr. voor dag. en nacht, goed kunnen de .koken. Van goede getuig schriften voorzien, niet onder 2 5 j. Loon nader overeen te komen Aanm. na 8 uur Zandvoorterweg 19, Bentveld. EEN DAME. in bezit van di ploma Boekhouden, zag zich gaarne belast met het BIJHOUDEN DER ADMINISTRATIE en boekhouding, tegen nader overeen te komen condities. Br. nn. 3119 Wensing's Adv. Bureau Tompeliersstraat 32 APOTH.-ASSIST. V. g. h. b. z. a. voor tijdelijk, liefst bij dokter. Ruim 3 Jaar praktijk. Gaarne bereid in dc hulsh. te helpen. Br. no. 5 558 bu reau van dik blad. voor loop- en magazijn werk ee nette jongen. Aanmelden tussehe 7S uur Wagenweg 9. TE HUUR GEVRAAGD garage ot werkplaats tnct wu.iln. Brieven met prijsopgaaf en vol ledige inlichtingen no. 5557 bur. van dit blad. GESTOFFEERDE KAMERS gezocht door dame (zonder pen sion) pl.m. 25 p. m. Omtrek Houtplein. Br. no. 5543 bur. va:, dit blad. Tegen half Maart een WONING gezocht op goeden stand, Haarlem of directe Huurprijs 35 a 5556 bur. van dit blad. Te huur gevraagd Aerdenhout-Bentveld vrij boven huis of 2 of 3 ongem. kamers Br. no. 5555 bur. van dit blad. WEGENS VERTREK direct te huur een gem. H.liuls van eigenaar, vlak bij station en tram 9 k., badk., droge kelder, groote tuin enz., gesch. voor pens. Br. no. 5554 bur. van dit blad. CEVRAACD PER 1 MAART 1933 VOOR DE AFDEELINC MANTELS EN KINDERCONFECTIE SOUS-CHEF VOOR DE AFDEELINGEN JAPONNEN EN HOEDEN VERKOOPSTERS Dames die in eerste klas speciaal-zaken zijn werkzaam geweest (geen warenhuizen) worden verzocht schriftelijk te solliciteeren bij: onder opgave van vroegeren werkkring cn verlangd salaris MEJ. MOSER, Groote Houtstraat 159 rood, Telefoon 11684, vraagt en biedt aan voor terstond en Februari: Holl. en Duitsche Keukenm., Dienstboden als Meid-alleen, 2de^Meisjes, Werkm., Dagm. en Werkvrouwen. FLINKE CORSETTENVERKOOPSTER GEVR. voor nieuw op te richten zaak. Alléén zij die met het vak bekend zijn gel. te soll.Br. met opg. van verl. sal. en vor. betrekk. onder no. 5544 Bur. van dit Blad. Kan ook LEERLING gepl. worden om in het vak opgeleid te worden. 10 EERSTE KLASSE VLEESCHWAREN EN COXSERVENFABRIEK zoekt voor de provincie Noord-Holland (uitgezonderd Amster dam) een Alléén zij, die branchckundig en uitstekend ingevoerd zijn, ge lieven te solliciteeren onder nr. 5519 aan het Bur. van dit Blad. TE HUUR (lage belasting) Bloemendaal, Prins HendriklaanHecrcnh. 7 k kelder, zolder, bcrgpl.. badk.,, voortuin, achtert., schuur, vrije poort, aan tram en spoor. Huur ƒ700— p. j. Te bevr. aldaar en D. ZONNEVELD Buitenrustlaan 32, Haarlem, Telefoon 12571. 10 met 4 kl. safieren, inhoud poeder, rouge, lippenstift, spiegel. Inscriptie 1921 Georg. Tegen belooning terug te bezorgen: RAHUSEN. Heemstede, Rembrandtlaan 4. KLEIN HEERENHUIS 7500.— a 8500.—. I LIEFST ZUIDELIJK DEEL DER STAD, HEEMSTEDE I OVERVEEN. SPOEDIGE AANVAARDING. Aanbiedingen aan het kantoor J. W. G. Ged. Oude Gracht 67, Telefoon 10598. Prima wlsselstr. Mudlos met Phl Ups luidspreker, contant 45.— Gr. Houtstraat 131. spotprijs NIEUWE KACHEL groen emaille. Kruisstraat 22 prijs De Kampioen. Dames- en Hoeren- 57 en 54. Driewielers voor Heer en Dame. Bestel Driewielers. Invalide rij wielen. De Kampioen, Rljwtelspeclullst Kruisstraat 22 Telefoon 1167(1 VOOR PIANO STEMMEN W. BOEREE, Schi{cbelitraat 16 BLOEMENDAAL bij Station en tram zeer n Vrijstaande villa met garage grooten tuin te koop 16 r desgewenscht gemeubileerd, no. 5553 bur. van dit blad. PIANO TE KOOP GEVRAAGD Br. mot merk en uitersten prlj- no. 5552 bur. van dit blad. Cltroën pl.m. 1 tons, prima L orde, tc koop tegen elk aanneme lijk bod. Te zien en te be vrager. Bloemstraat 71. IJmulden. GROOTE VOORRADEN" ALLE M WEN In MEEST BEKENDE MERKEN Kinderhuisvest 43 en Telefoon 13039 ZEER HOOGE KORTING 45 .MEVROUW, BEL OP: 14037 voor uw gebruikte meubelen en zolderoprulmlagen te verkoopen. Gcd.O.Gracht 17. J. VELl.EMW WORMPOEDERS genaamd: „FERMITAN" werken BETER dan alle andere wormmiddelen en mogen niet gelijk gesteld worden met wormpatro nen, wormkoekjes, bon bons, torentjes, enz. daar al deze middelen niet die kracht bezitten die er van verwacht wordt. Wormpoeders genaamd „FERMITAN" bezitten een bijzondere vindingrijke samenstel ling en verdrijven zeker: Spoel-, made-, maag- en andere ingewands wormen, zoowel bij vol wassenen als bij kinderen. WORMPOEDERS, ge naamd „FERMITAN" kosten 85 cent per doos, 3 doozen 2.40. Overal verkrijgbaar o! direct van Jacoba Maria Wortelboer OUDE PEKELA Postgiro 17039 Fermltan ^ordt door de Nederlandsche Wet beschermd. Wormpoeders niet voor zien van 't woord „FER MITAN" worden als na maak beschouwd. Men wachte zich dus voor na maak.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 3