„ARNHEM"
LETTEREN EN KUNST
DE HAARLEMSCHE STRATEN EN HUN
OORSPRONG.
BIOSCOOP.
LEVENS
VERZEKERING
MAATSCHAPPIJ
HAARLEM'S DACBLAD
VRIJDAC 3 FEBRUARI 1933
Geen mooie, maar
wel een oude
straat. Die bestond
al in het middexx
van de 15e eeuw.
Zij wordt genoemd
in een acte van 6
Februari 1459, han
delende over de op
dracht van Jan
Rembrandtszoon
van een huis en erf
in deze straat aan
zekeren Jan Ghys-
brechtszoon. Zij
heette later ook wel
Groofce Zuiderstraat
of Vestestecg. De
ixaam Zuiderstraat
herinnert aan het
vroegere weversbe
drijf. De oorspron
kelijke naam is
immers Soyerstraat
Toen werd die suc
cessievelijk veran
derd in Soeyer- of
Zoeyerstraat en
tenslotte in Zuyer-
straat. Uit de the-
sauriersrekeningen
van 1533 blijkt.dat
tusschen de Raam
poort en de Raaks
een sterkte stond,
de „Soeyerstoren"
genaamd.
De Zui'derstraat
loopt van de Ged.
Oude Gracht naar
de Ged. Volders
gracht. Er is een tamelijk druk verkeer,
tic heeft.
vooral wanneer de schooljeugd geen vacan-
MUZIEK
„Sursum's Jeugdfanfare"
te Bloemendaal.
Toen ik hoorde van de uitvoering van dit
Jeugdkorps, waar behalve een vijftal orkest
nummers nog zouden worden gespeeld acht
tien stukken voor een solo-instrument, dacht
ik: dat wordt nachtwerk. De uitslag bewees
dat ik ongelijk had. Want de solo-voordrach
ten werden niet beoordeeld door een jury,
maar het publiek zou op van te-voren gereed
gemaakte lijsten aanteekenen, welke voor
drachten het meest in den smaak vielen. Men
behoefde dus niet te wachten op het tijd-'
roovend samenstellen der processen-verbaal,
zoodat de solisten elkaar konden opvolgen
in snel tempo. En de voortvarendheid van
den heer Meng, leider van het korps en in
structeur van heel deze schare solisten, zette
zoo mogelijk nog meer spoed achter de zaak,
zoodat men zelfs nog tijd had om een kleine
pauze te maken.
Vooraf werd een drietal stukken gespeeld
door 't geheele ensemble. Het klonk alles heel
zuiver, en wij mogen dit veilig toeschrijven
aan het feit. dat de leden zonder uitzonde
ring het bespelen van hun instrumenten heb
ben geleerd van den leider den heer J. A.
Meng. Het is en blijft een goede gewoonte
van hem, een deel van den studietijd te be
steden aan het spelen van „lange maten".
Een staal van die onderwijsmethode werd
ons gegeven in Gezang 180. Voorts waren er
nog van de hand van den directeur een
„Jcugdmarsch" (waarin ik bij 't klein koper
een septime, die samengaat met 't gelijkna
mig interval der bassen, liever zag veranderd
in een seconde) en een ouverture, waarin met
smaak een volkslied was verwerkt, dat vooral
in het breed uitgesponnen slotdeel zeer tot
zijn recht kwam. Het korps sloeg in deze drie
stukken een kranig figuur, en wanneer de
jongste leden straks hun instrumenten heb
ben" leeren beheerschen zooals meer ervaren
(en moer muzikale) collega's daarvan op 't
solistengedeelte doorslaande bewijzen gaven,
dan zal men van deze Jeugdfanfare nog veel
pleizicr kunnen beleven.
Onder de soiovoordrachten beviel me uiter
mate een trombonesolo door Chr. v. d. Burg.
De voordeden eener gezonde muzikaliteit,
gevoegd bij uitstekend geleide studie, moe
ten leiden tot een resultaat dat den jongen
muzikant veel vreugde zal geven. Nog een
v. d. Burg (een broer misschien?) blies uit
stekend een tubasolo. en in het toonspinnen
was hij niet de mindere van den ander. In dit
opzicht muntte ook uit de bespeler van de
siellahoorn Ant. Schipper. Die berceuse van
Hauser werd heel beschaafd voorgedragen.
Nog oen bespeler der tuba (Jan Iking) had
ook al danig profijt getrokken van de lessen
zijns leermeester, en dc bassist Willem v. Leu
ven deed daarin voor hem niet onder. Het
kon wel biina niet anders, of ook de bariton
moest in dit korps een goede vertegenwoor
diger vinden. Cornells Bouwman maakt aan
spraak op deze plaats. Want zijn confrater
Jan Plevier weet. met het rhythme nog geen
raad. althans niet in oen solo. waar de piano
hem té veel vrijheid laat om naar zijn eigen
goedvinden to handelen. Tn 't orkest lieert lnj
natuurlijk aan allo zijden meer dan voldoen
de steun, en zoo zien we, dat een korpshd,
al munt hij niet dadelijk uit als solist, toch
een verdienstelijk lid kan zijn.
Onder dc pistons mogen Gerrit Helle-
waard. en ook toch Gerrit Waanders. z!ch
best doen hooren. Zij bliezen beide heel
zuiver; Nico Berghorst doet dit nog alleen
in het forte, en zal zich dus de lessen van zijn
leermeester nog meer ten nutte moeten ma
ken Zuiver blies ook de trombonist Henk Pan
huizen; Gerard Iking heeft nog geen al te
goede voorstelling van maatverdeling.
Slechts één snxophoon (een sopraan1» telt het
korps. Zij hebben niet Meng's sympathie, om
dat zij het karakter der fanfare te veel ver
doezelen. De solist had dezelfde tekortkoming
als de andere minder geoefenden: de zuivere
Intonatie was nog een probleem, en onder
deze groep vielen (wat mij verwonderde) al
de bespelers der bugle.
Terwijl nu het orkest weer op liet nodiiim
plaats nam en daar een frissclic ..Mei-polka"
rn een ..Kameradon"-marseh uitvoerde (bei
de van den lieer Meng), begon men ln een
andere zaal aan de administratieve romp
slomp van het lijsten-ultzoeken. Den uitslag
van deze stemming zou men mij ten spoe
digste komen meedeelen.
G. J. KALT.
Het publiek oordeelde als volgt (horresco
referens!)
v
le prijs Gerrit Hellewaard, piston, 56 st.
2e prijs Nico Berghorst, piston, 38 st.
3e prijs Mart. v. d. Burg, tuba, 31 st.
4e prijs Gerrit Waanders, piston, 28 st.
N.B. De bespelers van het groot-koper wek
ken bij het publiek weinig sympathie, 't Is
waar, een helicon zingt geen slaapliedjes.
K.
Chr. Nationale Werkmansbond
afd. Haarlem.
FEESTAVOND.
Het 35-jarig bestaan van de afdeeling
Haarlem van den Chr. Nationalen Werk
mansbond werd feestelijk herdacht door een
uitvoering in den Jansschouwburg, waarbij
medewerking verleend werd door het Chr.
Fanfarecorps „Arti et Religion!".
Na het gemeenschappelijk zingen van
Psalm 103 vs. 1, begeleid door het Fanfa
recorps ging de voorzitter der feestvierende
vereeniging voor in gebed -en sprak vervol
gens een korte rede uit, waarin hij o.a. den
groei van het aantal leden (van 250 tot 400,
ondanks de ongunstige economische toestan
den) dankbaar vermeldde. Ook deelde hij
mede dat in de pauze een collecte zou ge
houden worden voor het T.B.C.-fonds van
den bond, dat gedurende zijn bestaan reeds
aan zoovelen de gezondheid heeft helpen
hergeven.
De rij der voordrachten werd door heb
Fanfarecorps geopend met een opgewekte
marsch, die met beschaafde toongeving ge
speeld werd. Een Ouverture „Coupe d'Or" ge
naamd, volgde: een der vele die naar het
voorbeeld van Keler Beia's „Lustspicl-
Ouverture" ontworpen en bewerkt zijn.
Ook in dit werkje bleef de klankproductie
binnen de juiste grenzen, maar het ensem
ble was in het begin ver van volmaakt bij de
solo-cornet liet de zuiverheid nogal te
wenschen over en ook de bugles stemden
onderling niet steeds voldoende.
Het hoofdnummer van het programma
werd gevormd door Mart. Schuil's aardige
kindei-operette „De Woudkoningin". In de
vertooning daarvan was menig kleurig too-
neeltje te zien; echter had een goede regie er
veel meer van kunnen maken.Zoo was de op
stelling van sommige groepen, b.v. die van
dc kunstemakersvertooning. verkeerd. Het
opkomen van den troep echter was verma
kelijk en verwekte terecht veel vroolijkheid
evenals de rede van den clown en de artisten-
rnuziek op het tooneel..
Het was jammer dat dc piano, die de zang
nummers begeleidde zoo diep in den orkest
bak stond, waardoor de klank slechts zwak
naar boven kwam. Vermoedelijk was dit
voor een belangrijk deed de oorzaak van het
t.e laag zingen van het kinderkoor, dat in de
pianotoon geen voldoend hooi'baren steun
vond en dus zoo goed als a capella zong.. De
jonge vertolkster der Selmapartij daarente
gen zong zeer zuiver, zij het ook zwak. We
zouden verder in overweging geven om be
halve de costumeering ook de voet- en been -
bekleeding in het oog te willen houden; een
kleuzenaarspij harmonieert niet met zwarte
pantalonpijpen en keurig gepoetste schoen,
het kleed eener heks niet met hooghakkige
lakschoentjes. Zulke kleinigheden benadeelen
het effect van overigens verzorgde grime en
kleedij.
We hopen dat de organisatoren van dezen
feestavond ons de welgemeende opmerkingen
ten goede zullen houden
De Jansschouwburg was tot de laatste
plaats bezet.
K. d. J.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
KON HAAR HANDEN NIET OPBEUREN.
Wanhopig door rheumatiek
Doet nu weer zelf de huishouding.
.Tien maanden lang leed deze vrouw. Tien
maanden lang worstelde zij om haar rheu
matiek te ovei'winnen. En toch, toen zij een
maal het juiste middel had gevonden, hoefde
zij niet lang meer op het succes te wachten.
Gedurende zes weken „de dagelijksche dosis"
Kruschen Salts en haar strijd was gewon
nen. Een „ongeloofelijk wonder" noemt zij
het. Zij schrijft:
„Ongeveer 12 maanden geleden kreeg ik
een aanval van rheumatiek en wel zoo
kwaadaardig, dat ik er door misvormd werd.
En ik was nog maar 32 jaar. Tien maanden
lang probeerde ik van alles en ik werd be
schouwd als een hopeloos geval. Soms kon ik
dagenlang mijn handen niet tot mijn hoofd
opbeuren. Toen dacht ik aan Kruschen Salts.
Een ongeloofelijk wonder! In zes weken tijd
was ik in staat mijn huishouding weer zelf te
doen en voor mijn kinderen te zorgen. Ik
heb nooit meer eenige teekenen van een te
rugkomen der rheumatiek bemerkt".
Mevr. M.
De werking van „de kleine dagelijksche
dosis" Kruschen Salts is even eenvoudig
als doeltreffend. De verschillende zouten in
Kruschen di'ijven zacht de opgehoopte af
valstoffen en urinezuur, die Uw pijnen ver
oorzaken, langs den natuurlijken weg uit het
lichaam. De pijnen verminderen, de stijve
gewrichten worden weer lenig, gezwellen ver
dwijnen. Indien U trouw blijft aan de kleine
dagelijksche dosis Kruschen zullen de afvoer-
organen tot regelmatig functioneeren aange
spoord worden, zoodat het lichaam inwendig
schoon blijft. Zoodoende krijgt het kwaad
aardig urinezuur geen kans meer zich ooit
weer op te hoopen. U blijft vrij van rheu
matiek.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en drogisten a f 0.90
en f 1.60 per flacon. Stralende gezondheid
voor één cent per dag.
HET TOONEEL
KUNST AAN HET VOLK
Charlotte Kohier
Maria Lecina.
Charlotte Kohier komt Maandagavond in
den Stadsschouwburg aan het Wilsonsplein,
waar zij voor de leden van Kunst aan het
Volk haar nieuwste programma Neder-
landsche liefdesliederen uit alle tijden en
Maria Lecina een lied in 100 verzen van J.
W. F. Werumeus Buning vai voordragen.
Het is voox-al om Maria Lecina, dat ik reeds
van te voren de aandacht op dezen belang
rijken avond wil vestigen. Ik heb Charlotte
Kohier nog niet in Maria Lecina gehoord,
maar nu ik dit Spaansche liefdesgedicht heb
gelezen, kan ik mij het uitbundig succes dat
zij er te Amsterdam mee heeft gehad, vol
komen verklaren. Het sterk dramatisch ta
lent van Charlotte Kohier eigent zich zoo
volkomen voor dit gedicht van Werumeus
Buning, dat het als voor haar geschreven
lijkt. Het mag dan ook voor de leden van
Kunst aan het Volk een voorrecht heeten.
dat Haarlem de primeur krijgt van dit zeer
boeiende nieuwe programma van Holland's
eerste voordrachtkunstenares.
J. B. SCHUIL.
Strauss' Fledermaus verfilmd.
Carl Lamac, die als filmregisseur zulke
werkjes meer bij de hand heeft gehad, heeft
de aardige operette „Die Fledermaus" van
Johann Strauss verfilmd. Het is handig van
de directie van het Luxor Theater geweest,
om juist in carnavalstijd deze vertooning ook
hier te Haarlem te geven. Ongetwijfeld zul
len zij. die de operette gezien hebben, nieuws
gierig zijn naar hetgeen de film er van
maakt, en zij die alleen de zoet-klinkende
wijsjes kennen, zullen den lust in zich voelen
opkomen, om deze door de voortreffelijke
reproductie van de moderne klank-installatie
nog eens in het gehoor te krijgen en daarbij
tevens door bekoorlijke beelden in de Strauss
sfeer te worden gebracht. Een groote toeloop
naar deze carnavalsfilm is hierdoor ver
zekerd.
Gelijk van zelf spreekt, is deze operette
op de film iets geheel anders geworden, dan
zooals wij haar als toeschouwers van het
levende tooneel gewend zijn geraakt. De film
kan meer wisseling ln plaats en tijd brengen
en hierdoor beleven wij van de geschiedenis,
die door- Strauss in enkele bedrijven is sa
mengeperst, veel meer mee.
Zoo geeft Lamac om te beginnen al dade
lijk een voorspel, waarin hij ons de grap
van het vriendenpaar ten koste van den
Vleermuis is geuren en kleuren voor oogen
stelt. Wij komen bij het bekoorlijke kamer
meisje in de keuken, vergezellen den verlief -
den tenor in den donkeren tuin en springen
tijdens het feest bij den prins van de ééne
zaal in de andere, zijn nu eens bij het buffet,
dan in de garderobe en dan weer onder de
boomen van den lusthof, waarin de prins
met zijn liefje op een bank zit te minne-
koozeix.
De pei-sonen uit de operette maken voor 't
meex-endeel hier op de film een geheel ande
ren indruk. En voor sommigen Is het, wan
neer men een welverzorgde uitvoering van
de operette heeft bijgewoond, geen goede ruil
geweest. Prins Orlofsky. die op het tooneel
gewoonlijk door een zangeres in travestie
wordt gespeeld, is op de film een mannenrol,
wat een verbetering zou zijn, wanneer deze
man dan ook inderdaad het verwijfde uiter
lijk toonde dat men bij dezen geblaseerden
jongen rijksaard verwacht. Doch deze prins
is geen erg karakteristieke gestalte. Zoo doet
ook de zanger Alfred hier en daar op de
film wat grof aan en wat hier bij enkele
figuren treft, zou men als bezwaar tegen de
heele compositie kunnen aanvoeren: niet
overal belichaamt zich de lichte, geestige
fijne bestemming, welke de muziek opwekt,
ook in de handeling en de gestalte van de
personen. Had men voor Rosalinde. die toch
ondanks de ontrouw van haar man als ge
maskerde Hongaarsche gravin hem opnieuw
betoovert. niet een lieftalliger verschijning
kunnen uitkiezen dan deze Betty Werner, die
bovendien wel wat zonderling-doorzichtig
gemaskerd is?
De hoofdpei'sonenGeorg Alexander als
Elsenstein. Hans Junkermann als de gevan
genisdirecteur en Annie Ondra als het ka
mermeisje zijn echter gelukkig in goede
handen, al kunnen wij ons voorstellen, dat
dc wel wat stereotiepe schelmschheid van deze
ingenue sommige bezoekers soms even irri
teert.
Van het instrumentale gedeelte der muziek
heeft men meer werk gemaakt dan van het
vocale, dat eenigszins schraal gedoseerd ls.
Men had wat meer bi'avour verwacht van
bekende Schlagers als „Und fragen Sie
ich bitte, warum ich das wohl thu'," dat
behalve een goeden solist ook een sterk koor
eischt.
De inzet van de vertooning doet vermoe
den. dat de regisseur van de komedie inder
daad een film heeft willen maken. Maar na
de walsende lampions schijnt hij dit plan
weer te hebben laten vareix.
Na deze opmerkingen, die bijzaken betref-
feix voor de bezoekers die het om de hoofd
zaak: een amusanten avond te doen is, her
haal ik nogmaals hetgeen ik in den aanhef
van deze beschouwing gezegd heb: dat deze
aardige operette-film juist in deze carnavals
dagen datgene zal brengen, wat men op dit
oogcnbllk in de bioscoop zoekt.
H. G. CANNEGIETER.
REMBRANDT THEATER
Houten Kruisen (Croix de Bois)
In het Rembrandt Theater loopt van heden
af de film Houten Kruisen tCroix de Bois),
eeix film, die episoden uit den oorlog 1914
1918 in beeld brengt. Het begin van deze
Fransche rolprent, vervaardigd onder regie
van Raymond Bernard, doet veel verwachten.
Het eerste beeld toont eindelooze rijen sol
daten, die overgaan in eindelooze rijen graf-
kruisen, welke een leeg en hopeloos gevoel
wekken. Dit mag, op deze wijze uitgewerkt,
een vondst genoemd woi'den. Doch dan wordt
de film zwakker, geeft weliswaar aardig
het leven der soldaten aan en achter het
front weer, doch rolt glad voorbij.
Totdat een opleving komt in de fijngetrof
fen mijn-scène. In een onderkomen is een
wachtpost ondei-gebi-acht. Plotseling hooren
de soldaten doffe houweelslagen onder zich:
de vijand legt een mijn aan. Vluchten mogen
ze niet. dat verbieden de orders. Ze blijven,
werkloos, hulpeloos, wachtend. En dreigend
naderen de doffe slagen in een onheilspel
lende regelmaat, die wanhopig maakt. Hier
ondergaat men fel het afschuwe!{jke van den
oorlog, die dood en verminking brengt zon
der dat men weet, wanneer het komt en zon
der dat er iets tegen te dc^i is. Zoo moet een
anti-oorlogsfilm zijn, afschuw van den oor
log brengend. En hierin slaagt dit uitsteken
de gedeelte het beste, beter dan de
volgende langgerekte stukken. die een
slag van tien -dagen. de bestorming
van een dorp in beeld bi*engen. De telkens in
grootere letters op het doek terugkeerende
woorden „Tien dageix" accentueeren de steeds
in vreeselijkheid groeiende hel, die die da
gen zijn.
In zekeren zin werkt de minachting der
soldaten voor een makker, die den kogelre
gen vreest en liever achter een dekking blijft
(men scheldt hem voor lafbek), averechts.
Hier wordt heldenmoed verheerlijkt en bestaat
er nog heldenmoed in een modernen krijg?
Bernard heeft met contrasten gewerkt: de
openingsbeelden soldaten en kruisen, de
dienst in de kerk, waarnaast een lazaret is
ingericht, terwijl na afloop van den dienst
dolken worden uitgereikt, het luidruchtige
spel. dat in een plotselinge stilte verkeert als
een gesneuvelde ten grave wordt gedragen,
het exerceeren achter het front, waarbij aan
merking gemaakt wordt op het ontbreken
van een knoop en op niet gepoetste schoenen
na de ontberingen in de loopgraven. En
hierin is Bernard een meester.
Alles bij elkaar een film. die zeker ver
diensten heeft, doch die als anti-oorlogsfilm
ons niet geheel voldoet.
A. J. C. VL.
STADSSCHOUWBURG.
Wegens den grooten bijval bij de laatste
voorstelling van Brusse's Boefje, heeft de
directeur van het Ver. Rotterdamsch Hoï-
stad-Tooneel Cor vaix der Liigt Melsert be
sloten op Zondag 5 Februari a.s. in den
Stadsschouwburg een herhaling van het
stuk te geven, met Annie v. d. Lugt Melsert
v. Ees in haar onvei'getelijke creatie van
Jan Grovers.
SCHOUWBURG JANSWEG
Om aan de vele aanvragen van hen, welke
bij de eerste twee opvoeringen geen plaatsen
konden krijgen, te voldoen, zal het Centraal
Tooneel op Maandag 6 Februari een derde
doch beslist laatste voorstelling te Haarlem
geven van „In ieder huwelijk"' met Tilly Lus
en Cees Laseur in de hoofdrollen.
BAZAR VAN DE DOOPSGEZINDE
GEMEENTE.
Men schrijft ons: Dinsdag 7 Maart a.s. zal
het kerkgebouw der Doopsgezinde gemeente
250 jaar hebben bestaan. Den avond van dien
dag zal dat feit in een bijzonderen dienst
gevierd worden.
Het plan is gemaakt om nog op een andere
wijze dien he-denkingsdatum te vieren en
wel door het houden van een bazar op 8, 9
en 10 Maart. De gemeenteleden kunnen dan
hun gevoelens van gehechtheid aan en dankr
baarheid jegens hun gemeente tot uiting
brengen door daaraan mede te werken. Het
geld dat de bazar zal opbrengen, zal den
grondslag leggen voor een fonds tot onder
steuning van ouden van dagen. Dat is zeker
een doel, waar ieder warm voor kan voelen
en waar ieder het noodzakelijke van kan
beseffen.
Daarom worden allen opgeroepen om me
de te werken; ieder op zijn (haar) wijze: de
vrouwe!», c zoowel als de mannelijke leden,
de ouden en de jongen. Wij wenschen den
ondernemers van harte succes met hun plan
nen.
REDDINGSWEZEN
Aanstaanden Zondag zal in het Sportfond-
senbad te Amsterdam examen worden afge
nomen voor de diploma's A en B van den
Ned. Bond tot het Redden van Drenkelingen.
Voor dit examen hebben zich opgegeven on
geveer 200 candidaten, leden van de Amster-
damsche Reddingsbrigade. Dit getal candi
daten overtreft alle vorige examens van den
Bond.
De geheele Technische Commissie uit ons
land is opgei-oepen: uit Haarlem de dames
C. E. Sclimidt-Müsler, A. Perry-Meyer en de
heer A. J. Meyerink.
„HET VADERLAND GETROUW'.
B. en W. van Haarlem hebben vergunning
verleend aan de vereeniging van Oudstrij-
ders der Zee- en Landmacht uit Ned.-Indië
„Het Vaderland Getrouw" tot het houden
eener collecte in deze gemeente op Maan
dag 6, Dinsdag 7, Woensdag 8, Donderdag 9
en Vrijdag 10 Februari. Deze collecte wordt
ten zeerste aanbevoleix. De opbrengst dient
om aan oud-militairen, weduwen en weezen'
een uitkeering te verstrekken om in hun on
derhoud te voorzien.
WANTROUWIG RAADSLID.
HIJ GAAT DEN GASHOUDER NAMETEN.
De Msb. verhaalt:
Het Elndhovensche raadslid, de heer Van
't Hof, van beroep ververspatroon, die blijk
baar de door B. en W. verschafte cijfers
over de beschilderde oppervlakte van den 80
meter hoogen gashouder wantrouwt, heeft
tot hen de vraag gericht, of hij persoonlijk
deix gasketel van binnen en van buiten na
mag meten. Het college verklaarde zich vol
gaarne bereid die gevraagde toestemming
te v-erleenen, maar merkte op, dat de ketel
van binnen met gas gevuld is, en dat het
niet verantwoordelijk wil zijn voor even-
tueele ongelukken bij het nameten van hot
binnen-oppei'vlak!
ADAMA VAN SCHELTEMAPLEIN TE
AMSTERDAM.
Wethouder De Miranda heeft in den raad
van Amsterdam meegedeeld, dat het verbree-
de gedeelte van de Euterpestraat, waar het
gedenkteeken voor Adama van Scheltema
komt te staan Adama van ScheLtemapleia
genoemd zal worden
KROMHOUT.
D-e Kromhoutmotorenfabriek D. Goed
koop Jh. te Amsterdam zag in het afgeloo-
pen jaar haar verkoop in het binnenland
verminderen, de export echter toenemen.
IN DEN DOOLHOF VAST-
GELOOPEN.
SMOKKELAUTO IN EEN OUDE STAD.
Dinsdagavond laat reed een auto met
neergelaten gordijntjes door Boxtel. Twee
surveilleerende agenten vonden dit vreemd
en sommeerden den chauffeur te stoppen.
Deze echter gaf vol gas, waarna een wilde
jacht door Boxtel's straten begon, aldus de
Msb. De vreemde chauffeur wist in het enge,
moeilijke centrum van het stadje blijkbaar
geen voldoende weg, zoodat de fietsende-
agenten hem door zijstraatjes vóór wisten
te komen' en met revolvers tegemoet ti'aden.
De chauffeur reed toen den auto tegen een
muur in de Kerkstraat, waarna hijzelf en
een andere inzittende ijlings op de vlucht
sloegen. De luxe-auto bleek 500 K.G. ge
smokkelde margarine te bevatten, bestemd
voor bakkers en winkeliers uit Boxtel. De
auto werd ln beslag genomen en de chauf
feur later op den avond gearresteerd.
FINANCIEELE BERICHTEN
U. S. STEEL CORPORATION.
Door het besluit, om het preferent divi
dend van S 7 tot $2 te veilagen. is, naar aan
de Tel. gemeld wordt, de onafgebroken diyi-
denduitkeering welke dateert van de oprich
ting der maatschappij, thans ten einde ge
komen. De verlaging der uitkeering wordt
toegeschreven aan de zware verliezen,
maatschappij in het afgeloópen jaar hééft
geleden. ,a"
Over het geheele jaar 1932 bedroeg 'het
deficit S 91.987.000. na aftrek van s 20.716.000
aan preferent dividend tegen een defieitWan
S 49.165.000 over 1931, na aftrek van
25.219.000 voor uitkeering van het preferent
dividend.
DIVIDEND KAS VEREENIGING 51/2
D-e Kasvereeniging N.V. te Amsterdam $|flt
voor het dividend te bepalen op 5 1,2 p$te
vorig jaar 5 pet.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
Een polis der
is de beste geldbelegging.
Bijkantoor Schotersin,* 1 129, Dir. W. J. WIERSMA
NIEUWS UIT INDIE.
SUIKERRESTRICTIE EN
SALARISKORTING.
HET LErN 100%, HET ANDER 50%.
MADIOEN, 12 Februari (Aneta) De
factorij der N. H. M. overweegt voor den
oogst 1934 op geen harer suikerfabrieken
aanplant in den grond te brengen, weshalve
alle tuinemployés 'zullen worden aangeSchre
ven met de mededeeling dat met ingang van
1 Maart 1933 een gewijzigde salarisregeling
zal worden ingevoerd voor dat personeel dat
door de 100 pet restrictie overbodig wordt.
Deze employé's .krijgen 50 pet. van het
laatst door hen genoten salaris, plus alle
voordeelen verbonden aan actieven dienst.
Zij behoeven hiervoor geen werk te ver
richten.
COMMUNIST ALS MESSIAS GEHULDIGD.
Aneta seint uit Paramaribo:
De Surinaamsche communist Dekom die
onlangs alhier is teruggekeerd heeft groote
sensatie verwekt onder de Aziatische immi
granten. Eenige duizenden Javanen en Hin
does trokken van de plantages naar de
stad.
Zij zagen in Dekom de Messias die geko
men was tot verlossing van de onderdruk
king. De optochten culmuneerden heden in
een marsch naar het gouverneurshuis. De
politie jooeg de menigte uiteen. Dekom werd
gearresteerd.
Vermoedelijk zal een strafvervolging tegen
hem v/orden ingesteld.
Een en ander heeft in Paramaribo groote
sensatie verwekt, doch tot dusver hebben
geen ernstige botsingen plaats gevonden.