GRATIS GOLD DOLLAR VOOR SLECHTS OU LEEGE PAKJES BIOSCOOP. AARLEM'S DAGBLAD TWEEDE BLAD. ZATERDAC 18 FEBRUARI 1933 LETTEREN EN KUNST (Zie ook elders ui dit nummer.) MUZIEK R. K. Oraforiumvereeniging JUDAS MACCABAEUS. Men is tegenwoordig het er vrijwel over eens dat Handels oratoria nog de gewenschte werking op een schare toehoorders kunnen uitoefenen mits ze gegeven worden in een vorm die eenerzijds de dramatische hande ling tot een onafgebroken eenheid brengt en dus sterke beknotting onderneemt door al het overbodige weg te laten, anderzijds den stijl en de orkestbezetting van de eerste uit voeringen zooveel mogelijk in eere herstelt. Hubert Cuypers volgde een uitgave, welker redactie aan het eerste postulaat voldoet; het tweede zou een orkest verlangen van een samenstelling die hier ter stede wel niet te verkrijgen zou zijn. We hebben dus van „Judas Maccabaeus" het oratorium dat als verheerlijking van den vrijheidsoorlog in meerdere landen populari teit verworven heeft. Vrijdagavond een uit voering gehad, die het dramatisch gegeven in beknopten hoewel nog voldoend langen vorm bood. Men moet erkennen dat Handel de verschillende momenten in dit werk: klacht, vrees, smeeking, hoop, vreugde, dank baarheid en fierheid op lapidaire wijze tot muzikale uitdrukking heeft gebracht. Daar tegenover staat dat we het primitieve in deze lapidariteit met zijn vele gelijksoortige op volgingen en toonvallen op den duur licht als lengte gaan gevoelen. Aan de uitvoering' vooraf ging een plechti ge herdenking van den overleden zanger Jac. Ph. Caro, die in „Judas Maccabaeus" de bas partij vervuld zou hebben, indien niet zijn tragische dood aan deze en nog vele andere schoone verwachtingen voorgoed een einde gemaakt had. De heer H E. Everard verzocht de aanwezigen van hun zetels op te staan en sprak toen het volgende: Op verzoek van den voorzitter vervul ik den treurigen plicht om als tolk, zoowel van het bestuur der R.-K. Oratoriumvereeniging, als van onzen directeur en van de werkende leden, van deze plaats af in weinige woorden uiting te geven aan onze diepe ontroering, welke het plotseling verscheiden van onzen sympathieken landgenoot, den heer Jac. Caro, die hedenavond de rol van den Hooge- priester Simon zoude vertolken, bij ons heeft verwekt. Het is voor ons allen een groote teleurstel ling. dat wij zijn prachtig sonoor basgeluid nooit meer zullen hooren. Bovendien stemt het tragisch einde van zijn rijk leven ons tot groote droefheid. Gesneuveld op het veld van eer, op de plek, waar hij vaak lauweren heeft mogen oogsten, daar waar zijn stadgenooten hem menigmaal geestdriftige en hartelijke ovaties hebben ge bracht. Voor die stadgenooten zong Caro Woens dagavond den monoloog „Der Frist ist um", uit Wagner's „Der fliegende Hollander" en liet hij de bekende strophe weerklinken, waar in de naar den dood verlangende Kapitein van „Der fliegende Hollander" uitriep: „Wie oft in Meeres tie fsten Schlund, stürzt „ich volle Sehnsucht mich hinab, doch ach „den Tod", ich fand ihn nicht. Da wo der „Schiffe furchtbar Grab.' trieb mein Schiff „bis zum Klippcngrund. Nirgend eind Grab. „Niemals der Tod". Nauwelijks had de groote Nederlander de woorden „Niemals der Tod" doen weerklin ken. of tegelijkertijd hief de dood zijn zeis op en sneed wreed in één slag zijn levens draad door. Hij stortte voorover van het podium in de zaal. De vloer werd zijn doodsbed. Tragisch aangrijpend oogenblik. 1-Iet orkest verstomdeen onder dood- sche stilte werd het stoffelijk overschot van een geliefden echtgenoot, dierbaren vader, oprechten vriend en groot musicus de zaal uitgedragen. Ik ben overtuigd, dat u allen met diepe ontroering en groote eerbied zult neerzien op zijn conterfeitsel, dat in het programma boek is opgenomen. Ik zoude verder kunnen uitweiden over zijn rijke karaktereigenschappen als paedagoog, als zanger en als mensch. maar de tijd hier toe ontbreekt mij. Ik wil gaarne bekennen, dat het bericht van zijn droevig overlijden mij zoodanig heeft aangegrepen, dat het mij onmogelijk is om zijne groote persoonlijkheid welke van algemeene bekendheid geacht kan worden, in die belichting te plaatsen, die haar ten volle toekomt. Wel kan hier verklaard worden, dat de groote sympathieke Nederlan der in ons aller dankbare herinnering zal blijven voortleven. Smeekt, hooggeachte toehoorders, den barmhartigen God genade voor zijn onster felijke ziel. Requiescat in Pace. Wat de kwaliteiten der uitvoering betreft, kunnen we met genoegen constateeren dat de koren, die in Handels werken als vertolkers van de gevoelens der massa een belangrijke rol vervullen, voor hun taak berekend bleken cn de verschillende stemmingen goed tot uiting brachten. De abruptheid van enkele interjecties moge wel eens tot eenigc ruw heid aanleiding gegeven hebben: over het geheel was de dramatische expressie zeer te prijzen en bereikte deze in sommige num mers, als het slotkoor van het eerste deel en het koor „Fall ward sein Loos', een aan- zienlijkee hoogte, terwijl ook de technische uitvoering dc ernstige voorbereiding be wees. De sopraan To van der Sluys bracht het auditorium in verrukking met de aria „Dann klinget Laut' und Harfenschall" waarin haar rein en frisch geluid onberispelijke intonatie en prachtige coloratuur om 't zeerst uitblon ken, zoodat een spontaan applaus den ver deren gang even onderbrak. Een zelfde eer betuiging gewerd Annie Woud, die in de aria's „Fromme Andacht"' en „Vater des Alls'' de enorme macht van haar stem en tem perament deed gevoelen. Het bekende duet „O holder Friede" voor sopraan en alt werd een weelde van klank. Jac. Urlus was onvergelijkelijk in zijn Trompeten-aria; de geweldige klaroen zou geen der jongeren zóó kunnen doen schallen als deze nestor der tenoren het deed. Daaren- 1NGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN a 60 Cts. per regel. VOORZIJDEN MET SLUITZEGEI. DER AMERICAN CIGARETTES nleveringen van de benoodigde voorzijden met sluitzegels kunnen geschieden bij alle Batco-Toonzalen, t.w.i Rotterdam, Schiekade 12-14 Amsterdam, Nieuwe Hoogstraat 4 Den Haag, Wagenstraat 58 Groningen, Guldenstraat 6 Den Bosch, Markt 42 Eindhoven, Demer 40 postzendingen uitsluitend aan Batco, Schie kade 12-14, Rotterdam. Deze aanbieding geldt slechts tot en met 31 Mei 1933. De koker die AUTOMATISCH één voor één sigaretten offreert De laatste nouveauté Deze hypermoderne sigarettenkoker van prachtig gepolijst bakeïife, ca. 8 a 9 cM., met verchroomd montuur zonder eenige reclame, gratis voor slechts 60 voorzijden met sluitzegels van Gold Dollar sigaretten ALLEN ÊaGINTER RICHMOND U.S.A.) tegen bleef hij veelal te zeer de operazanger, die het met de détails zijner partij zoo nauw niet neemt en in de eerste plaats het dra matische effect beoogt. Ik wijt hem niet zijn vrijheden in de opsmukking zijner partij, daar die in Handels tijd gebruikelijk wa ren, maar kan de verwaarloozing van het figurenwerk niet billijken. Met dat al is en blijft het een wonder wat deze veteraan nog met zijn stem weet te volbrengen. De baszanger Hendrik Koning had de zware taak plotseling voor wijlen Jac. Caro als in valler te moeten optreden. Het zou onbillijk zijn jegens de nagedachtenis van den ont slapene als ik zou zeggen dat de plaats vervanging geen verlies met zich bracht; onbillijk jegens Hendrik Koning als we de wijze waarop hij zijn partij zong niet waar deerden. Koning's stem heeft niet de gemak kelijkheid en sonoriteit, welke die van Caro bezat; zijn vertolking was meer impulsief en minder gaaf dan zooals we van Caro gewend waren en zijn wijze van zingen sloot zien dus eenigermate bij die van Urlus aan. Zijn uitspraak was in de aria „Auf, tapfre Schar" niet steeds correct te noemen. Tot het beste wat hij gaf mocht de aria „Frohlockt una jauchzet" gerekend worden. De beide zangers ontvingen, evenals To v. d. Sluiys en Annie Woud, levendige toe juichingen. De begeleiding was toevertrouwd aan onze H.O.V. en aan de heeren Jan Nieland (orgel) en Ol. Koop (klavier). Ons orkest was in de eerste helft van den avond beter op dreef dan in de tweede, toen wel eens oneffen heden te bemerken vielen. Hubert Cuypers leidde het geheel een voudig en weinig opzichtig, maar zijn in tenties werden blijkbaar goed verwezenlijkt. Een krans werd hem door een der dames koorleden aangeboden. De zaal was geheel bezet. Tot de aanwe zigen behoorden o.m. de Bisschop van Haar lem en de burgemeester onzer gemeente. K. DE JONG. HET TOONEEL GEZELSCHAP VERKADE. DE MARKIEZIN. De Markiezin schonk ons het voorrecht Rika Hopper, die in de laatste jaren maar zelden in Haarlem is opgetreden, eindelijk weer eens in haar volle kracht als „comé dienne" te zien. Van het eerste oogenblik af, dat zij als Eloïse de Kestournel in haar volle breedte verscheen men bedenke, dat het blijspel van Noël Coward speelt in het midden der achttiende eeuw en de vrouwen toen veel „ruimte" noodig hadden vulde zij in den dubbelen zin van het woord het tooneel en zij heeft het beheerscht tot aan het slot van deze niet onvermakelijke comedie. Achttien jaar lang mocht deze energieke markiezin althans volgens haar eigen verzekering aan alle verleidingen des le vens weerstand hebben geboden, in haar jeugd was zij minder deugdzaam geweest, wat ons al spoedig bleek, nadat zij 's avonds laat heel onverwachts in het kasteel van graaf Raoul de Vriaac was komen binnen vallen. Want deze graaf was toevallig een van haar twee jeugdliefdes, zooals Estaban el Duco de Santaguano, die op een kasteel in de buurt woont, de andere was. En wanneer zij een maal bij haar oude vrienden terug is. laat zij zich onmiddellijk gelden, waar zij allen reden toe heeft. Want Raoul is van plan zijn doch ter Adrienne te laten trouwen met den zoon van Estaban. een huwelijk, dat Eloïse a tout prix wil verhinderen. En omdat zij kordater is dan de twee mannen en den huiskapelaan van den graaf de Vriaac gelukt haar dat ook wonderwel. Zij deinst er zelfs niet voor terug haar zin door te drijven met een ruiterpistool in elke hand en wanneer zij eenmaal Adrien ne voor eeuwig verbonden weet met den eeni- gen jongen man, dien het meisje lief heeft, gaat zij even kordaat verder om haar tweede doel haar huwelijk met Raoul de Vriaac te bereiken. Daardat zij de sterkste is, gelukt haar ook dat en zien wij haar, als het doek voor de laatste maal zakt, in de armen van haar oude jeugdliefde, zoodat zij aan het slot de overwinning over de geheele linie heeft behaald. Wanneer wij dit blijspel erg critisch uit elkaar gingen pluizen, dan zou er nog wel het een en ander op aan te merken zijn. De wijze bijvoorbeeld waarop, de markiezin het huwelijk van Adriënne met Jacques Reyard forceert, is wel heel lachwekkend, maar niet bepaald fijn. Wij zitten met dat sloteffect van het tweede bedrijf midden in de klucht. Ook met het duel tusschen Raoul en Esta ban nadert de schrijver bedenkelijk dicht de „farce". Maar daartegenover staan toch ook deugden, die ons deze misstappen van Noël Coward doen vergeven, zooals wij het ook de misstappen van Eloïse de Kestournel doei), als wij haar zoo energiek aan het werk zien om haar fouten van vroeger weer goed te maken. Noël Coward heeft zijn wat fri vool gegeven op vlotte en onderhoudende wijze uitgewerkt en hij amuseert ons van het begin van zijn blijspel tot het slot, wat ten slotte het eenige doel was, waarom hij hel geschreven heeft. En laten wij ook erkennen, dat de Mar kiezin een zeer speelbaar stuk is, met dank bare rollen. Allereerst wel de rol van Eloïse de Kestournel. die een actrice de gelegen heid biedt tot breed komisch spel. Rika Hop per heeft die gelegenheid niet voorbij laten gaan. Wij zagen haar gisteren in haar volle fleur, levendig, frisch, krachtig en kordaat, zonder een oogenblik van inzinking. Zij vul de met haar spel het tooneel en speelde heel den avond met een fougue en entrain, dat de vonken er afspatten. Maar ook haar omgeving was uitstekend, zoodat er van een ster-opvoering wat bij een stuk met een zoo domineerende rol al spoedig het geval had kunnen zijn geen sprake was. Paul Huf gaf haar als Raoul de Vriace voortreffelijk tegenspel. Hij was vooral in het derde bedrijf, toen hij zich uit baloorigheid een „Schwips" dronk, prachtig cp dreef. Dat werd. dank zij het hoog-komi- sche spel van Huf wel een der amusantste tooneelen van den avond. Ank van der Moer was een aller charmant ste Adrienne, die haar costuums met elegance wist te dragen wij zagen aan Rika Hopper, dat dit niet altijd even gemakkelijk was en aan alle jongeren een voorbeeld van vol maakt dictie gaf. Wanneer al onze acteurs en actrices eens zoo spraken als Ank van dér Moer, dan zou er nooit meer over „onver staanbaarheid" in den schouwburg worden geklaagd. Frits van Dijk was een jonge min naar met een pathos, welke in dit stuk vol komen op zijn plaats was, en Ben Arden een jeugdige edelman, aan wiens blauwe bloed men kon gelooven. Hans van Meerten char geerde den kapelaan nogal, maar de auteur dreef hem dien weg wel op door de slot scène van II. De eenige, die mij maar matig kon voldoen, was Cor Hermus in de rol van Estaban. In het begin was hij wel heel erg mat en sprak hij ook zeer onduidelijk. Wan neer deze edelman met den mooien Spaan- schen naam ooit een Don Juan was geweest, dan moest het toch wel heel lang geleden zijn. Toch. als geheel, een zeer vlotte, amusante voorstelling, die bij het abonnementspubliek zeer in den smaak viel. Er is veel cn harte lijk gelachen cn het doek moest na elk be drijf verscheidene malen omhoog. Een succes dus zoowel voor het gezelschap Verkade als voor den directeur van onzen Schouw burg, die dit stuk voor een abonnements- voorstelling had uitgekozen. J. B. SCHUIL. LUXOR THEATER Atlantidc met Brigitte Hein In Haarlem's Dag blad van Vrijdag avond vinden onze lezers een uitvoe-' rige bespreking van de film Atlantide, zoodat we ons hier tot het bij pro gramma kunnen bepalen, dat o. a. bestaat uit een paar truc-films, „Luxor Nieuws", waarvan vooral 't Orion heel goed Is en een twee acter. We gelooven wel, dat een deel van het publiek zich bij die twee-acter bijzonder amuseerde, maar toch lijkt het ons. verwend als het Haarlemsche publiek nu eenmaal op Brigitte Helm. het punt van films is. dat we aan dergelijke grappige films wel een beetje ontgroeid zijn. Een vijf. zes jaren geleden, zouden we er nog tevreden mee geweest zijn, maar nu verlangen en krijgen we over liet algemeen, meer en beter. Atlantide. dat ons in een geheel andere sfeer brengt, doet ons evenwel het voorpro gramma geheel vergeten cn voor Atlantide Is het, dat we naar Luxor gaan deze weck KE.MBKANDT-THEATEK. Dc firma Adam cn Eva. De hoofdfilm. De Firma Adam en Eva (Trouble in Paradise» onder regie van Ernst Lubitsch hebben we in ons nummer van Don derdag al uitvoerig bespro ken. zoodat. we daarnaar kunnen verwijzen. Deze amusante rolprent waarin Herbert Marshall, Miriam Hopkins en Kay Francis de hooldrollen spelen, zal zeer veel bezoekers trekken en terecht In het voorprogramma treffen we de gebruikelijke journaals aan. waarin we Kay Francis. willen wijzen op het Poly- goonnieuws. o.a. Jack Payne en zijn band op het doek brengt .Het variéténummer Is uit stekend verzorgd. Madiah en Chandry Kaly zorgen voor elegante dansen in fraaie, ka rakteristieke Indische costuums. Een be schaafd nummer! Tenslotte en dit is niet het minste van het filmische bijwerk een Betty Boop. die met haar kameraden ditmaal in Afrika bij de negers terechtkomt en daar de grieze ligste avonturen beleeft. Louis Armstrong cn zijn band illustreeren dit teekenfilmpje op passende wijze. CINEMA PALACE. Hoe vertel ik het mijn man? Rcnate Muller. Na „Het sclioonc avon tuur", dat wij onlangs hier te zien hebben gekre gen, is deze nieuwe film van Rcinholcl Schiinzel een teleurstelling. Geen oogenblik veronderstelt dc toeschouwer, dat hier de zelfde regisseur aan hot werk is geweest. Was er in zijn vorig product heel veel aardigs en boeiends, dit nieuwe gewrocht is er eentje van dertien ln het dozijn, echt fabriekswerk. Bovendien maakt het zelfs louter fotografisch be schouwd een slordigen In druk. Zooals de meeste films van dit genre Is ook „Hoe vertel ik het mijn man?" wel in staat het uitgaand publiek een genoeglijken avond te bezorgen, maar meer dan een ietwat goed koop amusement brengt ze toch niet. Een operette-film kan men haar nauwelijks noe men: de enkele Schlager wordt meer gede clameerd dan gezongen; het is eer een too- neelfilm. Het eenige stukje muziek is nog ont leend aan „Het schoone avontuur": we hoo ren hier een naklank van „Ins blaue Leben" op de gramofoon. Het verhaaltje is de zooveelste variatie op een gewaande echtbreuk Twee echtgenooten en dan nog een verloofd stelletje, allemaal hoogst eerbare en fatsoenlijke lieden metter daad. blijken toch met hun gedachten graag in de sfeer van ontrouw te vcrkecrcn, on trouw dan natuurlijk bij dc andere partij, welke ze uit innige lierde met de achterdocht van de jalocrschlield vervolgen. Het misver stand in het kwadraat, wordt natuurlijk tc juister tijd opgelost en dc wittebroodsweken beginnen opnieuw. Alles is netjes gebleven, maar de toeschou wers hebben dan toch hun dosis pikantheden te pakken gehad. Renatc Miiller is het jonge vrouwtje, dat tijdens dc zakenreis van haar man. een wan hopig precies heerschap, van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om in alle eer en deugd met haar vriendin een bezoek aan oen badplaats te brengen. Maar op den terugweg rolt. haar koffertje van de auto. zonder dat ze het merkt.cn in die koffer zit haar pyjama. Zij vindt de zaak niet van belang, maar dc wereldwijze vriendin waarschuwt, haar, dit verlies niet aan haar man te vertellen, want dit. zou bij hem argwaan wekken. En zoo. een maal aan het verzwijgen, werkt het vrouwtje zich steeds vaster in den strik, dien ze daar mee zichzelf heeft gespannen. Rcnate Miiller is allerliefst en heeft, het voorrecht, dat ze niet zoo nadrukkelijk en op dringerig op het „sex-appeal" werkt als som mige harer mede-filmsterren. Zij blijft de cent, waarmee lk niet zoozeer doel op dc Wee ding als op den goeden smaak. Haar tegenspeler is Georg Alexander, in dergelijke ge.sohiedcnisjos ook als acteur wel bekend. Vlot en vriendelijk, maar evenals alle mannelijke en vrouwelijke filmacteurs zich zelf steeds gelijk blijvend. Meer type dan fi guur. een der vele cliché-spelers, van wlc men tevoren al weet hoe ze achteraf zullen ge weest zijn. Otto Wallburg heeft als komiek voor. dat hij zich nog eens oen anderen kop mag ma ken. Nu heeft hij zich gegrimeerd als een pas- kwillerlg treinpassagicr, die, druk doend en druk sprekend, de komische noot aanbrengt. Voorts treedt Ida Wüst op in de hoedanig heid van de bovenvermelde wereldwijze vrien din. Vooraf gaat een. eveneens door de U.F.A. vervaardigde burleske „Een zending ananas", waarin de Amerikaansche smokkeldrama's gecarlcaturiseerd worden. Een Duitschc film met Engelschen tekst. Polygoon brengt een herinnering aan het derde lustrum van den Nederlandschen Bios coopbond. de verwelkoming van de Koningin door minister Ruys de Beerenbrouck na haar terugkomst en een uitvoering van Jack Paync met, zijn strijkje in het Carlton Hotel. Bij het buitenlandsche filmnieuws o.a. een tandheel kundige operatie bij een leeuw mitsgaders de onvermijdelijke overstroomingen, zweefvllc- gerUen en ski-wedstrijden. Op het tooneel een charmant acrobaten- trio tegen een flonkerend sterrcndock, les trois Ma la's. H. G. CANNEGIETER. Brigitte Helm als Antinea hecrscheres der Atlantis. MOTORDIENST. Van 27 Februari tot 8 April as. zullen bij dc Schoolcompagnic van den Motordlenst worden gedetacheerd, van het Wapen dor Koninklijke Maréchaussee de Opperwacht meesters J. Mengerink, C. Ouwerkerk. H. Boogaard, en K. v. d. Cingel en dc wacht meesters L. Kort. P. Ceton, J. Huijsmans, J. v. d. Maas. J. Boesveld, J. Noordhock. L. P. Bolijn en T. Rijpkema tot het volgen van een cursus motortechnick en automobielrij den. Als instructeur zal optreden de .scrgcanU majoor P. J. dc Ruijter van den Motorckenst,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 5