TOOït 01 RUITEN EN STREPEN. OM JONG TE BLIJVEN. het jurkje 50 cent en voor het manteltje 50 cent. De patronen kunnen worden aange vraagd bij de Afd, „Knippatronen" van de Uitgeversmaatschappij „De Mijlpaal", post box" 175, Amsterdam. Het bedrag kan worden voldaan per postwissel, of in postzegels, dan wel gegireerd op postgiro 41632 De lezeressen worden vriendelijk verzocht, bij bestelling niet alleen hst nummer van het verlangde patroon (Nr. 101 of nr. 112) op te geven; maar ook leeftijd en borstwijdte van het meisje, waarvoor het patroontje is bestemd. BRIEVEN AAN BEROEMDE MENSCHEN. Het onhandige familielid. Ver- keerd begrepen blikken. De trou- we briefschrijver. Bij den gewonen mensch pleegt de post bode een graag geziene persoonlijkheid te zijn. Men verwacht hem dikwijls met onge duld, want iets nieuws te hooren van vrien den of bekenden, behoort tot de kleine ver rassingen, die die dag ons brengt. Voor persoonlijkheden, die in het open bare leven of in de publieke belangstelling staan, is de post vaak allesbehalve opwek kend. Het is een bekend verschijnsel, dat po pulaire filmsterren, acteurs en actrices een bijzonderen secretaris in dienst moeten ne men om de belangrijke brieven van de on belangrijke te scheiden. De filmkunstenaars staan in het ontvangen van brieven van on bekenden zonder twijfel bovenaan; daar ze uit den aard der zaak heel wat meer bewon deraars hebben, dan tooneelspelers en -speelsters. Dat de brieven aan bekende menschen veel komieks en daarnaast ook veel zonderlinge dingen bevatten, is begrijpelijk. Een actrice maakte het mee, dat iemand na de voorstelling een briefje in haar kleed kamer zond. De schrijver stelde zich voor als een ver familielid en verzocht haar om een kort onderhoud. Hij werd toegelaten en ver telde toen zijn heele levensgeschiedenis. Hij geloofde, zich nauwkeurig te kunnen herin neren, hoe ze, toen ze nog klein waren sa men hadden gespeeld en hij verhaalde ook van de latere ontmoeting met haar moeder. Hier onderbrak de actrice hem met de op merking, dat haar moeder in den tijd waar van hij sprak, toch geen familie van hem kon zijn, daarhet haar tooneelnaam slechts was! Aan die mogelijkheid had de fantasierijke man helaas niet gedacht.... Een merkwaardig avontuur beleefde een andere bekende actrice. Op zekeren dag ont ving ze een brief van een onbekende en bij dien brief was een doosje gevoegd waarin een schitterende ring lag. De schenker schreef, dat hij er prijs op stelde, onbekend te blijven en het voor hem voldoende was, in den schouwburg iederen avond haar spel te mo gen bewonderen. Het was duidelijk, dat de ring zeer kostbaar was en de actrice zond hem daarom aan den afzender terug met de mededeeling, dat zij een zoo groot geschenk niet mocht accepteeren maar dat het haar een genoegen zou zijn den afzender te leeren kennen. Ze gaf een uur aan, om hem te ont moetenHij is echter niet verschenen en ze heeft ook nooit meer iets van haar ge- heimzinnigen bewonderaar gehoord. Welke beweeggronden hij heeft gehad om onbekend te blijven is ze nooit te weten gekomen. Een grappig voorval had onlangs in een theater plaats. Hief had de operaheld zooals iederen avond, veel succes. Toen hij na de voorstelling in zijn kleedkamer zat. werd hem een briefje overhandigd, waarin hem beleefd werd verzocht, de schrijfster er van te willen ontvangen. Hoewel de zanger geen idee had, wat men van hem wilde, ging hij naar bui tenwaar hij plotseling tegenover een dame stond, die zeer opgewonden was en hem wenschte te spreken. Hij had haar zij had op den eersten rang gezeten den heelen avond aangekeken en tenslotte zelfs toege wuifd waaruit zij natuurlijk had begrepen dat de zanger zijn hart aan haar had ver loren. Slechts met groote moeite gelukte het den tenor haar aan het verstand te brengen, dat hij haar heelemaal niet had opgemerkt.... Een romantisch avontuur armer, verliet de teleurgestelde dame den schouwburg. Dat het in al die gevallen aan liefdesver klaringen en huwelijksaanzoeken niet man keert, laat zich denken. Dikwijls zijn de schrijvers van die brieven mannen, die in eenzaamheid leven en het doorleefde bij een voorstelling, als een wondermooie herinne ring bewaren. Zij leven zich volmaakt in het stuk in en meenen tenslotte, de hoofdver tolkster goed te kennen. Er is een actrice, die al vele jaren regelmatig brieven krijgt van een man. die vroeger een van haar voorstel lingen bijwoonde en in den loop der tijden farmer werd in het Amerikaansche Westen. Hij schrijft in die brieven trouw alles wat hij beleeft, vertelt van zijn werk ir. het vreemde land, laat haar aan zijn successen deelnemen enze antwoordt hem nooit! Maar zijn brieven komen, regelmatig als de maanden van het jaar. Het is, alsof hij haar als een droomvrouw beschouwt, als een vrouw uit een sprookjeswereld. Daarbij zijn zijn brieven nooit sentimenteel, nooit spreekt hij van liefde of genegenheid, doch heel lang zaam en geleidelijk heeft zich zoo iets als een vriendschap tusschen deze beide men schen ontwikkeldde kunstenares geeft toe, dat zij iets zou missen, als zij plotseling zijn brieven niet meer zou ontvangen en ze speelt nu eindelijk met de gedachtehem toch eens te antwoorden Het is echter zeer de vraag, of ze in staat zal zijn haar brief zoo te schrijven, dat deze den man niet ont nuchtert! Want zonder twijfel heeft hij zich haar antwoorden op zijn brieven zelf reeds lang gefantaseerd. Vermakelijk is, dat zelfs Mickey-muis iede ren dag bergen brieven van bewonderaars ontvangt. Wie zich beklaagt, dat het schrij ven van brieven uit de mode is geraakt, be hoeft slechts een blik te werpen op de post, die beroemde menschen ontvangen! Hij zal tot de overtuiging komen, dat er nog geen gebrek is aan menschen, die ernncr en veel schrijven. Ket?keTiaefieTmeri Vlaamschc soep (5 personen), een degelijke en voedzame soep: 1 1.4 L. bouillon. 2 1/2 dL. melk, 8 middelmatig groote aardappelen, 2 preien, 2 kleine selderij knollen, 2 uien, 60 gr. boter, 1 ei (desverkiezende). Laat in de soepketel de boter smelten, fruit daarin de gesnipperde uien lichtbruin, voeg er de geschilde en gesnipperde aardappelen bij, de in stukjes gesneden preien en de in blokjes gesneden selderij'knollen. Voeg er de bouillon bij en laat alles mot elkaar zacht koken tot de aardappelen geheel uit elkaar vallen. Giet de vloeistof door een zeel'. Wrijf boven de nu leege pan al de vaste bestand- dcelen door de zeef fijn, af en toe wat van mogelijk ls doorgezeefd en het mengsel in de vloeistof toevoegende, tot dat alles zooveel de'pan gelijk en zonder klontjes is. Voeg hier bij de melk, laat de soep goed heet worden en giet ze dan, flink roerende, voorzichtig bij het ei, dat in de soepterrine is geklopt. Risotto (4 personen) een Italiaansch rijst gerecht dat kan dienen als voorgerecht of als lunchschotel: 200 gr. rijst, 12 L. bouillon, (bijv. van 2 bouillonblokjes), 1 blikje toma tenpuree. 1 ui, 50 gr. boter, 30 gr. geraspte kaas, zout. peper. Smelt dc boter in een ijzeren potje cn fruit hierin de fijngesnipperde ui lichtbruin; voeg de goed gewasschen rijst en de bouillon toe en laat alles een half uur op een zacht vuur koken (zorg ervoor, dat de rijst niet aanbrandt door bij een gasfornuis een axbest- plaatje cn de spaarbrander te gebruiken). Voeg de tomatenpuree en wat zout en peper toe cn laat de rijst nog even stoven. Roer er, voor het opdoen, de geraspte kaas door en dien, zoodra de kaas gesmolten is, dc risotto zoo warm mogelijk op. ïïananenschotcltje (4 personen)6 bananen 3 eiwitten. 1 2 dL. rum of water met citroen sap. 150 gr. suiker, 1/4 vanillestokje. Schil cïc bananen en snijd ze in schijfjes; overgiet ze met de rum of het citroensap, dat met wat water verdund is, en laat ze daarmee een uurtje staan, om goed met het smaakje te worden doortrokken. Klop de eiwitten heel stijf, roer er de suiker door (op een lepel na) en eveneens het merg, dat uit het gespleten vanillestokje is geschrapt. Leg in een vuur vaste schotel de schijfjes banaan en de vloei stof. vorm van het eiwit een ruige kop. be strooi deze met dc rest van de suiker en zet. dc schotel ln een zeer lauwwarme oven, om een bros en biskwiekleurig schuim te krij- ALLERLEI HANDWERKJES. De moderne, practische pullover is gebreid van wijnroode wol: Aan den hals, de mou wen en de taille twee rechts-twee-averechts. Hij wordt op den schouder met knoopen ge sloten. Ook de sjaal er naast, is op dezelfde eenvoudige wijze gebreid. Mooie effecten be reikt men door de schuine strepen. De kleu ren kan men geheel naar eigen smaak kie zen, daar eigenlijk geen tint bepaald onmo dern is te noemen. De ceintuur is van zwarte stof of leer en wordt met een kleurige sier- knoop gesloten. Het is een aardige comple teering van blouse en rok. De nieuwe handschoentjes worden ge maakt uit kant of soepele stof. Juist die aparte kleinigheden maken het geheel char mant. Het mooie garnituurtje uit wit piqué met haakwerk, zooals ook de kleine, roode stof kraag, geven het eenvoudigste kleedje een persoonlijke noot. Het nachthemd is uit batist in teere tint, of kunstzijde met een breeden kantstrook. Daarbij behooren dan de gehaakte muiltjes, uit soepele, zachte wol. Dan komen nog de vele handwerkjes, die ons interieur zoo gezellig en gemoedelijk kunnen maken. Het aardige kussen bijv. uit kleurige slofreepen, is al heel gemakkelijk engoedkoop te maken. Want als we eens in de lappenmand gaan snuffelen, zullen we daar nog heel wat vinden, dat kan dienen, om er zoon modern kussen uit te maken. Hoe kleuriger, hoe mooier. Al die resten wor den op een stukje gaas gewerkt en vervol gens de naden met den kettingsteek afgezet. Ook een leuke theewarmer mogen we niet vergeten. Hij is tweedeelig en op eenvoudige wijze met den platsteek gewerkt. De nog altijd beminde sluimerrol is met gewone stokjes gehaakt. De afsluiting aan beide zijden bestaat uit lusjes. Al deze tech nieken zijn zoo eenvoudig, dat elke vrouw ze wel behecrscht en er gemakkelijk wijs uit kan worden. De hoofdzaak is de kleur en bij eenig nadenken zullen we menige mooie va riatie vinden. Dit costuumpje is bij uitstek geschikt voor de koudere voorjaarsdagen, vooral als men dan een eenigszins. zware tweedsoort kiest. Het costuum rechts, op de eerste teeke- ning, is een waar kunstwerkje op zichzelf. Het succes bij. het vervaardigen hangt eigen lijk alleen af van het zeer nauwkeurig knip pen en het heel precies passen van de strepen tegen elkaar. Zwart-wit, met roode of groene knoopjes gegarneerd, geeft een bijzonder aar dig effect. De aanstaande voorjaarsmode zal staan in het teeken der asymmetrie. Charmant zijn ook de soepele, eenkleurige sjaals, gedragen op een levendig japonnetje. Voor de garnee ring wordt dan gewoonlijk een tint gekozen, die we in het dessin van de stof terugvinden of althans iets, wat daar mede harmonieert. De geruite stof heeft een beige-kleurig fond. de om den hals gewonden sjaal is dan uit beige wollenstof en het ceintuurtje is van hetzelfde materiaal. Het donker- en lichtgestreepte japonnetje heeft op den rechter schouder een afknoop- baar cape-stukje, dat op den linker schouder in een grooten, losjes geknoopten strik ein digt. De breede ceintuur is voor zeer slanke vrouwen bedoeld. Wie neiging heeft tot ge zetheid, doet verstandiger, op dit jurkje (dat overigens zeer slank maakt, een smalle cein tuur te kiezen. De kleurenkeuze bij de aanstaande voor jaarsmode is zeldzaam groot. Naast marine blauw spelen de middeltinten een belangrijke rol. Het Delftsch blauw en het blauw met een violetten inslag, zullen we veel zien dra gen. Maar rood of blauw, altijd zullen het de frissche tinten zijn. VOOR LINGERIE: WIT MET ECRU KANT. Er is, hoewel de meesten er niets van merken en er nog minder „aan doen", ook een mode voor ondergoed, en zooals ten slotte iedere mode brengt ook deze af en toe een aardig idee mee, dat, hoewel niet nieuw welke mode is nu ooit „nieuw"? toch de moeite van het releveeren wel waard is, De laatste mode voor lingerie brengt de combinatie wit-met-ecrukant voor den dag, de kant liefst zoo diep ecru, als men maar eenigszins hebben kan. De mooie tinten ecru krijgt men. door witte kant door gewoon ge zette, vrij sterke thee te halen en op te laten drogen zonder uitspoelen. De ecru kleur gaat er niet meer uit wat ieder begrijpt die wel eens met theevlekken -te maken heeft ge had. Wil men e enkant zelf haken, dan is een buitengewoon aardig en eenvoudig patroontje het volgende, dat het mooiste wordt als men het haakt in fijna DMC nummer 150. Omdat het patroontje zoo makkelijk is, zonder uit tellen. kan men het zonder moeite zoo fijn maken: het wordt in de breedte gehaakt en de heele steek bestaat uit (behalve het op- zetsel natuurlijk, dat een rijtje losse is) voortdurend een vaste, drie losse. Bij elke volgende toer wordt de vaste om het boogje van de drie losse van de vorige gehaakt. De kant wordt gebruikt als tusschenzetsel; de schouderbantjes kunnen het beste van dezelfde breedte gemaakt worden als de emalle witte reep, die boven aan de kant wordt gezet. W. T. Velen van ons zijn er tegenwoordig op uit, om tot eiken prijs jong te blijven, of dat ten minste te schijnen. Allerlei schoonheidsmid deltjes worden daarvoor te baat genomen, welke, met vaardige en vlotte hand toege past, wel eens het gewenschte effect kunnen geven, maar die heel dikwijls een duidelijk bewijs zijn van een poging om iets te schij nen wat men niet is. Want denk maar niet, dat een doosje rouge, een poederdoos en een lippenstift in staat zijn, een jeugdig uiterlijk te geven aan ieder die zich daarmee voor een spiegel gaat zitten „bewerken"; het resultaat is een heel enkele keer werkelijk wat het be oogde te zijn, menigmaal is het alleen maar opvallend, soms is het hoogst lachwekkend en het kan tenslotte ook zielig zijn, zielig om het zich vastklampen aan een jeugd die voor bijging en die niet bracht wat er van ver wacht werd. Er zijn echter andere middeltjes om jong te blijven, die niets met potjes of doosjes te maken hebben. Hebt u, om te beginnen wel eens iemand gezien, die een aantrekkelijk jeugdig uiterlijk heeft en tegelijkertijd zuur kijkt? Of die norsch kijkt en zich bokkig gedraagt? Of die een ontevreden gezicht heeft? Maar u kent daarentegen vast en zeker wel iemand van boven de zestig, een opgewekte oude dame, waarvan iedereen zegt: wat is ze toch nog jong! De groote meisjes van de school in mijn buurt komen iederen morgen stijfgearmd in groepjes langs gewandeld, en het is de moeite waard om de verschillende gezichtjes te be- studeeren, het stralende jonge van de eene, het onvriendelijke van een andere, het op gedirkte. al te opvallende van eenderde allemaal in den grond nog kindergezichtjes en kindergedoe, maar het wezen van het ka rakter is er duidelijker op te lezen dan bij vele volwassenen die een re-1 voor hebben te genover de buitenwereld. En dan behoeft het meisje met het zonnige gezichtje in het ge heel nog niet de knapste te zijn in uiterlijk: goed beschouwd heeft zij eigenlijk niets moois in haar gezicht, maar cïe opgewekt heid maakt haar aantrekkelijk en doet de jeugd op zijn best uitkomen. Dit alles is geen nieuwe waarheid: iedere vrouw die er graag goed uitziet, en dat zijn toch gelukkig de meesten, weet dat een op gewekt, fleurig uiterlijk heel wat aantrekke lijker is dan een onvriendelijk of ontevre den. Maar aan dat opgewekte gezicht heeft men toch niet genoeg: als het alleen maar een glimlach is, die niet den gemoedstoestand weerspiegelt, heeft hij niets geen waarde en houdt ons ook niet jong. Een echt gemeende opgewektheid komt van binnen uit, zij is niet geëxalteerd of vermoeiend van opgewonden heid, maar juist voor anderen een rustpunt waaraan zij zich vastklampen. Gemakkelijk is het zeker niet, om zoo te zijn, want er moeten dagelijks kleine en groote speldeprikken worden verdragen, die die opgewektheid op de vlucht willen drijven. Maar heeft zij de overwinning behaald, dan weerspiegelt de opgewektheid zich op het ge zicht en dan is er tenslotte toch veel meer te beleven aan zoo'n uiterlijk, dat er op wijst dat het leven niet zonder meer voorbij glijdt, dan aan een ander, dat met opmaken tot een lief, onpersoonlijk poppegezichtje is gewor den. En naast die opgewektheid die uit het in nerlijk komt, is er nog de belangstelling voor alles wat er gebeurt, zoowel voor de kleine be langetjes der kinderen als voor het geweldige wereldgebeuren wat om ons heen plaats grijpt: zoowel voor de zorgen van anderen als voor de vreugden van hen, in één woord voor alles wat de moeite waard is in het leven. Belangstelling en opgewektheid houden een mensch jong en frisch, en zelfs wanneer oude menschen de moderne denkbeelden niet meer kunnen verwerken, maar ze toch met be langstelling aanhooren, toonen zij een jeug dig hart, waar menige jongere ze om kan benijden. E. E. J.-P. In alle richtingen loopen de ruiten en stre pen en men moet toegeven dat deze chaos zeer bekoorlijk kan zijn. Want zouden de strepen alléén in de lengte of alléén in de breedte zijn aangebracht, het zou vermoeiend en eentonig worden. Men zou dan geneigd zijn, zoo'n jurkje al spoedig niet meer mooi te vinden. Hoe geheel anders, nu ruiten en strepen op wat meer origineele wijze zijn toe gepast, zooals bijv. bij het mantelpakje, dat men op de eerste teekening links ziet. Hier is de stof van het manteltje zoo verwerkt, dat de ruiten op een punt staan, terwijl het rokje weer deels schuin, deels recht is genomen. De garneering is van wolpersianer, die tegen woordig zoo mooi wordt gemaakt, dat ze haast niet is te onderscheiden van echt bont. ENKELE NIEUWE BLOUSES. Twee blouses bij één rokje; een sportief en een meer gekleed modelletje, dan hebben we een vóór- en een namiddagjurkje. Bij zonder aardig is de blouse in vestmodel met kleurige, bonte sjaal, die door de zijdeling- sche sluiting wordt getrokken. Voor den namiddag, de blouse uit witte crêpe marocain met gedrapeerde halsopening. Of de blouse van fijne wollen stof met wijde raglan-nnouwen, dan wel de blouse van gele zijde, in vestvorm. ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. We brengen een aardige schooljurk voor meisjes van 10 tot 14 jaar (nr 101), en een- voudigen, vlotten mantel voor meisjes van denzelfden leeftijd (nr. 112). Voor de jurk is 2.50 Meter stof noodig, bij een stofbreedte van 1.30 Meter. Er zit een los kraagje op, dat ook zelf kan worden ver vaardigd en waarvoor men 40 c.M. stof noodig heeft. Het manteltje is van tweedstof gemaakt en is zeer geschikt voor het aanstaande voor jaar. Bij een stofbreedte van 1.30 Meter is hier 2.35 Meter stof noodig. De prijzen van deze knippatronen zijn: voor De komende mode, een aantrekkelijke chaos.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 12