VOOR DE VROUW ABR. MEIJER De Vrouw in de XXe eeuw. MffctN HAARLEM'S DACBLAD DONDERDAG 16 MAART 1933 ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. Hoewel in de etalages van de groote mo demagazijnen, de luchtige voorjaars- en zelfs zomertoiletjes al lokken; vinden we het daar achter nog maar wat behaaglijk in onze warme winterkleeding. Daarom brengen wij: No. 138: een heerlijke, royaal-vallende mantel. Deze jas. die speciaal voor zware fi guren heel geschikt is, kan worden vervaar digd van laken of andere effen stof. Benoodigd materiaal: 3 1/4 M. van 130 c.M. breed. No. 130: een zeer elegant japonnetje in twee kleuren. Het model leent er zich uitste kend voor, om een jurkje van verleden jaar te moderniseeren. Mooie kleurencombinaties zijn het altijd gewilde zwart-wit* zwart-groen, enz. Benoodigde stof: 1.80 M. donkere stof. 1.50 M lichte stof. Beide patronen zijn in alle maten te ver krijgen, bij de „Afd. Knippatronen" van de uitgeversmij. „De Mijlpaal", postbox 175, Am sterdam. Prijs voor beide patronen 55 cents per stuk; het bedrag kan worden overge maakt in postzegels, per postwissel, of per postgiro 41632. Men wordt vriendelijk verzocht naam en adres duidelijk te vermelden. Gelieve verder s.v.p. bij het nummer van het patroon, eveneens borst- en heupwijdte op te geven. Toezending zal dan per omme gaande geschieden. VOOR.ZONNIGE DAGEN.,.. zijn de manteljurken of jurkmantels bijzon der in trek. De tegenwoordige mode is er meer en meer op uit, het vrouwenfiguurtje op zijn voordeeligst te doen uitkomen. Een eerste vereischte voor de nieuwe modellen is de nauw aangesloten taille- en heuglijn. In dien dan de schouders iets verbreed worden, maakt het geheel een bijzonder slanken in druk. De heupen moeten echter breeder lij ken dan de schouders! Bij het aanschaffen van iets nieuws houden we hier natuurlijk rekening mee. De mantels zijn geinspireerd door den em- pirestijl! Hooge tailles en nauwvallende rok ken; de verbreede schouderlijn wordt verkre gen door een bontgarneering boven aan de mouwen. Of zelfs een heel bovenstuk van bont. Zooals gezegd, de mode is dit seizoen spe ciaal ingesteld op ranke, jeugdige figuurtjes, maar met wat goeden smaak zal ook de vrouw met zwaardere vormen genoeg kun nen vinden, waarin zij ook even elegant uit zal zijn, als de, wat figuur betreft, gelukki ger stervelinge. HET WEEKNIEUWS VAN CR. HOUTSTRAAT 16, HAARLEM Wij hebben zoo juist ontvangen: de nieuwe blazers, kinder--pull-overs, en mooie wollen, tricot en katoenen jurkjes. Niet te omschrijven hoe fleurig en elegant. Een lust ze te zien. Niet duur. Abram-Meij er -kwaliteit. (Adv. Ingez. Med.) SCHOONMAAK-IDYLLE. Ieder huis heeft een paar onbedekte ramen, op elk balcon hangt beddegoed tentoonge steld, in iedere straat klinkt energiek ge klop, om het andere huis gonst een stof zuiger, voor ieder open raam balanceert iemand op een trap de schoonmaak is op het toppunt van zijn macht. Twee vrouwen, die elkaar ontmoeten, zijn nog geen minuut aan den praat, of daar heb je 't al: hoe ver ben jij? En daar be gint de meer dan verrukkelijke conversatie over lappen van ramen', zeepen van hout werk, de werkster die zoo puik is, de zolder die zoo stoffig was en zoo bewerkelijk om dat er zooveel op staat dan moet je mijn zolder zien, je kunt er wel een bal geven, ik doe altijd alles dadelijk weg wat niet meer gebruikt wordt, dan komt de zolder nooit zoo opgepropt vol en dan het bureau van manlief, dat niet opgeruimd mocht worden, omdat ze zoogenaamd alles weg zou maken terwijl ze toch zoo precies alles w^er op zijn plaats legde. En moet je hooren, daar was ce kamer net schoon, dan maar met een vuil bureau, of daar kom ik 's middags thuis, ligt alles in de kamer overhoop, want mijn man is expres vroeg thuis gekomen om het bureau te doen, dat wou ik immers zoo graag? En weet je hoe het afliep? Hij raakte zoo verdiept in al zijn bezittingen, dat ik het den volgenden dag toch heb moeten inruimen, en dat hij er nog erg blij over was ook, dat ik 't deed! Haal jij de kachel al 3ye.g, als de. huiskamer aan de beurt is? Nee hoor, dat durf ik niet meer, dat heb ik eens gedaan, maar toen werd 't weer zoo koud en op een avond haalde mijn man al mopperend de heele zaak weer van de zolder waar het allemaal al stond ingezet voor de zomermaanden. En een stank dat we toen gehad hebben! Zelfs de moderne vrouw ontkomt niet aan zulke uitwisseling van gedachten: zij praat er tamelijk luchtig over. doet niet of zij het een prettig baantje vindt, wat in de oogen van sommigen het toppunt van degelijkheid is, maar het heeft haar toch ook te pak ken; voor haar is de week in deze maand ook verdeeld In die en die schoonmaak- dagen niet in Zondag, Maandag, enz. Alles wordt ondersteboven gehaald, zoek geraakte voorwerpen worden met gejuich teruggevonden, andere dingen die verleden jaar bewaard werden omdat zij nog weieens te pas konden komen, worden nu met af- keerige blikken gemonsterd, zooiets van: waarom heb ik dat nu bewaard. Het gaat dan nu ook den weg van alle onnutte din gen, namelijk niet 'öe reiniging, mee. waar op we wiskunstig zeker kunnen zijn, dat het binnen een maand-pns inderdaad best te pas zou komen! Andere voorwerpen worden bewaard van jaar op jaar uit een soort van sentimen- teele gevoelens voor iets dat voorbij is: dic taatschriften waar niemand ooit meer in kijkt; boeken die nooit meer gelezen worden; een zelfgeregen armband of een aardig doosje. Dat zijn van die herinneringen die we ieder jaar weer ontmoeten, en die even een moment van nadenken geven in e>en tijd van veel nuchterheid: open ramen, groene zeep, koud water en oud-Hollandsche keurigheid. We gaan dan maar weer opgewekt verder, we ontzenuwen elk schuehter-geuit gemop per van de huisgenooten, we praten er met elkaar over en verwaarloozen elkaar een beetje omdat we nergens anders meer tijd voor hebben, maar dat is niet erg, dat ver geven we elkaar grif, en dat komt vanzelf weer in orde als we „schoon zijn", zooals de vakterm luidt. E. E. J.—P. GEHAAKTE BLOUSE. Van dunne, pastelkleurige glanzende kunst wol haken we deze voorjaars- en zomerblouse in een doodeenvoudige steek, bijvoorbeeld vijf lossen een vaste, waarbij men de vaste tel kens maakt op de boogjes van de vorige toer of drie stokjes drie lossen, dit steeds verspringend. In elk geval moet het werk soepel blijven. Het achterpand maakt men op de be kende manier van boven heelemaal recht, het voorpand heeft een diepe V-vormige hals uitsnijding, waarin later een driehoekige lap gezet wordt, zoo. dat ab past op ab (zie de werkteekening). De driehoekige lap valt iets te ruim, waardoor een paar plooien ont staan. De mouwen zijn heel wijd en reiken tot de elleboog. Op fijne pennen breit men boordjes onder aan de blouse en onder aan de mouwen. Geschikte kleuren zijn: matblauw, vieux- rose, resedagroen, zachtgeel, crème of wit. DE CORSET-SHOW VAN FIRMA VAN DUREN. DE Onder zeer groote belangstelling, er was geen tafeltje onbezet en vele dames moesten zich tevreden stellen met een der stoelen die in rijen achter in de zaal geplaatst waren, werd gistermiddag de corset- en corselet- show van de firma Van Duren in de groote zaal van het Gemeentelijk Concertgebouw gehouden. In een korte inleiding zette mejuffrouw Victoire van Dun uiteen hoe het heden- daagsch corset de vrouw naast mode-, ook hygiënische voordeelen biedt. Het SKI-cor- set-corselet, momenteel het standaardmodel van de firma van Duren, heeft het groote voordeel dat het niet alleen dient ter cor rectie van het figuur, maar tevens voor de gezondheid van groot belang is; immers het verleent steun zonder den bloedsomloop of ademhaling te bemoeilijken. Dit werd zeer duidelijk gedemonstreerd aan de hand van mannequins in corselet, die zonder eenige moeite gymnastische en ademhalingsoefenin gen verrichtten. Het mode-gebod 1933 legt wederom den nadruk op de goed gebouwde, natuurlijk ge vormde vrouwenfiguur. Hierdoor was het noodig dat de bustehouder langer van model werd om daardoor een jeugdige natuurlijke vrouwelijke lijn (vooral niet afgeplat) te ac- centueeren. Door langdurige voorstudies, met behulp van anatomische kennis en Röntgenstralen is men er in geslaagd een groote sorteering doelmatige corsetten en corselets te con- strueeren, niet alleen voor elk figuur ge schikt, maar ook voor iedere beurs bereik baar. De prijzen varieeren in verhouding van de kostbaarheid der gebruikte stoffen. Elastiek wordt, vooral met het oog op den komenden zomer, weinig gebruikt. Alleen na tuurlijk wel in kleine ingezette punten. Uiter mate practisch zijn ook de waschbare, roest vrije baleinen, waar echter een spaarzaam gebruik van gemaakt wordt. Een nieuwe vinding, vooral voor corpulen te figuren van groote beteekenis, was de losse gordel, „afkleed-gordel" genoemd, die onder elk willekeurig corset gedragen kan wor den, en dient als extra steun voor de buik organen. De lastige veter-rijg-sluiting op den rug kan hierdoor nu vervallen. Na de pauze, waarin thee en muziek een aangename afwisseling brachten kwam de lichte kamergymnastiek aan de beurt. Door het corset moet het figuur slank schijnen, door gymnastiek echter slank worden. Fraulein Maria Bach, sportleerares aan de Sportschule van Dr. Ludwig Bach, en o.a. leidster van de ochtendgymnastiekcursussen van den West-Deutschen Rundfunk gaf hier na met een harer leerlingen een demonstra tie van verschillende ademhalingsoefenin gen, en kamergymnastiek voor meer- en mindergevorderden. Met een serie buikspier oefeningen, speciaal voor corpulente figuren eindigde deze onderhoudende en leerzame middag. Fritto misto (4 personen): Een Italiaansch voorgerecht, dat letterlijk vertaald, beteekent: gebakken allerlei. 100 gr. bloem. 1 eetlepel slaolie, 2 eetlepels water, 1 eetlepel brandewijn, 2 eieren, zout, schijf jes gekookte aardappel, gekookte stukjes bloemkool, gekookte worteltjes, gekookte spruitjes, reepjes gebraden vleesch. stukjes gekookte visch, schijfjes appel, schijfjes ba naan; 1 citroen, een ijzeren potje met fu- tuurvet. Meng het meel met de lepel olie, de ei dooiers, het zout en het water tot een vol komen glad deeg; roer er het stijfgeklopte eiwit door en de brandewijn (in plaats hier van 1 theelepel bakpoeder). Doop in de dik vloeibare massa de verschillende groente- vleesch- en vruchtenstukjes en bak deze in het heet frituurvet (bestaande uit b.v. slaolie of Delfrite) vlug bruin en knappend. Laat de stukjes even uitlekken op grauw papier, stapel ze op een verwarmde schotel en leg er achtste partjes citroen omheen, waarvan men bij gebruik het sap over de „fritto" uit perst. Veel meer dan de hierboven genoemde soorten vleesch, visch, wild, groenten en vruchten kunnen voor de „fritto misto" wor den gebruikt: het hangt natuurlijk af van het jaargetijde en de verschillende restjes, die er in de provisiekast of den kelder te vin den zijn. Montagne Russe (4 personen): 100 gr. zachte bisquits, jam, limonade; 4 dL. melk, 15 gr. maizena, 30 gr. suiker, 1 ei, 1 va nillestokje. Breng de melk heel langzaam aan de kook en laat hierin een gedeelte van een vanille stokje eenigen tijd aftrekken. Roer het ei met de suiker en de maizena dooreen, voeg hierbij voorzichtig wat van de kokende melk en giet alles in de pan terug, waar, onder goed roeren, op een zacht vuur de vla gebon den wordt. Verwijder het vanillestokje, laat de vla bekoelen en roer er af en toe in om het vormen van een vel te voorkomen. Week Vernieuwing en Verjonging. Bij den aanvang van de lente kunnen we niet aners dan opnieuw de les van de natuur leeren dat vernieuwing en verjonging steeds en altijd noodig is. Het oude moge nog zooveel aantrekkelijks bezitten, stilstand is achteruitgang en de man in zaken, zoowel als de man van de wetenschap kunnen niet inslapen bij wat hun door de vaderen is overgeleverd, zij moeten nieuwe wegen zoe ken, het oude toetsen aan den tijdgeest, aan de behoeften van het tijdperk, waarin zij levende materieele en de geestelijke nooden van hun eeuw of kwarteeuw. Kan het dan anders in de vrouwenbe weging? Kunnen de ouderen zonder meer de erfenis aanvaarden, welke de voorgangsters haar nalieten? Moeten zij zich niet inleven in de verlangens en bezwaren van het meisje van dezen tijd, dat droomt van het verleden, toen het leven gemakkelijker scheen dan thans toen de vrouw niet de verantwoorde lijkheid drukte, waaronder zij thans wel eens dreigt te bezwijken. En tochwe kunnen niet terug, we moeten voortbouwen op het bestaande, niet critiekloos. maar ook niet bang. al zijn de tijden moeilijk. Het was de beteekenis van een rede, welke mevrouw BakkerVan Bosse hield voor de afd. Amsterdam van de Nederlandsche Ver- eeniging voor Vrouwenbelangen en gelijk Staatsburgerschap, dat zij juist Jit zoo voelde dat de vrouw niet terug kan, en dat er be hoefte is aan vernieuwing en verjonging. Vernieuwing en verjonging, in vorm en in houd. Wat den vorm betreft had de Vereeniging ditmaal ook reeds het hare gedaan, om te zoeken naar nieuwe methoden om te boeien en te trekken: Het publiek van de 20e eeuw kan niet meer enkel hooren, het wil ook zien, het wil beweging, Was 't niet een goede ge dachte een Marionettentheater te doen ver schijnen. dat het belang liet voelen, van wie er aan de touwtjes trekken en de noodzake lijkheid, dat ook vrouwen dat doen? Een grappige revue, voor de Vereeniging gemaakt, door het Marionettentheater "van Bert Brug man vertoond, met succes. De inhoud verraden we niet, dan is de aardigheid er af, als men elders komt met deze revue, welke een pleit voor de rechten der vrouw vormt, in zakformaat, de quaesties van de nationali teit van de gehuwde vrouw, de ouderlijke macht alleen door den man uitgeoefend, en de gevolgen aanroert. In humoristischen vorm, maar toch voldoende om te bewijzen, dat het oogenblik, dat het meisje verliefd is slecht gekozen is, om haar te herinneren, dat de wet de vrouw, die met een vreemde ling huwt al haar rechten als Nederlandsche doet verliezen, haar diploma's onbruikbaar maakt enz. Nu zouden we toch aan den in houd raken. Waarschijnlijk zullen ook voor de andere afdeelingen der vereeniging de poppen de lijdensgeschiedenis vertellen van de vrouw, die het ongeluk heeft te huwen met een onwaardige of een tyran. En voor haar zijn toch de wetten gemaakt, zooals drie spreeksters van den avond de dames Rosa Manus, BakkerVan Bosse en Polak Kiek, ieder op haar eigen wijze deden uit komen. We begonnen met aan te halen uit den gedachtengang van mevrouw Bakker, als steeds een mooie voordracht, welke allen moest bevredigen, die beseffen, dat de vraag om vrouwenrechten niet is een verlangen naar machtsbegeerte, maar naar het deelen van plichten en verantwoordelijkheid in een tijd, dat allen moeten samenwerken om de wereld weer gezond en goed te maken voor volgende geslachten. Zij kwam niet met be loften omtrent gemakkelijker leven voor de vrouw, wees er nadrukkelijk op, dat de vrouwenbeweging dit nooit heeft beoogd, maar dat men moest hopen, dat de vrucht van den arbeid voor behoud van het ver- kregene en bereiking van het nog niet toege stane levensverrijking en levensverdieping zou zijn. Geen ijdele woorden- maar volle levens ernst. Zij verweet de jeugd niet haar moeheid, "toonde inzicht in het verlangen ontslagen te 1 zijn van de zorgen, maar zocht in het ver langen naar veilige geborgenheid een te waardeeren verzet tegen zedenverwildering, een bewijs dat deze bij ons niet zoover ge vorderd is als elders. En terwijl zij dit toe juichte, kon zij wijzen op wat de vereeniging deed, om voor de jeugd voorbereiding tot de gezinstaak te verkrijgen feitelijk een be wijs, dat de vrouwen, die in den strijd voor gaan niet zijn blijven stilstaan bij de oude idealen, maar ook daarnaast de nieuwe be hoeften hebben begrepen. Ten onrechte verwijt men immers haar die werken voor vrouwenrechten, dat zij geen eerbied voor het gezin zou den hebben. Dat zij de voor bereiding voor de gezinstaak wenschen voor de jeugd, spreekt van een andere waardee ring voor de gezinstaak dan door vroegere geslachten, waar het meisje bij moeder thuis werd ingewijd voor deze taak, zoodat deze niet behoorlijk werd vernieuwd en verjongd volgens de beginselen van moderne hygiene en paedagogiek. Maar daarnaast mocht het gezin niet be grensd blijven binnen de vier muren van de huiskamer; de radio deed zijn intrede in het vertrek en bracht daar tijdingen uit de vesrste oorden, wekte medelijden en belang stelling voor menschen en dieren uit ver wijderde streken. Ontwaakte er dan in de vrouw niet de wensch te helpen ook buiten het gezin, waar zij noodig mocht zijn? Nog is in de meeste landen dc vrouw uitgesloten van het werk der diplomatie. In de Volken bondsvergadering, in sommige regeeringen werken vrouwen, maar het aantal vrouwe lijke diplomaten is nog beperkt en hebben de diplomaten niet een taak voor den vrede? Is het wonder, dat de vrouwen van de Ver eeniging. die van de wettelijke, maatschap pelijke en economische gelijkstelling der vrouw niet enkel recht» maar ook een betere maatschappij verwacht, ook op deze plaat sen gaarne vrouwen zou zien? Vernieuwing In dat arbeidsterrein, om verder op te bou wenals de jeugd zoo de erfenis der ouderen ziet, zal zij niet meer zuchten, dat haar een te groote last werd op de schou ders geladen, een last waarvoor zij zegt niet dankbaar te zijn. Slechts gemakzucht kan doen klagen over de plichten, welke de rech ten meebrengen. De mensch. die niet zich- zelve zoekt, maar een betere wereld, zal moedig alle lasten op zich nemen en voelen, dat hij zelf groeit, naarmate hij meer bereid is ze te dragen. EMMY J. B. intusschen de bisquits in wat limonade en stapel ze op een glazen schotel, afgewisseld met een laagje jam, tot een bergje. Overgiet dit met de afgekoelde vanillevla en breng desverkiezende een garneering aan van Fransche vruchtjes. Gekruid gehakt (voor de koffietafel): 200 gr. kalfsgehakt, 200 gr. rundergehakt, 1 ei. 100 gr. oud brood of 4 beschuiten, melk, peper, zout, nootmuskaat, 1 theelepel kerry, 1 ui, een bosje peterselie, paneermeel, boter. Fruit de fijn gesnipperde ui met de kerry en 1 lepel boter lichtbruin; wrijf het brood of de beschuiten met wat warme melk fijn, roer er het ei, zout, peper, nootmuskaat, fijn gehakte peterselie en de gefruite ui met kerry door en vermeng hiermee door middel van een stevige houten lepel, het gehakt, tot alles een gelijke massa vormt. Maak hiervan een bal en wentel hem door paneermeel; bak hem in boter zachtjes gaar (30 a 40 minuten) en presenteer het gehakt koud in dunne plakjes gesneden, als belegging voor de bo terham. „Hamlet was een lafaard, want hij durfde zijn stiefvader niet vermoorden". Dezen zin lees ik in een schooljongens-op stel. De jongen is een jaar of zestien, dus niet meer zoo heel klein. Het klinkt anders kinderlijk genoeg. En het is ook wel min of meer verbijsterend, dat een jongmensch van dezen tijd zooiets neer kan schrijven. „Ham let is een lafaard, want hij durft niet te moorden". Een ontstellende conclusie: iemand die Aiet durft te moorden is een laf aard. Ik spreek er dien jongen eens over aan; hij is op zijn beurt verwonderd. „Dat vind ik natuurlijk niet", zegt hij, „ik geef alleen maar den inhoud van het stuk weer, dat was de opgave. En het heele stuk draait daar toch om. Hamlet is laf, hij zoekt telkens uit vluchten. Hij durft zich niet te wreken". „Vind jij, dat hij zich had moeten wre ken?" „Nee, och, het stuk is natuurlijk uit den tijd, al zijn de verzen heel mooi" Dit op ge- ringschattenden toon. Uit den tijd.... Zijn de klassieken uit den tijd? Dat klinkt paradoxaal. Immers: wat klassiek is trotseert den tijd. Wij kunnen ge nieten van een Shakespeare, een Vondel. Maar als we de ideeën van deze meesters zoo nuchter zien ontrafelen, dan zouden we ook neiging krijgen te zeggen; wij genieten al leen nog maar van het uiterlijk van deze werken, we kunnen den vorm waardeeren, maar den inhoud niet. Daar is dan Hamlet, die tot taak heeft zijn vader bloedig te wreken. Maatschappelijk en moreel ligt deze wraak thans buiten ons waardeerings-vermogen, wet en geweten zou den veroordeelen. Het is niet meer eerloos misdaden aan onze nabestaanden ongewro ken te laten, het is eerder eervol te verge ven. En daar is dan de meest bekende figuur van onzen grooten meester: Gysbrecht van Amstel, zoo vroom, maar toch op en top een krijgsman. Kunnen wij bewonderen? Na tuurlijk kunnen wij dat, natuurlijk! Als wij de andere levensvormen uit dien tijd maar in acht nemen, dan kunnen wij het leven wat daar achter schuilt toch bewonderen. Want wat een werk klassiek maakt, dat is juist het van-alle-tijden-zijn, het algemeen menschelijke. Hamlet .is d^ verpersoonlijking van de weifelende, zwakke mensch, ook van hem die twijfelt aan eigen roeping. Kan hij, mag hij ingrijpen....? Dat het juist het aooden van een mensch is dat hem tot plicht wordt gerekend, dat is niet het alge meen menschelijke van de geschiedenis. Er zijn veel ouders die niets voelen voor de bloederige drama's van vroeger. Ze vinden dat geen kost voor moderne jeugd. In een zin als: .Hamlet was een lafaard, want hij durf de zijn stiefvader niet te vermoorden", vin den ze een bewijs van hun gelijk-hebben. Maar ze vinden daar hoogstens het be wijs, dat de klassieken de kinderen op een verkeerde manier worden bijgebracht, of dat de kinderen de klassieken verkeerd begrij pen. Bloederige drama's van den zooveelsten rang zullen we hun ook niet meer voorzetten, we zijn zelf veel te blij, dat die uit de mode zijn geraakt. Maar stukken met een waarde van „Hamlet" of „Gysbrecht van Amstel" kunnen schoonheid brengen voor wie hen verstaan, en daarom mogen we die zeker niet verborgen houden. Al vallen er bij Shakespeare ook altijd talrijke dooden. al kletteren er de zwaarden en zijn de verzen zwaar van krijgsmans-eer, toch schuilt ach ter dat alles geest en ziel, toch schuilt er diep en waarachtig menschelijk leven. Het oorlogs rumoer, de oude ideeën van eer en wraak en vergelding hebben we te beschouwen als en tourage. En we hebben te zorgen, dat de kin deren op deze manier de klassieken leeren verstaan. Eenige waarheden, vervalt in het decor van hun tijd. Dus niet: .Hamlet was laf, hij durfde niet te dooden", en daarbij de geringschatting van: nu ja, Hamlet is uit den tijd, wij weten wel beterMaar het karakter van een Hamlet, gelicht uit zijn omgeving. Dan be hoeven we geen angst te hebben verkeerde opvattingen onder de jeugd te verspreiden en kunnen we hen toch ongestoord de schoon heid van de klassieken laten genieten. BEP OTTEN,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 14