If do Stoiauim LETTEREN EN KUNST Het afgeloopen Tooneelseizoen. Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING door KAREL DE JONG. Het is niets ongewoons, eerder iets zeer ge woons dat een instrumentalist nu hier, dan daar in verschillende landen voor de micro foon van den omroep speelt. Eigenlijk moest het vrij overbodig heeten, de menschen daarvoor nog groote reizen te laten doen, want de gevoeligheid en de selectiviteit der moderne radio-toestellen brengen de meeste belangrijke Europeesohe stations binnen het bereik van den luisteraar en het kan hem evenals mij volkomen onverschillig zijn of hij den heer X of mej. IJ door middel van een Engelsch, Deensch, Poolsch of ander station hoort, evenals het. voor mij precies hetzelfde is(.' of een muzikale voordracht via Hilversum dan wel Huizen tot mij komt en ik er zelfs niet aan hooren kan of de eene dan wel de andere omroepvereeniging ze heeft verzorgd. Het verwonderde mij dan ook in een radio- tijdschrift op een in 't oog vallende plaats tusschen de Zondag-programmas een recla me te zien voor een Engelsche uitzending op Dinsdag. Betrof het nu nog een Nederlandsch kunstenaar dan zou er misschien eenige aan leiding voor te vinden zijn, maar het be treft een Hongaarsch violist, die ook wel eens voor een Nederlandsche omroepvereeniging gespeeld heeft. Zonder nadere aanduiding daarentegen zag ik het optreden van den in ternationaal bekenden violist Stefan Frenkel voor de Hilversumsche microfoon op Woens dag a.s. Ook het verdere deel van dit pro gramma verdient de aandacht ten volle. Minder aanbevelenswaard schijnt me een nummer als de bewerking van Beethoven's Vijfde Pianoconcert tot „Feestmarsch" (Hil versum Zondagnam.) Dergelijke mishande ling moest verboden worden evenals de ver- jazzing van meesterwerken der toonkunst. Ik meen dat dit nu in Duitschland verboden is of althans binnenkort verboden zal wor den, en dat is dan een der weinige maatre gelen ten opzichte van het muzikale leven die het nieuwe bewind vrij algemeen tot eer zul len gerekend worden. Mendelssohn en Mahler zijn als niet-Arisch van de Duitsche pro gramma's verdwenen en het is voor Bach en Beethoven te hopen dat een nauwkeurig on derzoek naar hun afstamming gunstig voor hen moge uitvallen, want anders gaan die, als zijnde gevaarlijk voor de volkspsyche, ook de laan uit. Ons land bezit minder „Kultur" en daarom zal men de prachtige „Hebriden"- Ouverture Zondag uit Huizen en Mendels sohn's Vioolconcert, dat ondanks zijn niet- Arische herkomst toch nog steeds een der allereerste plaatsen in de vioollitteratuur in neemt, Donderdag uit Hilversum. Het^ zal daar gespeeld worden door een jong, talent vol Nederlandsch violist, wiens optreden met het U. S. O. ik dezer dagen te Utrecht aange kondigd zag met de bijvoeging ..14-jarig," maar die toch nauwelijks de 16-jaren zal be reikt hebben, al doet het portret, dat in het radio tijdschrift voorkomt hem naar schat ting op ongeveer 10-jarigen leeftijd zien. Hoofdzaak is, net als Scribe aan het slot van zijn blijspel „La Cameraderie" zegt, of men talent bezit, en dat is in dit geval, naar ik van onbevooroordeelde zijde vernamen, ruim schoots aanwezig, al mogen we geen con current van Menuhim verwachten. Om op het Huizer Zondagprogramma te rug te komen: de hoogst eigenaardige Sere nade van Valkmann, eigenlijk meer een solo stuk voor violoncel, verdient de aaridacht evenzeer als Wagner's „Kaisermarsch", die, voor den zegevierenden intocht der Duitsche troepen in 1871 te Berlijn gecomponeerd, nu wel 'wat van zijn actualiteit verloren heeft en voorzeker geen pacifistische ideeën wak ker roept, maar op zich zelf een imposant muziekstuk is, dat een Wagner ten volle waardig is. En van Mendelssohn kunnen we een zijner beste werken, nl. zijn Italiaansche symphonie uit Brussel VI. hooren. Het levens lustige, overschuimende eerste Allegro en de melodieuze Menuet met het origineele Trio behooren tot de meest frissche orkestcompo sities. Moge het eerste hoofddeel onder den indruk van den zonnigen Italiaanschen he mel ontstaan zijn: haar naam dankt het werk voornamelijk aan de tarantella-achtige Finale. Het concert van Tartini voor viola da gamba („been-viool" in tegenstelling met de viola di bracchio of arm-viool", Duitsch „Bratsche"), een kleiner instrument dan de cello en met meer snaren dan deze, een werk dat Dinsdagavond door Huizen uitgezonden wordt, noem ik meer wegens de merkwaar digheid een der oude en in onbruik geraak te instrumenten te kunnen hooren, dan we gens de muzikale belangrijkheid van het stuk zelf. De toon van de viola da gamba is dun ner dan die der cello. Ik hoop dat men mij niet van imperialis tische neigingen zal beschuldigen, wanneer ik na mijn opmerkingen over Wagner's „Kai sermarsch" ook nog op de uitzending van Haydn's „Kaiserquartett" (Hilversum, Dins dag) wil wijzen. Dit strijkkwartet dankt zijn naam aan de variaties op de melodie van „Gott erhalte Franz den Kaiser", de door Haydn gecomponeerde hymne. De variaties zijn uiterst sober, maar daarom niet minder mooi. De uitzending „Nabootsende muziek" (Brus sel Fr.. Dinsdag) bevat enkele nummers, als die van Riinsky-Korsakof en Rameau. ten opzichte waarvan de benaming juist is, in zooverre daar dierengeluiden geïmiteerd wor den. Rameau heeft zelfs boven de noten van het thema van zijn „La Poule" geschreven „co-co-co-co-co-dai" (men bedenke dat hij een Fransche kip op het oog had, maar veel verschilt de Fransche-kippentaal van de Hollandsche niet!) En ..Le Vol du Bourdon" van Rimsky-k. verwekt bij den hoorder de neiging om den ongcwenschten gast van zich af te slaan. Onjuist is m i. de benaming ten opzichte van Saint-Saëns' „Le Carnaval des Animaux" dat meer parodie en satire dan na bootsing bevat. Goedige ironie kenmerkt een aria als die uit Bach's Kaffeekantate: „Hat man doch rnit seinen Kindern hunderttausend Hudde- lei". Het grappige is voornamelijk, dat Bach in deze vroolijke cantate eenigszins een loopje met zijn eigen stijl heeft genomen: de groote da-capo-aria waarin Lieschen zingt dat ze koffie hebben wil kon in een der ern stige cantates een goed figuur maken. De guitigheid en humor van den ouden cantor, dien men zich ten onrechte als een vromen femelaar moet voorstellen, spreekt uit meer dere zijner wereldsche cantates, zoodat ik bewonderaars van Bach's muziek de ..Grond slagen" van Daventry van aanstaande week kan aanbevelen. Een bonter programma dan dat van het Europeesche concert iHuizen. Maandag) is nauwelijks denkbaar. Maar belangrijk is het in hooge mate. De Suite in van v. Otterloo is het werk dat bij een onlangs hier te lande uitgeschreven prijsvraag de eerste bekro ning kreeg. AMSTERDAM'S ZOMERFEESTEN BEGONNEN. INTERNATIONAAL MUZIEKFEEST GEOPEND. Vrijdag begon te Amsterdam het elfde in ternationale muziekfeest. De belangstelling is zeer groot. De voornaamste landen zenden I gedelegeerden. De muziekcritici van de be langrijkste bladen uit België, Denemarken, Duitschland, Engeland, Frankrijk. Hongarije, Italië, Oostenrijk, Polen. Spanje. Tsjechoslo- wakije, Zweden. Zwitserland, zullen het feest bijwonen. In het geheel beloopt het aantal buiienlandsche critici ongeveer 70. Nadat de heer Ed. van Beinum in de voorafgaande weken reeds verschillende voorbereidende repetities had geleid, zijn thans ook de dirigenten Edmund von Borck uit Berlijn, Karl Ancerl uit Praag, Ignaz Neumark uit Warschau aangekomen, en wordt er regelmatig met het Concertgebouw orkest waaraan in deze warme dagen de hoogste eischen worden gesteld, gewerkt. De Londensche dirigent Constant Lambert is intusschen te Rotterdam aangekomen om met de Kon. Chr. Oratoriumvereeniging „Excelsior" te repeteeren, waar de voorbe reidende werkzaamheden door den heer Ed. Flipse zijn verricht. Vrijdag was te kwart voor vijf de ontvangst door het gemeentebestuur van Amsterdam in het paviljoen Vondelpark. Te kwart voor zes was er op dezelfde plaats een uitvoering van het Carmen Saeculare van Alphons Diepenbrock, 's avonds 8,15 werd in het Concertgebouw het eerste or kestconcert gegeven. Het muziekfeest duurt van 9 tot 15 Juni. In het Eere-comité hebben zitting genomen, als voorzitters de Ministers van Buitenland- sche Zaken en van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen; de Commissaris van de Ko ningin in de Provincie Noord-Holland: de burgemeester van Amsterdam; Dr. Willem Mengelberg; als leden: de Gezanten (c.q. Zaakgelastig den) van Argentinië, België. Tsjecho-Slowa- kije, Denemarken. Duitschland. Engeland, Hongarije. Italië. Noorwegen. Oostenrijk. Po len, Spanje, de Vereenigde Staten van Noord- Amerika en Zweden. De programma's bevatten werken van Ame- rikaansche Argentijnsche, Tsjechische, Duit sche, Engelsche, Hongaarsche, Italiaansche, Joego-Slavische, Nederlandsche, Oostenrijk- sche Poolsche en Spaansche componisten. Zij werden gekozen: door de internationale jury, benoemd door de gedelegeerdenvergade ring te Weenen en bestaande uit de heeren Max Butting (Duitschland), G. Francesco BIJ VOL ZIJN, ongewone gistingsprocessen in den dikken darm. bloëddrang naar den lever, storing in de galfuncties. steken in de zij, benauwde borst, hartkloppingen, verzekert het natuurlijke „Franz-Josef-bitterwater een goeden stoelgang, waardoor de bloedaandrang vermindert. Door medici ten zeerste aanbev. (Adv. Ingez. Med.) Malipiero (Italië). Willem Pijper (Nederland). Roger Sessions (Vereenigde Staten». Vaclav Talich (Tsiecho-Slowakije'. die hiertoe, onder voorzitterschap van den president der R I. I. C. M„ Prof. Edw. J. Dent, te Amsterdam vergaderen van 8 tot 11 December 1932. Het wekprogramma vermeldt voor de vol gende dagen: Zaterdag 10 Juni: koorconcert (koor en orkest). Zondag 11 Juni: uitvoering van oude en nieuwe Nederlandsche a capella werken; Maandag 12 Juni: tweede orkestconcert. Dinsdag 13 Juni: uitvoering door de Wag- nervereeniging van Halewijn", symphonisch drama van Willem Pijper. Woensdag 14 Juni: kamermuziek-uitvoe- ring. Donderdag 15 Juni: concert van het Con certgebouworkest onder leiding van Dr. Wil lem Mengelberg. De concerten en uitvoeringen zullen plaats vinden in 't Concertgebouw, in de Gehoorzaal van het Amsterd. Conservatorium en in den Stadsschouwburg, met medewerking van het Concertgebouworkest, het Utrechtsch Stede lijk Orkest, de R.K. Oratoriumvereeniging en de Haarlemsche Motet- en Madrigaalvereeni- ging. waarbij als dirigenten o.m. zullen op treden Sem Dresden, Dr. Willem Mengelberg, Pierre Monteux. Een kern van de beste Amsterdamsche ora- torlumvereenigingen zal een openluchtuit voering geven, onder leiding van Sem Dres den: door een massaal mannenkoor, onder leiding van Fred. J. Roeske. zullen heden avond oud-Nederlandsche volksliederen ge zongen worden met begeleiding van Carillon en een orkest van blaas- en slaginstrumenten op den Dam van het Koninklijk Paleis. Het Gemeentebest-uur van de stad Amster dam heeft de gasten officieel ontvangen en hun een boottocht en thee aangeboden, ter wijl de havenwerken en de sluizen bezichtigd werden. In het Gooi wordt den officieelen gasten en gedelegeerden een „Garden Party" aange boden. Tijdens het muziekfeest vindt in het Stede lijk Museum een tentoonstelling plaat-s van de uitgebreide muziekinstrumenten-verzame ling uit de wereldberoemde colletcie-Scheur- leer en van de interessante verzameling mu- ziekpenningen uit de Collectie-Alsbach, Tevens zullen in Rijks- en Stedelijk Mu seum belangwekkende schilderijen-tentoon stellingen worden gehouden. Er zal gelegen heid zijn het. Rijksmuseum en het Stedelijk Museum moderne schilderkunst onder deskundige leiding te bezichtigen. Er bestaan voorts plannen voor uitstapjes in auto-cars. In het Museum Willet-Holthuysen, ge vestigd in een fraaie oud patriciërshuis aan de Heerengracht 605, wordt Maandagavond 12 Juni een tentoonstelling geopend van het werk van den jong gestorven kunstenaar Jan Mankes. Verwacht mag worden, dat velen, die het Museum WilletHolthuysen nog niet kennen, van deze gelegenheid gebruik zullen maken om zoowel dit museum als de daarin ondergebrachte expositie van het werk van Jan Mankes te gaan bezoeken. Ten slotte wordt op Zaterdag 17 Juni eer. tentoonstelling gehouden van werk van Jan en Caspar Luyken in tet Museum Fodor. Kei zersgracht 609, benevens een expositie in het Amsterdamsch Historisch Museum, welke een beeld geeft van het Amsterdamsche woonhuis. HET TOONEEL. (Slot) Abonnements-, Volks- en Schoolvoorstellingen. Het is wel zeer moeilijk, ja bijna ondoenlijk voor een schouwburgdirecteur om het alle be zoekers var. de abonnementsvoorstellingen naar den zin te maken. Er gaat bijna geen abonnementsvoorstelling voorbij, of v ij hoo ren klachten over de keuze van het stuk. De schouwburgdirecteur doet maar het best zich daarvan zoo weinig mogelijk aan te trekken. Allereerst ls hij er slechts ten deele voor ver antwoordelijk, want hij kan niet altijd voor de abonnementen de stukken krijgen, welke hij het liefst op die avonden zou willen laten opvoeren, Er is bijvoorbeeld al heel weinig kans. dat de tooneeldirecties genegen zullen zijn als abonnementsvoorstellingen hun groot ste successen de zoogenaamde Schlagers te geven. Ik wil hiermee volstrekt niet zeggen, dat dit verstandig is van de directies, want ik houd altijd nog vol. dat het ook in het belang van de gezelschappen is. als er bij het publiek een groote animo blijft bestaan voor de abonnementen en dit zal alleen het geval zijn, wanneer ook op zulke avonden het beste van het repertoire wordt gebracht. Maar het is ook begrijpelijk, dat tooneeldirecties in de zen tijd van malaise, nu zij alles moeten in het werk stellen om te blijven bestaan, hun successen zoo veel mogelijk uitbuiten en zij hun Schlagers dus geven op gewone speel" avonden, omdat zij dan bij een vollen schouw burg veel meer recette maken dan op de abonnementsvoorstellingen met sterk geredu ceerde prijzen. Zoo moeten de Schlagers en d' zeer dure voorstellingen - zooals van Elisabeth van Engeland dus voor abonnementsavon den reeds van te voren worden uitgescha keld en blijft alleen de keuze van de gewone stukken over. Maar ook daarin zijn de directeuren nog be perkt en kunnen zij niet altijd krijgen, wat zij gaarne zouden willen hebben. De meeste gezelschappen al zal dat in de toekomst met de versnippering der gezelschappen ge lukkig wel minder worden spelen ..in doublure", dat wil zeggen twee stukken „te gen elkaar" op een zelfden avond en zij moe ten altijd rekening houden met de stad en den schouwburg, waar het andere gezelschap speelt. Wanneer het Hofstad-Tooneel bijvoorbeeld op een avond, dat het in Amsterdam speelt ook tegelijk te Haarlem optreedt, zal door gaans Amsterdam den doorslag geven en zal 't niet vrij zijn in zijn keuze, maar moet deze wel afhangen van wat er op denzelfden avond in Amsterdam gaat. Want daar is allicht een hoogere recette te maken en liggen voor het gezelschap dus grooter belangen dan te Haarlem. Maar zelfs al is de directeur geheel vrij In zijn keuze, dan zal hij nog nooit allen kun nen voldoen. Een deel van het publiek geeft de voorkeur aan ernstige, dramatische stuk ken. een ander deel aan het meer vroolijke luchtige genre. De schouwburgdirecteur zal dan ook zoo veel mogelijk bij zijn keuze re kening houden met die verschillende smaken en in elke serie beide soort stukken opnemen, doch hij weet al van te voren, dat de eene helft zal veroordeelen, wat de andere prijst, Hoe moeilijk het is een ieder te voldoen hebben wij dit jaar weer kunnen zien met „De Reis van Noach op de Wateren". Stuk en opvoering waren door de kritiek in Neder land unaniem uitbundig geprezen en het was dus alleszins begrijpelijk, dat de heeren Kaart en Van Hees het respectievelijk voor een (Adv. Ingez. Med.) DUBBEL ZUIGVERMOGEN LAAGSTE PRIJS - VRAAG DEMONSTRATIE NEDERLANDSCH FABRIKAAT BUITENGEWONE CONDITIëN FILIAAL VELO WASCHMACHINE MIJ. HAARLEM'S VOCAAL MANNEN- KWARTET „EUPHONIA". BIJ HET 20-JARIG BESTAAN. Op 22 Juni 1913 werd. het kwartet opge richt, zoodat het over eenige weken zijn 20- jarig bestaan herdenkt. Bij de oprichting was de samenstelling als volgt: J. H. Donkel, le tenor, J. Misset, 2e tenor, H. F. van Para dijs le bas en B. van Gerven 2e bas. De heer Van Gerven, een uitnemend baszanger, moest al spoedig door verandering van woonplaats het kwartet verlaten, terwijl de heer Mis set door andere omstandigheden zijn mede-, werking niet langer kon verleenen. Toen De heer J. H. Donkel, die 18 jaar, van de oprichting af. deel uitmaakt van het kwartet. werd de samenstelling als volgt: J. II. Don kel, le tenor, Th. Geutskens 2e tenor. G. Wil- legers le bas en H, F. van Paradijs 2e bas. In deze samenstelling heeft het kwartet een van zijn mooiste perioden medegemaakt, welke periode ongeveer 5 jaar heeft geduurd, tot dat de heer Willegers door minder goede gezondheid zich geheel uit het zangersleven terugtrok en zoodoende ook het kwartet, hoe noode ook. verliet. Zijn lidmaatschap blijft „Euphonia" steeds met eere cn dank baarheid gedenken. Willegers werd door den heer F. Jansen vervangen, maar ook deze ba riton verliet na eenige jaren het kwartet, waarna „Euphonia" de samenstelling kreeg, zooals de meeste in Haarlem het ver daarbui ten die kennen, nl. J. H. Donkel le tenor. Th. Geutskens, 2e tenor. H. F. van Paradijs le bas en Ph. J. J. Smit. 2e bas. Deze samenstelling bleef ongeveer 11 jaar bestendigd. Toen achtte de heer Donkel. die onafgebroken 18 jaren zijn gave als tenorzanger in dienst var „Euphonia' had gesteld de i tijd aangebro ken zijn plaats aan een jongere kracht in het belang van het kwartet, af te staan. Wat dit voor de 3 overblijvende zangers en niet het minst voor den heer Donkel zelf heeft beteekend ls moeilijk in woorden uit te druk ken. Een woord van hartëlijken dank voor zijn aanhankelijkheid, zijn trouw en bovenal voor zijn mooie prestaties in al die jaren bewezen, zij hem gebracht. De Euphonia-menschen zullen hem nimmer vergeten. Nadat de heer G. M. Neuman eenigen tijd op een hoogst verdienstelijke wijze den heer Donkel had vervangen, achtte hij den heer G. Drogtrop Sr. beter op zijn plaats in Euphonia. Neuman wist Drogtrop voor zijn plan te win nen. Het solo-kwartet „Euphonia" bestaat nu uit de heeren: G. Drogtrop Sr. le tenor, Th. Geutskens 2e tenor, H. F. van Paradijs le bas en Ph. Smit 2e bas. In deze samenstel ling heeft het kwartet reeds eenige mooie successen mogen boeken o.m. op de laatste Internationale kwartetwedstrijden te Roer mond en Eindhoven. „Euphonia" heeft zich steeds in het bezit van uitnemende muzikale leiders mogen verheugen. We noemen hier de namen van W. A. Kwantes, K. H. Kerkhoff en A. v. d. Velden aan wien het zeer veel dank verschuldigd is. De laatste 12 jaren staat het kwartet onder leiding van den be kenden Haarlemschen musicus Nico Hooger- werf tot volle tevredenheid. Het moge dan waar zijn, dat vele kwartet ten zijn samengesteld om de talrijke wed strijden af te loopen, niet alzoo het kwartet „Euphonia". Zeker, ook „Euphonia" heeft aan talrijke wedstrijden medegedaan en bleek dan een geduchte concurrent te zijn, doch daarbij heeft het kwartet immer de liefda digheid betracht door in gestichten, zieken huizen en gevangenissen te concerteeren. Dikwijls ook heeft het kwartet zijn mede werking gegeven bij concerten van muziek en zangverenigingen, op lezingen en voor drachtsavonden enz. Ook als „fortensemble" was Euphonia In samenwerking met den humorist- kees Pruis een graag geziene en gehoorde gast. En. het zij in alle besevhe Idenheid gezegd, het kostte vaak groote opofferingen om in de Mobilisa tietijd in de barre wintermaanden de diverse forten af te loopen om de landsverdedigers eenige uren van verpoozing te bezorgen. Doch, het dankbare succes dat bij ieder op treden werd geoogst, stemde toch ook alweer tot groote tevredenheid wat de opofferingen veel lichter maakte. Het kwartet trad ook enkele malen voor den microfoon op o.a. voor dc K.R.O. en N.C.R.V. Het kwartet ls ook veel dank verschuldigd aan de heeren Critici, die in de 20 jaren dc prestaties in hun bladen hebben beoordeeld. Die beoordeelingen waren steeds zeer lof waardig. dus ook hierover heeft het kwartet niet te klagen. Natuurlijk kan in dit korte bestek niet al les gememoreerd worden, doch mogelijk ge ven bovenstaande regelen een indruk van ae wijze waarop het kwartet de muze heeft ge diend en dc leden hun vrijen tijd hebben be steed. Het is natuurlijk de wensch van Euphonia dat het op den ingeslagen weg moge voortgaan en de koorzangkunst nog vele jaren mag dienen voor de zangminnen- den in het algemeen en voor het kwartet in het bijzonder. Er heeft zich ter viering van het 20-jarig bestaan op 22 Juni een commissie gevormd. Haarlem's vocaal mannenkwartet Euphoniamet-den dirigent I^coHoogeriverX, abonnements- en volksvoorstelling kozen. Wat was het gevolg? Dat vooral op de volksvoorstelling een groot deel van het publiek, hetwelk de schoonheid van stuk en opvoering onmogelijk kon waardeeren, hoogst ontevreden was en zich dien avond min of meer „bekocht" vond voor zijn goede geld. Maar het is wel zeker, dat juist een ander deel zeer Ingenomen was met de keuze van dit stuk en dien avond bijzonder genoten heeft. Heeft men nu het recht den schouw burgdirecteuren een verwijt te maken voor hun keuze? Ik sprak na Mr. Rosenfeldt, advocaat en procureur van Cor Ruys schouwburg bezoekers. die zich kostelijk hadden ver maakt. anderen, die zich geërgerd hadden over „zoo'n flauwiteit", „zoo'n stuk. waar nu niets Inzat". Zoo zal er altijd op abonnements' voorstellingen meer dan op andere avon den groot verschil van meening zijn, om dat er bij zulke voorstellingen steeds een d:el van het publiek is. dat als het zijn eigen keuze had gevolgd, dien avond niet naar den schouwburg zou zijn gegaan. Ook hoorde ik van verschillende kanten de klacht, dat de stukken der abonnements voorstellingen in den Stadsschouwburg altijd zoo laat dikwijls pas 2 of 3 dagen vóór de voorstelling worden geannonceerd. Mis schien is het mogelijk met deze klacht in de toekomst rekening te houder.. Hieronder laten wij de stukken volgen, die op de verschillende abonnementsvoorstellin gen dit seizoen zijn gegeven. STADSSCHOUWBURGSerie I. Masker en Mensch, door Het Schouwtooncel Als ouders slapen, door Rott. Hofstad-Too neel. Zijne Majesteit Het Publiek, door Het Ge zelschap Saalborn. In de groene Papegaai en Blanco Posnet's Ware Gedaante door de Amsterdamsche Too- neelvereeniging. De Markiezin door Het Gezelschap Verkade Pas op de Verf door Rott. Hofst. Toonecl. STADSSCHOUWBURG. Serie II Graaf X. door Rott. Hofstad Tooneel. Masker en Mensch door Het Schouwtooncel. Mr. Rosenfeld. advocaat en procureur door Gezelschap Cor Ruys, Voor Zonsondergang door Rott. Hofstad Tooneel. Circus Knie, door Amsterdamsche Tooneel- vereeniging. Een Koninkrijk voor de Vrouw door Ge zelschap Saalborn. SCHOUWBURG JANSWEG. In de groene Papegaai en Blanco Posnet's Ware Gedaante door Amsterdamsche Too- neelvereenlging. Mademoiselle door Centraal Tooneel. Domino door Centraal Tooneel. De Reis van Noach op de Wateren door Amsterdamsche Tooneelvereenlglng. Amor in de Pastorie door Rotterd. Hofstad Tooneel. „Er was eens" door Rott. Hofst. Tooneel. Men ziet. dat beide schouwburgdirecteuren wel degelijk rekening hebben gehouden met, het verschil in smaak van het publiek en zoo veel mogelijk afwisseling hebben gebracht in de series. Stukken als In de groene Papegaal, Blanco Posnet's Ware Gedaante. Voor Zons ondergang. Circus Knie. Mademoiselle, Do mino, De Reis van Noach op de Wateren be hooren ontegenzeggelijk tot de beste stukken van het repertoire van het afgeloopen sei zoen. In het geheel zijn 11 volksvoorstellingen In den Stadsschouwburg gegeven en wel van De Doofpot door Het Schouwtooneel (twee maal). De Moordzaak York door Het Gezelschap Verkade. Het Huis der Vreezen door Rott. Hofstad Tooneel. Jongedames in Uniform door de Ver. Schouwspelers (twee maal). Grompie door Gezelschap Cor Ruys. Amor in de Pastorie door Rott. Hofstad Tooneel. De Reis van Noach op de Wateren door de Amst. Tooneelvereeniging. Dc Comedie van het Geluk door de Amst. Tooneelvereeniging. De Viollers door het Gezelschap Saalborn. Er was dit jaar een zeer groote animo voor de volksvoorstellingen, meer nog dan vroegere jaren. Van de 11 volksvoorstellingen waren er zelfs 7 geheel en 2 zoo goed als uitverkocht, het beste bewijs dus. dat de keuze van de stukken in den smaak van het publiek ls ge vallen. Toch meen ik. dat in het afgeloopen seizoen wat te veel is geofferd aan het „po pulaire". Bij de volksvoorstellingen moet men mijns inziens niet in de eerste plaats rekening houden met de mogelijke kans op een vollen schouwburg. De bedoeling van het instituut der volks voorstellingen is oorspronkelijk wel dege lijk ook een cultureele geweest, een verbete ring van den smaak van het publiek door hot brengen van goede voorstellingen tegen uiterst lage prijzen. Men kan moeilijk vol houden, dat een stuk als De Doofpot dat zelfs tweemaal als volksvoorstelling Ls ge gaan eenige cultureele waarde heeft, even min als Het Huis des Vreezen, Dc Moordzaak Yorck en eigenlijk ook niet Grompie en Amor in de Pastorie. Zonde r dit soort stukken nu geheel op de volksvoorstellingen te willen we ren. zoo meen ik toch. dat er dit Jaar te veel plaats aan onbelangrijke stukken Ls gegeven en dat men het oorspronkelijk doel van dit instituut wel wat uit het oog heelt verloren. Schoolvoorstellingen zijn er ln dit seizoen ln het geheel niet gegeven, wat ik wel heel erg betreur. Er is een tijd geweest, dat de stad Haarlem met haar schoolvoorstellingen als voorbeeld gold voor de andere steden en dc slechte economische toestand lijkt mij toch niet voldoende reden om deze voorstellngcn geheel en al te schrappen. Men verge te niet dat juist in een tijd als deze. waarin jonge menschen al meer en meer naar de bioscoop getrokken worden en nauwelijks meer weten, wat tooneel eigenlijk ls, het van het groot ste belang moet worden gerekend de Jeugd liefde bij te brengen voor de dramatische kunst. Het geheel opheffen van het instituut der schoolvoorstellingen In het afgeloopen seizoen lijkt mij dan ook niet in het belang van do jeugd en van het tooneel. Ten zeerste hoop ik. dat men het volgend seizoen weer eenige middagen in onze Stadsschouwburg voor dc schoolgaande jeugd zal reserveeren, zooals dit van 1918 af te doen gebruikelijk was. L B. SCHUIL.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 15