FINANCIEELE KRONIEK. DE OUDSTE BIOSCOOPEXPLOITANT VAN NEDERLAND JUBILEERT. ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1933 HAARLEM'S DAGBLAD 6 Hoe het vroeger toeging in een Cinema. De heer B. C. Hartman, directeur van het Luxor Theater. ..Gekleurde films, natuuropnemingen, ko mische een-acters met Max Linder en Rigadin, zwaar-dramatische geschiedenissen met Mis- tinguett en mad. Robine, dat waren de films, die ik in den oertijd der bioscopen draaide! Later kwamen de Wild-West films (William S. Hart) en Nick Carter en Nick Winter, Ma- clste en Eddie Polo in sensationeele seriefilms van 7 weken!'* De heer Hartman, eigenaar van het Luxor Theater, ver telt op zijn smake lijke wijze van de dagen, dat de naam bioscoop nog slechts in enkele steden van ons land bekend was toen trouwens de heele filmkunst nog in haar kinderschoe nen stond, nu 25 jaar geleden. Hij had in Londen een cinema gezien en besloot terstond, dat Leiden er ook een moest hebben. En op 26 Sept. 1908 gaven B. en W. vergun ning ..tot het geven van bioscoopvoorstellin gen met phonograaf- en pianomuziek, te be ginnen op 15 October 1.908". Behalve enkele reizende cinema's beston den in Nederland nog slechts4 vaste bioscopen, die later in andere handen over gingen, zoodat de heer Hartman thans de oudste nog actieve bioscoopexploitant is. Vijf-en-twintig jaar in het vak! En in zoo'n vak. dat in die jaren zich zoo enorm heeft ontwikkeld! „Voorschriften waren er destijds niet en daarom kon ik mijn cabine rustig in de zaal hebben op een paar palen, van hout met gor dijnen er omheen! Tegenwoordig is het an ders. Nu moet ik mijn trappen, die het ruim 12 jaar gedaan hebben, zonder dat er iemand is afgevallen, veranderen! Zooals u weet. is dat de reden van de huidige verbouwing." Het eerste jaar huisde het theater in Amici- tia, aan den Stationsweg, toen werd het, Imperial gchcetcn, overgebracht naar den Rijnsburgersingel in den voormaligen schouw burg Vondelhoven, dat enkele jaren later met liet voorgelegen pand aan den Stationsweg ge combineerd werd tot één theater, dat er nu nog steeds staat. Eenige maanden geleden brandde hiervan het voorgedeelte af. Zeven jaar na de komst van de eerste bioscoop in Leiden verschenen pas de andere cinema's daar. „De eerste voorstellingen duurden maar een uur. En, de lengte van de rolprenten ge zamenlijk bedroeg slechts 1800 M„ een hoofd film van tegenwoordig is al langer! Voornamelijk kinderen kwamen dien eersten tijd. De kinematograaf, redeneerde men, was all°en iets voor kinderen. Tot de burgemeester van Leiden me ver zocht een voorstelling te geven op Koninginne dag voor alle kinderen. Maar er was geen zaal, die daarvoor geschikt was en zoo kwam ik op het idee, een openluchtvoorstelling te geven op de Nieuwe Beestenmarkt van 's avonds 9 tot 11 uur. Bij de proefnemingen den vorigen nacht woei een mast om. die mijn doek scheurde. Bij geluk kon ik toen in Amsterdam goed krijgen van 2 M. breedte, een paar banen werden aan elkaar genaaid, de naden met krijt dichtgesmeerd en het ging! De voor stelling, die door muziek van de infanterie werd opgeluisterd, werd een groot succes. De bladen noemden het getal van 60.000 bezoe kers! En na dat oogenblik kwamen ook oude ren in mijn theater, toen kwam de loop erin!" De heer Hartman glundert bij deze herinne ringen. „Weet U. wie bij mij zijn debuut gemaakt heeft, ik meen in 1914? Kees Pruis. Die zette zijn eerste schreden zooals hij later eens ge zegd heeft, op het glibberige artistenpad bij mij." ..U hebt natuurlijk den tijd der explicateurs cok gekend?" „Ik heb zelf in Leiden steeds geëxpliceerd en ook het eerste jaar in Haarlem. Dat was noodig, daar er slechts Fransche titels in de films zaten. Een der oudste bioscooptheaters in Nederland, het Imperial Theater in Leiden (1909). Later kwamen wel de Nederlandsche erbij, maar toch le weinig. Het publiek was er gek op! En als er dan eens een blijspel tusschen door liep, dan praatte ik zóó, dat men ten slotte ging huilen. Want drama's moest en zou men hebben. Zoo herinner ik mij. dat de ramp van de Titanic werd vertoond, een draak van een film, die het desondanks 3 weken deed. Aan het eind zonk de kapitein, die een baard droeg En als hij dan even later weer boven kwam. zónder baard (die was hem van zijn gezicht gespoeld!) dan riep ik de deuren te openen, omdat het einde naderde!'' De lieer Hartman heeft Sinterklaas in de bioscoop geïntroduceerd. Hij zag hem in een mciksalonnetje in den Haag en zeer kort daar- oo verscheen de Sint in zijn theater. Het was geweldig druk, zoodat de politie met man en macht moest werken om onheilen te voorko men. „Van Leiden uit trokken wij soms naar plaatsies in de omgeving, om voorstellingen tc geven. Dan ging dc plaatijzeren cabine mee, die on biertonnetjes werd gezet of tafeltjes. Toen was er nog geen electrisch licht en we werkten daarom met aetherlampen óf wa ter- en zuurstof. Daarbij werd gebruik ge maakt vankalkkegeltjes die het één voorstel ling uithielden. Eens waren we met onze „wa ter- en vuurnering", zooals we die installatie noemden, in Katwijk, toen een flesch brak en d> voorstelling niet door kon gaan. Een omroe per werd erbij gehaald om dat bekend te ma ken. Bioscoop? Nooit van gehoord! Tenslotte begreep hij: „O, de luchtbeelden". En door het dorp klonk: „De luchtbeelden in de gemeentezaele gaene vanaevend niet deure!" Zoo ging het vroeger, in den tijd, dat de explicateur hard moest praten als de muziek, bestaande uit een pianist, die alle begeleidin gen bij de films fantaseerde, wat te luid werd. En toen het heele programma aan huur even vee! kostte als tegenwoordig alleen het jour naal Toen de heer Hartman 121/2 jaar geleden het Theater Imperial (dat daarna Luxor werd genoemd) en Leiden verlaten had en particu lier wilde gaan leven, trok het vak hem zóó, dat hij in Haarlem opnieuw een bioscoop ging exploiteeren, het Luxor Theater. Zijn ju bileum valt ongeveer samen met het 12 1/2 jarig bestaan van zijn Haarlem s Theater en met het gereedkomen van de laatste verbou wing. die zeer fraai belooft te worden. „Buitengewoon veel heb ik te danken gehad aan mijn Moeder, mevr. A. H. Hartmanv. d Kaay. die mede-oprichtster was en 22 jaar met mij heeft gewerkt." zeide de heer Hartman. „En thans heb ik grooten steun aan mijn vrouw." In de week van 1320 Oct. zal er een spe ciaal feestprogramma in het Luxor worden gegeven, Wat dat is, mogen we niet verklap pen, maar dat het een uitstekend is, daarvan kan men verzekerd zijn, mede gedachtig aan de spreuk: „Wat Luxor brengt, is altijd goed." Renate Milller. CINEMA PALACE Renate Milller en Willy Fritscli in Seizoen in Cairo. 't Is moeilijk te zeggen, wat de groote attractie is van het programma deze week in Cinema, „Seizoen in Caïro met Renate Mül- !sr en Willy Fritsch of Po- lygoon's Holl. Nieuws met de huldiging van de Ko ningin, of misschien wel beide. Voor degenen, die de vorige week Zaterdag de huldiging niet hebben kunnen bijwonen om den een of anderen reden, is het nu in de bioscoop een prachtige gelegenheid om eenigen indruk te krijgen van wat -dien Zaterdag in het Stadion te Am sterdam wel te zien en te hooren is geweest. De rede van de koningin komt mooi, duide lijk door, al klinkt de stem iets te hard dooi de'microfoon.'De Koningin' ziet er jong fen' opgewekt uit en het volk -is enthousiast'en opgetogen. Alles bij alles moet aan de aan wezigen in het Stadion een machtigen in druk gegeven hebben. De prettige combinatie Renate Müller Willy Fritsch doet het in Seizoen, in Caïro ook weer uitstekend. De knappe regisseur Reinhold Schünzel heeft hier herhaaldelijk mooie vondsten, hij heeft het gegeven aller aardigst uitgewerkt. Het gravinnetje Stefa- nie (Renate Müller) en Többy BJackwell (Willy Fritsch) eigenaar van eenige waren huizen hebben beiden dezelfde soort zorgen, n.m.l. ouderzorgen Stefan ie over haar va der. den ouden graaf met het jonge hart, die steeds weer verliefd is en geld verkwist, waardoor het familiefortuin al een heel eind op weg is naar zijn eind, en Tobby over zijn moeder, een jonge weduwe, die steeds avon tuurtjes heeft, waarover de zoon zijn wijze hoofd schudt. Stefaniei en Tobby, die door een toeval bij elkaar komen, willen aan dien onprettigen toestand een eind maken en Tobby komt tot het besluit, dat zijn moeder met den ouden graaf moet trouwen. Hij doet formeel aanzoek om de hand van haar vader voor zijn moeder bij Stefani. Stefanie, die oor spronkelijk dacht, dat het aanzoek haar gold. moet even haar teleurstelling wegslikken, als ze haar vergissing merkt, ze voelt tenslotte ook wel voor deze oplossing en ze belooft haar medewerking. Mevrouw Blackwell en de graaf spannen samen om Tobby en Stefany aan elkaar te koppelen, zonder dat ze iets va.n de plannen van de jongelui teil opzichte van hun moeder en vader vermoeden. Na tuurlijk dat daar de verwikkelingen uit ont staan. noodig om een amusante film te ma ken. Wanneer we aan het slot in plaats van één bruidspaar, er twee hebben, verwondert ons dat niets, we hadden het al lang zien aankomen, en we verheugen ons er in, zoo- als we de geheele film genoten hebben. Ou het tooneel zijn the Cantons, die met hun enorme vingervlugheid ons herhaalde lijk in bewondering brengen. Een avond, waaraan we met genoegen denken. LUXOR-THEATER. Arsène Lupin, met John en Lionel Barrymore. Het is lang geleden, dat ik de fijne werkjes over Arsène Lupin, met Franschen spot ge schreven door Maurice Leblanc gelezen en herlezen heb, en het grootste deel er van is me al ontschoten. Was me ontschoten, voor dat ik de film zag, die nu in het Luxor- Theater draait. Maar bij het aanschouwen van deze uitmuntende rolprent kwamen me telkens die boekjes weer in gedachten. Niet. dat ze op den voet gevolgd zijn. Men heeft do figuur van Lupin genomen en enkele van zijn soms op geestige wijze uitgevoerde da den. Herinnert gij u uit de boeken den dief stal van de schilderijen en beelden onder het oog van de politie, die een speciale bewaking uitoefende op het kasteel, omdat Arsène, de geheimzinnige gentleman-dief. met zijn ge wone brutaliteit zijn komst aangekondigd had? Herinnert gij u den voortdurenden strijd tusschen den onvermoeiden detective, die telkens de hand op Lupin legde en even vaak door hem voor den gek gehouden werd? Gij vindt het terug in de film. Daarin is bo- DE LEIPZIGER BONTHANDEL IS en BLIJFT uw adres voor BONTVELLEN. BONTKRAGEN en BONTMANTELS. BONTREPARATIES ZEER VOORDEELIG. GROOTE HOUTSTRAAT 103, Telef. 10577 Hollandschc onderneming. Engelsclic bereiding. (Adv. Ingez. Med.) vendien een liefdesgeschiedenis geweven, die de zaken nóg Ingewikkelder en gecompliceer der maakt en de spanning ten goede komt. Die er trouwens van het begin af al inzit, en die stijgt naarmate de film vordert, dank zij de uitstekende regie van Jack Conway. Let op het openingsbeeld: een half-duistere ka mer met een. op den grond liggenden gebon den huisknecht, die desondanks de politie weet op te bellen. Onmiddellijk de goede sfeer van geheimzinnigheid, en spanning, die versterkt wordt door den beklemmenden tocht van de politie in auto's en op motoren naar de plek van de misdaad. Mogelijk lijdt het pakkende even door de wat lange ge sprekken daarna, maar daar staat tegenover, dat de dialoog, door de heele film heen ove rigens, van luchtigen, geestigen. Franschen geest is, een genot om te volgen. En dan komt weer die mysterieuse sfeer, als John Barry more en zijn broer Lionel hun nachtelijke sluiptochten door het kasteel ondernemen. Een sfeer, die verder tot net allerlaatste blijft. De sympathie gaat uit naar den keurigen Graaf de Charmerace. die handig en onver stoord en gevat zijn constanten strijd met Guerchard uitvecht. Gevat in zijn antwoor den en opmerkingen, onverstoord in de voor hem soms moeilijke situaties, handig In da den en verweer. Even, op het einde, dreigt hij onsympathiek te worden, als hij dreigt met den dood van de dochter van Guerchard tot dat dit een list blijkt. En zijn laatste op merking (dc laatste tevens van de film): ..Dit is de eerste keer, dat ik juweelen koop en betaal", maakt hem weer tot den held op een voetstuk. Mogelijk is hij in zijn spreken iets te mat. Lionel is Guerchard g en met hom hebben we af en toe medelij den, omdat hij in zijn onvermoeide pogingen Lupin te vatten telkens gedwarsboomd wordt, ook door zijn handlan gers. Hij is de oude speurhond, die vast houdt en naar bewij zen zoekt die hij ten slotte door zijn taaie volharding zelf in han den weet te krijgen. Geslepen, ondanks zijn Barrymore. sloome houding. Karen Morley vervult de rol van handlang ster van Guerchard en als we een van de vele uitnemende momenten in de film willen noe men. dan wijzen we op de meesterlijk ge speelde scène tusschen haar en John Barry more na het slaapwandelen, waar ook de tekst weer zeer valt te roemen. Vergissen wij óns niet. dan speelt de. Hol lander Roland Varno een rolletje als pseudo- a'gent. Het is een film om van te smullen! Trouwens het geheele programma is van bijzonder goed gehalte. Een interessant film pje over de karavaanwegen in Mongolië opent het. Dan komt een. kersversche Flip the Frog, en een dito Charley (?hase-fiim waarbij ge gierd is. Charle.y él's kat' 'is zelfs bijzonder geestig. Én tenslotte hetv journaal-, voornamelijk aan het Koninklijk Huis gewijd: de Prinses, die een tocht maakt op het schip de Prinses Juliana, de Koningin bij het Aalsmeerder bloemencorso, de rede van de Koningin voor het défilé in het Stadion en de bloemenhulde van de kinderen aan haar. De opening van de Scheldetunnels en de brand in de Hout- rust-tribunes completeeren dit journaal. A. J. C. VI. Liane Haid KEMBRANDT-THEATER. Het meisje met de vier verloofden. De aantrekkingskracht van deze comedie-film ligt vermoedelijk in het samen optreden van een viertal geliefde ac teurs: de in haar ro buuste snibbigheid vol hardende „Komische Alte" Adèle Sandrock, de goedaardige humo rist Szöke Szakall, het schalksche poppetje Liane Haid en de even correcte als kalme Lebemann Georg Alex ander. Misschien dra gen ook de meer gepeperde knappe mannen Fritz Kampers en Fritz Odemar het hunne tot deze bekoring bij. De film zelf onderscheidt zich niet veel van de overige producten uit dit genre. Het is er een zooals er dertien in een dozijn gaan. Naai de maat van het gemiddelde gemeten zal zij misschien zelfs te kort schieten. Maar men kan er braaf bij lachen en er een aardigen avond mee hebben. De geschiedenis is nog al dwaas. Een meisje van adel. dat om aan de verloving met den baron, aan wien haar tante haar opdringen wil, te ontkomen, zich tot allen prijs wil bla- meeren door een nacht in het huis van een vreemden man door te brengen. Die vreemde man blijkt juist de keurige zoon van een niet- adellijken fabrikant die voor zijn jongen te vergeefs bij de adellijke tante om het nichtje geworven heeft. En die fabrikant, minder keu rig dan zijn zoon, belandt, dronken thuis ko mend. toevallig in de logeerkamer, waarin de zoon zijn „vriend" heeft opgeborgen. Als de tante aan 't slot van het stuk de biecht van het meisje hoort, brengt ze vader-fabrikant aan het verstand, dat hij als man van eer verplicht is. nu het.meisje te trouwen. Dat' zijn dus alvast drie verloofden of wat daarvoor met wat goeden wil voor kan door gaan. De vierde verloofde is een gentleman- boef. die den auto van den fabrikant steelt en op zijn vlucht ontdekt, dat hij tevens een meisje ontvoerd heeft. Daar het meisje er aardig uitziet, kan hij haar best als bruid. zijn negen en twintigste gebruiken en der halve neemt hij haar mee naar de stamkroeg, waar de boe venbende bijeenkomt en waar een upachenmeisje (Georgina Lind) niet onaardig liedjes zingt. In die kroeg ontdekt het meisje dan. dat de baron, die bij haar tante haar hand heeft gevraagd, niet alleen een schuins marcheerder. maar ook de beroepsheler van de autodieven is. Vergis ik mij. of heeft de vervaardiger van deze comedie. de heer Carl Boese. enkele mo tieven aan de Driestuiversopera van Pabst ont leend? Zoo ja. dan is hij niet gelukkig met zijn leentjebuurspelen geweest, want die schalke- rijen zijn hier ietwat misplaatst. Szöke Szakall, naast Adèle Sandrock altijd nog de belangrijkste- vaiv de -in-dit stuk spe lende acteurs, maakt ditmaal, een min of meer gemelijken indruk, 't is of de aardigheid er bij hem wat af is. Begint de eentonigheid van het genre hem te vervelen? Zoo ja, wie zal het hem kwalijk nemen! Het voorprogram is weder uitnemend ver zorgd. Te voorspellen was. dat de huldiging van de Koningin in het Stadion zou worden geprolongeerd. Polygoon heeft met deze op name een kranig stuk werk geleverd. Behalve de toespraak van Hare Majesteit en het défilé krijgt men ook het ballet van Lily Green te zien. Fox komt ook met een paar belangwekkende opnamen, o.a. de opening van den tunnel on der de Schelde te Antwerpen. Eer. geestige proeve van Max Fleischer's ver nuft levert de teekenfilm „Down by the old mill-stream". Op het tooneel een bijzonder nummer: Beu ker en Denijs, de beide vleugel-virtuozen, met een vlot en keurig program. H. G. CANNEGIETER. Nerveuse stemming op de New- Yorksche beurs. Teruggaande conjunctuur. Nieuwe daling' van den Dollar op komst? Lichte vooruitgang van den toe stand in ons werelddeel. Aan- passings-reorganisaties. Uni lever opnieuw lager. Het gemis van officieele gegevens over de resultaten onzer nationale onder nemingen over de eerste negen maanden van het loopende jaar. Meest lagere koersen voor Cul tuurwaarden. Nieuwe 4 pet. emissies. Een nerveuse stemming op de New-York- sche Beurs dit teekent wel den huidigen toestand in de Vereenigde Staten. De twijfel aan het succes van Roosevelt's paardemidde- len. buiten de V. S. reeds lang uitgesproken, golft thans binnen de grenzen van de Unie hoog op en brengt alle geloof aan den terug keer van nieuwe welvaart aan het wankelen. Opmerkelijk is hierbij dat niet alleen in de kringen van het kapitaal, dat door Roosevelt aan banden zal worden gelegd, verzet rijst, maar dat ook in dc arbeiderswereld groote onrust lieerscht en de conjunctuur zich weer In dalende richting' beweegt. Over heel de linie van het bedrijfsleven dus nieuwe en groote onzekerheid, toenemende twijfel, on rust en verzet, waartegen, naar men meent, nog slechts een middel helpen kan, nl. dat der inflatie. Want ook de prijzen in den groothandel loopen terug, de boeren zien hun koopkracht door een dalenden graanprijs verminderen en wat niet het minst de aandacht trekt is de sterke teruggang in de bedrijvigheid der staalondernemingen, in procenten uitgedrukt van 67 tot 41 pet. der capaciteit. Dit is van te meer beteekenis. omdat doorgaans tegen den herfst een bedrijfsopleving kan worden geconstateerd. Vandaar dat men met dub bele teleurstelling de onuitgevoerde orders bij de Steeltrust op het eind van Augustus opnieuw heeft zien teruggaan en de vraag stelt of de „hausse" in de automobielen-in dustrie haar einde reeds heeft gevonden. Sep tember is de laatste maand van het derde kwartaal en wordt nu de critieke maand voor het N.R. A.-program genoemd. In tusschen is de Dollar, na een tijd van betrekkelijke rust. weer een dalende richting' ingeslagen, al zijn de koersverschillen dusver nog gering. Men vreest echter ook in de Amerikaansche bank wereld voor een ongezonde credietuitbrei- ding, waarvan natuurlijk een waardevermin dering der valuta het gevolg zal zijn. Het is duidelijk, dat onder deze. omstan digheden zelfs het Amerikaansche publiek op de effectenbeurs weinig durft ondernemen en de omzetten op de aandeelenmarkt uiterst gering zijn. Ook op de Europeesche beurzen is dit het geval en niet alleen wat de aan- deelen, ook wat de Amerikaansche obligaties betreft, waarvan er vele zijn, die op het oog aantrekkelijk schijnen, maar die wegens den onzekeren dollarkoers een al te speculatief karakter dragen. Hoewel van verschillende zijden het aspect van den toestand in Europa, althans econo misch bezien, iets beter schijnt te worden verminderde werkloosheid, toenemend ver bruik van stapelproducten en in verband daarmede grootere afzet hebben de meeste effectenbeurzen nog een ongeanimeerd ver loop. Er zijn nog te veel. ondernemingen, welke zich bij de gewijzigde omstandigheden moeten aanpassen en die derhalve met plan nen tot reorganisatie of met verzoeken tot uitstel van betaling moeten komen. Ditmaal zijn het de Vereenigde Javasche Houthandel Mpijen, die opschorting vragen van de jaar- lijksche aflossing op haar obligatieleningen, omdat thans met groote verliezen wordt ge werkt. Obligatiehouders kunnen moeilijk an ders dan dit verzoek toestaan, maar zouden van deze gelegenheid gebruik kunnen maken om eenige zeggenschap in het beheer der mpij. te verkrijgen. Zij hebben daarop recht en het kan in hun belang' zijn, omdat men in dezen tijd niet zelden het verschijnsel ziet dat men een bedrijf zoo lang laat „doorwer ken" tot niet alleen het kapitaal van aan deelhouders maar ook dat van obligatiehou ders grootendeels verdwenen is. Wij hebben het al eens meer gezegd: dit is, bij al de voor- deelen, welke er van het instituut der N.V. kunnen worden opgesomd, een groot nadeel en tot op zekere hoogte een oorzaak voor den langen duur der crisis, dat het belang van directeuren en commissarissen niet steeds parallel loopt met dat van aandeelhouders en men het bedrijf, ondanks een verliesge vende exploitatie, voortzet, terwijl een parti culier het reeds lang zou hebben gestaakt. De overproductie is hieraan voor een deel te wijten. Op de Amsterdamsche Beurs was er een en kele dag. die wat fleurigheid bracht, maar meestal was het op de aandeelenmarkt „de dood in den pot". Dit gaat gewoonlijk en ging ook nu met afbrokkelende koersen gepaard, waaronder op de afdeeling der Industrieele aandeelen vooral aand. Unilever hadden te lijden, die tot beneden 80 pet. inzakten, ter wijl ze niet zoo lang geleden weer bijkans pari noteerden. Men vreest blijkbaar dat de maat regelen. in verschillende landen ten aanzien van de grondstoffen en producten van dit concern genomen, op de resultaten van hot bedrijf een ongunstigen invloed zullen heb ben. Maar ook andere aandeelen vonden nauwelijks koopers. Het is ook een groot in convenient, dat over de resultaten onzer Ne derlandsche bedrijven thans, terwijl drie kwartalen van het jaar gepasseerd zijn. nie mendal bekend is. In de Vereenigde Staten heeft men van de meeste groote en ook van kleinere ondernemingen de kwartaalcijfers waarop men zijn oordeel over de aandeelen kan baseeren, hier tast men ten eenenmale in den blinde. Van de Cultuurwaarden blijven alleen Thee aandeelen, waarop we den laatsten tijd meer dan eens de aandacht vestigden, hun koersen handhaven: ook de laatste veilingen hebben weer iets hoogere prijzen gebracht en thee- deskur.digen zien voor deze cultuur een op- klarenden horizon, nu als gevolg van de re strictie-bepalingen de producties dalen. Daar entegen zijn Rubberaandeelen teruggeloopen wegens het ongeduld der houders, nu defini tieve besluiten inzake de voorgestelde export beperking uitblijven en de hoogere rubber- prijs die trouwens de laatste weken weer inzakt tot een grootere productie geleid heeft. Een onprettige stemming heerschte ook voor Suikerwaarden, waartoe de nuchtere en hier en daar ontnuchterende beschouwin gen van den deskundigen Dr. Prinsen Geer- ligs zeker het hunne hebben bijgedragen. Deze voorspelt van veie suikerondernemingen den ondergang en verwacht voor 1935 of 1936 geen loonende cultuur. Tabaksaandeelen ble ven voor den uitslag der eerste najaarsin schrijving tamelijk ongevoelig. Ze heeft ook niet veel te beteekenen gehad en kan meer als een herinnering worden beschouwd aan het reeds bekende feit, dat deze campagne voor de tabaksondernemingen op een verlies van ettelijke millioenen zal uitloopen. Is het wonder, dat het publiek nog niet hardmet de aandeelen wegloopt en maar liever zijn geld steekt in Obligaties, zelfs al daalt het rendement der goede soorten lang zaam maar zeker? De emissie van Zuid-Hol land 4 pet. a 99 12 pet. was een groot succes en heeft Den Haag den moed gegeven het op voor den belegger iets voordeeliger voorwaarden 4 pet. a 98 1/4 pet. te pro- beeren. De Staat zal nu wel spoedig volgen en zeker niet met een 4 1/2 pej. leening, waar door de koersen over heel dc linie der beleg- gingsmarkt zouden worden ingedrukt. Een 4 pet. leening even beneden pari heeft ook voor den Staat thans ongetwijfeld kans van slagen. Overigens bleven Beleggingswaarden prijs houdend: nieuwe koerswinsten werden niet behaald, vermoedelijk in afwachting van ko mende emissies. Geld op prolongatie 1 pet. HET JUBILEUM VAN DAAN VAN OLLEFEN Sr. HARTELIJKE HULDIGING TE A.MSTERDAM Donderdagavond is in den Stadsschouwburg het jubileum gevierd van Daan van Ollefen Sr., die. zestig jaar aan het tooneel is. De krasse jubilaris trad op als den stok ouden Chapuzot in „De erfgenamen van Ra- bourdin" van Emile Zola en maakte van de zen rol een buitengewone creatie, die groot succes had. Aan het slot van de voorstelling is de jubi laris hartelijk gehuldigd. De administrateur van den Schouwburg, de heer Joh. Bendien heeft hem een krans van het gemeentebestuur aangeboden. Als voorzitter van de huldigingscommissie sprak de heer Jan van Zutphen den jubilaris toe. Hij noemde Van Ollefen een onzer ras acteurs, die 75 jaar oud nog' een nieuwe jeugd begon. Als secretaris van de commissie hield de heer W. Ezerman een geestige rede, waarbij hij den jubileerenden collega een „bruin boek aanbood, dat echter niets met politiek te ma ken had, al kwamen er de namen in voor van Amsterdamsche wethouders". Louis de Vries sprak namens het Tooneel- verbond en bood een krans aan. Hij herin- nei'de aan den tijd, toen hij met Van Ollefen samen aan het Haarlemsch Tooneel werkf.e. Jan Musch vertegenwoordigde het gezel schap Het Masker, Richard Flinck de Neder landsche Tooneelkunstenaarsvereeniging Beiden boden kransen aan. Jacques van Ho ven, mede sprekende namens Cor Ruys bood eveneens een krans aan. Ook was er een krans van de Koninklijke Maatschappij Apollo, en tal van telegram men, o.a. van Esther de Boervan Rijk en de studenten. Tenslotte was- er een krans namens het voor dezen avond gevormde gezelschap, waar na de jubilaris ontvoerd dank zegde en zijn beste wenschen uitsprak voor de toekomst van het tooneel in Nederland. WERING-VAN STUDENTEN TOEGEJUICHT. Utrechtsche studenten hebben, naar het Handelsblad meldt, een telegram aan den Minister van O., K. en W. gezonden, waarin zij hun bijval betuigden voor het wetsont werp ter beperking van het aantal buiten landers aan Nederlandsche universiteiten. GERIEFELIJKER TRAMWAGENS TE AMSTERDAM. Te Amsterdam is om aan een wensch van het publiek te voldoen een tramwagen van lijn 3 ingericht met dwarsbanken in stede van langsbanken. althans gedeeltelijk. Er kunnen nu 56 passagiers in. Ook de ventilatie is ver beterd. In anderhalf jaar zullen 50 motor wagens en 30 bijwagens op deze wijze ver bouwd worden. IN EEN GESLOTEN AUTO IN DEN AMSTEL. VIER MENSCHEN DOOR GLAS GEWOND. Donderdagmiddag geraakte tengevolge van het breken der stuurstang een gesloten Ford auto nabij Uithoorn in den Amstel. Alle vier inzittenden, twee dames en twee heeren, woon achtig te Weesp gex-aakten te water, doch kon den door het stuksnijden der kap door ijlings met een bootje toegeschoten personen worden gered, meldt de Msb. Alle vier bleken door glasscherven lichte kwetsuren bekomen te hebben. Door nabij wonende personen werden zij van droge kleeren voorzien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 6