BRIEVEN VAN EEN CONTROLEUR B.B HET HAARLEMSCHE STADSBEELD. UIT DE WERELD VAN DE FILM. ZATERDAG 7 OCTOBER 1933 HAARLEM'S DAGBLAD 14 Hoe het eens was. Hoe het geworden is. HET BEGIJNHOF. Het Begijnhof was vroeger een intiem plekje met mooie stijlvolle huisjes. De teekening van 1820 toont dit duidelijk aan. Nu is er wat ge- :rd het evenwel niet. Bij den Sultan van Dompo. Daajr ik morgen naar Bima vertrek en pas Zondag of Maandag terugkom, zal ik vanavond de kroniek maar vast tikken. Heb ik op Bima nog tijd, dan tik ik er nog wel bij over de gebeurtenissen daar. Ik ga half voor plezier en half voor dienst en het zal wel op tochtjes maken uitdraaien. De Sul tan Kapitein en Opzichter B.O.W. gaan ook mee. Maar laat ik eerst vertellen van de afge- loopen dagen die weer rustig voorbij vloden. De Zondag, voor de mail vertrok, hadden we hier met zijn allen een gezellige picnic op een nieuw „koude-neuzen-oord", 400 m. hoog, hier 15 km. vandaan. Sultan en alle blanke bewoners waren present en het was een leuke dag. Maandag eerst bezoek van een Inspecteur van de D.V.G. en de dokter op kantoor voor dienstbesprekingen en daarna ben ik op mijn eigen post aangevallen. Ik kreeg ook een telegram van den Dir. Binnenl. Bestuur, dat ik op Java kan geplaats worden met ver zoek om bericht of ik Soembawa bleef pre- fereeren. Seinde stante pede terug: voorkeur Soembawa. Toen de Sultan van mijn over- plaatsingsgeruchten hoorde, seinde en schreef .hij ook aan den Resident om me hier te handhaven. De Resident houdt me ook graag hier, zoodat ik wel tamelijk vast zit, denkelijk tot mijn verlof dat gelukkig niet al te ver meer weg is, En Soembawa is ook zoo kwaad niet. Het is hier prettig werk, voor zoover hét werken van ons in dezen malaise- en bezuinigingstijd dan prettig is; een mooi- tournéeland, goed klimaat, een mooi huis en gezellige menschen. En nu over de dagen die ik in Bima door bracht. Wé trokken dan Woensdag met de auto 130 K.M. ver naar Karoenggo en van daar staken we in een groote prauw in an derhalf uur, ..dank zij een zeer gunstigen wind, over naar Kempo waar we weer de klaar staande auto's beklommen en na een rit van 100 K.M. tegen den avond Bima be reikten, omdat we onderweg nog een be zoek aan den Sultan van Dompo hadden ge bracht. Ik ben steeds aan het werk geweest om dé overlandweg naar Bima heelemaal klaar te krijgen, zoodat je niet den last en het oponthoud van het oversteken per prauw hebt, maar door een tikkie laksheid van den kant van Bima en ook door een leege kas daar, is er nog niets van gekomen, terwijl de weg tot groot nut zou dienen. Ik heb dien wég nu precies tot de grens van mijn res sort klaar en eindelijk is er nu een brief van den Resident dat er kans is op algeheele doortrekking. Dan zou ik dus na ongeveer twee jaar ageeren eindelijk mijn zin krijgen. Dat bezoek aan den Sultan van Dompo was wel interessant. Hij is de oudste Sul tan van heel Indie met ruim 46 dienstjaren, zelf ook'al tegen de 80 maar nog bar flink voor zijn jaren. Al is hij dan ook een beetje kindsch en doet hij nog gekker om zoo doende den boel een beetje te saboteeren, en steeds het oude idee: „alles is voor den Sultan" door te zetten. Hij is dan ook uit bestuursoogpunt heelemaal niet makkelijk, daar hij steeds maar zijn eigen gang gaat en doet alsof zijn neus bloedt als hij een perintah krijgt die hem niet aanstaat. Ten overvloede heeft hij om zich heen een stel minder gunstige familieleden die helden zijn in intrigeeren en kuipen. Hijzelf is een leu ke oude heer die een meer dan armzalig „paleis" bewoont-, dat meer lijkt op een oude vervallen schuur en alleen gemeubileerd is met een zitje van 6 stoelen uit den jare 1300 en zooveel, waarvan er maar één zon der levensgevaar te gebruiken is. PI ij heeft een bar uitgebreide staf hofdignitarissen; zoo is er b.v. een speciale functionaris die den timmerman, ook een hofgroote, moet roepen; terwijl er weer een ander speciaal is opge dragen om den man die voor de paarden zorgt de een' of andere 'opdracht te geven. Öd Bima hebben we dien avond uitgerust van" den tocht; 's avonds een wandelingetje gemaakt om onze beenen die in de volge propte auto's en prauw aldoor een beetje in de knel hadden gezeten, wat te strekken. Den volgenden morgen met een reuzege zelschap, heel Bima en wij een tocht naar Oo-Oo gemaakt, een kampong op 600 m. hoogte, het centrum van de nog éénige hei denen op dit eiland. Er was daar een nieu we passangrahan geopend en dat moest feestelijk worden gevierd. Met 8 auto's, vol- beladen met menschen, gingen we er heen. Ook de leden van het zelfbestuur met dames, vooraanstaande ambtenaren enz. Zeker wel een 40 man. Daar aangekomen werden we door een eerewacht van de kam pong ontvangen. De mannen zien er ge woon uit, maar de vrouwen hebben letter lijk de broek aan n.l. een blauwe knie-pof broek, waarover een baadje van dezelfde stof en om hun hals vele roode bloedkoralen waarboven aardige gezichtjes. De mannen voerden toen krijgsdansen uit, waarbij de vrouwen krijgsliederen zongen, die op ons echter meer den indruk van klaagliederen maakten; enfin elk vogeltje zingt op zijn manier om de mannen te bekoren. Ze had den ook een spel, waarbij twee partijen man nen van heel dichtbij elkaar met ongeveer twee meter lange speren begooiden, waar ze geweldig handig in zijn, maar nog handiger waren ze in het ontduiken en afweren van die wapens. Wij, „Europeaanders", hebben het ook geprobeerd, maar het viel lang niet mee. Het was een aardige beweging en druk te; bovendien was het daar een heerlijk klimaat en we hadden een meer dan mooi uitzicht over de Bimabaan. Er werd toen ge geten, wat je noemt een wandelend souper waarbij ieder met éen bordje beladen, een aanval doet op de bakken rijst en de massa schalen en lekkere sambaians. Toen wat gebridged en daarna met het heele gezel schap spelletjes gedaan op een grasvlakte in de buurt. Ook de Inlandsche dames deden mee en het was een moppig gezicht hen in hun kuische toiletten, lange sarongs en slof jes, aan het derdemannetje mee te zien hup pelen, en schuchter en bevreesd de mannen haast te omhelzen aan het slot van een koe ne ren. Kortom het was een leuke dag vol afwisseling en goede stemming die met een lekkeren autorit in de maneschijn huistoe besloten werd, waarbij weer braaf en mooi werd gezongen, zooals gewoonlijk. De volgende dag was werkdag en ik liep alle kantoren af om zoo hier en daar wat te bespreken, hetwelk, .altijd wel nuttig is. Zoo bracht ik een regeling tot stand, waar bij -van nu af particuliere telegrammen van hier verzonden kunnen worden, wat tot he den alleen bij wijze van gunst mogelijk was. 's Middags aanschouwden we een voetbal wedstrijd. De volgende dag. dus. Zaterdag, was het vieren van het Adatfeest Sirihpoeaxx dat in Bima speciaal gevierd wordt. Hier over zal ik in mijn volgenden brief schrij ven. SUIKER BEDERFT DE TANDEN NIET, Het is een veel verbreide meening, dat sui ker voor de tanden, in het bijzonder voor die van jonge menschen gevaarlijk is. Maar reeds meer dan 80 jaren geleden werd er in medi sche kringen op gewezen, dat suiker en ho ning de verteringssappen tot verhoogde af scheiding brengen, dus voedingsmiddelen beter en sneller laten afwerken. De ontle ding van suiker begint reeds in den mond onder den invloed van het speeksel in melk zuur, die evenals het zoutzuur van de maag op de spijzen inwerkt. Sinds men de samen stelling van de suiker kent, had zij dan ook van haar slechten naam, dien zij ook heden nog heeft, bevrijd moeten zijn. Het beste voorbeeld voor de onschadelijkheid van sui ker-bieden de negers der West-Indische eilan den als hoofdproducenten van rietsuiker. Deze negers hebben, niettegenstaande hun rijkelijk gebruik van suiker, juist een schitte rend gebit. Het staat vast, dat melkzuur een tandziekte, „kariës" de verwoesting van het vaste tandbeen bevordex-t; maar slechts suiker in overmaat genoten, lean een voor de gezondheid schadelijken en tandbedervenden invloed hebben. Ook slechte hoedanigheid van suikerwai'en was een der oorzaken van het parti-pris dat men tegen suiker had. Men naxn vroeger aan, dat suiker oxaalzuur be vatte. Men was destijds van meexxiixg, dat zuren de oorzaak van velerlei ziekten vorm den en dus ook suiker, vooral door kixxderen, xxxoest worden vermeden. De moderne chemie kent tegenwoordig reeds eeix groot aantal „suikers". Melksuiker, druivensuiker, vruch tensuiker enz. De samenstelling der stoffen is volledig beleend. DE DOODELIJKE BIJENSTEEK. Over dit gelukkig slechts zeldzame gebeu ren vertelt prof. Wegelin uit Bern in het -Zwit- sersch Geneeskundig Tijdschrift. Een veertig jarig wegwerker werd door een bij in den hals gestoken. Hij kon zich juist nog naar de dichtstbijzijnde woning sleepen en stierf daar reeds 20 minuten na den steek onder vreeselijke verstikkingsverschijxxselen. Prof. Wegelin meexxde eerst, dat een zeer gewich tig bloedvat in den hals beleedigd was. De .gel van de bij reikt echter gemiddeld slechts 3 millimeter diep en de bloedvaten in den hals liggen aanzienlijk dieper. De doods oorzaak bij den ongelukkige bestond dan ook uit een zwelling van het strottenhoofd exx de slijmhuid vaxx het achterste deel van de mondholte door het bijenvex-gif. Deze zwel lingen maakten het ademen onmogelijk en veroorzaakten den dood. Bijenhouders hebben ovex-igens reeds ver scheiden honderd steken verdragen. De ij in ker wordt n.l. in den loop van den zomer on gevoelig voor de werkingen van den bijen steek. In den winter vex'liest hij deze immu niteit echter weer. Gevaarlijker dan de bijen zijn de wespen en horzels, die meermalen kunnexx steken; een steek van deze insecten in de keel kan levens gevaarlijk zijn. De nieuwe regisseur van Mariene-. ROUBEN MAMOUUAN. R< Maxnoulian is een naam dien men nog vele malen op het projectiedoek zal te zien krij gen. Het is de naam van een jong Ameri kaan, die geboren werd in 1898 in den Kau- kasus. Zijn Armeensche ouders wax*en zeer be gaafde en kunstzinnige menschen, die zich zeer voor het tooneel interesseerden. Rouben bracht zijn jeugd door in zijn geboorteplaats, totdat hij met zijn heele familie naar Mos kou verhuisde, waar zijn moeder de leiding van een Armeensch tooneelgezelschap op zich nam. Rouben werd naar de Universiteit zonden om rechten -te studeeren. Kort voor zijxi promotie kreeg zijn moeder de leiding vaxx een theater in Moskou, en het was niet te verwondex-en dat de jongeman vaker in het theater dan in de Universiteit te vindexx was. Zijxx examen was nauwelijks achter den rug of Rouben besloot zich geheel aan het tooneel te wijden. Hij werd als regisseur aan gesteld aan het Vachtangoff Studio theater te Moskou, en boekte hier niet veel succes. Hij gaf dit werk dan ook al spoedig op en vertrok naar Tiflis, om in zijn geboorteplaats een eigen tooneelgezelschap te leidexx. In 1921 ging Rouben naar Londen om de leiding op zich te nemen van een Russisch tooneelgezelschap en het jaar daarop werd hij als Londen's jongste regisseur aan het St. James theater aangesteld, waar hij met veel succes het stuk „The' beating on the drum" produceerde. 'wt-h Hij werd naar Parijs uitgenoodigd, en werkte een tijd lang aan een theater op de Champs Elysées. Op een dag ontving de jongeman een brief van George Eastman, den eigenaar van de Eastman-Kodak fabrieken te Rochester. De ze was bezig xnet het organiseeren van een opex'agezelschap dat in zijxx privé theater te Rochester zou optreden, en Mamoulian werd uitgenoodigd om de regie op zich te nemen. Met beide handen greep hij deze kans aan. Zijn samenwerking nxet Eastman duurde xxiet lang, doch de jonge Rus had eenmaal zijn entree in Amerika gemaakt en was niet van zins zich zoo spoedig weer te laten wegstu ren. Lx plaats daarvaxx kreeg hij al gauw de opdracht eexx xxieuw stuk voor eexx Broadway theater ixx scèxxe te zettexx. Vele stukken volgden, en al zijn ci'eaties hadden eexx enthousiaste pers en een gewel dige opkomst vaxx het publiek. Met werken als „Marco's Millioixs", „Wings over Europe", .Congi" en „Solid South" maakte hij zich een xxaam in geheel Amerika, en trok hij de aaxx- dacht van de filmproducers. Paramouixt en gageerde hem voor een film met de cabaret- zaxxgeres Helen Morgan, welke in het New Yorksche studio der Maatschappij werd ver vaardigd omdat zoowel Mamoulian als zijn ster des avonds in het Broadway theater van Florenz Ziegfeld werkten. Reeds met zijn eerste film „Applause", waarin de jazz-zangeres onder zijn leiding roeide tot een tragedienne van een sterk beeldend vermogen, die zeer wel tot het bi'engen van een groote en eerlijke ontroe ring iix staat bleek, trok de regisseur de aan dacht van geheel film-Amerika. Het is wel eigenaardig dat Mamoulian, die tocht op het tooneel zijn carrière maakte, en juist zijn successen boekte door het invoeren van een geheel nieuwe tooneeltechniek reeds bij zijn eerste film alles wat hij geleerd had zonder aarzelen overboord gooide en blijk gaf vaxx een juist inzicht in de zeer bijzondere eischexx die het voor hem absoluut nieuwe: de film, stelt. Coxxtractexx met verschillende theaters en met 't beroemde New-Yorksche Theatre Guild nooptexx Mamoulian voorloopig van filmregie af te zien. Eerst in 1931 kwam hij weer in de gelegenheid een aanbod van Paramount te accepteerexx. De langzamerhand ook in Nederland be- roeixxd geworden film „City Streets" (Wereld stad) bewees opnieuw dat Mamouliar. een meester is. Everxals in „Applause" werkte hij in City Streets met een hoofdrolspeelster die nog nimmer voor de camera gestaan had Syl via Sidney? En welk eexx prachtige ontdekking heeft hij met deze jonge actrice gedaan! Ook ixx haar, die regelrecht vaxx het tooneel kwaxn, leefde een fijn gevoel voor het wezen van de film, dat het acteerexx voor de lens tot zoo iets geheel anders exx oneixxdig veel subtielers xxxaakt. Met haar en xnet Cooper, die reeds in „Marokko" ixx de handen van eexx kundig regisseur zulk een uitstekexxd materiaal bleek te zijxx schiep hij eeix sterke exx felle verbeel ding uit het ruwe misdadigersleven uit de Anxerikaansche grootsteden. _,Dr. Jekyll en Mr. Hyde" is eexx waardig vervolg op de beide voorgaande werken. Robert Louis Stevenson's griezelromaxx, het bekexxde gegeven van den dokter, die de goe de en slechte kax'aktereigenschappexx van dexx nxexxsch langs gen eeskuixdigexx weg wil scheideix, en er slechts in slaagt om al het goede ixx zichzelf te dooden, is hier verfilmd op eexx wijze die wel xxauwelijks meer iets aaxx de verbeeldixxg overlaat. Dat ixx Nederland de schaar der censuur irx deze film gezet is, is. genoegzaam bekend. Van Mamoulian stamt ook Love me to night, met Chevalier exx Jeanette Macdonald. En daarna kreeg hij Mariene Dietrich onder zijn regie in de film Soixg of Soxxgs. OSSI OSWALDA Haar geluidsfilm-debuut. Een in langen tijd niet geziene gast duikt plotseling ixx Neu-Babelsberg op. Men her kent haar direct. Dat is nog steeds de schelm- sche blik der oogen, het onvergetelijke kwa jongensachtige glimlachen van de overmoe dige wildzang Ossi Oswalda. „Weet xi, hoe oud ik was, toen mijn voet dezen heiligen groxxd voor den eersten keer betrad? Pas vijftiexx jaar! Ik deed heel alleen en nog wel heimelijk, de groote tocht van mijn ouderlijk huis in Niederschoexxhausen (niet in Pankow, zooals altijd abusievelijk vermeld wordt)Mijxx hart klopte in nx'n keel. Ik wilde den een of anderen filmmagnaat al mijn kuxxststukken latexx zien, die ik op school al zoo mooi ingestudeerd had, om direct geëngageerd te worden. Op dezen ge- denkwaardigen tocht kwam ik tot het be wustzijn. hoe kortzichtig mijn faxxxilie was, die mij voor een ij dele, ingebeelde domme gans had uitgescholden, toen ze mij toevallig betrapt hadden bij het kammen van mijn haar a la Henxxy Porten. Nu goed, uit de Henny Porten coiffure is niets gekomen, dat heb ik zelf erkend. Des te meer hield ik van mijn vlechten en van mijn krullebol, die mij zoovele jarexx op het witte doek vergezelden. De vertooning van kunststukken leverde na tuurlijk niets directs op, de heeren van de Decla Bioscoop haddexx waarschijnlijk wel wat anders te doexx, daxx zich met de kleine vluchteling uit Niederschoenhausen op te houdexx. Maar mijn adres hebben ze toch genoteerd. Eexx paar dagen na mijn bezoek kreeg ik de uitnoodiging onx zoo en zoo laat in avondjapon in Neu-Babelsberg te komen. Goede hemel! Vijftien jaar en een avond japon, en dan nog verschrikkelijk strenge ouders! Wie zou er xxog willen beweren, dat de weg xxaar roem met rozen geplaveid is? Ik was precies op tijd en volgens voorschrift gekleed in het filmatelier voor mijn debuut!" Na dezen vloed van oude herixxneringen, hoor ik nog, dat Ossi's aanwezigheid op den in vergelijking met vroeger natuurlijk veel belangrijker Neu-Babelrsberger bodem wederom een debuut geldt: haar geluidsfilm debuut na een lange voorbereidixxgspauze. „Maar ditmaal zonder hartklopphxgen en zonder zorg voor de avondjapon, waxxt voor mijn rol in „De ster van Valencia", heb ik er niet eens een noodig. Daarvoor zal ik mo gen zingen en daarop verheug ik me echt. Krullebol en vlechten zijix natuurlijk ver dwenen, zooals u ziet, maar tenslotte ver andert immers alles in den loop der jaren ook de smaak van het publiek. Maar ook in mijn abusievelijk verbreiden .familienaam zou eindelijk een verandering moeten konxen. De een gelooft, dat ik Sperling heet, een axxder denkt Stieglitz. Mijxx werkelijke naam is echter Staglich. Mijn pseudoniem is Os walda. Mijxx niet te beteugelen wildheid eischte echter eexx korteren, strenger klin kende naam, een xxaam, waarixx men kracht kon leggen, en zoo heette ik voortaan voor allen, die het genoegen hadden, mij te zien, eexx7üu dig' Cssi. Beide namen heb ik op dexx neteligen filmweg xxxeegenomen, en ze hebben me geluk gebracht". STUDiO-SNUFJES. Edward Everett Horton (men herinnert zich bemx uit A Bedtime Story als onver stoorbare butler) zal het kluchtige deel ver zorgen van de nieuwste Ernst Lubitsch' film „Design for Living", Noel Coward's tooneel- stuk, dat deze gezameixlijk met den girooten regisseur voor de film bewerkte. In dit sensationeele Broadwaydranxa wor den de drie hoofdrollen vervuld door Miriam Hopkins, Fredric March en Gary Cooper. Een actrice, die jarenlang eeix op den voor grond tredende fiuur in de Hollywoodscbe studio's was, doch in het vergeetboek dreigde te raken, is op weg om zich nieuwe popula riteit te verschaffexx. Toen de spx-ekexxde film haar intrede in de studio's deed, was Estber Ralston één der velen, die in een gedwongen vacantie moesten berusten, omdat men, texx onrechte, meende dat haar persoonlijkheid zich voor het nieuwe niet leende. Het succes, dat zij in eenige Engelsobs films behaalde, deed de produetdeleiding dei Paramount besluiten Esther naar Hollywooo terug te roepen, waar zij bij wijze van proef de vrouwelijke hoofdrol zal spelen in de ver filming van Zane Grey's roman „To the las1! man". De abusievelijk doodgewaande zwemkam- pioen Buster Crabbe, Jack La Rue, Noah Beery en Gail Patrick vervullen de overige rollen. Esther Ralston speelde o,a. in de sprekende Metrofilm De Verloren Zoon naast Laurence Tibbet. Harry Ga-een, uitsluitexxd bekêxxd om zijn komische rollen, beeft een -contract met Pa ramount gesloten om op te treden in de Cecil B. de Mille film „This Day and Age", tegen eexx salaxüs van één dollar per week. Dit zonderlinge salaris vindt zijn oorzaak ixx Harry's vurige wensch een dramatische rol in de Mülle's film te spelen. De regisseur achtte hem hiertoe in staat, doch mexx kon het niet eens worden over de som, die hem voor zijn werk zou worden uitbetaald. Harry wensebte meer dan Paramount wilde beta len, exx kon geen lager salaris accepteerexx zonder een precedent te scheppen. Texx slot te stelde hij voor zijn arbeid zonder vergoe ding beschikbaar te stellen, exx zoo kwam deze salarisregeling, een record in Hollywood, tot stand. De Neco-fiLm heeft Ery Bos aangezocht om een hoofdrol te vervullen ixx de film „Die Omweg" van Adam Haag. Ery Bos, een Hollandsche van geboorte, is vooral bekexxd door de Ufa-film „Hiet schot in den morgen" en „Onmogelijke liefde" waarin zij partner was van Asta Nielsexx. Jesse L. Lasky gaat een Marionettenfilm maken waarin Liliaxx Harvey de hoofdrol zal vervullen. In deze film zal optrederx, het „Teatro di Piccoli" eexx organisatie, bestaaxxde uit twee exx dertig Italiaansehe marxonettexx- spelers, welke wereldberoemd is. De troep is xxaar Hollywood gekomen en de opnemixxgen zijn begonxxen onder regie vaix Rowlaxxd V. Lee. Ex-ich Pommer is naar Parijs teruggekeerd, waar hij als „Production Head for Fox Film in Europe" zijn hoofdkwartier zal opslaan. Mr. Pommer zal een vast aaxxtal groote, belangrijke films makexx met Europeesche ac teurs en actrices in verschillende talen, ook Engelsch. Met de productie is in Augustus reeds begoixnexx Erich Pommer, een van de bekendste pro ductie-leiders van de wereld, is reeds twintig jaar aan de film verbonden. Hij maakte o.a.: „Siegfried", „Vai'iété", „De blauwe Exxgel", en „Het Congres danst". In 1927 ging hij naar Hollywood om twee films te maken met Pola Negri, t.w.: „Hotel Imperial" en „Barbed Wire". Na één jaar hier geweest te zijn, keer de hij terug naar de Ufa Studio's in Berlijn, waar hij sinds het begin van de sprekende film, films gemaakt heeft ixx Fransch, Duitsch en Exxgelsch. Harry Langdon ,de bekende komiek, die vroeger veel optrad, zal weer in een groote film meespelen, en wel in My Weakness, met Liliaix Harvey en Lew Ayres. Voor de andere rollen zorgen Barbara Weeks, June Vlasek, Irene Ware, Susaxx Flemig en Heixry Travers. David Butler voert de regie over deze ope rettefilm, die onder leidixxg van Buddy de Sylva staat. Fox Film heeft Richard Whiting, de beken de componist, geëngageerd om gedurende het koxxxende jaar voor eenige films de schlagers te compoxxeeren. Hij zal o.a, de muziek en de woorden sclxrijvexx voor „My Weakness" en Paddy, the next best Thing" met Janet Gay nor en Warner Baxter. Van Mr. Whiting's hand zijxx vele schlagers, welke door Maurice Chevalier gezongen wer- deix in zijn films, o.a.„Louise" en „My Ideal"* Groote trionxphen oogstte Whiting met zijn, „Till we meet again". In de film Inge en de Millioenen met Brigitte Helm en Willy Eichberger zal Paul Wegener o.a. bekexxd uit De Golem, zijn eerste groote sprekende filmrol bij de Ufa vervullen, onder regie van Erich Engel. Een verdwijnende gevangenis bekende vrouwengevangenis in Parijs Saint Lazare ivordt afgebroken. Men venvacht dat onder de fundamenten van het gebouiv historische vondsten zullen xvorden gedaan. St. Lazare heeft irn vroeger eeuwen voor klooster gediend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 14