ALBERT VOGEL, t jan van riemsdijk „de hollanders". in uniform. nathan heeft mazzel. 1 uit de omstreken 1 ijmuiden haarlemmerliede bloemen daal DONDERDAG 9 NOVEMBER 1933 HAARLEM'S DAGBLAD 8 Albert Vogel ïs gisteren na een korte ziekte In den ouderdom van 59 jaar te 's-Gravenhage gestorven. Met Vogel is een merkwaardig iï guur heengegaan, een kunstenaar, die vooral in de eerste jaren van zijn optreden sterk de aandacht heeft getrokken en door zijn voor drachten, vooral van Starkadd. Oedipus en Coriolanus als declamator een grooten naam in ons land heeft gehad. De tragiek in zijn leven is geweest, dat de belangstelling in de voordrachtkunst bij het publiek in dezen tijd van jazz en bioscoop geen stand heeft ge houden. Vogel was dezelfde gebleven, doch het publiek was veranderd. Daardoor was hij in de laatste je ren, ondanks zijn ontegenzegge lijk groote gaven als declamator, reeds min of meer een „historische" figuur. De tijd van de declamators en daarom ook de tijd van Vogel was voorbij. Ik herinner mij nog zeer goed, dat ik Albert Vogel voor het eerst hoorde. Het was nu ongeveer 30 jaar geleden in een klein zaal tje te Dordrecht, waar hij Oedipus voordroeg en ik weet nog, dat Top Naeff. die voor mij zat, dien avond met Dr. Kieviet de Jonge vol enthousiasme over Vogel's voordracht sprak. Ook ik zelf was vol bewondering en ik heb die bewondering voor Vogel's werk ook latei- behouden, al heeft zich mijn oordeel in die Jaren wel eenigszins gewijzigd. Vogel had van moeder natuur zeer veel mee gekregen voor de voordrachtkunst: een krachtige, welluidende stem, een forsch fi guur, gevoel voor rhythme en klank, zijn lief de voor het woord, temperament, enthousias- meteen feilloos geheugen en een bewonde renswaardige wilskracht! Hij voelde vooral voor het forsche. het krachtige en het groote en er was zelfs een neiging naar pathos, die nu en dan gevaarlijk voor hem dreigde te worden. Vogel was een man vol tegenstrijdigheden. Ik heb dezen declamator, die zich in zijn voor dracht van Oedipus toch wel volkomen kun stenaar toonde zóó, dat o.a. Mendes da Costa.er in de meest enthousiaste termen over yschreef eens een bombastisch ouder- wetsch Vaderlandsch lied zien voordragen, geknield en met de Nederlandsche vlag in zijn hand. Op zoo'n moment ging men aan zijn artisticiteit twijfelen, Maar dan op een anderen avond sleepte hij je weer mee door zijn voordracht, sterk van plastiek, overdon derend van kracht en brandend van enthou siasme en dan boeide hij van het begin tot het eind. Hij had een vurig temperament en gaf daardoor eerder te veel dan te weinig, maar hij wist zich in tragedies als Oedipus en Coriolanus in het laatste vooral toch zoodanig te beheerschen, dat hij het klassie ke nooit geweld aandeed. Ik sprak reeds van zijn wilskracht. Die was werkelijk formidabel. Ik weet, dat toen Vogel officier werd, hij met de vreemde talen op vrij gespannen voet stond. Want Vogel was allerminst een geleerde. Maar met wilskracht, die bergen verzette, is hij Engelsch en Duitsch gaan studeeren en hij heeft het zoo ver gebracht, dat hij Lucifer van Vondel in het Engelsch in Amerika geheel uit zijn hoofd voordroeg, in Duitschland voor Ernst von Wildenbruch Das Hexenlied declameerde en groote bewondering oogstte bij niemand min der dan Carmen Sylva voor zijn voordrach ten van Heine, Wildenbruch, Felix Dahn en Tobler in het Duitsch. Albert Vogel was in hart en nieren roman ticus. Hij was soldaat en kunstenaar en hij was het beide met liefde. Hij was een enthou siast. die door zijn overredingskracht en zijn vuur anderen wist mee te sleepen. Soms twij felden wij wel eens, of het alles volkomen „echt" was, maar dat kwam dan alleen, om dat wij wat vreemd stonden tegenover zijn pathos, dat eigenlijk niet meer geheel van dezen tijd was. Opmerkelijk was het, dat Vogel, die als voordrachtkunstenaar het tooneel volkomen vulde en ein tragedie als Oedipus geheel alleen, tot leven wist te brengen, als acteur niet vol deed. Hij heeft eens de rol van Oedipus in een opvoering van de Kon. Ver. Het Nederlandsch Tooneel gespeeld en liet is een fiasco gewor den, zooals ook later zijn Pilatus in een open luchtvoorstelling dit werd. Maar als declama tor heeft hij toch wel een zeer eigen plaats in Nederland ingenomen. Wij mogen gerust zeggen, dat hij jaren lang de eerste voor drachtkunstenaar in ons land is geweest. Zooals hij was als mensch, was hij ook als kunstenaar: forsch, krachtig, enthousiast en vurig. Zoo zullen wij hem in onze herinnering steeds blijven zien. J. B. SCHUIL HET TOONEEL. EN Jan van Riemsdijk is op jubileum-tournee. Twintig jaar geleden is hij voor het eerst als dichter-zanger in het openbaar opgetre den en sinds dien dag is hij door ons land van Oofti naar West en van Noord naar Zuid getrokken met zijn Veluwsche liedjes en kent heel Nederland het altijd glunder-lachende, steeds opgewekte, vroolijke Veluwsche „boer tje", dat op alles en nog wat 'n liedje ge maakt heeft". Wanneer je v. Riemsdijk hoort en ziet. dan zou je zeggen, dat de mensch tnkel maar voor zijn plezier op de wereld is. Hij is althans op het tooneel een zoo zonnig mensch. dat hij ons allen inpalmt en ons onze zorgen voor eenige uren doet vergeten. Zoo was het ook gisterenavond, toen hij met zijn pet wat scheef op zijn hoofd en met zijn harmonica over zijn schouder in jubileum-stemming verscheen. Niemand in de zaal zal het zeker wel hebben gemerkt, dat Van Riemsdijk zwaar verkouden was en koorts had. Zijn gezicht was even glunder en zijn lach klonk even gul als altijd en hij zag er uit, alosf hij de gezondheid zelve was. Neen, wij toeschouwers in de zaal zijn er niets bij tekort gekomen en hij heeft ons weer in een stemming van onbezorgde vroolijk- heia gebracht als zoovele andere avonden in deze 20 jaar. Van Riemsdijk maakt zijn tournee met hetzelfde kleine ensemble, waarmee hij ook verleden jaar heeft gereisd, maar het pro gramma. dat hij bracht, was bijna geheel nieuw7. Hetty Verbeek zong weer liedjes, Ro bert Lang en Hans Snel waren haar twee paladijnen, maar de hoofdnummers waren toch telkens die, waarin vader Jan zelf op trad, altijd nog even jolig, glunder en opge wekt. Hij zong gisteren van de varkens en van de voetbalsport op de Veluwe en van Marietje en telkens weer met zoo'n animo, alsof hij zelf het meeste plezier er in had. Maar dat dit Veluwsche boertje au fond een artist is, dat bewijst hij in zoo'n enkel liedje als van den koloniaal, die na 20 jaar in zijn ouderlijk huis terugkeert en met al zijn her inneringen aan het verleden daar neer zit op zijns vaders ouden stoel. Wat werd dat fijn, ingetogen en met zuiver gevoel voorge dragen! Het was precies wat het wezen moest, niets te veel en niets te weinig. En welk acteur zou ooit een Veluwschen boer in al zijn eenvoud komischer, raker kunnen typeeren dan Van Riemsdijk het doet in de kluchtige scène „Bij den Fotograaf? Dat is wel degelijk kunst, die van Riemsdijk dan geeft. Het verdere programma is eigenlijk voor namelijk vulsel. Hetty Verbeek is een aardig zangeresje, en zij durft zich hoe langer hoe meer te geven wat vooral bleek in de zee mansliedjes maar een chansonnière zal zij vrees ik toch nooit worden, evenmin als Hans Snel en Robert Lang ooit als chan sonniers naam zullen maken. Maar als zij met hun allen onder aanvoering van Jan van Riemsdijk optreden, vormen zij gezamenlijk toch een opgewekt ensemble. In de zeemansliedjes en het slotnummer, waarin zij de Veluwsche bruiloftsliederen zingen en gezamenlijk in de „bus" zitten, zijn ze allen op hun best en brengen zij hun vroo lijke stemming ook over op de zaal. Het was weer een prettige, gezellige avond en het vrij talrijke publiek heeft zich koste lijk geamuseerd, vooral als vader Jan en de Vrouwe op waren. Alleen hadden wij wel wat meer van een jubileum-stemming op het too neel gewenseht.. Geen enkele krans, geen bloempje zelfs en dat bij een jubileum-tour neehet was wel wat erg nuchter en kaal. Maar Jan van Riemsdijk zal er zijn opge wektheid niet door verliezenhij zal ook zon der officieele redevoeringen en kransen steeds blijven de oolijke zanger van de Ve luwe. J. B. SCHUIL. Tooneelgezelschap „Masks and faces' Ten bate van de Kleine Theresia-stichting, tehuis voor onverzorgde zuigelingen en kleu ters tot 2 jaar, heeft het tooneelgezelschap „Masks and faces" gisteravond in den schouw burg aan den Jansweg een vertooning gegeven van het bekende detective-stuk „In uniform" door J. van Randwijk. Dit gezelschap, dat uit leerlingen en oud- leerlingen van het Roomsch Katholieke Ly ceum bestaat, heeft het spannende spel in een vlot tempo en met een vaardige virtuosi teit afgewerkt en hierbij door een keurige ver zorgdheid blijk gegeven van goeden smaak en artistieken zin. De spelleider S. van der Heyden heeft zijn taak met ernst en nauwgezetheid vervuld en de acteurs hebben ieder in zijn genre een aardige typeering ten beste gegeven. Alle zwaarwichtigheid en nadrukkelijkheid, welke soms aan dilettantenvoorstellingen zulk een traag en sleepend karakter kunnen geven, ontbraken; het bleef spel in de oorspronke lijke beteekenis van het woord: een genoeg lijk, half railleerend weergeven van de kwasi- ernstige gebeurtenissen en gesprekken, welke door den schrijver immers ook maar als een grapje bedoeld zijn geweest. Daarbij onthield men zich stipt van een al te klaarblijkelijke uitbundigheid, welke het effect van de puzzle verstoren zou. Zoo bleef tot het einde de il lusie bewaard en leefde men ook in de zaal met de misdaad en de misdadigers mee, zich, voorzoover men de geschiedenis nog niet kende, van scène tot scène afpijnigend met de vraag, hoe deze vork toch wel in den steel mocht zitten. De jeugdige leeftijd van de heeren-vertoo- ners brengt altijd het bezwaar mee voor de oudere rollen. Toeschouwers, die zich op het zelfde peil der jaren bevinden als de heeren Van Rossum en Oldenrode Senior zullen deze gelukkigen benijd hebben om hun slanke fi guur en tengere gestalte. Louter met een beetje wit door het haar maakt men nu een maal geen vijftigers en het verschil tusschen vader en zoon, dat in het gegeven geval wel wat al te uitsluitend uit het verschil in het aantal sterren op de kraag moest worden af geleid, zou door wat markanter schmink en wat vulsel onder de kleeren duidelijker zijn uitgekomen. Hoewel men ook in het moderne beroepstooneel dergelijke hulpmiddelen als bijzaken verwaarloost, blijft toch de opvatting recht behouden, dat alles wat de illusie kan ondersteunen, geoorloofd zoo niet geboden is. Bij dit vroolijke drama was het boven opge merkte inmiddels wèl bijzaak evenals enkele storende kleinigheden als bijv. de aankondi ging van nieuwe personages op het tooneel door een geheimzinnig metaalgerommel voor al, vermoedelijk veroorzaakt door een los liggende plaat, waarop de slachtoffers bij hun nadering achter de coulissen onverdacht trap ten. Maar dit verhoogde tenslotte misschien nog het sinistere effect. De hoofdpersoon, derechercheur Piek, heelt verpakt bij eiken flacon Karsote. Slechts gedurende beperkten tijd zal bij eiken flacon Karsote Inhalatie-middel een aardigen kunst zijden zakdoek worden verpakt. De zakdoek is een geheel kosteloos ge schenk voor ieder, die Karsote koopt tegen den gewonen prijs f 0.90 of f 1,35. De zakdoeken zijn in verschillende gekleur de dessins geweven, maar de mooiste zijn verpakt bij de flacons van f 1,35. Dit is nu een mooie gelegenheid om U zelf er eens van te overtuigen, dat Karsote U be schermt voor verkoudheden, influenza etc., Karsote is een nieuw, wetenschappelijk inha latie-middel, dat een zuiverenden. bacterie- doodenden damp verspreidt. Alles wat U doen moet is een paar druppels Karsote op Uw zakdoek te sprenkelen en den aangenamen damp die vrijkomt goed in te ademen. Koopt vandaag nog een flacon Karsote bij Uw apotheker of drogist en vraagt naar het speciale „Gratis Zakdoek Pak". (Adv. Ingez. Med.) een verre van gemakkelijke opdracht. De lange dialoog vergt een ijzeren geheugen; het speur derstype een intelligente mimiek en inzonder heid heeft de goede smaak van den speler het midden te zoeken tusschen de realiteit en de parodie. Zoo licht bederft men zoo'n figuur door hem te vulgair of te poenig voor te stel len en toch moet hij aan den anderen kant naast de correctheid van den man van bescha ving ook weer de ietwat rauwe resoluutheid van zijn beroep bezitten. Met al deze eischen heeft de vertolker van gisteravond op prijzens waardige wijze rekening gehouden. In de eerste acte. voordat de misdaad ge schiedt. is Van Roossum ng de spil waarom alles draait. Maar ook later blijft hij om zijn centrale positie temidden der overige dramatis personae een figuur van belang. De acteur van gisteravond heeft de illusie van een nerveus en kortaangebonden man met een waas van bezorgdheid over geheimzinnige aangelegen heden geschonken zonder den toeschouwer met ontijdige argwaan tegen den heer des huizes te vervullen. Kapitein Oldenrode, rustig in woord en gebaar, maar in zijn opstuiven voor de eer van den officiersstand wel wat zachtzinnig; de aanvankelijk te weinig forsch sprekende maar zich spoedig herstellende Evert; de grappige Jack, van wien men ondanks den boozen schijn met den besten wil geen kwaad kon gelooven; de joyeuse Jordaner, die, vrij moedig door een zuiver geweten, het dienst meisje hartkloppingen van angst bezorgde en zelfs den pienteren rechercheur met zijn bravour overblufte; de als een stormwind ter ontknooping binnenvallende „onbekende vrouw" en last but not least the glorius mask and face van de in 't nauw gebrachte Vir ginia, zij allen hebben hun aandeel in het succes van den avond, dat na het laatste vallen van het doek belichaamd werd in een berg bloemstukken en een ovatie van het oeddeels jeugdige publiek. Mogen de onverzorgde zuigelingen en kleu ters bij deze voorstelling eveneens wel zijn gevaren H. G. CANNEGIETER. R. K. Tooneelver. „Alberdingk Thijm". Onder leiding van den heer Gerard Nie- len heeft de gemengde Roomsch Katholieke Tooneelvereeniging „Alberdingk Thijm" Dinsdagavond in het gebouw Sint Bavo in de Smedestraat een vertooning gegeven van het blijspel Nathan heeft mazzel (Twee straten verder) van den Amerikaanschen tooneelschrijver Aaron Hofmann, dat door Joh. van Zuylen voor Holland bewerkt is. Deze vereen iging heeft ook ditmaal weer blijk gegeven van ernstigen arbeid, die met welslagen bekroond is geworden. Een. aar dige methode, welke ook voor andere dilet tanten-gezelschappen aanbeveling verdient, heeft zij hierbij toegepast door de rollen dubbel te laten bezetten. Hierdoor beschikt men niet alleen in gevallen van ziekte of andere verhinderingen over een invaller, maar bovendien verschaft men alle leden van de vereeniging gelegenheid, hun mede werking te verleenen. Het karakter van lief hebberij-tooneel, dat toch allereerst voor onderlinge en gemeenschappelijke oefening bestemd is en waarbij de publieke voorstel ling eigenlijk slechts als een pleizirige toe gift dient, komt bij deze methode geheel tot zijn recht. Wat den toeschouwer vooral heeft getrof fen, is de juiste toon, waarin men de ver tooning heeft gesteld. Een kleinburgerlijk Joodsch milieu met Joodsch pratende ac-^ teurs en Joodsche gijn, het leent zich maar al te zeer tot komisch effectbejag. En wan neer men aldus dit blijspel tot een klucht had doen ontaarden, zou het fijne en be minnelijke van de karakters en de situaties het publiek zijn ontgaan. De van begrip en goede stemming getuigende reactie van de zaal was wel het overtuigend bewijs, dat men deze voor de hand liggende fout heeft ver meden. De heer Joop Kruijver, die de rol van Na than's vriend Bill Lewis vervulde, had het typisch-Joodsche in gebaar, spraak en gri me sterker aangedikt dan Nathans zelf, die door den heer Dirk Vreeswijk zeer sober en zuiver gespeeld werd. Vermoedelijk is deze acteur een beminnaar van Jan Musch, wiens Joodsche typen hij tot voorbeeld kon hebben gesteld. Hij speelde Nathans meer in den geest van Musch dan in dien van Herman Bouber, die een jaar of drie geleden dezelfde rol alhier in den Stadsschouwburg vervuld heeft. Het is geen gemakkelijke rol, eerst den ar men schoenmaker uit te beelden, die met bovenmenschelijke goedheid heel de buurt op crediet laat leven, en dan plotseling over te gaan op den door zijn rijkdom tot wan trouwen en hardheid bekeerden parvenu. De heer Vreeswijk .heeft deze dramatische reu zenzwaai zonder ongelukken volbracht, al was zijn arme Nathan sterker figuur dan de trouwens im de werkelijkheid zoo goed als onbestaanbare „kwart-millionnair." Deze had wel een wat scherper gemarkeerden hu mor k-unnen verdragen. Maar met zijn twee strijd en de daaruit voortkomende losbar stingen van woede en kwaad humeur heeft de acteur hem toch levendig geteekend. De rol van Jane, het door de beide vrien den aangenomen dochtertje was toever trouwd aan mevrouw NielenVlekke, die het meisje, in haar botsing tusschen de aan hankelijkheid voor haar pleegvader en haar liefde voor Tom, gevoelig speelde, al leent zich haar ietwat forsche figuur misschien minder goed voor het door den schrijver be doelde meisjestype. Tom was verpersoonlijkt door den heer Cor Hoogenboom, die wel wat meer tempe rament in deze rol had kunnen leggen. De heer Herman Elferink had het in dezen ge makkelijker met zijn typeering van den slu- wen, uiterlijk zoo correcten advocaat. Heel goed was de heer Johan van der Putten als de spionneerende huisknecht, die meer wist dan hij wel mocht weten. ■De kleinere rollen waren onderscheiden lijk in handen van de dames Kitty Munnik- huis (juffrouw Tiamigan), Rika Hazebroek (Mollie) en Jeanne Rubeling (mevrouw Wat son) en de heeren Jac. van Elten (de collec tant), Henk Vallenduuk (Jimmie) en P. Rei- ber (de rechercheur) De regie heeft zich met nauwgezetheid van haar taak gekweten, al ging het massale ta fereeltje van den inval der buurtgenooten. die kwamen gelukwenschen op het gerucht van Nathan's fortuin, boven haar macht. Ook de tooneelaankleeding getuigde van overleg. Vooral de eerste acte met de kel derwoning en het venster beneden de straat, waar men de voorbijgangers ziet passeeren, plaatste de betrokkenen voor geen gemak kelijke taak. Inplaats van een als boeken kast geschilderd decor zou men in het ver volg liever een echte boekenkast moeten ne men. Al werd deze dan minder hoog, zij zou de ilusie toch beter verwezenlijken dan zoo'n doek, dat toch in een modern tooneel- aecor eigenlijk niet meer past. H. G. CANNEGIETER. INTERNATIONALE OPERAGEZELSCHAPPEN NAAR HIER. Impressario Ernst Krauss zal ook dit seizoen weer een reeks groote opera-voorstellingen in de hoofdsteden van ons land organiseeren. De bedoeling is niet solisten uit verschillende operainstituten tot een ensemble te combi neeren, maar bijzondere creaties van buiten- landsche opera-instellingen in Nederland te doen uitvoeren en wel door het volledige en semble: solisten, koor, ballet, orkest en zoo mogelijk met volledige decors. Het plan be staat, opera's in de Fransche, Duitsche, Ne derlandsche en Russische taal te geven. De impressario staat hieromtrent reeds in onder handeling met eenige bekende opera-instel lingen: Théatre Royal de la Monnaie, Brussel; de Russische opera te Parijs; Kon. Vlaamsche Opera te Antwerpen en eenige Duitsche opera's. De eerste voorstellingen zullen reeds vol gende week plaats vinden. Ter opvoering- komt „Fidelio" van Ludwig van Beethoven door het volledig opera-ensemble van Osna- brück in de geheele nieuwe ensceneering van Intendant Dr. Walter Storz (v.h. regisseur der Beiersche Staatstheaters en Münchener Fest- spiele) en onder "muzikale leiding van General- musikdirector Franz Rau. Het gezelschap be staat uit ca. 100 personen. De origineele decors en costumes zullen haar Nederland worden overgebracht. In Nederland heeft de eerste voorstelling plaats op Donderdag 16 November in het Ge bouw v. K. W., Den Haag. HENRI BOREL'S OPVOLGER Als opvolger van den heer Henri Borel is tot kunstcriticus van Het Vaderland benoemd dr. Menno ter Braak,thans leeraar te Rot terdam. HET EINDE VAN WATT EN HALF WATT? EEN HUNNER NAAR EEN ZENUW» INRICHTING OVERGEBRACHT. BERLIJN, 8 Nov. (V. D.) De onder den naam Watt -in de combinatie Watt en Half Watt bekende filmacteur Schenstroem Is, volgens een bericht in de Berlijnsche bladen, naar een zenuwinrichting overgebracht. Tij dens een filmopneming kreeg hij plotseling een aanval van razernij. HARLEKIJNTJE OP KASTEEL HEMEL HOOG. Van het tweede stuk van de Harlekijn serie. naar'de bekende boeken van Josephine Siebe, n.l. Harlekijntje op kasteel Hemel hoog, zal de eerste voorstelling gegeven wor den op Zondag 12 November in den Stads schouwburg alhier, door Anna Klaasen's Kindertooneel. Deze kindertooneelsfcukken zijn een ver volg op elkaar, maar men kan ze afzonder lijk ook genieten. Mevrouw Anna Klaasen heeft wederom de artistieke lei-ding, de mu ziek en liedjes zijn speciaal gecomponeerd en gedicht door mevrouw Anna Mouton, as costumes en decors zijn in Biedermeyer stijl gehouden. FRED MARION. De bekende gedachtenlezer en helder ziende Fred Marion, zal Zondagavond a.s. een séance geven in den Stadsschouwburg. Fred Marion is hier ook eenige jaren gele den opgetreden in den Stadsschouwburg en deed toen het publiek versteld staan over zijn inderdaad wonderbaarlijke prestaties. Ook in andere plaatsen had hij een bui tengewoon succes, zooals blijkt uit zeer gun stige recensies in bij voorbeeld, de Nieuwe Rott. Courant, het Dagblad van Rotterdam, de Maasbode, de Telegraaf, het Gron. Dag blad enz. Al die bladen spreken van. „ver bluffend", een „phenomeen", enz. UIT DE STAATSCOURANT. BURGEMEESTERS. Bij Kon. Besluit is, met ingang van 1 Dec. 1933. benoemd tot burgemeester der gemeen te Boskoop, mr. E. P. Verkerk, met toekenning van gelijktijdig eervol ontslag als burgemeester der gemeenten Hedel en Kerkwijk. VERWAARLOOZING VAN REGEERINGSKOEIEN. RUNDVEECENTRALE SCHULDIG, MAAR TOT INKEER. In de samenvatting welke wij gaven onder „Het Belangrijkste Nieuws" van het bericht over de af te slachten koeien voor de Crisis- rundveecentrale. vermeldden wij, dat de boe ren de regeeringskoeien vrijwel laten omko men in het veld. Het blijkt echter, dat den boeren hier hoe genaamd geen schuld treft, doch dat het de centrale zelf is. die zoo slecht voor de koeien zorgt. De betrokken koeien zijn reeds over genomen en de slechte onbegroeide weilan den, waarop zij zonder voedsel zijn, behoo- ren onder de Centrale. Inmiddels heeft de directeur daarvan toe gezegd, dat maatregelen genomen zijn om de ergerlijke toestanden te voorkomen. Hoog- drachtig vee mag niet ingeleverd worden, en de directie vraagt aangifte van feiten, indien deze geconstateerd worden. Het lid der Tweede Kamer, mevrouw Bak kerNort heeft den minister van Waterstaat vragen gesteld over het vervoer der regee ringskoeien. waarbij ook het principe „Ze moeten toch dood" opgeld schijnt te doen. Het hoofdbestuur der Nederlandsche Ver eeniging tot Bescherming van Dieren deelt naar aanieiding van den stroom van klach ten over het afslachten van drachtige run deren en misstanden daarbij, mede, dat het zich van stonde af aan, tot de autoriteiten met de uitvoering daarvan belast en enkele dagen geleden tot den betrokken minister heeft gewend. BESOMMINGEN. Trawlers: Antje Ro. 15 135 manden f 1280. Gerberdina Johanna, IJm. 38. 400 manden f 3750. Amsterdam. IJm. 58, 500 manden f 2430. Neptunus IJm. 87 75 manden f 1300. Adelante IJm. 19 390 manden f 1860. Invierno IJm. 158, 160 manden f 1180. Adriatic IJm. 18, 290 manden f 1770. Liesbeth Betty IJm. 183, 320 manden f 1890. Kotter: 7 395 f 600. Loggers: KW. 108 f 430, K.W. f 520. K.W. 162 f 520. MARKTPRIJZEN. Tarbot per K.G. f 0.95—f 0.60. Griet per 50 K.G. f 29—f 14. Tongen per K.G. f 1f 0.60. Groote schol per 50 K.G. f 25. Middelschol per 50 K.G. f 26. Zetschol per 50 K.G. f 27.50—f 21. Kleine schol per 50 K.G. f 24—f 4.90. Bot per 50 K.G. f 8. Schar per 50 K.G. f 14.50f 1.50. Tongschar per 50 K.G. f 30—f 23. Rog per .20 stuks f 16—f 8. Vleet per stuk f 0.75f 0.60. Kleine poon per 50 K.G. f 8f 4.10. Groote schelvisch per 50 K.G. f 40f 30. Middelschelvisch per 50 K.G. f 28f 22. Kleine middelschelvisch per 50 K.G. f 20f 9 Kleine schelvisch per 50 K.G. f 9f 3.10. Kabeljauw per 125 K.G. f 56f 25. Groote gullen per 50 K.G. f 20f 9. Kleine gullen per 50 K.G. f 10f 4. Leng per stuk f 1.50f 1. Heilbot per K.G. f 0.85—f 0.55. Wijting per 50 K.G. f 4.30f 0.60. Koolvisch per stuk f 1.05f 0.18. Makreel per 50 K.G. f 10f 9.50. Versche haring per kist f 3.60f 2.60. Groote hake p. 125 K.G. f 104—f 100. Middel hake per 125 K.G. f 104. Klein middelhake per 50 K.G. f 40f 38. Kleine hake per 50 K.G. f 25f 16.50. RAAD. Er wordt een vergadering van den Ge meenteraad van Haar lemmer lie de en Spaarn- woude gehouden op Vrijdag, den 10 Novem ber 1933, des voormiddags te 10 uur. Onderwerpen te behandeling: 1. Ingekomen stukken. 2. Verkoop bouwterrein aan de Min. Cort van der Lindenstraat. 3. Personeele belasting koffiehuizen, enz. 4. Afwijking art. 16 der Bouwverordening. 5. Vergoeding bijzondere scholen over 1931. 6. Voorstel wederinvoering rondvraag. DE RONDVRAAG IN DEN RAAD. Naar aanleiding van het voorstel van vier leden van den Raad tot het weder invoeren van de rondvraag bij de raadsvergadering, welk voorstel in handen van B. en W. werd gesteld om advies, deelen B. en W. thans mede: Nog slechts korten tijd geleden werd door den Raad met groote meerderheid van stem men besloten tot afschaffing van de rond vraag. B. en W. kunnen niet inzien, dat het verval len van de rondvrhaag een goede behartiging van de belangen der gemeente op eenigerlei wijze heeft geschaad. Ook overigens meenen zij de noodzakelijkheid van de wederinvoering- van de rondvraag zeer in twijfel te moeten trekken, waarom zij adviseeren niet op het voorstel in te gaan. BLOEMENDAALSCHE REDDINGS BRIGADE. Dr. C. G. J. Bos, die gedurende eenige ja ren leider is geweest van den medischen cursus der BI. Reddingsbrigade, heeft tot grooten spijt der deelnemers aan den cursus, het leiderschap moeten neerleggen, daar hij op den door de leden meest gewenschten avond geen tijd kon vinden. Dr. van Oldenborgh te Bloemendaal heeft zich bereid verklaard, den nieuwen cursus, welke aanvangt op Vrijdagavond 10 Nov. in de O. L. school te Overveen, te leiden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1933 | | pagina 8