H.SWAAP
FAUNA
16
VITTE-KRUIS POEDERS.'l
Firma Bernard J. v. Uernt
Verwulft 9 Groote Houtstraat 62-67
(ftooit öktwtmp
BIECOSTOFZUIGER
WÏÏRL.
RADIO
ïïlalen -Groenten
Kunsttanden f 1.50
Geheel gebit f 37.50
TIJDELIJK
Tandheelk. Kliniek
halve prijzen te handhaven.
JlCGCU
HULEX
„DUTIM"
OEGSTGEEST
WOENSDAG 17 JANUARI 1934
HAARLEM'S DAGBLAD
8
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL.
THALIA.
CRAAF-LOODCIETER.
Na den welgeslaagden liefdadigheidsavond,
waarop Thalia haar begunstigers zooveel ge
zonde vroolijkheid heeft bezorgd, is dit Haar-
lemsch Gemengd Tooneei voor Roomsch Ka
tholieken het blijspel getrouw gebleven. En
ook nu weer was de zaal van den Schouwburg
aan den Jansweg gevuld met een dankbaar
publiek, dat van harte genoot van de zonder
linge situaties, waarin een persoonsverwisse
ling de familie op het tooneei telkens bracht.
Men moet zulk een geschiedenis niet aan de
werkelijkheid toetsen, want dat eon patri
cisch bankiersgezin, dat tegelijk de komst
van den loodgieter en het bezoek van een
jeugdigen graaf, die naar de hand van de
dochter komt dingen, met elkander verwart,
is de ongelooflijkheid zelf. Maar als zooiets is
verzonnen louter om wat onschuldig vermaak
te schenken, neemt men het niet zoo nauw.
De schrijver van het stuk of eigenlijk
zijn het er twee. de schrijvers aan hebben
de wel wat onmogelijke tegenstelling trachten
te verzachten, door vooraf het publiek op de
hoogte te stellen, dat het grafelijk jong-
mensch een tijdlang in de wildernis op expe
ditie is geweest en hierdoor zijn nette manie
ren heeft afgeleerd. Toch' moet men al een
paar onnoozele kippen zijn als Julie, de oud
ste dochter van den bankier en haar tante,
die de plaats van de overleden moeder in
neemt. om in dezen ongelikten volksjongen
een zelfs verwaarloosden graaf te zien.
De tegenstelling kwam te scherper uit. daar
zoowel het bovengenoemde tweetal aristo
cratische dames onderscheidenlijk door Mary
van Leeuwen en Coby Dingerdis als de
pseudo-graaf en loodgieter door Guus van de
Veldt zeer markant werden gespeeld.
Laatstgenoemde belichaamde zijn rol in
uiterlijk, stem en manieren waarlijk natuur
getrouw en deed ook goed uitkomen, dat hij
zijn bedrog eigenlijk heelemaal tegen zijn
goede inborst in pleegde, louter als slacht
offer van den opzettelijken en doortrapten
bedrieger Villet, die hem voor honderdvijftig
gulden had omgekocht.
Het effect werd verhoogd, doordat men
voor den gewaanden en den echten graaf
twee typen had uitgezocht van ongeveer ge
lijke gestalte. Toch liet Mart. Lange veld,
die de rol van den echten graaf speelde, ook
in zijn loodgieterspakje voldoende den be
schaafden ondergrond doorschemeren om
2ijn optreden aannemelijk te maken. In zijn
scènes met Ans Assendelft als het jongere
zusje Irma wist hij den goeden toon te tref
fen.
Deze Ans Assendelft had wel de dankbaar
ste rol van den avond. Tegenover de stijve
deftigheid van de twee dames met de
„uitgestreken gezichten" was zij de flap-uit
en robbedoes, die op voet van gelijkheid om
gaat met het personeel en de leveranciers en
hierdoor heel wat meer hoort over hetgeen
er in de wereld en ook in haar eigen gezin, te
koop is dan de tante en oudere zuster, die in
hun boosaardige onnatuurlijkheid zich van
haar omgeving afsluiten, Mejuffrouw Assen
delft had echt pleizier in haar- rol, wierp haar
ondeugendheidjes met het juist effect de zaal
in en was op de onstuimige reacties van het
publiek klaarblijkelijk bedacht, zoodat zij
rustig den tijd nam en zich niet van de wijs
liet brengen.
Een aardig gegrimeerd oudemannenfiguur-
tje had Ton Speelman van den vader ge
maakt, die zijn rondborstig lievelingskind de
hand boven het hoofd hield en op zoo zacht
aardige en sympathieke wijze de hem toe
gebrachte slag van het noodlot droeg.
Martien Maste was de gluiperige huis
vriend, die de bankiersdochter om haar geld
wil trouwen, maar nog te rechter tijd wordt
ontmaskerd. Het gelukte ook dezen acteur
den indruk te wekken, welken zijn rol ver
onderstelt; hij was, zonder overdreven te
zijn. een echt „gemeen individu".
Aan Piet Loerakker was de bescheiden rol
van den huisknecht toebedacht, die in dit
geval echter nog al wat handeling meebrengt
en ook af en toe het een en ander heeft te
zeggen. Goed van toor. was zijn optreden
tijdens het gesprek, dat hij met den ge-
waanden loodgieter over de familie voerde,
toen eerstgenoemde kwasi bezig was met het
repareeren van een slot.
Men kreeg van het interieur overigens niet
den indruk, dat men zich bevond in de wo
ning van een aristocratisch bankier. Het
decor deed meer denken aan de huiskamer
van een welgesteld burgermans gezin.
H. G. CANNEGIETER.
Wedstrijd Jacob van Lennep.
LITTERIS SACRUM.
Mejonkvrouwe de la Seiglière.
Op den derden wedstrijdavond van Jacob
van Lennep heeft „Litteris Sacrum" uit Lei
den ons gisteren Mejonkvrouwe de la Seiglière
van Jules Sandeau gebracht. Wat al mooie
herinneringen heb ik van vrogere opvoerin
gen van dit bekende blijspel bewaard. Daar
was de prachtige voorstelling, die Willem
Royaards er indertijd ik meen in 1911
van heeft gegeven. De première met Willem
Royaards als de Markies, mevrouw Royaards
als Helène, Sophie de Vries in de rol van ae
Barones de Vaubert, Jan Musch als Mi'. Des-
tournelles en Co Balfoort als Bernard Stum-
phy had dadelijk een overweldigend succes
en de Markies de la Seiglière is een triomf
voor Royaards geworden Royaards had een
groote voorliefde voor deze rol, en hij koos het
stuk van Sandeau dan ook uit voor zijn zilve
ren jubileum, dat hij in 1912 vierde. Nog al
tijd bewaar ik met pièteit het exemplaar van
het mij door hem na zijn jubileum toegezon
den boekwerk van zijn vertaling van San-
deau's blijspel, waarin het door hem gesig
neerde bekende portret van den Markies is
opgenomen.
Maar ik herinner mij ook nog een anderen
Seiglière. één. die zeker niet onderdeed voor
dien van Royaards. Het was die van Derk
Ha snels. Ik was nog heel jong het is bijna
al 45 jaar geleden dat- mijn ouders mij mee
namen naar de voorstelling van het oude
en toen zoo beroemde Rotterdamsch Too-
neelschap van Le Gras en Haspels, en zoo
groot was de indruk, dien dit stuk met zijn ro
mantisch gegeven op mijn jeugdig gemoed
maakte, dat ik nog duidelijk den Markies van
Derk Haspels voor mij zie. Marie van Eysden
Vink toen nog Marie Vink speelde He
lène, Frits Tartaud Bernard Stumphy. De ver
dere rolverdeeling ben ik vergeten. Het groote
verschil van opvatting van de rol van den
Markies tusschen Royaards en Haspels was,
dat Royaards hem meer als een wel zeer gees-
tigen maar toch min of meer plompen fand-
edelman speelde. Derk Haspels hem gaf als
een wat geborneerden, maar een verfijnden
aristocraat in hart en nieren.
Het was mij een genoegen dit stuk uit het
oude. bepoefde Fransche repertoire weer eens
terug te zien. Zeker, het blijspel stamt uit een
anderen tijd, wij glimlachen even om zoon
alleenspraak van barones de VauJbert in vol
gezelschap, wij schudden wijsneuzig ons hoofd
bij de pathetische en pasklaar gemaakte slot
scène. maar wij zijn aldoor vol bewondering
voor den voornamen. Franschen geest uit de
negentiende eeuw. Want. niet waar? wat tin
telt- dit werk van esprit, van sprankelend ver
nuft. Welk een heerlijke schepping is die
markies de la Seiglière en wat een kostelijk
speelstuk is dit tooneelspel van Sandeau! Ik
geloof zeker, dat wanneer een onzer beroeps
gezelschappen Mejonkvrouwe de la Seiglière
nog eens in een voortreffelijke bezetting op
het repertoire bracht, dit blijspel het nog uit
stekend bij het tegenwoordig publiek zou doen.
Het succes dat de Leidenaars gisteren in
den kring van Jacob van Lennep er mee had
den. was zeer groot. Onze gewoonte getrouw,
zullen wij ons van een bespreking van de op
voering voorlccpig onthouden en komen wij
daarop terug. nad"t de jury den uitslag be
kend heeft gemaakt.
J. B. SCHUIL.
MUZIEK
CONCERT DER H. O. V.
Hoewel niet als zoodanig aangekondigd, was
de uitvoering van Brahms' Serenade op. 11
vermoedelijk een -première voor een H. V.-
concert. Het werk dat zich. naar zijn karak
ter misschien nog meer bij de oude divertimen-
ti dan bij de eigenlijke serenades aansluit is
geschreven in 1857, dus in den tijd toen
Brahms als 24-jarige een betrekking aan het
hof te Detmold had. Oorspronkelijk was het-
als octet ontworpen; door toevoeging van
blaasinstrumenten groeide het tot orkeststuk.
Een nog ingrijpender gedaanteverwisseling
onderging de Symphonic in de d kl. t. waaraan
B'rahms van 1853 af werkte, maar die ten
slotte veranderde in het eerste Klavier concert
op. 16, dat in 1861 als zoodanig verscheen. De
Serenade toont over 't geheel een streven naar
't vermijden van buitensporigheden, naar het
spreken eener eenvoudige muzikale taal. Dat
de denkende contra-puncticus toch nog wel
eens voor den dag komt, is geen wonder. Max
Reger zou het ons later in zijn Serenade op.
95 nog wel anders laten zien! De nog onvol
komen rijping van Brahms' compositietalent
openbaart zich in zijn eerste Serenade eens
deels in een te groote uitspinning van de Alle
gros en van het Adagio en in thematische on
zelfstandigheid. Het begin doet aan
een Syamphonie van Hay-dn denken, het
laatste der beide Scherzi heeft een beden
kelijke overeenkomst met het Scherzo-Trio
van Beethoven's 2de Symphonie, het Rondo
herinnert aan de Finale derzelfde Sympho
nie. Dat het "thema van het eerste Scherzo
anticipeert op dat van het Scherzo uit zijn ei
gen 2de Klavierconcert op. 83 is hem niet eu
vel te duiden; de voortzetting er van in de
Serenade wijst op Bach, die in het Klavier
concert is door en door Bramhs.
Het begin van het Menuetto wijst naar het
derde deel van zijn eigen 2de Symphonie op.
53; de „Murky"-bas is in het eerste werk af
wisselend aan fagot en cello, in het tweede
uitsluitend aan de cello toebedeeld. De luch
tige toon eener serenade-muziek is in de
vlugge doelen over 't algemeen volgehouden.
Kan men bij het eerste Allegro in gedachten
een vroolijken. bij fakkellicht optrekkenden
stoet zien, het eerste Scherzo zou de rede
voeringen in academische kringen kunnen
suggereeren. Het Adagio valt eenigszins uit
den serenade-toon. of men moest zich naar
Venetië verplaatst wanen; meer kleur
verschil en minder lengte waren voor dit stuk
misschien van voordeel geweest. Teer-melo-
disch is het Menuetto; de volgende twee ge
deelten hebben een vroolijk karakter.
We mogen Frits Schuurman voor de ken
nismaking en voor de frissche wijze waarop
hij het deed vertolken dankbaar zijn. Een
herhaling zal kleine oneffenheden nog kun
nen doen verdwijnen.
Kort vóór het begin van het concert der
H. O. V beluisterde ik een radio-uitzending
van Hilversum, een strijkkwintet van Dvorak,
waaraan Henk van Wezel als cellist mee
werkte. Dat duurde tot half acht; een uur
later was hij in onze concertzaal aanwezig
om als solist met het concert van Eugen
d' Albert op te treden. Hij had dus nog volop
gelegenheid om zich hier in te spelen en
kwam dan ook ondanks de voorafgegane in
spanning en haast volkomen paraat voor den
dag. De solist beheerschte het werk volko
men; geen misgreep, geen onzuiverheid
schaadde de schoonheid der interpretatie; al
leen kwam het me voor dat het instrument
in de lagere registers minder vol van toon
was dan in de hoogere. Over dit cellocon
cert heb ik bij gelegenheid eener vroegere
auditie al eens geschreven. Het is een zeer
symp'nonisch behandeld werk dat mooi the
matisch materiaal, interessante bewerking
en welluidende instrumentatie toont, echter
voor een concert wat zwaar op de hand blijft,
uitgenomen de stretta der Finale, die eenige
overeenkomst heeft met die van Beethoven's
Trio op. 9T. Het behoeft geen betoog dat de
voortreffelijke cellist op een groot succes
mocht bogen; dit was dan ook volkomen ver
diend.
Dvorak's Symphonie „A.us der neuen Welt"
vulde het tweede deel van den avond. De
„rasmuzikant" zooals Dvörak vaak genoemd
wordt, heeft heel wat geschreven dat meel
den handigen doorkneden vakman dan den
geïnspireerden kunstenaar toont. Het bo
vengenoemde kwintet gaf er nog een voor
beeld van. Niet aldus zijn 5de Symphonie.
Hier is bezieling, warmte, hartstocht in en
die hebben het werk geliefd gemaakt.
Schuurman heeft het met groote toewijding
en intelligentie gegeven. Zijn vertolking was
fijn gedifferentieerd, liet de vele schoonhe
den uitkomen en zorgde voor een groote lijn
die van 't begin tot het eind spanning en
een mooie stijging inhield. Ook het orkest
was goed op dreef en in 't bijzonder hadden
de blazers een gelukkigen avond, zoodat de
uitvoering dezer symphonie tot de beste be
hoort die ik me van dit werk kan herinneren.
Een mooie bloemenhulde begroette den di
rigent bij den aanvang van den avond, een
langdurig applaus beloonde hem en het or
kest aan het slot.
?L. DE JONG.
SPORT EN SPEL
VOETBAL
ZAL HAARLEM DEN DANS
ONTSPRINGEN?
Sinds den laatsten Zondag is de positie van
Haarlem opeens vrij bedenkelijk geworden,
't Gooi, dat gedurende de heele competitie
op de laatste plaats heeft gestaan, won Zon
dag vrij onverwacht van Hermes-D. V. S. en
Haarlem verloor volgens verwachting van
Ajax, zij het ook met heel wat minder spre
kende cijfers, dan velen wel gedacht zullen
hebben. Intusschen heeft deze hoogst eer
volle nederlaag Haarlem weer twee punten
gekost. Gelukkig geeft die 32 hoop op de
toekomst. Een 6—0 of 71 uitslag zou heel
wat hopeloozer zijn geweest. In Amsterdam
was men het er j.l. Zondag algemeen over
eens, dat de verjongde Haarlem-ploeg uitste
kend gespeeld heeft en dat zij zich voorals
nog niet bezorgd behoeft te maken.
Al te gerust zal men echter in het rood-
broekenkamp niet zijn. want het verschil
tusschen 't Gooi en Haarlem bedraagt nu
nog slechts twee punten en nu wil het toeval,
dat deze twee partijen elkaar a.s. Zondag op
het terrein aan den Schoterweg zullen ont
moeten. Dat wordt dus een „big match", die
voor onze stadgenooten en ook voor de Hil
versummers hoogst belangrijk geacht mag
worden. Wint Haarlem, dan wordt haar voor
sprong weer vier punten, met als gevolg een
rustiger afwachten van het verder verloop
der competitie. Maar wint 't Gooi. dan staan
de partijen precies gelijk en dan is oppassen
dringend geboden.
Met deze mogelijkheid rekening houdende
hebben we eerst het verdere programma van
deze twee clubs na Zondag 21 Januari be
studeerd.
Haarlem moet dan nog thuis spelen tegen
Sparta en A. D. O. en uit tegen Feijenoord
en Z. F. C. Deze vier wedstrijden kunnen in
het gunstigste geval zes punten opleveren
(we rekenen op een nederlaag in Zaandam);
dan wordt het punten-totaal, mits a.s. Zon
dag van 't Gooi gewonnen wordt, 15.
Het programma van 't Gooi luidt als volgt:
thuis tegen H. F. C. en Z. F. C. en uit tegen
Sparta en Ajax. Dat is een heel wat zwaarder
opgaaf. De twee uitwedstrijden leveren zeer
vermoedelijk niets op. En de twee ontmoe
tingen op eigen grond hebben waarschijn
lijk slechts een oogst van twee punten. Dan
zou het punten-aantal van 't Gooi aan het
eind van de competitie (ook weer veronder
steld dat de Hilversummers a.s. Zondag een
nederlaag lijden) slechts 7 bedragen, een
aantal dat de roodbroeken nu reeds bezitten.
Dus ook wanneer a.s. Zondag de twee pun
ten mee naar Hilversum gaan,, dan staan de
papieren van Haarlem er nog het gunstigst
voor, want dan zou het punten-aantal
althans volgens onze prognostic van de
roodbroeken 13 bedragen en van 't Gooi 9.
Maar onze lezers weten, dat bij voetbal de
meest onverwachte verrassingen mogelijk
zijn. Het kan precies andersom gaan, dan in
dit stukje is geschreven. De roodbroeken we
ten dus wat hun in de eerstvolgende weken
te wachten staat.
ZWEMMEN
ZWEMFEEST ARBEIDERS
SPORTBOND.
De afdeeling Haarlem van den Nederl.
Arbeiderssportbond heeft in Stoop's Bad
een zwemfeest georganiseerd, dat uitstekend
geslaagd is. De deelneming was heel groot;
o.a. waren ruim honderd leden uit Amsterdam
aanwezig. Verder ook zwemsters en zwemmers
uit Den Haag en Utrecht. In de verschillen
de nummers werd vaak een heftige strijd ge
leverd en een gebruikelijke pantomime zorgde
voor een hoogst genoeglijk kwartiertje.
Een waterpolowedstrijd tusschen de af
deeling Haarlem en de vereenig'ing „Water-
vrienden" uit Amsterdam eindigde met een
20 overwinning voor de Amsterdammers.
De verdere uitslagen luiden als volgt:
50 M. vrije slag dames: 1. Mej. B. Blok te
Amsterdam, in 37 3/5 sec.; 2. Mej. N. Sijfer te
's Gravenhage in 42 4/5 sec.; 3. Mej. M. van
Lingen te 's Gravenhage in 44 sec.
50 M. schoolslag dames: 1. mej. N. Lee-
naards, Den Haag in 44 2/5 sec. 3. mej. N.
Sijfer, Den Haag in 46 sec.; 3. mej. N. Lin
deman, Haarlem in 46 4/5 sec.
100 M. schoolslag heeren: 1. F. Reinecke,
Den Haag, 1 min. 26 sec.; 2. G. Coreen, Utrecht
1 min. 30 sec. 3. M. de Rooy te Amsterdam
1 min. 33 sec.
De gemengde estafette zes maal 50 M. werd
gewonnen door Den Haag in 4 min. 15 2/5
sec. No. 2 werd Amsterdam I in 4 min. 29
sec.- en No. 3 Den Haag III in 4 min 31 2/5
sec.
De heer E. Kupers, voorzitter van het N.V.V.
sprak een enthousiast propagandistisch
woord.
HET ZWEMFEEST VAN H. V. G. B.
Nu de inschrijving voor het zwemfeest van
H. V. G. B.. dat a.s. Donderdagavond in
Stoop's Bad wordt gehouden, gesloten is, kan
worden medegedeeld, dat niet minder dan elf
vereenigingen, alsmede 7 schoolploegen zul
len deelnemen. Van de bekendste dames noe
men wij J. Selbach (A.D.Z.), Coba Huybers
en A. Laddé (het IJ). Bij de heeren zijn o.a.
voor J. C. Scheffer (D.J.K.), recordhouder
100 Meter vrije en 100 Meter rugslag, S. L.
Mooi (H.P.C.), kampioen van Nederland 200
M. vrije slag. Jan van Hemsbergen (Haar
lem), C. Zeeman (Haarlem). P. Rol (H. V.
G. B.) en J. L. Stotijn. kampioen van Neder
land schoonspringen. Vooral de strijd op de
100 Meter vrije slag tusschen Scheffer en
Mooi wordt met spanning tegemoet gezien.
BILJARTEN.
CLUBKAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND
DRIEBANDEN GROOT-BILJART.
„Rotterdam" wint den titel.
De strijd om den nationalen titel in 't drie-
bandenspel op de mach-tafel tusschen de 1ste
klasse teams van: de B. C. der „Sociëteit-
Vereeniging" alhier (winnaar van 't vorig
jaar), de B. V. ..K. R. A. S." uit Amsterdam en
de B. V. „Rotterdam" uit de Maasstad is ge
ëindigd met een overwinning voor de Rot
terdammers. zoodat zij beslag legden op het
kampioenschap.
De laatste strijd ging tusschen „K. R. A. S."
en ..Rotterdam te Amsterdam gehouden.
Eeide vereenigingen hadden nog kans op
den begeerden titel, zoodat deze zes partijen
onder groote spanning werden gespee'd:
verschillende partijen eindigden met gering
verschil. Tenslotte bleven de Rotterdam
mers meester van het terrein; zij wonnen 4
van de 6 partijen en behaalden daarmede het
clubkampioenschap voor het seizoen 1933/34.
Gedurende eenige weken
Diverse soorten Karpetten, waaronder
ook eenige Darrab Karpetten van de
Koninklijke Vereenigde Tapijtfabrieken,
Coupons Loopers - Tapijt en Inlaids
Wollen en Donzen Dekens - Spreien
en eenige Meubelen.
SITTERS v. d. KAR KRUISWEG 60 TEL. 16659
CTS. PER WEEK
ZONDER vooruitbetaling
Vraagt gratis demonstratie
OHZf PCLIKAAfl PECEfUAMCPI f3C=
JROTIEEREH REOEKEnWlriD.
iitiluiltnd Kleedini) paar Maal.
MEVROUW, Bel op 14637
voor uw gebruikte meubelen en
zolderopruimingen te verkoopen
Ged.O.Gracht 17, J. VELLEMAN
„CUBA OVERAL"
G-CEXTS SIGAAR zonder weerga
13 c.M, lang
F. J. MARTENS, Doelstraat 33
Telefoon 15825
Voor Uw huisdieren
Haarl. Dierenasyl
Parklaan Tel. 12292
te»
NG
KRUISWE&dO HAARLEM TEL IÓÓ50
WAAROM KOOPT U
en neemt U alle risico zelf?
VOOR 60 CENT PER WEEK
terhuren wij U doorloopcnd
een modernen STOFZUIGER
merk „PRIMO" ter waarde van
125.—.
Reparaties en onderhoud
GRATIS!!!
DE STOFZUIGER CENTRALE
H A G E M A N
Ged. Oude Gracht 52, Tel. 12762
STOFZUIGERS.
Voor Pianostemmen
W. BOEREE Schagchelstr. 16
'Tieleman cDros
LEIDEN
163 Groote Houtstraat 169
Telefoon 1G454
A'.les inbegrepen Langdur. gar.
Spreeku. dag. v. 9-4 's av. 7-8.30
Donderdags alleen van 24
PROFITEERT VAN DE GELEGENHEID.
WIJ RUIMEN OP.
Polar-Cup f 15.—, Orion f 20.—, Western-Electric f 25.—,
Nilfisk 25.-. Electro-Lux 25.-, Ritsema 25-, Vampyr f 30.-,
Excelsior ƒ30.-, Premier Junior ƒ30.-, Regina ƒ30.-, Wonder-
Lux 30.-, Protos f 35.-, Premier-Duplex ƒ.40.-, enz. enz.
DE STOFZUIGERCENTRALE P. ELZERMAN,
ZIJLSTRAAT 87 Telefoon 16431
VOORHEEN
Kunsttanden f2.50, f 3.50 thans f 1.25, f 1.75
Geheel Gebitf 50.-, f75.-, f 100.- thans f 25.-, f 35.-, f 50.-
MET GARANTIE.
P1INLOOS TREKKEN.
Rijksstraaiweq - Haarlem-Noor.;
Spreekuren dagelijks van 912. 2 4.
Dinsdag en Donderdag, 's avonds van 6.30—8 uur
Aangezien LOONSVERLAGINGEN nog steeds geen einde
hebben genomen, BESLOTEN WIJ BOVENSTAANDE
Kousen - CORSETTEN - Tricotages
Opgericht 1886 24 Filialen
CORSET-GORDEL
(COMBINATIE VAN CORSEI
BUIKBAND)
voorpand van allerbestebuikband-
elastiek met extra onderband, busc-
sluiting, extia lang achterpand van
prachtige beige satiin-
stof met vetersluïling, u
4 jarret., thans slechts
AMSTERDAM (lOFil.) HAARLEM.
LEIDEN, DEN HAAG (2 Filialen),
ROTTERDAM (4 Fil.L ARNHEM,
APELDOORN, DEN BOSCH EIND
HOVEN. UTRECHT, HILVERSUM.
Vier moderne Paskamers
CR. HOUTSTRAAT 71
HAARLEM
TELEF. 13020
ALS DE GRIEP J-YN
Z'N KLAUWEN HEEFT,
GEBRUIKT DAN
ZIJ HEBBEN KOORTSVERDRIJVENDE, PIJNSTIL-
LENDENEN OPBEURENDE EIGENSCHAPPEN.
PRIJS PER POEDER 5CT.
PER DOOSJE VAN 12 STUKS 45 CT.
VOOR NEDERLAND: