m ét VAN Pi 3 Snufjes op de Damesbeurs bij ALINK ELK DER ±10.000 GEBEURTENISSEN 35 BIOSCOOP. KEESINGS HISTORISCH ARCHIEF Keesings Historisch Archief JEESteBEEaB-tiij» t v r v IMIMIIILT©[M BiMIHl KLOP-VEEG-STOFZUIGER Stand 2e. Veiligheidspan 3e. Boterbal apparaat De Man van Deventer op de Dameskroniek ZATERDAG 7 APRIL 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 7 naar de beurs alleen tot haar huishoudelijke stichting gaat; opdat ze er zich vermake heef1; men werkelijk alleraardigste attracties uitge dacht. Ten eerste de bovengenoemde in den vorm van Rodi Roeters. „The Jewels" of Freddy Zay; in de tweede, maar lang niet laatste het Electro-Glashuis, het huis van de toe komst. naar met zegt; geheel opgetrokken uit staal en glas, terwijl er in het huis geen an dere licht- warmte- of krachtbronnen zijn te vinden dan electriciteit. Dat de modeshow van het Amsterdamsche Indanthrenhuis heel wat aandacht zal trek ken is ontwijfelbaar. Modeshows zijn nu een maal voor iedere vrouw verleidelijker dan voor Adam eenmaal dp appel van Eva en waar die modeshow bovendien in den vorm van een soort van „sketch" is gegoten, terwijl alle fleurige zomersche toiletjes, die er in wor den gedragen door de verschillende manne quins of actrices, hoe moet ik ze in dit geval noemen? gegarandeerd zon-, lucht- en lichtecht zijn. zal het ook hier in het boven zaaltje wel niet aan de noodige belangstel ling ontbreken. En de groote attractie van de beurs, de z.g. Usmenschen, bewoners van IJsland met zeer sterke albino-eigenschappen, namelijk bui tengewoon veel volkomen wit haar, roodach tige oogen en een teere, blanke huid, gekleed jn alleraardigste nationale costuums, zal waarschijnlijk ook de noodige bezoekers trek ken, zoodat de iets schemerige tent albi no's hebben namelijk zwakke oogen en kun nen slecht veel licht verdragen waarschijn lijk wel steeds vol jeugdige en volwassen nieuwsgierigen zal zijn. Al met al is deze 44ste, en onze eerste, da- mesbeurs een expositie, die er zijn mag. Hoe wel men zegt, dat de eersten de laatsten zul len zijn, wenschen we haar toe dat zij ditmaal hoewel de eerste, niet de laatste mag zijn! W. T. REMBRANDT THEATER. Buster Crabbe als de Koning der Wildernis. Zwemkampioenen schijnen de bij uitstek ge schikte Tarzanfiguren te zijn. Engageerde de Metro Johnny Weismuller voor een wil dernisfilm als Tarzan, die het vooral met de apen uitstekend kon vinden, de Paramount heeft een contarct afgesloten met Buster Crabbe als Kaspa, de leeuw-man. Deze ver toont in gelaat en houding groote gelijkenis met Weismuller en ook hij moet in zijn film zijn zwemtalen- 't Verschil hierin ech i:n demonstreeren. ter ligt in het feit, dat Tarzan door krokodillen wordt opgejaagd en Kaspa door twee jongejuf frouwen Crabbe, van wien eenigen tijd geleden valsche overlijdens berichten werden verspreid, is de Leeuwman in deze BUSTER CRABBE, eens film, een tusschen Olympisch zwemkam- de wilde dieren in de pioen, thans filmacteur, jungle opgegroeid knaapje, dat on voor zichtige ouders op de jacht naar groot wild inAfrika meenamen en dat na een overval alleen achterbleef. Als hjj zijn geliefde leeuwen, die in een valkuil zijn gelokt, ter hulpe snelt, wordt hij mèt de leeuwen ge vangen en naar Amerika overgebracht. In een circus treedt hij dan op. Niemand kan hem echter temmen, behalve een onderwij zeres die hem lezen en spreken en liefhebben leert. Zij hart trekt echter niet alleen naar het meisje, doch ook naar Afrika. En als brand in het circus uitbreekt en Kaspa zijn leeuwen redt, neemt hij die leeuwen ten zijn vrouw) mee naar Afrika, zijn thuis. Er zijn al vele wildernisfilms uitgebracht, te beginnen met de als documentaires aange kondigde Trader Horn en Afrika spreekt. Later kwamen Simba, Rango, Congorilla, Breng ze levend mee, Tarzan. een vei'vo/g op Tarzan en nu Koning der Wildernis. De laatsten zijn speelfilms, die leeuw- of aap- menschen als helden hebben, en waarin op handige wijze met het dierenmateriaal ge werkt is. Bij dergelijke films doet men goed de ai of niet waarschijnlijkheid van de han deling buiten beschouwing te laten en alleen af te gaan op den indruk, dien men krijgt op de illusie, die het witte doek geeft. En op deze wijze beschouwd is Koning der Wildernis zeer zeker niet de minste in haar soort. Uitmuntende fotografie en veel actie en af en toe geestige dialoog wij wijzen o.a. op de opmerkingen van Sue, de vriendin van de toekomstige mevrouw Ka_va maken deze film aantrekkelijk en boeiend. In het voorprogramma treffen we op het tooneel prof. S. Frydberg aan, een violist, die het langdurige en enthousiaste applaus, dat hem ten deel viel, volkomen verdiende. Ge dragen en ontroerend speelde hij het Ave Maria van Schubert, met groote virtuositeit vertolkte hij het Perpetuum Mobile, teer bracht hij een Berceuse over het voetlicht. Zijn begeleider, bescheiden doch zich van zijn taak uitstekend bewust, deelde in het succes. Behalve de gebruikelijke journaals kregen we een Greensong. getiteld Keeps raining all the Time, waarin Stormy Weather wordt gezongen, en een filmpje dat Apenstreken heett en waarin alleraardigst het doen en laten van verschillende apen wordt getoond CINEMA-PALACE. Mijn Leopold. Max Adalbert, de onlangs overleden film acteur, dien wij de vorge week als komiek hebben zien optreden, blijft in dit posthume werk ook een karakterspeler van goed kali ber te zijn geweest. In Mijn Leopold, het wel wat breed uitgesponnen en onwaarschijnlijk zoet afloopend verhaal, dat de film het too neel navertelt, is hij een vader, die geheel vervuld is van de glorie, welke zijn zoon op hem afstraalt, en die in zijn blinde liefde al les opoffert, totdat tenslotte hijzelf met zijn zaak. maar ook de ongelukkige verwende jon geman aan zijn obsessie te gronde gaan. Had het scenario met dezen tragischen af loop genoegen genomen, het stuk zou een vrij wat sterkeren indruk hebben gemaakt. Maar de film- en volksstukfabrikanten veronder stellen nu eenmaal, dat het uitgaande publiek te zwakke zenuwen heeft om de wetten der logica en het wezen der realiteit te aanvaar den, en daarom laten zij den verkwistenden zoon tot inkeer komen en langs den weg var. het wonderlijkste toeval van fuivend jurist tot pakhuisknecht en van pakhuisknecht tot uitvinder worden, om op het juiste oogenblix als compagnon van een groot-industrieel zijn terzelfder tijd door de genade van zijn schoon zoon ook weder gerehabiliteeróen vader in de armen te vallen. De film heeft haar eigen wetten, de goede, oude wetten van het sprookje, en zoo is ook deze schoonzoon van een brave, arme schoen makersknecht tot een gezeten winkelier op geklommen en de voorspelling komt uit, dat zijn vroeger zoo schatrijke baas, die hem weg jaagt, omdat hij de hand van zijn dochter durft vragen, eenmaal voor hem om een bete broods op de knieën zal vallen. Eigenlijk valt de oude man wel niet voor zijn VToegeren knecht op de knieën, maar voor diens zoontje, dat dus zijn kleinzoontje is. Dit kind brengt al het gescheidene weer bijeen en tenslotte trouwt Leopold zelfs met het buurmeisje, dat hem in zijn glorieuze da gen tevergeefs heeft aanbeden, omdat de jongeman toen meer voor demi-mondaines gevoelde. De tegenstellingen, waarin de oude vader door het lot wordt gedreven, zijn zelfs Max Adalbert wel eens wat kras. maar. voor zoo ver het gegeven dit mogelijk maakt, brengt hij de figuur tot haar recht. Het gedweeë, dat deze slaafsche vereering jegens 'haar slachtoffer kenmerkt, en de niets en niemand ontziende gramstorigheid tegen derden, die het wagen, ook maar een vinger naar zijn idool uit te steken, wisselen op zijn droefgees tig masker welsprekend af. Scènes als de voorbereiding voor de ver- jaarsfelicitatie en de tocht door den feest- tuin, waar de oude man het geld aan den woekeraar moet brengen, zijn wel bij machte, een aangrijpende werking uit te oefenen op het publiek. Voor de vroolijke noot in deze trieste ge schiedenis zorgt Hermann Thimig als de pia nist, In de koddige incidenten met de wasch- vrouw en met het meisje van wie hij vijf mark wil leenen en die in de meening ver keert, dat hij haar een aanzcsk zal doen, toont Thimig nogmaals zijn onweerstaanbaar komisch talent. Onder de bijpersonen treft men voorts nog een paar geliefde acteurs aan; Ida Wüst als de moeder van 'het arme kantonrechtersgezm en Gustav Fröhlich als de degelijke en stijf koppige schoenmakersknecht. Cp het tooneel een paar trappeldansers, die een variatie in het genre brengen door hun beweeglijke voeten te laten musiceeren langs de treden van een trap. en die hierbij een groote virtuositeit ten toon spreiden. Bij het film-nieuws valt de aandacht op den wedstrijd tusschen vrouwelijke voetbal lers uit Amsterdam en Den Haag Men krijgt uit dit tafereel den indruk, dat dit spel toch beter voor mannen geschikt is. Van vrouwe lijke gracie blijft op het voetbalveld al heel weinig over. Voorts Pijnenburg en Wals in actie: een suggestieve opneming van den laatstgenoem den kampioenswedstrijd H. G. CANNEGIETER. LUXOR-THEATER. S.O.S. IJsberg. Na een over het algemeen vroolijk en luch tig voorprogramma, draait in Luxor na de pauze de film S.O.S. IJsberg, die deze week nog geprolongeerd wordt. Deze uiterst scan nende en emotievolle film is voor avontuur lijk aangelegde naturen bijzonder aantrekke lijk, al zullen de voortdurende gevaren, en ontberingen, waardoor de expeditieleden on afgebroken bedreigd worden niet bij velen den wensch doen opkomen, om zelf ook van zoo'n expeditie deel uit te maken. eHt ineenstorten van verscheidene ijsber gen heeft iets enerveerends. Us angstaanja gend en) vooral omdat het zich meermalen herhaalt. Voor ontspanning moet men zeer zeker niet naar S O S. IJsberg gaan. maar voor hen. die eenig idee willen krijgen van wat die onver schrokken doelbewuste kerels, die ontdek kingsreizigers moeten zijn. door te maken hebben, is het een prachtfilm! DOOR sedert 1 Juli 1931 in 1200 pagina's vastgelegd, kunt U in onzen index in alphabetische volgorde, met korten inhoud, datum en paginanummer, binnen drie seconden naslaan. Herhaaldelijk raadplegen van den index of terugbladeren is hierdoor overbodig geworden. - Vertaling uit 26 wereldtalen. - Prys voor de goedkoope, vierwekelijkscbe uitgave f 12. p. jaar, voor de luxe wekelijksche uitgave f24.-p. jaar RUYSDAELSTRAAT 71, AMSTERDAM-ZUID Ondergeteekende verzoekt nadere inlichtingen omtrent Keesings Historisch Archief H. D. Gedurende de Beurs van de Dameskroniek te Haarlem worden de jaargangen 1931-1932, 1932 1933, alsmede DE LOOPENDE JAARGANG Woonplaats— VOORBEELD VAN DEN INDEX. Beschermd d. Aut.w. 1912 BANKFUSIES België, Banque de Bruxelles, 1 Aug. '31, 24 I. Duitschland. 225 A. Danatbank,Dresdner Bank, 23 Febr. '32, 225 A. Saks. Staatsbk. Allg. Dtsche Cred. Anst., 28 Juli '31, 20 L. Ver. Staten, Strauss Nat. Bk. Trust Cy.—Int. Trust Cy., 1 Aug. '31, 24 E. BANK VOOR INT. BETALINGEN. Duitschland, 197 I. Cred verlengd, 11 Jan. '32, 164 F. Cred. verlengd, 12 Jan. '32, 166 D. Heröiscontocred., 3 Febr. '32, 197 I. Hongarije 313 L. Cred. verlengd, 11 Jan. '32, 164 H. Cred. verlengd, 21 Apr. '32, 313 L. Joego Slavië, 21 Apr. '32, 313 L. Oostenrijk 313 L. Cred. verlengd, 11 Jan .'32, 164 G.; 18 Jan. '32, 172 E.; 21 Apr. '32, 313 L. Presidium. Trip, Mr. L. J. A.. 812 A. Lid R. v. Beh., 11 Jan. '32, 164 I. Vice- presid., 10 Mei '33, 812 A. Verslag '31-'32, 335 F. Fraser, ben., 10 Mei '33, 812 A. Mac. Garrah, 10 Mei '33. 812 A. BASKISCHE PROVINCIES, 1039 B. Autonomie, 16 Aug. '33 936 C. Fed. Statuut, 11 Nov. '33, 1039 B. BATA, THOMAS. Overleden, 12 Juli '32, 413 B. BATAVIA. Begrcoting 1&B4 20 Dec. '34, 1094 E. Burgemeester, 781 F. Meyroos, Mr 16 Jan. '33. 650 E. Voorneman, Ir., 20 Apr. '33. 781 F. Werkloosheid, 21 Nov. '31, 113 A. BATHYSPHERE. Diepzee-onderz., 12 Oct. '32, 528 G. BAUER, M. A. J. Overleden, 18 Juli '32, 421 B. BEDRIJFSRADEN 549 C. Middenst.bond 30 April '32. 324 C. R. K. Middenstandsbond, 19 Oct. '32, 537 A. Uiteenzetting, 29 Oct. '32, 549 C. BEDRIJFSRADEN (vervolg'. Verb. Vakver.. 16 Oct. '32. 533 E. Wet aangen., 25 Oct. *32. 543 A. Wetsontw.. 27 Nov. '31, 116 H. BEELAERTS v. BLOKLAND, Jhr. Mr. F., 751 C. Photo. Rede, 15 Febr. '32. 214 G. Raad v. State. 29 Mrt. '33, 751 C. BEFRS, DE Reorganisatie, 31 Juli '31, 23 K. BEIEREN Ommunisme, 2 Mrt. '33. 713 G. Held. 24 Febr. '33. 705 G. Pruis, maatr., 11 Mrt. '33. 727 B. Uniformverb., 25 Juni '32, 390 H. Bezoekt Stand No. 25 Dameskroniek le. Küppersbusch Gasfornuis met Keukenverwarming (a voer op de oven) Hier ben ik de bekende •Vlan van Devenler Dames! Wij staan op de Dameskroniek met een grooten stand No. 1, met ons beroemde KLOOSTERLINNEN 1 Meter 60 breed. 69 cent per el of 1 Gld. per Meter. Dames! Ik verzeker U wij maken uw linnenkast in orde voor een heel klein beetje geld. KLOOSTERLINNEN is wonderlinnen. KLOOSTERLINNEN is onverwoestbaar. KLOOSTERLINNEN is een kwaliteit op zichzelf Dat is bewezen op de terechtzitting in 1928 te Haarlem 10 November j.l. te Zutphen. waar wij het grootste succes hebben behaald. Dames! Koopt geen nagebootste kwaliteit, want U komt bedrogen uit. In voorraad tot 280 breed. Vraagt maai alleen staal en prospectus. Wij verkoopen U op de Dame' - kroniek niet. Vraagt reizigersbezoek. Wij maken U de lakens en sloopen bijna voor niets. Dames, denkt er aan, als U 12 lakens koopt 2 Mr. 50 lang. krijgt U een PRACHT ONTBIJTSTEL CADEAU Dat is 1 PRACHT TAFELLAKEN met 6 VINGERDOEKJES. Mevrouw, komt U maar eens kijken

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 7