I OVER DIERENDRESSUUR. WOENSDAG 2 MEI 1934 HAARLEM'S DAGBLAD 8 SCHAATSENRIJDEN. EEN KUNSTIJSBAAN TE AMSTERDAM. SONJA HEXIE KOMT IK DE HOOFDSTAD. In een persconferentie in het Carlton Ho tel te Amsterdam gaf mr. J. A. C. Bieren broodspot. directeur van de N.V. Sportfond sen. een uiteenzetting van de plannen tot stichting van een Sportfondsen-Kunstijs baan. Reeds vaak is, aldus mr. Bierenbroodspot, in ons land en in het bijzonder in Amster dam, Den Haag en Rotterdam de vraag naar voren gebracht, of het mogelijk was in deze steden, zooals in de groote steden in het bui tenland, een kunstijsbaan te stichten. De ervaring door de Sportfondsen bij de exploitatie van haar baden opgedaan, als mede de studie, in het buitenland gemaakt, hebben geleid tot een ontwikkeling, waarbij tevens het vraagstuk der kunstijsbanen op gelost wordt. Als vanzelf deed zich de vraag voor: wat moeten wij met het terrein, waar een open- luchtbad is geprojecteerd, gedurende den langen wintertijd doen; immers, gedurende hoogstens 3 maanden per jaar, doet het open luchtbad dienst. De leiders van het Sportfondsenwerk zijn toen op de gedachte gekomen om, wat des zomers openluchtbad is. des winters voor kunstijsbaan in te richten. Het bestuur der Sportfondsen heeft daar voor aan Amsterdam Oost gedacht. De combinatie is daar werkelijk ideaal te noemen. Immers het groote retortenhuis werd maar voor 2/5 gedeelte door het Sportfond- senbad gebruikt, terwijl 3/5 gedeelte, drie groote kappen, volkomen ongebruikt waren. Deze puinhoopen worden thans opgeruimd, zoodat Amsterdam-Oost eindelijk van dit leelijke stadsdeel verlost zal worden. Een groot terrein, ca. 7000 M2. komt op deze wijze vrij, zoodat een zeer groot openluchtbad en een flinke ijsbaan daar geprojecteerd kunnen worden. Van het allergrootste belang was in deze zaak natuurlijk ook hier weer de financierings kwestie. Met het succes der Sportfondsenbaden voor oogen, lag de oplossing vrij vlug voor de hand. Op vrijwel dezelfde wijze, als waarop de bouw en de stichting van de bij onze bevolking zoozeer populair geworden Sportfondsenbaden wordt voorbereid en mo gelijk werd gemaakt, zullen ook de Sport fondsen-ijsbanen gefinancierd worden. De financiering geschiedt wederom door de duur van 12 jaar gevormd worden. De in schrijver stort daarin periodiek kleine bedra gen (reeds bij stortingen van f 2.50 per maand) zoodat een ieder, die voor deze aan gelegenheid wat voelt, aan den financieelen opbouw mede kan werken. Een geheel nieuwe Naamlooze Vennoot schap, n.l. de „Sportfondsen Kunstijsbaan" werd gevormd. Regelmatig zullen wedstrijden worden ge houden. Zoo staat de komst van Sonja Henie, Karl Schafer, Otto Kaiser e.a. beroemdheden op het gladde ijs, reeds vast. Met den bouw zal worden begonnen, zoo dra 300 spaarders ingeschreven zijn. De firma Stork uit Hengelo is n.l. bereid gevonden om. zoodra deze 300 leden zijn ver worven, met de Sportfondsen mee te doen en de financiering van het ontbrekende gedeelte voor haar rekening te nemen. De Sportfondsen rekent er op, dat zij vóór 1 Juni den 300sten spaarder voor deze kunst ijsbaan zal hebben kunnen inschrijven. Is dit het geval, dan kan de definitieve opdracht voor den bouw worden gegeven en is het mo gelijk met November a.s. de opening te doen plaats vinden. SCHAKEN DE MATCH ALJECHINBOGOLJUBOW Uit Stuttgart: De elfde partij tusschen Bo- goljubow en Aljechin, welke Zondag jl. af gebroken was werd Dinsdag hervat. Na 61 zetten moest Bogoljubow zich gewonnen geven. De stand is thans: Aljechin 7 p., Bogolju bow 4 p. (Adv. Ingez. Med.) VOETBAL. DE WERELDKAMPIOEN. SCHAPPEN. ZESTIEN SCHEIDSRECHTER AANGEWEZEN MOOIE ONDERSCHEIDING VOOR DEN HEER VAN MOORSEL. BILJARTEN OM DEN NOBELS-BEKER De nederlaag wedstrijden om bovengenoem den wisselprijs zijn Dinsdagavond in het clublokaal van „D. E. S." voortgezet. Benoorden het IJ kwam met het eerste zestal den strijd aanbinden, waarvan het re sultaat aldus was: J. MenkeJ. F. Nobels, 15057; J. PrinsJ. D. Ronde, 125114; BrunnHaak, 75100; NoackJ. de Nijs, 7580: v. NuusJ. A. Roosen, 7545; Benja minsC. J. Nobels. 100—57. !De spelers van Benoorden het IJ staan vooraan). De uitslag, luidt: Benoorden het IJ 570 en D. E. S. 453 caramboles. POSTDUIVEN P. V. DE BONTE DUIF Uitslag van de wedvlucht van Oudenbosch. Los om 8 uur met Z.O. wind. In concours waren 126 duiven. F. O. Heerkens Thijssen 1, 2; W. J. der Kin deren 3. 27, 28: P. S. Steenstra 4, 8, 19: F. W. J. Kuijken 5. 6, 13. 15. 18. 20. 21. 23. 24, 25: A. v. d. Linden 7, 10; P H. Brakel 9, 12, 16, 17, 22 Joh. L. Heemskerk 11, 14, 26. DE ZWALUW Bovengenoemde vereeniging hield een wed vlucht van Roosendaal, afstand 95 K.M. De prijzen werden behaald als volgt: W. Bakker 1. 15. 16, 18; P. v. Andel 2. 3. 7, 11, 13, 17; J. G. Hommers 4, 8, 12; W. Diermonse 5, 6. 9. 14, 19. 20; H. C. Hartman Jr. 10, 21; J. Zeldenthuis 22. De eerste duif bereike een snelheid van 1077 M. per minuut; de laatste 962 per mi nuut. HAARLEMSCH AMSTERD. KWARTIER. Door het H.A.K. werd een wedvlucht ge houden van Roosendaal. De duiven werden in vrijheid gesteld tusschen 78 uur met Z.O. wind. Eerstgetoonde duif 9 u. 27 min. 47 sec.. Laatste prijswinnende duif 9 u. 35 min. 47 sec. De prijzen werden als volgt behaald: J. Pieke 1 21 33 34 47; C. Koning 2 4 7 15 17 18 22 26 27. J. Terhorst 3 39 51 52; J. J. Hart 5 9 10 55. P. Dhaene 6. A. Breeuwer, 8 11 20; G. H. Stouten 12 23 24 30 42 43 46. E. Cassée 13 31 41; C. v. Meurs 14 36 50; J. W. Cornet 16 19 45 53 54; H. J. Petter 25 32 37 49; J. Radsma 28; S. Heitlager 29—35 L. v. Meurs 38—44; D. Joppe 40; C. Schuur- huizen 48. In een Dinsdag te Milaan gehouden bijeen komst onder presidium van dr. Bauwens (Duitschland) werden 16 scheidsrechters aangewezen voor het leiden van de wedstrij den, welke in Italië zullen worden gespeeld van 27 Mei a.s. tot 10 Juni voor de wereld kampioenschappen. Onder de 16 gekozen scheidsrechters be vindt zich slechts één Nederlander, nl. de heer J. F. van Moorsel uit Den Haag. Op Donderdag 3 Mei a.s. wordt te Rome bij de loting uitgemaakt, welke wedstrijd door den heer Van Moorsel zal worden geleid. Dit hangt natuurlijk ook af, welke landen tegen elkaar uit de bus komen. De 16 scheidsrechter zijn de volgende: J. Baert (Frankrijk), L. Baert (België). R. Bar- lossina (Italië). A. Beranek ((Oostenrijk), C. Caironi (Italië), A. Carraro (Italië). J. Eklind (Zweden), P. Escartin (Spanje), J. Langenus (België), F. Mattea (Italië). Rl Mercet (Zwit serland), J. F. van Moorsel (Nederland), V. Zenisek (Tsjecho-Slowakije) en Youssof Mo- hamed (Egypte). A.. Birlem (Duitschland), E. Braun Oostenrij k) De grensrechters voor deze wedstrijden zul len Italianen zijn. Vijftien finalisten reeds bekend. Van de zestien landen, die de reis naar Italië maken om te strijden om het wereld kampioenschap voetbal, zijn er volgens de Tel. reeds 15 bekend. Het zijn: Brazilië, Spanje. Nederland, België, Frankrijk, Duitsch land, Zwitserland, Roemenië, Italië. Zweden. Egypte, Oostenrijk, Hongarije, Tsjecho-Slova- kije en Argentinië. Het 16e land zal Mexico of Amerika zijn. Deze twee landen spelen, zooals men weet, op 24 Mei te Rome tegen elkaar. SCHEEPVAARTBERICHTEN HOLLAND—AMERIKA LIJN. Rotterdam 1 van New-York te Rotterdam. Beemsterdijk 28 (n.m.) van New-Orleans n. Rotterdam. Delftdijk, Vancouver naar Rotterdam 28 (n.m.) van Los Angeles. Lochmonar, Vancouver naar Rotterdam 27 te Everett. Lochgoil, Rotterdam naar Vancouver 28 van Kingston (Ja.) HALCYON LIJN. Stad Haarlem, 30 v. Rotterdam te Pto Fer- rajo naar Melilla. Stad Arnhem 29 van Bagnoll te Almeria voor Rotterdam-Vlaardingen Stad Dordrecht, Vlaardingen. naar Bagnoli 29 (5.9 n.m.) 25 mijl Z.O. van Niton. Maasburg, 1 van Rotterdam naar Narvik. HOLLAND—AFRIKA LIJN. Nieuwkerk (uitreis) passeerde 30 April Pe- rim. HOLLAND—OOST-AZIc LIJN. Ouderkerk (thuisreis) pass. 30 April Perim. Gaasterkerk (thuisreis) 29 te Singapore. HOLLAND—AUSTRALIc LIJN. Nieuw-Holland. Brisbane naar Singapore p. 30 Thursday-eil. KON. HOLLANDSCHE LLOYD. Zeelandia 28 van Amsterdam te B.-Ayres. HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN. Maaskerk 1 van Amsterdam naar West- Af rika. KON. NED. STOOMBOOT MIJ. Triton 1 van Amsterdam naar Hamburg. Mars 1 van Setubal naar Villareal de San Antonio. Berenice 30 van Alicante naar Barcelona. Bodegraven, Amsterdam naar Chili 30 van Cristobal. Ceres 1 Mei van Bourgas te Amsterdam. Irene 1 Mei van Stettin te Amsterdam. Pluto 30 van Odense naai- Gothenburg. Simon Bolivar, 2 (8 van.) naar Amsterdam te Barbados verwacht. Ulysses 30 van Salonika naar Izmir (verb.) Flora 29 April van West-Indië te New-York. Stuyvesant 30 van West-In,dië te New-York ROTTERDAMSCHE LLOYD. Sitoebondo (thuisreis) 1 (2 v.m.) te Suez. Kota Tjandi (uitreis) pass. 30 (2 n.m.) Fi- niterre. Kota Baroe (uitreis) 1 ill v.m.) te Sabang. Kertosono 1 Mei van Hamburg te Rotterd. Kota Nopan (thuisr.) 1 van Port Sudan. Sibajak (uitr.) 1 van Port Said. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN Aldabi (thuisreis) p. 29 April (n.m.) Fi nis terre. Alcyone (thuisreis) 29 April van Bahia. Alwaki (uitreis) 30 April te Montevideo. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Chr. Huygens (thuisr.) 1 van Genua. Poelau Roebiah (thuisr.) 30 van Sabang. Tabian (thuisr.) 1 van Colombo. n. Het doel van het Nederlandsch-Jack- London-Verbond is: bestrijding van mishan delingen van dieren, ten dienste van openbare vermakelijkheden, dus ten genoege van het publiek, hetgeen beteekent: algeheele stop zetting van voorstellingen met of door dieren, en wel om de navolgende redenen, welke alle wreedheid insluiten 5. dat de kunsten, onverschillig al dan niel gedisponeerdheid., op een gegeven oogenblik moeten aanvangen en in een precies daartoe gestelden tijd moeten worden afgewerkt, om dat het programma geregeld moet verloopen, hetgeen ZEER moeilijk gedaan te krijgen is Toelichting: Dr. P. Chalmers Mitchell, F. R. S. F. Z. S., de sinds vele jaren zeer bekende Secretaris der Vereeniging Londen- sche Dierentuin, die een groot tegenstander is van dierendressuur ten vermake van het pu bliek, schrijft, dat z.i. dierendressuur wreedheid moet inhouden, al ware het enkel omdat de kunsten op een bepaald oogenblik moeten wor den verricht. 6. dat de dressuur onmogelijk een misluk king kan riskeeren, en deze moet voorkomen 'hoeveel het ook moge kosten. Toelichting: De artisten zelve zullen hun toeren volbrengen, eveneens het koste wat het wil zijn zij ziek zij zullen toch het pro gramma uitvoeren hoe zouden zij dus van hun dieren minder eischen? waarmede dit feit echter niet goed gepraat is, noch om der wille van den mensch. noch om der wille van het dier, dat reeds van te voren zoodanig wordt bewerkt, dat het zijn meester niet ongehoor zaam zal durven zijn. ook niet al is het ziek, vandaar het inboezemen van angst. Men her- innere zich Punt 4. het voorbeeld van P. S., uit onze vorige advertentie. 7. Dat het publiek, evenals het dit voor uit voeringen door menschelijkc artisten doet. hooge eischen stelt, hetgeen beduidt, dat er niet mag worden gedraald, geen enkele fout mag worden gemaakt, dat er dus een sterke drijfveer moet zijn. die de dieren dwingt tot het uiterste, en waardoor het ook noodzakelijk is, dat althans een deel der kunsten bepaald moeilijk dienen te zijn. Toelichting- Bij Schumann te Schevenin- gen moest een paard springen over een aantal dwars opgestelde paarden, het was een groo- ter aantal dan men zou zeggen dat mogelijk was. De prachtige vos brak den nek. Zoo gaat het immers altijd: het uiterste moet worden vertoond .anders is er geen sensatie, waarom het juist te doen is, immers een mooie sprong is altijd mooi, ook wanneer minder groot, evenals een acrobatentoer even kunstig is op geringe hoogte, als vanuit het circusnok, maar het publiek heeft dan niet de verheffende kans een mensch of dier te zien doodvallen. 8. Dat in alle, ook in de beste circussen wreedheid geschiedt, zoowel om de onder 7 genoemde reden, waardoor de Directie, ten einde variatie in het programma te brengen, voor de noodzakelijkheid staat vreemde artis ten (nummers) te engageeren. waarvan in het geheel niet is te zeggen, hoe de dressuur daar van heeft plaats gehad. Déarom bezoekt géén Circus. Punt 8 is voldoende uit het voorgaande toegelicht. Het NEDERLANDSCH JACK-LONDON- VERBOND vraagt den mensch dringend het dier te leeren begrijpen, het leven van het dier te leeren kennen, want dit staat gelijk met te leeren welk leed de dressuur voor vermakelijk heden inhoudt en het staat gelijk met het dier te leeren liefhebben. Secr.: Wassenaarscheweg 42, Den Haag. Min. contributie 1.—. Gratis Maandbericht. Giro No. 18097. (Wordt vervolgd). (Adv. Ingez. Med.) HET TOONEEL CENTRAAL TOONEEL MANNEN IN 'T WIT. Het oordeel van een Medicus. De voorstelling van Mannen in 't Wit is ook te Haarlem voor het Centraal Tooneel een overweldigend succes geworden. Een zeer talrijk publiek, waaronder wij vele medici opmerkten, heeft de opvoering van dit nobele ..doktersstuk" met groote aandacht gevolgd en geen enkele maal de stemmming tusschen de verschillende elkaar zeer snel opvolgende tafereelen door applaus verbro ken. Pas na het ..operatie-tafereel" voor de pauze gaf de zaal uiting aan haar gevoelens en bracht zij een lange en warme ovatie aan de spelenden, waarbij zich ook de artistieke leider Cees Laseur had gevoegd. En een nog enthousiaster huldiging volgde aan het slot na het zeer sterke en door Rie Gilhuys, Oscar Tourniaire en Joan Remmelts prachtig ge speelde laatste tafereel. Het publiek werd niet moe de 3 artisten toe te juichen en zoo is ook hier het pleit voor de „Mannen in 't Wit" op overtuigende wijze gewonnen. Het doet mij genoegen te kunnen mededeelen. dat. Het Centraal Tooneel nog eens met dit stuk te Haarlem terug komt. Na het groote succes van gisteren lijkt mij dit voor het ge zelschap van Laseur niet al te riskant; onze Stadsschouwburg zal ook zeker dien avond stampvol zijn. Na de première te Amsterdam heb ik in ons blad van 4 April een uitvoerige kritiek over de artistieke waarde van dit stuk en de opvoering gegeven en het leek mij voor mijn lezers wel interessant om nu eens te hooren, hoe een medicus tegenover dit dok tersstuk staat. Ik was zoo gelukkig een be kend Haarlemsch arts bereid te vinden mij na ,de voorstelling zijn oordeel te zeggen, welk medisch oordeel ik hier laat volgen. „Wij doktoren" zei hij me „hebben alle reden den Amerikaanschen schrijver erkentelijk te zijn voor zijn stuk. De doktoren komen er op het tooneel nu niet bepaald altijd even goed af denk maar eens aan Moiière, Shaw en Jules Romain en zelfs als de schrijvers het beste met ons voor hebben, krijgen wij op de planken dikwijls zulke dwaze collega's te zien. dat wij ze moei lijk au sérieux kunnen nemen. Maar dit hebben wij gemeen met advocaten, officie ren. journalisten en vele andere „vak- menschen". die zich ook meermalen over hun collega's op de planken vroolijk zullen maken of zullen ergeren. Dit is in Mannen in 't Wit geen enkelen keer het geval en dat zegt wat in een stuk met zoo vele en zoo verschillende doktoren. En Sidney Kingsley stelt het dokterschap op een hoog bijna ideaal hoog plan. zoodat wij hem daarvoor dankbaar kunnen zijn. Het publiek wordt zich bij zoo'n stuk de hooge verantwoordelijk heid van ons beroep volkomen bewust. In dit ziekenhuis-stuk lagen er voor een regisseur bijna in elk tafereel voetangels en klemmen en het is in de opvoering in alles te Zien althans in het technische dat de regie hier de voorlichting van een medicus heeft gehad. Het was alles uitstekend ver zorgd en fouten heb ik dan ook niet opge merkt Dat is bij zoo'n stuk al een bijzonder compliment, al is het min of meer negatief. In ons land heb ik wel nooit gehoord, dat een chirurg al zijn assistenten, voordat hij met opereeren aanvangt, beurt voor beurt en bij name vraagt, of zij „klaar zijn". Maar mis schien is dat in Amerika gewoonte, of heeft de schrijver dat voor het slot-effect van dit tafereel en tot verhooging van de spanning er. in gebracht. Maar overigens was er volko men de sfeer om de operatietafel, zooals wij doktoren, die kennen. Wat anders was die historie met Laura in de operatiezaal. Dat was eigenlijk nog al mal en zulke inciden ten zullen zeker maar heel weinig medici in hun leven hebben meegemaakt. Trouwens ik voor mij" en dit zelfde werd mij ook in de pauze door twee andere doktoren gezegd „vond dat heele opera tie-tafereel louter sen satie en Amerikaansche „show". Het is er blijkbaar alleen in gebracht om het publiek nu eens te laten zien. hoe het vóór een ope ratie precies toegaat. Voor ons, medici, was dat natuurlijk, over bekend en dus niet be langrijk en voor het publiek leek mij dat ta fereel met al die voorbereidingen rijke lijk lang. Hoe zeer ik ook als medicus dit stuk kan waardeeren. zoo kreeg ik toch telkens den in druk, dat „mannen in 't wit" hier voorname lijk met het oog van den leek waren bekeken, heel anders bijvoorbeeld dan in Professor Bernhardi, waarin je aldoor voelde, dat het door een medicus geschreven was en dat ook als drama belangrijk dieper gaat en een veel grooter probleem behandelt. Over het alge meen staan medici werkelijk niet zoo nerveus tegenover hun gevallen als deze Amerikaan sche artsen. Wanneer wij. doktoren, alle ziek tegevallen zoo fel meeleefden, als.in dit stuk, zouden wij immers geen bestaan hebben. Geen wonder, dacht ik, dat in Amerika de artsen zooals een der doktoren in het stuk zei gemiddeld niet ouder worden dan 45 jaar, wanneer zij alles zoo hevig beleven. Dat zou de sterkste mensch niet volhouden, zeker niet in een groot ziekenhuis. En vooral tegen over de patiënten lijkt mij wat meer uiter lijke beheersching wel noodig. Ik kan mij ook niet goed een chef van een chirurgische af- deeling voorstellen, die zijn orders door de telefoon aan een pleegzuster zoo gejaagd en nerveus geeft. Voor hem was dat toch een dood-gewoon geval en hij zou het waarschijn lijk dan ook vrij wat kalmer en rustiger zeg gen. En of een chirurg op zoo pathetische wijze over de wetenschap zou spreken, als deze Dr. Hochberg doet in het laatste tafe reel waar het hier toch feitelijk ook om een heel gewoon geval gaat betwijfel ik. Als medicus zou ik zeggen, dat de opvoering nu en dan leed aan een „te veel" een te veel in spanning, uitdrukking en In een groot ziekenhuis gaat het doorgaans rustiger en kalmer toe dan in dat van Dr. Hochberg". Bij deze uitspraak dacht ik aan de kritiek, die een Javaansche prins eens tegenover mij gaf op het spel van Jan Musch in De Meteoor, het Indische drama van Fabricius, waarin' Musch een Javaansch hoog-adelijk officier had gespeeld. „Wij Javanen", zeide hij, „zullen nooit onze innerlijke gevoelens naar buiten toonen. Wij zullen ze altijd verbergen, wan neer er andere menschen bij zijn!" Toen ik dit oordeel aan Musch overbracht, antwoord de hij mij en terecht: „Als ik de rol zoo speel, loopen alle menschen den schouwburg uit. Het tooneel stelt nu eenmaal zijn eischen en wij kunnen niet altijd zuiver de werkelijk heid geven." Zoo is het ook in „Mannen in 't Wit". De regie weet wat spanning, dramati sche bewogenheid en expressiviteit op het too neel waard zijn en hij zal daaraan dikwijls grooter waarde hechten dan aan de realiteit. Dit zal dan ook wel de voornaamste oorzaak zijn van de spanning, het fel meeleven van de doktoren en de gejaagdheid in dit Ameri kaansche ziekenhuis, waarover de medicus zich van zijn standpunt terecht eenigszins ver wonderde en die de tooneel-criticus volkomen verantwoord vond, omdat hij andere eischen Stelt. Laat ik hier tenslotte nog mogen zeggen, dat onze arts de sfeer onder de doktoren in dit ziekenhuis voortreffelijk getroffen vond en hij speciaal Dr. Levine van Cor Hermus een prachtig levende figuur en Dr. Cunning ham door Cees Lasseur kostelijk en raak gety peerd heeft gevonden. En dat hij ook Tour niare in de rol van Dr. Hochberg al vond hij hem in het laatste tafereel als „medicus" wat pathetisch vooral als mensch zeer be wonderd heeft. En laat ik hier persoonlijk nog mijn diep respect mogen uitspreken voor het sublieme aldoor zuivere en gevoeligespel van Rie Gilhuys als Laura en de buitengewoon .sterke creatie van Joan Remmelts als Dr. Ferguson. Trouwens heel deze opvoering staat, nu 't stuk is ingespeeld, op een zeer hoog peil en is een triomf voor Cees Laseur. J. B. SCHUIL. REINHARDT TE HAARLEM. Wij vernemen, dat het gezelschap van Max Reinhardt op tweeden Pinksterdag in onzen Stadsschouwburg een voorstelling zal geven van Schillers Maria Stuart, met Helene T'nimig in de rol van Koningin Elisabeth. RADIO-PROGRAMMA DONDERDAG 3 MEI HILVERSUM 301 M. 8.— AVRO. Tijdsein. 8.01 Gramofoonmuziek. 10.01 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek. 10.30 Vioolrecital door Boris Lensky. A. d. vleu gel Egbert Veen. 11.Knipcursus kinder- kleeding door Mevr. Ida de Leeuw van Rees, 11e les. 11.30 Zangvoordracht door Mej. Miep Ochse. A. d. vleugel Egbert Veen. 12.Tijdsein Avi-oklok, 12.01 Lunchconcert door het omroep orkest o. 1. v. Nico Treep. 12.30 Gramofoonmu ziek. 12.45 Omroeporkest. 1.15 Gramofoonmu ziek. 1.30 Omroeporkest. 2.Piacorecital door Olga Moskowsky-Elias. 2.30 Voortzetting orkest concert. 3.— Vervolg knipcursus door Mevr. Ida de Leeuw van Rees. 22e les. 3.45 Verzor ging zender. 4.Mevr. Antoinette van Dijk spreekt voor zie ken en ouden van dagen. 4.30 Populaire gramo foonmuziek. 5.Radiotooneel voor de jeugd. Studio-opvoering van „Op zoek naar de schat ten van Bidoux", door Cor Hermus. Spellei- ding: Kommer Kleyn. 5.30 Concert door Ko- vacs Lajos en zijn orkest. 6.30 Sportpraatje door H. Hollander. 7.Kovacs Lajos en zijn orkest. 7.25 Overschakeling naar den versterk ten zender. 7.30 Engelsche les voor beginners door Fred Fry. 25e les. 8.Tijdsein Avroklok. 8.01 Vaz Dias. 8.05 Gramofoonmuziek. 8.15 Aansluiting met het Concertgebouw te Amster dam. Het concertgebouworkest o. 1. v. Dr. Wil lem Mengelberg. 10.15 Kovacs Lajos en zijn or kest. 11.Vaz Dias. 11.Gramofoonmuziek. Duitsch operette- en cabaretprogramma. 12.— Tijdsein Avroklok en sluiting. HUIZEN. 1875 M. 8.KRO. Morgenconcert. 10.15 NCRV. Mor gendienst door Ds. P. de Smit. 10.45 Leger des Heilskwartiertje. 11.KRO. Gramofoonmuziek 11.30 Godsdienstig halfuurtje door Pastoor L. H. Perquin. 12.01 Politieberichten. 12.15 Het Kro-orkest o. 1. v. Marinus van 't Woud. 2.— NCRV. Cursus fraaie handwerken door Mej. G. Ablij. 3.Lezen van Christelijke lectuur. 3.45 Verzorging zender. 4.Bijbellezing door Ds. M. v. Grieken. 5.Cursus handenarbeid voor onze jeugd, door H. J. Steinvoort, 5.30 Zang door het Chr. Kinderkoor „Lenteklokjes" te Katwijk o. 1. v. Mej. Riek Meijering. 6.30 Gra mofoonmuziek. 6.45 C. N. V.-kwartiex-tje. Spre ker: A. Stapelkamp. 7.Politieberichten, ge volgd door het Ned. Chr. Persbureau. 715 Gra mofoonmuziek. 7.30 Weekoverzicht „Wat er op de wereld gebeurt", door Corn. A. Crayé. 8.— Uitvoering van „Judas Maccabaus", oratorium van G. F. Handel, in de Oude Kerk (Boulevard) te Katwijk aan Zee, woor de Chr. Z^ngver- eeniging „Excelsior" te Katwijk aan Zee, m. m. v. solisten, het geheel o. 1. v. Jan Couvée. pl.m. 9.30 Cyclus Beroepskeuze. „De toekomst van den hervormden theoloog" door Ds. S. F. H. J. Berkelbach v. d. Sprenkel. Pl.m. 10.45 Vaz Dias. 10.55 Gramofoonmuziek. 12.Sluiting LUXEMBURG 1304 M. 7.Duitsche avond. Gevarieerd concert door het omroeporkest o. 1. v. Henri Pensis. 7.40 Pianorecital door Lilo Müller. 8.35 Geva rieerd concert door het omroeporkest o. 1. v. Henri Pensis. 8.50 Vervolg gevarieerd concert. 9 20 Duitsch concert door het omroeporkest o. 1. v. Henri Pensis. 10.Operette aria's te zingen door Edouard Lichtenstein. 10.30 Dans muziek (gramofoonplaten). BRUSSEL 322 M. 12.30 Populair concert. 4.20 Populair concert. 7.20 Het omroeporkest o. 1. v. Franz André speelt populaire muziek. 9.20 Vervolg concert. 9.30 Gramofoonmuziek. PARIJS RADIO 1648 M. 11.50 Het Victor Pascalorkest. 7.20 Kamer muziek. 9.50 Dansmuziek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1934 | | pagina 12